متخصص دیجیتال مارکتینگ کیست؟ آشنایی با دیجیتال مارکتر

دیجیتال مارکتینگ امروزه به یکی از پرطرفدارترین زمینه‌های شغلی تبدیل شده است. از آنجا که بازاریابی دیجیتال بازار رو به رشدی دارد، تقاضا برای شغل‌های مرتبط با آن هم زیاد است. از این رو افراد زیادی به دنبال یادگیری و کسب مهارت در این حوزه نوظهور هستند. بسیاری از افراد در قدم اول می‌پرسند چگونه متخصص دیجیتال مارکتینگ شویم و اصلا به چه کسی متخصص بازاریابی دیجیتال گفته می‌شود؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را کسب کنید.

وظایف متخصص دیجیتال مارکتینگ

کسی که به عنوان متخصص دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود، وظایف مهم و سنگینی بر دوش دارد. بسته به موقعیت شغلی فرد این وظایف می‌تواند شامل مدیریت دیگر افراد باشد یا اینکه فرد خود اجراکننده وظایف مختلف است. مهم‌ترین کارهایی که متخصصان دیجیتال مارکتینگ باید انجام دهند، شامل موارد زیر است.

مهارت های کارشناس دیجیتال مارکتینگ

طراحی و اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ

شما به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید بتوانید کمپین‌های دیجیتال برای سازمان خود طراحی و اجرا کنید. شما برای طراحی، ساخت و اجرای کمپین در کانال‌ها و پلتفرم‌های مختلف مسئولیت دارید. این کمپین ها می‌توانند شامل بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، کمپین تبلیغات کلیکی، ایمیل مارکتینگ، کمپین شبکه‌های اجتماعی یا هر کانال دیجیتال دیگری باشد. این کمپین ها باید در نهایت منجر به افزایش آگاهی کاربران از برند، کسب و کار، محصولات یا خدمات سازمان شما شوند.

تولید محتوا و کپی رایتینگ تبلیغات

برخی از متخصصین دیجیتال مارکتینگ با تعدادی نویسنده همکاری دارند، برخی از آنها هم از سازمان خود برای استخدام کپی رایتر دورکار بودجه می‌گیرند. اما در کل از یک متخصص دیجیتال مارکتینگ انتظار می‌رود بتواند برای کمپین‌های خود کپی رایتینگ و محتوای مناسبی تولید کند.

این محتوها شامل مواردی مثل نوشتن پست مهمان برای کمپین‌های روابط عمومی، نوشتن مقالات برای بهینه‌سازی سایت و نوشتن متن تبلیغات کلیکی و... می‌شود. به هرحال یک متخصص دیجیتال مارکتینگ برای موفق شدن در شغل خود باید توانایی نوشتن متن‌های متقاعدکننده و جذاب را داشته باشد.

تهیه محتوای تصویری برای کمپین ها

همانطور که کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ نیاز به نویسنده محتوا و کپی رایتینگ دارند، نیاز به طراحی‌های گرافیکی هم دارند. برخی از دیجیتال مارکترها با یک طراح گرافیک برای تهیه محتواهای تصویری همکاری می‌کنند، اما به هرحال از یک متخصص دیجیتال مارکتینگ انتظار می‌رود تا حدودی نسبت به فضای طراحی گرافیک هم آشنایی داشته باشد. یک متخصص دیجیتال مارکتینگ عالی باید به ابزارهایی مثل ادوبی ایلاستریتور و فوتوشاپ و... آشنا باشد و بتواند محتواهای موردنیاز کمپین‌ها را خودش تهیه کند.

مدیریت سایت و انتشار محتوا

متخصصین دیجیتال مارکتینگ همواره با سایت شرکت یا کسب و کار خود سروکار دارند. آنها باید مرتب محتواهای موردنیاز کسب و کارشان را در سایت منتشر کنند. به همین دلیل یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید با سیستم‌های مدیریت محتوای رایج به خصوص وردپرس آشنایی داشته و بتواند در آن محتوا منتشر کند یا تغییراتی در ظاهر سایت ایجاد کند. در کنار این، آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی تحت وب مثل html و css هم کمک زیادی به آنها می‌کند.

آنالیز و بهینه سازی کمپین‌های دیجیتال

هر متخصص دیجیتال مارکتینگ بیشتر از هر چیز با کمپین های دیجیتال سروکار دارد. از این‌رو باید به طور مرتب کمپین‌های در حال اجرای خود را زیر نظر داشته و آنها را بهینه کنند. برای این منظور از ابزارهای آنالیز داده مثل گوگل آنالیتیکس استفاده می‌شود. این ابزارها به متخصصین دیجیتال مارکتینگ کمک می کنند راه‌های ورود مخاطبان به سایت را تشخیص داده و فرصت های مناسب برای جذب ترافیک بیشتر و افزایش آگاهی از برند را ایجاد کنند.

علاوه بر این با کمک چنین ابزارهایی می‎توانند نرخ تبدیل سایت را بالا ببرند. معمولا متخصصین دیجیتال مارکتینگ با کمک مهارت‌های گرافیکی و دانش بازاریابی سعی می‌کنند نرخ تبدیل صفحات سایت را افزایش داده و فروش سایت را بالا ببرند.

انتقال نتایج به مدیر کسب و کار

متخصص دیجیتال مارکتینگ هر کسب و کار باید به صورت دوره‌ای نتایج و بازخوردهای کمپین ها را به مدیر کسب و کار گزارش دهد. در صورتی که می‌خواهید یک دیجیتال مارکتر موفق باشید باید به نوشتن گزارش، پرزنت گزارش و ارائه آمار و اطلاعات مسلط باشید.

برای این منظور لازم است داده های خروجی کمپین ها را به خوبی آنالیز و میزان بازگشت سرمایه آنها را استخراج کنید. همچنین در صورتی که برای کمپین‌های دیجیتال شاخص‌های خاصی مثل میزان نرخ تبدیل یا میزان لید دریافتی، تعیین شده، لازم است آنها را محاسبه و گزارش کنید.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ
 

مهارت‌های لازم یک متخصص دیجیتال مارکتینگ

همانطور که گفتیم کار اصلی یک متخصص دیجیتال مارکتینگ برنامه ریزی و اجرای کمپین‌های دیجیتال است. در کنار اجرا باید محتوای متنی و تصویری موردنیاز این کمپین‌ها را تهیه کرده و نتایج کمپین ها را آنالیز کند. همچنین باید همواره برای بهبود قیف فروش کمپین‌ها تلاش کرده و آنها را بهینه کند. برای آنکه متخصص بازاریابی دیجیتال در این زمینه موفق باشد، باید به مهارت زیرآشنایی یا تسلط لازم را داشته باشد.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های حوزه بازاریابی دیجیتال است. اگر می‌خواهید یک متخصص دیجیتال مارکتینگ موفق باشید، باید دانش لازم را در این حوزه داشته باشید. یک دیجیتال مارکتر باید بتواند سئوی سایت را مدیریت کرده و کمپین‌های این حوزه را انجام دهد.

تبلیغات کلیکی

از متخصص دیجیتال مارکتینگ یک شرکت انتظار می‌رود تبلیغات کلیکی سایت را به راحتی انجام داده یا آنها را مدیریت کند. پلتفرم‌های متنوعی مثل گوگل ادز، فیسبوک ادز، تبلیغات اینستاگرام و پلتفرم‌های ایرانی تبلیغات کلیکی برای این کار وجود دارد که بنا به نیاز هر کسب و کار باید از آنها استفاده شود.

بهینه سازی نرخ تبدیل

شاید مهم‌ترین مهارت موردنیاز یک متخصص دیجیتال مارکتینگ بالابردن نرخ تبدیل باشد. نرخ تبدیل سایت، کمپین‌های مختلف، شبکه‌های اجتماعی و... شامل این مورد می‌شود. شما به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ همواره باید مراقب نرخ تبدیل کانال‌های مختلف بازاریابی خود باشید و سعی کنید نرخ تبدیل را در بخش‌های مختلف قیف فروش ارتقا دهید.

در واقع نرخ تبدیل یکی از اصلی‌ترین شاخص‌ها برای ارزیابی عملکرد کمپین‌ها و کانال‌های مختلف بازاریابی است. از این‌رو می‌تواند برای ارزیابی عملکرد متخصص دیجیتال مارکتینگ هم به کار رود.

آنالیز داده

متخصصان دیجیتال مارکتینگ از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنند تا عملکرد کمپین‌های مختلف را اندازه‌گیری و آنالیز کرده و آنها را گزارش دهند. مهارت آنالیز داده هم یکی از حیاتی‌ترین کارهایی است که برای بهبود کمپین‌های مختلف باید انجام دهید. زیرا این امکان را به شما می‌دهد که تصمیماتی مبتنی بر اطلاعات دقیق بگیرید.

ایمیل مارکتینگ

شما به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید بتوانید کمپین‌های ایمیل مارکتینگ را هم اجرا کنید. برای اجرای این کمیپین‌ها لازم است متن‌های ترغیب‌کننده ایمیل نوشته شده و در ادامه هم به صورت دوره‌ای ایمیل‌هایی برای برقراری تعامل با مخاطبان طراحی و ارسال شود.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی بخش زیادی از کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین مشتریان زیادی در آنها حضور دارند. به همین دلیل متخصصین دیجیتال مارکتینگ باید مهارت بالایی جهت مدیریت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف داشته باشند. اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و لینکدین از جمله مهم‌ترین شبکه‌هایی هستند که کسب و کارها از آنها استفاده می‌کنند.

کارها و وظایف متخصص دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوایی

یک متخصص دیجیتال مارکتینگ لازم است در حوزه بازاریابی محتوایی دانش و تخصص داشته باشد. چنین فردی باید بداند چه محتواهایی ماندگار، تعامل برانگیز و مفید هستند.

روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی دیجیتال بخشی از فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ است که به حضور بیشتر برند در فضای آنلاین کمک می‌کند. فعالیت‌های این حوزه شامل ایجاد بک‌لینک‌های معتبر، نوشتن پست مهمان، انتشار اخبار در رسانه ها و... می شود. چنین اقداماتی باعث افزایش آگاهی از برند و ارتقا شهرت آن می شود.

کار با سیستم مدیریت محتوای سایت

امروزه هر کسب و کاری نیاز به یک وب سایت دارد. مدیریت سایت از طریق cms یکی از مهارت‌های حداقلی است که هر متخصص دیجیتال مارکتینگ باید بر آن تسلط داشته باشد. از جمله رایج‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا باید به وردپرس اشاره کرد که سایت‌های کوچک و بزرگ زیادی از آن استفاده می‌کنند و کارکردن با آن بسیار ساده است.

آشنایی با html و css

html و css کدهایی هستند که معمولا برای طراحی سایت مورداستفاده قرار می‌گیرند. تسلط به این کدها برای متخصص دیجیتال مارکتینگ ضروری نیست اما آشنایی با آنها، به فرد کمک می‌کند تغییرات کوچک را بدون نیاز به کدنویسی در سایت اعمال کند. چنین فردی ارزش بالایی برای کسب و کارها خواهد داشت.

بازار کار و آینده شغلی متخصص دیجیتال مارکتینگ

حتما شما هم می‌دانید امروزه دیجیتال مارکتینگ یکی از پر تقاضاترین حوزه‌های کاری است. از آنجا که این حوزه تقریبا جدید به حساب می‌آید، متخصص ماهر خیلی زیادی در این حوزه وجود ندارد، در نتیجه اگر بتوانید تخصص و مهارت بالایی در آن بدست آورید، آینده شغلی بسیار مناسبی در انتظارتان خواهد بود.

درآمد متخصص دیجیتال مارکتینگ

بسته به سطح مهارت و دانش، سطح درآمد متخصص دیجیتال مارکتینگ متفاوت است. هرچه قدر فرد تسلط روی حوزه های بیشتری داشته باشد، می‌تواند فعالیت‌های بیشتری را مدیریت کرده و به عنوان یک مدیر دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارها فعالیت کند.

علاوه بر این برخی افراد ترجیح می‌دهند مهارت خود را روی یک حوزه عمق ببخشند و به متخصص یک زمینه خاص دیجیتال مارکتینگ تبدیل شوند. برای مثال افرادی که به طور تخصصی بر حوزه سئو یا شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند هم می‌توانند درآمدهای بالایی کسب کنند.

به طور کلی لازم است بدانید حوزه دیجیتال مارکتینگ به دلیل نوظهور بودن می‌تواند درآمد بالایی برای شما به همراه داشته باشد اما این وابسته به سطح دانش، مهارت و علاقه شما است.

چگونه به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ تبدیل شویم؟

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا داغ‌ترین و بهترین مهارتی است که تقاضای بسیار زیادی در آن وجود دارد. بازاریابی محتوا فقط نوشتن یک پست یا مقاله و انتشار آن در اینترنت نیست. به گفته یک متخصص، بازاریابی محتوا تنها بازاریابی است که باقی مانده است. در بازاریابی محتوا کشش بیشتری به وجود آمده است زیرا بیشتر کسب و کارها به اهمیت آن پی برده‌اند و این عمدتا به این دلیل است که تبلیغات هر چه رو به جلوتر می‌رود؛ کم بازده و ناکارمدتر می‌شوند.

برای آنکه متخصص دیجیتال مارکتینگ شوید ابتدا باید دانش لازم را در این زمینه بدست آورید. اما دانش به تنهایی کافی است بلکه بخش مهمی از مهارت شما در حین انجام کارها به دست می‌آید. فعالیت‌های زیر را می توان به عنوان نقشه راه برای تبدیل شدن به کارشناس بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت.

چگونه وبلاگ‌نویسی به شما کمک می‌کند تا در بازاریابی محتوا مهارت یابید؟

سه مرحله مهم بازاریابی محتوا عبارتند از برنامه‌ریزی، ایجاد و تبلیغ.

بازاریابی محتوا به معنای تولید و انتشار محتوا در رسانه‌های مختلف با هدف جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی است. در وبلاگ‌نویسی، با هر ایده‌ای که در پست وبلاگ خود می‌گذارید، هدفی را دنبال می‌کنید – چه چیزی می‌خواهید از طریق پست وبلاگ و یک برنامه بدست آورید، چگونه می‌خواهید به آن هدف برسید یعنی چه چیزی می‌خواهید در پست بنویسید. از این رو در پست خود، باید اطلاعات مفید و راهنمایی‌های لازم را در زمینه کسب و کار خود به مشتریان ارائه دهید و نیز این اطلاعات برای خوانندگان جذاب باشد. اگر پست‌های خوبی ایجاد نکنید، مطالب منتشر شده به شما کمک نخواهند کرد که به اهداف بزرگتر خود دست یابید.

هنگامی که شروع به نوشتن پست وبلاگ می‌کنید، کمی تحقیق بر روی موضوع یا ایده انجام می‌دهید، سپس در ابتدا یک طرح کلی ایجاد می‌کنید و بعد از آن شروع به نوشتن پست وبلاگ می‌کنید، آن را ویرایش می‌کنید و سپس انتشار می‌دهید. این برابر با مرحله ایجاد محتواست. تحقیق، طرح کلی، نوشتن، ویرایش و انتشار مراحل اصلی فرایند ایجاد محتوا هستند. با هر پست مهمانی که می‌نویسید، قادر خواهید بود هر یک از این مراحل را بهبود بخشید و بالاخره در آن تسلط کافی را بدست آورید. 

شرح وظایف دیجیتال مارکتینگ

وبلاگ نویسی با انتشار آنچه که نوشته‌اید به اتمام نمی‌رسد. جذب بازدیدکنندگان برای خواندن، به اشتراک‌گذاری و تبلیغ (شناساندن) مرحله مهم بعدی می‌باشد. بیشتر وبلاگ‌نویسان این مرحله را نادیده می‌گیرند یا در آن شکست می‌خورند که منجر به از بین رفتن زود هنگام وبلاگ‌شان می‌شود. 

وبلاگ‌نویسان توصیه می‌کنند اگر 40% از وقت خود را صرف نوشتن پست مهمان کنید، بعد از آن باید 60% از وقت خود را صرف تبلیغ و شناساندن آن کنید. برای تبلیغ و شناساندن آن گزینه‌های متعددی دارید، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات، بهینه‌سازی موتور جستجو و بازاریابی، بازاریابی ایمیل و غیره. در ادامه در مورد تبلیغ از طریق بازاریابی محتوا یاد خواهیم گرفت. از این رو، این چگونگی کمک وبلاگ‌نویسی است تا در بازاریابی محتوا مهارت کافی یافته و مسلط شوید.

بهینه‌سازی موتور جستجو

بهینه‌سازی موتور جستجو که به عنوان سئو شناخته می‌شود مطلوب‌ترین و سخت‌ترین مهارتی است که باید در آن مسلط شوید. گوگل، الگوریتم رتبه‌بندی خود را 200 بار در سال بهبود داده و نمی‌توان جای ثابتی را برای سئو سایت‌ها در نظر گرفت. بنابراین به دلیل تغییر مداوم الگوریتم‌های رتبه بندی، وظیفه متخصصین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است. 

هنگامی که پست وبلاگ خود را می‌نویسید، تحقیق کلمه کلیدی را باید انجام دهید تا کلمه کلیدی مناسب را قرار دهید. همچنین باید رقبا را بررسی کنید تا بدانید چه نوع محتوایی رقبای شما منتشر می‌کنند. این دو مرحله شروع فرایند سئوی خوب است. در هنگام نوشتن پست مهمان، باید از کلمه کلیدی هدف در محل مناسب استفاده کنید تا احتمالات رتبه‌بندی آن مقاله بهبود یابد. همچنین کلمه کلیدی را در URL و انکر تکست به کار برید. این کار بهینه سازی داخلی می‌باشد که بخشی از سئو است. 

هنگامی که پست خود را منتشر می‌کنید، علاقه خواهید داشت تا تأثیرگذاران (influencer) وبلاگ شما را تبلیغ کنند، می‌توانید از کانال‌های اجتماعی برای تبلیغ آن استفاده کنید. همچنین از تاکتیک‌هایی مانند کامنت گذاری، پست گذاشتن لینک پست مهمان در فروم‌ها یا استفاده از نشانه گذاری اجتماعی (social bookmarking) و غیره استفاده کنید. نشانه گذاری اجتماعی، اشتراک گذاری لینک صفحات یا وبسایت‌های مورد علاقه خود در یک یا چند وبسایت که سرویس اشتراک لینک دارند و منجر به تبادل لینک می‌گردد، گفته می شود. این مراحل بخشی از لینک بیلدینگ هستند که این هم جزئی از سئو می‌باشد. 

بازاریابی از طریق موتور جستجو

اگر واقعا می‌خواهید در وبلاگ نویسی پیشی بگیرید و برتر باشید، نمی‌توانید فقط به ترافیک ارگانیک تکیه کنید. در حالیکه ممکن است یه مدت طول بکشد تا ترافیک ارگانیک برای پست‌های جدید مهمان خود بدست آورید، می‌توانید از گوگل ادوردز (Google Adwords) و تبلیغات بینگ برای کسب ترافیک سریع استفاده کنید. از آنجایی که بر روی تحقیق یا آگاهی یافتن کلمات کلیدی برای تبلیغات تمرکز خواهید کرد، هزینه آن بسیار زیاد نخواهد بود. بازاریابی با موتور جستجو از دو بخش SEO و PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) تشکیل شده است؛ همانطور که می‌دانید سئو رایگان است و هر چه وبسایت بهینه‌سازی حرفه‌ای تری داشته باشد دارای جایگاه بهتر در نتایج جستجوست، اما پرداخت به ازای کلیک رایگان نیست و در ازای هر تبلیغ باید مبلغی را به موتورهای جستجو بپردازید. برخلاف سئو که فرایندی زمانبر است، بازاریابی با موتور جستجو سریعا مشاهده می‌گردد، بطوریکه پس از آغاز تبلیغات بازدید سایت افزایش محسوسی پیدا خواهد کرد.

اگر تصمیم گرفتید از این تاکتیک‌ها استفاده کنید، باید یاد بگیرید تا کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد کنید، تبلیغات بنویسید، تا اینکه در بازاریابی موتور جستجو استاد شوید که به عنوان پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) شناخته می‌شود. 

بازاریابی با شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یک جزء ضروری برای موفقیت در وبلاگ‌نویسی است و در زمان‌های قبل‌تر وبلاگ نویسی به عنوان یک فعالیت شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شد؛ به این دلیل که پست‌های وبلاگ شما می‌توانند باعث ایجاد کامنت‌ها، لایک‌ها و اشتراک گذاری از سوی خواندگان شود. برای ایجاد تعاملات توسط شبکه‌های اجتماعی، باید زمان مناسب برای پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی را بیاموزید و پست‌های شبکه‌های اجتماعی را طوری تولید کنید که منجر به جذب لایک و به اشتراک‌گذاری شوند. 

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

مشخص است که فیسبوک نمی‌خواهد که بسیاری از لایک‌‌ها، به اشتراک‌گذاری‌ها و دسترسی ارگانیک برای پست‌ها به طور رایگان باشد. راه‌اندازی موفقیت‌آمیز تبلیغات با شبکه‌های اجتماعی مؤلفه‌ای مهم در موفقیت یک وبلاگ‌نویس می‌باشد. بسیاری از وبلاگ‌نویسان شکست خورده‌اند تا این تغییر را بشناسند و خود را با آن سازگار کنند و اینکار برای آنها هزینه داشته است، به این ترتیب که بسیاری از خوانندگان خود و به اشتراک گذاشتن از طریق آنها را از دست می‌دهند. بنابراین به این دلیل که شبکه‌های اجتماعی بخشی از زندگی روزمره ما شده‌اند، این شبکه‌ها می‌توانند فرصت خوبی برای برندسازی ایجاد کنند تا نام آنها در ذهن کاربران حک شود.

بازاریابی ایمیلی

ساخت لیست (List building) و وبلاگ‌نویسی دست در دست هم داده و هر وبلاگ‌نویس موفق (و یا هر کسی که می‌خواهد وبلاگ‌نویسی موفق شود) بر روی آن تمرکز خواهد کرد. همچنین به عنوان بخشی از کسب درآمد وبلاگ، وبلاگ نویسان از ایمیل استفاده می‌کنند تا برنامه‌های تولید درآمد خود را پشتیبانی کنند.

بروز نگه داشتن خوانندگان با جدیدترین و تازه‌ترین پست‌های وبلاگ از طریق خبرنامه‌های هفتگی، درگیر کردن خوانندگان با محتویات ایمیل، تبلیغات و شناساندن محصولات و خدمات از طریق ایمیل؛ چندین تاکتیک‌های ایمیلی رایج مورد استفاده توسط وبلاگ‌نویسان هستند. این تاکتیک‌ها مهمترین اجزای ایمیل مارکتینگ هستند. هنگامی که لیست‌های ایمیل خود را ایجاد، مدیریت کرده و درگیری ایجاد کردید شما نیز در مسیر تسلط بر بازاریابی ایمیل قرار می‌گیرید.

دیجیتال مارکتر

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

اتوماسیون بازاریابی استفاده از نرم‌افزارها برای ارسال پیام‌های مخصوص به مشتریان است که می‌توان با ارسال پیام‌های شخصی‌سازی شده به مشتریان بر اساس نیاز و علایق آنها، با ایجاد ارتباط قوی سودآوری بیشتری داشت. بسیاری از وبلاگ‌نویسان باهوش و دانا بازاریابی خود را اتوماتیک می‌کنند.

هنگامی که پستی جدید منتشر می‌شود، آن به طور اتوماتیک بر روی پروفایل‌های شبکه اجتماعی‌شان پست شده و به سرورهای پینگ ارسال شده و به نقشه سایت اضافه می‌شود. همچنین آنها به بخش‌های مختلف تقسیم شده و محتوای مرتبط و تبلیغات را به خوانندگان خود بر اساس منبع بازدید نشان می‌دهند.

با ایمیل اتوماسیون آنها می‌توانند محتوا و پیشنهادات مربوطه را تگ‌گذاری، بخش‌بندی و تبلیغ کنند. همه اینها بخشی از مجموعه مهارت اتوماسیون بازاریابی است و وبلاگ‌نویسی می‌تواند به شما کمک کند تا آن را به طور مؤثر یاد بگیرید.

تجزیه و تحلیل (Analytics)

شما باید در مورد خوانندگان وبلاگ خود بدانید؛ از کجا آنها هدایت می‌شوند، چه چیزی آنها استفاده می‌کنند، چه مقدار آنها وقت صرف می‌کنند و چه اقداماتی انجام می‌دهند. ابزارهای آنالیتیکز مانند گوگل به شما کمک می‌کند تا اینها را متوجه شوید. تسلط بر چنین ابزارهای آنالیتیکز برای یک وبلاگ‌نویس باعث می‌شود بداند چه پست‌هایی را منتشر کند تا منجر به جذب خوانندگان، و نیز لایک‌ها و به اشتراگ‌گذاری‌های بیشتر شود.

بازاریابی دیجیتال ادغام شده

در حال حاضر، متوجه شدید تبدیل شدن به یک وبلاگ‌نویس موفق شانسی نیست. این امر بستگی به این دارد که شما چگونه به خوبی از کانال‌های بازاریابی و تاکتیک‌ها برای رسیدن به بهترین نتایج استفاده کنید. استفاده از دو یا چندین کانال بازاریابی برای دستیابی به نتایج، به عنوان دیجیتال مارکتینگ ادغام شده (integrated digital marketing) شناخته می‌شود. اگر به درستی بر روی هدایت بهترین نتایج به وبلاگ خود تمرکز کنید، به طور اتوماتیک به مهارت دیجیتال مارکتینگ ادغام شده مسلط خواهید داشت. 

دانش و مهارت‌های لازم را به دست آورید

در قدم اول شما باید دانش و مهارت‌های گفته شده در این مقاله را در حد نیاز بدست آورید. برای این کار می‌توانید از منابع رایگان متنوعی که در اینترنت وجود دارد استفاده کنید. همچنین دوره‌های آموزشی زیادی در حوزه دیجیتال مارکتینگ برگزار می‌شود.

کمپین‌های دیجیتال اجرا کنید

همان‌طور که گفتیم، مهمتر از دانش تئوری، کسب تجربه‌های عملی است. به همین دلیل بهتر است بعد از آشنایی با مهارت‌ها، حتما آنها را به کار ببرید و با استفاده از ابزارهای مختلف، کمپین های دیجیتال اجرا کنید. این کار به تسلط شما بر ابزارها هم کمک می‌کند. برای شروع می‌توانید کمپین‌هایی را به طور رایگان برای کسب و کار آشنایان اجرا کنید. اما به مرور سعی کنید همکاری خود با کسب و کارها را شروع کنید.

شبکه سازی کنید

اگر به دنبال یک موقعیت شغلی مناسب هستید، نباید از شبکه سازی و ایجاد رزومه قوی برای خودتان غافل شوید. برای این کار باید با متخصصین حوزه دیجیتال مارکتینگ در ارتباط باشید و از اخبار و رویدادهای روز این حوزه اطلاع داشته باشید. همچنین سعی کنید با اجرای کمپین‌های موفق روز به روز رزومه خود را ارتقا دهید.

جمع‌بندی

با رشد و گشترش کسب و کارهای دیجیتال، تقاضای بازار کار برای متخصص دیجیتال مارکتینگ هم رو به افزایش است. از این رو افراد زیادی قصد کسب مهارت در این زمینه را دارند. البته به دلیل گستردگی حوزه دیجیتال مارکتینگ، زمینه‌های مختلفی هم برای فعالیت در آن وجود دارد. در این مقاله تلاش کردیم توصیحات دقیق و کاملی از وظایف و مهارت‌های موردنیاز یک دیجیتال مارکتر ارائه کنیم.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha