انکر تکست (Anchor Text) چیست ؛ انواع و اهمیت آن در سئو

انکر تکست (Anchor Text) چیست؟

انکرتکست (Anchor text) یا عنوان لینک و متن لینک، کاراکترهایی در یک متن است که قابلیت کلیک کردن را دارد و کاربران را به صفحه‌ای دیگر منتقل می‌کند. وظیفه اصلی انکرتکست، ایجاد ارتباط بین صفحات است. این کاراکترها فاکتور مهمی در سئو هستند و برای الگوریتم پنگوئن گوگل، بسیار اهمیت دارند. امروزه مدیران سایت‌ها و تولیدکنندگان محتوا به اهمیت انکرتکست‌ها بیش از پیش پی برده‌اند؛ اما متاسفانه شیوه صحیح استفاده از این فاکتور را نمی‌دانند. در این مقاله تلاش می‌کنیم با معرفی انواع Anchor text و آموزش بهینه سازی آن، به سئو سایت شما کمک کنیم.

انکر به معنی لنگر یا قلاب است و درواقع کلمه مشخص شده را به صفحه‌ای دیگر قلاب می‌کند. این موضوع در مقالات آموزشی زیاد اتفاق می‌افتد. برای مثال زمانی که در حال نوشتن متنی درباره Anchor Text و تاثیر آن در سئو هستید، کلمه «سئو» می‌تواند یک انکرتکست باشد و خوانندگان را به صفحه مربوطه هدایت کند. متخصصان سئو بر این باورند که بهترین نوع متن لینک، کاربر را به صفحه‌ای منتقل می‌کند که موضوع مشابه یا مرتبط با متن لینک دارد. معمولا انکرتکست‌ها با رنگ آبی و با خطی که زیر متن آن‌ها وجود دارد، مشخص می‌شوند؛ هرچند امکان تغییر رنگ لینک وجود دارد و بسته به اینکه از کدام کد html استفاده می‌کنید، می‌توانید کلمه موردنظر را با underline یا به صورت ساده نشان بدهید.  علت اهمیت انکرتکست در سئو، کلمه کلیدی‌ ای است که می‌تواند به روش‌های مختلف در متن لینک استفاده شود. موتورهای جستجو با بررسی کلمات موجود در متن‌های لینک، درباره محتوای صفحه وب، تصمیم می‌گیرند و در صفحه نتایج جستجو، آن‌ها را نمایش می‌دهند.

انکر تکست (Anchor Text) چیست


بیشتر بخوانید: لینک Sitewide چیست  و بررسی تاثیر آن در سئو


انکرتکست‌های طبیعی و غیرطبیعی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

این نوع لینک‌ها نه‌تنها صفحات داخلی سایت را به یکدیگر پیوند می‌دهند، بلکه میان سایت‌های مختلف نیز پیوند برقرار می‌کنند. زمانی که متن لینک متناسب با موضوع صفحه شما انتخاب نشده باشد، این پیوند امتیازی برای شما نخواهد داشت. با این حال، شما نمی‌توانید روی آن‌ها کنترلی داشته باشید و موتورهای جستجو، به طور طبیعی آن‌ها را ایندکس خواهند کرد. در مقابل، استفاده بیش‌ازحد از انکرتکست به طوری که موتورهای جستجو متوجه شوند که این کار به شکل اغراق آمیز انجام شده است، از نشانه‌های توزیع غیرطبیعی متن لینک به شمار می‌آید و طبق قوانین گوگل، چنین وبسایت‌هایی جریمه خواهند شد. راحت‌ترین راه برای به دست اوردن لینک‌های متنی طبیعی، تولید محتوای ارزشمند است تا دیگر سایت‌ها را به لینک دادن به سایت شما، متمایل کند. دانستن این نکته ضروری است که اگر چند وبسایت با انکرتکست‌هایی یکسان به سایت شما لینک بدهند و پیوند برقرار کنند، سایت شما به عنوان مرجعی معتبر درباره آن کلمه کلیدی شناخته خواهد شد.

انواع مختلف Anchortext چیست؟

انکرتکست‌ها همان تگ a در html هستند و البته ارزش یکسانی ندارند. استفاده از متن‌های لینک‌ها در گذشته ساده‌تر بود؛ یعنی آدرس سایت را با کلمه کلیدی موردنظر لینک می‌کردند و بر این اساس، رتبه دریافت می‌کردند. اما در حال حاضر انکرتکست‌ها متنوع‌تر شده‌اند و عدم استفاده صحیح، موجب پنالتی شدن سایت می‌شود. تنوع Anchor Text ها برای کسب امتیاز در گوگل ضروری است. برای بهینه کردن متن لینک‌ها، بهتر است انواع آن را بشناسید:

1- انکرتکست‌ عمومی (Generic)

این نوع انکرتکست‌ها در متن با عبارت‌های آشنا و تکراری مانند «ادامه مطلب»، «بیشتر بخوانید»، «اینجا کلیک کنید»، «اینجا بروید»، «اینجا را بخوانید» شناخته می‌شوند. استفاده زیاد از این نوع متن لینک، به سئو سایت ضربه می‌زند.

2- انکرتکست‌ نام تجاری یا Brand

اگر از نام تجاری یا برند در متن لینک استفاده کنید، انکرتکست نام تجاری را به کار برده‌اید. یکسان بودن نام تجاری و کلمه کلیدی، برای سئو سایت شما مشکل ایجاد خواهد کرد. بنابراین به صورت اغراق‌آمیز از نام تجاری خود به عنوان کلمه کلیدی و متن لینک استفاده نکنید.

3- انکرتکست‌ عریان یا Naked Link Anchor

در این نوع متن لینک، کلمه کلیدی به کار برده نمی‌شود و از url سایت به عنوان متن و لینک استفاده می‌شود، به همین دلیل با عنوان URL Anchor Text نیز از آن نام برده می‌شود. 

4- انکرتکست‌ نام برند و کلمه کلیدی

این نوع anchor text، کاربردی‌ترین و بهترین نوع متن لینک، برای نام‌آشنا کردن نام تجاری است. با این کار موجب جلب اعتماد بیشتر کاربران می‌شوید.

5- انکرتکست تصویر یا Image Anchor

یکی از بهترین راه‌ها برای لینک زدن به صفحات، قرار دادن لینک در تصویر سایت است. این نوع متن لینک‌ها متن ندارند و تنها از تصویر استفاده می‌کنند.

6- انکرتکست مفهومی یا LSI Anchor

در این نوع متن لینک، به جای استفاده از کلمه کلیدی، از کلمه مترادف استفاده می‌شود. این کار باید با استراتژی انجام شود و در صورت انتخاب صحیح کلمات مترادف، نتایج درخشانی خواهد داشت. استفاده از «بهینه سازی سایت» به جای «سئو»، مثال گویایی برای سایت‌هایی است که در زمینه سئو فعالیت می‌کنند.

مقاله پیشنهادیکلمه کلیدی LSI چیست؟

7- انکرتکست‌ متن لینک نسبی یا Partial Match

در این روش، کلمه کلیدی موردنظر، در بخشی از عبارت قرار می‌گیرد. این نوع متن لینک معمولا طولانی است و پسوند و پیشوند و سایر کلمات را نیز با کلمه اصلی ترکیب می‌کند.

8- انکرتکست طولانی یا Long Tail Anchor

گاه کلماتی که در متن لینک قرار می‌گیرند، بخشی از جمله یا عبارتی طولانی اند. مثلا «تاثیر استفاده نادرست از انکرتکست نام برند در سئو سایت» می‌تواند عنوان لینک مناسبی برای صفحه‌ای باشد که مطالب آموزشی درباره Anchor text دارد.

9- انکرتکست‌ متن لینک اصلی یا Exact Match

در این نوع انکرتکست، کلمه کلیدی به صفحه موردنظر شما لینک می‌دهد. این کلمات در سئو سایت اهمیت زیادی دارند ولی استفاده اغراق‌آمیز از آن‌ها موجب جریمه‌شدن توسط گوگل می‌شود.

انواع مختلف Anchortext

چگونگی استفاده از انکرتکست‌ها برای سئو سایت

نکته‌ای که در ابتدای امر باید به خاطر  بسپارید، عدم استفاده از  لینک‌ها و anchor text های تکراری است. همچنین استفاده تنها از کلمه کلیدی انتخاب درستی نیست و سایت شما را پنالتی می‌کند. به صفحات باکیفیت و دارای مطالب ارزشمند لینک بدهید، سعی کنید انکرتکست‌هایی که استفاده می‌کنید، حتی‌الامکان به سایت‌های دارای Domain Authority و Page Authority بالا لینک بدهند. زمانی که از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده می‌کنید، Anchor text شما توسط گوگل اسپم می‌شود. بنابراین از حالت‌های مختلف کلمه کلیدی برای متن لینک استفاده کنید. گوگل که همواره در پی ارائه بهترین نتایج جستجو به کاربران است، از سال ۲۰۱۵ تکنولوژی پردازش زبان طبیعی را راه انداخته است. با این روش، گوگل انکرتکست‌های مربوط به محتوا را شناسایی می‌کند. همچنین اگر بک لینک غیرمرتبط در متن استفاده کنید، روی نتایج جستجو تاثیر منفی خواهید گذاشت. از پست مهمان در سایت‌های معتبر استفاده کنید و عناوین لینک مرتبط را داخل متن قرار دهید. بهتر است از چند نوع Anchor text استفاده کنید. لینک دادن به صفحاتی که اسپم اند، موجب افت رتبه شما خواهد شد. توزیع متناسب لینک در متن موضوع مهمی است. سعی کنید از عنوان صفحه یا عنوان پست وبلاگ برای ساخت Anchor Text کمک بگیرید. رصد چگونگی استفاده رقبایتان از انکرتکست‌ها را از یاد مبرید. سئو حوزه‌ای رقابتی است و به هیچ عنوان نباید از تحلیل رقبای خود دست بکشید.


بیشتر بخوانید: اهمیت لینک سازی داخلی در سئو


استراتژی های بهینه سازی انکر تکست

1- انکر تکست را بصورت طبیعی و تطبیق پذیر بنویسید.

بر اساس راهنمای گوگل هر قسمت از سایت، شامل لینک ها و انکرتکست لینک ها، باید برای کاربر ارزش واقعی داشته باشند. لینک ها باید در جایی قرار داشته باشند که کاربر انتظار دیدن آن ها را دارد. به این ترتیب آن ها می توانند نسبت به لینکی که اطلاعات با ارزشی برای آن ها دارد آگاه شوند. با باهوش تر شدن الگوریتم های گوگل بصورت سالیانه، شما باید از ایجاد انکرتکست تکراری و انکرتکست بر اساس کلمات کلیدی در سایت خود اجتناب کنید. عدم انجام این روش نتیجه ای جز پنالتی شدن سایت در بر نخواهد داشت.

نقل قولی از Neil Patel:

من دوست دارم لینک های طبیعی ایجاد کنم، زیرا که گوگل چنین میخواهد. شما نمی توانید از مهندسی که تمام روز کاری خود را صرف طراحی الگوریتمی برای باهوش تر بودن می کند. باهوشتر باشید. بنابراین از رادارهای گوگل فاصله بگیرید. بر روی تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنید و از پنالتی گوگل و دیگر موتورهای جستجو اجتناب کنید.

البته، شما به لینک های با کیفیت احتیاج دارید. لینک هایی که از صفحات مرتبط ایجاد شده باشند. اجتناب از لینک های بی کیفیت در سایت های نا مرتبط هم به همان میزان ضروری است. دریافت لینک از دامنه های دارای اعتبار دامنه و اعتبار صفحه بالا و قابل اعتماد یکی از ضروریات سئو سایت محسوب می شود. از لینک های اسپم اجتناب کنید (over-optimization را اگر بخواهیم لفظ به لفظ ترجمه کنیم به معنی زیاد از حد بهینه شده است. که می توان این مفهوم را از آن برداشت کرد که برای بهینه سازی لینک های خود طوری عمل نکنید که لینک ها به حدی بهینه شده باشند که دیگر به نظر طبیعی نرسند.) گوگل از لینک هایی که بیش از حد غنی نوشته شده باشند قدر دارنی نمی کند. یعنی آنها را اسپم تشخیص می دهد. انکر تکست که در تعداد بالا بر اساس کلمات کلیدی ایجاد شده باشند. یک پرچم قرمز بزرگ برای گوگل است. یعنی نشان دهنده سوء استفاده از بک لینک برای افزایش رتبه سایت است. نتیجه چنین روشی هم قطعا پنالتی شدن است. در عوض، تلاش برای ایجاد لینک های طبیعی با گسترش دامنه انکر تکست در لینک های ورودی، برای مثال : بجای قرار دادن متن:" شرکت توسعه نرم افزار" در همه پست های مهمان، از کلماتی مانند:" شرکت تولید نرم افزار" یا "قابل اعتماد ترین شرکت تولید نرم افزار" یا عباراتی مانند اینها استفاده کنید.

2- انکر تکست باید با محتوا مرتبط باشد.

با گذر زمان گوگل الگوریتم های خود را توسعه داده است. تا این الگوریتم ها بتوانند معنی واقعی محتوای یک صفحه را درک کنند. از سال 2015 گوگل سیستم DeepMind را مورد تست قرار داد. این سیستم برای پردازش زبان طراحی شده است و در واقع به هوش مصنوعی الگوریتم امکان یادگیری می دهید. در حال حاضر برای ربات های گوگل درک وجود ارتباط بین انکر تکست با محتوای صفحه کاری ساده است. اگر لینک داخلی بدون ارتباط به یک صفحه ایجاد کنید. اینکار ممکن است که به رتبه سایت شما صدمه بزند. این مطلب برای بک لینک های با انکر تکست بی ارتباط نیز صحت دارد. گوگل به شدت بر روی تجربه کاربری متمرکز است. گوگل تلاش می کند که بهترین محتوای مرتبط را در ساده ترین روش در اختیار کاربران قرار دهد. مشخصا، انکر تکست بی ارتباط با محتوای یک صفحه خارج از این چهارچوب قرار می گیرند.

3- مشارکت در تولید پست های مهمان مرتبط

یکی از کلید های موفقیت در سئو داشتن انکر تکست مرتبط است. تکنیک هایی مانند کمپین های پست مهمان و روش هایی شبیه به آن با قصد تولید بک لینک های سالم انجام می شوند. نکته ای که باید در این قسمت به آن اشاره کنیم این است که: اگر شما پست مهمان ایجاد کرده اید و تمرکز لینک های ورودی از این پست های مهمان کلمه کلیدی " نکته های بازاریابی دیجیتال " باشد. درج لینک در محتوای مرتبط با بازاریابی دیجیتال با کلمات کلیدی کاملا یکسان، کلمات کلیدی نسبت یکسان، کلمات کلیدی Lsi (دارای معنای مشابه ) انجام می شود. واضح است که چنین محتوایی با انکر تکست"نکته های بازاریابی دیجیتال" نمی تواند در سایتی باشد که هیچ ارتباطی با بازاریابی دیجیتال ندارد.

نکته : بهترین استفاده را از کلمات کلیدی LSI  (کلماتی کلیدی که بصورت نامشخصی مفهمومی یکسان با کلمه کلیدی را القا می کنند) و کلمات کلیدی نسبتا شبیه به کلمه کلیدی اصلی را در پست های مهمان انجام دهید. به این ترتیب ظاهر یک انکر تکست طبیعی به این متن های لنگر شده خواهید داد. این کار از نظر رتبه گرفتن در گوگل مفید خواهد بود.

4- از دریافت لینک از سایت های اسپم خودداری کنید.

گرفتن لینک از سایت های بی کیفیت و لینک دادن به سایت های نامعتبر، بعد از بروز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بر روی رتبه سایت در نتایج جستجو نقش کلیدی بازی می کند. لینک های دریافتی خود را چک کنید و مطمئن شوید که لینک بی کیفیت ایجاد  نکرده اند. ممکن است بابت برخی از این لینک های مضر هزینه پرداخت کرده باشید. با اینحال عدم حذف آن ها موجب می شود که سایت ضرری بسیار بیشتر از هزینه های پرداختی شما داشته باشد. لینک دادن به یک سایت خطرناک باعث از بین رفت سریع اعتبار و رتبه سایت شما خواهد شد.

5- نسبت مناسبی از انواع انکر تکست را استفاده کنید.

نسبت درست و مناسب استفاده از انواع انکر تکست، همواره مورد بحث بوده است. اما رعایت موارد زیر در انکر تکست ضروری است:

  • پرهیز از تقسیم کردن کل لینک های ورودی خود بین انکر تکست با متن دقیق کلمات کلیدی و متن نسبتا مشابه کلمات کلیدی
  • تکیه بر نام برند و نام سایت در انکر تکست (اینکار در گوگل و سایر موتورهای جستجو مجاز است.)
  • به سادگی از عنوان صفحه یا بلاگ بعنوان انکر تکست استفاده کنید.

نسبت مناسب برای انکر تکست چیست؟

پاسخ محتاطانه این است که نسبت درست انواع انکر تکست در شرایط مختلف متفاوت است. با توجه به مقاله anchor text case studies فرمول طلایی نسبت انکر تکست عبارت است از:

  • 50% - استفاده از نام برند بعنوان انکر تکست
  • 15%- استفاده از نام سایت بصورت com
  • 10-20%- استفاده از آدرس صفحه  بصورت کامل
  • 10-15%- عنوان صفحه/ عنوان پست
  • 1-5%- انکر تکست عمومی (اینجا، لینک، کلیک کنید)
  • 1-5%- استفاده از عین کلمات کلیدی و کلمات مشابه کلمات کلیدی
  • سایر روش ها

اما یادتان باشد قبل از رعایت این نکته طلایی رقبای خود را تحلیل کنید. تنها وقتی که رقبای خود را پشت سر گذاشتید. میتوانید به مرتب کردن متن های لنگر شده خود به پردازید. تا آن موقع باید از الگوی رقبا تبعیت و از آن پیشی بگیرید.

6- تمرکز لینک ها را بر روی صفحات داخلی بگذارید.

بیشتر سئو کاران تنها به صفحات اصلی سایت خود لینک می دهند. مثلا تنها به صفحه اصلی سایت و صفحه محصولات لینک ایجاد می کنند. در حالی که گوگل و سایر موتورهای جستجو می دانند که اگر کاربران سایت بخواهند برای صفحه ای لینک ایجاد کنند آن صفحه یک صفحه دارای محتوا خواهد بود. مثلا یکی از صفحات بخش بلاگ سایت. در واقع لینک طبیعی به صفحه ای ایجاد می شود که ارزش لینک شدن را داشته باشد. کاری که باید انجام شود این است که  به صفحات داخلی مرتبط خود برای تولید لینک تمرکز کنید. تا علاوه بر تولید لینک طبیعی، لینک های خود را بصورت انعطاف پذیر ایجاد کرده باشید. تا علاوه بر هدایت کاربران به صفحات اصلی سایت آنها را به صفحات داخلی خود نیز هدایت کرده باشید.

7- لینک های خود را مکانی قرار دهید که بیشترین توجه کاربران به آن قسمت است.

کاربران اغلب مطالب را مطالعه نمی کنند. بلکه آن را رو خوانی می کنند. به این ترتیب چند پاراگراف اول، سر تیترهای اصلی و فرعی، عکس ها به نقاط توجه کاربر تبدیل می شوند. به این ترتیب قرار دادن لینک در این مناطق باعث افزایش توجه کاربر به لینک شده و میزان کلیک شدن  لینک و میزان ارتباط کاربر با محتوا افزایش یابد. خیلی برای انجام اینکار وسواس به خرج ندهید. اگر انکر تکست توصیفی باشد و کاربر برای محتوای صفحه مقصد ارزشی قائل باشد بر روی لینک کلیک می کند.

انکرتکست را در چه قسمت‌هایی از متن قرار بدهیم؟

حجم فراوان اطلاعات در فضای مجازی به اندازه‌ای‌ است که حوصله کاربران را سر می‌برد و بسیاری از صفحات را سرسری می‌بندند. تجربه ثابت کرده است که پاراگراف‌های ابتدایی صفحات، سرتیترها، تیترهای داخلی و تصاویر توجه کاربران را به خود جلب می‌کنند و بهتر است لینک‌ها را در این بخش‌ها قرار دهید. 

در پایان، باید به شما یادآوری کنیم که هیچ فرمول تضمینی برای دستیابی به نتیجه بهتر وجود ندارد، اما متخصصان سئو معتقدند استفاده بیشتر از انکرتکست نام برند، در متن موثرتر است و متن لینک‌ها هرچه کمتر با کلمات کلیدی تطابق کامل داشته باشند، برای سئو سایت شما بهتر خواهد بود. اکنون می‌دانیم که نحوه صحیح استفاده از متن لینک به چه صورت است و چگونه بیشترین ترافیک را به سمت صفحه مورد نظر شما هدایت می‌کند. بنابراین سعی کنید Anchor text ها را به طور طبیعی به کار ببرید و برای تولید محتوا، استراتژی مناسب داشته باشید تا در صفحه نتایج جستجوی گوگل، از رتبه‌ی خوبی برخوردار شوید.

faq

انکر به معنی لنگر یا قلاب است و درواقع کلمه مشخص شده را به صفحه‌ای دیگر قلاب می‌کند. اکرتکست کاراکترهایی در یک متن است که قابلیت کلیک کردن را دارد و کاربران را به صفحه‌ای دیگر منتقل می‌کند.

پاراگراف‌های ابتدایی صفحات، سرتیترها، تیترهای داخلی و تصاویر توجه کاربران را به خود جلب می‌کنند و بهتر است لینک‌ها را در این بخش‌ها قرار دهید. 

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
مهتاب
ارسال شده در : دوشنبه 03 تیر 1398

سلام تفاوت نام تجاری و نام برند چیه؟ چرا در گزینه ی 2 گفتید از نام برند زیاد استقاده نکنید خوب نیست ولی در گزینه ی 4 گفتید زیاد استفاده کنید؟؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 05 تیر 1398

سلام دوست عزیز

نام تجاری و برند مفهوم یکسانی دارند.

مورد 2 و 4 با هم متفاوت هستند. در مورد دوم:  اگر نام تجاری یا برند شما با کلمه کلیدی شما یکسان باشد نباید از این شیوه لینک دهی زیاد استفاده کنید.

در مورد چهارم : استفاده از نام برند به همراه کلمه کلیدی است مانند عبارت "طراحی سایت وب24" استفاده از این نوع لینک دهی بیشتر توصیه می شود.