تأثیر هاست و سرور در سئو سایت + ویدئو

اگر در هر لحظه از شبانه‌روز اطلاعات سایت از هاست قابل دسترسی نباشد، سایت شما قطع خواهد شد؛ بنابراین انتخاب یک ‌هاست خوب باید از اولویت‌هایتان باشد. از دسترس خارج شدن سایت نیز همان طور که می‌دانید اگر به دفعات و به خصوص در ساعات پر ترافیک رخ دهد، اثرات مخربی برای سئوی سایت خواهد داشت و حتی چه‌بسا کاربرانتان را برای همیشه از دست بدهید. اکنون اجازه دهید نگاه دقیق‌تری به این موضوع بیندازیم.

هاست چیست؟

هاست در لغت به معنای میزبان است و در اصطلاحات مربوط به وب به فضایی مجازی گفته می‌شود که اطلاعات سایت روی آن قرار می‌گیرد. انواع مختلفی از هاست وجود دارد؛ مثلاً هاست ابری، هاست لینوکسی و ... . هر کدام از این‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و شما می‌توانید با توجه به نیاز یا نوع کسب و کارتان اقدام به اجاره آن‌ها کنید (برای مثال سایت‌های آموزش آنلاین به فضای ابری گسترده نیاز دارند). البته در این میان برخی از شرکت‌ها اقدام به ارائه سرویس «هاست اختصاصی» نیز می‌کنند. به این معنا که کل سرور را یک جا به یک نفر می‌فروشند. این قابلیت برای سایت‌های قدیمی، با حجم بالا، پربازدید و شلوغ می‌تواند مفید باشد. اما سرور چیست؟

سرور چیست؟

در واقع این ‌هاست خودش بر روی یک سرور قرار دارد. سرور هم نوعی میزبان است ولی یک میزبان بزرگ‌تر؛ یعنی یک سرور چند هاست را در بر می‌گیرد. پس یک سرور می‌تواند میزبان چند وب‌سایت باشد. سرور یک کامپیوتر است و ویژگی‌های مهمی چون امن بودن، در دسترس بودن به صورت شبانه‌روز و ... دارد. اما سؤالی که ممکن است ذهن هر مخاطب را درگیر کند این است که چرا ما باید هاست خریداری کنیم و نمی‌توانیم از کامپیوتر شخصی خودمان برای این کار استفاده کنیم؟ سرورها از لحاظ سخت افزاری و امنیتی در بالاترین سطح ممکن قرار دارند و در طول شبانه‌روز و هفت روز هفته فعال هستند. برق و اینترنت آن‌ها هیچ گاه قطع نمی‌شود و موجب می‌شوند تا کاربر در همه جای دنیا و در هر ساعت از شبانه‌روز به اطلاعات سایت شما دسترسی داشته باشد.

تاثیر هاست در سئو سایت

سرورها به دو نوع سرور تحت شبکه و سرور اینترنتی تقسیم می‌شوند.

1-    سرورهای تحت شبکه

به سرورهایی گفته می‌شود که دسترسی به آن‌ها محدود بوده و فقط یک عده‌ای خاص از افراد نظیر کارمندان یک شرکت به آن دسترسی دارند.

2-    سرورهای اینترنتی

دسترسی به این کامپیوترها از طریق اینترنت است. در واقع گروهی از کامپیوترهای همیشه روشن‌ هستند که منظور ما از سرور در این پست نیز دقیقاً همین نوع از کامپیوترهاست.

تأثیر هاست و سرور در سئو سایت

اهمیت ‌هاست و سرور در سئو سایت است. اما چرا؟ این به نحوه کار گوگل و بررسی سایت‌ها مربوط می‌شود. گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها، دائماً روبات‌های خود معروف به خزنده‌ها را به سایت‌ها می‌فرستد تا آن‌ها را بخزند و محتوایشان را بررسی کنند. سپس بر اساس محتوا و داده‌هایی که جمع می‌کنند، سایت‌ها را با معیارهای رتبه بندی گوگل مطابقت داده و آن‌ها را برای کلیدواژه‌های مختلف فهرست می‌کنند.

-    از دسترس خارج شدن سایت

اکنون فرض کنید زمانی که این روبات‌ها برای بررسی سایت شما می‌آیند، سرور قطع شده و سایتتان از دسترس خارج شده باشد. این یعنی یک نکته منفی برای سایت که اگر به دفعات بیشتری تکرار شود قطعاً اثر خیلی بدی برای سایت به همراه خواهد داشت.

-    سرعت سایت

تأثیر دیگر هاست و سرور در سئو سایت از نظر سرعت سایت است. اگر شرکت ارائه دهنده‌ هاست، برای کسب درآمد بیشتر، سرور را بین تعداد زیادی شرکت تقسیم کند و مجموع ترافیک این سایت‌ها از حد توان سرور بالاتر رود، بر روی سرعت تمام آن سایت‌ها اثرگذار خواهد بود. همان طور که می‌دانید سرعت سایت نیز از معیارهای مهم در رتبه بندی گوگل است.

-    اسپم شدن ‌هاست

اگر یکی از سایت‌های قرار گرفته بر روی یک سرور به افرادی -که برای دریافت ایمیل ثبت نام نکرده‌اند- ایمیل گروهی ارسال کند؛ گوگل این عمل را اسپم تشخیص می‌دهد. در نتیجه اسپم شدن این سایت، تمام سایت‌های موجود در همان سرور با مشکل روبرو خواهند بود. معمولاً شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ‌هاست به مشتریان خود اعلام می‌کنند که در صورت تمایل به ارسال ایمیل گروهی از هاست مجزایی برای انجام این کار استفاده کنند.

پارامترهای مهم در انتخاب ‌هاست و سرور

با توجه به تأثیر هاست و سرور در سئو سایت باید پارامترهایی را در انتخاب ‌هاست و سرور سایتمان مورد توجه قرار دهیم تا از نظر سئو با مشکل مواجه نشویم. در غیر این صورت مشکلات مربوط به سرور می‌تواند تمام تلاش‌های مربوط به سئو سایت را تحت تأثیر قرار داده و حتی باعث افت شدید رتبه سایت شود.

هنگام انتخاب‌ هاست و سرور به موارد زیر توجه کنید:

1-    آپتایم یا پایداری سرور

همان طور که قبلاً اشاره شد، سرور باید به صورت 24 ساعته فعال باشد تا بتواند اطلاعات سایت را در تمام ساعات شبانه‌روز برای کاربرانش نمایش دهد؛ بنابراین اگر لحظاتی از روز قطعی داشته باشد اصلاً برای اعتبار یک سایت و کسب و کار مناسب نیست. به خصوص وب‌سایت‌های فروشگاهی که با هر لحظه قطعی می‌توانند چندین مشتری را از دست بدهند. به همین دلیل یکی از پارامترهای مهم در انتخاب سرور، آپتایم یا پایداری سرور است. به عبارت ساده‌تر، آپتایم همان زمان آنلاین بودن و در دسترس بودن یک سرور است و معمولاً توسط همه شرکت‌های ارائه دهنده به صورت درصد بیان می‌شود. برای مثال اگر شرکتی رقم 99 درصد را برای آن اعلام کند یعنی در طول ماه تقریباً حدود 7 ساعت و 10 دقیقه ممکن است در دسترس نباشد. هاست ناپایدار می‌تواند رتبه یک سایت را با افت زیادی همراه کند. منظور از هاست ناپایدار هاستی است که میزان قطعی آن بالا باشد. هنگامی که‌ هاست قطع باشد، دسترسی به سایت غیر ممکن خواهد بود. حال فرض کنید در همین موقع کاربری بخواهد از نتایج جستجو وارد سایت شود؛ در این هنگام او با پیام خطا مواجه خواهد شد. بالا بودن پیام خطای عدم امکان دسترسی به سایت موجب می‌شود که گوگل رتبه سایت را کاهش دهد.

2-    سرعت ‌هاست

سرعت ‌هاست مدت زمان لازم برای بارگذاری سایت و مدت زمان لازم برای پاسخگویی به مخاطبان سایت را تعیین می‌کند. هرچه سرعت ‌هاست پایین‌تر باشد، مدت زمانی که کاربر باید منتظر بالا آمدن سایت باشد بیشتر خواهد شد. اگر مدت زمان لازم برای بالا آمدن سایت بیش از حد باشد. این مسئله به‌صورت مستقیم بر رتبه سایت در گوگل تأثیر می‌گذارد. نکته: انجام برخی تکنیک‌های کد نویسی می‌تواند منجر به کاهش زمان بارگذاری سایت شود. مثلاً می‌توان کدهای جاوا اسکریپت را درست قبل از تگ بسته Body در انتهای صفحه قرارداد.

3-    زمان بالا بودن سرور

سرور باید چند راه مختلف برای اتصال به اینترنت داشته باشد تا در صورت قطع شدن یکی از ارتباط‌ها، سرور بتواند همچنان به اینترنت متصل باقی بماند. این مسئله بر روی سرعت سرور نیز اثر خواهد داشت؛ یعنی هرقدر سرور ارتباطات اینترنتی قوی‌تری داشته باشد، سرعت سرورها بیشتر خواهد بود.

4-    پهنای باند سرور

هر مشتری که سروری را اجاره می‌کند فقط می‌تواند در ماه از یک میزان مشخص پهنای باند استفاده کند. این مقدار در شرکت‌های مختلف با هم تفاوت دارد.

هاست ایرانی یا خارجی؟

هاست داخلی یا هاست خارجی؟ کدام یک برای سئو بهتر است؟

هاست های داخلی و خارجی از نظر کیفیت فرقی با یکدیگر ندارند؛ در واقع ‌هاست های بی‌کیفیت هم در داخل وجود دارند و هم در خارج از کشور. آنچه از نظر انتخاب ‌هاست داخلی یا خارجی اهمیت دارد، فاصله مکانی (در واقع زمانی) سرور با کاربران سایت است. هرگاه کاربری وارد سایت شده و بر روی قسمتی از آن کلیک می‌کند، یک درخواست به سرور ارسال می‌شود. این درخواست باید به سرور رفته و بعد از بررسی به صورت پاسخی از سوی سرور به سمت سایت مجدداً ارسال شود تا عمل مورد نظر کاربر در سایت اعمال شود. حال هرچه فاصله بین کاربر و سرور بیشتر باشد، بر سرعت ارسال درخواست و دریافت پاسخ اثر خواهد گذاشت و آن را کندتر خواهد کرد.
بنابراین بهترین‌ هاست، صرف نظر از داخلی یا خارجی بودن آن، هاستی است که به موقعیت مکانی اکثریت کاربران سایت نزدیک باشد. باید ببینید اکثریت کاربران سایت شما را چه کسانی تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر مخاطبان شما اکثراً ساکن کدام کشورند. از همان کشور هاست بگیرید. البته موقعیت مکانی سرور در صورتی که سرعت دسترس مخاطبان به سرور را تحت تأثیر قرار ندهد از اهمیت چندانی برخوردار نیست ولی واقعیت این است که با افزایش فاصله مخاطب از سرور سرعت دسترسی به اطلاعات سرور کاهش می‌یابد.

موقعیت مکانی ‌هاست و تأثیر آن بر سئو محلی

موقعیت مکانی ‌هاست بیشتر از همه، زمانی که کسب و کار سایت محلی باشد بر روی رتبه سایت مؤثر است. مثلاً یک سایت فروشگاهی در ایران اگر از یک ‌هاست ایرانی استفاده کند نتیجه بهتری در گوگل خواهد داشت. اگر سرور از دسته وسیعی از کاربران بسیار دور باشد ممکن است هنگام بارگذاری سایت با پیام خطای Timeout مواجه شویم. تعداد زیاد پیام‌های خطای تایم اوت Timeout بر رتبه سایت تأثیر بدی خواهد گذاشت.

آیا هاست خارجی سریع‌تر از هاست ایرانی است؟

خیر، هاست‌های خارجی بی‌کیفیت در سراسر دنیا وجود دارند. سرعت ‌هاست‌های ایرانی باکیفیت بسیار بالا است. بسیاری از هاست‌های ایرانی به مراتب از نمونه‌های خارجی بهتر عمل می‌کنند. بعد از فاصله و موقعیت مکانی کاربران، نکته دیگری که هنگام انتخاب‌ هاست باید به آن توجه داشت این است که ‌هاست های ارزان همواره دارای مشکلات عدیده‌ای هستند. پیشنهاد ما این است که یک ‌هاست با کیفیت بخرید. یک ‌هاست با کیفیت ارزش سرمایه‌ای که برای آن می‌پردازید را دارد.

هاست ویندوز یا لینوکس؟

نرم افزارهای مدیریت محتوا اغلب می‌توانند بر روی هر دو سیستم ویندوز و لینوکس نصب شوند.
سیستم‌هایی تولید محتوا که بر پایه PHP کدنویسی می‌شوند (مانند وردپرس)، بهتر است بر روی سرورهای لینوکس نصب شوند.
هم‌چنین سیستم‌های تولید محتوا که بر پایه Asp نوشته می‌شوند بهتر است بر روی سیستم عامل ویندوز نصب شوند.

جمع بندی

همان طور که مشاهده کردید انتخاب ‌هاست و سرور از آنجا که بر سرعت سایت و خطاهای عدم دسترسی به سایت و... اثرگذار خواهد بود از اهمیت ویژه‌ای در سئو سایت برخوردار است. با انتخاب شرکت‌های معتبر و خوش‌نام ارائه دهنده خدمات هاستینگ سایتتان را در برابر حملات امنیتی، افت سرعت و سایر مشکلات ناشی از سرورهای بی‌کیفیت ایمن سازید.

ویدئو: تاثیر مکان سرور بر رتبه بندی گوگل (سئو)

محل سرور چه تاثیری در رتبه بندی گوگل دارد؟ آیا سرور های داخل ایران رتبه بهتری کسب می کنند یا سرورهایی که خارج از ایران قرار گرفته اند. آیا محل فیزیکی سرور و مکان آن تاثیری در رتبه بندی سایت در گوگل دارد؟ سرورهای داخل ایران بهتر هستند یا سرورهای خارج از ایران؟ اینها سوالاتی هستند که ذهن بسیاری از کاربران را مشغول کرده اند.

پاسخ این سوال را از مت کاتس بشنوید:

همچنین بخوانید
متا تگ کلمات کلیدی یا meta keyword نوعی خاص از تگ‌های متا است که می تواند به درک موتور جستجو از کلمات کلیدی کمک کند.
Disavow فایلی است که در گوگل ثبت می‌شود و داخل آن اعلام می‌کنید لینک‌هایی که در این فایل وجود دارد در نظر گرفته نشود. براین اساس دیگر بک‌لینک‌های مخرب و اسپم نمی‌توانند روی رتبه سایت شما تاثیر منفی داشته باشند.
اگر یک دامنه ی پارک شده داشته باشیم و بخواهیم وبسایت جدیدی راه اندازی کنیم چه خطراتی ممکن است به وجود بیاید؟ آیا بهتر است دامنه را پارک شده نگه داریم یا اینکه صفحه ای روی آن قرار دهیم؟
اولین سوالی که اکثر مشتریان از ما می پرسند این است آیا می توانید سایتم را رتبه ی یک گوگل کنید؟ اگر این سوال شما هم هست یا از شما پرسیده می شود این ویدئو از مت کاتس را تماشا کنید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha