الگوریتم رنک برین Rank Brain چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

سئو هر روز در حال پیچیده تر شدن است و  گوگل با تغییر الگوریتم هایش تلاش می کند برای جستجوی کاربر به گونه ای نتایج را فیلتر کند که بهترین و مرتبط ترین نتایج برای کاربر به نمایش درآید و به همین دلیل پروسه seo یا بهینه سازی سایت هم پیچیده شده است. برای اینکه مطلب در ذهنتان روشن تر بشود می توانید سئو را مانند یک پازل در نظر بگیرید که برای دیدن آن باید تمامی قطعات را در کنار هم قرار دهید و هیچکدام از قطعات آن به تنهایی معنا و مفهوم خاصی نخواهند داشت. برای موفقیت در سئو و کسب نتایج برتر گوگل باید بعد از سنجش نیازهای کاربران, استراتژی مناسب برای رسیدن به اهدافتان را مشخص کنید و بر همان اساس پیش بروید تا به نتیجه برسید. در سئو هم تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی، لینک سازی داخلی و خارجی، تولید محتوا را میتوان به عنوان مهم ترین بخش ها در اولویت قرار داد. در سئو پیچیدگی های خاصی وجود دارد که به مرور زمان حتی از این هم پیچیده تر می شود به عنوان مثال شاید نمی دانید که سایت هایی با اتوریتی Authority یا اعتبار دامنه پایین تر, بهتر و راحت تر می توانند در نتایج رتبه بگیرند و به صفحه اول گوگل برسند. تصویر زیر گواه صحت این ادعا است.

اهمیت اتوریتی دامنه


من قصد ندارم شما را از سئو ناامید کنم بلکه قصد دارم توضیح بدهیم که سئو امروز با سئو در سالهای گذشته بسیار متفاوت شده و دیگر نمیتوان با روش های قدیمی سئو به نتیجه ای رسید. گوگل از سال 2017 اعلام کرد که قصد دارد از هوش مصنوعی با نام رنک برین RankBrain برای نمایش نتایج به کاربران استفاده کند. در ادامه توضیح میدهم که رنک برین چیست و چطور میتوان از آن برای سئو و کسب رتبه های برتر گوگل استفاده کرد.

الگوریتم رنک برین RankBrain چیست ؟

شاید قبلا نام رنک برین را شنیده باشید و نمیدانید که این کلمه چه مفهومی دارد و چگونه عمل می کند؟ به زبان ساده RankBrain بخشی از موتور جستجوی گوگل است که در کنار الگوریتم های آن کمک می کند بهترین نتایج که مرتبط باخواسته کاربر هستند به او نمایش داده شود. بسیاری از منابع آنلاین اعلام کرده اند رنک برین RankBrain سومین فاکتور مهم در رتبه بندی سایتها در گوگل است. در الگوریتم رنک برین، دو عامل نقش مهمی دارند: یکی مدت زمان کاربر در صفحه (Dwell Time) و مورد دیگر درصد کلیک کاربران روی لینک سایت هنگام جستجو در گوگل (CTR). در تصویر زیر می توانید روش عملکرد رنک برین را مشاهده کنید :

rank brain چگونه کار میکند


برای نمایش بعضی از نتایج الگوریتم های گوگل به تنهایی کافی نبودند و گاها نتایج بی ربط یا ضعیف به کاربر نمایش داده می شد به همین دلیل گوگل سعی کرد با استفاده از هوش مصنوعی دقیقا متوجه خواسته کاربر شود و بر اساس آن بهترین نتایج رابه او نمایش بدهد رنک برین RankBrain نوعی از هوش مصنوعی Artificial Intelligence  است که گوگل صرفا برای موتور جستجو خودش آن را طراحی و استفاه می کند. رنک برین با توجه به سوابق جستجو کاربر، موقعیت جغرافیایی او، دستگاهی که کاربر استفاده می کند، علایقی که کاربر در گذشته از خود نشان داده(بله گوگل به تمامی این اطلاعات از طریق موبایل و مرورگر کروم دسترسی دارد) و نکاتی از این دست می تواند دقیقا متوجه شود کاربر چه می خواهد و همان نتایج را به او نمایش می دهد.
توضیح : گوگل در تمامی نتایج از رنک برین استفاده نمی کند و فقط برای نتایجی که حساسیت بالایی دارند و الگوریتم ها به تنهایی برای آن مناسب نیستند استفاده می کند.


خدمات وب24: طراحی سایت اختصاصی


تاثیر مدت زمان حضور کاربر در صفحه (Dwell Time) بر رنک برین  

Dwell Time زمان حضور یک کاربر در صفحه سایت است. کاربرانی که به صورت مستقیم یا از طریق سایت های دیگر (بک لینک ها) وارد سایت می شوند، مدت زمان حضورشان محاسبه نمی شود؛ در نتیجه Dwell Time تفاوت زیادی با نرخ پرش یا متوسط زمان حضور کاربر در صفحه دارد. در الگوریتم رنک برین، کاربرانی مورد توجه قرار خواهند گرفت که از طریق نتایج جستجوی گوگل وارد صفحات سایت شده باشند. گوگل، بر اساس آی پی (IP) کاربر، نوع مرورگر و اطلاعاتی دیگر می تواند لحظه ورود کاربر به سایت و زمان ترک سایت و بازگشت مجدد به گوگل را شناسایی کند که به این مدت زمان، Dwell Time می گویند. زمان حضور کاربر برای صفحات ارزشمند به طور متوسط ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه است. بنابراین تولید یک محتوای باکیفیت و ارزشمند می تواند کاربران را بیشتر داخل سایت نگه دارد و سئو سایت بهبود یابد.

تاثیر الگوریتم رنک برین بر سئو سایت

نظر متخصصان سئو این است که الگوریتم رنک برین که چیزی شبیه الگوریتم مرغ مگس خوار است، در آینده رتبه و جایگاه وب سایت ها را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. رنک برین به دلیل استفاده از الگوریتم های ماشین لرنینگ، قادر است معنای عبارات و واژه ها را بهتر تشخیص دهد و مواردی را به کاربر نشان دهد که بیشترین شباهت را با موارد جستجو شده داشته باشد. اصول کلی سئو با ارائه این الگوریتم تغییر نکرده است اما استراتژی های سئو و بهینه سازی سایت دچار تغییراتی شده اند. در گذشته چگالی کلمات کلیدی در محتوا و استفاده از کلمات کلیدی در عنوان ها، لینک ها و... مهم بود اما در حال حاضر کیفیت محتوای صفحه، مفید بودن، منحصر به فرد بودن و کاربرپسند بودن محتوا اهمیت دارد. به طور کلی، الگوریتم رنک برین (RankBrain)، کاری که سایر الگوریتم های گوگل (الگوریتم های پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار، کبوتر و...) انجام می دادند را با دقت و حساسیت بیشتری انجام می دهد. با توجه به اینکه الگوریتم رنک برین از سیستم هوش مصنوعی استفاده می کند، نقش تکنیک های کلاه سیاه هر روز کم رنگ تر می شود و انجام تکنیک های سئو کلاه سفید، جایگاه بهتری را به سایت های معتبر و مفید می دهد. رنک برین به کاربران وب کمک می کند تا نزدیک ترین نتایج نسبت به جستجوی خود در گوگل را مشاهده کنند. در حقیقت، آینده سئو، جستجوی کلمات کلیدی طولانی یا جمله مانند و رتبه بندی دقیق نتایج گوگل می باشد.

چطور از رنک برین برای سئو استفاده کنیم ؟

1-    محتوی انحصاری و مفید ایجاد کنید

در سئوی امروز محتوا پادشاه است Content is the king و به جرات می توان گفت محتوا مهم ترین عامل تاثیر گذار در سئو است که میتوان هر نوع سایتی را با آن به صدر نتایج آورد.
نکاتی که باید در تولید محتوا به آن توجه کرد :
•    برای انتشار محتوا برنامه ریزی داشته باشید و طبق همان برنامه مطالب را منتشر کنید
•    کیفیت در محتوا مهم تر از کمیت است پس بجای انتشار 10 مقاله بی ارزش بهتر است 1 مقاله تحقیق شده و مناسب منتشر کنید
•    سعی کنید دید رفع مشکلی از کاربر را در هنگام نوشتن مقالات داشته باشید و بی هدف ننویسید
•    محتوایی ایجاد کنید که با کاربر تعامل برقرار کند و کاربر ها آن را لایک و بازنشر کنند و نظراتشان را به صورت کامنت بیان کنند
باید محتوایی ایجاد کنید که برای کاربر ارزش ایجاد کند, نکته جدیدی به او بیاموزد، مشکلی را از او رفع کند و البته تا حد ممکن جامع و طولانی بنویسید و حداقل 1500 کلمه در مقالات خود داشته باشید. مقالات کوتاه و کپی شده دیگر جایگاهی در گوگل ندارند پس بهتر است وقت خود را با این گونه محتوا به هدر ندهید.


خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس


2-    به جستجوی معنایی Semantic Search اهمیت بدهید

دیگر مدتها از زمانی که گوگل نتایج را بر اساس فقط کلمه جستجو شده نمایش می داد گذشته است و با کمک RankBrain و قدرت بالای هوش مصنوعی گوگل سعی می کند ابتدا هدف و منظور کاربر از جستجو را متوجه شود و سپس نتایج را بر همان اساس نمایش بدهد که در اصطلاح سئویی به این کار جستجوی معنایی یا Semantic Search گفته می شود. از طرفی استفاده کاربران از گوشی های تلفن همراه و همچنین جستجوی صوتی Voice Search در حال فراگیر شدن است و همین نکته اهمیت جستجوی معنایی را بیشتر می کند زیرا گوگل باید در ابتدا بفهمد که کاربر به دنبال چه چیزی است و سپس نتایج را به او نمایش بدهد. استفاده از کلمات کلیدی هم خانواده یا LSI Keyword هم می تواند تاثیر بسیار خوبی در رتبه گرفتن مقالات داشته باشد. کلمات کلیدی هم خانواده به گوگل کمک می کند که دقیقا متوجه شود مفهوم و منظور مقالات شما چیست و این کلمات معمولا همان مفهوم کلمه کلیدی شما را دارند و جزئی از زیر گروه های آن به حساب می آیند.گوگل بارها تاکید کرده که استفاده از این کلمات کلیدی در محتوا ضروری است و کمک می کند خیلی بهتر در نتایج دیده شوید. در جستجو معنایی گوگل سعی می کند دقیقا مانند یک انسان که با او مکالمه می کنید جواب شما را بدهد و این کار با استفاده از رنک برین بسیار کامل تر و بی نقص تر از قبل انجام می شود.

3-    از اسنیپت Snippet های گوگل استفاده کنید

آیا در مورد رنک صفر گوگل چیزی شنیده اید؟ حتما پیش آمده که به دنبال موضوعی جستجو کرده اید و در قسمت بالای تمامی نتیجه ها گوگل یک سایت را بصورت مجزی نمایش می دهد که معمولا پاسخ سوال کاربر به صورت لیست در آن وجود دارد که به این سایتها رنک صفر گفته میشود. در واقع سایتهایی که در رنک صفر Position Zero گوگل قرار می گیرند تمامی اطلاعات لازم برای سوال شما را در خود جای داده اند به حدی که حتی لازم نیست روی هیچ لینکی کلیک کنید و می توانید در همان صفحه نتایج پاسخ خود را ببینید و اگر نیاز بود می توانید روی لینک هم کلیک کنید. سایتی که در رنک صفر قرار می گیرد یکی از 10 سایت نمایش داده شده در صفحه اول گوگل است و هنوز هیچکس نمیداند گوگل چگونه یک سایت را برای نمایش در موقعیت صفر انتخاب می کند ولی استفاده از تگ های مخصوص گوگل بصورت اسکیما schema قطعا یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در این نوع نمایش است. معمولا گوگل برای جستجو هایی که حالت سوالی دارند از نمایش موقعیت صفر استفاده می کند برای مثال اگر کلمه seo را جستجو کنید نتایج به صورت عادی به شما نمایش داده می شوند ولی اگر عبارت how to jump a car  به معنی روش باتری به باتری کردن ماشین چگونه است را جستجو کنیم گوگل در رتبه صفر نتیجه را نمایش می دهد که در شکل زیر هم نمونه آن را مشاهده می کنید.

تاثیر استفاده از rich snippet  در سئو


گوگل سایت هایی را در رنک صفر نمایش می دهد که برای گوگل بهینه سازی شده باشند و به صورت تیتر وار پاسخ سوال کاربر را داده باشند.

4-    روی کلمات کلیدی طولانی long-tail keywords تمرکز کنید

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که در سئو داخلی سایت باید رعایت شود تمرکز روی کلمات کلیدی طولانی است.به این معنی که سعی کنید برای سایت خود روی عبارت های مختلف ورودی بگیرید و سپس وقتی گوگل متوجه شود موضوع و مفهوم اصلی سایت شما در چه موضوعی است به مرور زمان روی تک کلمه ها هم رتبه خواهید گرفت.
اگر موضوع سایت شما کفش ورزشی باشد قطعا همین کلمه به عنوان کلمه کلیدی اصلی و مورد توجه شما است ولی برای تولید محتوی میتوانید از کلمات زیر استفاده کنید :
•    کفش ورزشی مردانه
•    کفش ورزشی زنانه
•    کفش ورزشی نایک مدل .......
•    کفش ورزشی آدیداس مدل ....
•    فروش کفش ورزشی در تهران
•    نمایندگی کفش ورزشی نایک تجریش
کلمات کلیدی طولانی از آنجا که جست و جوی کمتری نسبت به تک کلمه ای ها دارند پس خیلی زودتر و بهتر هم در نتایج دیده میشوند و از طرفی تحقیقات نشان داده نرخ تبدیل Conversion Rate افرادی که از طریق کلمات طولانی وارد سایت شده اند بسیار بالاتر است.


پیشنهاد مطالعه: کلمات کلیدی طولانی


افرادی که از طریق کلمات کلیدی  طولانی وارد سایت شما می شوند تمایل بیشتری به خرید دارند و درصد زیادی از آنها به مشتری تبدیل می شوند.

5-    بهینه سازی انکر تکست anchor text

انکر تکست ها در واقع همان کلمه یا عبارتی است که شما مطلبی را با آن به مطلب دیگری لینک میکنید به عنوان مثال کلمه سئو و طراحی سایت در اینجا به مقالات و صفحات مناسب خود لینک شده اند.پس دقت به این نکته که کلمات کلیدی مورد نظرتان بخشی از انکر تکست باشد بسیار مهم است ولی نباید در این کار زیاده روی هم بکنید.برای مثال نباید تمامی لینکهای سایت شما روی یک کلمه کلیدی و برای یک صفحه خاص از سایت باشد که اگر این کار را بکنید به عنوان تقلب در سئو توسط گوگل جریمه میشوید. سعی کنید لینک ها را روی کلمات و عبارات مختلف برای صفحات مختلف سایت ایجاد کنید و با این کار تراکم بک لینکها و لینک های داخلی سایت را بین صفحات تقسیم کنید. همانطور که در شکل زیر میبینید حدود 85% از سایتهایی که رتبه برتر گوگل را در اختیار دارند از کلمه کلیدی در انکر تکست و لینک سازی خود استفاده کرده اند.


استفاده از انکور تکست در متن

6 – به زبان ساده بنویسید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از مدیران سایتها و تولید کنندگان محتوی مرتکب می شوند این است که بیشتر برای گوگل می نویسند نه برای کاربر و همین باعث می شود نتوانند جایگاه مناسبی پیدا کنند.گوگل امروز بسیار هوشمندتر از چیزی است که بتوانید فکرش را بکنید.
تنها نکته مهمی که در محتوی اهمیت دارد این است که دید رفع اشکال داشته باشید و سعی کنید به گونه ای روان و ساده بنویسید و توضیح بدهید که که حتی کاربر مبتدی هم متوجه موضوع و منظور شما از متن بشود و قطعا چنین محتوایی خیلی زود جایگاه خود را در گوگل پیدا می کند و نیازی نیست نگران سئوی آن باشید.


هرچند نباید اصول نوشتن محتوای سئو شده مانند :

  •  استفاده از تگ های H1 تا H6
  • انتخاب عنوان و تیتر مناسب برای محتوی
  • نوشتن متن مناسب برای بخش توضیحات محتوی
  • محتوی طولانی حداقل 1500 کلمه به بالا
  • استفاده از کلمات کلیدی به عنوان تگ alt تصاویر
  • رعایت تراکم کلمه کلیدی در طول متن با توجه به تعداد کلمات متن
  • زیر تیتر ها  و استفاده از بولت و شماره گذاری
  • استفاده از مولتی مدیا (صوت, عکس و فیلم ) مناسب با نوع محتوی
  • نداشتن غلط املایی و ایرادات گرامری به نحوی که باعث ناخوانایی و غیر قابل فهم شدن متن شود

را فراموش کنید ولی در استفاده از اینها زیاده روی هم نکنید و اجازه بدهید متن شما برای کاربر ساده و قابل فهم باشد.


حرف پایانی
در این مقاله با هوش مصنوعی گوگل RankBrain و روش کاری آن آشنا شدید و فهمیدید که این تکنولوژی جدید چه تغییرات بزرگی در نمایش نتایج و سئو سایتها ایجاد کرده است.برای کسب بهترین نتایج کافی است طبق هر تخصصی که دارید برای کاربرانتان به زبان ساده و قابل فهم محتوی آموزشی و توضیحی ارزشمند تولید کنید و کمی صبر کنید تا به مرور زمان سایت تان جایگاه مناسب خود را پیدا کند و همچنین با ایجاد بک لینک از سایتهای مرتبط می توانید نتیجه گیری سایت تان را سریعتر کنید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
علیرضارضایی
ارسال شده در : پنجشنبه 19 بهمن 1396

خیلی مقاله خوبی بود حداقل برای من که پیگیر نوشته های شما درباره سئو هستم باز هم آموزش های خیلی خوبی داشت.