گوگل چگونه تقلب در سئو را تشخیص می دهد؟

بسیاری از مواقع برای مدیران سایتها پیش می آید که با افت رتبه ناگهانی مواجه‌می شوند و علت آن را نمی دانند، در این مقاله با ما همراه باشید تا روش‌های تقلب در سئو را با هم بررسی کنیم.

افت سایت شما ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد، از جمله اینکه ممکن است گوگل به سایت از نظر تقلب مشکوک شده باشد و احساس کند در حال انجام فعالیت هایی برای دور زدن قوانین و کسب رتبه بصورت غیر واقعی هستید، همچنین ممکن است رقبا کار بهتری انجام داده باشند یا الگوریتم های گوگل تغییر کرده باشد. در ادامه بررسی می‌کنیم که گوگل چطور و چه مواقعی احساس می‌کند سایتی در حال تقلب در سئو است و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

گوگل چگونه تقلب در سئو را تشخیص میدهد

گوگل چگونه متوجه تقلب سایت ها در سئو می شود؟

1- تشخیص تقلب در الگویی خارج از الگوریتم‌های گوگل

برخی مدیران سایت‌ها از این که ناگهان رتبه چندین کلمه کلیدی آنها با افت رتبه ای شدید مواجه شده اند، شکایت می‌کنند. با بررسی دقیق متوجه شدیم که سایت آنها در چندین کلمه کلیدی با افت رتبه ای شدید (بیش از 10 رتبه برای هر کلمه کلیدی ) روبرو شده است. با بررسی نحوه ایجاد مطلب توسط این مشتریان و نحوه بروز رسانی سایت به این نتیجه رسیدیم که این افت رتبه در اثر الگوریتم های گوگل نبوده است. این مشکل زمانی پیش می آید که محتوایی که برای سایت ایجاد کرده اید یک کپی کامل نیست. بلکه یک شبه کپی است.


معرفی خدمات وب24: طراحی وب سایت با کدنویسی اختصاصی


شبه کپی چیست؟

شبه کپی مقاله‌ای است که ظاهرا اورجینال بوده و کاملا منحصر به فرد ایجاد شده است. اما درواقع مقاله یک کپی از یک مقاله دیگر است که تنها واژه‌های آن ویرایش شده اند تا بعنوان کپی شناسایی نشود. سایت‌های تولید کننده محتوای منحصر بفرد می‌توانند به گوگل برای کپی شدن محتوایشان توسط دیگر سایت ها شکایت کنند. معمولا این شکایات توسط یک کارشناس بصورت دستی بررسی می شود. بدین ترتیب سایت‌های دارای مطالب شبه کپی به دچار جریمه می شوند. بنابراین بهتر است از کپی کردن بدون ذکر منبع مطالب دیگران اجتناب کنید.
همچنین گوگل با استفاده از هوش مصنوعی متوجه شباهت محتواهای مختلف می‌شود و تغییر افعال و برخی از کلمات در جملات کمکی به فریب دادن گوگل نمی‌کند، این موضوع نهایتا باعث خواهد شد که از امتیاز کیفیت محتوای شما کاسته شود.

چگونه از جریمه شدن توسط گوگل به دلیل کپی بودن محتوا جلوگیری کنیم؟

البته بهترین راه کپی نکردن است. اما واقعیت این است که با وجود حجم بالای مطالب منتشر شده در وب عملا تمام مطالب منتشر شده در وب در بخش هایی از خود یک شبه کپی از مقاله دیگر هستند و کارشناسان گوگل هم این را خوب می‌دانند. در واقع اگر بخواهید یک مطلب جامع تهیه کنید، شاید لازم باشد که بخشی از محتوای شما شامل مطالب دیگری باشد که قبلا در وب منتشر شده‌اند.

هدف از جمع آوری مطالب سایت‌های دیگر، ایجاد یک محتوای ارزشمند و جامع است. بنابراین طبیعی است که بخشی از محتوا شامل محتوایی باشد که از سایت های دیگر جمع آوری شده است. دقت کنید که هدف از این کار سرقت ادبی نیست، بلکه ارائه محتوای جامع به کاربر است. بنابراین بهتر است برای بخش‌هایی از محتوا که از سایت‌های دیگر کپی کرده‌اید منبع را به طور مستقیم ذکر کنید. همچنین در صورتی که محتوا را ویرایش می‌کنید، نهایتا از منابع اصلی مقاله تشکر کنید و لینک منبع را ارائه دهید.


معرفی خدمات وب24: طراحی وبسایت وردپرسی


در صورتی که چند مطلب مختلف را مطالعه و ادغام می‌کنید، بهتر است به آن تعدادی مطلب منحصر به فرد بیافزاییم و نظر و تجربیات شخصی خود را به مقاله موجود اضافه کنیم. شاید اسم تحقیقات کتابخانه ای را شنیده باشید. در این روش شما مطالب چنیدن کتاب را مطالعه و با زبان خود در مقاله ای می‌نویسید و در پایان هم نظر خود را به آن اضافه می کنید. استفاده از این روش برای تولید مقالات دانشگاهی مجاز است و قطعا برای مقالات در سایت نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

بهترین روش برای حل مشکل مطالب شبه کپی

بجای استفاده از یک سایت از چند سایت مختلف و معتبر مطالب خود را استخراج کنید. کل مطالب را خوانده و با زبان خودتان (بر اساس لحن برندی که دارید و مخاطب سایت خودتان) آن را تایپ کنید. متن تایپ شده را برای افزایش خوانایی توسط مخاطب ویرایش کنید. در آخر به آن نظرات و تجربیات شخصی خود را بیافزایید.

برتری رقبا و جایگزین شدن آنها برای مطالبی که ما آنها را نوشته‌ایم!

گوگل سایت‌ها را براساس اعتبار سایت و اصالت محتوا رتبه‌بندی می‌کند. ممکن است شما محتوای مفیدی را نوشته باشید، رقیب شما که اعتبار بالاتری نسبت به سایت شما دارد، محتوای شما را کپی کند و جایگزین سایت شما در نتایج گوگل شود. زمانی که گوگل دو محتوای یکسان در دو سایت مختلف شناسایی کند، یکی از آنها را به کاربر نمایش می‌دهد تا تجربه کاربری مناسبی برای کاربران ایجاد کند. در چنین حالتی، گوگل سایتی را برای نمایش انتخاب می‌کند که اعتبار بالاتری دارد.


معرفی خدمات وب24: طراحی وبسایت اختصاصی


رقیب برتر را چگونه تحلیل کنیم

برای تحلیل رقبای برتر خود مراحل زیر را انجام دهید:

  1. از سایت هایی تحلیلگر برای بررسی وضعیت سایت رقبا استفاده کنید، این سایت ها به شما کمک میکنند تا بک لینک های رقبای خود را بررسی کنید.
  2. بررسی کانال های شبکه های اجتماعی رقبا.
  3. بررسی کلمات کلیدی که رقبای شما از آنها ترافیک دریافت می‌کنند.

نکته: وقتی می‌گوییم بررسی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی رقبا منظور بررسی تعداد مخاطب، نحوه مطلب گذاری، سیاست زمانی درج مطلب، ساختار مطالب مندرج در این شبکه‌ها و نحوه تعامل با کاربران است.

پس از بررسی وضعیت رقبا، نقاط ضعف و قدرت خودمان را با رقبا بررسی کنیم و سعی کنیم که نقاط ضعف را پوشش دهیم و از نقاط قوت رقبا الگو بگیریم. در صورتی که رقبای شما با وجود تذکر دادن، به کپی کردن محتوای شما ادامه می‌دهند، بهتر است از طریق قانون DMCA گوگل، از آنها شکایت کنید.

وجود مشکل در صفحاتی از سایت

گوگل برخی از مشکلات را بعنوان مشکل در نظر می‌گیرد و سایت شما را با افت رتبه یا حتی حذف از نتایج جستجو جریمه می‌کند. یکی از بارزترین این خطاها وجود تعداد زیادی خطای 404 یا 500 در سایت است. با توجه به اینکه این مشکل باعث تجربه کاربری منفی می‌شود. طبیعتا اثر متقابل رتبه گوگل و عدم رضایت مخاطبان باعث شدت افت رتبه در صورت وجود چنین مشکلی خواهد شد. بنابراین باید خطاهای داخلی سایت را رصد کنیم و آنها را برطرف نماییم. یکی از ابزارهای خوب برای بررسی مشکلات داخلی سایت ابزار جت سئو است.

چگونه مشکلات سایت خود را کشف و رفع کنیم

با ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول می‌توانید به بررسی مشکلات فراوانی از جمله مشکل خطای 404 می پردازد. بعد از کشف لینکی که موجب خطای 404 می‌شود آن را می توانید اصلاح کنید.

حذف لینک های غیرطبیعی و عدم ایجاد آنها

فرض کنید سایتی برای افزایش رتبه خود. برای یک ماه 9000 لینک خریداری می‌کند. بعد از پایان ماه این سایت ناگهان 9000 لینک ورودی خود را از دست می‌دهد. این امر مصداق تقلب در سئو است. در واقع روند رشد یا افت غیرطبیعی بک لینک‌ها این علامت را به گوگل می‌دهد که یک سایت اینترنتی در حال تقلب کردن و فریب دادن الگوریتم‌های گوگل است.

چگونه از افت رتبه به دلیل کاهش لینک اجتناب کنیم؟

  • بک لینک نخرید.
  • اگر به سایتی برای تبلیغ پول پرداخت می کنید. قرارداد بلند مدت امضاء کنید و از آن سایت بخواهید که لینک‌های تبلیغات شما را به صورت nofollow تعریف کنند.
  • در کامنت سایت های نامرتبط لینک ایجاد نکنید. زیرا صاحبان این سایت ها ممکن است ناگهان تمام لینک ها را حذف کنند.
  • هنگام ایجاد پست مهمان در قرارداد خود عدم حذف لینک برای مدت طولانی را قید کنید.

چگونه از بروز رسانی الگوریتم‌های گوگل نجات پیدا کنیم؟

بهترین روش این است که طرز فکر برنامه نویسان گوگل برای بروز رسانی الگوریتم ها را بدانیم. ما می‌دانیم که هدف گوگل این است که سایت‌هایی که برای مخاطب واقعی جذاب هستند را در رتبه‌های بالاتر حفظ کند و به بقیه سایت ها رتبه‌های ضعیف تری بدهد. بنابراین برای اجتناب از تقلبی تشخیص دادن فعالیت های سئو در بروزرسانی‌های الگوریتم های گوگل کافیست که محتوای با کیفیت و جذاب بنویسیم. سپس آنرا در شبکه‌های مجازی تبلیغ کنیم تا تعامل بیشتری با کاربران ایجاد کنیم.
با کمک CTA (دکمه و لینک با عنوان جذاب برای ترغیب کاربر به انجام کاری) از کاربران بخواهیم مطالب ما را در شبکه های اجتماعی بازنشر کنند یا نظرات خود در مورد مطالب را با ما به اشتراک بگذارند. مهم نیست که الگوریتم‌های گوگل چقدر پیچیده می‌شوند. اگر سایت محتوای با کیفیت و جذاب داشته باشد. مخاطبان با سایت ارتباط مستمر ایجاد می‌کنند. که طبیعتا باعث می‌شود که رتبه سایت روز به روز بهتر شود.

تقلب در سئو و تاثیر آن در گوگل

گوگل چگونه تقلب در سئو را تشخیص می دهد؟

در بالا به روش هایی برای تشخیص تقلبی بودن سئو سایت اشاره کردیم. غیر از روش های بالا روش های دیگری هم وجود دارند که بطور منظم سایت شما را برای عدم تقلب چک می‌کنند.

1- تشخیص تقلب توسط الگوریتم گوگل پاندا

این الگوریتم به محتوا حساس است. محتوای بی کیفیت، محتوای بسیار کوچک و بی ارزش، محتوای کپی، محتوای متفاوت برای موتور جستجو و مخاطب، از مواردی است که این الگوریتم مورد بررسی قرار می دهد. الگوریتم گوگل پاندا چگونه تقلب در سئو را تشخیص می دهد. بنابراین کیفیت محتوای شما نقش اساسی در بدست آوردن امتیاز مناسب در گوگل دارد و استفاده از محتوای کپی شده و بی کیفیت اثر منفی برای رتبه بندی سایت شما خواهد داشت. همچنین تکرار بیش از حد کلمات کلیدی و تقلب‌هایی در ارتباط با کلمات کلیدی توسط این الگوریتم جریمه میشود.

الگوریتم گوگل پاندا برای تشخیص تقلب موارد زیر را بررسی می کند:

  • تعداد غیرطبیعی کلمه کلیدی در آدرس صفحه
  • تکرار بی مورد و غیرطبیعی کلمات کلیدی در عنوان صفحه
  • تعداد کلمات کلیدی در متای توضیحات
  • تعداد کلمات کلیدی و مکان آن در تیترهای مقاله
  • تعداد کلمات کلیدی در تگ های em و strong
  • تعداد کلمات کلیدی در درون متن

معرفی خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای با کدنویسی اختصاصی


2- تشخیص تقلب توسط الگوریتم گوگل پنگوئن

الگوریتم پنگوئن وظیفه دارد که لینک های غیرطبیعی را تشخیص دهد و در صورتی که از لینک های غیرطبیعی استفاده می کنید، سایت شما را جریمه کند. خریداری بک لینک و ایجاد لینک های غیرطبیعی توسط شما، باعث میشود که توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این الگوریتم مقاله : الگوریتم پنگوئن گوگل چیست را مطالعه نمایید.

3- تشخیص تقلب در سئو توسط الگوریتم page layout

الگوریتم pagelayout به بررسی عناصر صفحات سایت شما می‌پردازد و در صورتی که بنرهای تبلیغاتی زیاد در صفحه داشته باشید، یا بخواهید از طریق ترغیب کاربر به کلیک کردن به صفحات نامربوط ورودی سایت خود را به سمت تبلیغات و کلیک کاربر بر روی بنرهای تبلیغاتی هدایت کنید، این الگوریتم شما را جریمه خواهد کرد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری: تشخیص تقلب توسط گوگل

حتی بهترین متقلب‌ها هم روزی به دام می افتند. بنابراین بجای سرمایه گذاری روی سئو کلاه سیاه و تقلب در سئو بهتر است که با شرکتی معتبر در زمینه سئو قرارداد ببندید تا برای شما محتوای مرتبط و جذاب ایجاد کند و با بازاریابی محتوا تولید شده مخاطبان واقعی سایت شما را افزایش دهد. سئو کلاه سفید به سایت شما کمک می کند تا بصورت ماندگار در نتایج جستجو بماند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha