دامنه اینترنتی چیست؟ نام Domain چیست؟

انتخاب و خرید نام دامنه بخش مهمی از استراتژی بازاریابی آنلاین شماست. یک آدرس اینترنتی یا نام دامنه معادل آدرس پستی شما می‌باشد و روشی برای ارتباطات شماست؛ علاوه بر این به مشتریان کمک خواهد کرد وبسایت شما را در اینترنت بیابند. بنابراین نام دامنه در زمان ایجاد وبسایت ضروری است و جهت ایجاد هویت برای کسب و کار یا وبسایت شخصی خود نیاز به نام دامنه در اینترنت دارید. یک آدرس اینترنتی از پیشوند www و نام دامنه تشکیل شده است. 

اجزای نام دامنه
 

دامنه اینترنتی چیست؟

دامنه اینترنتی مجموعه‌ای از داده‌هاست که یک واحد اداری مستقل و فنی را در اینترنت بر اساس اصول سیستم DNS توصیف می‌کند. این داده می‌تواند شامل آدرس یک کامپیوتر، یک منبع یا سرویسی در دامنه (www، ایمیل، FTP)، نام و آدرس سرور DNS، دامنه امنیتی برای DNSSEC و غیره باشد. میزان دید جهانی یک دامنه اینترنتی توسط سیستم DNS ارائه می‌شود؛ بدین طریق که سیستم نام دامنه یا DNS این امکان را می‌دهد که تا به جای استفاده از آدرس‌های عددی IP برای اتصال به کامپیوتری خاص در شبکه‌های دیگر، با استفاده از نام دامنه‌ای که بخاطر آوردن آن برای ما راحتتر است، به کامپیتر متصل شده و یا از آن سرویس استفاده کنیم.
نام دامنه اینترنتی یک نام متنی است که توسط کاربر برای استفاده شخصی خود ثبت شده است، شرایط اجرایی و فنی برای قابلیت دیده شدن دامنه اینترنتی تحت آن نام ثبت می‌شود. در زمان ثبت نام، این نام در دیتابیس ریجستری (دفتر ثبت) مرکزی وارد شده که توسط ریجستری دامنه اینترنتی اداره می‌شود. یک نام دامنه اینترنتی در زمانی که داده ثبتی وارد می‌شود فعال شده که شامل داده بر روی سرورهای DNS، در داخل جدول DNS دیتابیس ریجستری مرکزی و جدول فعال شده بر روی سرورهای DNS عمومی می‌باشد. نام دامنه شامل سری‌هایی از بخش‌های الفبایی و عددی است که توسط نقطه‌هایی از هم جدا می‌شوند و با استانداردهای اینترنتی مطابقت دارند. یک بخش می‌تواند شامل اعداد (1 تا9)، حروفهایی از الفبای انگلیسی (a-z) و خط فاصله (-) باشد و طول یک بخش نمی‌تواند کوتاهتر از دو کاراکتر یا بلندتر از 63 کاراکتر باشد؛ علاوه بر این، یک بخش نمی‌تواند شامل خط فاصله در ابتدا یا انتها باشد یا دو خط فاصله متوالی به عنوان سومین و چهارمین کاراکتر باشد.
به عبارت ساده، دامنه اینترنتی بخشی از یک سیستم است که در آن آدرس‌های اینترنتی به مکان‌های خاصی بر روی اینترنت مانند سرورها، وبسایت‌ها و سرورهای ایمیل و غیره لینک می‌شود. یک نام دامنه اینترنتی آدرس اینترنتی شخصی شماست که شما آن را به عنوان بخشی از دامنه اینترنتی ملی یا بین المللی ثبت کرده‌اید. این بخش جدایی ناپذیر یک وبسایت یا آدرس ایمیل است و در نتیجه باعث شناسایی وبسایت شما در اینترنت می‌شود. 


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


چرا به نام دامنه احتیاج داریم؟

در اینترنت وبسایت ما از طریق نام دامنه هویت می‌گیرد. اگر در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی وبسایت کسب و کار جدید یا شروع یک وبسایت شخصی هستید، باید بر روی نام دامنه خوب سرمایه‌گذاری کنید.

چرا به نام دامنه احتیاج داریم
 

گرفتن نام دامنه، وبسایت و آدرس‌های ایمیل به شما کمک می‌کند به بازدیدکنندگان آنلاین بیشتری دسترسی یابید. نام دامنه می‌تواند به عنوان یک ابزار بازاریابی مهم باشد که می‌تواند به مشتریان کمک کند تا کسب و کار شما را شناسایی و بیابند. ثبت نام دامنه روشی برای محافظت نام کسب و کار شما، کپی رایت‌ها، علائم تجاری و ایجاد برندهای آنلاین می‌باشد.

نکاتی برای انتخاب و خرید نام دامنه

نکات انتخاب نام دامنه

انتخاب نام دامنه خوب برای کسب و کار ضروری می‌باشد و امروزه به یکی از چالشی‌ترین مرحله در ایجاد هویت آنلاین شما تبدیل شده است. یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب نام دامنه این است که باید بتواند اطلاعاتی در مورد کسب و کار شما به مشتریان انتقال دهد و به این دلیل که بیشتر دامنه‌های سطح بالا گرفته‌شده اند بنابراین انتخاب نام دامنه مناسب در حال حاضر کار آسانی نیست. بعد از انتخاب نام دامنه وارد سایت WHOIS شوید و نام دامنه خود را وارد کنید و از این طریق می‌توانید در دسترس بودن نام دامنه خود را بررسی کنید. در صورت آزاد بودن نام انتخابی دامنه خود می‌توانید درخواست ثبت آدرس دامنه را به شرکت‌های فعال در این زمینه ارسال نمایید. 


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس با کدنویسی و قالب های اختصاصی


در حالت ایده آل، باید برای انتخاب نام دامنه فاکتورهای متعددی را در نظر بگیرید که در ادامه دو فاکتور مهم آن ذکر شده است:

  1. براحتی توسط افراد به خاطر سپرده شود تا بتوانید بازدیدکنندگان و نیز مشتریان خود را حفظ کنید.
  2. موتورهای جستجو را در نظر بگیرید؛ قرار داشتن کلمه کلیدی اصلی فعالیت سایت در نام دامنه، الویت و رتبه دامنه را در جستجوها بالا می‌برد. بنابراین این نکته را در زمان انتخاب نام دامنه بدان توجه کنید، به عنوان نمونه وجود کلمه shop در دامنه به جای استفاده از foroushgah الویت بالاتری در جستجو خواهد داشت. 

ایجاد نام دامنه‌ای که همراه با خلاقیت باشد و بتواند ماهیت کسب و کار شما را نشان دهد بسیار مهم است. همچنین ثابت شده است دامنه‌هایی که شامل کلمه کلیدی مورد نظر فعالیت سایت باشد، می‌توانند در بهبود نسبت‌های کلیک و رتبه‌بندی‌های بالاتر در موتورهای جستجو کمک کند. 

  • ایده‌هایی برای یافتن نام‌های دامنه در دسترس

اولین نام دامنه‌ای را که برای وبسایت خود انتخاب کرده‌اید، اگر در دسترس باشد شانس زیادی را آورده‌اید؛ اما سایت‌هایی برای گرفتن ایده برای انتخاب نام دامنه وجود دارند و به شما این امکان را می‌دهند که چه دامنه‌های مشابه نامی که جستجو می‌کنید آزاد هستند؛ این جایگزین‌ها همچنین باید معیارهای نامگذاری ثبت شده را پیروی کنند؛ به عنوان مثال کوتاه باشند، شامل حداکثر یک خط فاصله باشند، و از کلماتی استفاده کنند که وبسایت، محصول یا خدمات شما را به طور خلاصه بیان کند. همچنین می‌توانید از یک تولید کننده نام دامنه (generator) برای دربافت ایده‌های جدید استفاده کنید و دامنه‌های در دسترس را پیدا کنید. 


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت شرکتی با کد نویسی


  • انتخاب درست پسوند نام دامنه 

پسوند نام دامنه از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر چه گزینه‌های پسوند در حال افزایش هستند اما برخی پسوندها جزو پسوندهای پرطرفدار می‌باشند. com. پسوندی محبوب، قابل اعتماد و شناخته شده می‌باشد. افراد این پسوند را به آسانی به خاطر می‌سپارند و این همان چیزی است که شما می‌خواهید. پسوندهای org. و net. انتخاب‌های دوم هستند اما info. و biz. درست یا غلط به عنوان اسپم در نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر این هر کشوری پسوندی منحصر به فرد دارد که نشانه ثبت دامنه در همان کشور است که در ایران این دامنه به صورت ir. می‌باشد. یکی از مزایای انتخاب نام دامنه ir. این است که هزینه ثبت آن به نسبت دامنه‌های بین‌المللی کمتر است و همچنین احتمال دزدیده شدن این نوع دامنه به دلیل وجود نهاد رسمی در ایران تقریبا وجود ندارد.

  • ثبت کردن نام دامنه خود

وقتی یک نام دامنه دارید، وقت آن است که ثبتش کنید. یک شرکت ثبت نام دامنه مورد اعتماد اتخاذ کنید تا ثبت کردن نام دامنه شما را بر عهده بگیرد؛ از آنجا که پیچیدگی و دردسرهای نام دامنه می‌تواند به کسب و کار شما لطمه بزند. همچنین ابزارهای در دسترس معتددی وجود دارد که می‌تواند به ارزیابی و بررسی شرکت‌های ثبت دامنه کمک کند. در فرایند ثبت نام دامنه، برخی واژه‌ها وجود دارد که باید با آنها آشنا باشید:

  1. ثبت کننده (Registrant): نام شرکت یا فردی که مالک دامنه است (این باید همیشه برای شما باشد، اجازه ندهید وبمستر شما دامن را بخرد یا مالک آن شود). 
  2. تماس اداری (Administrative Contact): فردی مورد تأیید امور روزانه را برعهده می‌گیرد.
  3. تماس فنی (Technical Contact): فردی اختصاص داده شده تا جزئیات فنی مرتبط با نام‌های دامنه را برعهده بگیرد. 

اگر شما دارای کسب و کار کوچکی هستید به احتمال زیاد با این سه مرحله سر و کار خواهید داشت. با این حال می‌تواند این با رشد کسب و کار شما تغییر کند و شما مجبور می‌شوید تا مسئولیت‌های خود را محول کنید و نماینده بگیرید. مراقب باشید که نام کاربری و رمز عبور ثبت نام کننده را داشته باشید. از ثبت کردن نام دامنه در سرویس خدمات میزبانی وب خود اجتناب کنید به این دلیل که اگر تصمیم بگیرید شرکت خدمات میزبانی را تغییر دهید می‌تواند انتقال دامنه را در آینده دشوار سازد.


معرفی خدمات وب24: سئوی سایت و بهینه سازی


نتیجه گیری

انتخاب نام دامنه بسیار خوب می‌تواند تفاوت زیادی در زندگی بازاریابی آنلاین شما ایجاد کند. در صورت راه‌اندازی تجارت آنلاین، انتخاب نام دامنه‌ای که قابل بازاریابی بوده و بتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند بسیار مهم و رمز موفقیت می‌باشد. از این رو باید وقت برای درک این فرایند بگذارید، با تحقیقات، بررسی و عاقلانه نام دامنه را انتخاب کنید.

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha