سیستم مدیریت محتوا چیست؟ آشنایی با کاربرد cms

امروزه طراحی یک سایت و مدیریت آن اصلاً کار سختی نیست؛ اگر روزگاری نیاز به دانش برنامه‌نویسی برای طراحی سایت داشتید، امروزه دیگر هیچ نیازی به کدنویسی ندارید، تنها کافی است بتوانید با نرم‌افزاری در حد ورد کار کنید. این کار به لطف سیستم‌های مدیریت محتوا امکان‌پذیر شده است؛ سیستم‌هایی که نقش مهمی در گسترش استفاده از وب‌سایت ایفا کر‌دند. در این مقاله از وب 24 به معرفی سیستم مدیریت تولید محتوا و مزایا و معایب آن‌ها پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید سیستم مدیریت محتوا چیست، این مقاله را از دست ندهید.

طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوا

 سیستم مدیریت محتوا یا cms چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت این سیستم‌ها برنامه‌هایی هستند که شما را از کدنویسی برای مدیریت سایت بی‌نیاز می‌کنند. سیستم‌های مدیریت محتوا درواقع برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که به کاربران امکان می‌دهند یک سایت را بسازند یا آن را مدیریت کنند، بدون اینکه هیچ اطلاعی از دانش برنامه‌نویسی داشته باشند. با استفاده از این سیستم‌ها شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از یک رابط کاربری ساده محتوای سایت را ایجاد کنید، آن‌ها را ویرایش کرده و منتشر سازید.

سیستم‌های مدیریت محتوا همچنین این امکان را به شما می‌دهند که طراحی و قابلیت‌های سایت خود را شخصی‌سازی کنید. این کار با استفاده از قالب‌های آماده و افزونه‌ها انجام شده و هیچ نیازی به دانش برنامه‌نویسی وجود ندارد.

برای آنکه بدانید نحوه کار یک سیستم مدیریت محتوا چگونه است، بهتر است نگاهی به روند ایجاد یک صفحه بدون کمک این سیستم‌ها محتوا بیندازیم. در این حالت شما باید با کمک زبان html نوشته، تصاویر، منوها و... را برای صفحه ایجاد کنید، سپس با کمک css استایل خاصی که مدنظرتان است را به المان‌های صفحه اضافه کنید. همچنین، ممکن است بخواهید با کمک اسکریپت‌های جاوا قابلیت‌های بیشتری مثل نمایش اسلایدی تصاویر را به صفحه اضافه کنید. در نهایت هم باید کدهای نوشته شده را در سرور سایت خود آپلود کرده و اطلاعات آن را در اختیار پایگاه داده سایت قرار دهید.

هر زمان هم که بخواهید اطلاعاتی از این صفحه را به‌روزرسانی کنید، باید فایل کدها را از سرور دانلود کرده، آن را ویرایش کنید و سپس دوباره روی سرور قرار دهید. لازم به توضیح نیست که این فرایند چقدر پیچیده و وقت‌گیر است؛ به‌خصوص اگر برنامه‌نویسی بلد نباشید، اصلاً امکان هیچ‌کدام از این کارها را نخواهید داشت. اما سیستم‌های مدیریت محتوا همه این کارها را برای شما در یک رابط کاربری ساده خلاصه کرده‌اند. با کمک این سیستم‌ها شما درست مثل کار با نرم‌افزار ورد، کافی است محتوای خود را در ویرایشگر متنی سیستم مدیریت محتوا وارد و آن را منتشر کنید.

مزایا و معایب سیستم مدیریت محتوا

سیستم‌های مدیریت محتوا هم مزایا و معایب خاص خود را دارند. مهم‌ترین مزیت آن‌ها امکان کارکردن بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی است. اگر می‌خواهید بدانید دیگر مزیت‌ها و معایب، آن‌ها چیست در این قسمت مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم.

در مقایسه با یک سایت html، سایتی که از سیستم مدیریت محتوا بهره می‌گیرد، رابط کاربرپسندتری داشته و کارکردن با آن راحت‌تر است. این سایت‌ها به راحتی قابل توسعه بوده و نگهداری و به‌روزرسانی آن‌ها کار ساده‌ای است. استفاده از این سیستم‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه است، زیرا معمولاً به‌صورت متن باز ارائه شده و هزینه زیادی ندارند؛ همچنین امکان اضافه کردن قابلیت‌های مختلف به آن‌ها از طریق افزونه‌های متعددی فراهم است. سیستم‌های مدیریت محتوا به طور معمول با دانش روز طراحی سایت و سئو همخوانی دارند و زیرساخت سئوی قوی دارند. همچنین، معمولاً اطلاعات و جامعه کاربری گسترده‌ای برای آن‌ها در سطح اینترنت وجود دارد.

در مقابل امنیت نه‌چندان بالا را باید از مهم‌ترین معایب سیستم‌های مدیریت محتوای متن باز دانست. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا ممکن است هزینه‌های پنهانی برای شما بتراشند؛ مثلاً برای پشتیبانی یا آموزش و... نیاز به هزینه داشته باشند، یا برای کارکردن با برخی از آن‌ها حتماً باید از هاست خاصی استفاده کنید. در مواردی هم برای تغییر این سیستم‌ها ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. همچنین معمولاً قالب‌های محبوب و افزونه‌های کاربردی این سیستم‌ها پولی هستند و برای اطمینان از کارکرد درست cms باید به طور مرتب آن را به‌روزرسانی کنید.

CMS‌ها باعث می‌شوند که محتواگذاری سایت کاری شبیه تایپ در نرم‌افزار ورد باشد. شاید لازم باشد نرم‌افزار ورد را به استفاده‌کنندگان آموزش داد، ولی نرم‌افزار ورد یک نرم‌افزار بسیار ساده است که به‌راحتی قابل یادگیری است. در یک جلسه دو ساعته می‌توان اصول کلی کار با نرم‌افزار ورد، از نحوه تایپ کردن و قرار دادن عکس و مانند آن را یاد داد. اگر کاربران وب با نرم‌افزارهایی مانند ورد آشنا باشند کار کردن با یک CMS برای آن‌ها بسیار ساده خواهد بود و نیازی به آموزش نخواهند داشت.

استفاده از CMS باعث می‌شود که دایره استفاده‌کنندگان وب سایت توسعه یابد. با ساده شدن بارگذاری اطلاعات روی سایت و امکان مدیریت اطلاعات بارگذاری شده روی سایت، هر کاربری می‌تواند با اندک اطلاعاتی از نحوه کار کردن با کامپیوتر یک سایت را مدیریت کند.

سیستم مدیریت محتوای فارسی

ویژگی‌های سیستم مدیریت محتوا  (cms)

سیستم‌های مدیریت محتوا برای آنکه بتوانند انتظارات کاربران را به خوبی برآورده کنند، معمولاً ویژگی‌های مشخصی دارند. در این قسمت به مرور ویژگی‌ها می‌پردازیم:

تولید محتوا و ویرایش

امکان نوشتن متن و ویرایش آن‌ها از اصلی‌ترین ویژگی‌های هر سیستم مدیریت محتوا است. معمولاً این سیستم‌ها تلاش می‌کنند فرایند نوشتن متن و انتشار آن را به ساده‌ترین شکل ممکن فراهم کنند.

ارائه گردش کار و گزارش

معمولاً سایت‌های بزرگ به صورت تیمی اداره می‌شوند، به‌خصوص بخش تولید محتوای آن‌ها حتماً از چند نویسنده یا ویرایشگر تشکیل می‌شود. تصور کنید تعداد زیادی نویسنده و سردبیر در حال نوشتن یا ویرایش متن‌های سایت هستند، در صورت بروز یک خطا چگونه می‌توان فهمید خطا از کدام نویسنده بروز پیدا کرده است؟ یا مثلاً چگونه می‌توان حجم کارهای انجام شده توسط هر نویسنده را بدست آورد؟

سیستم‌های مدیریت محتوا معمولاً برای این موضوع راه حل دارند. آن‌ها امکان تعریف کاربران را دارند، بدین ترتیب هر کاربر می‌تواند محتواهای خود را ایجاد کرده و با توجه به سطح دسترسی، آن را منتشر کرده یا برای تأیید به سردبیر ارسال کند. این فرایند باعث می‌شود گردش کار هر نویسنده و سردبیر مشخص باشد و امکان گزارش‌گیری از فعالیت هر کاربر فراهم شود.

علاوه بر این، سیستم‌های مدیریت محتوا امکان دسته‌بندی مطالب سایت را هم دارند؛ این قابلیت به شما کمک می‌کند درمورد مطالب منتشرشده در هر دسته‌بندی هم گزارش بگیرید.

مدیریت سطح دسترسی کاربران سایت

یکی از نیازهای مهم مدیران سایت‌ها امکان مدیریت سطح دسترسی نویسندگان و سردبیران است، زیرا لازم نیست همه نویسنده‌ها به امکانات مدیریتی مثل تغییر قالب سایت دسترسی داشته باشند. همچنین باید امکانی برای کنترل انتشار مطالب وجود داشته باشد تا سردبیران بتوانند تأیید لازم برای انتشار هر متن را صادر کنند. قابلیت تعریف کاربران مختلف با سطوح دسترسی متفاوت، باعث می‌شود عملکرد هر کاربر سایت قابل‌کنترل باشد.

تأمین امنیت سایت

امنیت سایت چیزی نیست که ساده بتوانید از کنار آن عبور کنید. تصور کنید شما زمان زیادی را صرف سئوی سایت کرده و مخاطبانی را جذب کرده‌اید. با تلاش فراوان موفق به ایجاد تعامل با کاربران و تبدیل آن‌ها به مشتریانی وفادار شده‌اید؛ در صورتی که برای سایت شما یک مشکل امنیتی رخ دهد، همه این تلاش‌ها یک شبه بر باد خواهد رفت. شما نه‌تنها مشتریان وفادار خود را از دست می‌دهید، بلکه جذب مشتریان جدید هم بسیار سخت‌تر از قبل خواهد شد.

هرچند سیستم های مدیریت محتوای متن باز معمولاً امنیت بالایی ندارند، اما باید توجه داشته باشید این سیستم‌ها امکان تأمین امنیت را برای شما فراهم کرده‌اند. این امکان با کمک افزونه‌های جانبی و روش‌های امنیتی شخصی توسط شما ایجاد می‌شود. معمولاً همه سیستم‌های مدیریت محتوا امکان استفاده از قابلیت‌هایی مثل تأیید هویت دومرحله‌ای و ایجاد رمزهای ورود قوی و... را دارند.

اشتراک‌گذاری محتوا در کانال‌های مختلف

امکان اشتراک‌گذاری یا انتشار محتواهای سایت در کانال دیگر، از قابلیت‌های جذاب و کاربردی سیستم‌های مدیریت محتوا است که کار شما را بسیار ساده می‌کند. با کمک این قابلیت شما تنها یک‌بار اقدام به تولید محتوا و انتشار آن در سایت خود می‌کنید. سپس می‌توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی و هر جای دیگری در اینترنت به اشتراک بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سوشال سیگنال روی آن کلیک کنید.

انعطاف‌پذیری بالا

داشتن انعطاف‌پذیری و قابلیت مقیاس‌پذیری در واقع یکی از ملزومات این سیستم‌هاست، زیرا انتخاب cms درواقع یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. به همین دلیل باید مطمئن باشید در آینده با توسعه کسب‌وکار و سایت شما، سیستم مدیریت محتوا امکان سرویس‌دهی خواهد داشت. معمولاً سیستم‌های مدیریت محتوا این امکان را دارند و به ندرت به مشکل برمی‌خورند.

قابلیت شخصی‌سازی و تحلیل

آینده دیجیتال مارکتینگ بر مدار شخصی‌سازی تجربه‌های کاربری قرار دارد. درواقع، همه تلاش می‌کنند سایت خود را به شکلی اختصاصی و منحصربه‌فرد طراحی کنند تا تجربه‌ای خاص برای کاربران خود بسازند. سیستم‌های مدیریت محتوا معمولاً این امکان را برای شما فراهم می‌کنند؛ با استفاده از قالب‌ها و افزونه‌های متنوع می‌توانید ظاهر زیبایی برای آن بسازید و هر قابلیتی را به سایت خود اضافه کنید. همچنین معمولاً این سیستم‌ها امکان گزارش‌گیری و تحلیل داده‌های مربوط به کاربران را هم فراهم می‌کنند. بدین ترتیب، می‌توانید رفتار کاربران خود را سنجیده و به کمک آن استراتژی‌های خود را اصلاح کنید.

اتصال فروشگاه و سایت

امروزه نمی‌توانید تنها با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی انتظار فروش بالا داشته باشید، بلکه باید با تولید محتوای مفید و کاربردی، کاربران را به سایت خود جذب کرده و آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. این کار نیازمند داشتن یک سایت و فروشگاه اینترنتی در کنار یکدیگر است. سیستم‌های مدیریت محتوا این امکان را به راحتی برای شما فراهم می‌کنند تا بخشی از سایت خود را تبدیل به فروشگاه کنید.

انواع سیستم مدیریت محتوا

پس از آنکه دانستید سیستم مدیریت محتوا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، وقت آن رسیده که به بررسی انواع آن‌ها بپردازیم.

سیستم مدیریت محتوای اشتراکی یا  SAAS

سیستم‌های مدیریت محتوای اشتراکی درواقع به‌صورت برنامه‌هایی مبتنی بر وب فعالیت می‌کنند؛ یعنی نیاز به نصب آن‌ها روی سیستم خود ندارید بلکه به‌صورت کاملاً آنلاین از آن‌ها استفاده کرده و در صورت ارائه به‌روزرسانی، به‌صورت خودکار cms شما بروزرسانی می‌شود. وردپرس مشهورترین سیستم مدیریت محتوای فعلی، درواقع، یک سیستم مدیریت محتوای اشتراکی است. همچنین joomla و BigCommerce و Magento  هم دیگر سیستم‌های مدیریت محتوای اشتراکی معروف هستند.

انواع سیستم‌های مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوای متن باز  (Open Source)

سیستم‌های مدیریت محتوای متن باز به صورتی نوشته شده‌اند که منبع کدهای آن‌ها در اختیار همه قرار دارد؛ در نتیجه برنامه‌نویسان می‌توانند قالب‌ها و افزونه‌های لازم را برای کار با آن‌ها تولید کنند. سیستم‌های مدیریت محتوای متن باز به طور عمومی امنیت بالایی ندارند اما با کمک افزونه‌ها می‌توان امنیت آن‌ها را ارتقا داد. همچنین، افزونه‌ها باعث می‌شوند هرگونه امکانات و عملکردی را بتوان در این سایت‌ها فراهم کرد. مهم‌ترین مزیت این سیستم‌ها هم رایگان بودن آن‌ها است.

این مزیت‌ها باعث شده استقبال از سیستم‌های مدیریت محتوای متن باز زیاد شود و جامعه کاربری زیادی حول آن‌ها شکل گیرد؛ در نتیجه آموزش‌های زیادی برای کار با آن‌ها وجود دارد. مهم‌ترین و محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای متن باز وردپرس است.

معرفی Cms های مبتنی بر ASP

مانند تمام زبان‌های برنامه نویسی یک برنامه نویس می‌تواند خود اقدام به تولید یک سایت با قابلیت‌های یک CMS در ASP کند. اما قطعا یک شرکت برنامه نویسی یک نرم‌افزار جامع ارائه می‌دهد. نرم‌افزارهایی که بر پایه ASP ارائه شده اند، معمولا از تحت لایسنس‌های غیر رایگان منتشر می‌شوند و تنها استفاده آموزشی از آن‌ها رایگان است.

ASP ازجمله زبان‌هایی است که برای ساختن سیستم مدیریت محتوا به کار می‌رود. چندین cms مبتنی بر ASP وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:


پیشنهاد وب24: طراحی سایت ASP.NET


  • Kentico CMS :Kentico CMS یک سیستم مدیریت محتوا بر پایه ASP است که می‌توانید رایگان آن را دانلود کنید و برای استفاده آزمایشی و محدود روی سرور خود بازگذاری کنید؛ اما برای استفاده کامل باید آن را بخرید. که با توجه به نوع استفاده این لایسنس قیمت‌های متفاوتی دارد. در سایت www.kentico.com توضیحات کاملی درباره لایسنس‌های این نرم‌افزار و نحوه استفاده رایگان از آن ارائه شده است.
  • C1 CMS: این سیستم مدیریت محتوا نیز به صورت پولی ارائه شده اما کدهای آن به صورت متن باز نوشته شده است. این نرم‌افزار متن باز است که تحت لاینس MPL منتشر می‌شود. ولی استفاده از نرم‌افزار رایگان نیست و باید بابت آن هزینه پرداخت شود. در سایت ارائه‌دهنده این سیستم عامل به آدرس c1.orckestra.com این سیستم مدیریت محتوا را به عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوا برای عرضه محصولات در سیستم کلاد معرفی کرده است. در قسمت Shop سایت می‌توانید بر اساس نیاز خود سیستم مورد نیاز را تهیه کنید.
  • DNN: این سیستم مدیریت محتوا به شما کمک می‌کند به راحتی هر نوع سایتی را طراحی و اجرا کنید. مزیت بزرگ آن ارائه رایگان است که می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. این نام مخفف DotNetNuke است. هدف از طراحی این سیستم مدیریت محتوا، ایجاد امکان شناوری به داده‌ها است. این سیستم مدیریت محتوا به‌راحتی می‌تواند برای هر پلتفرمی از موبایل تا تلویزیون سایت طراحی کند. سیستم مدیریت محتوای DNN تحت لایسنس MIT عرضه می‌شود و شما می‌توانید از آدرس http://www.dnnsoftware.com نسخه رایگان آن را دریافت و استفاده کنید. فراموش نکنید که شما ملزم به نگه‌داری کپی رایت در کدهای منبع خود هستید. ولی لزومی به تبلیغ سایت سازنده در نمای اصلی سایت ندارید. شاید با توجه به رایگان بودن DNN بتوان آن‌را به‌عنوان یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا که ممکن است در ایران مورد اقبال قرار بگیرد معرفی کرد.
  • mojoPortal :mojoPortal هم یک cms رایگان است که بیشترین تمرکز آن روی ساده کردن طراحی سایت‌ها است. یک سیستم مدیریت محتوا که به‌صورت متن باز و رایگان ارائه شده است. هدف این سیستم مدیریت محتوا ساده کردن کار طراحی سایت است. بطور کلی تمرکز این سیستم مدیریت محتوا طراحی سایت بدون کدنویسی است. در سایت‌های مختلف امکان ارتباط این سیستم با بانک‌های مختلف تائید شده است، ولی در خود سایت سه نوع بانک داده پیشنهاد می‌شوند. که علی‌القائده بهترین هماهنگی را با سیستم دارند. برای دانلود این سیستم می‌توانید به سایت www.mojoportal.com مراجعه کنید.

بهترین سیستم های مدیریت محتوا

نرم‌افزارهای مدیریت محتوای تحت ASP از این لیست بسیار بیشتر هستند ولی امکان معرفی همه آن‌ها ممکن نیست. پیشنهاد می‌کنیم درباره سیستم‌های مدیریت محتوای Umbraco , BetterCMS, Orchard Project, خودتان کمی تحقیق کنید.

معرفی سیستم‌های مدیریت محتوا بر پایه perl

به غیر از یک مورد، سیستم‌های مدیریت محتوا بر پایه perl آنقدرها مطرح نیستند که لازم به صحبت درمورد آن‌ها باشد. movabletype نام این سیستم مدیریت محتوا است که به صورت پولی ارائه شده و البته توان رقابت با سیستم‌های مدیریت محتوا به زبان‌های دیگر را ندارد.

بسیاری از برنامه‌نویسان perl انتظار داشتند که بیشتر نرم‌افزارهای مدیریت محتوای بر پایه Perl تولید شوند. ولی تنها نرم‌افزار مدیریت محتوای تحت Perl که ارزش بحث کردن را دارد نرم‌افزار movabletype است که به‌صورت رایگان هم عرضه نمی‌شود و عملا قابلیت رقابت با نرم‌افزارهای مدیریت محتوای ارائه شده در سایر زبان‌ها را ندارد. برای دریافت این سیستم عامل به سایت https://www.movabletype.org/ مراجعه کنید.


مطالعه بیشتر: معرفی زبان‌های برنامه نویسی سایت


معرفی سیستم‌های مدیریت محتوا مبتنی بر PHP

بیشتر نرم‌افزارهای مدیریت محتوا که می‌شناسیم، بر پایه PHP هستند. ارائه بیشتر نرم‌افزارهای مدیریت محتوای بر پایه PHP تحت لاینس GPL باعث شد که این نرم‌افزارها به سرعت در بین عموم مورد استقبال قرار گیرند. رایگان بودن، متن باز بودن، اجازه استفاده تجاری از جمله امکاناتی بود که این لایسنس به کاربرانش ارائه می‌داد. که برای کاربران دلیلی برای عدم انتخاب باقی نمی‌گذاشت. تعداد نرم‌افزارهای مدیریت محتوای منتشر شده بر پایه PHP چنان زیاد است، که حتی امکان نام بردن همه آن‌ها را در این مقاله مقدور نیست، بنابراین تنها معروف‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

PHP از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب است که سیستم‌های مدیریت محتوای مهمی به این زبان نوشته شده است. مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

  • وردپرس: وردپرس محبوب‌ترین و رایج‌ترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا است. این سیستم به صورت متن باز ارائه شده و کاملاً رایگان است. در کار با آن به راحتی می‌توانید از قالب‌ها و افزونه‌های متعدد و متنوعی استفاده کنید. امروزه سایت‌های کوچک و بزرگ زیادی از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند. وردپرس wordpress سال‌ها به‌عنوان یک نرم‌افزار مدیریت محتوای وبلاگ تولید و عرضه شد و اکنون این نرم‌افزار به2عنوان یک نرم‌افزار مدیریت محتوای سایت ارائه می‌گردد. وردپرس از پرکاربرترین سیسستم‌های مدیریت محتوا در جهان است.
  • جوملا: جوملا بعد از وردپرس پرکاربردترین سیستم مدیریت محتوا است. با کمک آن می‌توانید هر نوع سایتی را بسازید. گفته می‌شود بیشتر ارگان‌های دولتی از این سیستم مدیریت محتوا استفاده کرده‌اند و همین باعث افزایش اعتماد به آن شده است. 
  • Drupal: این سیستم مدیریت محتوا هم بر پایه زبان php نوشته شده و امکانات مناسبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با کمک افزونه‌های این سیستم می‌توانید امنیت بالایی هم برای سایت خود ایجاد کنید.Drupal توسط سازمان‌های دولتی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمونه سیستم مدیریت محتوا

تولید CMS تخصصی

می‌توان با هر زبان برنامه‌نویسی یک نرم‌افزار مدیریت محتوای تحت وب ایجاد کرد. امروزه CMSهای تخصصی فراوانی در سراسر وب وجود دارند. که هر یک به زبانی نوشته شده‌اند. هدف از تولید یک CMS اختصاصی معمولا افزایش سرعت سایت و کم کردن حجم نرم‌افزار است. مسائل امنیتی نیز معمولا در طراحی سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی مطرح هستند. هنگامی‌که از یک نرم‌افزار مدیریت محتوای سفارشی صحبت می‌شود. برخی تصور می‌کنند که از ابتدا تا انتهای نرم‌افزار باید توسط یک شرکت نوشته شود. عملا امروزه هیچ پلتفرمی توسط یک شرکت نوشته نمی‌شود. در تولید نرم‌افزارهای مدیریت محتوای سفارشی و تخصصی از پلتفرم‌های رایگان استفاده می‌شود. مثلا پلتفرم WYSIWYG در نرم‌افزارهای سفارشی ایجاد شده در زبان PHP تا ASP مورد استفاده قرار می‌گیرد.


پیشنهاد وب24: طراحی سایت با ASP.NET بهتر است یا PHP؟


تفاوت سیستم مدیریت محتوا و پورتال چیست؟

پورتال‌ها هم یکی دیگر از ابزارهای رایج مورداستفاده در وب‌سایت‌ها هستند که قابلیت‌های متنوعی را به سایت‌ها اضافه می‌کنند. پورتال این امکان را فراهم می‌کند تا برنامه‌های متعدد و متنوعی را روی یک سایت اجرا کنید، به‌طوری‌که عملکرد هرکدام مجزا از دیگری باشد. مثلاً در سایت‌های دانشگاهی که نیاز به ارائه سرویس ایمیل، سرویس کلاس آنلاین، خبررسانی و سیستم ارائه نمرات است، از پورتال برای مدیریت این برنامه‌ها استفاده می‌شود.

اگر می‌پرسید تفاوت پورتال و cms چیست؟ باید بدانید تفاوت پورتال با سیستم مدیریت محتوا در کارکرد آن‌ها است. یک cms تنها برای تولید صفحات و محتوای آن‌ها روی سایت استفاده می‌شود اما پورتال برای اجرای برنامه‌های متنوع به صورت همزمان روی سایت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم به این سؤال که سیستم مدیریت محتوا چیست، پاسخ کامل و جامعی بدهیم. سیستم‌های مدیریت محتوا به شما کمک می‌کنند بدون داشتن دانش و مهارت کدنویسی به طراحی سایت و مدیریت آن بپردازید. این سیستم‌ها انواع مختلفی دارند که محبوب‌ترین آن‌ها وردپرس است. cms همه امکانات موردنیاز برای داشتن یک سایت کاربردی و به‌روز را در اختیار شما قرار می‌دهند.

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha