آموزش تغییر آدرس سایت در سرچ کنسول


 به دلیل اهمیت بالای تنظیمات در سایت وبمستر گوگل، برای تغییر آدرس سایت، در این مقاله به توضیح بیشتر نحوه تغییر آدرس سایت در گوگل وبمستر خواهیم پرداخت. با توجه به اینکه توضیحات کلی نحوه تغییر آدرس سایت در مقاله تغییر نام دامنه در سئو ارائه گردیده است، در این مقاله از تکرار مکررات اجتناب کرده و صرفا به توضیحات تنظیمات وب مستر در تغییر آدرس سایت می پردازیم.

گاهی لازم میشود که آدرس سایت خود را تغییر دهیم. اشتباه املایی در آدرس سایت، طولانی بودن آدرس سایت و عدم تمدید به موقع آدرس سایت، تبدیل سایت به HTTPS و صد ها دلیل دیگر ممکن است باعث شود که بخواهیم آدرس سایت خود را تغییر دهیم. هنگام تغییر آدرس سایت باید تمام صفحات سایت قبلی خود را به سایت جدید منتقل کنیم، این انتقال شامل انتقال محتوا و انتقال لینک های ورودی به سایت است. با انتقال کامل سایت قبلی به سایت فعلی میتوان رتبه سایت در گوگل را حفظ کرد. در بسیاری مواقع مانند تغییر آدرس از HTTP به HTTPS یا تغییر آدرس از.ir به.com تغییرات زیادی لازم نیست زیرا در این شرایط تمام اطلاعات ما دست نخورده می مانند و فقط باید آدرس جدید را به گوگل معرفی کنیم و در سرور خود تنظیمات انتقال را انجام دهیم. معرفی سایت جدید به گوگل و تغییر آدرس لینکها در اغلب موارد تنها کاری است که برای تغییر آدرس سایت باید انجام داد و در اغلب موارد نیازی به جابجایی محتوای سایت وجود ندارد.

تنظیماتی که در این مقاله مطالعه می کنیم، مربوط به مواقعی است که بخواهید بخش اصلی نام سایت را تغییر دهید بعنوان مثال آدرس www.example.com را بخواهید به آدرس www.testsite.com تغییر دهید. یا اینکه بخواهید دامنه را تغییر دهید مثلا آدرس www.example.com را به www.example.net و یا اینکه بخواهید یک زیر دامنه را تغییر آدرس دهید مثلا آدرس www.example.com/article/ را به آدرس www.example.com/news / تغییر دهید. در صورتیکه بخواهید نام دامنه را از Http به Https تغییر دهید، ابزارهای وبمستر تولز کارایی زیادی برای شما ندارد. در انتهای این مقاله بصورت تیتر وار یک مقدمه در باره نحوه انتقال از Http به Https را ارائه داده ایم. البته به خاطر داشته باشید که باید هر دو نسخه Http و Https سایت را به گوگل وب مستر تولز معرفی کنید.

آموزش تغییر آدرس سایت در وب مستر

آموزش تغییر آدرس سایت در گوگل سرچ کنسول

برای توضیحات این قسمت از سایت https://support.google.com/webmasters/answer/83106 استفاده کرده ایم. این سایت رفرنس آموزش وبمستر است که توسط گوگل منتشر شده است و بهترین و موثق ترین منبع برای آموزش کار در وبمستر میباشد. در این آموزش تنها به آموزش ابزار Change of address می پردازیم و در آینده آموزش مربوط به بخش google fetch را ارائه خواهیم داد.

برای انتقال دامنه و یا زیردامنه به آدرس جدید میتوان از ابزار Change of address در کنسول وبمستر استفاده کرد. انجام تنظیمات در این ابزار برای ایندکس شدن سایت جدید توسط گوگل از ضروریات است. با انجام تنظیمات در ابزار Change of address میزان تغییر رتبه سایت در نتایج گوگل به حداقل می رسد.

ابزار change of address در واقع به گوگل اعلام میکند که برای مشاهده محتوای سایت قبلی به کدام آدرس مراجعه کند. حدود 180 روز برای بروز رسانی تمام آدرس های سایت شما توسط گوگل زمان لازم است. این زمان برای جستجوی تک تک صفحات سایت جدید توسط ربات های گوگل استفاده می شود.

استفاده از ابزار change of address تنها توسط صاحبان سایت قابل دسترس است، تا از مشکلات امنیتی اجتناب شود. گوگل برای تشخیص صاحبان سایت، دسترسی به شاخصه اصلی سایت در هاست، و روش هایی با همان ضریب امنیت را استفاده می کند.


خدمات وب24: طراحی سایت وردپرسی با کد نویسی اختصاصی


قبل از آنکه سایت را به آدرس جدید منتقل کنید موارد زیر را اجرا کنید:

1- محتوای سایت خود را انتقال دهید

برای اینکار مقاله تغییر نام دامنه را مطالعه کنید. در آن مقاله اطلاعات کامل در باره نحوه انتقال اطلاعات با استفاده از نقشه سایت ذکر شده است.
نکته در هاست خود تنظیمات 301-redirect را باید انجام داده باشید، بدون این تنظیمات امکان انتقال دامنه وجود ندارد.

2- سایت های قبلی و جدید خود را به وبمستر معرفی کنید

برای انتقال دامنه باید هر دو سایت قدیمی و جدید به گوگل وب مستر معرفی شده باشند. بدون این معرفی امکان انتقال وجود نخواهد داشت. مطمئن شوید که برای اینکار مقاله تغییر نام دامنه در سئو را مطالعه کرده اید، راهنمایی های ضروری برای انجام معرفی سایت ها در آن مقاله ذکر شده است.

3- درخواست تغییر آدرس را بدهید

تغییر آدرس تنها برای شرایطی است که آدرس بخش اصلی سایت تغییر کرده است. مثلا سایت http://fish.example-petstore.com به آدرس http://example.com منتقل شود و یا آدرس http://example.com به آدرس http://example.net منتقل شده باشد. ولی برای انتقال پروتکل سایت نمی توان از این ابزار استفاده کرد. یعنی برای تغییر سایت HTTP به HTTPS استفاده از این ابزار ممکن نیست.

4- تغییر آدرس سایت در گوگل وبمستر تولز

  • وارد آدرس https://www.google.com/webmasters/tools/ شده و روی سایت مبدا که میخواهید آن را انتقال دهید کلیک کنید.
  • روی آیکن چرخ دنده کلیک کنید. سپس روی گزینه Change of Address کلیک کنید.

تغییر نام دامنه در گوگل وب مستر

  • دستورالعمل ها را دنبال کنید.

دستورالعمل تغییرآدرس در وب مستر

ادامه دستورات در وب مستر برای تغییر آدرس

  • ترافیک سایت را کنترل کنید تا مطمئن شوید که انتقال به درستی انجام شده باشد.

مشکلات احتمالی در تغییر آدرس سایت در گوگل سرچ کنسول

اگر موفق به انتقال دامنه خود در گوگل وب مستر نمی شوید موارد زیر را کنترل کنید:

  • هر دو سایت جدید و قدیمی بدرستی در گوگل وب مستر درج شده اند و هر دو تائید گردیده اند.
  • 301-redirect directives را در سرور خود تنظیم کرده اید. مطمئن شوید که تمام صفحات سایت قدیمی به صفحه ای منحصر به فرد در سایت جدید انتقال یافته اند. اگر این کار را انجام نداده باشید ابزار Change of address کار نخواهد کرد.
  • زیر شاخه های سایت را در سایت جدید وارد نکرده اید. مثالا http://example.com آدرس را برای تغییر مشخص کرده باشید و نه http://example.com/newsite را

آدرس سایت را بصورت preferred درج کرده باشید. مثلا اگر شما آدرس را بصورت http://example.com استفاده کرده باشید و نه http://www.example.com اگر بخواهید از آدرس سایت بصورت http://www.example.com استفاده کنید، باید ابتدا این آدرس را بصورت preferred تنظیم کنید.

  • تغییرات زنجیره ای در آدرس سایت ایجاد نکنید.

اگر شما سایت A را به سایت B تغییر داده اید، نمی توانید بلافاصله آدرس B را به سایت C تغییر آدرس دهید.

انصراف از تغییر آدرس سایت

اگر به هر دلیلی از انتقال دامنه خود منصرف شده اید. میتوانید این انصراف را در گوگل وب مستر انجام دهید. با انصراف از تغییر آدرس سایت، انتقال سایت توسط گوگل وبمستر متوقف می گردد و دیگر بروز رسانی آدرس سایت انجام نخواهد شد.

برای انصراف از انتقال سایت : سایت اصلی خود را انتخاب کنید. در وب مستر میتوانید انتقال این آدرس را در پنل سمت راست مشاهده کنید. روی گزینه Withdraw کلیک کنید.

اگر در سمت سرور تغییرات 301-redirect directives را انجام داده اید. آنها را حذف کنید. اگر اینکار را انجام ندهید، گوگل به تغییر آدرس شما ادامه خواهد داد و نام دامنه شما را تغییر یافته فرض خواهد کرد.

انصراف از تغییر آدرس سایت

انتقال سایت http به https :

امکان توضیح نحوه انتقال از یک سایت Http به یک سایت Https در این مقاله ممکن نیست زیرا که این انتقال در گوگل وب مستر انجام نمی شود و تنها باید در قسمت Google fetch در گوگل وب مستر از صحت انتقال اطمینان حاصل کرد. در این مقاله تنها به صورت تیتروار از مراحل تبدیل سایت Http به Https بحث خواهیم کرد.


پیشنهاد می‌کنیم مقاله "پروتکل http چیسترا مطالعه نمایید.


خرید یک لایسنس مناسب برای سایت خود با توجه به میزان امنیتی که مد نظر شما است.

  1. نصب این لایسنس در سایت از طریق Cpanel
  2. نصب لایسنس در Cpanel مراحل متعددی دارد که امکان بررسی تمام مراحل آن در این مقاله نیست. در Cpanel ابتدا SSl را در پنل نصب کرده و سپس از طریق بخش Security میتوانید این SSL را تنظیم کنید.
  3. سپس در هر دو نسخه Http و Https را در گوگل وب مستر تولز نصب کنید.

تبدیل Http به Https

نتیجه گیری

برای انتقال یک دامنه به دامنه دیگر از معرفی هر دو سایت جدید و قدیمی در گوگل وب مستر اطمینان حاصل کرده و سپس تمام محتوای سایت مبدا را به سایت مقصد کپی کرده و در سمت سرور 301 redirect را اجرا کنید. سپس در گوگل وب مستر با استفاده از امکانات بخش Change of address انتقال بین دو سایت را تائید کنید، و در آخر هم با کمک ابزار Fetch در گوگل وب مستر از ایندکس شدن صفحات در سایت جدید مطمئن شده و در پایان تا جای ممکن لینک های خود در شبکه های اجتماعی را به سایت جدید تغییر دهید.

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
delshad
ارسال شده در : شنبه 17 فروردین 1398

تو نسخه جدید وب مستر نمیشه دو بار ثبت کنی از نسخه قدیمی استفاده کردم برای ثبت با ssl قبلا بدون ssl ثبت بود