آموزش حذف صفحات ایندکس شده در گوگل | آموزش کار با remove URLs

آموزش حذف URL از گوگل

گاهی اوقات، ممکن است گوگل صفحه ای از وبسایت شما را ایندکس کند که نمی‌خواهید افراد ببینند و برخلاف میل شما باشد. محتوا استخوان‌بندی اینترنت است. اگر محتوایی وجود نداشته باشد چه چیزی می‌خواهید در اینترنت جستجو کنید یا بخوانید. نه تنها نوشتن محتوای خوب برای مخاطبان ضروری است، بلکه حذف محتوای قدیمی به همان اندازه از اهمیت زیادی برخوردار است تا اینترنت تازه و بروز باشد. اینترنت مانند یک کتابخانه است، جاییکه می‌توانید به آن مراجعه کرده و مطلب بخوانید.

حذف URL از گوگل

 برخی اوقات ممکن است یک سایت به طور کلی تغییر کند و یا این تغییر در آدرس صفحات و نیز تغییر صفحه‌ای خاص در وبسایت باشد که شما بخواهید آنها را از سایت خود حذف کنید. بنابراین گوگل ابزاری به نام URL removal راه‌اندازی کرد که کمک می‌کند صاحبان وبسایت بتوانند آدرسی (URL) را که می‌خواهند از موتور جستجوی گوگل حذف کنند. در این مقاله ما ویژگی‌های ابزار Google URL removal را در وبمستر گوگل برای حذف URL از موتور جستجوی گوگل بیان می‌کنیم. 

ابزار Google URL Removal چیست؟

این ابزار کمک می‌کند صاحب وبسایت صفحه‌ای از وبسایت خود و یا یک صفحه را به طور موقت از نتایج جستجوی گوگل را حذف کند و همچنین کمک به حذف کردن محتوایی می‌کند که هنوز در نتایج کش شده گوگل نشان داده می شود اما دیگر صفحه فعال نیست. می‌توانید URL را از جستجوی گوگل تنها در این سه مورد حذف کنید:

  • هنگامی که وضعیت سرور « not found» را نشان می‌دهد که کد خطای 404 یا 410 است که به ترتیب به معنای عدم دسترسی موقتی یا حذف دائمی است.
  • در صورتی که توسط فایل Robots.txt مسدود شده باشد.
  • با قرار دادن متا تگ نوفالو robots در صفحه (nofollow meta robots tag).

چه زمانی می‌توان از ابزار Google URL Remove استفاده کرد؟

دلایل بسیاری برای حذف کردن URL از نتایج جستجوی گوگل وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

  1. محتوا را به اشتباه منتشر کردید.
  2. محتوای تکراری زیادی را یافته‌اید.
  3. الگوریتم پاندای گوگل با صفحاتی که دارای محتوای ضعیف در وبسایت‌تان هستند، برخورد می‌کند.
  4. شما در ابزار وبمستر گوگل اخطاری در مورد نقض دستورالعمل‌های گوگل دریافت کرده‌اید.
  5. صفحه‌ای که توسط گوگل ایندکس شده حذف شده یا آدرس (URL) آن تغییر یافته است. 
  6. برخی از اطلاعات خیلی زود به موتور جستجو رسیده (لو رفته)؛ برای مثال جزئیاتی در مورد خدمات یا محصول جدید.
  7. اطلاعات بر روی وبسایت بروزرسانی شده اما هنوز در موتور جستجو نسخه قدیمی نمایش داده می‌شود.

علاوه بر اینها، دلایل بسیار زیادی وجود دارد که به این ابزار نیاز پیدا می‌کنید مانند بهینه‌سازی وبسایت برای گوگل.

چگونه از ابزار Google Remove URL برای حذف کردن یک صفحه استفاده کنیم؟

ابزار اصلی برای برخی از کاربران کمی گیج کننده بود، اما پس از بازخوردهای بسیار از جامعه، گوگل استفاده از آن را برای هر مالک وب مستری آسانتر کرد.

امروزه استفاده از ابزار URL removal راحت و قابل فهم است و در ابزار وبمستر گوگل در دسترس است. برای استفاده از این ابزار باید وبسایت خود را در ابزار وبمستر گوگل تأیید کنید. 

  • پس از تأیید وبسایت خود، بر روی Google Index، سپس Remove URL کلیک کنید.

وبمستر تولز

در اینجا گزینه‌های زیر را خواهید دید:

  • URL: لیستی از صفحاتی که می‌خواهید حذف شود.
  • Status: چک کردن وضعیت صفحه حذف شده
  • Temporary hide: باکس وارد کردن URL
  • Requested: تاریخی که URLهایی که در ابزار وارد کرده‌اید.

این ماتریس‌ها به شما کمک می‌کند تا صفحه را ردیابی کنید که آیا حذف شده است یا نه.

بنابراین، URL صفحه را که می‌خواهید از موتور جستجو حذف کنید، پیدا کنید و کپی کنید.

  • URL را در باکس Temporarily Hide در وبمستر تولز گوگل وارد کنید.

وارد کردن URL

  • پس از اضافه کردن URL، هنگامی که بر روی دکمه continue کلیک می‌کنید، سه گزینه را خواهید دید.

انواع گزینه موجود

این سه گزینه عبارتند از:

  1. Temporarily hide a page from search results and remove from cache.
  2. Remove page from cache only.
  3. Temporarily hide directory.

ابتدا در مورد جزئیات این گزینه‌ها بحث می‌کنیم:

1. Remove Page From Cache Only:

گوگل نسخه‌های HTML استاتیک یک صفحه را در یک حافظه کش (cache) برای اجتناب از وقت گیر شدن جستارها (queries) به دیتابیس شما ذخیره می‌کند. هدف از این کار بارگذاری سریعتر صفحه در مرورگر کاربر است. با انتخاب این گزینه صفحه مورد نظر از موتور جستجوی گوگل به طور کلی حذف نمی شود بلکه صفحه کش شده و اسنیپت پاک می‌شود و دوباره کش صفحه و اسنیپت توسط گوگل رفرش خواهد شد.

هدف انتخاب گزینه Remove page from cache only در وبمستر تولز این است که بتوانید بر روی نسخه کش صفحه کنترل داشته باشید. فرض کنید که فقط قیمت محصول یا خدمات خود را تغییر داده‌اید. کاربر محصول شما را جستجو می‌کند و گوگل نسخه کش صفحه را که قیمت قبلی است نمایش می‌دهد. استفاده مهم دیگر از گزینه Remove page from cache only، بروز رسانی اسنیپت‌ها در نتیجه جستجوست.

نکته: این نوع درخواست URL removal صفحه را حذف نمی‌کند. این تنها نسخه کش قدیمی صفحه را با نسخه جدید جایگزین می‌کند. بنابراین مهم است که نسخه کش شده را بروز رسانی و یا حذف کنید؛ زیرا گوگل زمان زیادی را برای بروز رسانی این نوع اطلاعات می‌گیرد، بنابراین می‌توانید این فرایند را با کمک ابزار URL Removal سرعت بخشید.

نکته: می‌توانید از متا تگ روبوت «nosnippet» برای جلوگیری از نمایش یک اسنیپت یا متا تگ روبوت « noarchive » برای غیر فعال کردن ذخیره سازی (caching) یک صفحه استفاده کنید.

2. Temporarily Hide Directory:

این گزینه در زمانیکه باید تمام صفحه را در دایرکتوری حذف کنید، بسیار مفید است. برای مثال فرض کنیم شما باید تصویر یا درخواست کلاینت خود را پاک کنید تا تمام تصویر از موتور جستجو حذف شود. این کار فرایندی بسیار طولانی و وقت‌گیر است. پس چه کاری باید انجام دهید؟

گزینه «Temporarily Hide Directory» در ابزار URL Removal یک دایرکتوری کامل از نتایج جستجو را به مدت 90 روز پنهان می‌کند و صفحات کش شده و اسنیپت‌ها را برای کل صفحات در دایرکتوری مشخص پاک می‌کند. دایرکتوری می‌تواند در نتایج جستجو پس از مدت زمان موقتی دوباره ظاهر شود. گوگل صفحات را در طی این زمان دوباره کراول می‌کند و کش‌ها و اسنیپت‌ها رفرش می‌شوند. به عبارت دیگر با استفاده از گزینه آدرس معرفی شده به گوگل و تمامی آدرس‌هایی که با این عبارت شروع می‌شوند را از نتایج گوگل حذف می‌کنید.

3. Temporarily hide a page from search results and remove from cache:

این گزینه اغلب در ابزار URL removal استفاده می‌شود؛ زیرا هر دو عملکرد حذف کش و حذف صفحه از موتور جستجو را انجام می‌دهد. ابتدا لازم نیست نسخه کش را حذف کنید و پس از آن صفحه را حذف کنید. تنها این گزینه را انتخاب کنید و صفحه شما از بین می‌رود و به گوگل اعلام می‌کنید که دیگر صفحه مورد نظر در سایت شما وجود ندارد.

اینها سه ویژگی بودند که در زمان ارسال صفحه در ابزار Google URL Removal مشاهده می‌کنید. امیدواریم عملکرد این سه گزینه برای شما روشن شده باشد. 

  • پس از انتخاب یکی از این سه گزینه، بر روی Submit Request کلیک کنید.

بنابراین هنگامی که یک درخواست حذف ارسال می‌کنید، این آدرس در لیست درخواست‌های شما اضافه خواهد شد.

ابزار حذف URL

توجه: 24 ساعت زمان می‌برد تا گوگل وضعیت را نشان دهد اما بالای یک هفته طول می‌کشد تا صفحه حذف شود.

نکات: فراموش نکنید که موتورهای جستجوی دیگری علاوه بر گوگل وجود دارند و حذف یک صفحه از نتایج گوگل، اطلاعات ایندکس شده از دیگر موتورهای جستجو را پاک نمی‌کند. از ابزار دیگری برای حذف URL از موتورهای جستجوی دیگر مانند بینگ، یاندکس و غیره استفاده کنید.

دوباره ایندکس شدن و کنسل کردن درخواست حذف URL

پس از درخواست حذف، سایت یا صفحه حذف شده در نتایج جستجو حداقل برای 90 روز ظاهر نخواهد شد. پس از 90 روز، اگر صفحه یا وب سایت هنوز در دسترس باشد، در نتیجه گوگل ممکن است دوباره آن را ایندکس کند. اما اگر بخواهید صفحه خود را قبل از 90 روز در موتورهای جستجو نشان دهید، بر روی reinclude در لیست صفحه حذفی کلیک کنید.

کنسل کردن حذف درخواست URL

چه موقع نمی‌توانید از ابزار URL Removal استفاده کنید؟

  1. از این ابزار برای پاک کردن کرافت (cruft) مانند صفحات قدیمی که ارور 404 می‌دهند استفاده نکنید. اگر اخیرا سایت خود را تغییر داده‌اید و در حال حاضر برخی از آدرس‌های قدیمی در ایندکس وجود دارند، خزنده‌های گوگل همانطور که URLهای شما را دوباره کراول می‌کنند، آن را خواهند دید و این صفحات در نتایج جستجو به طور طبیعی حذف می‌شوند. از این رو نیازی به درخواست بروزرسانی فوری نیست.
  2. از این ابزار برای رفع خطاهای کراول از حساب کنسول جستجوی خود استفاده نکنید. ابزار مسدود کننده URLها را از نتایج جستجوی گوگل مسدود می‌کند نه از حساب کنسول جستجوی شما. شما نباید به طور دستی URLها را از این گزارش حذف کنید. آنها به طور طبیعی در طول زمان از بین می‌روند.
  3. ریدایرکت 301: اگر فقط سایت خود را از یک دامنه به دامنه دیگری منتقل کنید، از این ریدایرکت 301 برای حل این مسئله استفاده کنید. نیازی نیست دامنه قدیمی را حذف کنید و مورد جدید را ایندکس کنید؛ می‌توانید رتبه صفحه خود را با استفاده از ریدایرکت 301 ذخیره کنید.
  4. از این ابزار پس از هک شدن سایت خود برای آفلاین شدن استفاده نکنید. اگر سایت شما هک شد و بخواهید از شر URLهای بد که ایندکس شده رهایی یابید، از ابزار مسدود کننده URL برای مسدود کردن هر آدرس جدیدی که هکر ایجاد کرده است، استفاده کنید.

از ابزار URL Removal برای ارائه کیفیت خوب و کامل اطلاعات برای گوگل، کاربران و حذف داده غیر ضروری از موتور جستجوی گوگل استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود با استفاده از این ابزار سئوی کلی و کیفیت وبسایت را بهبود دهید.

مقالات مرتبط :

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
میثم
ارسال شده در : چهارشنبه 06 شهریور 1398

سلام . سایت فروشگاهی که قبلا برای فروش محصولاتی با اوپن کارت طراحی و تعدادی از صفحات ایندکس شدن (تعداد صفحات کم مثلا در حد تست سایت بوده) و الان قراره قالب از اول طراحی و با یکسری کتگوری و محصول و توضیحات و متا جدید بالا بیاد نیازی به حذف از ایندکس داره ؟ چون احتمالا اون آدرس ها همه ارور 404 میخورن چون دیگه وجود ندارند. ممنون میشم راهنمایی کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 09 شهریور 1398

سلام دوست عزیز.

نیازی به حذف از ایندکس نیست. چون سایت مجدد با محصولات و کتگوری های جدید طراحی شده است مشکلی وجود ندارد که آدرس های قبلی 404 شوند. البته اگر که مشابه این یوآرال ها در سایت جدید نیز وجود دارد بایستی صفحات قدیم را به صفحات جدید ریدایرکت 301 کرد تا 404 نشوند و رتبه ها و اعتبار قبلی یوآرال های قدیمی به جدید منتقل شود. 

میثم ابراهیمی
ارسال شده در : چهارشنبه 11 مهر 1397

سلام. من وقتی دامنه سایت رو به انگلیسی تو گوگل سرچ می کنم یک سری از دایرکتوری های پوشه آپلود هم میان بالا. کل این دایرکتوری باید حذف کنم از تو سرچ کنسول؟ اصلا چرا نمایش می ده اینا رو؟. https://example.com/wp-content/uploads/2018/?MD

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 16 مهر 1397

نه نیازی به حذف دستی آنها نیست، اگر نمیخواهید که پوشه ها نمایش داده شوند میتوانید از طریق تنظیمات هاست اقدام کنید و دسترسی نمایش فایل های پوشه را ببندید، دلیل نمایش داده شدن این پوشه ها این است که توسط روبات گوگل شناسایی شده اند و در نقشه سایت یا لینک های خارجی آنها را به گوگل معرفی کرده اید.