بازاریابی رسانه‌های اجتماعی چیست؟ آشنایی با SMM

چه بخواهیم، چه نخواهیم، شبکه‌های اجتماعی امروزه بخش مهمی از زندگی ما را به خود اختصاص داده‌اند. هرکدام از ما ساعت‌ها وقت خود را صرف گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌کنیم. از اینستاگرام گرفته تا توییتر و یوتیوب امروزه محبوب کاربران زیادی هستند. این موضوع فرصت بسیار خوبی در اختیار کسب‌وکارها قرار داده تا با استفاده از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بتوانند مشتریان زیادی جذب کنند. در این مقاله از وب 24 به بررسی زیر و بم بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید social media marketing چیست، این مقاله به شما کمک خواهد کرد

چه بخواهیم، چه نخواهیم، شبکه‌های اجتماعی امروزه بخش مهمی از زندگی ما را به خود اختصاص داده‌اند. هرکدام از ما ساعت‌ها وقت خود را صرف گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌کنیم. از اینستاگرام گرفته تا توییتر و یوتیوب امروزه محبوب کاربران زیادی هستند. این موضوع فرصت بسیار خوبی در اختیار کسب‌وکارها قرار داده تا با استفاده از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بتوانند مشتریان زیادی جذب کنند. در این مقاله از وب 24 به بررسی زیر و بم بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید social media marketing چیست، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

افزایش مخاطبان اینترنت باعث شد، تا صاحبان کالا و عرضه‌کنندگان خدمات، به بازاریابی در اینترنت بی‌اندیشند. در فضای اینترنت روش‌های مختلف بازاریابی مانند: بازاریابی محتوا، بازاریابی سئو، بازاریابی با تبلیغات کلیکی، بازاریابی با کمپین‌های ایمیلی و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social media marketing) و ... وجود دارد. اغلب فعالان در زمینه بازاریابی اینترنتی در همه این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند. در رسانه‌های اجتماعی (social media) ، بازاریابی اهمیت بالایی دارد. صاحبان شبکه‌های اجتماعی با افزایش امکانات بازاریابی، سهام خود را به قیمت‌هایی رسانده اند، که هیچ تولیدکننده کالایی، تا کنون این قیمت‌ها را برای سهام خود تجربه نکرده بود. امکانات جدید وب برای عرضه‌کنندگان خدمات رسانه‌های اجتماعی ، انواعی از بازاریابی را مهیا کرد، که تا قبل از آن وجود خارجی نداشت.

مثال: رسانه اجتماعی فیس‌بوک که یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های اجتماعی دنیا است. با پرسیدن علایق ثبت نام‌کنندگان در شبکه اجتماعی خود. تبلیغات بازاریابی را تنها برای کسانی ارسال می‌کند، که به آن کالا و یا خدمات علاقه‌مندی خود را اعلام کرده‌اند. مثلا شما در فیس‌بوک ثبت نام کرده و علاقه خود را به یک خواننده اعلام می‌کنید. هنگامی‌که آن خواننده در شهر شما کنسرت برگذار کند، تبلیغات فروش بلیط او برای شما ارسال می‌شود. این امر در کنار مزایای مانند: تخفیف خرید بلیط برای کاربران فیس‌بوک موجب شد، تا عرصه بازاریابی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک گسترشی باورنکردنی بیابد.

با توجه به تعریف بازاریابی در مقاله بازاریابی ایمیلی چیست؟ از تعریف مجدد پرهیز کرده و به جای آن به تعریف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (social media marketing) و اهیمت و مزایای آن پرداخته و در آخر هم به نحوه اجرای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

تاریخچه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

پیش از اینکه سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به شکل امروزی آن ظهور کنند، کاربران اینترنت در دهه‌های 1970 و 1980 میلادی بیشتر وقت خود را در سایت‌های دوست‌یابی می‌گذراندند. سایت‌هایی مثل  Six Degreesو Livejournal و Friendster  اولین نمونه از شبکه‌های اجتماعی اینترنت بودند. پس‌ازآن با ظهور خریدوفروش دامنه‌های دات کام در دهه 1990، کسب‌وکارها به سمت ایجاد سایت‌های اختصاصی برای خود پیش رفتند. هم‌زمان موتورهای جستجوی گوگل، یاهو و ام اس ان هم ظهور کردند تا چیزی به نام بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو در بین سایت‌ها ظاهر شود. این کار به سایت‌ها کمک می‌کرد در نتایج جستجو در رده‌های بالا قرار گیرند.

اما در سال‌های 2003 و 2004 بود که سروکله نسل جدید شبکه‌های اجتماعی پیدا شد. فیسبوک، لینکدین و مای اسپیس از این جمله بودند. این سایت‌ها کاربران اینترنت را از بازی‌های چندنفره آنلاین به سمت شبکه‌های اجتماعی کشاندند. همین باعث شد توجه کسب‌وکارها هم به شبکه‌های اجتماعی جلب شده و شروع به ساخت اکانت در آن‌ها کنند. از همین‌جا بود که بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هم به‌طورجدی ظهور کرد و تا امروز رشد و توسعه پیدا کرد.

گرچه در روزهای ابتدایی کسب‌وکارها از استراتژی‌های برون‌گرا در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند، اما امروزه این روند به سمت بازاریابی درون‌گرا تغییر جهت داده است. امروزه کمتر کسب‌وکاری را می‌توان پیدا کرد که از حضور در شبکه‌های اجتماعی غافل مانده باشد. بلکه بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و نوپا هم با کمک این شبکه‌ها توانسته‌اند رشد خوبی برای خود ایجاد کنند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی (social media marketing) چیست؟

هدف از بازاریابی رسانه های اجتماعی (social media marketing) به داشتن محلی برای گرفتن بکلینک رایگان ختم نمیشود. اگر چه بسیاری از کاربران این شبکه ها اجتماعی، استفاده ای غیر از گرفتن بکلینک از آن نمی کنند.

شبکه های اجتماعی می توانند، کاری بیش از بکلینک برای بازاریابی شما انجام دهند. شبکه های اجتماعی می توانند بعنوان کلیدی عمل کنند، که با افزایش اعتماد کاربران به سایت ، کالا و یا خدمات شما، دروازه ورود مشتریان بیشتر به فروشگاه شما را باز کنند.

این سخن به معنی عدم کارکرد بکلینک در شبکه های اجتماعی نیست. مسلما شما با یک بکلینک ساده هم میتوانید تعدادی از علاقه مندان خود را به سمت خرید کالای خود هدایت کنید. هدف ما این است که به شما کمک کنیم که از شبکه های اجتماعی بعنوان ابزاری کارآمد برای جذب مخاطب، بصورت فعال و مداوم استفاده کنید. ابزاری که میتواند مانند یک فروشنده حرفه ای در شبکه های اجتماعی مخاطبان را به مشتری و مشتریان را به خریدار تبدیل کند.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی فرایندی است که در آن به تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی مختلف پرداخته تا محصولات و خدماتتان را تبلیغ کنید، با مخاطب هدفتان ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را به‌سوی کسب‌وکار خود جذب کنید. ازآنجاکه هرروز شبکه‌های اجتماعی جدیدی در حال ظهور هستند، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هم همواره در حال تغییر و تحول است.

درواقع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیزی نیست جز تشخیص اینکه مخاطبان هدف و مشتریان احتمالی کسب‌وکار شما در کدام شبکه اجتماعی حضور دارند و چگونه می‌توانند با همدیگر و با کسب‌وکار شما ارتباط برقرار کنند. بسته به اینکه از کدام شبکه اجتماعی استفاده می‌کنید، استراتژی موردنیاز شما متفاوت خواهد بود. امروزه پلتفرم‌های مختلفی برای استفاده به‌عنوان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که در ادامه به‌صورت اجمالی آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • فیسبوک: فیسبوک بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا است که حدود دو میلیارد نفر کاربر دارد، این شبکه برای کسب‌وکارهای b2c مناسب بوده و می‌توانید هم برای تبلیغات و هم برای افزایش آگاهی از برند خود آن را به کار ببرید. البته با توجه به اینکه این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر است برای مخاطبان ایرانی مناسب نیست. اما کسب‌وکارهایی که بازارهای صادراتی را هدف گرفته‌اند، به‌خوبی می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • اینستاگرام: اینستاگرام با حدود یک میلیارد نفر کاربر یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا است که البته محبوب‌ترین در ایران به شمار می‌رود. این شبکه برای ارتباط برقرارکردن با طیف وسیعی از کاربران مناسب است و توسط کسب‌وکارهای b2c زیاد استفاده می‌شود. اساس انتشار محتوا در اینستاگرام بر تصاویر و ویدئوها قرار دارد، ازاین‌رو برای گسترش آگاهی برند بسیار مناسب است. علاوه بر این اینستاگرام امکانات تجاری جالبی دارد که به کسب‌وکارها کمک زیادی می‌کند. بسیاری از کسب‌وکارها در حال معرفی و فروش محصولات خود در اینستاگرام هستند، مشتریان آن‌ها می‌توانند مراحل کامل خرید محصول را انجام دهند بدون اینکه حتی از برنامه اینستاگرام خارج شوند.
  • توییتر: درحالی‌که اینستاگرام بر محتوای تصویری پایه‌گذاری شده، اساس توییتر بر کلمات قرار دارد. هرچند امروزه امکانات صوتی جدیدی هم به آن اضافه‌شده اما به‌هرحال اساس محتواهای آن جملات و توییت‌های کوتاه هستند. این شبکه اجتماعی هم برای کسب‌وکارهای b2c و هم کسب‌وکارهای b2b مناسب است. می‌توانید از آن برای فعالیت‌های روابط عمومی، پشتیبانی از مشتریان و ایجاد یک جامعه از مخاطبانتان استفاده کنید.
  • لینکدین: لینکدین را باید یک شبکه اجتماعی تخصصی در نظر بگیرید، جایی که افراد با تخصص و زمینه کاری خودشان را معرفی کرده و سعی می‌کنند با جامعه کاری خود ارتباط برقرار کنند. این شبکه اجتماعی برای کسب‌وکارهای b2b مناسب است که می‌خواهند یک شبکه ارتباطی با فعالین حوزه کاری خود ایجاد کنند.
  • پینترست: پینترست هم یک شبکه اجتماعی نوظهور است که توجه کاربران ایرانی زیادی را به خود جلب کرده است. این شبکه هم به‌صورت تصویری کار می‌کند اما آن را دنیایی برای ایده‌های جدید می‌شناسند. درواقع شما برای هر موضوعی از دنیای مد گرفته تا دکوراسیون خانه می‌توانید ایده‌های جذابی در پینترست پیدا کنید. جالب است بدانید 80 درصد کاربران آن گفته‌اند وقتی می‌خواهند یک پروژه یا کار جدید را شروع کنند، ابتدا در پینترست یک جستجو می‌کنند. این شبکه اجتماعی فرصت بسیار مناسبی برای کسب‌وکارهای b2c است تا برند خود را به کاربران بشناسانند.
  • یوتیوب: یوتیوب هم یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار دنیا است. هرچند در ایران فیلتر شده اما در سال‌های اخیر توجه کاربران فارسی‌زبان زیادی به آن جلب شده است. طبق بررسی‌های سایت hootsuite، یوتیوب بهترین پلتفرم برای ایجاد شبکه ارتباطی با مخاطبان است. این شبکه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری ویدئو به کار می‌رود. ازآنجاکه کاربران وقت زیادی را در آن صرف می‌کنند، برای انتشار محتوای آموزشی به‌شدت مناسب است.

استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

هرچند دنیای شبکه‌های اجتماعی هرروز در حال تغییر و تحول است، اما تدوین استراتژی برای آن‌ها روند ثابتی دارد. این روند مثل تدوین و طراحی استراتژی برای هر حوزه بازاریابی دیگری است که باید اصول و قواعد خاص شبکه‌های اجتماعی را در آن رعایت کنید. در ادامه مراحل قدم‌به‌قدم تدوین استراتژی برای شبکه‌های اجتماعی را مرور می‌کنیم:

قدم اول: پرسونا مخاطب و مشتری خود را بررسی کنید

اولین قدم برای تدوین استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بررسی پرسونای مخاطبان است. این کار به شما کمک می‌کند نیازها و سلایق مشتریان احتمالی خود را پیدا کرده و بر اساس آن‌ها رویکرد خود را تنظیم کنید. برای این منظور باید مشخص کنید که می‌خواهید محصولات خود را به چه کسانی بفروشید؟ چرا و چگونه آن‌ها را به‌عنوان یک گروه دسته‌بندی کرده‌اید؟ برای مثال اگر محصولات شما، لباس‌های نوزادان است، مخاطب هدفتان را باید مادران جوان در نظر بگیرید. زیرا این گروه هستند که برای خرید لباس نوزاد اقدام می‌کنند.
وقتی پروسنای مخاطب و مشتری خود را تدوین کنید، می‌توانید نوع محتوای موردنیاز خود را مشخص کرده و تعیین کنید چه نوع محتوایی می‌تواند باعث تعامل بیشتر مخاطب هدف شما شود.

قدم دوم: شبکه اجتماعی موردنیاز خود را مشخص کنید

برای تدوین استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، تشخیص اینکه کدام شبکه اجتماعی برای برند و کسب‌وکار شما مناسب است، موضوعی حیاتی به شمار می‌رود. موضوع این نیست که حضور شما در یک شبکه اجتماعی درست است یا غلط، بلکه مسئله پیداکردن شبکه اجتماعی است که مشتریان احتمالی شما بیشترین وقت خود را در آن می‌گذرانند.  درواقع مهم این است جایی باشید که مشتریان احتمالی شما امروز حضور دارند و فردا هم حضور خواهند داشت. اینکه در مقابل چشم آن‌ها باشید، قطعاً نتایج بهتری برای شما به بار خواهد آورد.
برای مثال برای کسب‌وکار فروش لباس نوزاد، حضور در توییتر نتیجه چندانی نخواهد داشت بلکه باید در اینستاگرام حضوری جدی داشته باشد. چراکه مادران بیشتر از هر شبکه اجتماعی از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

قدم سوم: محتوای خاص و تعاملی تولید کنید

باوجود کاربران میلیونی شبکه‌های اجتماعی شاید فکر کنید جذب فالوئر در آن‌ها کار چندان سختی نیست، اما لازم است بدانید همان‌قدر که کاربرها زیاد هستند، رقبای جدی شما هم زیاد هستند. به جرت می‌توان گفت در هر حوزه کاری که باشید، سالی نیست که رقبای شما قبلاً به آن‌ها پاسخی نداده باشند و محتوا برای آن تولید نکرده باشند. به همین دلیل شما مجبورید محتوایی تولید کنید که کاربران را به فالوکردن شما ترغیب کند. این کار با کمک محتواهای تعاملی و خاص امکان‌پذیر است.
برای ایجاد محتواهای جذاب و تعامل‌برانگیز قبل از هر چیز باید نیازها و علایق مشتریان احتمالی خود را بشناسید و چیزی تولید کنید که آن‌ها دوست دارند. می‌توانید از صفحات رقبای خود کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشتریان فعلی خود بخواهید یا استفاده از هشتگ‌های مرتبط تجربه خود را از خرید محصولات شما بیان کنند. همچنین باید همواره حواستان به موضوعات ترند روز باشد تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. معمولاً در هرزمانی یک موضوع در شبکه‌های اجتماعی ‌ترند است و کاربران زیادی درباره آن صحبت می‌کنند. درصورتی‌که بتوانید از این موضوعات برای تولید محتوای مرتبط با کار خودتان استفاده کنید، کاربران زیادی را جذب خواهید کرد.

قدم چهارم: برنامه انتشار پست‌ها را آماده کنید

پس‌ازآنکه موضوع محتواهای خود را مشخص کردید، لازم است یک برنامه زمان‌بندی یا تقویم محتوایی برای انتشار آن‌ها تهیه کنید. این تقویم به شما کمک می‌کند از قبل محتواهای خود را آماده کرده و در زمان مقرر آن‌ها را منتشر کنید. تقویم محتوایی نظم خاصی به صفحات شما داده و باعث می‌شود زمان‌بندی لازم را در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی رعایت کنید.

تاثیر رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی

انواع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی انواع مختلفی دارد که بسته به اهداف شرکت تدوین می‌شوند. در این بخش به بررسی و توضیح انواع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت.

درکنار پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، می‌توان روش‌های مختلفی هم برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در نظر گرفت. انواع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • بازاریابی محتوایی
  • تبلیغات
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • مدیریت رسانه‌های اجتماعی
  • جذب فالوئر
  • مشارکت در فروم ها
  • گرفتن نقد و بررسی محصولات از مشتریان

برای آنکه نتیجه کاملی از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی دریافت کنید، باید در همه انواع آن سرمایه‌گذاری داشته باشید. البته هرکدام از آن‌ها در جای خود و در زمان لازم باید مورداستفاده قرار گیرند. برای مثال اینفلوئنسر مارکتینگ برای گسترش برند و جذب مخاطب جدید روش مؤثری است اما اگر از قبل محتوای جذابی در صفحه خود نداشته باشید، نمی‌توانید فالوئر زیادی از طریق اینفلوئنسرمارکتینگ جذب کنید.

عرضه مستقیم کالا و خدمات در شبکه‌های اجتماعی:

در این روش کالا و خدمات شرکت، در صفحات شبکه های اجتماعی عرضه شده، تا کاربرانی که از این کالا و یا خدمات استقبال می کنند، بتوانند با تماس با تولید کنندگان و عرضه کنندگان آن کالا و خدمات مورد نظر خود را تهیه کنند.

مزایای این شیوه:

در این روش شما از شبکه اجتماعی مانند ویترین مغازه خود استفاده کرده اید، کاربران با مشاهده ویترین مغازه ها به آنها جذب شده و با شما برای خرید کالا و یا پرسیدن مشخصات فنی و قیمت تماس می گیرند.

معایب این شیوه:

با توجه به تحریم ایران و عدم امکان فروش کالا بصورت مستقیم در شبکه های اجتماعی خارجی، این شیوه مانند همه شیوه های بازاریابی در شبکه های اجتماعی با مشکل عدم امکان خرید مستقیم کاربر مواجه است.

همه ما میدانیم که اگر مشتری از مغازه ما به دیدن مغازه های دیگر برود، احتمال بازگشت او برای خرید بسیار کم است. در شبکه ها اجتماعی با عدم امکان فروش مستقیم، عملا کاربران ابتدا تمام کالاهای مشابه کالای ما را بررسی کرده و سپس به خرید اقدام می کنند.

یکی از دلایلی که شما در شبکه های اجتماعی ، قیمت کالا ها را مشاهده نمی کنید. این موضوع است که فروشندگان کالا سعی دارند، شما را وادار به تماس کنند.. تا بتوانند از روش های بازاریابی شما را ترغیب به خرید کالای خود کنند. این بدان معنی است که شبکه های اجتماعی در ایران تنها بصورت ویترین عمل می کنند.

بنابراین باید ویترین خود را طوری قرار دهیم، که ضمن جذب مخاطب، موجب شود که مخاطب با ما ارتباط مستقیم برقرار کند. زیرا که همه ما میدانیم که بدون ارتباط انسانی فروش امکان پذیر نیست.

تبلیغ سایت خود در شبکه‌های اجتماعی:

در این روش از شبکه های اجتماعی بعنوان ویترینی برای عرضه کالا ها و انتقال کاربران به سایت فروش استفاده می شود. در این روش شما اغلب با جملاتی مانند طرح های جدید تر ما را هم ببینید و مانند آن روبرو میشوید. هدف این نوع بازاریابی این است که، با انتقال کاربر از شبکه اجتماعی به وب سایت ، کاربر را از حجمه تبلیغات موجود در شبکه اجتماعی رها کرده و با ایجاد یک محیط آرام به کاربر احساس امنیت دهد و در نهایت کالا و خدمات خود را بفروشد.

مزایای این روش:

همانطور که گفتیم تمام شبکه های اجتماعی با عدم توان فروش مستقیم روبرو هستند. در این روش برای خنثی کردن این عیب، از یک وبسایت با امکان فروش مستقیم کالا و خدمات استفاده می شود. با افزودن امکان فروش مستقیم در وب امکان فروش کالا و خدمات بشدت افزایش میابد.

بازاریابی محتوا در رسانه‌های اجتماعی:

در این روش از رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای توضیح مزایای کالا و خدمات تولیدی خود بصورت کلی استفاده می کنند. در این روش مقالات آموزشی با کیفیت بالا را مشاهده می کنیم. هدف این روش این است که با استفاده از شبکه های اجتماعی،برای بزرگ کردن نام تجاری خود استفاده کرده و بیشترین کاربر را به خود جلب کنند.

مزایای این روش :

کاربران بسیار بالا، حتی از میان کسانی که قصد خرید از سایت و یا شرکت ایجاد کننده صفحه در شبکه اجتماعی را ندارند. ایجاد اعتماد به کیفیت و توان تولیدی شرکت، با عرضه آموزش های حرفه ای شما به کاربران اعلام می کنید که در کار خود چقدر مهارت دارید. این روش برای فروش کالا میتواند بسیار مفید باشد.

معایب این روش:

جذب مخاطبانی که خریدار کالا و خدمات تولید شده نیستند و صرف زمان بسیار برای نگهداری این مخاطبان در شبکه های اجتماعی خود.

اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی:

در مقاله اینفلوئنسر مارکتینگ چیست بصورت کامل در باره اینفلوئنسرها توضیح داده ایم. در اینجا بطور خلاصه میگوییم که، در اینفلوئنسر مارکیتینگ، ما از افرادی که در شبکه های اجتماعی طرفدار زیادی دارند، میخواهیم، کالا و خدمات ما را تبلیغ کنند. این تبلیغات، معمولا به این صورت است که فرد خود را استفاده کننده کالا و خدمات ما معرفی کرده و از کیفیت آن تعریف می کند.

مزایای این روش :

در این روش ما از شهرت یک فرد برای کالا و خدمات خود استفاده کرده ایم، این روش موجب افزایش اعتماد کاربر شده و حس منفی کاربر به تبلیغات را از بین خواهد برد.

معایب این روش:

هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار بالاست.

شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی

اهمیت و مزایای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (social media marketing)

همانطور که در تعریف بازاریابی گفتیم، یکی از اهداف بازاریابی یافتن بازارهای جدید، برای فروش کالا و عرضه خدمات است. شبکه‌های اجتماعی (social media) یک بازار جدید برای عرضه کالا و خدمات است. بنابراین یکی از اهداف بازاریابی را می‌تواند محقق کند.

معمولا در هنگام تدوین برنامه بازاریابی (به مقاله برنامه بازاریابی چیست و چگونه تدوین میشود؟ مراجعه کنید) مشخص می‌کنیم که استراتژی ما در تبلیغات و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چگونه خواهد بود. تلاش کنید تا هنگام تدوین این طرح، روش‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین اعتماد را جلب می‌کنند. برای کاربران علاقه‌مند تبلیغ کنید. مطالب مرتبط با کالا و خدمات خود را گرداوری و نشر دهید. سعی کنید از تبلیغات بیجا برای افراد مختلف در شبکه‌های اجتماعی بپرهیزید.

دلایل و مزیت‌های زیادی برای استفاده از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. این مزیت‌ها مواردی مثل جذب کاربران جدید تا برقراری ارتباط با مشتریان قبلی را شامل می‌شود. در ادامه مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنیم:

افزایش آگاهی از برند

ازآنجاکه امروزه میلیون‌ها کاربر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و وقت زیادی را در آن‌ها صرف می‌کنند، این شبکه‌ها فرصت خوبی برای شناساندن برند شما هستند. اگر در این فضاها حضور نداشته باشید، درواقع خودتان را از دید میلیون‌ها نفر مشتری احتمالی خارج کرده‌اید. بررسی‌ها نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی از طریق تعامل مخاطبان، باعث افزایش آگاهی از برند شما می‌شوند. تعامل‌هایی که شامل لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و... می‌شود. علاوه بر این از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانید کاربران را به سایت خود هدایت کنید. برای این منظور باید لینک سایت خود را در پروفایل خود، قسمت bio صفحه و پست‌ها قرار دهید و مخاطبان را به دیدن آن دعوت کنید.

ایجاد سرنخ و افزایش نرخ تبدیل

اشتراک‌گذاری و تبلیغ محصولات در شبکه‌های اجتماعی راه ساده‌ای برای ایجاد سرنخ، افزایش نرخ تبدیل و در نهایت بالابردن فروش محصولات است. زیرا افرادی که صفحه شما را دنبال می‌کنند، حداقل یک‌بار با شما تعامل برقرار کرده و به‌عنوان مشتری احتمالی شما محسوب می‌شوند. همچنین از راه‌های زیر می‌توانید برای ایجاد سرنخ‌های بیشتر و جذب فالوئر استفاده کنید:

  • برگزاری مسابقات
  • قرار دادن لینک به سایت و صفحات فرود تخفیف‌ها در پروفایل شبکه اجتماعی
  • برگزاری گفتگوهای زنده برای اطلاع‌رسانی درمورد اخبار حوزه کاری، گفتگو درباره محصولاتتان و ویژگی‌های آن‌ها و به‌روزرسانی محصولات
  • برگزاری یک کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی
  • استفاده از قابلیت فروش محصولات در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام

تقویت ارتباط با مشتریان

حضور در شبکه‌های اجتماعی و برقراری تعامل با فالوئرها به شما کمک می‌کند یک ارتباط پایدار و بادوام با مشتریان خود ایجاد کنید. برای این منظور باید مرتب به سؤالات آن‌ها پاسخ دهید، کامنتها را جواب بدهید و هر کمکی که می‌توانید به فالوئرهایتان برسانید. همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید درمکرد محصولات و خدمات شما سال بپرسند، ابهامات خود را مطرح کنند و اجازه دهند اعتماد آن‌ها را به دست آورید.

همانطور که در این مقاله قبلا ذکر شده است. یکی از مزیت های شبکه های اجتماعی افزودن میزان مخاطب شما است. افزایش دایره مخاطبان شما موجب میشود که شما در میان افراد حس مثبت ایجاد کنید و کاربران، راحتتر به شما اعتماد کنند. سرعت تبدیل کاربر به مشتری و مشتری به خریدار افزایش میابد. در بازاریابی سنتی گفته میشد: مشتری در صوررتی که قبلا از کالا و خدمات ما استفاده کرده باشد و از خرید خود احساس رضایت کند، بهترین خریدار ما در آینده است. زیرا در کمترین زمان و با اعتماد کامل از ما خرید می کند. شبکه های اجتماعی باعث میشود که مراجعان بدون اینکه از ما خرید کرده باشند، همان حس اعتماد و حس رضایتمندی را داشته باشند.

یادگیری از رقبا

علاوه بر همه مزیت‌های گفته‌شده، شبکه‌های اجتماعی این فرصت را به شما می‌دهند تا رقبای خود را پیداکرده و آن‌ها را زیر نظر بگیرید. قرار نیست از رقبایتان کپی‌برداری کنید اما می‌توانید از روش‌های تبلیغاتی آن‌ها، کمپین‌هایی که برگزار می‌کنند و نحوه ایجاد تعامل با فالوئرهایشان ایده بگیرید. درواقع بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند که بررسی کنید چه‌کارهایی برای رقبایتان جواب داده و چه‌کارهایی نتیجه نداشته است. بدین ترتیب می‌تواند رویکرد و استراتژی خود را به‌درستی انتخاب کنید. علاوه بر این با بررسی رقبا می‌توانید مطمئن شوید روش‌های تبلیغاتی شما منحصربه‌فرد بوده و دیگران از آن استفاده نمی‌کنند.

افزایش فروش

با افزایش مخاطبان، طبعا میزان فروش نیز افزوده خواهد شد. هدف نهایی تمام مدل‌های بازاریابی افزایش فروش است و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (social media marketing) از این امر مستثنی نیست و هدف نهایی آن افزایش فروش خواهدبود.

فروش محصولات در شبکه‌های اجتماعی بسیار رونق دارد و بسیاری از اشخاص با یک کسب‌وکار خانگی و یک شبکه اجتماعی پر مخاطب، درآمدی بیش از فروشگاه‌های عرضه کننده همان کالا را دارند.

مزیت‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

نحوه اجرای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (social media marketing):

برای اجرای بازاریابی رسانه های اجتماعی ابتدا از یک شبکه اجتماعی شروع کنید و با هفته ای یک پست کار خود را آغاز کنید، سپس تعداد پیام های خود را بالا برده و سعی کنید ، اشخاصی را برای دنبال کردن صفحه خود بیابید. در شبکه های اجتماعی میتوان براحتی افرادی را که علاقه ای به محصولات شما دارند را یافت.

تلاش کنید که در مناسبت های ملی و مذهبی پیام های مناسب و با کیفیتی ارائه دهید. برای پست های خود در شبکه های اجتماعی وقت صرف کنید. پیام های خود را قبل از ارسال بررسی کنید. صرفا تبلیغاتی و تجاری فعالیت نکنید. سعی کنید، مخاطبان شما ، تصوری مثبت از شخصیت شما داشته باشند. برای رسیدن به این هدف باید با کاربران خود هم کلام باشید.

اجرای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با تدوین استراتژی آغاز می‌شود. کاری که قبلاً آن را به‌طور مفصل شرح دادیم. توجه داشته باشید حضور در شبکه‌های اجتماعی بدون استراتژی مشخص، چیزی جز وقت‌تلف‌کردن نیست. پس‌ازآنکه استراتژی خود را تدوین کردید، نوبت به انتشار مطالب و محتواهای تولیدی می‌رسد. توجه داشته باشید محتوای شما باید بر اساس نیاز مشتری و ارزش پیشنهادی برند شما تولیدشده و از کیفیت لازم برخوردار باشند. علاوه بر این مداومت در انتشار محتواها و نظم آن‌ها را فراموش نکنید. این چیزی است که باعث می‌شود مخاطب همواره منتظر محتواهای بعدی شما باشد.

پس از انتشار محتوا و برقراری تعامل با مخاطبان، مرحله مهم دیگری فرامی‌رسد که آنالیز و تحلیل رفتار مخاطبان است. معمولاً شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام بخشی را به ارائه آمار کاربران اختصاص داده‌اند. بهتر است برای هر پست میزان تمایل مخاطبان و تعامل آن‌ها را بسنجید و از آن‌ها برای تهیه محتواهای بعدی کمک بگیرید. علاوه بر این هم حواستان به زمان مناسب برای انتشار پست‌ها و کارهایی که رقبایتان می‌کنند، باشد.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی هم چیزی نیست که به‌سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد. با توجه به حضور کاربران بی‌شمار در این شبکه‌ها، تبلیغات می‌تواند به‌خوبی برند شما را مطرح کرده و فالوئر زیادی برایتان فراهم کند. اما باید این کار را پس از تولید محتواهای جذاب و برقراری تعامل با مخاطبان موجود انجام دهید. درصورتی‌که صفحه شما هنوز محتوای جذاب زیادی نداشته باشد و اقدام به تبلیغات کنید، احتمالاً کاربرانی که به صفحه شما وارد می‌شوند حیلی زود آن را ترک می‌کنند. به همین دلیل باید سطح محتوای صفحه را به حدی برسانید که هر کاربری را جذب کرده و ترغیب به فالوکردن کند.

شبکه‌های اجتماعی را براساس کارکرد آنها انتخاب و هدف گذاری کنید.

شبکه اجتماعی فیس بوک: امکان ایجاد صفحه تجاری رایگان به شما میدهد و میتوانید بدون محدودیت هر تعداد لینک تبلیغاتی که میخواهید در این صفحات قرار دهید.

شبکه اجتماعی اینستاگرام: صرفا امکان قرار دادن عکس و متن های کوتاه را به شما میدهد. این شبکه اجتماعی برای کالاهایی که تصاویر جذاب دارند بهتر عمل می کنند. بطور مثال شما برای عرضه یاتاقان و بلبرینگ نمیتوانید از شبکه اجتماعی اینستاگرام بخوبی استفاده کنید.

شبکه اجتماعی تویتر: این شبکه اجتماعی به شما امکان فرستادن متن های کوتاه و لینک را میدهد. از این شبکه اجتماعی برای همه گیر کردن شعارهای تبلیغاتی میتوان استفاده کرد.

تعداد شبکه های اجتماعی بقدری زیاد است، که امکان بررسی همه آنها در حوصله مخاطب این مقاله نمی گنجد. بنابراین بجای توضیح تک تک شبکه های اجتماعی موجود. پیشنهاد میدهیم که قبل از انتخاب یک شبکه اجتماعی، درباره کارکرد آن در بازاریابی کمی تحقیق کنید.

جمع‌بندی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی امروزه به یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های کسب‌وکارها برای جذب مشتری تبدیل‌شده است. اهداف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی چیزی نیست جز افزایش آگاهی از برند و جذب کاربران به سمت کسب‌وکار موردنظر. همچنین این روش کمک می‌کند کاربران بیشتری به مشتری تبدیل شوند و فروش بیشتری برای کسب‌وکار موردنظر اتفاق بیفتد. برای استفاده از این روش باید شبکه اجتماعی مناسب کسب‌وکارتان را پیداکرده و متناسب با نیاز مشتریانتان اقدام به تولید محتوا کنید.

faq

SSM مخفف social media marketing و به معنی بازاریابی رسانه های اجتماعی است.

شبکه‌های اجتماعی (social media) یک بازار جدید برای عرضه کالا و خدمات است. بنابراین یکی از اهداف بازاریابی را می‌تواند محقق کند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha