بوم کسب و کار (Business Model Canvas) چیست و شامل چه بخش هایی است؟

مهمترین بخش یک شرکت جدید مدل کسب و کار آن است. یک مدل کسب و کار یک چارچوب یا نقشه راه سطح بالا شامل جزئیات خاص در مورد چگونگی راه‌اندازی موفق در بازار است. یک مدل بوم کسب و کار (Business Model Canvas) ابزاری قدرتمند است که می‌تواند توسط کارآفرینان برای پاسخ به سؤالات کلیدی مربوط با مدل کسب و کار آنها استفاده شود. از این رو بوم کسب و کار یک الگو یا راهنمایی گرافیکی است که می‌تواند برای ثبت و توسعه ایده‌های مرتبط به راه‌اندازی کسب و کار استفاده شود. بخش‌های بوم مدل کسب و کار برای اطمینان از اینکه کارآفرینان همه فاکتورهای مهم مورد استفاده برای تعیین یک مدل کسب و کار مناسب را در نظر گرفته اند، ارائه می‌شود. 

بوم کسب و کار چسیت

بوم کسب و کار یک ابزار استراتژیک و کارآفرینی است که به شما این امکان را می‌دهد مدل کسب و کار خود را توصیف، طراحی و اختراع کرده، به چالش بکشانید و یا تغییر دهید. بوم کسب و کار، مدل کسب و کار شما را به بخش‌های قابل درک تقسیم می‌کند که این بخش‌ها شامل شرکای اصلی، فعالیت‌های کلیدی، منابع اصلی، ارزش پیشنهادی، روابط مشتری، کانال‌ها، بخش(های) مشتری، ساختار هزینه و جریان درآمد می‌باشند. 


معرفی خدمات وب24: سئو وب سایت


اهداف بوک کسب و کار

با عمیق‌تر شدن به این عناصر شرکت خود، می‌توانید بشناسید و بر روی ناحیه‌هایی که می‌توانند بهبود یابند، کار کنید. همچنین مسیرهای مشخصی را برای چگونگی ساختن استراتژی نوآوری سازمانی شما نشان می‌دهد. درک کردن بهتر کسب و کارتان هرگز آسیبی نمی‌زند؛ این بوم به شما کمک می‌کند اهداف‌ خود را به تیم‌تان منتقل کنید، همچنین به مشتریان کمک می‌کنند که متوجه شوند چرا باید با شما کار کنند و نیز کمک می‌کند که تمرکز کنید چه کاری کسب و کار شما انجام می‌دهد و برای موفقیت آن در آینده چه کاری باید انجام دهید. در ادامه بخش‌های مختلف بوم مدل کسب و کار را بیان می‌کنیم.

بخش‌های مختلف بوم مدل کسب و کار

1- شرکای اصلی (Key partners)

این بخش هم برای سازمان‌های استارآپ و هم برای سازمان‌های موجود جهت ایجاد همکاری با شرکا ممکن است مهم باشد. اطلاعات ضروری با دانستن اینکه چه شرکایی باعث ایجاد رابطه ارزشمندی می‌شوند مورد نیاز است. مشارکت‌های کلیدی، شبکه ارائه‌دهندگان و شرکایی را تشریح می‌کند که یک مدل کسب و کار را ایجاد می‌کنند. مشارکت در بسیاری از کسب و کارها برای بهینه‌سازی مدل‌های کسب و کار، کاهش ریسک یا بدست آوردن منابع ضروری است. مشارکت عموما می‌تواند به همکاری‌های استراتژیک بین غیر رقیب، مشارکت استراتژیک بین رقبا، اقدام مشترک برای توسعه کسب و کارهای جدید و روابط خریدار و تأمین کننده تقسیم شود. 


مطالعه بیشتر:  مدل کسب کار


2- فعالیت‌های کلیدی (Key Activities)

فعالیت‌های کلیدی مهمترین مواردی را توصیف می‌کنند که یک شرکت باید برای ایجاد مدل کسب و کار خود انجام دهد. آنها می‌توانند فعالیت‌هایی را برای ایجاد و ارائه ارزش پیشنهادی، دسترسی بازارها، حفظ روابط مشتری و کسب درآمد باشند. دسته‌بندی‌های کلی برای فعالیت‌های کلیدی شامل تولید، حل مشکل و پلتفروم/شبکه می‌باشد. 

3- منابع اصلی (Key Resources)

منابع اصلی مهمترین دارایی‌ها را در یک شرکت توصیف می‌کند که یک مدل کسب و کار ایجاد می‌کند. اینها به طور کلی شامل منابع فیزیکی (مانند ساختمانها، وسایل نقلیه و غیره)، منابع فکری (مثلا برندها، مشارکتها، دانش اختصاصی و غیره)، منابع انسانی (به عنوان مثال کارمندان) و منابع مالی (مانند پول نقد، خطوط اعتباری و غیره) می‌باشند.

4- ارزش پیشنهادی (Value Propositions) 

ارزش‌های پیشنهادی مجموعه‌ای از محصولات و خدماتی را نشان می‌دهد که ارزشی برای بخشی از مشتریان خاص ایجاد می‌کند. ارزش‌های پیشنهادی ممکن است کمی (مانند قیمت، سرعت خدمات) یا کیفی (مانند طراحی، تجربه مشتری) باشد.

5- روابط مشتری (Customer Relationships)

روابط مشتری انواعی از روابطی را که یک شرکت با بخش‌های خاص مشتری شروع می‌کند را توصیف کرده و می‌تواند از روابط شخصی تا روابط کاملا اتوماتیک تغییر کند. روابط مشتری یک مسئله اصلی در تعیین کلی تجربه مشتری است.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت تخصصی با کدنویسی


6- کانال‌ها (Channels)

کانال‌ها چگونگی ارتباط یک شرکت را توصیف می‌کنند و به بخش‌های مشتری خود دسترسی دارد تا پیشنهاد ارزش آنها را تحویل دهد. به عبارت دیگر، شرکت می‌تواند ارزش پیشنهادی را از طریق کانال‌های توزیع مختلفی به مشتریان برساند. اینها کانال‌ها‌ی رابطی بین شرکت و مشتریان هستند و می‌توانند ارتباط، توزیع و فروش را شامل شوند. 

7- بخش مشتری (Customer Segments)

گروه‌های مختلفی از افراد یا سازمان‌ها را تعیین می‌کند که اهداف سرمایه‌گذاری برای دستیابی و خدمت کردن را دارند. بخش‌های مشتری را می‌توان بر اساس خواسته‌ها و ویژگی‌های مختلف به زیر مجموعه‌هایی تقسیم کرد؛ در صورتی که نیازهای آنها مورد نیاز باشد و توجیه کننده یک پیشنهاد مشخص باشند (به عنوان مثال آنها از طریق کانال‌های مختلف دسترسی پیدا می‌کنند، و نیاز به انواع مختلفی از روابط دارند، آنها سودمندی‌های مختلف قابل توجهی دارند یا مایل به پرداخت هزینه‌های مختلف جنبه‌های پیشنهاد هستند).

8- ساختار هزینه (Cost Structure)

ساختار هزینه، کل هزینه‌های متحمل شده برای اجرای یک مدل کسب و کار را توضیح می‌دهد؛ به عنوان مثال در ایجاد و ارائه ارزش، حفظ روابط مشتری و تولید درآمد. ساختار هزینه می‌تواند به هزینه‌های ثابت، هزینه‌های متغیر، اقتصاد مقیاس (کاهش هزینه با افزایش تعداد) و اقتصاد محدوده (کاهش هزینه با افزایش محدوده کاری) تقسیم شود.

9- جریان درآمد (Revenue Streams)

جریان درآمد توصیف می‌کند که چگونه یک شرکت پول نقد را از هر بخش مشتری تولید خواهد کرد. جریان درآمد باید در نظر بگیرد (حساب کند) که چه تعداد از مشتریان مایل به پرداخت ارزشی که شرکت ارائه می‌دهد، خواهند بود. دو نوع اصلی از جریان درآمد وجود دارد: درآمدهای حاصل از پرداخت‌های مشتری در یکبار و درآمدهای دوره‌ای از پرداخت‌های در حال انجام. 
همه اعضای تیم مدیریت می‌توانند کمک زیادی به بوم مدل کسب و کار داشته باشند. با اصلاح مدل بوم کسب و کار در ورق بزرگ کاغذ، اعضا می‌توانند جلسات مشکل گشایی با هم داشته باشند، در مورد دسته‌بندی‌ها و ابراز نظراتشان فکر کنند. از این رو یک تصویر خوب و عینی از سازمان را ایجاد می‌کند، هر گونه ایده جدید می‌تواند بلافاصله مورد بحث قرار گیرد و احتمالا بطور خاص آن را توسعه دهند. بنابراین براحتی می‌توانید هفته ها یا حتی ماه‌ها بر روی بوم کسب و کار خود وقت بگذرانید. استفاده از این مدل به شما این امکان را می‌دهد تا هرگونه مسائل احتمالی را که بین شما و آینده ای موفق وجود دارد، بسازید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha