تولید محتوا چیست - صفر تا صد تولید محتوای باکیفیت

با ظهور و گسترش دنیای دیجیتال، یک‌باره تمام وب پر از پست‌های وبلاگ، ویدیو، تصاویر و... شد. هر یک از این موارد در نوع خود یک محتوا هستند. اکنون یکی از مهم‌ترین روش‌های جذب مشتری و بازاریابی تولید محتوا است. اگر شما نیز قصد دارید برای کسب و کارتان از نوین‌ترین روش بازاریابی آنلاین استفاده کنید با ما همراه شوید تا شما را با اصول تولید محتوا و کسب درآمد از این راه آشنا کنیم.

تولید محتوا چیست؟

محتوا یعنی همان فیلم، تصویر، پست وبلاگ، اینفوگرافیک و... که در اینترنت روی سایت‌های مختلف در دسترس همه قرار دارد. مدیران وب‌سایت‌ها برای تولید محتوا ابتدا باید ایده‌پردازی کنند. به این منظور باید شخصیت مشتریان مان را به خوبی بشناسیم و بدانیم به چه مطالبی بیشتر علاقه دارند. سپس حول همان موضوعات اقدام به تولید محتوا کنیم. همان طور که گفته شد، این محتوا می‌تواند به فرمت‌های مختلف چون پست وبلاگ، فیلم، تصویر و... تولید شود. تولید محتوا برای پلتفرم ها به قدری اهمیت دارد و به همین دلیل تولید محتوا به عنوان یک شغل محسوب شود. بنابراین حتی اگر مدیر سایت نباشید، بد نیست این مطلب را مطالعه کنید و اگر در خود علاقه‌ای نسبت به تولید محتوا مشاهده کردید به عنوان شغل به این کار روی بیاورید.

تولید محتوا چیست


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


ضرورت تولید محتوا برای سایت

تولید محتوا یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی درونگرا است. در واقع شما با تولید محتوا اطلاعاتی مفید و رایگان در اختیار مخاطبانتان قرار می‌دهید. هر چه این محتوا جذاب‌تر و مفیدتر باشد، مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند و حتی مخاطبان قدیمی را دوباره به وب‌سایتتان می‌کشاند.

به این وسیله می‌توانید برای شرکت خود برگشت سرمایه یا ROI تولید کنید. در همین راستا توجه شما را به آمار و ارقام زیر جلب می‌کنیم:

-    بازاریابی محتوایی نسبت به روش‌های سنتی بازاریابی تا 3 برابر بیشتر کاربر جذب می‌کند؛ در حالی که 62 درصد کمتر هزینه دارد.
-    شرکت‌های کوچک و متوسطی که از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند نسبت به شرکت‌هایی که بازاریابی محتوایی را ندید می‌گیرند تا 162 درصد بیشتر مشتری می‌گیرند.
-    61 درصد از خریدهای آنلاین حاصل تأثیر مستقیم محتواست؛ مشتری یک پست وبلاگ را می‌خواند و به خرید متقاعد می‌شود.
-    شرکت‌هایی که هر ماه بیش از 16 پست منتشر می‌کنند تا سه و نیم برابر بیشتر از شرکت‌هایی که تنها 4 پست در ماه منتشر کرده‌اند ترافیک می‌گیرند.

با توجه به تمام این‌ها می‌توان گفت محتوا برابر با رشد تجاری است. از همین رو بهتر است بدانیم تولید محتوا چیست و با روش‌های تولید محتوا آشنا شویم تا از این طریق به رشد کسب و کارمان کمک کنیم.

ارتباط تولید محتوا و سئو

بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو فرایندی است که طی آن رتبه وب‌سایت برای جستجوهای مرتبط کاهش می‌یابد و شما در صفحه اول نتایج دیده می‌شوید. از سوی دیگر، بازاریابی محتوایی زیرمجموعه بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) است که طی آن بازدیدکننده‌های سایت در سفر مشتری به سمت خرید هدایت می‌شوند و این کار به وسیله تولید محتوای جذاب، مفید و متقاعدکننده انجام می‌گیرد. با اینکه در نظر اول، این دو شاید هیچ ربطی به هم نداشته باشند اما می‌توانیم یک استراتژی برای سئو طراحی کنیم؛ به عبارت دیگر یک استراتژی بازاریابی محتوایی که با تولید محتوا برای کلیدواژه‌های بیشتر و در نتیجه جذب کاربر بیشتر برای سایت به بهبود رتبه سایت نیز کمک کند. گوگل نیز با به‌روزرسانی و تغییر الگوریتم‌های خود بعضی از معیارها را نسبت به برخی دیگر ارجحیت داده و مدیران سایت‌ها را به سوی تولید محتوایی با آن ویژگی‌های مشخص سوق داده است. به چنین محتوایی که مطابق با قوانین تعیین‌شده از سوی گوگل باشد محتوای سئو شده می‌گویند.

تولید محتوا سئو شده

روش‌های تولید محتوای باکیفیت و مبتنی بر سئو

طراحی استراتژی در این حوزه بسیار مهم‌تر از تعیین نوع محتواست. برای تولید محتوای باکیفیت نیاز به یک نقشه و استراتژی داشته باشید؛ در غیر این صورت از اهدافتان دور می‌شوید. یک استراتژی محتوا باید شخصیت برند و لحن بیان مطالب را در نظر بگیرد و در عین حال هرگز از هدف‌تان برای این کار غافل نشود. به این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

1- اهدافتان را از تولید محتوا مشخص کنید

در اینجا نیز مانند سایر کمپین‌های بازاریابی سنتی، استراتژی محتوایتان باید هدف داشته باشد. این اهداف می‌توانند شامل جذب بازدیدکننده برای سایت یا جذب مشتری برای محصولات باشد. بعد از اینکه هدف مشخص شد، باید مشخص کنید که بعد از تولید هر تعداد محتوا باید به چه درآمدی برسید.

2- پرسونای مشتری را طراحی کنید

ابتدا باید ببینید با چه کسی صحبت می‌کنید، چطور می‌خواهید با آن‌ها صحبت کنید و چطور آن‌ها را پیدا می‌کنید.
یک محتوای خوب و موفق باید طوری باشد که هر خواننده حس کند شما مستقیماً با ایشان صحبت می‌کنید. موتورهای جستجو نیز تمام هم و غم خود را بر رضایت کاربر از وب‌سایت‌ها گذاشته‌اند. هر الگوریتمی که به‌روزرسانی می‌شود با هدف حذف عوامل نارضایتی کاربر و بالا آوردن سایت‌های کاربرپسند پیش می‌روند. بنابراین با تولید محتوای کاربرپسند حتی با به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل نگرانی بابت پنالتی و جریمه‌های گوگل نخواهید داشت. چراکه شما در راستای اهداف گوگل قدم برداشته‌اید.
برای اینکه بتوانید این حس رضایت را در کاربر ایجاد کنید باید با آن‌ها و مشتریانتان صمیمی و خودمانی باشید. باید آن‌ها را خوب بشناسید همان طور که دوستان قدیمی‌تان را می‌شناسید. مشکلات و ترس‌هایشان را بشناسید و همین طور با رویاها، آرزوها و فانتزی‌هایشان آشنا بوده و راه حل رسیدن به آن‌ها را بدانید. پرسونای مشتری یعنی فردی که قصد دارید با محتوای خود او را جذب کنید. این شخصیت تقریباً تخیلی باید خصوصیات مخاطب هدف شما را نمایش دهد یعنی افرادی که به احتمال زیاد از محصولات شما خوششان می‌آید و از شما خرید خواهند کرد. ساخت پرسونای مشتری نیاز به اندکی تحقیق همراه با کمی حدس و گمان دارد.

3- بر اساس سفر مشتری پیش بروید

فرض کنید با «مشکلی» مانند سردرد مواجه شده‌اید. اولین کاری که می‌کنید این است که به دنبال «علت» می‌گردید. علت سردرد می‌تواند کم آبی بدن، کم خوابی یا بیماری باشد. بعد از اینکه مشکل را تشخیص دادید، به سمت «راه حل‌های ممکن» خواهید رفت و با مواردی چون نوشیدن آب، نوشیدن قهوه، استفاده از آسپرین و... مواجه خواهید شد. اکنون وقت آن است که انتخاب کنید. قهوه بنوشید یا اسپرسو؟ آب یخ بنوشید یا آب ولرم؟ آسپرین بهتر است یا ژلوفن؟ در نهایت محصول مورد نظرتان را خریداری کرده و مشکلتان را حل می‌کنید تا بتوانید با خیال آسوده و با آرامش به دنبال کار و زندگی‌تان بروید.

آنچه گفته شد مصداق کامل سفر مشتری بود. این مسیر شامل مراحل زیر است:

-    آگاهی از مشکل یا نیاز؛ در این مرحله کاربر به دنبال اطلاعات بیشتر و تحقیق برای شفاف شدن مسئله است.
-    به دنبال راه حل گشتن در وب
-    تصمیم‌گیری؛ یک فهرست بلند بالا از تمام راه حل‌های ممکن پیش‌بینی کنید و با حذف گزینه‌های مشکل‌دار، با کوتاه کردن فهرست و محدود کردن انتخاب‌ها به مشتری در خرید کمک کنید.

برای هر مرحله از سفر مشتری باید محتوای مخصوص تولید کنید و اجازه ندهید بازدیدکنندگان در هیچ مرحله‌ای از سایتتان ریزش داشته باشند.
در ضمن برای هر مرحله باید فرمت مناسبی از محتوا را انتخاب کنید. برای مثال یک بازدیدکننده جدید در مرحله آگاهی نیازی به تصویر محصول ندارد بلکه برای این دسته باید پستی بنویسید تا آن‌ها را متوجه نیازهایشان کنید. در واقع آن‌ها در این مرحله نیاز به یک مشاور دارند. وظیفه شما این است که آن‌ها را متقاعد کنید تا باور کنند که کالای شما راه حل نیازشان است.

تولید محتوای باکیفیت

4- محتوای قدیمی را بررسی کنید

بررسی محتوا می‌تواند شامل بازنویسی کامل متن یا تغییرات جزئی شود. برای بررسی محتوا از روش زیر استفاده کنید:

  1. تمام محتوایی که تاکنون تولید کرده‌اید در یک جدول مثل اکسل جمع کنید.
  2. در مقابل موضوع هر محتوا، کلیدواژه‌ها، پرسونای مشتری، مرحله سفر مشتری و فرمت محتوا را بنویسید.
  3. برای معیارهای مهم مثل تعداد بازدیدهای صفحه، تعداد اشتراک‌گذاری‌ها و... نیز در مقابل هر محتوا یک ستون اضافه کنید.
  4. هر پست را در یک ستون دیگر یا با استفاده از رنگ‌های مختلف دسته‌بندی کنید به دسته‌های خوب، نیازمند بهبود، نیاز به بازنویسی یا نیاز به ترکیب شدن با پست دیگر.

اتفاقاً تبدیل محتوای قدیمی بی‌کیفیت به محتوای جدید باکیفیت و مفید یکی از تکنیک‌های سئو است که می‌تواند اثر قابل توجهی بر سئو سایت و بهبود رتبه داشته باشد.

5- تبلیغ و ترویج محتوا

تولید یک محتوای خوب، مفید و باکیفیت وقتی هیچ کس آن را نبیند چه فایده‌ای دارد؟ در دنیای امروز فقط کافی است اشتراک‌گذاری محتوای خوب را شروع کنید تا مردم زنجیره را ادامه دهند و محتوایتان در سراسر وب بچرخد.
اما باید تبلیغ محتوایتان را هم بر اساس پرسونای مشتریانتان انجام دهید. باید بررسی کنید و ببینید مشتریان بالقوه شما بیشتر وقت خود را در کدام شبکه اجتماعی و در کدام بخش محیط آنلاین سپری می‌کنند؟ ایمیل‌هایی با چه موضوعاتی بیشتر توجهشان را جلب می‌کند و احتمال باز شدنشان بیشتر است؟ ابزارهای زیر برای تبلیغ محتوا می‌توانند مناسب باشند:

-    شبکه‌های اجتماعی
-    ایمیل مارکتینگ
-    تبلیغات پولی
-    پست مهمان
-    و ...

یکی دیگر از اهداف تبلیغ محتوا علاوه بر جذب مخاطب، گرفتن بک لینک برای سایت است. همان طور که می‌دانید بک لینک‌ها نقش مهمی در بهینه سازی سایت و در نتیجه بهبود رتبه در فهرست نتایج جستجو ایفا می‌کنند. در واقع شما بعد از تولید محتوا مبتنی بر سئو باید بهینه سازی خارجی سایتتان را شروع کنید.

در سئو محتوا به چه مواردی توجه کنیم؟

جمله «محتوا پادشاه است» را زیاد شنیده‌اید، اما این جمله زمانی درست است که محتوای باکیفیتی تولید کنیم. سایت بدون داشتن محتوای اثرگذار چیزی برای گفتن و ارتباط با مخاطب نداشته و عملا هزینه اضافی برای صاحب وبسایت خواهد بود. در نهایت محتوای خوب دارای خلاقیت و نوآوری است به نحوی که با مطالعه آن به موارد جدیدی دست پیدا خواهیم کرد. اینکه مطالب کپی و تکراری در سایت نداشته باشیم بسیار اهمیت دارد، به این دلیل که گوگل به محتوای تازه و به روز توجه می‌کند. بنابراین با تولید محتوای باکیفیت و بروز می‌توانید علاوه بر اینکه نظر گوگل را جلب کنید، در صفحه اول گوگل خود را جای دهید.

چه مواردی با محتوای باکیفیت ارتباط دارد؟

به طور معمول، تمرکز بر روی محتوایی با کیفیت بالاست، این جمله سؤالاتی را در ذهن می‌آورد:

  • چه مواردی منجر می‌شود محتوای سئو دارای کیفیت بالا شود؟
  • آیا قابل اندازه‌گیری است؟
  • مهمتر از همه، آیا می‌توان آن را دوباره ایجاد کرد؟
  • فرمول استاندارد آن اینگونه است: تحقیق کلمه کلیدی + نوشتن خوب + سئوی داخلی = محتوایی با کیفیت بالا

خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


تحقیق کلمه کلیدی و سئو

تحقیق کلمه کلیدی نگرانی اصلی هر متخصص است که می‌خواهد مطالبی با کیفیتی بالا داشته باشد. استفاده درست از کلمات کلیدی وبسایت شما را می‌تواند تا حد زیادی بالا برده و برعکس عدم استفاده نادرست از کلمات کلیدی آسیب‌های جبران ناپذیری به وبسایت کسب و کار شما وارد می‌کند. کلمات کلیدی هنوز جزئی از محتوای سئو هستند اما نباید آنها را یک جزء مهم مانند قبل در نظر گرفت. 

  • ابتدا: هنگام نوشتن محتوا اولین شیوه حرفه‌ای این است که مطالبی را بنویسید که براحتی می‌توانند با استراتژی سئو موجود تطبیق یابند. اگر چه این یکی از مشکلات رایجی است که متخصصان در محتوای سئو پیدا می‌کنند اما باید بر روی آن کار کرد. برای مثال بسیاری از صاحبان کسب و کار  و متخصصین سئو، سئو کپی رایتینگ خود را با نویسنده و لیستی از کلمات کلیدی که باید بنویسند، واگذار می‌کنند، اما بعید است که نویسنده واقعا اصول استفاده از کلمات کلیدی به ویژه چگالی آن را درک کند. این امر نتایج محتوا را غیر منسجم و غیر سئو دوستانه می‌کند. سئو کپی رایتینگ یعنی تولید محتوایی با ارزش و مفید که با رعایت اصول روی عبارت کلیدی خاصی متمرکز شده است.

  • دوم: هنگامی که تحقیق کلمه کلیدی برای محتوای جدید انجام می‌دهید، فراتر از دیتا را نگاه کنید، مطمئنا ابزارهای سئو مواردی را در مورد حجم جستجو و سطح رقابت بیان می‌کنند اما آیا به ما می‌توانند بگویند که چه محتوایی با کاربران تعامل دارد؟ بنابراین ابزارهای سئو شیوه‌ای ندارند که به متخصص کمک کنند تا بیابند چه نوع محتوایی واقعا با کاربران تعامل ایجاد می‌کند. انجام جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی هدف به شما کمک می‌کند تا کلمه کلیدی مناسبی را بیابید که برتر باشد و دارای رتبه‌بندی بالایی باشد. این امر منجر می‌شود که محتوایی سئو محور بنویسید که مطمئنا برای نویسنده در جذب مخاطبان مورد نظر مفید خواهد بود. با نوشتن محتوایی باکیفیت بالا، قطعا می‌توان رتبه‌بندی را با توجه به استراتژی سئو عالی افزایش داد. این موضوع باید تمرکز اصلی شما به عنوان نویسنده سئو باشد. 

  • در نهایت: رتبه‌بندی شما ممکن است با توجه به سئوی خوب افزایش یابد، اما بسیاری از عوامل دیگر وجود دارند که باید در نظر گرفت. آیا مخاطبان شما کل پست را می‌خوانند؟ آیا آن را به اشتراک می‌گذارند؟ آیا calls to action شما را انتخاب می‌کنند؟ این عناصر باید تمرکز اصلی شما در نوشتن‌تان باشد. اطمینان حاصل کنید که در کنار کلمه کلیدی خود، یک طرح کلی مناسب وجود دارید. همچنین این نکته مهم را در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید به هدایت نرخ تبدیل خود کمک کنید.

بیشتر بخوانید: تحقیق کلمات کلیدی چیست؟


1- محتوای خود را سازماندهی کنید

چند وقت یکبار دارای ایده‌ای برای محتوای جدید هستید و دست به قلم می‌شوید؟ برای یک متخصص بسیار مهم است که سازماندهی کند. یک نویسنده باید استراتژی جهت نوشتن یک محتوا برای ایجاد طوفان مغزی داشته باشد؛ طوفان مغزی رویکردی است که افراد از طریق آن تشویق می‌شوند تا به طور متفاوتی تفکر کنند و ایده‌هایی به دست آوردند که در ابتدا ممکن است خنده‌دار به نظر برسد، اما با کمی فکر شاید بتواند به راه‌حلی خلاقانه تبدیل شود. محتوای خود را به بخش‌هایی سازماندهی کنید که منسجم هستند و خواننده دوست دارد؛ به عبارت دیگر مهم است که بررسی کنید چه محتوایی در کجای سایت شما مناسب است و بهترین هدف را ارائه می‌‌دهد. همچنین باید تصمیم بگیرید چگونه از لینک‌های داخلی استفاده کنید. داشتن یک طرح هم در سازماندهی کلی کمک می‌کند و هم به شما کمک می‌کند تا بدانید در کجا کمبود دارید تا بتوانید در زمان بعدی بر روی آن کار کنید. 

2- موضوع درستی و اعتبار

اصطلاح صداقت و اعتبار مانند فرمولی جعلی در زمینه سئو هستند، اما وقتی آنها را در مورد نوشتن محتوا به کار ببریم نقش حیاتی را برای متخصصان ایفا می‌کنند؛ به این دلیل که ترکیبی از صداقت و اعتبار ترافیک بیشتری را به سمت وبسایت هدایت می‌کنند. هنگامی که ترافیک بالایی به سایت هدایت می‌شود در نتیجه می‌توانید ارزیابی کنید چقدر محتوای معتبر در زمینه سئو اهمیت دارد. ترفندها و تاکتیک‌های زیادی وجود دارند تا ترافیک را به صفحه خود هدایت کنید اما مهمتر از همه این است که کدام روش لیدهای واقعی را به وبسایت می‌آورند و تنها زمانی این امر ممکن است که محتوای معتبری در وبسایت قرار داده باشید، از این رو این محتوا به آسانی می‌تواند کاربر را متقاعد کند تا محصول یا سرویسی را به صورت آنلاین خرید کنند. 

امروزه برای بدست آوردن سود بیشتر، افراد در حال تمرین تاکتیک‌های بازاریابی سایه دار (shady marketing) هستند و متدهای سنتی دستکاری شده به سادگی دیگر برای صاحبان کسب و کار در طولانی مدت کار نمی‌کند. تلاش برای محتوایی که همراه با اعتبار و درستی باشد قطعا کمک خواهد کرد متخصصان ترافیک بیشتری را هم در حال حاضر و هم در آینده به دست آورند. محتوا باید سئو دوستانه و اخلاقی باشد تا بتواند به راحتی رتبه بالایی در وب آورده و ترافیک قابل توجهی را در سایت بیاورد. در غیر اینصورت افراد ممکن است مشتریان فعلی خود را پس از مدتی از دست بدهند.


خدمات وب24: طراحی سایت گردشگری با کدنویسی اختصاصی


3- مخاطب هدف خود را بشناسید

نوشتن محتوای معتبر برای متخصصان کافی نیست، به این دلیل که برای آنها نیز مهم است مخاطب هدف درست را بیابند و بر این اساس اطلاعات را برای متقاعد کردن خواننده ارائه دهند. برای متقاعد کردن خواننده مهم است تا انتظارات مخاطب هدف و آنچه را که به دنبال آن هستند را بدانید. هنگامی که نویسنده مخاطب هدف را می‌یابد در نتیجه می‌تواند به آسانی اطلاعات مهم یا حقایق جالب مرتبطی را که به دنبال آن هستند را بنویسد و این تمرین مطمئنا به متخصصان کمک می‌کند تا نیاز فوری خواننده را برآورده کنند.

مخاطب هدف

در هنگام نوشتن محتوا، متخصص می‌تواند ایده‌هایی در محتوا برای تعامل و زنده بودن متن بدهد و از زبانی جذاب و بروز استفاده کند که آنها را بیشتر جذب کند. اینها بعضی از شیوه‌هایی هستند که متخصصان می‌توانند برای شناخت مخاطب هدف به کار ببرند و بر روی آنها بیشتر کار کنند تا توجه مخاطب را به سمت محتوای خود جلب کنند. اگر محتوا به خوبی با توجه به مخاطبان هدف شما نوشته شده باشد، در نتیجه به زودی می‌توانید لید (مشتری راغب) به دست بیاورید و اگر محتوا با توجه به مخاطب هدف شما نوشته نشده باشد بدین ترتیب پول خود را از دست خواهید داد.

4- تعاملات کوچک (Micro-Engagement) تفاوت ایجاد می‌کند

همیشه نوشتن محتوای طولانی ممکن است یک استراتژی موفقیت آمیز برای یک حرفه‌ای نباشد. نگه داشتن خواننده در صفحه محتوا و درگیر کردن آن با محتوا بسیار مشکل است. هنر Micro-Engagement می‌تواند سئوی محتوای شما را بالا بکشد. هنگامی که می‌خواهیم تاکتیک‌های مختلفی را امتحان کنیم مهم است که کاربران با برخی از نوشته‌های عالی، جذاب و آموزنده درگیر کنیم تا خواننده ارتباط برقرار کند و آنها را خوشحال کند. اینجا جایی است که باید درک درستی از مخاطب هدف خود داشته باشید. شما باید بدانید چه نوع محتوایی می‌تواند خواننده را درگیر کند. امتحان رویکردهای مختلف و نگاه ‌کردن به نتایج می‌تواند روش خوبی برای داده کاوی باشد تا ببینید چه کاری را باید و چه کاری را نباید انجام دهید. در ادامه برخی پیشنهادات برای ارتقای Micro-Engagement آورده شده است:

  • لیست‌های شماره‌دار یا بولت دار
  • عکس‌های گیرا و جذاب مرتبط با محتوا
  • GIFهای خنده‌دار
  • ویدئوهای آموزنده و جذاب
  • اینفوگرافیک‌
  • آزمون یا نظرسنجی
  • طراحی بصری جذاب
  • Calls to action
  • متن بولد شده
  • سؤالات متفکرانه
  • داستان‌ها
  • مثال‌ها
  • نکات مفید

خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس


تعدادی از این ایده‌ها را به سئوی محتوای خود اضافه کنید و تفاوت را ببینید. با گذشت زمان، شما متوجه خواهید شد که مخاطبان شما چه چیزی را دوست دارند، چه چیزی آنها را درگیر می‌کند و چه چیزی آنها را وسوسه می‌کند تا اقدامات خاصی را بر روی سایت انجام دهند، این لیست کامل نیست، موارد مختلف را به کار ببرید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

5- تازه بودن محتوا و آنالیز رقابتی

خوانندگان با خواندن محتوای تکراری خسته می‌شوند، تازه بودن معمولا به محتوایی جدید و نو در وبسایت شما اشاره دارد. حتی باید فراتر از آن هم پیش رفت؛ به عبارت دیگر شما باید ایده‌های منحصر به فردی را ارائه دهید. چگونه باید اینکار را انجام دهید؟

تازه بودن محتوا

با ایجاد تجزیه و تحلیل قابل رقابت که بخشی از استراتژی محتوای سئو شماست. بنابراین مهم است که محتوای نو همراه با آنالیز (تجزیه و تحلیل) قابل رقابت ارائه کنید. به هر سایت سئو یا دیجیتال مارکتینگ رجوع کنید و تجزیه و تحلیل کنید چگونه محتوای رقابتی و نو در آنجا وجود دارد و این کار می‌تواند شیوه خوبی برای وبسایت به غیر از کلمات کلیدی باشد. هر زمانی که می‌خواهید بخش جدیدی از محتوا را بنویسید نگاهی بیاندازید که رقبای شما چه کاری انجام می‌دهند و در نظر بگیرید چگونه می‌توانید آن را به یک نتیجه تبدیل کنید. اما به یاد داشته باشید که بازنویسی، ویرایش و کار بر روی موضوع مشابهی که رقبا از آن استفاده کرده‌اند شیوه خوبی نیست و به شما به هیچ وجه کمک نخواهد کرد. 

6- دیتا همه چیز است

برای رشد کسب و کار خود، مهم است که دیتای واضحی از محتوای سئو داشته باشید. به عبارت دیگر به سادگی نمی‌توانید محتوای سئوی خوبی بدون نگاه کردن به دیتا ایجاد کنید. سئوکارها و صاحبان کسب و کار به طور یکسان باید بدانند که چه محتوایی خوب عمل می‌کند و چرا. مهم است که نرخ تبدیل را ردیابی کنید و تجزیه و تحلیل کنید چه چیزی بیشتر اثر می‌کند و چه چیزی را باید در دفعه بعدی بیان کنید. این نوع تجزیه و تحلیل دیتا به متخصصان کمک خواهد کرد تا درک کنند که چه نوع محتوایی باید در آینده تهیه کنند تا بتواند برای سودمندی کسب و کارشان بهترین باشد.

دیتا همه چیز است

تجزیه و تحلیل نه تنها رتبه شما را از لحاظ ترافیک نشان می‌دهد، بلکه زمان ماندن روی صفحه، نرخ پرش و دیگر معیارهای ارزشمند را نشان می‌دهد، در نتیجه می‌توانید متوجه شوید محتوا چگونه عمل می‌کند. بدون این دانش مانند فردی نابینا هستید. بنابراین تجزیه و تحلیل بهترین رسانه است تا درک کنید چه مواردی می‌تواند در این مورد عمل کند. دنبال کردن دیتا قطعا به متخصصان کمک می‌کند تا تجزیه و تحلیل کنند که آیا آنها در مسیر درست حرکت می‌کنند یا خیر. دنبال کردن آنالیز دیتا قطعا به سازمان‌ها کمک خواهد کرد رشد کنند و توانایی خود را برای کسب و کار با کیفیت بهتر بهبود دهند. 

7- نحوه خاتمه دادن محتوا

برای متخصصان مهم است به نحوی محتوا را بنویسند که به نظر جمع آوری شده و خاتمه یافته باشد. این یکی از اصول سئو است تا بیشتر و بیشتر افراد به سمت وبسایت جذب شوند و نرخ پرش کاهش یابد. محتوای جذاب نه تنها نرخ تعامل بهتری را ایجاد می‌کند بلکه اعتبار برند را افزایش می‌دهد. همچنین باعث می‌شود ترافیکی را که لایق آن هستید به وبسایت هدایت شود. 


بیشتر بخوانید: استراتژی محتوا چیست؟


انواع فرمت محتوا برای سایت

همان طور که پیش‌تر نیز گفته شد، فرمتی که برای تولید محتوا در نظر می‌گیرید به چند چیز بستگی دارد:

-    مرحله‌ای از سفر مشتری که خریدار بالقوه در آن قرار دارد
-    پرسونای مشتری

قبل از انتخاب فرمت مناسب برای تولید محتوا باید بدانید انواع فرمت برای تولید محتوا چیست؟

-    پست وبلاگ
-    ویدیو
-    اسلاید
-    گرافیک
-    کتاب الکترونیکی
-    گزارش نتایج تحقیق
-    پادکست
-    و هر آنچه که به نظر شما می‌تواند برای مخاطبانتان مفید باشد.

توجه داشته باشید که در یک وب‌سایت باید از انواع مختلفی از فرمت محتوا استفاده شود، نه اینکه فقط از یک فرمت استفاده کنید و سایر فرمت‌ها را به دست فراموشی بسپارید. هر فرمت اگر در جای مناسب خود به کار برده شوند می‌توانند بیشترین بازدهی را داشته باشند. برای مثال:

  • در مرحله آگاهی: پست وبلاگ، اینفوگرافیک، جدول حاوی نکات، کتاب الکترونیکی، بازی، پرسش و پاسخ
  • مرحله راه حل‌ها: پادکست، وبینار، جداول مقایسه، کاربرگ
  • مرحله تصمیم‌گیری: دموی گزینه‌ها، امتحان رایگان محصول، راهنمای محصول، مشاوره، کد تخفیف

انواع فرمت محتوا

نکات مهم در تولید محتوا

برای آماده‌سازی محتوا چند مرحله مهم وجود دارد که عبارت‌اند از:

1- پیدا کردن کلیدواژه

با تهیه پرسونای مشتری متوجه خواهید شد که مشتری بالقوه شما بیشتر به چه موضوعاتی علاقه‌مند است و چه سؤالاتی ممکن است داشته باشد. همین‌جا بهترین نقطه شروع است. فقط کافی است این حدسیات خود را در مقیاسی بزرگ‌تر پیاده کنید تا از نتیجه‌بخش بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. به این منظور از تحقیق کلیدواژه استفاده می‌کنیم. در تحقیق کلیدواژه حجمی که هر کلیدواژه مشخص در یک بازه زمانی مشخص جستجو می‌شود را به دست می‌آوریم تا ببینیم آیا ارزش صرف وقت و سرمایه برای تولید محتوا دارد یا خیر. برای تحقیق کلیدواژه خودتان را جای مشتری بگذارید و سؤالاتی که برای سرچ کردن به ذهنتان می‌رسد را روی یک کاغذ بنویسید. سپس در مورد حجم جستجوی عبارت‌های نوشته‌شده تحقیق کنید. به این منظور می‌توانید از وب‌سایت‌هایی چون google trends ، KWfinder ، LSI keywords یا ... استفاده کنید.
کلیدواژه‌هایی که انتخاب می‌کنید در عین اینکه باید پر سرچ باشند، باید از نظر رقابتی در حدی باشند که بتوانید در آن‌ها رتبه خوبی کسب کنید. معمولاً توصیه می‌شود از کلیدواژه‌های طولانی استفاده کنید که رقابت در آن‌ها کمتر است.

2- ایده پردازی

بعد از اینکه کلیدواژه‌های مناسب را مشخص کردید باید با روش طوفان فکری یا brainstorm برای هر کلیدواژه چند ایده برای موضوع محتوایتان بر روی کاغذ بنویسید و موضوعات اصلی و فرعی که قرار است برای آن‌ها مطلب بنویسید به صورت نمودار مشخص کنید. به این ترتیب در انتهای این مرحله چند نمودار خواهید داشت که هر کدام موضوعات مرتبط با هم با نمایش می‌دهد. اکنون وقت این است که تقویم محتوایی خود را مشخص کنید و شروع به تولید محتوا کنید.

3- فرمت محتوا

محتوایی که قصد دارید تولید کنید می‌تواند با هر فرمتی باشد، پس فرمت آن را مشخص کنید. مهم نیست چه فرمتی را انتخاب می‌کنید، هر فرمتی که باشد می‌توانید مراحل زیر را در مورد آن به کار ببرید:

-    برای پرسونای مخاطب خود بنویسید. با بیان خودشان با آن‌ها صحبت کنید؛ حتی از شوخی‌ها و تکیه‌کلام‌های خودشان استفاده کنید.
-    برای اینکه مخاطب را به خواندن محتوا ترغیب کنید از توصیفات متا، عنوان و مقدمه برای متقاعد کردن کاربر به مطالعه ادامه متن استفاده کنید.
-    یک چیز جدید و منحصر به فرد خلق کنید نه اینکه اطلاعات موجود در نت را برگردانید. حتی بهتر این است که برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطبان یک سبک جدید یا منبع جدید معرفی کنید.
-    در هر محتوا فقط به یک ایده بپردازید. خواننده را با ترکیب چند موضوع تقریباً مشابه در یک محتوا گیج نکنید.
-    ساده و روان بنویسید. استفاده از کلمات و قلمبه و سلمبه یا تکرار بیش از حد کلیدواژه نمی‌تواند باعث بهتر شدن متن شود.

جمع بندی

محتوا بخش کلیدی موفقیت شما در دیجیتال مارکتینگ است و هر جایی نگاه کنید بدون داشتن انواع فرمت‌های محتوا حتما کارتان به مشکل برمی‌خورد. گاهی یک مطلب، یک عکس یا ویدیو می‌تواند فروش شما را چندین برابر کند. برای تولید محتوای حرفه‌ای باید نکات زیادی را بدانید که در این مطلب به آنها اشاره کردیم.
 

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
بنرساز
ارسال شده در : شنبه 23 مهر 1401

سلام مطالبتون خیلی مفید و بروز بود ممنون ازتون.

asghar
ارسال شده در : دوشنبه 26 اسفند 1398

در ابتدای کار محتوا اصولا باید پژوهش دقیقی در خصوص محتوا انجام شود. در این صورت تمامی کلمات کلیدی بازار هدف کسب و کار شما پیدا می‌شود تا در مواقع مختلف انجام پروژه استفاده شود. این پژوهش از موارد سرچ شده در گوگل و رقبای شما باید جمع آوری گردد. بهترین نویسنده ها که سابقه تولید محتوا در حوزه کاری مرتبط به شما دارند را برای پروژه خود انتخاب کنید تا بهترین متون را در اختیار شما قرار دهند. این محتوا قطعا بر اساس نیاز شما بوده و به هیچ عنوان کپی و حتی بازنویسی از دیگر سایت‌ها نباید باشد و در انتها محتوایی کاملا یونیک، خلاق و ساخته ذهن نویسنده تحویل داده شود. در این صورت است که صفر تا صد محتوا را طی کرده‌ایم.