کال تو اکشن چیست و چگونه یک CTA تاثیر گذار طراحی کنیم؟

Call to action یا دکمه فراخوان در طراحی وب به دو منظور ایجاد می‌شود:

  1. خرید یک کالا
  2. انجام یک کار مانند عضویت در مجله و یا دانلود یک بازی و غیره.

اما دعوت به انجام یک خرید و یا ثبت نام در یک روزنامه از وب نشئت نمی‌گیرد. در بازاریابی برای افزایش فروش محصولات باید از تکنیک دعوت به خرید استفاده کرد. همانطور که در مقالات قبلی گفته‌ایم اغلب بازاریاب‌ها این کار را با بیان سؤال «چرا کالا را نمی‌خرید» انجام می‌دهند. سیاست قرار دادن یک دکمه برای خرید محصول و یا یک دکمه برای ثبت نام برای دریافت مجله در وب سایت‌ها در واقع به دلیل همین تکنیک بازاریابی انجام می‌شود.

آنچه در ادامه خواهید خواند: 

کال تو اکشن Call to action چیست؟

کال تو اکشن Call to action یا دکمه فراخوان متن لینک شده و یا دکمه‌ای در صفحه وب سایت است که با گرافیکی تاثیرگذار از مخاطب سایت برای انجام کاری دعوت می‌کند، که روی دکمه یا لینک کلیک کند. خرید یک کالا، عضویت در یک مجله، مشاهده جزئیات یک محصول و غیره همگی می‌توانند مقصد دکمه فراخوان باشند. در گوگل آنالیتیکس ما بخشی داریم که برای سایت یکسری هدف تعیین می‌کنیم. کلیه این اهداف در سایت می‌تواند با دکمه Call to action قابل دسترس باشند.

Call to action چیست


بیشتر بخوانید: چگونه شعار مناسب برای بنرهای تبلیغاتی انتخاب کنیم؟


انواع CTA

اگر می‌خواهید بدانید انواع کال تو اکشن call to action چیست، باید گفت هشت نوع CTA مختلف وجود دارد که می‌توانید در قسمت‌های مختلف سایت‌تان از آن‌ها استفاده کنید. این CTA‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم:

ایجاد سرنخ: اولین و مهم‌ترین دلیل استفاده از‌ CTA‌ها، ایجاد سرنخ برای جذب کاربران است. از آنجا که این CTAها می‌خواهند توجه مخاطب را جلب کنند، باید در جایی از سایت قرار گیرند که به چشم کاربران جدید بیایند.

ارسال فرم مشخصات: پس از اینکه کاربر جدید وارد صفحه فرود سایت شما شد، باید از او بخواهید فرم مشخصات را پر کند و دکمه ارسال را بزند؛ این اطلاعات برای فعالیت‌های بعدی بازاریابی به شما کمک می‌کنند. برای آنکه احتمال پر کردن فرم توسط کاربران بیشتر شود، بهتر است دکمه ارسال را با یک پیشنهاد همراه سازید، مثلاً دانلود کتاب راهنما را وابسته به پر کردن فرم قرار دهید.

دکمه «بیشتر بخوانید»: هنگام قرار دادن متن یک پست بلاگ یا هر مقاله دیگری در صفحه اصلی سایت، لازم نیست متن کامل را قرار دهید، زیرا حجم زیادی از صفحه اصلی را پر کرده و آن را خسته‌کننده می‌سازد. بهترین کار این است که یک پاراگراف از متن را در صفحه اول بگذارید و با قرار دادن دکمه «بیشتر بخوانید» از کاربران بخواهید به صفحه مربوط به آن بروند. معرفی محصولات یا خدمات: هنگامی که کاربران در سایت شما حضور دارند، بیشتر از هر چیز می‌خواهند محصولات یا خدماتی را که ارائه می‌دهید، بشناسند. به همین دلیل لازم است CTA برای قسمت محصولات قرار دهید.

اشتراک گذاری اجتماعی: یکی از ساده‌ترین انواع CTA، دکمه اشتراک‌گذاری اجتماعی است که معمولاً در پایان مقالات و پست‌های بلاگ قرار می‌گیرد. این CTA به ارتباط و تعامل بیشتر کاربران با سایت شما کمک می‌کند.

پیشنهاد ویژه: مواردی وجود دارد که کاربر جذب سایت شما می‌شود اما هنوز برای خرید محصول‌تان تصمیم قطعی نگرفته است. در این موارد می‌توانید با یک پیشنهاد او را به خرید ترغیب کنید. ارائه نسخه رایگان موقتی، تخفیف ویژه و... می‌توانند برای این منظور به کار روند.

قطعی کردن خرید: پس از آنکه کاربر را به سایت خود جذب کردید و او را برای خرید محصول ترغیب کردید، حالا وقت آن است که کاربر موردنظر به مشتری تبدیل شود. در این حالت نوعی CTA به کار می‌رود که تمرکز خود را بر قطعی کردن خرید محصول می‌گذارد. برای مثال از کاربر می‌خواهید برای دریافت خدمات طراحی سایت اختصاصی تماس بگیرد یا تیکت ارسال کند. بدین ترتیب طی تماس برای مشاوره، راهنمایی‌های لازم به او داده می‌شود تا خرید خود را قطعی کند.

تبلیغ رویداد: در صورتی که قصد برگزاری یک رویداد دارید، قطعاً می‌خواهید مخاطبان زیادی را جذب آن کنید. برای این کار بهترین راه قرار دادن یک کال تو اکشن در وب‌سایت خودتان و دعوت از کاربران برای حضور در رویداد است.

اهداف طراحی دکمه CTA

هدف اصلی طراحی دکمه CTA دعوت کاربر به انجام یک اقدام مورد انتظار است. این اقدام بسته به محصول یا خدمات ارائه شده و اینکه کاربر در چه مرحله از سفر مشتری قرار دارد، فرق می‌کند. ممکن است در یک صفحه از سایت بخواهید کاربر را به صفحه محصول خود هدایت کنید و در جایی دیگر بخواهید اطلاعات تماس او را دریافت کنید. برای هرکدام از این اهداف می‌توانید یک دکمه CTA اختصاصی طراحی کرده و در جای مناسب آن قرار دهید.

محل قرارگیری دکمه CALL TO ACTION 

اگر از هر کسی بپرسید هدف از قرار دادن دکمه کال تو اکشن call to action چیست، قطعاً پاسخ این است که کاربر روی آن کلیک کند. به همین دلیل باید دکمه CTA در جایی قرار بگیرد که به چشم کاربران بیاید و احتمال انجام عمل مورد انتظار بیشتر شود. برخی معتقدند بهترین مکان برای قرار دادن CTA، بالای صفحه است. این محل، اولین جایی است که با باز شدن صفحه مقابل دید کاربر قرار می‌گیرد. اما باید توجه داشته باشید موضوع به این سادگی‌ها نیست.

در صورتی که کاربر برند شما را بشناسد و با محصولات‌تان آشنایی داشته باشد، قرار دادن CTA در بالای صفحه مناسب است؛ اما اگر کاربر شما را نشناسد، ترجیح می‌دهد قبل از انجام اقدام موردنظر، کمی در سایت بگردد و اطلاعات موردنیاز خود را بدست آورد. برای چنین کاربرانی بهترین مکان قرار گرفتن CTA می‌تواند در میان یک بحث جاری باشد؛ یعنی هنگام مطرح کردن یک موضوع در متن صفحه می‌توانید دکمه CTA آن را هم همان جا قرار دهید.

به طور کلی محل قرارگیری CTA بستگی به نوع آن و مرحله سفر کاربر دارد. در واقع باید با توجه به اینکه CTA برای چه دسته از کاربرانی در نظر گرفته شده، آن را در جای مناسب صفحه قرار دهید. امروزه برخی سایت‌ها دکمه CTA اصلی خود را در منوی سایت قرار می‌دهند، به‌طوری‌که همیشه در معرض دید کاربران قرار داشته باشد.

نکات مهم در نوشتن CTA

مهم‌ترین نکته در نوشتن CTA این است که بتواند کاربران را به انجام عمل ترغیب کند. البته برای این کار فضای چندانی در اختیار ندارید و باید با تعداد محدودی از حروف و کلمات به این هدف برسید.

بررسی‌ها نشان داده استفاده از افعال در متن CTA باعث بالا رفتن نرخ کلیک آنها می‌شود؛ در نتیجه سعی کنید حتماً از فعل در متن CTA استفاده کنید. علاوه بر این استفاده از اعداد باعث می‌شود توجه مخاطبان بیشتر به سمت دکمه CTA جلب شود. ضمن اینکه با کمک اعداد می‌توانید به مخاطب بگویید با کلیک روی CTA دقیقاً چه چیزی در انتظارش خواهد بود.

همچنین سعی کنید از برخی کلمات برای برجسته ‌کردن متن خود استفاده کنید. کلماتی مثل بهترین، مهمترین، عجیب، شگفت‌انگیز، جادویی، سریع و... می‌توانند احساسات بیشتری از مخاطب را درگیر کنند و موجب کلیک آنها شوند. البته در همه حالت‌ها مراقب باشید طول متن CTA شما باید بین 90 تا 150 کاراکتر باشد.

رایج‌ترین نوع کال تو اکشن

اگر می‌پرسید رایج‌ترین نوع کال تو اکشن چیست، باید بدانید دکمه‌های CTA در سایت‌ها بیشتر از هر چیز دیگری به کار می‌روند. این دکمه‌ها برای دعوت به اقدامات مختلفی می‌توانند به کار روند اما معمولاً تهیه نسخه پولی یک ابزار یا اشتراک سایت‌ها یا خرید یک محصول از مهم‌ترین موضوعاتی است که برای آنها دکمه کال تو اکشن در نظر گرفته می‌شود.

کال تو اکشن در اینستاگرام چیست؟

گاهی اوقات دیده می‌شود برخی از افراد می‌پرسند CTA در اینستاگرام چیست؛ در جواب باید گفت همان‌طور که کال تو اکشن در سایت‌ها برای دعوت کاربران به انجام اقدامی خاص به کار می‌رود، در اینستاگرام هم می‌توانید از CTA برای ایجاد تعامل با فالوورها استفاده کنید.

بیشتر بخوانیدکمپین تبلیغاتی اینستاگرام چیست؟

کاربرد کال تو اکشن در اینستاگرام

در اینستاگرام می‌توانید کال تو اکشن را در قسمت‌های مختلف به کار ببرید و فالوورها را به چیزی که می‌خواهید هدایت کنید. از استوری گرفته تا کپشن پست می‌توانید کاربران را دعوت به کامنت گذاشتن کرده یا آنها را به سایت خود هدایت کنید. به طور کلی از کال تو اکشن برای دعوت مخاطبین به کارهای مختلفی می‌توانید استفاده کنید؛ درخواست برای گذاشتن لایک و کامنت، اشتراک‌گذاری پست، ذخیره ‌کردن آن، دعوت به بازدید سایت، دعوت به خرید محصول، ارائه نظرات در مورد محصولات و ... از جمله مهم‌ترین کال تو اکشن‌هایی است که می‌توانید به کار ببرید.

بیشتر بخوانید: اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

نمونه‌های کال تو اکشن‌‌های مؤثر اینستاگرام

یکی از رایج‌ترین روش‌های استفاده از از کال تو اکشن در اینستاگرام، به کار بردن آن در پست‌ها است. در این روش معمولاً در پایان کپشن از مخاطبین سؤالی می‌پرسید و از آنها می‌خواهید در قسمت کامنت‌ها آن را پاسخ دهند یا آنها را دعوت به ذخیره ‌کردن پست می‌کنید. البته برخی افراد با گذاشتن یک اسلاید جداگانه این کارها را از مخاطبان درخواست می‌کنند. علاوه بر این می‌توانید از استوری‌ها هم به عنوان کال تو اکشن استفاده کنید. یکی از اقدامات رایج در این روش گذاشتن لینک سایت و دعوت کاربران به مشاهده صفحات سایت است.

بیشتر بخوانید:  بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام

چگونه یک کال تو اکشن (CTA) تاثیر گذار طراحی کنیم؟

وقتی صحبت از چگونگی طراحی یک دکمه فراخوان تاثیرگذار به میان می‌آید، منظور ما آموزش نحوه طراحی دکمه با نرم‌افزاری مثل فتوشاپ نیست. هدف اینجا این است که اصول مهم در طراحی یک دکمه CTA را شرح دهیم و طراحی آن را به شما واگذار کنیم، تا با استفاده از این توضیحات دکمه مد نظرتان را با کمی ویرایش ایجاد کنید.

قبل از طراحی یک کال تو اکشن CTA باید هدف آن مشخص باشد. یعنی ما باید بدانیم می‌خواهیم کاربر را به چه کاری دعوت کنیم. آیا هدف ما خرید کاربر است؟ آیا هدف نمایش یک ویدئو برای کاربر است و یا هدف ثبت نام کاربر برای دریافت ایمیل‌های تبلیغاتی است. بعد از تعیین هدف برای دکمه CTA نوبت به طراحی آن می‌رسد.

چگونه برای فروش کالا یک CTA تاثیرگذار طراحی کنیم؟

اگر محصولی که عرضه می‌کنید نسخه رایگان و پولی دارد و شما مایل هستید که مشتریان از نسخه پولی هم استفاده کنند. باید برای مشتری توضیح دهید که این نسخه پولی برای آنها چه مزایایی دارد. امروزه با گسترش نرم‌افزارهای متن باز، اغلب نرم‌افزارهای موجود از نسخه رایگان و پولی استفاده می‌کنند. حتما شما هم می‌دانید که نرم افزاری مانند اندروید استودیو با کمک نسخه رایگان جاوا نوشته شده است. بنابراین سیاست برخی شرکت‌ها این است که نسخه رایگان بسیار با کیفیت و با قابلیت ویرایش ارائه بدهند. قبل از طراحی یک CTA برای فروش این مسائل را تحلیل کنید. مثلا اگر قرار است که در آینده محصول شما در برنامه‌ای بسیار موفق تجاری استفاده شود، برنامه شما چیست. در برنامه‌نویسی هر برنامه‌ای یک لایسنس دارد، که به مخاطب اعلام می‌کند تحت چه شرایطی می‌تواند از نرم‌افزار استفاده کند. هنگام طراحی CTA لازم نیست کل لایسنس را به مشتریان نشان دهید ولی برای آنها امکان دسترسی به آن را مهیا کنید.

call to action  برای فروش

طراحی یک کال تو اکشن CTA غول پیکر برای خرید

سایت‌ها و منابع زیادی پیشنهاد کرده‌اند که از یک دکمه غول پیکر برای خرید استفاده کنید. حقیقت این است که کاربر معمولاً به دنبال المان‌های آشنا می‌گردد. مثلاً یک دکمه کوچک با عکس سبد خرید خیلی راحت‌تر از یک دکمه بزرگ با گرافیک تخت مشتری را جذب می‌کند. مخاطب آماتور ممکن است حتی متوجه قابلیت کلیک شدن دکمه غول پیکر نشود. البته این موضوع کاملا وابسته به گرافیک و طراحی ظاهری دکمه و در کدنویسی نیز است. اگر قصد طراحی یک دکمه غول پیکر را دارید؛ مطمئن شوید که کاربران سایت با چنین دکمه‌هایی برخورد داشته‌اند و همچنین مطمئن شوید که گرافیک دکمه کاملاً به کاربر قابلیت کلیک شدن را القاء کند.

رنگ در یک کال تو اکشن CTA تاثیرگذار

حتما شما هم با دکمه‌های فراخوان خاکستری رنگ مواجه شده‌اید و از خود پرسیده‌اید چرا رنگ خنثی را برای دکمه فراخوانی انتخاب کرده‌اند؟ دلیل انتخاب رنگ خاکستری برای دکمه فراخوانی قابلیت دیده شدن آن در هر دو رنگ سفید و مشکی است. ولی این دلیل اصلا برای استفاده از رنگ خاکستری در طراحی دکمه فراخوانی قانع‌کننده نیست. مگر اینکه در محل قرارگیری دکمه ما تلاقی رنگ‌های روشن و تیره را در پس زمینه داشته باشیم. که وقوع چنین حالتی بسیار نادر است. زیرا که معمولا تلاقی رنگ‌ها در وب بین دو قسمت مختلف یک سایت رخ می‌دهد و بندرت پیش می‌آید که بخواهیم دکمه فراخوان بین دو قسمت سایت قرار داشته باشد. قطعا در بیشتر مواقع دکمه فراخوان در یک قسمت سایت قرار دارد. به این ترتیب برای انتخاب رنگ دکمه فراخوان به این نکات توجه کنید.

  1. هم‌خوانی با رنگ پس زمینه: این هم‌خوانی می‌تواند بصورت رنگ مکمل یا رنگ مشابه باشد.
  2. در انتخاب متن CTA از رنگ متنی متناسب با رنگ دکمه استفاده کنید: معمولا رنگ‌های مکمل برای رنگ نوشته و رنگ پس زمینه دکمه بسیار نتیجه زیبایی در بر خواهند داشت.
  3. اندازه دکمه CTA را طوری طراحی کنید که برای کاربر آشنا و قابل درک باشد.
  4. از گرافیک‌های آشنا برای دکمه و لینک استفاده کنید.
  5. اندازه CTA را برای موبایل و تلفن همراه بصورت padding‌دار طراحی کنید تا با انگشت بتوان آن را کلیک کرد.
  6. از قرار دادن زیر منو هاوردار در دکمه فراخوان بپرهیزید. زیرا زیر منوها در موبایل قابل استفاده نیستند.
  7. نوع فونت متن را بصورت خوانا انتخاب کنید.

نحوه انتخاب متن یک CTA تاثیرگذار برای فروش

عباراتی مانند خرید، خرید با تخفیف، همین الان کالا را سفارش دهید و مانند آن می‌توانند برای یک دکمه خرید مناسب باشند ولی برخی شرکت‌ها برای کالاهای خود از عبارت‌های خاصی استفاده می‌کنند. مثال یک سایت فروش اسباب‌بازی برای دکمه خرید از عبارت «من رو به خانه خودتون می‌برید؟» استفاده کرده است. هنگام استفاده از واژه‌های استعاری بسیار مراقب باشید. زیرا اگر کاربر تصور کند که دکمه کاری غیر از فروش انجام می‌دهد و روی آن کلیک کند ممکن است سایت شما از نظر حقوقی دچار مشکلات جدی شود.

call to action برای دعوت به خرید

چگونه یک CTA تاثیرگذار برای اشتراک در مجله سایت طراحی کنیم؟

هنگام طراحی یک کال تو اکشن CTA برای دریافت ایمیل‌های تبلیغاتی باید تمام اطلاعاتی را که مخاطب درباره مجله می‌خواهد بداند به او داده باشیم. مشتری باید مطمئن شود که ما قصد نداریم برای او حجم زیادی تبلیغ بدرد نخور ارسال کنیم. متن دکمه ثبت نام مانند متن دکمه خرید باید تاثیرگذار باشد. ولی در این جا ما برای خلاقیت کاملا آزادیم، ولی بهتر است از واژه‌های کلی مانند اشتراک ماهانه مجله سایت بپرهیزید و بجای آن عباراتی مانند «آیا می‌خواید هنگام اضافه شدن یک گوشی جدید به شما اطلاع دهیم»، استفاده کنید. این گونه پیام‌ها دو خاصیت دارند:

  1. مخاطب دقیقا می‌داند چه چیزی دریافت می‌کند.
  2. ما ضمن اعلام نوع تبلیغ ارسالی به مخاطب اعلام می‌داریم که سایر تبلیغات برای او ارسال نمی‌شوند. به این ترتیب ضمن اینکه مخاطب می‌تواند ایمیل دلخواه خود را دریافت کند. از عدم دریافت اسپم هم مطمئن می‌شود.

ظاهر یک کال تو اکشن CTA برای اشتراک در مجله سایت

ظاهر یک CTA هنگام طراحی برای عضویت در مجله سایت بسیار می‌تواند متنوع‌تر از ظاهر دکمه خرید باشد. در اینجا ما می‌توانیم از گرافیک‌هایی استفاده کنیم که مشتری تا قبل از آن نمونه آن را برای دکمه ندیده باشد. تنوع بالاتر برای CTA فراخوان برای عضویت مجله می‌تواند به تنوع گرافیکی سایت کمک زیادی بکند.

call to action یا Cta

Call to action یا CTA‌های مهلت دار

آیا استفاده از CTA‌های مهلت دار کار درستی است یا خیر؟ استفاده از CTA مهلت‌دار، مانند تخفیف مهلت‌دار در یک فروشگاه واقعی عمل می‌کند. به این معنی که ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم به مشتری اعلام کنیم که یک تخفیف یک روزه وجود دارد و از مشتری انتظار خرید داشته باشیم. تخفیفات مهلت‌دار باید در زمان‌های مشخصی از سال برگذار شود و مشتری از قبل تاریخ آن را بداند و مهلت استفاده از این تخفیفات باید بقدری باشد که مشتری براحتی بتواند زمان و هزینه‌های لازم را مدیریت و در نهایت تصمیم‌گیری کند. برخی از سایت‌ها به کمک گوگل ادوردز و گوگل آنالیتیکس برای گروه خاصی از مخاطبان خود تخفیفاتی را شامل می‌شوند که معمولا تاثیر خوبی بر افزایش میزان فروش دارد.

استفاده از گرافیک آشنا ولی خارج از وب برای کال تو اکشن CTA

اگر کالا و یا خدمات شما وسیله‌ای است که دکمه‌های آن برای مشتریان آشنا است می‌توانید از دکمه‌های کالای خود برای طراحی دکمه‌های CTA الهام بگیرید. اینکار توسط شرکت‌هایی مانند فلکس واگن امتحان شده است. گاهی برای القای یک حس آشنا می‌توان از این روش طراحی دکمه CTA استفاده کرد و مشتری را ترغیب به کلیک روی دکمه خرید نمود.

نتیجه‌گیری

کال تو اکشن Call to action یا دکمه فراخوان برای دعوت از کاربر به خرید کالا و یا ثبت نام در مجله تبلیغاتی سایت و مانند آن بکار می رود. برای طراحی تاثیرگذار یک CTA باید ضمن رعایت اصول زیبایی شناختی گرافیکی به تجربه کاربری نیز توجه داشته باشیم.

faq

کال تو اکشن Call to action یا دکمه فراخوان متن لینک شده و یا دکمه‌ای در صفحه وب سایت است که با گرافیکی تاثیرگذار از مخاطب سایت برای انجام کاری دعوت می‌کند، که روی دکمه یا لینک کلیک کند.

در اینستاگرام می‌توانید Call to action را در قسمت‌های مختلف به کار ببرید و فالوورها را به چیزی که می‌خواهید هدایت کنید. از استوری گرفته تا کپشن پست می‌توانید کاربران را دعوت به کامنت گذاشتن کرده یا آنها را به سایت خود هدایت کنید.

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha