اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ بازاریابی به کمک افراد تأثیرگذار

بازاریابی در شبکه های اجتماعی منجر به پدید آمدن شیوه‌های جدیدی برای بازاریابی شد. برندسازی در اینترنت و در زیر مجموعه آن سئو از اهمیت بالایی برخوردار شدند. شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام به شما امکان لینک دادن به سایت و یا وبلاگ را نمی‌دهد ولی این شبکه مخاطبان زیادی دارد و هزاران مارکت در این شبکه اجتماعی در حال فروش کالاها و خدمات خود هستند.

پدیده اینفلوئنسر در شبکه اجتماعی اینستاگرام پدیدار و در این شبکه اهمیت بیشتری دارد. در سایر شبکه های اجتماعی ما بیشتر با پدیده بک‌لینک‌گیری و جذب مخاطب برای سایت، در یک کلام شاهد روش‌هایی برای افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو هستیم. در اینستاگرام، ما باید کالا و خدمات خود را مستقیما عرضه کنیم. این موضوع باعث شد که افرادی که در زمینه خاصی تخصص دارند و مخاطبان بالایی هم دارند بتوانند به‌عنوان اینفلوئنسر درآمدهای بالایی کسب کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ این روزها سر و زیادی به پا کرده است، تقریباً همه کسب‌وکارهایی که در فضای مجازی حضور دارند، به فکر انجام تبلیغات اینفلوئنسری هستند. روشی که البته نتیجه خوبی هم در بر دارد اما برای موفقیت آن باید نکاتی را در نظر داشت. مثل هر کمپین تبلیغاتی دیگری، این روش هم اصول و قواعد خاص خود را دارد که در این مقاله می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم. اگر شما هم قصد دارید به این روش کمپین اجرا کنید، این مقاله از وب 24 را از دست ندهید.

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ روشی است که در آن یک اینفلوئنسر با یک برند برای معرفی محصولات آن‌ها همکاری می‌کند. درگذشته معمولاً این کار توسط سلبریتی‌های معروف در حوزه سینما، موسیقی، ورزش و... انجام می‌شد؛ اما امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی، در هر حوزه‌ای می‌توانید فردی را پیدا کنید که از شهرت بالایی برخوردار بوده و فالوئر زیادی دارد. این افراد می‌توانند برای برندها در حوزه کاری خودشان ارزش بیشتری ایجاد کنند.

طبق بررسی‌های سایت hutsuite در سال 2021، تقریباً دوسوم بازاریاب‌ها در ایالات‌متحده امریکا اینفلوئنسر مارکتینگ را در استراتژی‌های تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ خود به‌کاربرده‌اند. انتظار می‌رود این مقدار در سال 2022 بیشتر هم شود. اگر می‌خواهید راجع به تأثیرگذاری این روش‌ها بپرسید، جالب است به نتایج تحقیقی توجه کنید که نشان داد 14 درصد افراد 18 تا 24 ساله در شش ماه قبل چیزی نخریده‌اند، مگر اینکه یک بلاگر یا اینفلوئنسر آن را توصیه کرده باشد.

اینستاگرام هم در سطح دنیا و هم در ایران به‌عنوان اولین و بهترین فضا برای اینفلوئنسر مارکتینگ شناخته می‌شود، البته در دو سال گذشته تیک‌تاک هم در کشورهای دیگر رشد قابل‌ملاحظه‌ای نشان داده است؛ اما در ایران با اقبال زیادی مواجه نشده است.

برای انجام اینفلوئنسر مارکتینگ لازم نیست حتماً به سراغ سلبریتی‌های خیلی معروف بروید، اتفاقاً اینفلوئنسرهایی که در یک حوزه تخصصی کار می‌کنند، می‌توانند نتایج بهتری برای کسب‌وکارها داشته باشند. چنین اینفلوئنسرهایی تعداد کمتری فالوئر دارند، اما فالوئرها به آن حوزه تخصصی علاقه داشته و مشتری احتمالی به شمار می‌روند، ضمن اینکه این فالوئرها تعامل بیشتری با اینفلوئنسر دارند. به این‌ها اضافه کنید که هزینه تبلیغات توسط چنین اینفلوئنسرهایی به‌مراتب کمتر از سلبریتی‌های معروف است.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر چیست؟

به هر شخصی که بتواند روی دیگران تأثیر بگذارد، اینفلوئنسر گفته می‌شود. در دنیای شبکه‌های اجتماعی به افرادی که تعداد فالوئر زیاد همراه با تعامل زیادی از سوی آن‌ها دارند، اینفلوئنسر گفته می‌شود. این افراد می‌توانند بر علایق و نیازهای فالوئرهای خود تأثیر زیادی بگذارند.
اینفلوئنسرها را بر اساس تعداد فالوئر می‌توان به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد. البته توجه داشته باشید هیچ استاندارد یا قانونی برای این دسته‌بندی‌ها وجود ندارد اما طبق یک قاعده نانوشته آن‌ها را به دسته‌های زیر تقسیم می‌کنند:

  • نانو اینفلوئنسر: به افرادی که پیج آن‌ها کمتر از 10 هزار فالوئر دارد، نانواینفلوئنسر گفته می‌شود.
  • میکرو اینفلوئنسر: به افرادی که پیج آن‌ها بین 10 هزار تا 100 هزار فالوئر دارد، میکرواینفلوئنسر گفته می‌شود.
  • ماکرو اینفلوئنسر: این دسته افرادی هستند که پیج آن‌ها بین 100 هزار تا یک‌میلیون نفر فالوئر دارد.
  • مگا اینفلوئنسر: این افراد هم تعداد فالوئری بیشتر از یک‌میلیون نفر دارند.

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

همانطور که در این مقاله بحث کردیم اینفلوئنسر مارکتینگ با هدف از بین بردن حس منفی و یا سِر شدگی نسبت به تبلیغات ایجاد شده است. با اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توان مخاطبان و مشتریان بلقوه را بصورت غیر مستقیم ترغیب به خرید محصول کرد. شرکت های زیادی از اینفلوئنسر مارکتینگ در کنار شیوه های دیگر تبلیغاتی بصورت همزمان استفاده کرده تا بتوانند بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب خود بگذارند.

اینفلوئنسر مارکتینگ مزایای زیادی برای کسب‌وکارها به همراه دارد. این روش استراتژی بازاریابی مؤثری برای شما می‌سازد و کمک می‌کند به اهداف تجاری خود دست‌یابید. همچنین می‌توانید هزینه‌های تبلیغات خود را تا حدودی کاهش دهید. در این قسمت نگاهی عمیق‌تری به مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ داریم:

افزایش آگاهی از برند

40 درصد بازاریاب‌ها از اینفلوئنسر مارکتینگ برای گسترش برند خود استفاده می‌کنند و معمولاً نتیجه خیلی خوبی هم می‌گیرند. اینفلوئنسرها می‌توانند داستان برند شما را برای فالوئرهایشان تعریف کنند، مزیت‌ها و ارزش‌های پیشنهادی برای مشتری را بازگو کنند و باعث شناخته‌تر شدن آن شوند. اساساً صحبت کردن راجع به برند شما در صفحات پرطرفدار شبکه‌های اجتماعی باعث گسترش برند شما می‌شود، ضمن اینکه تمایل فالوئرها را برای خرید از آن بیشتر می‌کند.

بهبود استراتژی محتوایی

اینفلوئنسرمارکتینگ یک فرصت طلایی برای زنده کردن پست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی است. شما می‌توانید پست‌های اینفلوئنسرها را بازنشر کنید یا از فالوئرهای آن‌ها بخواهید درمورد پست‌ها و محصولات شما نظر بدهند.

بدست‌آوردن سرنخ‌های باکیفیت

برندهای زیادی از اینفلوئنسر مارکتینگ برای ایجاد سرنخ جهت جذب مشتری استفاده می‌کنند. 72 درصد این برندها معتقدند اینفلوئنسر مارکتینگ سرنخ‌های باکیفیت‌تری نسبت به کانال‌های بازاریابی دیگر برای آن‌ها ساخته است. کاربران معمولاً نسبت به محصولاتی که بلاگر موردعلاقه آن‌ها معرفی می‌کند، حس بهتری دارند. درنتیجه تمایل بیشتری برای خرید آن‌ها دارند. علاوه بر این، برخی از انواع محتوا مثل نقد و بررسی می‌تواند برای مشتریانی که در مراحل میانی قیف فروش قرار دارند، بیشتر اثرگذار باشد.

مقرون‌به‌صرفه بودن

اینفلوئنسر مارکتینگ نسبت به بسیاری از کانال‌های تبلیغاتی دیگر به‌شدت مقرون‌به‌صرفه است. روش‌های دیگر به‌صورت مرتب نیاز به تزریق بودجه دارند. برای مثال، در تبلیغات گوگل ادز شما باید به ازای هر کلیک هزینه آن را پرداخت کنید؛ درصورتی‌که حساب شما شارژ نشود، بلافاصله تبلیغات شما ناپدید می‌شوند.

اما در روش اینفلوئنسر مارکتینگ شما یک‌بار هزینه می‌کنید و درصورتی‌که از یک استراتژی درست برای آن استفاده کرده باشید، می‌توانید تا مدت‌ها از نتایج آن بهره‌مند شوید؛ ضمن اینکه با انتخاب درست اینفلوئنسر موردنظر می‌توانید هزینه کمتری هم انجام دهید. علاوه بر این نرخ بازگشت سرمایه در اینفلوئنسر مارکتینگ نسبت به دیگر روش‌ها بالاتر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد برندها به ازای هر یک دلار سرمایه‌گذاری در این روش، بیش از پنج دلار درآمد کسب می‌کنند.

استراتژی و هدف‌گذاری در اینفلوئنسر مارکتینگ

اقدام‌کردن برای اینفلوئنسر مارکتینگ بدون هدف و استراتژی اشتباه بزرگی است. اشتباهی که می‌تواند به قیمت هدر رفتن همه بودجه شما تمام شود. اگر استراتژی نداشته باشید، در میان انبوه روش‌ها سردرگم شده و احتمالاً راه غلطی را انتخاب می‌کنید. در این قسمت به معرفی قدم‌به‌قدم روش تدوین استراتژی برای اینفلوئنسر مارکتینگ می‌پردازیم:

مخاطب هدف خود را مشخص کنید

مشخص کردن مخاطب هدف، حیاتی‌ترین بخش اجرای هر کمپین تبلیغاتی است. راه‌های مختلفی برای پیدا کردن مشتریان احتمالی شما وجود دارد. یک‌راه این است که به سراغ افرادی شبیه مشتریان فعلی خود بروید. برای این کار باید ویژگی‌ها و خصوصیت‌های مشتریان خود را به‌دقت بررسی کنید. حتی می‌توانید از آن‌ها نظرسنجی کنید، ببینید بیشتر در کدام شبکه اجتماعی وقت می‌گذرانند؟ و اینفلوئنسر محبوب آن‌ها چه کسی است؟ همچنین محتواهایی که برای آن‌ها ارزشمند است و آن‌ها را به اشتراک می‌گذارند، تشخیص دهید. علاوه بر این باید بفهمید آن‌ها چگونه تصمیم به خرید یک محصول می‌گیرند؟

اما اگر به دنبال جذب مشتریانی جدید هستید، باید ابتدا روی کاغذ به دنبال آن‌ها بگردید. برای این کار لازم است به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • آن‌ها چه کسانی هستند؟ مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها را تعریف کنید. مواردی مثل سن، جنسیت، درآمد، طبقه اجتماعی و....
  • آن‌ها در چه مرحله‌ای از قیف فروش قرار دارند؟ باید مشخص کنید مشتریان احتمالی شما در چه مرحله‌ای از سفر مشتری هستند؟ مثلاً به دنبال یک محصول مشخص می‌گردند یا به دنبال رفع یک نیاز کلی هستند؟
  • علایق آن‌ها چه چیزهایی است؟ برای آنکه بتوانید آن‌ها را هدف بگیرید باید علایق آن‌ها را درک کنید. محتواهای موردعلاقه آن‌ها را ببینید، پروفایل آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید، فروم‌ها و گروه‌هایی که در آن‌ها حضور دارند را پیداکرده و مطالب موردبحث آن‌ها را مطالعه کنید.
  • رفتار آن‌ها به چه شکلی است؟ برای درک رفتار مصرف‌کننده می‌توانید به گزارش‌های بازاریابی برندهای معتبر مراجعه کنید. این گزارش‌ها معمولاً بخشی را به رفتار مصرف‌کننده در شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند. می‌توانید از این قسمت ایده‌های زیادی برای تحلیل رفتار مشتریان احتمالی خود به دست آورید.

اینفلوئنسر مارکتینگ ایرانی

درنهایت همه این اطلاعات را در قالب پرسونای مخاطب دسته‌بندی کرده و یک شخصیت خیالی برای مشتری هدف خود بسازید.

اهداف خود را مشخص کنید

مثل هر کمپین تبلیغاتی دیگری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ هم می‌تواند جهت برآورده‌کردن اهداف مختلفی اجرا شود. شما باید از قبل اهداف کمپین خود را مشخص کرده و بر اساس اهداف، رویکرد خود را تعیین کنید. فراموش نکنید برای اهداف خود شاخص‌های قابل‌اندازه‌گیری در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند میزان موفقیت کمپین خود را بسنجید و با اطلاعات دقیق، رویکرد خود را اصلاح‌کرده یا برای کمپین‌های بعدی اقدام کنید.

برای مثال می‌توانید میزان بازدید از صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی، میزان جذب فالوئر، میزان افزایش تعامل پیج، میزان ترافیک ورودی به سایت و مواردی این‌چنینی را که قابل‌اندازه‌گیری هستند، به‌عنوان شاخص تعیین کنید. بهتر است برای هر محتوای کمپین یک هدف در نظر بگیرید، تعیین call to action های متعدد مخاطب را سردرگم کرده و احتمال تعامل او را پایین می‌آورد.

شبکه اجتماعی مناسب خود را پیدا کنید

این روزها استفاده از اینستاگرام برای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ به کاری مرسوم بین برندهای مختلف تبدیل‌شده است. اما این دلیل نمی‌شود اینستاگرام برای کسب‌وکار شما هم مناسب باشد. شما باید بسته به علایق مشتریانتان، ارزش‌های پیشنهادی برندتان و اهدافی که در نظر دارید، بهترین پلتفرم شبکه اجتماعی را انتخاب کنید. برای مثال اگر کسب‌وکار شما B2B است، لینکدین گزینه خوبی برای شما به‌حساب می‌آید.

البته گاهی جز آزمون‌وخطا راهی در دست نیست. برای پیداکردن شبکه اجتماعی مناسب هم بد نیست همه آن‌ها را امتحان کنید تا بهترین و پربازده‌ترین برای شما مشخص شود. برای این کار می‌توانید در هرکدام کمپین‌های کوچک کم‌هزینه اجرا کرده و نتایج را مقایسه کنید.

بودجه کمپین را مشخص کنید

این مرحله یکی از اساسی‌ترین مراحل تدوین استراتژی کمپین است، زیرا رسیدن به اهداف شما بستگی زیادی به بودجه اختصاص‌یافته دارد. اینفلوئنسرها معمولاً قیمت تبلیغات خود را بر اساس تعداد فالوئر، زمان اجرای کمپین و نحوه اجرای آن تعیین می‌کنند. درصورتی‌که بودجه شما برای کمپین محدود است، رفتن به سمت اینفلوئنسرهایی با فالوئر کمتر برایتان مفیدتر خواهد بود.

اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنید

همه کارها و تلاش‌های قبلی شما می‌تواند هدر برود اگر اینفلوئنسر مناسبی انتخاب نکنید. برای اینکه از کمپین خود نتیجه موردنظر را دریافت کنید، باید اینفلوئنسری انتخاب کنید که ارزش‌های برند شما را درک کرده و بتواند آن را برای مخاطبان خود توصیف کند. برای مثال اگر شما یک برند مد اصیل دارید، نباید سراغ بلاگرهای فروشگاهی بروید. همچنین مراقب باشید اینفلوئنسر موردنظر شما فالوئر تقلبی نداشته باشد، علاوه بر این برخی اینفلوئنسرها بیشتر از آنکه طرفدار داشته باشند، فالوئرهایی دارند که از آن‌ها متنفرند. این اینفلوئنسرها نمی‌توانند مشتری چندانی برای شما فراهم کنند.

مقایسه اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی دهان‌به‌دهان

شاید تصور کنید اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی دهان‌به‌دهان یکی هستند؛ در هر دو حالت افرادی دیگر شروع به تبلیغ برند یا محصول شما می‌کنند. البته این دو روش بازاریابی شباهت‌هایی باهم دارند اما نباید از تفاوت بزرگ آن‌ها غافل شد. در اینفلوئنسر مارکتینگ یک رابطه تنگاتنگ بین کسب‌وکار مربوطه و اینفلوئنسر شکل می‌گیرد و اینفلوئنسر موردنظر درازای دریافت هزینه، شروع به معرفی ارزش‌ها و ویژگی‌های کسب‌وکار می‌کند. اما بازاریابی دهان‌به‌دهان به‌صورت خودکار و بدون دخالت کسب‌وکار مربوطه اتفاق می‌افتد. بدین ترتیب که مردم و مشتریان در صورت رضایت از یک کسب‌وکار به انتقال تجربه خود برای دیگران می‌پردازند.

تشریح استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ

با گسترش بازارها ، تبلیغات بازرگانی را همه جا می‌توان دید. اگر نخواهیم بگوییم که امروزه بیشتر افراد نسبت به آگهی‌های تبلیغاتی بدبین هستند که البته این امر نظر بسیاری از کارشناسان بازاریابی است. باید بگوییم که اغلب افراد امروزه نسبت به تبلیغات بی‌تفاوت شده‌اند. امروزه می‌توان تبلیغ‌هایی  که ادعاهای مسخره می‌کنند را همه جا یافت. این تبلیغات تلاش دارند تا با غرایز ما بازی کنند و کالاهایی را ضروری و یا جذاب جلوه دهند. با اشباع بازار از تبلیغات، اعتماد به حرف بازاریاب‌ها کار بسیار سختی است. اگر کالاهای تبلیغ شده توسط یکی از افراد خانواده و یا دوستان تائید شود، حس منفی نسبت به آن تبلیغ از بین میرود. تحقیقات نشان می‌دهد که 79% افراد پیش از اعتماد به یک برند خاص درباره آن در شبکه‌های مجازی تحقیق می‌کنند. تا نظر دیگران را درباره استفاده از آن محصول بدانند. شرکت‌های بازرگانی متوجه این قابلیت شبکه‌های اجتماعی شده و با ترغیب اینفلوئنسرها به تعریف و تبلیغ از محصولات مد نظر خود، ایجاد نوعی برتری نسبت به رقبا کرده و فروش کالا و خدمات مد نظر را افزایش دادند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

اینفلوئنسر مارکتینگ، هدف قرار دادن افراد تاثیر گذار برروی مشتریان بلقوه برای بازاریابی محصولات و خدمات به منظور فروش بیشتر است. تاثیر این روش بازاریابی براساس تخصص، شهرت و یا محبوبیت فرد اینفلوئنسر است. اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار به بازرایابی دهان به دهان شبیه است ولی بطور آشکار و صریح به تبلیغ محصول نمی‌پردازد.

اینفلوئنسرها می‌توانند از هرجایی باشند. افراد مختلف، گروهی از افراد، برندها یا مکان‌ها می‌توانند نقش یک اینفلوئنسر را بازی کنند.

مثال: یک بازیگر که از یک محصول استفاده می‌کند، موجب می‌شود که مردم احترام بیشتری برای کالای مد نظر قائل باشند و این احترام بدلیل شهرت بازیگر ایجاد شده است.

وبلاگنویس‌ها نیز به اینفلوئنسر تبدیل شده‌اند زیرا که آن‌ها مخاطبان وفاداری دارند. هنگامی که یک وبلاگ‌نویس محصولی را تبلیغ می‌کند، اعتماد بیشتری به کالا تبلیغ شده جلب می‌شود. با استفاده از اینفلوئنسرها، شرکت ها توانسته اند که از اثرات سوء تبلیغ مستقیم پرهیز کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ روش منحصربه‌فردی در بازاریابی است که در آن به جای در نظر گرفتن سلایق و نیازهای دسته وسیعی از مخاطبان به نیازها و سلایق اینفلوئنسر توجه می‌کنند. شرکت‌ها سعی می‌کنند که اعتماد اینفلرئنسر را جلب کنند. این جلب اعتماد می‌تواند از طریق در اختیار قرار دادن رایگان محصول شرکت و یا دعوت از اینفلوئنسر به شرکت و یا کارخانه و یا سایر روش‌ها باشد.

یکی از نکات تاثیرگذار بر روی اینفلوئنسر مارکتینگ عدم امکان کنترل آن مانند بازاریابی‌های سنتی است. اگر اینفلوئنسر تصویر مثبتی از کالا ارائه ندهد و یا اینکه اینفلوئنسر رفتاری انجام دهد که محبوبیتش بین مردم را به تنفر تبدیل کند، کالا و خدماتی که او تبلیغ کرده است نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. بنابراین شرکت‌هایی که از شیوه بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کنند، باید استراتژی‌های مشخصی برای این شرایط و مهم‌تر از آن استراتژی‌های مشخصی برای انتخاب اینفلوئنسر خود داشته باشند. تا بتوانند از آثار منفی اینفلوئنسرها بر روی محصولات خود پیشگیری کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام

نحوه شروع به کار اینفلوئنسر مارکتینگ

پس‌ازآنکه استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ خود را تدوین کرده و اینفلوئنسر موردنظرتان را انتخاب کردید، وقت اجرای کمپین می‌رسد. تولید محتوا برای کمپین معمولاً بر عهده شخص اینفلوئنسر است؛ اما شما باید به‌طور واضح و دقیق اهداف و انتظارات خود را توضیح دهید و از او بخواهید آن‌ها را رعایت کند. برای این کار call to action موردنظر خود را دقیقاً به اینفلوئنسر بگویید. همچنین چهار موضوع مهمی را که باید در تبلیغات بیان شود، به او یادآوری کنید.

توجه داشته باشید در حین اجرای کمپین و بعدازآن همواره شاخص‌های عددی که قبلاً تعریف کرده‌اید را زیر نظر داشته باشید. بعد از پایان کمپین باید میزان رسیدن به اهداف خود را اندازه‌گیری کنید و از آن برای کمپین‌های بعدی کمک بگیرید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید در طول اجرای کمپین هم رویکردهای خود را اصلاح کنید تا به نتیجه بهتری برسید.

ابزارهای اینفلوئنسر مارکتینگ

برای استفاده راحت‌تر از اینفلوئنسر مارکتینگ ابزارهایی در فضای وب وجود دارد که به شما کمک می‌کنند اینفلوئنسرهای تخصصی حوزه خود را بشناسید و راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. در ادامه با یکی دو نمونه از ابزارهای اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا می‌شوید:

Hootsuite 

Hootsuite یک پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ خارجی است. در قسمت جستجوی این ابزار امکان پیداکردن اینفلوئنسرهای حوزه‌های مختلف وجود دارد. همچنین درصورتی‌که مجموعه اولیه‌ای از اینفلوئنسرها را برای کمپین خود انتخاب کرده‌اید، می‌توانید آن‌ها را در ابزار Hootsuite وارد کرده تا رفتار آن‌ها را زیر نظر بگیرید. بدین ترتیب می‌توانید محتواهایی که منتشر می‌کنند و ارتباط آن‌ها با حوزه کاری خود را بسنجید.

جریان

جریان یک پلتفرم برای اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران است. این پلتفرم به شما کمک می‌کند کمپین خود را از ابتدا تعریف کرده، اینفلوئنسرهای هر حوزه را پیدا کنید و قیمت تبلیغات هرکدام را ببینید. بدین ترتیب با مقایسه قیمت و تعداد فالوئر هرکدام می‌توانید یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ دقیق اجرا کنید.

اشتباهات رایج اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ بااینکه ساده به نظر می‌رسد اما برای موفق شدن باید نکات زیادی را در آن مدنظر قرار دهید. ازآنجاکه تعداد زیادی از اینفلوئنسرها امروزه در دنیای شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، افراد زیادی در مراجعه به آن‌ها دچار اشتباهاتی می‌شوند. برخی اشتباهات رایج اینفلوئنسر مارکتینگ شامل موارد زیر می‌شود:

  • قبل از انتخاب اینفلوئنسر مراقب باشید فالوئرهای آن فیک نباشند و تعامل بالایی با صفحه داشته باشند. توجه صرف به تعداد فالوئرهای یک صفحه کار غلطی است. مهم‌ترین نکته در ارزیابی یک صفحه، توجه به میزان تعامل در آن صفحه است.
  • لازم نیست همیشه به سراغ اینفلوئنسرهای معروف و پر فالوئر بروید. در مواردی حتی اینفلوئنسرهایی با فالوئر و هزینه کمتر بازدهی بهتری برای شما خواهند داشت.
  • همیشه برای اجرای هر کمپین بازاریابی لازم است با استراتژی وارد شوید. بدون استراتژی مشخص احتمال گمراه شدن شما و هدردادن بودجه زیاد است.

نمونه کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق

کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ برای موفق شدن کار سختی پیش رو ندارند، کافی است برای آن‌ها استراتژی درستی در نظر گرفته و اینفلوئنسر مناسبی انتخاب کنید. در این قسمت دو نمونه از کمپین‌های موفق اینفلوئنسر مارکتینگ را بررسی می‌کنیم:

Daniel Wellington :Daniel Wellington یک برند ساعت سوئیسی است که یکی از موفق‌ترین کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ را در دنیا اجرا کرده است؛ به‌طوری‌که هشتگ این برند تاکنون بیش از 2.3 میلیون پست در اینستاگرام و هزاران ویدئو در یوتیوب داشته است. این برند تمرکز خود را بر اینفلوئنسرهای سبک زندگی گذاشته است.

Turkish Airlines :Turkish Airlines کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را احتمالاً به شکلی ناخواسته اجرا کرد. این کمپین در جریان بحران انسانی سومالی ایجاد شد. وقتی ترکیش ایرلاین پروازهایی برای کمک به مردم سومالی برقرار کرد، این موضوع توسط یکی از اینفلوئنسرهای اسنپ‌چت با هشتگ TurkishAirlinesHelpSomalia# مطرح شد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت. هدف این هشتگ جذب کمک‌های مالی برای مردم سومالی بود که موفق شد در عرض 24 ساعت تقریباً یک‌میلیون دلار جمع‌آوری کند.

ترکیش ایرلاین بعدتر ادعا کرد تا زمان ترند شدن این هشتگ در توییتر چیزی از آن نمی‌دانسته است. با ترند شدن هشتگ، آن‌ها ده پرواز شامل کمک‌های انسانی به سومالی ارسال کردند. این هشتگ و این کمپین باعث محبوبیت و شهرت زیادی برای ترکیش ایرلاین شد.

چه کسانی از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کنند

اینفلوئنسر مارکتینگ روشی تبلیغاتی است که نمی‌توان برای آن حدومرزی مشخص کرد. همه انواع کسب‌وکارها از استارتاپ‌های نوپا گرفته تا برندهای بزرگ و حتی فروشگاه‌های معمولی می‌توانند از این روش استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

جمع‌بندی
در این مقاله سعی کردیم پاسخ روشنی به سؤال اینفلوئنسر مارکتینگ چیست، بدهیم. اینفلوئنسر مارکتینگ روش موفقی برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است که امروزه بسیار مورد استقبال کسب‌وکارهای مختلف قرارگرفته است. این روش به شما کمک می‌کند محصولات خود را به مخاطب هدف خود معرفی کرده و برند خود را گسترش دهید. البته در اجرای این کمپین‌ها باید نکاتی را رعایت کنید که در این مقاله شرح دادیم. شما میتوانید برای مشاوره درباره نحوه استفاده از اینفلوئنسر مارکتینیگ و ترکیب آن با تاکتیک های بازاریابی فعلی خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

faq

روشی است که در آن یک اینفلوئنسر با یک برند برای معرفی محصولات آن‌ها همکاری می‌کند.

به هر شخصی که بتواند روی دیگران تأثیر بگذارد، اینفلوئنسر گفته می‌شود. در دنیای شبکه‌های اجتماعی به افرادی که تعداد فالوئر زیاد همراه با تعامل زیادی از سوی آن‌ها دارند، اینفلوئنسر گفته می‌شود. این افراد می‌توانند بر علایق و نیازهای فالوئرهای خود تأثیر زیادی بگذارند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
صبا قبادی
ارسال شده در : شنبه 17 دی 1401

اهمیت تاثیرگذاری بر روی مخاطب و قدرتی که اینفلوئنسرها در این موضوع دارن باعث شده که خیلی ها برای تبلیغ کارشون به این روش از بازاریابی و مارکتینگ رو بیارن البته که داشتن اگاهی از این روش که شما به خوبی تو مقاله تون بهش پرداختید برای موفقیت تو این زمینه بسیار مهمه.