الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه عمل می کند؟

معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یا Hummingbird

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یا Hummingbird، یکی از شیوه‌های منحصر به فرد جستجوی مطلب است که از سال ۲۰۱۳، موجب افزایش کیفیت جستجوهای کاربران در گوگل گردیده است. تا پیش از این تاریخ، گوگل برای جستجوهای کاربران، از الگوریتم کافئین استفاده می‌کرد. الگوریتم کافئین امکان جستجوی Liveرا فراهم کرده بود و موتورهای جستجو در کسری از ثانیه، صدها هزار صفحه را در فهرست خود به‌روزرسانی می‌کردند؛ اما گوگل به دنبال روش مطمئن‌تری برای ارائه نتایج جستجوی کاربران بود.
همواره از مهم‌ترین معیارهای گوگل برای بررسی سایت‌ها و امتیازدهی به آن‌ها، محتوا بوده است. تولیدکنندگان محتوا معمولا مقالات سایت‌ها را بر اساس کلمات کلیدی می‌نوشتند و بدین ترتیب موتور جستجوگر گوگل را راهنمایی می‌کردند تا مطالب آن‌ها را برای کلمه کلیدی مد نظر، ایندکس کند. به مرور زمان، گوگل متوجه شد این کار موجب افت کیفیت مطالب می‌شود و الگوریتم جدیدی برای بررسی کیفیت محتوای تولیدشده، ابداع کرد. وظیفه الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، ارائه نتایج دقیق‌تر، واقعی‌تر و باکیفیت‌تر است. مرغ مگس خوار گوگل با استفاده از گراف دانش (Knowledge Graph) و جستجوی معنایی (semantic search) عبارات جستجوشده را بررسی می‌کند. از آنجا که این الگوریتم در بهبود سئو سایت تاثیر زیادی دارد، در این مقاله به بیان نکاتی می‌پردازیم که در صورت رعایت، نتایج درخشانی برای رتبه سایت شما در صفحه نتایج جستجو گوگل خواهد داشت.


پیشنهاد ما مطالعه مقاله گراف دانش (Knowledge Graph) است.


علت نام‌گذاری الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

مرغ مگس خوار یکی از کوچک‌ترین پرنده‌های دنیاست که سرعت و دقت عمل زیادی دارد. زمانی که مرغ مگس خوار در حال پرواز است، چشم انسان قادر به دیدن بال‌های او نیست؛ اما برعکس انسان، این پرنده بسیار تیزبین است و هدف خود را به سرعت شناسایی می‌کند. مرغ مگس‌خوار، نزدیک‌ترین هدف را تشخیص می‌دهد و با سرعتی بسیار زیاد به سمت آن حرکت می‌کند. این عملکرد در گوگل موجب بروز تغییرات محسوسی در صفحه نتایج جستجوی کاربران شده است.
گوگل با راه‌اندازی الگوریتم مرغ مگس خوار در سال ۲۰۱۳، تاکید خود را بر کلمات کلیدی تعدیل و بر استفاده از زبان طبیعی در نمایش داده‌ها تمرکز بیشتری کرد. الگوریتم hummingbird گوگل، معنای کلمات کلیدی را جستجو و با کنجکاوی زیادی، محتوای صفحات را بررسی می‌کند. شاید بتوان بزرگ‌ترین نتیجه به کارگیری این الگوریتم را، زبان طبیعی مقالات ذکر کرد.

تفاوت الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل با الگوریتم پاندا و پنگوئن چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های مدیران سایت‌ها و سئوکاران، پنالتی‌ شدن توسط گوگل است؛ اما بهتر است خیال شما را راحت کنیم؛ زیرا الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، مبتنی بر مجازات (پنالتی) نیست.هدف گوگل از ابداع الگوریتم پاندا و پنگوئن گوگل، پنالتی کردن محتوای بی‌کیفیت بود، اما مرغ مگس خوار، penalty‪-basedنیست و معنای واقعی عبارت جستجو شده را در صفحات  موجود می‌کاود و محتوای مرتبط را به کاربر ارائه می‌دهد. نتیجه راه‌اندازی این الگوریتم، بسیار رضایت‌بخش بوده است و گوگل به جای ارائه فهرست نتایجی مبتنی بر کلمات کلیدی، نتایج مرتبط با موضوع را نشان می‌دهد.‬ زمینه و بافت متن، در این الگوریتم تاثیر زیادی دارد؛ زیرا مرغ مگس خوار قوه قضاوت دقیقی دارد. به همین خاطر، زمینه متن، باید طوری تهیه شود که مرغ مگس خوار، هدف نویسنده متن را شناسایی کند. جستجو معنایی «semantic search» عبارت دقیقی برای توصیف عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است.
برای مثال، اگر شما در گوگل جستجو کنید که «کدام فیلم ماجراهای سه مرد در وگاس را روایت می‌کند؟»، مرغ مگس خوار با خواندن مقالات مرتبط، به شما سایت‌هایی را معرفی می‌کند که درباره فیلم Hangover مطلب تهیه کرده‌اند و نه صفحاتی که به معرفی وگاس پرداخته‌اند. همچنین مرغ مگس خوار از روش گراف دانش که در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد، استفاده می‌کند تا اطلاعات جامع‌تری درباره افراد، فیلم‌ها، آلبوم‌های موسیقی، مکان‌ها و… به کاربران ارائه کند. به همین دلیل است که وقتی فرانکلین روزولت را در گوگل جستجو می‌کنید، در سمت راست صفحه، عکس، اطلاعات شخصی روزولت یا هر فرد دیگری را که جستجو کرده اید، به همراه اطلاعات ویکی‌پدیایی و آثار، مشاهده می‌کنید.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چه تاثیری در نحوه جستجو کاربران می‌گذارد؟

اگر گوگل ماشینی را در نظر بگیرید که موتوری قدیمی دارد، الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن فیلترهای جدید روغن بودند که روی آن نصب می‌شدند اما Hummmingbird یک موتور منحصربه‌فرد است که بخشی از فعالیت‌های پاندا و پنگوئن را استفاده می‌کند. درواقع، اهمیت مرغ مگس خوار گوگل در این حقیقت نهفته است که پاندا، پنگوئن و سایر الگوریتم‌های گوگل، تغییراتی در شیوه‌های قدیمی جستجوی مطالب در گوگل ایجاد کرده بودند؛ اما مرغ مگس خوار سیستم جستجو را به طور کامل عوض کرد. جستجوی مبتنی بر مکالمه (Conversational search)، ویژگی اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است. پیش از راه‌اندازی مرغ مگس خوار شما با تایپ عبارت «بهترین فروشگاه برای خرید آیفون ۸»، درواقع روی کلمه فروشگاه و آیفون ۸ تمرکز کرده بودید؛ اما مرغ مگس خوار، محتوای عبارت شما را متوجه می‌شود و محل واقعی خانه شما را نیز بهتر تشخیص می‌دهد. مرغ مگس خوار تشخیص می‌دهد که منظور شما از «فروشگاه» فروشگاه اینترنتی است و «آیفون ۸» نوع خاصی از دستگاه الکترونیکی است که در فروشگاه‌های خاص عرضه می‌شود؛ بنابراین شما در صفحه نتایج جستجو، فروشگاه‌های مواد غذایی را مشاهده نمی کنید. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، چیزی فراتر از پیدا کردن صفحات با کلمه کلیدی مناسب است.

هدف اصلی گوگل از ابداع الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

گوگل با استفاده از مرغ مگس خوار، به معنی هر کلمه در عبارت جستجوشده توجه می‌کند، از درک صحیح عبارت جستجو شده مطمئن می‌شود و سپس صفحاتی را که با معنی عبارت جستجوشده مطابقت دارند، معرفی می‌کند. بنابراین هدف گوگل بهتر کردن کیفیت نتایج جستجو شده است و نه صفحاتی که تنها چند کلمه مشابه دارند.


پیشنهاد ما مطالعه مقاله جستجوی معنایی (semantic search) است.


تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بر سئو چگونه است؟

گوگل پس از اعلام نحوه کار مرغ مگس خوار، اعلام کرد که نگران سئو سایت خود نباشید؛ زیرا قواعد کلی تغییری نکرده است و کسانی که محتوای باکیفیت، غیرکپی و منحصر به فرد تولید می‌کنند، بهترین امتیازها را از گوگل کسب می‌کنند. مرغ مگس خوار گوگل، مطالب سایت‌ها را با روش‌های دقیق‌تر و سختگیرانه‌تری ارزیابی می‌کند. احتمالا مهم‌ترین نشانه‌های تاثیر این الگوریتم روی سایت شما، کاهش ترافیک و به دنبال آن، کاهش میزان بازدید سایت است. بهترین راه برای مطلوب و بهینه کردن سایت با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، تولید محتوای حرفه‌ای و استفاده صحیح و به جا از کلمات کلیدی است.

آیا مرغ مگس خوار گوگل از جستجوی محلی استفاده می‌کند؟

مرغ مگس خوار در دنیای طبیعت، به دنبال نزدیک‌ترین و مرتبط‌ترین هدف برای شکار خود می‌گردد. هنگامی که کاربران عبارت موردنظر خود را در گوگل جستجو می‌کنند، مرغ مگس خوار از گراف دانش و جستجوی معنایی استفاده می‌کند تا دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین نتیجه را به کاربر ارائه دهد.

آیا مرغ مگس خوار از جستجوی صوتی استفاده می‌کند؟

یکی از روش‌های جستجوی عبارت در گوگل، جستجوی صوتی است. با بیان عبارت مد نظر خود، مرغ مگس خوار را برای پیدا کردن نتایج جستجو، احضار می‌کنید. عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در جستجوی صوتی با جستجوی نوشتاری تفاوتی ندارد، تنها کار را برای شما راحت‌تر می‌کند.


خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس


پنج ترفند برای کسب امتیاز از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

1.         بهینه سازی کلمات کلیدی: از پرکردن متن با کلمات کلیدی بپرهیزید. به جای تکرار بیش از حد کلمات کلیدی، کلمات مترادف و عبارت‌های ترکیبی را به کار ببرید.
2.        انکرتکست‌ها را با کلمات کلیدی بهینه سازی کنید: این کار را با استفاده خلاقانه از کلمات کلیدی انجام دهید. انکرتکست‌ها کلمات مهمی هستند که در متن شما وجود دارند و کاربران را به صفحات دیگر سایت شما یا سایت‌های دیگر هدایت می‌کنند و تاثیر زیادی بر رتبه و سئو سایت دارند.
3.       تولید محتوای متنوع: فراموش نکنید که ارائه اطلاعات مفید به کاربران، همیشه موجب تمایز شما با رقبایتان خواهد شد. محتواهای مد نظر خود را در اندازه‌های مختلف تولید کنید تا کاربران از خواندن مقالات شما به هدف خود دست پیدا کنند.
4.         از چندرسانه‌ای‌ها و تصاویر استفاده کنید: اضافه کردن محتوای تصویری موجب افزایش کیفیت مطلب تولیدی شما می‌شود.
5.      استفاده از schema markup: اسکیما سیستم نشانه‌گذاری و نوعی میکرودیتا است که توضیحات پیشرفته‌تری درباره محتوای صفحه به کاربران ارائه می‌کند. کدهای اسکیما موجب می‌شود که سایت شما راحت‌تر در گراف دانش گوگل، شناسایی شود و لینک دریافت کند. در تصاویر، تاریخ انتشار، عنوان صفحه و… می‌توانید از اسکیما استفاده کنید.

جمع‌بندی: الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

به این ترتیب در این مقاله با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل آشنا شدیم و دانستیم تولید محتوای باکیفیت در این الگوریتم چه تاثیری دارد. مرغ مگس خوار که از سال ۲۰۱۳ جایگزین الگوریتم کافئین شد، کیفیت جستجو را در گوگل ارتقا بخشید. مرغ مگس خوار برخلاف پاندا و پنگوئن، سایت‌ها را جریمه نمی‌کند؛ تنها به شما توصیه می‌کند از گنجاندن بیش از حد متن با کلمات کلیدی پرهیز کنید. برای آنکه از الگوریتم مرغ مگس خوار کوگل امتیاز مثبت دریافت کنید، کلمات کلیدی مترادف و عبارت‌های ترکیبی را به کار بگیرید تا مرغ مگس خوار، کاربران را به مطلب باکیفیت شما هدایت کند. الگوریتم مرغ مگس خوار با روش جستجوی معنایی و گراف دانش، مرتبط‌ترین و دقیق‌ترین نتایج را به کاربران ارائه می‌دهد. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از اسکیما، سایت خود را برای این پرنده کوچک تیزبین نشانه‌گذاری کنید تا ترافیک بیشتری را به سایت شما هدایت کند. فراموش نکنید که الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، یکی از هشت مورد موثر در رتبه‌بندی سایت‌ها در سال ۲۰۱۷ بوده است و اهمیت بسیار زیادی در سئو سایت دارد.

faq

پیش از ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار نمایش مطالب در جستجو براساس کلمات کلیدی اصلی بود. الگوریتم hummingbird گوگل، معنای کلمات کلیدی را جستجو و با کنجکاوی زیادی، محتوای صفحات را بررسی می‌کند. شاید بتوان بزرگ‌ترین نتیجه به کارگیری این الگوریتم را، زبان طبیعی مقالات ذکر کرد.

پس از ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل اعلام کرد که قواعد کلی سئو تغییری نکرده است و کسانی که محتوای باکیفیت، غیرکپی و منحصر به فرد تولید می‌کنند، بهترین امتیازها را از گوگل کسب می‌کنند. مرغ مگس خوار گوگل، مطالب سایت‌ها را با روش‌های دقیق‌تر و سختگیرانه‌تری ارزیابی می‌کند پس نیازمند تولید محتوای حرفه‌ای و استفاده صحیح و به جا از کلمات کلیدی هستیم.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
وحید الوندی
ارسال شده در : یکشنبه 19 اسفند 1397

سپاس . استفاده کردیم