ویدئو مارکتینگ چیست ؛ اهمیت و مزایای بازاریابی ویدیویی

اصلاح بازاریابی ویدئویی را ممکن است توسط افراد دیگر زیاد شنیده باشید، اما معنای واقعی این اصطلاح چیست؟ در این مقاله ما به بررسی بازاریابی ویدئویی اعم از تعریف آن، چگونه توسعه و مزایای آن خواهیم پرداخت.
بازاریابی ویدئویی به معنای ساخت یک ویدئویی تبلیغاتی از کالا و خدمات شما و بازاریابی آن از طریق ارسال ویدئو در چندین سایت به اشتراک گذاری ویدئو است. ویدئو مارکتینگ یک روش جدید و ایده آل تبلیغ و شناساندن محصول برای افزایش ترافیک در وبسایت شماست. این نوع بازاریابی در صورتی که درست انجام شود محبوب و بسیار مؤثر می‌باشد؛ همچنین باعث می‌شود مخاطبان علاقه‌مند و زیادی را پیدا کنید. ویدئوها به طور کلی توسط کسب و کارها برای ایجاد آگاهی از برند شرکت‌ها و محصولات آنها استفاده می‌شود. همچنین ویدئوها بهترین فرمت برای اطلاع رسانی و آموزش هستند. 

استفاده از ویدئو در سایت های اینترنتی باعث می شود که زمان ماندگاری کاربر در صفحات سایت افزایش یابد، نرخ پرش کاهش پیدا کند و افراد بیشتری را در سایت خود جذب کنید. تکنیکهای بازاریابی ویدئویی به شما کمک خواهند کرد که مخاطب جدیدی را با کسب و کار خود آشنا سازید و کسب و کار خود را به افراد بیشتری معرفی کنید، از طرف دیگر ویدئو به عنوان یک رسانه قدرتمند و تاثیر گذار می تواند تاثیر بسیار زیادی بر افزایش فروش و برندسازی شما داشته باشد و نقش مهمی در این زمینه ایفا نماید.

بازاریابی ویدئو چیست

افراد بیشتر دوست دارند در هنگام تماشای یک ویدئوی آنلاین محصول نسبت به خواندن مشخصات و بررسی‌های کالا اقدام به خرید کنند؛ این بدان معناست که می‌توانید از قدرت ویدئو استفاده کنید تا مشتریان مورد علاقه خود را برای خرید بیشتر محصولات ترغیب کنید. امروزه موتورهای جستجو اهمیت بیشتری به ویدئو مارکتینگ نسبت به گذشته می‌دهند. در بخش جستجوی ویدئوی موتورهای جستجو، بهترین ویدئو بر اساس رتبه‌بندی نشان داده می‌شود، بنابراین با به اشتراک گذاری ویدئوها می‌توان باعث افزایش رتبه آنها و نیز افزایش توجه کاربران شد.
کسب و کارهای کوچک به سرعت تأثیر بازاریابی ویدئویی را به عنوان ابزار بازاریابی کشف کردند. یوتیوب روشی برای مشاهده ویدئوی آنلاین می باشد و میزان ترافیک وب به سایت آنها انتظار می‌رود در آینده افزایش یابد. واقعا هیچ راهی بهتر از این نیست که یک ارتباط قوی و خصوصی با مرکز مشتریان بالقوه خود ایجاد کنید. ویدئوها کمک می‌کنند دانش و آگاهی در مورد محصولات شما افزایش یابد، برای شما یک اعتبار در حوزه کاری خود ایجاد کنند و ایجاد اعتماد باعث افزایش مشتریان شما خواهد شد. 

شروع بازاریابی ویدئویی

برای اجرای بازاریابی ویدئویی، اولین و مهمترین گامی که باید برداشته شود قرار دادن ویدئوی مورد نظر در صفحات فرود است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد محتوای ویدئویی تأثیر زیادی بر میزان فروش مستقیم محصولات دارند؛ به این دلیل که درصد بالایی از مشتریان پس از تماشای ویدئو اقدام به خرید می‌کنند. بنابراین ایجاد ویدئوهای خلاقانه و جذاب به دلیل تصاویر بصری ارزشمند می‌تواند مشتری را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه محتوای ویدئویی را می‌توان موثرترین ابزار موجود در دوره دیجیتال مارکتینگ دانست. 


بیشتر بخوانید: چگونه در یوتیوب تبلیغ کنیم؟


چگونه بازاریابی ویدئو کار می‌کند؟

نحوه عملکرد بازاریابی ویدئویی بسیار آسان است؛ برند شما ویدئوهایی را ایجاد می‌کند که آن ویدئو به نوعی محصولات و خدماتی ارائه شده را تبلیغ می‌کند و بنابراین باعث افزایش آگاهی از محصولات یا خدمات شما و نیز تعامل با مشتریان می‌شود و در نهایت افزایش فروش می‌شود. اما در عمل، این امر کمی پیچیده است. مانند بسیاری از تلاش‌های بازاریابی شما که برای سایر کانال‌های بازاریابی انجام می‌دهید، بازاریابی ویدئو بر اساس داده‌ها انجام می‌شود؛ بنابراین باید آمارهای مختلفی را ارزیابی کنید و تعامل و علاقه‌مند شدن مشتریان را ردیابی کنید. برای توسعه استراتژی بازاریابی ویدئویی خود، باید موارد زیر را انجام دهید:

  • روایت‌ها و تصاویر خود را مشخص کنید. ابتدا مشخص کنید چه توضیحاتی را می‌خواهید در ویدئو بدهید؟ به عنوان نمونه اگر سرویس یا خدماتی را دارید که در ویدئو قابل نمایش است در مورد آنها ویدئویی تهیه کنید و در مورد ویژگی‌ها و مشخصات محصول یا خدمات توضیح دهید و آن را در ویدئو به نمایش بگذارید؛ یا اگر شرکت شما جوایزی را دریافت کرده در ویدئو می‌توانید آنها را قرار دهید تا افراد در مورد سابقه شما هم کمی اطلاعات داشته باشند. اما دقت داشته باشید در انجام این کار زیاده‌روی نکنید.
  • نحوه تعامل با مشتریان. در ایجاد ویدئوهای خود می‌توانید از رضایت مشتریان خود صحبت کنید. اینکه چگونه مشتریان با شما آشنا شدند و در کل اطلاعاتی را بدهید که می‌تواند برای مشتریان احتمالی مفید واقع شود. اگر ساخت ویدئو به طور صحیح انجام شود بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد.
  • ویدئو کوتاه باشد؛ هیچ محدودیتی برای مدت بازاریابی ویدئویی وجود ندارد (هر چند توصیه‌هایی وجود دارد)، اما قاعده کلی این است که هر چه کوتاهتر باشد بهتر است. یک ویدئو می‌تواند در زمان کوتاهی اطلاعات بسیاری را به مشتریان ارائه کند. به عنوان مثال خواندن یک متن ممکن است 5 دقیقه طول بکشد اما همان اطلاعات را می‌توان از طریق ویدئو 30 ثانیه بیان کرد.
  • انتشار دهید. ویدئوهای خود را سریع و به طور گسترده منتشر کنید. در سایت خود قرار دهید، در سایت‌هایی مانند یوتیوب و همه کانال های شبکه‌های اجتماعی خود آپلود کنید. این کار باعث افزایش ترافیک سایت می‌شود.
  • رعایت نکات سئو. در عنوان ویدئوی خود از کلمات کلیدی استفاده کنید تا باعث شود موتورهای جستجو محتوای ویدئو را درک کنند و بدین صورت بتوانید رتبه بالاتری در جستجوهای مرتبط داشته باشید. همچنین قرار دادن یک متن خلاصه و بهینه شده در صفحه ویدئو بر اساس قوانین سئو، باعث درک محتوای ویدئو شما توسط موتورهای جستجو می‌شود. نکته دیگر این است به این دلیل اینکه اغلب کاربران در هنگام جستجو از کلمه کلیدی «ویدئو» استفاده می‌کنند، بنابراین بهتر است این کلمه در تمام متا تگ‌ها قرار گیرد.

مزایای بازاریابی ویدئو (ویدئو مارکتینگ)

مزایای ویدئو مارکتینگ بسیار است. از طریق بازاریابی ویدئو، کاربران شما به طور دقیق‌تری با نوع خدمات و محصولات شما آشنا می‌شوند. در ادامه به مزایای مهم بازاریابی ویدئو اشاره می‌کنیم:

  1. ویدئو به شما کمک می‌کند تا با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید. امروزه بسیاری از تلاش های بازاریابی برای کمک به اعتماد سازی ایجاد می‌شوند. ویدئو پلی است که پیوند می‌دهد آنچه را که شما می‌خواهید به افراد بگویید؛ اجازه می‌دهد که مشتریان با استفاده از ویدئو با برند شما آشنا شوند. اگر ویدئوی تولید شده به اندازه‌ای جذاب باشد که کاربران را ترغیب به لایک، کامنت گذاری و اشتراک‌گذاری آن کند، باعث افزایش حس اعتماد بین کاربران جدید می‌شود. بنابراین بازاریابی ویدئو می‌تواند بهترین ابزار برای افزایش درگیر شدن کاربران باشد.
  2. ویدئو یک معدن طلا از سئو است، کمک می‌کند که لینک‌سازی به سایت شما شود، لایک‌ها و اشتراک گذاری‌ها را افزایش می‌دهد (که می‌تواند بر روی رتبه‌بندی جستجو اثر بگذارد) و ترافیک را به سمت سایت شما هدایت می‌کند. فراموش نکنید که یوتیوب متعلق به گوگل است، بنابراین مطمئن شوید ویدئوهای خود را بر روی یوتیوب ارسال می‌کنید و آنها را با کلمات کلیدی/عبارات کلیدی تگ کنید.
  3. ویدئوها حفظ اطلاعات را افزایش می‌دهند. اگر مشتریان شما تنها چیزی را بشوند، احتمال دارد حدود 10% از اطلاعات را 3 روز بعد به یاد بیاورند؛ در مقابل اگر آنچه را که آنها می‌شنوند با تصاویر مرتبط همراه باشد، حدود 65% از اطلاعات را 3 روز بعد به یاد می‌آورند. همچنین مطالعات دیگری نشان می‌دهد که به یاد آوردن اطلاعاتی که دیده و شنیده می‌شود بیش از 80%، برای اطلاعاتی که فقط دیده می‌شوند 20% و برای اطلاعاتی که شنیده می شوند 10%است. بنابراین ارائه اطلاعات هم به صورت صوتی و هم تصویری بسیار قدرتمند عمل می‌کند.
  4. افزایش ترافیک وبسایت؛ در سال 2017، محتوای ویدئویی حدود 74٪ از کل ترافیک آنلاین را تشکیل می‌دهد. مشتریان شما ویدئو را دوست دارند؛ این بدان معناست که بازاریابی ویدئویی خوب می‌تواند بازدیدکنندگان جدیدی را جذب کند. گوگل به لینک‌هایی که توسط ویدئو به سایت شما هدایت می‌شوند علاقه زیادی دارد، از این رو بیان کرده است هر ورودی از سایت یوتیوب نسبت به سایت عادی تأثیر بیشتری دارد.
  5. خطوط موضوع ایمیلی که شامل کلمه ویدئو هستند 19% افزایش را در نرخ باز شدن دارند و 65% نرخ کلیک را افزایش می‌دهند.
  6. چهار برابر مشتریان ترجیح می‌دهند ویدئوی یک محصول را مشاهده کنند تا اینکه توضیح محصولی را بخوانند. 

اگر علاقمند هستید که درآمد مناسبی از بازاریابی ویدئویی کسب کنید، این موضوع را در نظر بگیرید: پس از تماشای یک ویدئو مشتریان 64 تا 85 درصد احتمال بیشتری دارد تا اقدام به خرید کنند. به این دلیل که ویدئو از طریق موزیک و صدا تأثیر مستقیمی بر روی احساسات شخص می‌گذارد. بنابراین ارتباط برقرار کردن افراد از طریق ویدئو نسبت به اطلاعات نوشتاری بسیار بیشتر است و نیز تأثیر زیادی بر روی افراد می‌گذارد.

بهترین شیوه برای بازاریابی ویدئویی

اگر می‌خواهید بازاریابی ویدئوی شما نتیجه داشته باشد، باید برنامه‌ریزی کنید، امتحان کنید، آنالیز کنید و دوباره امتحان کنید. بله، هدف از فیلم های شما این است که یک داستان بگویید و مشتریان خود را درگیر کنید؛ به عبارت دیگر از طریق ویدئو داستان را راحت‌تر می‌توان بیان کرد و از طریق آن ارتباط بهتری را با کاربران و مخاطبان خود برقرار کنید؛ اما از منظر بازاریابی، ویدئوی شما نیز باید با قیف فروش شما همسان باشد. هدف از هر ویدئو چیست؟ مخاطب چه کسی است؟ چگونه ویدئو می‌تواند بیشتر اهداف بازاریابی شما را نشان دهد؟
در نهایت، استراتژی کلی و دیتا باید استراتژی بازاریابی ویدئوی شما را هدایت کند. ابتدا یک استراتژی جامعی برای توسعه ویدیو(ها) برای هر سطح از قیف فروش خود برنامه‌ریزی کنید. محتوا و اهداف هر یک از ویدیوها را شرح دهید. تعیین کنید چه معیارهایی بهترین نتیجه برای موفقیت یک ویدئو را خواهد داشت، سپس امتحان و آنالیز کنید. ویدئوهای خود را در صورت لزوم بهبود بخشید. بر روی ویدئوها کار کنید تا اثر خود را بگذارند. هرکاری را که برای ویدئو انجام می‌دهید در سال 2017 و پس از آن، سنگ بنای تلاش‌های بازاریابی برند شما خواهد بود.

علت نیاز کسب وکار به ویدئومارکتینگ

1. ویدیوهای تصویری بصورت مسقیم اثر گذار هستند

قدرت صدا و تصویر در ویدئو میتواند نفوذ بیشتری را ایجاد کند به همین علت تاثیر مستقیم روی بازدیدکنندگان دارد. مثال خیلی شفاف آن را در فروشگاه های شاپ آنلاین میبینیم که وسایل خانه و آشپزخانه را هرچند با کیفیت پایین در قالب ویدئوهای باکیفیت درست کردند که مخاطب مجذوب آن میشود.

2. ویدئو تنبل ترین افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد

ویدئو یک رسانه ی عالی برای یادگیری می باشد اما در عین حال مصرف آن نیز بسیار راحت است و افراد می توانند حتی در حرکت نیز از آن استفاده کنند. در واقع همین موضوع مهم ترین مزیت ویدئو را رقم می زند.

3. فروش بالا 

بسیاری از افراد هنوز به ویدئو به عنوان وسیله ای برای معرفی و گسترش برند خود نگاه می کنند. اما در سال های اخیر بسیاری از برندها پا را فراتر گداشته و از ویدئو به عنوان وسیله ای برای آموزش، برقراری ارتباط با مشتری و در نهایت  تبدیل بازدید کننده به خریدار استفاده می کنند. همچنین می توان محصولات را با ویدئو به نمایش گذاشت یا آنها را بررسی و آنالیز کرد. به عنوان مثال دیجی کلا که در ابتدا تنها به نقد و بررسی محصولات به صورت متنی می پرداخت مدتی است به تولید ویدئو نیز روی آورده است. افراد با دیدن محصولات، راحت‌تر برای خریداری تصمیم می‌گیرند و همچنین صدا کمک می‌کند که همه توضیحات تکمیلی در مورد هم محصولات و هم خدمات بازگو شود. در نتیجه افراد همه چیز را در رابطه با محصولات یا خدمات شما در می‌یابند و همین کافیست که قدمی برای فروش بردارند.

4. افزایش میزان اعتماد

وقتی به سایتی فروشگاهی مراجعه می کنید و می خواهید خریدی داشته باشید ترجیح می دهید نسبت به همه زوایای خرید خود چه از نظر قیمت و چه کیفیت اشراف کامل داشته باشید . وقتی کیفی را برای خرید انتخاب میکنید مایل هستید بصورت آنلاین تصاویر و جزییات بیشتری از آن بدانید .این عمل باعث میشود مشتری از خرید خود مطمئن باشد و تردید نداشته باشد. همانطور که می دانید یکی از بهترین راه های افزایش اعتماد به کسب و کار شما نمایش رضایت مشتریان و به خصوص مشتریان خاص شماست. حال در نظر بگیرید این رضایتمندی در قالب یک ویدئو بیان شود. مطمئنا از تاثیر آن شگفت زده خواهید شد. در واقع ما دو عنصر مهم در بازاریابی را با هم ترکیب کرده ایم.

5. تاثیر مثبت در سئو

موتورهای جستجو به کلیپ های ویدئویی علاقه ی خاصی دارند. به همین جهت ویدئو روی ترافیک وب سایت شما اثر مثبتی خواهد گذاشت. سایت هایی که حاوی ویدئو هستند در نتایج جستجو در رتبه ی بالاتری قرار می گیرند در نظر داشته باشید که خود گوگل به عنوان مالک یوتیوب نقش مهمی در افزایش محبوبیت کلیپ های ویدئویی داشته است. دلیل دیگر تاثیر مثبت ویدئو بر سئو افزایش نرخ کلیک است. نتایجی که در SERP به صورت ویدئو و حاوی rich snippet هستند 41% کلیک بیشتری می خورند. پس اگر با یوتیوب کار می کنید حتما برای ویدئو های خود rich snippet قرار دهید. همچنین آمارها نشان می دهد صفحاتی که حاوی ویدئو هستند بک لینک های بیشتر و با کیفیت تری می گیرند.

6. نرخ بازگشت سرمایه

طبق آمارها 76 % صاحبان کسب و کارها معتقدند که ویدئو ها نرخ بازگشت سرمایه را به صورت فوق العاده ای افزایش می دهند. گرچه تولید ویدئو همیشه راحت ترین کار نیست اما در نظر داشته باشید که همیشه لازم نیست ویدئوی تولیدی شما کامل و با بهترین کیفیت باشد. مهم تر از کیفیت ارائه و بیان کامل ویژگی های محصول و خدمات شماست.

7. افزایش بازدیدکنندگان ویدئو در موبایل

ویدئو و موبایل ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. از سال 2012 تا 2014 بازدیدکنندگان ویدئو در موبایل 400 در صد افزایش داشته است. یوتیوب اعلام کرده است که تعداد بازدیدکنندگانی که از موبایل استفاده می کنند هر سال 100 % افزایش پیدا می کند.

برای ایجاد یک ویدئو به منظور کمپین‌های بازاریابی‌تان می‌توانید نکات زیر را مورد نظر قرار دهید.

ویدئو های خلاقانه و غیر تبلیغاتی

در مقالات گذاشته یادآور این بودیم که در هر نوع بازاریابی باید مخاطب خود را تبلیغ زده و خسته نکنید و بضورت نامحسوس او را با برند خود آشنا نمایید. برای مثال اگر فعالیت تبلیغاتی شما روی یک رستوران است مدام غذاهای آن جا و تصاویر را به اشتراک نگذارید. می توانید ویدئو های کوچکی تولید کنید با مضمون رمز های آشپزی کوتاه و در لابلای پست هایتان فعالیت و اطلاع رسانی هایتان را آرام آرام به اشتراک بگذارید.

تعامل بیشتری با مخاطب داشته باشید

امروزه همه مجهز به ابزاری برای فیلم گرفتن هستند مانند موبایلشان.در صفحه رسمی خود یک تعامل و ارتباطی را ایجاد کنید که باعث شود مخاطب از حالت مخاطب عادی به مخاطب فعال دربیاید. به طور مثال یک شرکت گردشگری میتواند از مخاطبان بخواهد کلیپی ویدئویی کوتاه از مکان دیدنی شهر خود تهیه کند و با نام خودش در وب سایت شما نمایش داده شود و برای این زحمت هم هدیه ایی به قید قرعه به بهترینش بدهید.این کار فعالیت را در وب سایت شما بالا میبرد.

ساخت ویدئو های آموزشی بهتر از تبلیغاتی

در مقالات قبلی یادآور این شدم که بازاریابی محتوایی باید برای کاربر مفید باشد این عمل باعث ماندگاری برند شما در ذهن او می شود. مثلا اگر شما میخواهید یک ماشین لباسشویی تبلیغ کنید لزومی ندارد از بهترین ها و اولین ها و تمامی حسن های آن تعریف کنید اگر ویدئویی کوتاه آموزش صحیح کار با لباسشویی را در وب سایتتان قرار دهید این بهترین نوع تبلیغ برای شما می باشد که در مابین آن اسم برند فقط بصورت تصویری در ذهن مخاطب بماند.

راحتی ارتباط در ویدئو تبلیغاتی

بهتر است ویدئوهای تولیدی تان نه خیلی رسمی و نه خیلی غیر رسمی باشند. ویدئو تان اگر خیلی رسمی و خشک باشد مخاطب حس انفعالی میگیرد البته خیلی هم صمیمی باشد ممکن است جایگاه برند را زیر سوال ببرد سعی کنید ویدئوتان قابل اعتماد باشید، ایجاد ارزش کنید و حتی گاهاً طنز و شوخی را چاشنی کار خود کنید. به محتوای ویدئویی به عنوان یک ابزار تبلیغاتی نگاه نکنید، بلکه آن را به عنوان یک فرصت طلایی جهت برندینگ خود و مجموعه تان در نظر بگیرید.

نتیجه گیری کلی :

همانطور که گفتیم روز به روز بر محبوبیت محتوای ویدئویی افزوده می شود. در کنار این موضوع ابزارهای ضبط و ادیت نیز پیشرفت قابل توجه ای داشته اند. ساخت کلیپ برای کسب و کار شما به خلاقیت و شناخت درست از مشتری بستگی دارد. اگر این نکات مد نظر قرار گیرند ویدئوی ساخته شده توسط شما می تواند به سرعت در سطح اینترنت پخش شود و میلیون ها بازدید به دست آورد.
هر کاری و در هر مدلی اگر خلاقیت و ابتکاری درون آن قرار نگیرد نوعی سری کاری میشود و همین کار ممکن است اثر ضد هدف شما داشته باشد. بر همین اساس با خلاقیت وارد عمل شوید از افراط بپرهیزید و خود را در جایگاه مخاطب و مشتری قرار دهید. وقتی شما تصمیم گرفتید کمپین بازاریابی ویدئویی خود را به راه اندازید، از یاد نبرید که «دیده شدن» ویدئو تنها هدف شما نیست.حتی اگر ویدئوهای شما هزاران بیننده داشته باشد ولی هیچ یک از این افراد به مشتری شما تبدیل نشوند و به عبارتی نرخ تبدیل، صفر یا بسیار پایین باشد، شما برد نکرده‌اید. به طور طبیعی شما بیننده را برای این می‌خواهید که بتوانید او را به مشتری و مصرف‌کننده تبدیل نموده و حتی‌الامکان ترافیک سایت‌تان را بالا ببرید.کمپین‌های شما به بینندگان فعال نیاز دارد، ولی نه فقط کاربرانی که می‌آیند ویدئوهای شما را تماشا می‌کنند، آنها را احیاناً لایک و Share می‌کنند و خلاص! در کوتاه سخن، یک کمپین بازاریابی ویدئویی اگر به طور موفق و کارآمد عمل کند، این فرصت را در اختیار بازاریاب‌ها قرار می‌دهد که رابطه‌ای دوسویه و مستمر بین برند و مصرف‌کننده به وجود آورند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
شکوفه شعبانی
ارسال شده در : جمعه 21 مرداد 1401

سلام بسیار عالی بود کاش منبع داشت ویا لااقل نام نویسنده نوشته میشد

آگهی90
ارسال شده در : پنجشنبه 20 مهر 1396

با سلام مثل همیشه فوق العاده بودید درود به شما بخاطر مطالب دست اول و داغ سایت پر محتوا و زیبایی دارید