راهنمای انتخاب اسم برای سایت

یکی از آن تصمیم هایی که بر روی تمام سال های فعالیت کسب و کار شما اثرگذار است، اسم سایت شما خواهد بود. فرقی ندارد که یک استارتاپ نوپا هستید، یا این که قصد گسترش تجارت سنتی و حتی خانوادگی خود را در فضای آنلاین دارید. در هر صورت، اسم سایت شما و آن چیزی که در آدرس URL سایت شما نمایش داده می شود، حکم امضای شخصی و هویت برندتان را دارد. در این مقاله می آموزیم که چگونه با رعایت نکاتی ظریف اما پراهمیت و طلایی، نامی را برای سایت انتخاب کنیم که هرگز قصد تعویض آن را هم نداشته باشیم.

در نظر داشته باشید که اسم سایت شما، همانطور که تلفظ می شود باید نوشته شود و معادل دامنه ای است که برای سایت خود ثبت می کنید. بنابراین برای انتخاب اسم مناسب برای سایت باید به دنبال انتخاب دامنه معادل با آن نیز باشید، ما در این مقاله نکات مرتبط با انتخاب اسم سایت را مطرح می کنیم و برای شما آنها را شرح خواهیم داد.

انتخاب اسم سایت


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


1. خط تیره و اعداد در اسم سایت ممنوع!

یکی از اشتباهاتی که خیلی از افراد تازه کار در انتخاب اسم وبسایت خود و یا شرکت شان مرتکب می شوند، این است که وقتی نام انتخابی آن ها قبلاً انتخاب شده است، از خط تیره برای ساختن یک دامنه منحصر به فرد کمک می گیرند. به مثال زیر دقت کنید:
فرض می کنیم من می خواهم یک فروشگاه آنلاین گل فروشی راه اندازی کنم. نامی که من برای تجارت آنلاین (E-Commerce) خود در نظر گرفتم GolForoush.com است. اما نا امیدی در من زمانی شکوفه می زند که می بینم قبل از من، شخص یا شرکت دیگری این دامنه را به ثبت رسانده است. حال من برای آن که هوش خود را اثبات کنم (!)، یک خط تیره بین Gol و Foroush می گذارم تا دامنه ای به صورت Gol-Foroush.com داشته باشم.
شاید در ابتدا ایده ای این چنین خردمندانه به نظر برسد، اما تجربه سالیان اخیر وبمستر ها نشان داده که به یاد سپردن اسم سایت با خط تیره برای کاربران سخت خواهد بود. در ضمن من ممکن است نا خود آگاه، مقدار قابل توجهی از بازدید کنندگان سایت خود را به سایت رقیب بفرستم. زیرا کاربران به صورت پیش فرض اسم سایت را بدون خط تیره تایپ می کنند، و طبیعتاً سر از وبسایت رقیب من در خواهند آورد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله دامنه چیست را مطالعه نمایید.

2. استفاده از پسوندهای رایج

درست است که امروزه گزینه های پر شماری، برای نشستن در انتهای URL شما در دسترس هستند، اما .net، .info و تمام انتخاب هایی از این دست، اولین فکری نیستند که به ذهن کاربران عادی اینترنت خطور می کنند. نزدیک به 75 درصد دامنه های فضای اینترنت، با .com به پایان می رسند. 
معمولاً شرکت ها زمانی به فکر گزینه هایی چون .net و به خصوص .ir می افتند، که دامنه اینترنتی انتخابی آن ها قبلاً خریداری شده باشد. اما رفتن به سراغ گزینه دوم، بهتر از کوچ به دامنه ای ارزیابی می شود، که انتخاب نخست کاربران عادی فضای مجازی لقب نمی-گیرد. این را هم به عنوان تیر خلاص در نظر بگیرید، که مرورگر ها اگر کاربر در قسمت URL انتهای دامنه را ننویسد، وی را به صورت اتوماتیک به دامنه .com که احتمالاٌ رقیب شماست، بر می گردانند. ما همیشه توصیه می‌کنیم دامنه.com را انتخاب کنید. در حالی که  استفاده از پسوندهای جدید هم یک گزینه باشد، یک دامنه.com همچنان بیشتر توسعه یافته و معتبر است. پسوند دامنه جدیدتر مانند.ninja یا.photography می‌تواند غیر قابل اعتماد به نظر برسد.


بیشتر بخوانید تفاوت زیر دامنه و زیر شاخه


3. دامنه باید به سادگی نوشته و خوانده شود.

شاید این امر که دامنه ی یک برند مطرح باید توسط کاربران سریع و بی دردسر تایپ گردد، کاملاً بدیهی و معقول به نظر برسد. اما تلفظ آسان یک دامنه از دید عده ای آن قدر هم مهم و حیاتی تلقی نمی شود. خب اگر کمی از ویژگی های فیزیولوژی ذهن انسان بدانیم، در خواهیم یافت که مغز ما هر آن چه که راحت تلفظ و خوانده می شود را، بسیار بهتر از کلمات یا عباراتی که صرفاً راحت نوشته می شوند ثبت و ضبط می نماید.
اگر اسم سایت شما به سختی تلفظ می شود، هر چقدر برای برند سازی و تثبیت ارزش های کسب و کار آنلاین خود تلاش کرده اید بی اثر و یا کم اثر خواهد بود. یکی از آزمون های موثر برای سنجش میزان آسانی دامنه ی شما در تلفظ، این است که از 10 نفر بخواهید آن را بدون هیچ پیش  زمینه ای بخوانند. اگر بیش از 1 یا دو نفر در اولین کوشش به مشکل برخوردند، بهتر است کمی روی نام سایت خود تجدید نظر کنید.

4. نام سایت خود را خلاقانه انتخاب کنید.

برای اکثر کلمات فارسی و انگلیسی تک بخشی در حوزه‌های مختلف شغلی و ... تا به امروز دامنه با پسوند‌های مختلف ثبت شده است. خلاقیت به خرج دادن برای نام سایت در کنار کمک به برندینگ سایت شما، باعث می‌شود تا از درسرهای وجود دامنه مشابه و تکراری خلاص شوید. راهکارهای زیادی برای انتخاب نام سایت وجود دارد. به طور مثال استفاده از کلمات انگلیسی، کلمات قدیمی و نوستالژیک، استفاده از نام حیوانات و ... می‌تواند در انتخاب یک نام خلاقانه برای سایت به شما کمک کند. 


بیشتر بخوانیدتغییر نام دامنه و معرفی آن به گوگل بدون افت رتبه 


5. نام سایت شما باید برند ایجاد کند.

وقتی قرار است تا سال ها یک سایت مشخص را برای کسب درآمد و تجارت در اختیار بگیرید، در حقیقت قصد بنا کردن ساختمانی را دارید که دامنه، پی یا فوندانسیون ساختمان شما را تشکیل می دهند. یک وبسایت زمانی موفق قلمداد می شود، که میان رقبای خود تفاوت ایجاد کرده و باعث پدید  آمدن یک برند منحصر به فرد شود.
به عنوان مثال اگر فروشگاه غول پیکر آمازون، نامی عمومی و کلی چون OnlineBookShop.com را به عنوان دامنه انتخاب می کرد، آیا در سرتاسر دنیا به این سادگی شناخته می شد؟ مقصود از این سخن بی اهمیت جلوه دادن حرکت اصولی و منطقی در دیگر جنبه های یک سایت، مانند محتوا و بازاریابی دیجیتال نیست، اما تمایز میان یک برج شکوهمند و ساختمانی معمولی، از اولین قدم ها یعنی ریختن پی سازه مشخص و معین می شود.
در فضای وب فارسی اما فروشگاه های متعددی ادعای فروش بهترین پوشاک را مطرح می نمایند، اما آیا هیچ یک از آن ها حداقل در دامنه ی خود، توان رقابت با سایت های چون Bamilo.com و یا Modise.com را دارند؟

انتخاب نام سایت و نام دامنه - پسوند دامنه

8. از عبارات کوتاه استفاده کنید.

در حالی که کلمات کلیدی مهم هستند، نباید طول دامنه از حد معقولی فراتر برود. بهتر است که یک نام کوتاه و به یاد ماندنی داشته باشید. یک راه خوب  این است که نام دامنه خود را زیر 15 کاراکتر نگه دارید. دامنه‌های طولانی‌تر برای کاربران شما سخت‌تر است.


طراحی سایت وردپرسی با کدنویسی اختصاصی تیم وب 24


نتیجه گیری

اسم سایت، باید معادل دامنه ای باشد که برای سایت خود ثبت می کنید و همانطور که اسم سایت شما خوانده می شود، نام دامنه نیز نوشته شود. یک دامنه خوب اینترنتی، باید به راحتی قابل فهم باشد و نحوه خواندن و نوشتن آن یکسان باشد، به روش های مختلف قابل نوشتن نباشد و در یاد افراد باقی بماند. همچنین قابل تقلید توسط دیگران نباشد و در ذهن افراد حس خوبی را تداعی کند، یک دامنه مناسب، حس حرفه ای بودن و اعتماد را در ذهن مخاطب ایجاد می کند. امیدواریم که با رعایت نکاتی که در این مقاله مطرح شد بتوانید یک نام دامنه مناسب برای کسب و کار اینترنتی خود انتخاب کنید.

نظرات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

faq

اسم سایت شما و آن چیزی که در آدرس URL سایت شما نمایش داده می شود، حکم امضای شخصی و هویت برندتان را دارد. بنابراین اسمی که برای سایتتان انتخاب می کنید بسیار مهم است.

سادگی نام دامنه، خلاقیت در انتخاب نام، استفاده از پسوند های رایج، عدم استفاده از خط تیره از جمله مواردی هستند که باید در انتخاب نام سایت به آن توجه کنیم.

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
جواد فرازمند
ارسال شده در : شنبه 01 بهمن 1401

خیلی ممنون از محتوای عالیتون من تونستم با استفاده از این محتوا و ایده هایی که بهم داد برند مه پوش رو انتخاب کنم برای سایت یکی از دوستانم دمتون گرم