پلتفرم چیست؟ معنی عبارت پلتفرم (Platform) و مزایای آن چیست

پلتفرم به چه معناست؟

در فناوری اطلاعات یا IT؛ پلتفرم، هر نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که برای میزبانی یک اپلیکیشن یا سرویس مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال یک پلتفرم اپلیکیشن، شامل سخت‌افزار، یک سیستم عامل و برنامه‌های هماهنگی است که از مجموعه دستورالعمل‌هایی برای یک پردازنده یا ریزپردازنده خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مورد پلتفرم پایه‌ای ایجاد می‌کند که تضمین می‌کند کد هدف (موضوع) با موفقیت اجرا خواهد شد. برای مثال نرم افزار تلگرام یک پلتفرم محسوب می شود.

پلتفرم چیست؟، what is platform

هنگامی که نرم‌افزار می‌خرید، مهم است بدانید که چه پلتفرمی برای نرم‌افزار نوشته شده است. برخی نرم‌افزارها به صورت پلتفرم مشخص هستند، بدان معنا که برنامه نویسان به صراحت برنامه اپلیکیشن را برای اجرا بر روی یک پلتفرم مانند ویندوز یا مک طراحی کرده‌اند. نرم افزار همچنین می‌تواند پلتفرم چند سکویی یا  cross-platform (برنامه‌هایی که قابلیت اجرا در چندین پلتفرم را دارند) باشد بدان معنا که برنامه نویس قصد دارد کد هدف را بر روی بیش از یک پلتفرم به عنوان مثال هم بر روی ویندوز و هم مک ایجاد کند. نرم افزار همچنین می‌تواند platform-agnostic باشد، بدان معنا که نرم افزار برای اجرا بر روی ترکیبی از سیستم عامل و معماری پردازنده شامل یک مرورگر وب به عنوان بخشی از پلتفرم پایه برای مثال طراحی شده است.


معرفی خدمات وب 24: طراحی سایت وردپرس با کدنویسی اختصاصی


تعریف پلتفرم

واژه پلتفرم ممکن است معنای فراتری را توصیف کند و شامل معماری اساسی و نیز نرم‌افزارهایی باشد که بر روی معماری (architecture) ساخته شده است. به عنوان مثال قبول ماشین‌های مجازی در یک شرکت نیاز به پلتفرم مجازی سازی (hypervisor) مانند مایکروسافت Hyper-V و VMware vSphere می‌باشد.
اپلیکیشن‌ها همچنین ممکن است در مفهوم پلتفرم نقش داشته باشند. حتی با وجود اینکه یک اپلیکیشن ممکن است نیاز به یک سیستم محاسباتی اساسی مانند سیستم عامل خاص و سرور یا نرم‌افزار ذخیره‌سازی داشته باشد، یک اپلیکیشن ممکن است به عنوان یک پلتفرم در نظر گرفته شود زیرا به عنوان ابزاری برای انجام کار هدفمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال SQL یک اپلیکیشن دیتابیس است، اما اغلب به عنوان جزئی در سایر وظایف مانند آنالیتیکس، سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) استفاده می‌شود. بنابراین SQL ممکن است به عنوان یک پلتفرم شناخته شود. به طور مشابه، یک اپلیکیشن سرور وب ممکن است به عنوان یک پلتفرم در نظر گرفته شود زیرا برای راه‌اندازی نمای فروشگاهی کسب و کار و یا پورتال کاربر/همکار تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع پلتفرم 

در کل خود پلتفرم ها ب چهار نوع اصلی تقسیم می‌شوند:
  1. پلتفرم های تبادلاتی
  2. پلتفرم های سیستم های تراکنشی
  3. پلتفرم های رسانه های تبلیغاتی
  4. پلتفرم های استقرار یک سیستم

انواع مدل های کسب و کار پلتفرم

  • پلتفرم شبکه‌های اجتماعی
  • پلتفرم پیام رسان ها
  • پلتفرم تجارت الکترونیک
  • پلتفرم معامله و بازار خدمات
  • پلتفرم محصول
  • پلتفرم انتشار محتوا
  • پلتفرم توزیع دیجیتال
  • پلتفرم استریم
  • پلتفرم آموزشی
  • پلتفرم کاریابی 
  • پلتفرم توسعه

معرفی خدمات وب 24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی 


پلتفرم سرویس PaaS چیست؟

توسعه دهندگان نرم افزار که می‌خواهند بدانند چگونه کد خود را در پلتفرم‌های مختلف اجرا ‌کنند ممکن است از یک نوع محاسبات ابری استفاده کنند که به نام پلت فرم به عنوان یک سرویس یا PaaS شناخته می‌شود. به عبارت ساده ارائه دهنده ابر ترکیبات مختلفی از پلتفرم‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار بر روی زیر ساخت‌های خود آن میزبانی می‌کند و توسعه دهنده (برنامه ‌نویس) نرم‌افزار برای استفاده از آنها هزینه می‌پردازد.

به عنوان مثال: در سازمانی ویژگی‌های اساسی که سرور را تعریف می‌کند ممکن است شامل نوع پردازنده مانند Intel x86 or x64، نوع حافظه یا عملکرد مانند DDR4 و اتصالات درونی شبکه مانند 1 GigE باشد. ویژگی‌های فیزیکی سرور همچنین می‌تواند شامل عامل فرم نصب آن مانند رک (rack) یا تیغه‌ای (blade) و یا یک عامل فرم خاص لایه باز باشد.


این مطلب را از دست ندهید: همه چیز در مورد دیجیتال مارکتینگ


جمع‌بندی

با توجه به آنچه که گفته شد، در واقع پلتفرم بستری است که برنامه‌های نرم‌افزاری نوشته شده برای یک وسیله، در آن قابل اجرا و استفاده است که این بستر شامل ملزومات سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری است. به عبارت دیگر یک پلتفرم در واقع معرف ملزومات سخت افزاری مانند سرور و همچنین ملزومات نرم‌افزاری مانند سیستم عامل مورد نیاز برای اجرای یک برنامه کاربردی است. مشتاق نظرات سازنده شما عزیزان در مورد مقالات منتشر شده در وب24 هستیم.

faq

در فناوری اطلاعات یا IT؛ پلتفرم، هر نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که برای میزبانی یک اپلیکیشن یا سرویس مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال یک پلتفرم اپلیکیشن، شامل سخت‌افزار، یک سیستم عامل و برنامه‌های هماهنگی است که از مجموعه دستورالعمل‌هایی برای یک پردازنده یا ریزپردازنده خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال نرم افزار تلگرام یک پلتفرم محسوب می شود.

اپلیکیشن‌ها همچنین ممکن است در مفهوم پلتفرم نقش داشته باشند. حتی با وجود اینکه یک اپلیکیشن ممکن است نیاز به یک سیستم محاسباتی اساسی مانند سیستم عامل خاص و سرور یا نرم‌افزار ذخیره‌سازی داشته باشد، یک اپلیکیشن ممکن است به عنوان یک پلتفرم در نظر گرفته شود زیرا به عنوان ابزاری برای انجام کار هدفمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال SQL یک اپلیکیشن دیتابیس است، اما اغلب به عنوان جزئی در سایر وظایف مانند آنالیتیکس، سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) استفاده می‌شود. بنابراین SQL ممکن است به عنوان یک پلتفرم شناخته شود.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
رضا خُرّم
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 21 اردیبهشت 1400

سلام . عرض ادب و احترام. تشکر ازتوضیحاتتون . خیلی ساده ،، قابل فهم وکامل توضیح دادید.سپاسگزارم

ساناز
ارسال شده در : یکشنبه 17 شهریور 1398

واضح توضیح دادید مرسی

علی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 فروردین 1398

سلام متن اصطلاحات تخصصی دارد برای افرادی که آشنا به واژه های زبان تخصصی کامپیوتر نیستند هضمش مشکل است با تشکر از زحمات شما پیروز باشید

کیا شفیعی
ارسال شده در : پنجشنبه 08 آذر 1397

متن کاملا واضح و مفیدبود. من فقط یک سوال دارم اونم اینکه اگر از من بپرسن از چه پلتفرمی دارم استفاده میکنم چه جوابی باید بدم ؟ یعنی مثلا باید بگن از ویندوز استفاده میکنم؟ یا از مک مثلا استفاده میکنم ؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 11 آذر 1397

سلام دوست عزیز

همان طور که در متن گفته شد، سیستم عامل های ویندوز، اندروید و... را می توان پلتفرم های نرم افزاری در نظر گرفت. در حقیقت می توان گفت سیستم عامل ها بزرگترین و محبوب ترین پلتفرم های نرم افزاری هستند.

مریم محمدی
ارسال شده در : دوشنبه 23 مهر 1397

با سلام و خسته نباشید متن مفیدی بود خیلی باز و واضح پلتفرم رو توضیح داده بود. از زحمتی که می کشید ممنون و سپاس گزارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 25 مهر 1397

سلام دوست عزیز
ممنون از لطف شما