CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست ؛ مزایا و کاربردها

اگر در حال راه‌اندازی یک سایت موفق هستید که می‌خواهید دارای حجم بالایی از ترافیک باشد یا انتظار دارید ترافیک بالایی داشته باشید، بدون شک باید CDN بگیرید تا مطمئن شوید عملکرد وبسایت شما بی عیب و نقص است. بسیاری از افراد کاملا نمی‌دانند که CDN یا شبکه توزیع محتوا (content delivery network) واقعا چیست و چه اثری می‌تواند بر روی وبسایت داشته باشد. یکی از تصورات رایج اشتباه در مورد CDN این است که شما به میزبانی وب (web hosting) نیاز ندارید؛ اما شما عملا به آن نیاز دارید زیرا CDN تنها کمک می‌کند وبسایت شما بهبود یابد. شما هنوز هم باید یک حساب میزبانی وب داشته باشید چنانکه یک CDN کمک می‌کند سرعت وبسایت شما بالا رود و بنابراین باعث بهبود تجربه کاربری می‌شود. 

شبکه توزیع محتوا یا CDN

هر یک از ما که در حال وب گردی در اینترنت هستیم در واقع با CDNها هر روز در ارتباط هستیم. هنگامی که خبرهای آنلاین می‌خوانید، فروشگاه‌های آنلاین می‌بینید، رسانه‌های اجتماعی خود را چک می‌کنید، یا ویدئویی را در یوتیوب می‌بینید شما با CDN در حال تعامل هستید که در پشت هر متن، تصویر یا ویدئو هستند که به دستگاه موبایل یا کامپیوتر شخصی شما فرستاده می‌شود. آنها استحکام یا استخوان‌بندی توزیع محتوای آنلاین هستند که بدون آنها دنیای آنلاین آنچنان که الان سرعت دارد عملکرد نخواهد داشت. 
چرا اینگونه است؟ به این دلیل که CDNها مسائل مربوط به زمان تأخیر را حل می‌کنند که قطعا برای هر کاربر اینترنت بسیار مهم است. نهفتگی یا تأخیر (Latency) اشاره دارد به زمان تأخیر بین زمان درخواست شما برای باز کردن یک صفحه وب خاص و لحظه‌ای که محتوای درخواست شده در واقع روی صفحه نمایش شما ظاهر می‌شود. این تأخیر می‌تواند خسته‌کننده شود و بنابراین برای اینکه به حداقل برسد این مشکل می‌تواند توسط CDNها حل شود.


معرفی خدماات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

شبکه توزیع محتوا (CDNها)، سرورهایی از داخل متصل شده است که در سراسر جهان واقع شده و از نزدیکی جغرافیایی به عنوان معیارهای اصلی برای توزیع محتوای وب کش شده و صفحات وب برای کاربران نهایی استفاده می‌کند.
هنگامی که از سرویس CDN استفاده می‌کنید، محتوای وبسایت شما بر روی چندین سرور در سراسر جهان وجود دارد و از این رو توزیع محتوا را برای کاربران نهایی با توجه به مکان جغرافیایی آنها آسان تر می‌کند. این بدان معناست که هر کاربر، محتوای درخواست شده را از نزدیکترین سرور دریافت خواهد کرد که کل روند را بسیار سریع‌تر می‌کند.

CDN چیست

حتی زمانیکه پهنای باند محدود شده یا افزایش قابل توجهی در ترافیک وبسایت وجود دارد، کاربران نهایی می‌توانند محتوای درخواست شده را به طور مؤثر دریافت کنند. این به خاطر این واقعیت است که CDN محاسبه می‌کند چه سروری نزدیکترین مکان به درخواست کاربر نهایی واقع شده و از محاسبات برای توزیع محتوای درخواست شده استفاده می‌کند. 


مطالعه بیشتر:  افزایش ترافیک سایت


استفاده از شبکه توزیع محتوا
 

بنابراین هدف اصلی CDN این است که فاصله‌ای که محتوای درخواست شده برای سفر دارد را از بین ببرد و بنابراین تعداد Hops (مشخص کننده تعداد مسیریاب‌های موجود بین سرور و سرویس گیرنده) در یک بسته داده (data packet) کاهش یابد. در نتیجه افت کمتری در بسته داده وجود دارد، پهنای باند بسیار بهینه شده است و تأخیر و زمان وقوع به حداقل می‌رسد. همه اینها منجر می‌شود سرعت وبسایت سریعتر شود و عملکرد بهتری داشته باشد که به طور مستقیم تجربه کاربری را بهبود می‌دهد و اینها همان چیزهایی است که هر صاحب وبسایتی برای آنها تلاش می‌کند. 

مزایای CDN برای کاربران نهایی و صاحبان وبسایت چیست؟

مزایای CDN برای کاربران نهایی

مهمترین مزایای CDN برای کاربر نهایی کاهش زمان تأخیر است، از آنجا که محتوای درخواست شده را سریعتر و با افت کمتر بسته داده دریافت می‌کنند؛ زیرا محتوا سریعتر و در کوتاهترین فاصله توزیع می‌شود و تجربه کاربری بهبود می‌یابد.
از آنجا که محتوای وب بر روی سرورهای متعدد در سراسر جهان توزیع شده است، کاربران نهایی تقریبا همیشه به یکی از این سرورها نزدیک هستند، به همین دلیل تأخیر بسیار کاهش یافته است. پایین بودن زمان تأخیر باعث می‌شود کاربران نهایی بتوانند محتوای درخواست شده را سریعتر دریافت کنند و این دقیقا همان چیزی است که کاربران به دنبال آن هستند.
علاوه بر این، افت کمتر جعبه داده به دلیل این واقعیت است که محتوای درخواست شده لازم نیست مسافت طولانی را طی کند یعنی به کاربر نهایی بسیار سریعتر و در مسافت بسیار کوتاه می‌رسد که در نتیجه jitter کمتر می‌شود (jitter: تفاوت زمانی که بسته اطلاعاتی ما از لحظه ارسال درشبکه تا زمان رسیدن به مقصد سپری می‌کند) و به طور قابل توجهی کیفیت ویدئو استریمینگ بهبود می‌یابد. همه اینها منجر به تجربه کاربری فوق‌‌العاده بهتر می‌شود و این یک مزیت مهمی است که CDN می‌تواند هم به صاحبان وبسایت و هم به کاربران نهایی ارائه دهد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت شرکتی با کدنویسی اختصاصی


مزایای CDN برای صاحبان وب سایت 

مزیت‌های CDN برای صاحبان وبسایت شامل بارگذاری کمتر شبکه است که از خرابی‌های سرور جلوگیری می‌کند، کاهش هزینه‌های توزیع محتوا، حفاظت در برابر حملات DDoS، قابلیت اطمینان و مقیاس پذیری بیشتر، 100% در دسترس بودن محتوا و خدمات با کیفیت بالا است.
با هدایت‌گری کاربران نهایی برای محتوای درخواستی خاص به سرورهای نزدیک، بار شبکه به شدت کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند عملکرد وبسایت را فوق‌العاده بهبود بخشد و مهمتر از همه از هر گونه خرابی‌های سرور جلوگیری می‌کند زیرا بار شبکه در این روش متعادل شده است.
از آنجا که بار شبکه به طور یکسان به سرورهای نزدیک توزیع می‌شود، تعداد مشاهده کنندگان بخش خاصی از محتوا کاهش می‌یابد که بسیار هزینه‌های توزیع محتوا را کاهش می‌دهد و منجر به درآمد بیشتر می‌شود. این امر همچنین ظرفیت هر سرور در دسترس را افزایش می‌‌دهد و بنابراین مقیاس‌پذیری عالی در صورت افزایش در مقدار ترافیک را برای شما به ارمغان می‌اورد.
 CDN همچنین می‌تواند امنیت وبسایت شما را بهبود دهد به این دلیل که راه‌حل‌های ابری (cloud solution) در برابر حفاظت از حملات DDoS را ارائه می‌دهد. برای مثال، این راه حل‌‌ها می‌تواند از حملات قبل از اینکه حتی به مرکز داده شما برسد، جلوگیری کند. به دلیل زیرساخت‌های پراکنده شبکه توزیع محتوا، شما یک شبکه امن‌تر را دریافت می‌کنید. CDNها می‌توانند با حملات DDoS به سادگی از طریق پهنای باند مبارزه کنند چرا که آنها کل ترافیک را بر عهده می‌گیرند و سرعت سایت شما را بالا نگه می‌دارند.  به عبارت دیگر به دلیل برقراری ارتباط غیر مستقیم بین بازدیدکننده و وب سرور و نیز مخفی ماندن آدرس IP سرور اصلی، منجر به افزایش امنیت وبسایت و از حملات مختلف جلوگیری می‌کند.
از آنجا که فرایند توزیع محتوا تسریع می‌شود، قابلیت اطمینان و اعتبار محتوا به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد که به طور مستقیم بر روی تجربه کاربری تأثیر می‌گذارد و مقدار زیادی آن را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود صاحبان وبسایت رتبه‌بندی سئو آنها بهبود یابد و بنابراین درآمد بیشتری کسب کنند. 
با چندین کپی از محتوای توزیع شده به بسیاری از سرورها در سراسر جهان، محتوا 100% در دسترس هر کاربر نهایی قرار می‌گیرد. یک CDN یا شبکه توزیع محتوا همچنین صاحبان وبسایت را قادر می‌سازد سرویسی با کیفیت بالا ارائه کنند زیرا تمام مزیت‌هایی که CDN ارائه می‌دهد عملکرد هر وبسایتی را بهبود می‌بخشد. 
بنابراین به طور خلاصه مزایای CDN را می‌توان اینگونه خلاصه کرد:

  1. سرعت بالاتر در بارگذاری وبسایت و انتقال محتوا
  2. کیفیت بهتر محتوا از جمله تصاویر و ویدئو
  3. امنیت بهتر
  4. قابلیت اطمینان و 100% uptime (مدت شمانی که سرور بدون اختلال سرویس ارائه می‌دهد)
  5. مزیت برای سئو؛ بارگذاری سریعتر وبسایت منجر به رتبه‌بندی بالاتر در گوگل می‌شود، 
  6. منجر به تجربه کاربری عالی می‌شود
  7. نرخ تبدیل بالاتر

با این حال، برخی از مشکلات استفاده از سرویس CDN برای وب سایت وجود دارد. برای مثال بعضی از کاربران ممکن است دسترسی مسدود شده را تجربه کنند، زیرا برای بسیاری از سازمانها و حتی کشورها دسترسی به آن تنها برای کاربران خاص محدود شده در نتیجه دامنه های بسیاری مسدود شده است.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس


یکی دیگر از ضعف‌های CDN نگرانی در مورد فایل‌های شماست که بهینه نشده‌اند. فایل‌های میزبانی شده CDN رایگان، 100% در دسترس هستند اما پکیج‌های فایل ممکن است برای سرویس جهت ارائه قابلیت و کارایی بی عیب و نقص بسیار بزرگ باشند. شما می‌توانید با استفاده از ادغام کل فایل‌های سیستم مدیریت محتوا (CSS) و جاوا اسکریپت فایل‌های کوچکتر ایجاد کنید تا سریع تر دانلود شوند، بنابراین درخواست‌های HTTP کمتری ایجاد می‌شود. به این ترتیب می‌توانید فایل‌های بهینه شده خود را بر روی CDN اختصاصی آپلود کنید، اما هزینه‌های اضافی را متحمل خواهید شد. بنابراین یکی دیگر از مشکلات ان هزینه بالای آن است که برای وبسایت‌های کوچک با ترافیک کم به صرفه نیست. 

نتیجه‌گیری

اگر چه سرویس‌های CDN برخی معایب دارند که ممکن است شما را در استفاده از آنها به فکر فرو برد، اما به مراتب مزایای آنها بیشتر است. اگر دارای سایتی بسیار بزرگ با منابع زیاد و ترافیک بالا هستید استفاده از CDN  به طور قابل توجهی در بهبود زمان بارگذاری وبسایت کمک خواهد کرد. البته برای وبسایت‌های کوچک با منابع کم هم می‌توانید استفاده کنید اما تأثیر قابل توجهی نخواهد گذاشت. سرویس‌های CDN می‌توانند برای وبسایت شما کلی از مزایای بسیار مهم ارائه دهد. امیدواریم این راهنما به شما در درک اهمیت CDNها کمک کرده باشد بنابراین از این اطلاعات استفاده کنید تا بتوانید وبسایت خود را کاملا ایده‌ال کنید. مشتاق دریافت نظرات شما در وب 24 هستیم.

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
مهدی
ارسال شده در : پنجشنبه 26 مرداد 1396

سلام....مقالتون خیلی مفید و حجمش هم مناسب بود...خسته کننده نیست. فقط در پاراگراف اول معایب CDN ،کمی بیشتر توضیح بدید. با تشکر فراوان

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 28 مرداد 1396

استفاده از CDN مشکل خاصی ایجاد نمیکند، مگر اینکه تنظیمات آن به درستی انجام نشده باشد یا سایت هایی وجود داشته باشند که فایلهای استاتیک آنها مانند جاوا اسکریپت ها، استایل ها و تصاویر با سرعت زیادی تغییر می کنند و کش شدن این فایلها به سایت مشکل بزند. با سپاس از همراهی شما.