کوتاه کننده لینک گوگل Google URL Shortener چیست؟

آیا تا به حال لینکی از شخصی دریافت کرده‌اید که بسیار کوتاه باشد؟ معمولا لینک‌هایی که می‌بینید بسیار بلند هستند. لینک‌های بلند مخصوصا برای افرادی که تمایل دارند لینک سایت خود را در مکان‌های دیگر به اشتراک بگذارند، می‌توانند مشکل‌ساز شوند.

کوتاه کننده لینک گوگل چیست

لینک‌های بلند را می‌توان با استفاده از ابزار کوتاه کننده لینک، کوتاه کرد؛ این ابزار سرویس آنلاینی است که به آن آدرس بلند صفحه وبسایت داده می‌شود و آن را به یک URL با کاراکترهای کمتر تبدیل می‌کند؛ به عبارت دیگر لینک را کوتاه می‌کند. مزیت لینک کوتاه این است که فضای کمتری را در مقایسه با URL بلند اشغال می‌کند. بسیاری از این سرویس‌ها رایگان هستند و جهت استفاده برای افراد، هیچ هزینه‌ای ندارند. 

گوگل دارای یک کوتاه کننده لینک (Google's URL shortener) به نام goo.gl است. در ابتدا کوتاه کننده لینک گوگل برای انتقال لینک‌های داخلی به سایت‌های دیگر گوگل استفاده می‌شد یعنی فقط برای سرویس‌های خود گوگل قابل استفاده بود؛ اما بعدا این سرویس برای لینک‌های خارجی هم جهت استفاده عموم گسترش یافت و برای همه URLها در دسترس قرار گرفت. این سرویس یکی از بهترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است.

کوتاه کننده لینک گوگل سرویس ساده‌ای است که اجازه می‌دهد شما URLهای خود را کوتاه کنید و سپس کلیک‌های آنها را ردیابی کنید.


بیشتر بخوانید: شبکه خصوصی لینک سازی یا PBN چیست؟


چرا کوتاه کننده لینک لازم است؟

استفاده از کاراکترهای کمتر در هنگام به کار بردن متن در مکانی که محدودیت در تعداد کاراکترها وجود دارد، مهم است؛ این امر در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر که دارای حد مجاز 140 کاراکتر است اهمیت می‌یابد. ارائه لینک به وبسایت‌های دیگر می‌تواند یک منبع فوق‌العاده مفیدی برای به اشتراک‌گذاری محتوا با دوستان، همکاران، و یا مخاطب بازاریابی باشد. همچنین کوتاه کردن لینک به دلیل راحتی در اشتراک‌گذاری آن، می‌تواند تأثیر مثبت در سئو داشته باشد. کوتاه کردن آدرس به خصوص برای آدرس صفحاتی از سایت که در آن از کلمات فارسی استفاده شده بسیار کاربردی است، چرا که با کپی کردن آن ها، آدرس صفحه Encode شده و باعث طولانی شدن URL می شود. 

چگونه باید از کوتاه کننده لینک گوگل (Google URL Shortener) استفاده کرد؟

برای ایجاد یک لینک کوتاه باید به سایت Google URL Shortener رفته و لینک بلند مورد نظر را در کادر وارد کنیم و سپس بر روی Shorten URL کلیک کنیم. لینک کوتاه می‌شود و می‌توانید فهرست لینک‌هایی که تا الان ثبت کرده‌اید را در قالب یک جدول مشاهده کنید. سپس می‌توانیم جزئیات آمار کلیک را ببینیم.

کوتاه کننده لینک

به طور خلاصه با استفاده از ابزار کوتاه کننده لینک گوگل می‌توان آمارهای زیر را به دست آورد:

  • چه تعداد افراد بر روی لینک کلیک کرده‌اند؛
  • مشاهده نمودار زمانی تعداد کلیک‌ها در بازه زمانی مشخص؛
  • مشخص کردن تعداد کلیک بر اساس منابع تبلیغاتی مختلف؛
  • نمایش نام مرورگرهایی که کاربران توسط آن وارد سایت شده‌اند؛
  • نمایش محدوده مکانی و جغرافیایی کاربران وارد شده به سایت شما؛
  • مشخص کردن سیستم عامل کاربرانی که بر روی لینک کلیک کرده‌اند.

خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس و کدنویسی اختصاصی

مزایای استفاده از کوتاه کننده لینک گوگل

1- استفاده از لینک کوتاه شده در ایمیل

بسیاری از ایمیل‌ها حاوی لینک‌های طولانی هستند که خواندن آنها مشکل است. در اینجا مثالی از یک URL طولانی و ناخوشایند در ایمیل آورده شده است:

مثال لینک بلند

داشتن چنین URL طولانی، غیر ضروری است و همانطور که در تصویر دیده می‌شود چنین لینک‌هایی به دلیل طولانی بودن در دو خط قرار می‌گیرند. هدف ایمیل کوتاه بودن است و اینکه پیام را به روشنی بیان کند. بنابراین لینک را می‌توان با کوتاه کردن زیباتر و ساده‌تر کرد. 

2- استفاده از لینک‌های کوتاه شده برای بازاریابی آفلاین

یک نمونه عالی استفاده از لینک‌های کوتاه شده در بازاریابی آفلاین است. اگر پوستری را چاپ کرده‌اید و یا یک آگهی کوچک در روزنامه زده‌اید، ایده‌ال این است که یک لینک کوتاه در آن قرار دهید. لینک‌های کوتاه به راحتی به خاطر سپرده می‌شوند و فضای کمتری را می‌گیرند. 

3- کاربرد در رسانه‌های اجتماعی

باید از لینک‌های کوتاه شده در پست‌های خود استفاده کنید. هنگامی که از یک لینک کوتاه استفاده می‌کنید فضای بیشتری برای نوشتن جزئیات سرویسی که در حال بازاریابی هستید، دارید. البته توجه کنید که پست باید دارای محتوا باشد و نه URL.

4- استفاده از آنالیتیکز بر روی URL گوگل

در صورتی که وبلاگ نویس باشید، احتمالا پست‌های متعددی در هر ماه دارید. پست‌های وبلاگ شما، هسته کسب و کارتان هستند؛ اگر به خوبی عمل نکنند وبلاگ یا وبسایت شما هم نخواهد بود. باید از آمار دقیق تعداد افرادی که به سایت مراجعه می‌کنند و یا از منبع اصلی که افراد را به سمت سایت هدایت کرده مطلع باشیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی‌های خود را برای مراحل بعدی انجام دهیم.


طراحی سایت با وردپرس برای انواع سایت شرکتی و فروشگاهی


این آمارها را می‌توانید از گوگل آنالیتیکس برای دیدن اینکه آیا پست‌های شما خوب عمل می‌کنند یا نه ببینید، اما اگر شما تنبل هستید و حوصله استفاده از گوگل آنالیتکز را ندارید می‌توانید از ابزار دیگری برای تحلیل منابع ورودی به نام کوتاه کننده لینک گوگل استفاده کنید که این روش می‌تواند استراتژی باشد که متوجه شوید آیا همه چیز با توجه به برنامه پیش می رود یا نه. کوتاه کننده لینک گوگل مزیت آن نسبت به گوگل آنالیتیکز این است که نیازی نیست به کدهای آن آدرس حتما دسترسی داشته و یا مالک سایت باشید، با قرار دادن هر لینک مورد نظر خود در کوتاه کننده لینک گوگل می‌توانید کلیک‌های آماری آن سایت را به دست آورید. 

لازم به ذکر است که برخلاف تصور بسیاری از افراد، استفاده از ابزار کوتاه کننده لینک گوگل، آمار لینک‌های ورودی یا بک‌لینک‌ها که از نظر سئو اهمیت زیادی دارند از بین نرفته زیرا گوگل از ریدایرکت 301 برای ارجاع صفحات استفاده می‌کند و به خوبی توسط موتورهای جستجوگر قابل تشخیص است. 

با به دست آوردن آمار مناسب و تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از ابزار کوتاه کننده لینک گوگل، می‌توانید باعث رشد کسب و کار خود شوید و نیز از ایجاد لینک‌ شکسته به وبسایت خود جلوگیری نمایید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
مهیار رحمانی
ارسال شده در : پنجشنبه 16 آبان 1398

سلام برای کوتاه کرده لینکهاتون میتونید از وان دا هم استفاده کنید

سررسید تکسیز
ارسال شده در : پنجشنبه 12 مهر 1397

ممنون از مقاله خوبتون فقط منظور شما از این جمله آخر اینه که میشه لینک کوتاه رو به جای بک لینک استفاده کرد؟ مثلا آدرس http://taksiz.org/product-category/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%B3%D8%B1-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF-98/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%B2%DB%8C-98/ رو با آدرس yon.ir/mbB5Q جایگزین کرد

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 16 مهر 1397

سلام دوست عزیز
خواهش می کنم

منظور این است که باکوتاه شدن لینک، اثر بک لینک و لینک سازی از بین نخواهد رفت و لینک مودنظر، توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی می باشد.