سئو محلی چیست؟ آشنایی با استراتژی لوکال سئو

سئو نه تنها یک راه حل کلی برای افزایش ترافیک سایت شما به شمار می‌رود بلکه اگر باهوش باشید می‌توانید با کمک سئو، مشتریان واقعی زیادی پیدا کرده و فروش خودتان را بالا ببرید. اگر یک کسب‌وکار محلی وابسته به مکان فیزیکی دارید، سئو محلی می‌تواند کمک زیادی به شما کند. روشی که شما را در معرض دید کاربرانی از منطقه جغرافیایی خودتان قرار خواهد داد. در این مقاله از وب 24 به معرفی سئو لوکال یا محلی پرداخته‌ایم. اگر میخواهید مشتریان محلی زیادی جذب کنید، این مقاله را از دست ندهید.


موفقیت در سئو محلی

سئو محلی چیست؟

در سئوی محلی گوگل برای نتیجه مورد جستجوی کاربر، موقعیت کاربر را با استفاده از IP او تشخیص داده و نتایج خود را بر این اساس ارائه می‌دهد. به عنوان مثال اگر بهترین رستوران را جستجو کنیم، گوگل به ما نزدیکترین نتیجه را با توجه به موقعیت مکانی ما ارائه می‌دهد. این امر کمک می‌کند تا کسب‌وکارها محصولات و خدمات خود را به مشتریان محلی که در حال جستجو هستند، ارائه دهند. همانطور که گفته شد مکان جغرافیایی افراد با استفاده از IP قابل شناسایی است؛ اما مکان جغرافیایی کسب‌وکار یا همان وبسایت با رعایت چند نکته ساده و مشخص تعیین می‌شود.

به طور کلی اقداماتی را که برای تعیین مکان جغرافیایی خود و آگاه کردن آن به خزنده‌ها و یا ربات‌های گوگل انجام می‌دهیم، سئوی محلی گفته می‌شود. سئوی محلی از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کند؛ سایت شما در موتورهای جستجویی مانند گوگل، دایرکتوری‌های کسب‌وکار مانند Google My Business listing رتبه‌بندی می‌شود. میلیون‌ها مشتری از جستجوی محلی روزانه استفاده می‌کنند تا بهترین کسب‌وکارهای محلی را در منطقه خود بیابند. شما می‌توانید از طریق سئوی محلی شانس خود را برای یافتن مشتریان بالقوه افزایش دهید.

سئو محلی یا local seo را می‌توان شعبه‌ای از فعالیت‌های سئو دانست که بر رتبه گرفتن سایت در یک منطقه جغرافیایی خاص تمرکز دارد. درواقع هنگام اجرای سئو محلی، کلیه فعالیت‌های سئو داخلی، تولید محتوا و لینک‌سازی خارجی همه در راستای رتبه‌گرفتن در یک منطقه جغرافیایی خاص انجام می‌شوند.

گوگل معمولا بر اساس منطقه جغرافیایی که کاربران در آن حضور دارند، نتایج جستجو را برای عبارت‌های یکسان تغییر می‌دهد تا برای هر منطقه بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد. علاوه بر این نتایج برخی عبارت‌های جستجو شده در گوگل باید به ازای هر منطقه جغرافیایی متفاوت باشد. برای مثال وقتی شما عبارت «رستوران سنتی در اصفهان» را جستجو کنید، باید نتایج جستجو تنها در مورد رستوران‌های شهر اصفهان باشد.

در غیر این صورت تجربه کاربری گوگل تخریب می‌شود. به همین دلیل الگوریتم‌های گوگل چنین عبارت‌هایی را به خوبی تشخیص داده و برای آن‌ها نتایج مرتبط را نمایش می‌دهند. این فرصت بسیار مناسبی برای کسب‌وکارهای محلی است که برای عبارت‌های محلی، سایت خود را بهینه کنند.

موتورهای جستجو برای جمع‌آوری اطلاعات درمورد جستجوهای محلی به سیگنال‌هایی مثل محتوای محلی، صفحات شبکه‌های اجتماعی، لینک‌های داده‌شده از سایت‌های محلی و موارد این‌چنینی وابسته هستند. از این‌رو برای رتبه‌گرفتن در جستجوهای محلی باید سایت خود را در این زمینه‌ها بهینه کنید.

سئو محلی تصاویر

اسلایدر سئو محلی (local seo) چیست؟

اگر دقت کرده باشید برای جستجوی برخی عبارت‌های محلی، گوگل در بالای نتایج جستجو کادری را نمایش می‌دهد که شامل تصاویر برخی مکان‌های مرتبط است. به این کادر اسلایدر محلی گفته می‌شود. از آنجا که اسلایدر سئو در بالای نتایج جستجو و به شکلی متمایز از آن‌ها نمایش داده می‌شود، بیشتر به چشم کاربران می‌آید. در نتیجه حضور در این جایگاه می‌تواند نرخ کلیک بالایی برای یک وب سایت فراهم کند.

در حال حاضر اضافه کردن مکان به جستجو لازم نیست، زیرا گوگل به طور خودکار نتایج را بر اساس لوکیشن شما نمایش می‌دهد. باید در نظر داشت که اخیرا گوگل توجه خاصی را به جستجوی محلی و نمایش بهترین و نزدیک‌ترین نتایج را به کاربران خود دارد؛ بنابراین باید کسب‌وکارها به‌ویژه کسب‌وکارهای مرتبط با مکان جغرافیایی مشخص توجه ویژه‌ای به سئوی محلی داشته باشند.

برای شروع سئوی محلی باید سایت در گوگل مپ ثبت شود. در صورت ثبت نشدن اطلاعات مرتبط با کسب‌وکار در گوگل مپ، وبسایت نمی‌تواند در نتایج محلی گوگل رتبه داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله زیر را در وب 24 دنبال کنید:

چرا سئوی محلی مهم است؟

بیشتر از همیشه افراد به دنبال نتیجه‌های محلی‌ در موتور جستجو هستند. موتورهای جستجو جایگزین دفترچه تلفن‌ها و صفحات زرد شده اند. همچنین گوگل و دیگر نتایج جستجو توجه بیشتری را به جستجوی محلی دارند. اگر شما موردی را در گوگل جستجو کنید، نتایجی را ارائه می‌دهد که مربوط به یک مکان خاص بر اساس آدرس IP کاربر است. اگر شما یک شهر یا منطقه خاص را در جستجوی خود ذکر کنید، گوگل جستجوی خود را محدود کرده و مکان‌های خاصی را جستجو می‌کند. سئوی محلی می‌تواند کارهای زیادی برای کسب‌وکار شما انجام دهد و می‌تواند در رتبه‌بندی شما تاثیر بگذارد.

به عنوان مثال می‌توان نام رستوران‌های ایتالیایی را جستجو کرد و بنابراین فهرستی از نتایج در گوگل به نمایش در می‌آید. همراه این فهرست، صفحه‌ای از گوگل مپ نشان داده می‌شود که در آن نقطه‌های قرمز رنگی مشخص شده که مکان‌های پیشنهادی را روی نقشه به کاربر نشان می‌دهد. همچنین کاربر می‌تواند روی فهرستی از سایت‌های نشان داده شده کلیک کند و با خواندن نظرات، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کند.

تا همین چند سال پیش وقتی هنوز گوگل اینقدرها محبوب نبود، برای پیدا کردن یک مغازه، کسب‌وکار یا هر سرویسی در نزدیکی محل زندگیتان باید از دوستان و آشنایان سراغ می‌گرفتید یا به صفحات نیازمندی روزنامه ها مراجعه می‌کردید. البته این جستجوها در موارد زیادی هم موفقیت آمیز نبود. امروزه اما نیازی به این کارها نیست. کافی است سرویسی که نیاز دارید، در گوگل جستجو کنید تا لیستی از مراکز مورد نیاز شما را نشان دهد. حتی می‌توانید در عبارت جستجوی خود مکان جغرافیایی خود را هم بیان کنید تا نتایجی دقیقا مرتبط و موجود در منطقه جغرافیایی خودتان را مشاهده کنید.

بررسی‌ها نشان داده که امروزه نیمی از کسانی که یک جستجوی محلی را در گوشی تلفن همراه خود انجام می‌دهند، پس از یک روز به‌صورت فیزیکی به مکان‌های موردنظر مراجعه می‌کنند، این رقم برای کامپیوترها 34 درصد است. همچنین 18 درصد جستجوهای محلی در گوشی‌های موبایل پس از یک روز به خرید منجر می‌شوند و 78 درصد آن‌ها هرچند دیرتر اما در نهایت به یک خرید فیزیکی ختم می‌شوند.

علاوه بر این‌ها باید بدانید در سال 2017، چیزی در حدود 97 درصد مشتریان کسب‌وکارها، آن‌ها را از طریق گوگل جستجو کرده اند. این رقم قطعا در حال حاضر بیشتر هم شده است. همه این آمارها را گفتیم که نشان دهیم جستجوی محلی اهمیت زیادی برای کسب‌وکارها دارد. بخصوص کسب‌وکارهایی که به مکان فیزیکی وابسته بوده یا در کنار وب‌سایت یک مغازه یا فروشگاه هم دارند. سرمایه‌گذاری روی جستجوی محلی می‌تواند ترافیک و در نتیجه خرید زیادی برای این کسب‌وکارها فراهم کند.


مثال سئو محلی

بر اساس تحقیقاتی مشخص شده است که 82% از مشتریان محلی از موتورهای جستجو برای یافتن کسب‌وکارهای محلی استفاده می‌کنند. در گزارشی دیگر بیان شده که 64% از مشتریان محلی موتورهای جستجو را به عنوان منبع اصلی یافتن کسب‌وکارهای محلی استفاده می‌کنند و 46% از جستجوهای گوگل، محلی هستند. مشتریان محلی قصد دارند به صورت آنلاین کسب‌وکارهای محلی را بیابند. برای کسب‌وکارهای فعلی و نیز جدید مهم است که قابل مشاهده باشند. بنابراین اگر در نتایج جستجوی محلی ظاهر نشوید، در نتیجه یک پایگاه کاربری بسیار بزرگی را از دست داده‌اید. 

روش های بهینه سازی سئو محلی

خوشبختانه، چندین مرحله ساده برای آماده‌سازی وبسایت در جستجوی محلی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید سایت خود را در صفحه نتایج جستجو بالا ببرید. سئوی محلی با گوگل مپ آغاز می‌شود که باید آدرس شرکت خود را در آن ثبت کنید. اطلاعات تماس و مکان شما به‌روز باشد تا آنجا که شما بر روی Google maps و جستجوها ظاهر شوید. توصیه می‌شود آدرس و مشخصات کسب‌وکارخود را به همراه کد شهر و کد پستی در وبسایت درج کنید تا گوگل بهتر بتواند رابطه میان گوگل مپ و وبسایت را درک کند.

راهکار دیگر برای سئوی محلی استفاده از گوگل بیزینس است که امکان درج آدرس، نام و مشخصات شرکت را می‌دهد؛ درج آدرس در گوگل بیزینس یکی از معیارهایی است که گوگل برای نتایج جستجوی محلی خود استفاده کرده و بنابراین تأثیر بسیار خوبی در سئوی محلی دارد (البته این ابزار به دلیل مسائل تحریم در ایران پشتیبانی نمی‌شود). 

داشتن سئوی محلی بسیار مهم است. داشتن مکان هدفمند در صفحات عنوان، تگ‌ها و در توضیحات متای صفحه لازم است؛ از آنجا که صفحاتی که عناوین آن‌ها دارای کلمات کلیدی جغرافیایی می‌باشد، در نتایج جستجوی محلی رتبه بالاتری دریافت می‌کنند، به عنوان مثال در هنگام جستجوی عبارت «طراحی سایت» در گوگل، اگر مرورگر موقعیت کاربر را در تهران شناسایی کند، صفحات دارای عناوین کلمه تهران مانند «طراحی سایت حرفه ای» شانس بیشتری را برای دریافت جایگاه مناسب‌تر دارند. همچنین جاگذاری نقشه مکان خود بر روی صفحه تماس خود نیز به رتبه‌بندی سئوی محلی کمک می‌کند. 

از جنبه سئوی محتوا، بر روی کلمات کلیدی محلی تمرکز کنید. به عنوان مثال، به جای تمرکز کردن تنها بر روی کلمه «رستوران»، بر روی «رستوران در تهران» تمرکز کنید. این امر هم رتبه‌بندی سئوی کلی و هم رتبه‌بندی سئوی محلی را ارتقا می‌دهد. بنابراین باید روی کلمات کلیدی که در آن‌ها به محل جغرافیایی شما اشاره دارد، هدف‌گذاری کنید و این امر تأثیر قابل توجهی در سئوی محلی شما خواهد گذاشت.

یکی از بخش‌های مهم سئو سایت، لینک‌های خارجی است. این به معنای ایجاد پروفایل‌ها و لینک دادن به وبسایت خود در دایرکتوری‌ها و سایت‌های معتبر است. کسب لینک‌های مناسب و واقعی از سایت‌های مرتبط با حوزه کاری خود و با هدف‌گذاری بر روی عباراتی که به مکان جغرافیایی شما اشاره شده، تأثیر زیادی را در سئوی محلی خواهد داشت. این مرحله ساده‌ای است که بسیاری از افراد انجام نمی‌دهند.

برای بهینه سازی سئو محلی کار اضافه‌تری قرار نیست انجام دهید. تنها باید همان روش‌هایی که برای بهینه‌سازی سایت به کار می‌بردید، حالا با کمی ظرافت برای عبارت‌های محلی به کار ببرید. در ادامه مراحل سئو لوکال را مرور می‌کنیم:

تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی را می‌توان مهم‌ترین بخش سئو محلی دانست. اگر عبارت‌هایی که کاربران منطقه جغرافیایی‌تان برای جستجوی کسب‌وکارهایی مثل شما را جستجو می‌کنند، درست حدس بزنید، بخش زیادی از کار شما انجام شده است. برای پیدا کردن این عبارت‌ها در قدم اول باید به طوفان فکری بپردازید. به این فکر کنید که اگر خودتان دنبال یک سرویس خاص در شهرتان بگردید، چه چیزی را جستجو می‌کنید. یک پیشنهاد مناسب استفاده از عبارت‌های «سرویس در منطقه جغرافیایی» است.

به جای کلمه سرویس خدمات خود را و به جای منطقه جغرافیایی، شهر خودتان را بگذارید. این عبارت‌ها معمولا بیشترین جستجو را توسط کاربران دارند. علاوه بر این می‌توانید با جستجوی همین عبارت در گوگل، از پیشنهادات گوگل هم برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. تحلیل رقبا و همچنین کمک گرفتن از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی هم در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند.

ثبت مکان در گوگل مپ

قبل از پرداختن به این مرحله لازم است اشاره کنیم که مهم‌تر از ثبت مکان در گوگل مپ، ثبت آن در سرویس  Google My Business است. اما از آنجا که این سرویس برای کاربران ایرانی مسدود شده می‌توانید به همان گوگل مپ اکتفا کنید و محل دقیق کسب‌وکار خود را به همراه اطلاعاتی مثل شماره تماس، ساعات باز و بسته شدن را به همراه تصاویری از محل آن ثبت کنید.

استناد به کسب‌وکار

استناد به کسب‌وکار شما یعنی ذکر نام، آدرس و شماره تلفن آن در سایت‌های مختلف. هرچقدر استنادهای بیشتری برای کسب‌وکار شما به‌خصوص در بین سایت‌های محلی وجود داشته باشد، گوگل راحت‌تر می‌تواند آن را شناسایی کنید. برای ایجاد استنادهای سعی کنید اطلاعات کسب‌وکار خود را در سایت‌های آدرس، نیازمندی‌ها و دسته‌بندی مشاغل وارد کنید. همچنین سرویس‌هایی که برای پیداکردن مشاغل ایجاد شده‌اند، در این زمینه به شما کمک خواهند کرد. مثلا اگر صاحب یک هتل هستید، حتما در سرویس‌های جستجوی مکان‌های اقامتی، هتل خود را ثبت کنید.

سئو داخلی برای کلمات کلیدی محلی

برای انجام سئو داخلی کلمات کلیدی محلی لازم است به برخی نکات توجه ویژه نشان دهید. در ابتدا باید ساختار سایت برای سئو محلی بهینه کنید، این بدین معنا است که باید برای هر کدام از موقعیت‌های جغرافیایی که در آن فعالیت دارید، یک صفحه فرود جداگانه بسازید و آن را برای عبارت محلی همان مکان بهینه کنید. مثلا اگر شما رستوران با چندین شعبه در شهرهای مختلف دارید، باید برای هرکدام از عبارت های رستوران در اصفهان یا رستوران در شیراز و... یک صفحه فرود ساخته و آن را برای عبارت موردنظر بهینه‌سازی کنید.

علاوه بر این باید اطلاعات سایت خود در گوگل مپ را در قسمت فوتر صفحه اول سایت نمایش دهید. این به گوگل و کاربران کمک می‌کند، موقعیت شما را بهتر شناسایی کنند. ابزار دیگری که برای سئو محلی به شما کمک می‌کند، ایجاد اسکیما سئو محلی است. اسکیما یا داده های ساختار یافته به گوگل کمک می‌کند اطلاعات دقیق‌تر و جزئی‌تری در مورد سایت شما بدست آورد. برای سئو محلی هم اسکیمای خاص آن وجود دارد که بهتر است حتما از آن استفاده کنید.

سئو خارجی

برای فعالیت‌های سئو خارجی سایتتان باید لینک‌سازی خود را روی کلمات کلیدی محلی متمرکز کنید، بدین‌ترتیب که انکرتکست ها را از کلمات کلیدی محلی انتخاب کرده و همچنین باید از سایت های محلی لینک بیشتری دریافت کنید.

لوکال سئو local seo

نکات سئو محلی (local seo) 

در سئو محلی باید به جزییات زیادی توجه کنید، جزییاتی که گاه خارج از سئو محلی هم قرار دارند اما روی آن تاثیر دارند. در ادامه تعدادی از نکات آن را مرور می‌کنیم:

سایتتان را موبایل فرندلی کنید

قبل از آنکه سایتتان را برای سئو محلی بهینه کنید، مراقب باشید که برای دستگاه‌های گوشی موبایل به خوبی نمایش داده شود. چراکه اغلب جستجوهای محلی با استفاده از گوشی های موبایل انجام می‌شود. در نتیجه اگر سایت شما موبایل فرندلی نباشد، هیچ سودی از سئو محلی نخواهید برد.

به نقد و نظرات مشتریان توجه کنید

در سئو محلی باید روی نظرات و بررسی‌ها هم سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهید. امروزه کاربران اینترنت پس از جستجوی کسب‌وکارها، برای انتخاب آن‌ها به نظرات دیگر کاربران توجه می‌کنند. از این‌رو نظرات و بررسی‌های مثبت از سوی مشتریان شما در فضای اینترنت می‌تواند کمک زیادی به بالابردن ورودی سایت شما بکند. سایت‌های نظردهی، نظرات سایت خودتان و قسمت نظرات گوگل مپ در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

دیگر بخش‌های سئو را فراموش نکنید

هرچقدر هم که کسب‌وکار شما محلی باشد، نباید فقط به سئوی محلی تمرکز کرده و از بهینه‌سازی سایت برای دیگر کلمات کلیدی غافل بمانید. توجه داشته باشید که آنچه باعث شهرت برند و محبوبیت سایت شما می‌شود، محتوای کاربردی و مفید است. اگر کاربران پس از ورود به سایت شما، محتوای مفیدی بدست آورند، با آن تعامل برقرار می‌کنند. در غیر این صورت آن را به سرعت ترک خواهند کرد.

نتیجه‌گیری

ادغام سئوی محلی به سئوی موجود یا برنامه دیجیتال مارکتینگ کار دشواری نیست؛ همه این‌ها مقداری تنظیمات جزئی می‌خواهد. سئوی محلی مهم‌تر از قبل شده است. بهینه‌سازی برای جستجوی محلی به کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد که از رقبای خود پیشی بگیرید، همچنین دیده شدن شما را در جستجوی آنلاین افزایش می‌دهد. اگر تجارت یا وب سایت شما محدوده جغرافیایی مشخصی را پوشش می‌دهد باید به سئو محلی نیز توجه داشته باشید. عدم انجام این کار می‌تواند برای کسب‌وکار شما بسیار زیان آور باشد.

امروزه سئو محلی به راه حل مهمی برای کسب‌وکارها تبدیل شده تا بتوانند فروش خود را بالا ببرند. توجه به سئو محلی به معنای غافل شدن از سئوی داخلی یا خارجی نیست بلکه باید همه فعالیت‌های سئو را با تمرکز روی کلمات کلیدی محلی انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند مشتریانی از منطقه جغرافیایی خودتان پیدا کنید. از آنجا که مشتریان واقعی عبارت‌های محلی را جستجو می‌کنند، نرخ تبدیل این جستجوها به شدت بالا است. اگر یک کسب‌وکار محلی دارید، لازم است حتما روی سئو لوکال سرمایه‌گذاری کنید.

faq

در سئوی محلی گوگل برای نتیجه مورد جستجوی کاربر، موقعیت کاربر را با استفاده از IP او تشخیص داده و نتایج خود را بر این اساس ارائه می‌دهد. به عنوان مثال اگر بهترین رستوران را جستجو کنیم، گوگل به ما نزدیک‌ترین نتیجه را با توجه به موقعیت مکانی ما ارائه می‌دهد.

سئوی محلی می‌تواند کارهای زیادی برای کسب و کار شما انجام دهد و می‌تواند در رتبه‌بندی شما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال می‌توان نام رستوران‌های ایتالیایی را جستجو کرد و بنابراین فهرستی از نتایج در گوگل به نمایش در می‌آید. همراه این فهرست، صفحه‌ای از گوگل مپ نشان داده می‌شود که در آن نقطه‌های قرمز رنگی مشخص شده که مکان‌های پیشنهادی را روی نقشه به کاربر نشان می‌دهد. همچنین کاربر می‌تواند روی فهرستی از سایت‌های نشان داده شده کلیک کند و با خواندن نظرات، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha