تاثیر SVG در سئو و طراحی سایت

آیا SVG برای سئو خوب است یا خیر؟

گوگل در مورد تاثیر SVG بر سئو اشاره ی مستقیم و دقیقی نکرده است اما ما در این مقاله می خواهیم راجع به ویژگی های استفاده از SVG بپردازیم و بعد از خواندن مقاله تصمیم گیری را بر عهده ی خودتان می گذاریم که آیا svg برای سئو و سایت شما خوب است یا خیر؟

همانطور که قبلا در مورد بهینه سازی تصاویر وب سایت و الگوریتم های گوگل صحبت کرده بودیم، شما می دانید که اگر تصاویر سایتتان سریع تر لود شوند تاثیر مثبتی روی سئو سایت شما دارد .قطعا اکثر کاربران شما صبور نبوده و دوست ندارند که زمان طولانی را برای باز شدن صفحه ی سایت و تصاویر شما بگذرانند، و یا اینکه دوست ندارند که تصاویری با کیفیت بسیار پایین را در سایتتان مشاهده نمایند.

SVG مخفف  Scalable Vector Graphicsاست. از بارزترین مشخصات SVG می توان به کیفیت آن اشاره کرد که با زوم و resize کردن کیفیت آن تغییر نمی کند و پایین نمی آید. دلیل این موضوع این است که تصاویر SVG به صورت برداری ذخیره می شوند، یعنی به جای اینکه نقاط تصویر بر روی کامپیوتر به صورت پیکسلی ذخیره شوند، محتوای تصویر با استفاده از فرمول های ریاضی و هندسی ذخیره می شوند و به همین دلیل هم حجم تصاویر بسیار کم خواهد بود و هم اینکه با بزرگ و کوچکتر شدن تصویر کیفیت آن تغییر نمی کند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس


از دیگر ویژگی های استفاده از svg می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هرالمنت و ویژگی ای در SVG می توانند به صورت متحرک باشد
  • تصاویر SVG را می توان جستجو، فشرده و اسکریپت کرد
  • ایجاد کردن تصاویر svg آسان است
    ابزار های زیادی نظیرAdobe Illustrator, Macromedia Freehand, Corel Draw برای ایجاد گرافیک svg وجود دارد و یا ابزارها و سایت های آنلاین دیگری چون: lnkscape, OpenOffice, LibreOffice, svg-edit
  • به راحتی می توان تصاویر SVG را با هر کیفیت بالایی و هر رزولوشنی پرینت گرفت.
     

ارتباط تصاویر SVG وSEO

  • به راحتی قابل ادیت است
    Svg به راحتی قابل ادیت است و همین موضوع یکی از بهترین مزیت های svg است. اگر می خواهید تغییری در گرافیک برداریتان انجام دهید تنهای ابزاری که احتیاج دارید text editor و یا ابزارهای دیگر vector graphic editing tool است. تغییر در ظاهر، رنگ و ... به سرعت و به آسانی در فایل های svg امکان پذیر است.
  • باعث کاهش در خواست های میشود HTTP
    که این امر در لود و اجرای سایتتان موثر است و باعث بهتر شدن لود سایت می شود نسبت به زمانی که از تگ های img استفاده میشود.
  • SVG ، SEO friendly است
    از آنجایی که فایل های SVG کاملا XML هستند و XML ذاتا قابل خواندن است، بنابراین فایل های svg استاتیک قابلیت خواندن و تجزیه و ایندکس شدن به وسیله ی موتورهای جستجو را دارند. از 2010 August گوگل محتوای درون svg را هم ایندکس می کند، که برای روشن شدن این موضوع می توانید جستجوی عکس ها را در گوگل امتحان کنید. اما این بدان معنا نیست که بخواهید با جایگزین کردن فایل های svg به جای png انتظار تغییر در سئو و بهبود رتبه ی سایت داشته باشید، اما تاثیر منفی هم در سئو سایت شما ندارد. به هر حال، اگر شما درحال نمایش داده به صورت تصاویر بدون جایگزین های متنی هستید، svg می تواند به سئو سایتتان کمک کند.

پیشنهاد می‌شود در این راستا برای کاهش زمان بارگذاری سایت، مقاله "زمان بارگذاری سایت" را مطالعه کنید.

  مثالی از نحوه ی نوشتن کد های SVG  :

<!DOCTYPE html>

<html>

<body>

<svg width="100" height="100">

   <circle cx="50" cy="50" r="40" stroke="BLACK" stroke-width="4" fill="GRAY" />

</svg>

</body>

</html>

امیدواریم که با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات مناسبی در مورد تصاویر SVG بدست آورده باشید و با استفاده از اینگونه تصاویر حجم صفحات وب سایت خود را کاهش دهید. همچنین اگر سایت وردپرسی دارید، می‌توانید  افزونه کاهش حجم تصاویر وردپرس را نصب کنید. نظرات خود را در مورد مقالات وب24 با ما در میان بگذارید، مشتاق دریافت نظرات شما عزیزان هستیم. 

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha