بازاریابی محتوا چیست + مزایا و تکنیک های بازاریابی محتوا

صاحب هر کسب و کاری که باشید، بی تردید برای گسترش فعالیت هایتان با واژه بازاریابی محتوا مواجه شده‌اید. جمله «محتوا پادشاه است» که نقل قولی از بیل گیتس است، آنقدر به روش های گوناگون تکرار و بازگفته شده است که شاید دیگر اثر بخشی خود را نداشته باشد؛ اما محتوا هنوز حرف اول را در موفقیت کسب و کار شما می‌زند و می‌بایست دیر یا زود به سراغ بازاریابی محتوا بروید.

بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟

بازاریابی محتوا را می توان یکی از تکنیک های مدرن بازاریابی در فضای اینترنت دانست. بازاریابی محتوا با هدف ایجاد ارتباط با کاربر آغاز می شود و در ادامه به دنبال تبدیل کاربر به مشتری است. بازاریابی محتوا، تولید و به اشتراک گذاشتن محتوای رایگان ارزشمندی است که به جذب مشتری و مخاطب منجر شود. در حقیقت، بازاریابی محتوایی، هنر برقراری ارتباط با مخاطبان هدف است تا از طریق آن، محصولات و خدمات مان را به آن ها معرفی کنیم. با ارائه اطلاعات ارزشمند، مفید و کاربردی و مرتبط به خواسته های مخاطبان می توانیم آن ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنیم. در بازاریابی محتوا، کیفیت محتوا بسیار بسیار مهم است و نقش اساسی را در جذب کاربران دارد.

تفاوت تولید محتوا (Content Provinding) و بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟

محتوا هر آن چیزی است که پیام و معنی مشخصی را منتقل می‌کند. اگر محتوا را یک ظرف در نظر بگیریم، می‌توانیم هر نوع اطلاعاتی را در این ظرف قرار بدهیم و این اطلاعات می‌توانند هر شکلی داشته باشند. محتوا می‌تواند به صورت متن، اینفوگرافیک، تصویرسازی، نقاشی، ویدئو، انیمیشن، صدا و... باشد. امروزه بازاریابی محتوا از تمام روش‌های تولید محتوا استفاده می‌کند تا با استفاده از خلاقانه ترین و موثرترین پیام، مشتری های بیشتری جذب کند. تولید محتوا و بازاریابی محتوا از نظر هدفی که دنبال می‌کنند، با همدیگر تفاوت دارند؛ زیرا تولید محتوا بیشتر  ناظر به فرآیند ایجاد مطلب و پیام است، در حالی که بازاریابی محتوا به دنبال جذب مشتری بیشتر از طریق محتواست. بنابراین تولید محتوا از بازاریابی آن جدا نیست و محتوایی موفق خواهد بود که برایش بازاریابی انجام گیرد.


خدمات تولید محتوا  توسط وب24



​​​​بازاریابی محتوا (Content Marketing)


بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟


چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم؟

به احتمال زیاد شما تنها کسب و کاری نیستید که در یک حوزه خاص، فعالیت می کنید، بلکه رقبای دیگری هم دارید که شاید سابقه فعالیت بیشتری نسبت به شما هم داشته باشند یا دیرتر از شما فعالیت خود را آغاز کرده باشند. حتی اگر محصولی که تولید می‌کنید بهتر از رقبایتان باشد، باید مخاطب را با محصول خود آشنا سازید و متقاعد کنید که محصول شما امتیاز برتری نسبت به سایر محصولات دارد. ساده‌تر بخواهیم بگوییم، شما محتوایی را که فکر می‌کرده‌اید لازم است تا مخاطب را جذب کند، تولید کرده‌اید؛ اما هنوز برای محتوای خود بازاریابی محتوا انجام نداده اید تا مخاطب را به مشتری خود تبدیل کنید. شاید عملکرد موثر رقبای شما به همین موضوع بر می‌گردد که تولید محتوا را با بازاریابی محتوا همراه کرده‌اند و مشتری‌های بالقوه شما را به سوی خود می‌کشند! روش کار در بازاریابی محتوا بدین صورت است که مخاطبان علاقه‌مند به یک موضوع، در معرض پیامی قرار می‌گیرند که آن‌ها را ترغیب می کند تا بابت کالا یا خدماتی که به آن نیاز دارند، هزینه پرداخت کنند تا به تداوم حیات کسب و کار شما کمک کنند.
یک مثال به مشخص‌تر شدن منظور ما کمک می‌کند. فیلم، سریال و انیمیشن، از جمله محتواهایی است که همیشه خریدار دارند و سایت های سینمایی از پرترافیک ترین و پربازدیدترین سایت ها هستند که سفارش تبلیغات زیادی هم می‌گیرند. خدمات ویژه سایت های سینمایی، قرار دادن لینک دانلود فیلم و سریال است؛ اما لینک های دانلود رایگان در فضای اینترنت وجود دارد و بدون پرداخت هزینه بابت دانلود، این گونه سایت ها دوام نمی آورند. اینجاست که بازاریابی محتوا وارد عمل می‌شود و در ازای پرداخت هزینه اشتراک ماهیانه یا سالیانه، لینک های دانلود پرسرعت و امکان نوشتن نقد و نظر توسط مشترکین را به مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت پیشنهاد می‌دهد. اغلب طرفداران فیلم و سریال، دوست دارند از تکنیک‌های به کار رفته در فیلم، شخصیت‌پردازی فیلم، نوع بازی‌ها، پیرنگ و... با دیگران به بحث و گفتگو بنشینند. سایت های سینمایی با فراهم کردن امکان گفتگو برای مشترکین در سایت، نیاز آن‌ها را به گفتگو درباره موضوعی که دوست دارند، مهیا می ‌کنند. همچنین مشترکین می‌توانند فهرستی از فیلم‌های درخواستی خود را ارائه دهند تا در سایت ارائه شود و مزایایی از این دست که برای مخاطبان فیلم های سینمایی، ارزش دارد و مزیت رقابتی یک سایت محسوب می‌شود. این مثال تفاوت تولید محتوا و بازاریابی محتوا را مشخص می‌کند و یک درس بزرگ به شما می‌دهد که شناخت مخاطب، اولین گام در بازاریابی محتواست.


خدمات وب24: طراحی وب سایت با کدنویسی اختصاصی


اولین گام در بازاریابی محتوا

اولین گام برای بازاریابی محتوا، شناخت مخاطب است. شما نمی‌توانید برای تمامی کسب و کارها یک نسخه بپیچید؛ زیرا محصول، هدف و مخاطب هر کسب و کار با دیگری متفاوت است. برای دسته‌بندی کسب و کارها روش های مختلفی وجود دارد؛ اما کسب و کارها به طور کلی بر اساس مدل ارتباط با مشتری، به دو «دسته بیزینس به بیزینس» و «بیزینس به مشتری» تقسیم می شوند. صرف نظر از تفاوت های ماهیتی این دو نوع کسب و کار، شما باید بدانید کسب و کارتان از کدام نوع ارتباط با مخاطب استفاده می‌کند. مخاطب اصلی کسب و کارهای Business To BUsiness بیشتر شرکت ها و اشخاص حقوقی هستند و مخاطب کسب و کارهای Business To Customer اغلب مشتری و اشخاص. نیازهای هر دو نوع مخاطب با دیگری تفاوت دارد و به همین دلیل، روش های بازاریابی محتوا و تولید محتوا برای هر کدام از این کسب و کارها با دیگری فرق دارد.

بازاریابی محتوا برای شناخت مخاطب کسب و کار شما

ابتدا به سراغ رسالت کسب و کارتان بروید و ببینید که محصولتان قرار است چه مشکلی را حل کند و این مشکل گریبان گیر چه کسانی خواهد شد. مثلا شما صاحب یک شرکت خدماتی هستید و نیروی نظافتی به منازل می‌فرستید. پس شما مشکل نظافت منزل کسانی را حل می‌کنید که یا توانایی لازم را برای انجام آن ندارند یا کارمند هستند و وقت ندارند یا دوست ندارند کارهای منزل شان را انجام دهند. حالا باید بپرسید چه کسانی می‌توانند مخاطب شما باشند تا به مشتری شما تبدیل شوند؟ زنان خانه‌دار، کارمندان (زن و مرد)، سالمندان و میان سالان. حالا شما با استفاده از بازاریابی محتوا می‌توانید محصول خود را به نحو تاثیرگذار به آن‌ها عرضه کنید.

تکنیک های بازاریابی محتوا چیست؟

تدوین استراتژی محتوا

تدوین استراتژی بازاریابی مهم‌ترین عامل در بازاریابی است که به شما نقشه راه را نشان می‌دهد. بنابراین به مجموعه ای افراد آگاه با دانش استراتژیک نیاز دارید که درکی از روند معمول خریدها و میزان پیشرفت برند شما داشته باشند تا استراتژی بازاریابی شما را به بهترین نحو، تهیه نمایند. آنچه در استراتژی محتوا لحاظ می‌شود، استانداردهایی برای تولید محتوا و بازاریابی آن در شبکه های مختلف اجتماعی است. استراتژی محتوا شامل بخش‌های مختلفی است مانند مخاطب محتوای شما، مزیت رقابتی محصول شما، فرمت تولید محتوا، جاهای مناسب برای انتشار محتوا و برنامه زمانی انتشار محتوا. 


بیشتر بخوانید: استراتژی محتوا چیست؟ انواع+ نکات مهم + ترفندها 


ایجاد حساب کاربری در شبکه های اجتماعی 

داشتن حساب کاربری در رسانه های اجتماعی، شانس به اشتراک گذاشته شدن محتوای تولیدشده توسط شما را افزایش می‌دهد. هر شبکه اجتماعی، فرمت خاصی برای تولید و بازاریابی محتوا را دارد. می‌توانید با در نظر گرفتن استانداردهای فعالیت در هر رسانه اجتماعی، به صورت موثر محتوای تولید شده خود را تبلیغ کنید. اینستاگرام، تلگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و... محبوب‌ترین شبکه های اجتماعی هستند و موجب رشد سریع کسب و کار شما می‌شوند. شبکه های اجتماعی قابلیت بالا بردن تعداد مشتریان شما را نیز دارند.

استفاده از کلمات کلیدی پرجستجو

می‌توانید با جستجو در میان کلمات پر جستجوی گوگل، کلماتی را که با محصول شما مرتبط هستند، بیابید و محتوای محبوب تولید کنید. کلمات پرجستجو شما را به موضوعات داغ روز هدایت می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که محتوایی که بر این اساس تولید می‌کنید، تاریخ مصرف دارد و همیشگی و ماندگار نیست. در کل، در بازاریابی محتوا باید توجه داشته باشید که محتوا مانند ماهی است، زود از دست تان در می‌رود و تازه‌اش ارزش دارد!

کار کردن بر روی سئو سایت

سئو و بازاریابی محتوا، دو روش مکمل همدیگر هستند که نه تنها از همدیگر تاثیر می‌پذیرند، بلکه بر روی همدیگر نیز تاثیر می‌گذارند. تا زمانی که سایت شما توسط موتورهای جستجوگر قابل دستیابی نباشد، کاربرها موفق به پیدا کردن سایت شما نمی‌شوند. در نتیجه نه میزان ترافیک سایت شما افزایش می‌یابد و نه نرخ بازدید از سایت شما بالا می‌رود. سئو سایت باعث می شود سایت شما در صدر نتایج جستجو قرار بگیرد و سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شود.

تهیه اینفوگرافی

یکی از راه های ساده انتقال اطلاعات، تهیه اینفوگرافی است که ترکیبی از متن به همراه تصاویر گویای پیام است. در تهیه محتوای اینفوگرافیک می توانید به سراغ موضوعات داغ روز یا مطالب پرجستجو بروید و به صورتی مناسبی آن‌ها را منتشر کنید و انتظار داشته باشید که به اشتراک گذاشته شوند. مثلا در تاریخ هایی مثل نوروز می‌توانید با یک اینفوگرافی جذاب و خلاقانه، اداب و رسوم نوروز را توضیح دهید.

استفاده از عنوان های جذاب

از جذاب ترین روش های بازاریابی محتوا، عنوان هایی است که کلمات کلیدی هدف را در خود دارند. بنابراین با عنوانی خلاقانه می توانید کاربر را ترغیب کنید تا ملال‌آورترین محتواها را نیز بخواند!

تولید ویدئو

انتشار پیام از طریق ویدئو و پادکست، موجب جذابیت پیام شما می‌شود و شانس دیده شدن پیام شما بالاتر می رود. بارگزاری ویدئو در آپارات یا طراحی کمپین های تبلیغی برای انتشار آن، رشد چشمگیر مخاطبان شما را در پی خواهد داشت.

تهیه پادکست

پادکست ها فایل های صوتی با مدت زمان کوتاه و بلند هستند که می‌توانند جنبه علمی، گفتگویی، سرگرمی، نقد و بررسی و... را داشته باشند. در بازاریابی محتوا می‌توان با اسپانسر شدن پادکست های پرطرفدار، محصول را تبلیغ کرده و برندآگاهی ایجاد کرد. این نوع پادکست ها به بهتر شنیده شدن شما کمک می‌کنند.

برگزاری event و رویدادهای رایگان

اگر اهل هزینه کردن برای تبلیغ محتوای خود هستید، می‌توانید با برگزاری رویدادهایی مانند آموزش برخی مباحث، مخاطبان زیادی جذب کنید.

ایمیل مارکتینگ

یکی از راه های حفظ مشتری، ارتباط مداوم با اوست. بنابراین با دریافت آدرس ایمیل مشتریان خود، می‌توانید تعاملتان را بیشتر کنید، به مشتریان خود بفهمانید که به آن‌ها اهمیت می دهید و از این طریق، آن ها را در جریان جدیدترین خدمات خود قرار دهید. برای ایمیل مارکتینگ به دیتابیسی نیاز دارید که آدرس ایمیل گروه هدف شما را در خود داشته باشد.


بیشتر بخوانید: مهارت‌های لازم کارشناس محتوا


تکنیک های بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا و سئو چه ارتباطی به هم دارند؟

هدف شما از کار کردن بر روی سئو سایت، افزایش بازدید سایت است. برای بهبود سئو سایت به محتوای مناسب و جذاب نیاز دارید تا کاربران را برای ورود به سایتتان تشویق کنید. در بازاریابی محتوا، تولید محتوا سئو شده اهمیت زیادی دارد تا از طریق بالا بردن بازدید سایت، تعامل مشتری با محصول را بیشتر کند و به سیستم تحلیل رفتار هوشمند گوگل بفهماند که سایت شما کاربرپسند است. پیش از انجام هرگونه اقدامی بر روی سئو سایت به عنوان بخشی از فعالیت بازاریابی محتوا، باید تحلیل کاملی از سایت خود انجام بدهید تا از سرعت لود شدن صفحات، مناسب بودن نقشه سایت، کامل بودن منوها مطمئن شوید. گاهی مشکلات فنی مربوط به اجرای کدهای سایت، باعث بروز مشکلاتی می‌شود که بر سئو سایت اثر منفی دارد و بازاریابی محتوا را با شکست مواجه می‌کند. بنابراین ارزیابی سایت، اهمیت زیادی دارد.
بخشی از مهم‌ترین فعالیت ها در سئو، به لینک سازی مربوط می شود. ساختن لینک، تبادل لینک و خرید لینک از فعالیت های معمول در بهینه سازی سایت است. در سئوی سایت، بخش مهمی از تحلیل به بررسی سالم بودن لینک‌ها مربوط می‌شود. لینک های شکسته امتیاز منفی برای سئو سایت شما دارند و باعث سقوط رتبه سایت شما می‌شوند. استراتژی بازاریابی محتوا به شما می گوید چه سایت هایی برای تبادل لینک یا خرید پست مهمان مناسب هستند و می‌توانند در موفقیت فرآیند بازاریابی شما موثر واقع شوند. تحقیق کلمات کلیدی و اعلام آن‌ها به گروه تولید محتوا به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، از اقدامات کلیدی در سئو سایت است.

مزایای بازاریابی محتوا برای کسب و کار شما چیست؟

زمانی که استارت فعالیت های خود برای بازاریابی محتوا را می‌زنید، شروع به ارزش آفرینی برای کسب و کار خود کرده‌اید. علاوه بر افزایش مشتری، امتیازات دیگری نیز نصیب شما می شود، مانند:

جلب اعتماد

هرچه اطلاعات بیشتری از محصول و کسب و کار خود به مخاطبانتان بدهید، بیشتر می‌توانید اعتماد آن‌ها را جلب کنید. هرچه تولید محتوا و به تبع آن بازاریابی برای محتوای تولیدشده هدفمندتر انجام شود، میزان جلب اعتماد مخاطب بیشتر می شود. زمانی که مخاطب به شما اعتماد پیدا کند، شما می‌توانید از بابت وفاداری او مطمئن باشید.


پیشنهاد ما: مطالعه مقاله تبلیغات اینترنتی چیست؟


افزایش سطح برند آگاهی (Brand Awareness)

بسیاری از افراد مشتری های بالقوه ای هستند که وقتی در معرض اطلاعات محصول شما قرار بگیرند، تمایل پیدا می کنند مطالب بیشتری بدانند. بنابراین بخشی از بازاریابی محتوا، انتشار مطلب به قصد افزایش آگاهی مخاطبان از برند است تا با امکانات و خدمات محصول آشنا شوند.

بهبود رتبه سایت

هر چقدر مطالبی که برای بازاریابی محتوا تولید می کنید جذاب‌تر باشد، سئو سایت شما بهتر خواهد شد و همین امر باعث جذب مخاطبان بیشتری به سایت شما می‌شود.

بالا بردن بازدید از سایت

بازاریابی محتوا تنها بر روی سایت متمرکز نیست و به انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی نیز رو می آورد؛ بنابراین از راه های مختلفی مشتریان را به سایت شما هدایت می‌کند. در صورتی که سایت شما قادر به پشتیبانی از نسخه های قابل نمایش در تلفن های همراه هم باشد، موفق به افزایش چشمگیر بازدید از سایت می شوید که در سئو سایت، تاثیر دارد.


بیشتر بخوانید: روش‌های افزایش بازدید در گوگل


مزیت رقابتی

زمانی که بازاریابی محتوا به خوبی انجام شود، شما به یک مرجع در حوزه  کاری خود تبدیل می شوید و در جایگاه بالاتری نسبت به سایر رقبای خود قرار خواهید گرفت. بنابراین، برای انجام هرگونه بازاریابی محتوا، نیاز دارید به دنبال مزیت رقابتی خود بگردید تا بهترین نتیجه عاید شما شود.

افزایش تعداد مشتریان

زمانی که شما کالا یا خدمات تان را تبلیغ می کنید، نباید اجازه بدهید که توجه مخاطب به رقبای شما جلب شود یا باید اطلاعات را به نحوی به مخاطب ارائه دهید که به هیچ عنوان جذب رقیب شما نشود. زمانی که مشتری های ثابت و وفادار پیدا کنید، آن‌ها سایر دوستان و نزدیکان خود را هم به استفاده از محصول شما دعوت می کنند، بنابراین بازاریابی محتوا از مشتریان شما بازاریابانی می‌سازد که قدرت اقناع دیگران را دارند و برای این کار می‌توانند از مزیت رقابتی شما صحبت کنند و موجب افزایش برندآگاهی شما نیز بشوند. از خاطر مبرید که بازاریابی محتوا، یک تیر با چند نشان است. 
شما برای گسترش کسب و کارتان، ناچارید یک استراتژی برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان خود داشته باشید: مثلا روز تولدشان را به آن‌ها تبریک بگوید یا در تاریخ های خاص ملی و مذهبی در شبکه های مجازی مسابقه ترتیب بدهید یا پیشنهادهای جذاب برای ارائه به آن‌ها داشته باشید. یک راه دیگر استفاه از نظرسنجی مخاطبان تان برای یافتن کاستی ها و رفع آن‌هاست.

افزایش درآمد و بازگشت سرمایه

در صورتی که بازاریابی محتوا را به صورت اصولی و صحیح و با محتوای مناسب انجام دهید، هزینه ای که کرده‌اید، به شما باز می‌گردد. البته به خاطر داشته باشید که همیشه هدف از بازاریابی محتوا، کسب درآمد نیست. گاهی افزایش آگاهی از برند، مهم تر است؛ هر چند سرمایه شما به صورت آنی باز نگردد. بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری بلندمدت است و همواره به دنبال راه‌های موثرتر و جدیدتری است تا مشتریان بیشتری جذب کند.


بیشتر بخوانید: آموزش دیجیتال مارکتینگ 


بالا بردن تعامل با برند (Engaement)

تعامل با برند یکی از راه های تشخیص نیاز مشتری است که تا حدودی موجب تولید محتوا هم می‌شود. تعامل مشتری با برند، بهترین راه برای تشخیص نیاز مشتری برای بازاریابی محتوا به صورت هدفمندتر است.

مزایای بازاریابی محتوا

اهداف بازاریابی محتوا چیست؟

شاید برخی گمان کنند که هدف بازاریابی تنها افزایش فروش است؛ اما در واقعیت این موضوع صحت ندارد. بازاریابان محتوا، با توجه به نیاز برند، یکی از چهار معیار زیر را برای بازاریابی انتخاب می‌کنند:

ارزیابی میزان مصرف

بازاریابی محتوا به دنبال درک روند خرید مشتریان و الگوی مصرف آن‌هاست. میزان مصرف به شما نشان می دهد که در چه زمینه‌هایی ضعف دارید و برای چه حوزه هایی به بازاریابی بیشتری نیاز دارید. مثلا شاید شما شرکتی در حوزه طراحی فروش محصولات چرم هستید که فروشگاه اینترنتی دارید و سفارش های دوخت محصولات چرمی هم می‌پذیرید اما تنها به عنوان فروشگاه شناخته می‌شوید. بررسی و ارزیابی نحوه مصرف مشتریان به شما می‌فهماند که میزان مصرف در کدام بخش برای شما «صفر» یا «کم» است و نیاز به سرمایه‌گذاری یا تولید محتوا بیشتری دارد.


خدمات وب24: طراحی وب سایت فروشگاهی


ارزیابی میزان به اشتراک گذاری

گاهی بازاریابان محتوا، متن، تصویر یا ویدئوی سرگرم‌کننده تولید می کنند تا شانس به اشتراک گذاشته شدن محتوایشان را بیشتر کنند. با این ترفند، هم محتوای سرگرم کننده تبلیغ می شود، هم میزان به اشتراک گذاری به بازاریابان می‌فهماند که آیا نیازهای درستی را هدف خود قرار داده‌اند؟ برای مثال، برخی محتواها مانند کارواش، به صورت فصلی خریدار دارند و میزان به اشتراک گذاری آن‌ها در فصل های مختلف، بالاتر می رود.

جذب مشتری

اغلب تلاش بازاریابی محتوا، جذب مشتری است. برای جذب مشتری، بهترین راه تشخیص نیاز و تبلیغ آن میان کسانی است که مخاطب برند و محصول شما هستند. بازاریابان محتوا راه های متنوعی را برای جذب مشتری امتحان می‌کنند.

افزایش فروش و ثبت سفارش

هرچه میزان فروش شما بالاتر برود، سرمایه شما زودتر بازمی‌گردد. بنابراین اغلب مواقع، هدف از بازاریابی محتوا، افزایش فروش و ثبت سفارش است.

ابزار لازم برای بازاریابی محتوا چیست؟

متخصصان و کارشناسان بازاریابی به شما توصیه می‌کنند برای ارزیابی کمپین بازاریابی محتوا خود، از ابزارهایی کمک بگیرید که به صورت دقیق به شما اطلاعات ارائه می‌دهند و موجب صرفه جویی در زمان می‌شوند.

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

این سیستم به شما کمک می‌کند وبلاگ ایجاد کنید و به پست های وبلاگ را بارگزاری کنید و بدون نیاز به تیم IT به سایت خود، صفحه اضافه کنید.


مطالعه بیشتر: سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟


ابزار تحلیل

برای بررسی عملکرد کمپین های بازاریابی محتوا، می‌توانید از Google Analytics استفاده کنید تا میزان پیشرفت خود را بسنجید.

نرم افزار مدیریت پروژه (Project Management Software)

این نرم افزارها به شما کمک می‌کنند انتشار محتوایتان را در شبکه های مختلف اجتماعی، کنترل کنید. این نرم افزارها برای پیشبرد فرآیندها و مسئولیت های هر بخش از پروژه استفاده می‌شوند.

راهنمایی بازاریابی محتوا برای سئو: چک لیست سئو محتوا

محتوا یک اصل کامل بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است، به طوریکه سئو و بازاریابی محتوا دو نمونه از شرکای تیم‌های بازاریابی اینترنتی، برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی هستند.

بازاریابی محتوا برای سئو

بارها و بارها اهمیت ایجاد محتوای ارزشمند برای افزایش دیده شدن شما در جستجو گفته شده است. وقت آن است که توجه افراد را به خود جلب کنید، از رقبای خود جلو بزنید و نیز نکاتی را به کار ببرید که بتوانید نتایج خوبی را از تولید محتوای خود بگیرید. به طور کلی محتوای شما باید به گونه‌ای باشد که وقتی مخاطب آن را می‌بیند ازآن لذت ببرد و نام آن را تبلیغ نگذارد، اما نتیجه آن این باشد که از شما خرید کند و یا برند شما را بهتر به خاطر بسپارد.
این چک لیست راهنمایی خوبی جهت بازاریابی محتوا برای سئو می‌باشد؛ با استناد به استراتژی خود شروع کنید و این لیست را هر بار که یک کمپین جدید راه‌اندازی می‌کنید به کار ببرید تا مطمئن شوید محتوای شما دارای پتانسیل کامل برای حرکت به سمت هدف مورد نظرتان می‌باشد و نیز محتوای مطالبتان حرفی برای گفتن در این بازار رقابتی دارد یا نه.


خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


نحوه جستجوی کاربران را درک کنید

استراتژی محتوا با کاربران آغاز و به پایان می‌رسد. البته هدف نهایی شما افزایش دادن فروش است اما بهترین راه برای دستیابی به آن این است که کاربران را در هر مرحله از فرایند توسعه استراتژی خود در نظر بگیرید؛ طوری که محصول شما را در ذهن‌شان به یاد بیاورند. با درک رفتارهای آنلاین، علایق و انتظارات مخاطب هدف خود، بازاریابان می‌توانند محتوای قوی تری ایجاد کنند تا منجر شود کاربران با شما ارتباط برقرار کنند. 

  • اطلاعات اخیر را از کلمات جستجو شده، اجتماع و دیگر موارد باارزش برای شناسایی تمایلات کاربر (محتوای عالی، اشتراک‌گذاری/تعامل و دیتای جمعیتی) بررسی کنید.
  • بیبینید چه محتوایی معمولا در جستجو نمایش داده می‌شود و کاربران در هنگام جستجوی واژگان و کلمات کلیدی مرتبط چه محتوای رقیبی را می‌بینند.
  • استراتژی محتوای رقیب را بررسی کنید تا متوجه شوید چه محتوایی مخاطبان شما معمولا در جستجو مشاهده می‌کنند.
  • آنچه کاربران می‌خواهند و اینکه مواردی را که از برند شما انتظار دارند را شناسایی کنید.

برای کاربران بهینه کنید

با توجه به کاربران، محتوای شما باید در حیطه علایق مخاطب باشد تا ارزش بیشتری به دست آورد. محتوای هدفمند به مراتب دنبال کننده‌های (فالوورهای) قوی‌تری را به همراه خواهد آورد و مشتریان راغب (leads) بیشتری را ایجاد می‌کند. همچنین دستیابی به رتبه‌بندی جستجوی بالا برای محتوای هدفمند بیشتر است؛ صحبت کردن با مخاطب چیزی است که باعث تعامل و نرخ تبدیل می‌شود.

  • شناسایی کنید چگونه پست‌های شما با آموزش یا سرگرمی مطلب گیرایی را ارائه می‌دهند و ایجاد محتوایی می‌کند که برای اشتراک گذاری باارزش می‌باشد. 
  • ایده‌های خود را با ارجاع به منابع معتبر و خارجی حمایت کنید تا  اعتبار و اعتماد نسبت به شما افرایش یابد.
  • محتوای خود را حول موضوعات و عبارات کلیدی مخاطبین خود ایجاد کنید تا در هنگام جستجو در معرض دید بیشتری قرار گیرند.
  • رسانه‌های مختلف اجتماعی را بررسی کنید تا مشخص شود چه روش‌هایی بالاترین تعامل را ایجاد می‌کنند. بنابراین اینکه بدانیم کدام محتوا بیشتر توسط چه کسانی به اشتراک گذاشته شده، در پیشرفت روند کار ما بسیار مفید است. 

برای موتورهای جستجو بهینه کنید

محتوایی با کارایی بالا، توازنی بین کاربران و موتورهای جستجو است. همانطور که محتویات شما نیاز دارند توجه یک کاربر را به سرعت جلب کنند موتورهای جستجو نیاز به همین توجه دارند. محتوای خود و کانال‌های اجتماعی را بهینه کنید تا کمک کند موتورهای جستجو ارتباطی بین محتوای شما و اطلاعاتی که مخاطبان شما در جستجوی آن هستند، برقرار کند. 

  • یک برنامه منسجم را حفظ کنید و با ایجاد یک تقویم محتوا که موضوعات و کلمات کلیدی برای هر بخش محتوا را مشخص می‌کند، تمرکز کنید.
  • کلمات کلیدی خود را در محتوا ادغام کنید و بهینه سازی از جمله عناوین، موضوعات صفحه، URLها و توصیفات متا را انجام دهید.
  • از ابزارهایی برای بررسی سئوی محتوا از جمله Yoast برای وردپرس استفاده کنید.
  • به متن‌ها یا صفحات نامرتبط با موضوع لینک ندهید.
  • لینک‌های با کیفیتی از وبلاگ نویسان و انتشارات قابل اعتماد بگیرید تا به موتورهای جستجو کمک کند ارتباط محتوا را با کلمات کلیدی برقرار کنند.
  • یک بررسی دوره‌ای برای کشف و رفع هر گونه لینک شکسته انجام دهید.
  • در زمان مناسب، محتوا را برای جستجوی محلی با صفحات منحصر به فرد و اطلاعات جزئی برای مکان‌های خاص بهینه کنید.
  • یک نقشه سایت XML ایجاد کنید و به گوگل و بینگ برای کمک به ایندکس شدن صفحات ارسال کنید.
  • محتوا را با رسانه‌های پولی تقویت کنید تا دید بیشتری در وب پیدا کنند.

مطالعه بیشتر: بازاریابی موتور جستجو به چه معناست؟


ارزیابی کنید و بهبود دهید

داده‌های شما داستانی از موانع مواجه شده و فرصت‌های ایجاد شده از محتوای برند را بازگو می‌کنند و آنالیز کردن این داده یک مسیری برای توسعه کمپین‌های قوی‌تر فراهم می‌کند. با درک اینکه چگونه مخاطبان با محتوا ارتباط برقرار می‌کنند،  بازاریابان می‌توانند تمرکز خود را برای افزایش دید، مشارکت و نرخ تبدیل بگذارند.

  • گزارش از تمام کانال‌های پولی، شخصی و درآمد داشته بگیرید و الگوهای تعامل و علاقه را شناسایی کنید.
  • از ابزارهایی در پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل استفاده کنید تا کشف کنید چه محتوایی ترافیک بیشتری را هدایت می‌کند.
  • اهداف واضح را در گوگل آنالیتیکس(Google Analytics) تعریف کنید تا اینکه بر روی چگونگی تأثیرات محتوا بر قیف تبدیل و چرخه فروش نظارت کنید.
  • از ابزار گوگل وبمستر استفاده کنید تا خطاهای سایت را که مانع از دیده شدن شما در جستجو می‌شود را بیابید.
  • از داده‌هایی استفاده کنید برای درک اینکه چه رسانه‌هایی و کانال‌هایی منجر به بالاترین تعامل شده‌اند.

از این چک لیست استفاده کنید تا محتوایی قوی‌تر و در معرض مشاهده بیشتر از طریق درک اجزای استراتژی دیجیتال خود ایجاد کنید. از طریق سئو و بازاریابی محتوا به عنوان شریک، برند خود را می‌توانید با محتوای مناسب در مقابل کاربران قرار دهید. به طور کلی محتوای شما باید طوری باشد که در ذهن مشتری باقی بماند و به این ترتیب می‌توانید برند خود را نشان دهید. بنابراین قبل از طراحی استراتژی محتوای خود، بهتر است اطلاعات کاملی را در مورد ویژگی‌های برند مورد نظر در بازار فروش و نیز رقبا کسب کنیم. با جمع آوری این اطلاعات می‌توانیم با دید واقع بینانه‌ای به سمت هدف خود حرکت کنیم و با دید سنجیده‌تری به اجرای استراتژی‌ها بپردازیم. 

چگونه استراتژی بازاریابی محتوا موفق اجرا کنیم؟

برنامه‌ ریزی و آماده‌ سازی

برنامه‌ریزی و آماده‌سازی درست برای هر کمپین بازاریابی محتوا اهمیت بسیار بالایی دارد. باید تا حد امکان در مورد بازاریابی هدف خود بررسی کنید، به طوریکه بتوانید مطالب مورد نیاز برای مشتریان خود ایجاد کنید. هنگامی که این پژوهش را انجام دادید باید مؤثرترین برنامه را برای فعالیت بازاریابی خود ایجاد کنید. می‌توانید تصمیم بگیرید چه پلتفرمی استفاده شود، چه نوع محتوایی تولید شود، چگونه این محتوا را ایجاد کنید و چند وقت یکبار محتوای جدیدی تولید کنید. سوالات فوق از مهمترین سوالاتی است که برای برنامه ریزی و هدف گذاری بازاریابی محتوا باید به آنها پاسخ دهید و بر آن اساس برنامه خود را مشخص نمایید.

از سیستم درست استفاده کنید

هنگامی که یک برنامه بازاریابی محتوای واقعی ایجاد کردید، یافتن مناسب‌ترین پلتفرم‌ها برای انتشار محتوا بسیار مهم است. سیستم مدیریت محتوا، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌های آنلاین که انتخاب می‌کنید باید استفاده کردن از آن آسان و ایمن باشد و همچنین باید جهت تعامل برای بازدیدکنندگان آسان باشد تا بتوانند محتوا را به اشتراک بگذارند.

درک مخاطبان

به منظور ایجاد محتوای مؤثر باید ابتدا درک کنید برای چه کسانی محتوا تولید می‌کنید. این محتوا باید برای مشتری ایده‌ال شما باشد و اینکه او بیشتر به چه مواردی علاقه دارد. برای تولید محتوا جهت موضوع خاص ابتدا باید دید هدفتان چیست و سپس محتوای تولید شده شما را تا چه حد به این هدف نزدیک می‌کند. می‌توانید محتوایی تولید کنید که نیازها و انگیزه‌های مشتریان را مورد خطاب قرار دهد و در نهایت آنها را به مرحله بعدی یعنی در قیف فروش بکشاند. به طور کلی باید تولید کننده محتوا دارای شناخت کافی و درک مخاطب باشد که این نکته شروع موفقیت‌آمیز در هر بازاریابی محتوا می‌باشد.


خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای


محتوای ارزشمند ارائه دهید

بسیاری از افراد به طور روزانه به سمت اینترنت برای یافتن محتوای ارزشمند و مفید می‌روند. در صورتی که محتوای باکیفیت تولید نکنید بنابراین دلیلی ندارد بازدیدکنندگان به سمت وبسایت و صفحات اجتماعی شما بیایند. باید همیشه اطلاعات باکیفیت تولید کنید که بازدیدکنندگان آنلاین شما بخواهد بخوانند و مشتاق شوند برای کاربران آنلاین دیگر به اشتراک بگذارند. اگر چنین کاری انجام دادید، به سمت تبدیل شدن به یک بازاریاب محتوای خوب سوق می‌یابید. 

با کاربران تعامل قوی ایجاد کنید

انتشار محتوای خوب افراد را به وبسایت شما جذب خواهد کرد. اما اگر بخواهید محتوایتان بیشتر از این دیده شود باید بازدیدکنندگان را به تعامل با خود و دیگر بازدیدکنندگان آنلاین تشویق کنید. این کار نسبتا با اضافه کردن دکمه‌های اشتراک‌گذاری، از طریق اجازه دادن به بازدیدکنندگان آنلاین برای کامنت گذاشتن در مورد محتوایتان و اضافه کردن بخش‌های بحث محلی که افراد در مورد محتوای ارائه شده صحبت کنند انجام دهید.

محتوای خود را در روش‌های مختلف به کار برید

هر زمانی که یک محتوای ارزشمند و باکیفیتی تولید می‌کنید، فقط آن را به وبسایت خود اضافه نکنید بلکه این محتوا را برای استفاده در اهداف مختلف و آن را در فرمت‌های مختلف منتشرکنید. فرمت‌های رایج دیگر از جمله ویدئو، صدا (audio)، تصویر و اینفوگرافیک‌هاست که فرمت‌های بسیار رایج برای کاربران آنلاین است و به آسانی می‌توانند اشتراک‌گذاری کنند و بنابراین در سراسر اینترنت پخش شود. 
بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی است که باید به طور جدی در نظر گرفته شود. در صورتی که استراتژی که ایجاد و اجرا کردید شامل هر دو اهداف کسب و کار و نیازهای مشتریان بود این بسیار مؤثر می‌باشد. بنابراین یک استراتژی بازاریابی خوب همیشه شامل نیازهای مخاطبان در حال رشد و تکنولوژی‌های نوظهور است. 

بازاریابی محتوا و خدمات تولید محتوا توسط وب ۲۴

متخصصان بازاریابی محتوای وب ۲۴، خدمات تولید محتوا و بازاریابی محتوا را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند. خدمات تولید محتوا وب ۲۴، به صورت زیر است:

  • بررسی نیازها و طراحی پرسونا مخاطب هدف شما
  • ایجاد محتوای منحصر به فرد و باکیفیت
  • در نظر گرفتن عناوین مناسب برای مقالات با توجه به نیاز مشتری و در راستای افزایش ترافیک سایت
  • رعایت کلیه اصول سئو در تولید محتوا 
  • بهینه سازی تصاویر
  • و رعایت سایر نکات لازم جهت ارائه یک محتوای عالی به مخاطب

جهت آگاهی از قیمت پکیج های تولید محتوا وب24 می‌توانید در پورتال وب24 عضو شوید و کاتالوگ خدمات محتوای ما را دریافت نمایید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha