لینک شکسته (Broken Link) چیست؛ نحوه یافتن و اصلاح آن ها

 لینک‌های شکسته یا (Broken Links) چیست؟

لینک‌های شکسته لینک های وب یا URLهایی در وبسایت شما هستند که غیر قابل دسترسی هستند؛ به عبارت ساده‌تر لینک‌های شکسته URLهایی در وبسایت هستند که عمل نمی‌کنند یا باز نمی‌شوند. چرا باید لینک‌های شکسته را از بین ببریم؟ لینکهای شکسته یک جنبه منفی در نظر گرفته می‌شوند از آنجا که بخشی از یک سایت می‌شوند و اگر بر طرف نشوند در بلند مدت می‌تواند به سئو آسیب بزنند. بازاریابان باید به طور مستمر لینک‌های شکسته را بررسی کرده و قبل از اینکه بتوانند این لینکها آسیب بزنند آنها را رفع کنند. زمانیکه موتور جستجو وبسایت را پیمایش (crawl) می‌کند و با یک لینک شکسته مواجه شود پیمایش سایت به بن‌بست می‌رسد، بنابراین موتورهای جستجو دسترسی به سایت را ضعیف محسوب کرده و در نتیجه با گذشت زمان می‌تواند به سئوی شما آسیب بزند.

انواع مختلف لینک‌های شکسته

دو نوع لینک شکسته وجود دارد که می‌تواند بر روی وبسایت وجود داشته باشد. اگر هر کدام از این نوع لینکها شکسته شوند، اثراتی منفی بر دسترسی به وبسایت می‌گذارند. 

لینک‌های داخلی: این لینکها از یک صفحه موجود در سایت به صفحات دیگر آن سایت می‌روند. اینها لینک‌هایی هستند که شما بیشترین کنترل را بر روی آنها در وبسایت دارید. 

لینک‌های خارجی: اینها لینک‌هایی هستند که به وبسایتهای دیگر از جمله وبلاگ، اینفوگرافیک و غیره اشاره شده که باید رجوع به یک مقاله شوند؛ به عبارت دیگر با کلیک بر روی این لینکها از وبسایت کنونی خارج و به وبسایت دیگری وارد می‌شوید.در صورتی که این لینکها کنترل نشوند می‌توانند آینده وبسایت را با مشکلاتی مواجه کنند.

شما به عنوان مثال یک لینکی به وبسایتی داده‌اید اما پس از چند هفته، صاحب وبسایت لینکی را می‌گیرد که اصلا وجود ندارد. زمانیکه اسپایدر گوگل سعی می‌کند این لینک را به وبسایت دیگر دنبال کند به پایان بن‌بست می‌رسد. از آنجایی که خزنده‌ها (spiders) لینک‌های شکسته شده را تشخیص خواهند داد بنابراین کار خزنده‌های موتور جستجو را دچار اختلال می‌کند، در نتیجه دسترسی به سایت را ضعیف تشخیص می‌دهند. 

چرا لینک‌های شکسته به سئو سایت آسیب می‌زنند؟

لینک‌های شکسته می‌توانند به جنبه سئوی سایت آسیب بزنند به این دلیل که یکی از فاکتورهایی که موتورهای جستجو در نظر می‌گیرند دسترسی یک وبسایت است. اگر خزنده موتور جستجو سایت را بازدید کرده و با مقدار زیادی بن‌بست یا لینکهای شکسته روبه رو شود می‌تواند منجر به مشکلاتی شود. نخست بدان معناست که سایت به درستی نمی‌تواند ایندکس یا کراول شود. خزنده‌های (spiders) جستجو از لینکی به لینک دیگر وبسایت رفته و ارتباط صفحات با کلمه کلیدی مناسب را جستجو می‌کنند. بنابراین در هنگام خزش یک لینک شکسته مانند علامت ایستی است که فرایند خزنده‌های موتورهای جستجو را متوقف می‌کنند. اگر خزنده‌های موتور جستجو بیش از زمان مشخص بارگذاری صفحه طول بکشد ارور 404 می‌دهد. بنابراین ارزش وبسایت را در چشم خزنده‌های موتور جستجو کاهش می‌دهد.
این ارورهای 404 همچنین صفحاتی هستند که ایجاد مزاحمت برای بازدیدکنندگان وبسایت می‌کنند. بنابراین زمان زیادی طول می‌کشد تا افراد وبسایت را برای کسب اطلاعات بیشتر بازدید کنند. شما نمی‌خواهید زمان زیادی برای بارگذاری وبسایت صرف شود زیرا بازدیدکننده صفحه را پس از مدت کوتاهی ترک خواهد کرد. با این حال دقیقا این همان چیزی است که می‌تواند در هنگام کلیک بر روی لینکهای شکسته رخ دهد. به همین دلیل بخش مهمی از نگهداری وبسایت باید توجه به برطرف کردن لینکهای شکسته باشد. در صورتیکه که دارای وبسایت بزرگ یا تجارت الکترونیک با هزاران محصول هستید لینکهای شکسته نباید به وبسایت صدمه وارد کند. از سوی دیگر در صورتیکه دارای وبسایت کوچک هستید حتی وجود لینکهای شکسته انگشت شمار می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌هایی به شما شود.

علل به وجود آمدن لینک های شکسته

در ادامه دلایل به وجود آمدن لینک‌های شکسته را بیان کرده، بنابراین باید از وقوع آنها در وهله اول جلوگیری کرد. 

علل به وجود آمدن لینکهای داخلی شکسته:

  • مسائل فنی
  • محتوای قدیمی
  • بخش‌های حذف شده از وبسایت (مانند یک دسته‌بندی یا چندین پست)
  • تغییر سیستم مدیریت محتوا (CMS)
  • اضافه شدن صفحات

دلایل دیگری هم وجود دارد اما دلایل بالا رایج‌ترین اینها هستند. در صورتیکه دامنه سایت را تغییر دهید می‌تواند منجر به ایجاد لینک شکسته شود و آن را باید فورا با ایجاد ریدایرکت 301 (۳۰۱ redirect) برطرف کنید. یکی از کارهایی که ما در وب24 همواره انجام می دهیم، بررسی و چک کردن لینک های شکسته در وب سایت ها و برطرف کردن آنهاست، برطرف کردن مشکلات لینکهای شکسته و جلوگیری از بوجود آمدن آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر طرف کردن لینک های شکسته

با استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل می‌توانید لینکهای شکسته را برطرف کنید. ابزارهای دیگری وجود دارد اما گوگل سرچ کنسول بهترین آنهاست. به عنوان مثال می‌توانید لینکهای شکسته خود را در هر ماه بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید علل ریشه‌ای را شناسایی کرده که می‌تواند از ایجاد دیگر لینک های شکسته جلوگیری کند. اگر متوجه شدید لینکهای شکسته در وبسایت افزایش یافته و ارورهای 404 وجود دارد می‌تواند به این معنا باشد که مشکلات تکنیکی وجود دارد که باید آنها را رفع کنید. 
هنگامی‌که لینکهای شکسته را شناسایی کردید و مشکل را حل کردید؛ چطور می‌توانید آنها را برطرف کنید؟

  •  Global 301 Redirect: می‌توانید با استفاده از ایجاد ریدایرکت 301 این لینکهای شکسته را برطرف کنید. ریدایرکت به معنای تغییر مسیر است. هنگامی‌که دامنه سایت خود را تغییر می‌دهید ممکن است سایت قدیمی که دارای سئوی بالایی بوده از بین رفته و جای آن صفحاتی قرار می‌گیرند که هنوز ایندکس نشده است. بنابراین با استفاده از ریدایرکت 301 می‌توانید از صدمات وارده به سئوی خود جلوگیری کنید؛ بدین صورت که وقتی رباتهای خزنده گوگل به صفحاتی که به آدرس دیگری ریدایرکت 301 شده برسند خزنده‌ها با دنبال کردن آن مسیر متوجه خواهند شد که آن صفحه به آدرس جدید منتقل شده است. بنابراین ریدایرکت 301 باعث می‌شود سئوی سایت و ترافیک قبلی شما از بین نرود و انتقال به سایت جدید یابد.
  • Individual 301 Redirects: لینکهای شکسته را با ابزار سرچ کنسول بیابید و سپس آن را به یک صفحه موجود و مشابه وبسایت خود ریدایرکت کنید. هنگامی‌که آنها را شناسایی کرده و برطرف کردید، در ابزار وبمستر علامتی نشان داده می‌شود که آنها اصلاح شده اند.

برای ردیابی لینکهای شکسته با استفاده از ابزار وبمستر ابتدا با حساب گوگل وارد شوید. هنگامیکه وارد می‌شوید صفحه خوشامدگویی مانند تصویر زیر خواهید دید:

کنسول گوگل وبمستر تولز - لینک های شکسته
 

در مرحله بعد آن چیزی که باید انجام دهید وارد کردن وبسایت خود در کادر نشان داده شده https://www.example.com/ می‌باشد و بر روی Add a property کلیک کنید.
گوگل از شما سوال خواهد کرد به منظور بررسی مالکیت دامنه‌ای که در حال اضافه کردن آن درون کنسول جستجوی گوگل هستید با لیستی از روشهای مختلفی که می‌توانید برای هدف تأیید انتخاب کنید. هر روشی را که راحت هستید انتخاب کنید و فرایند تأیید (verification) کامل می‌شود. 

کنسول جستجوی گوگل

هنگامی‌که تأیید کامل شد، تنها نقشه وبسایت خود را ارسال کنید و به Crawl سپس Sitemaps رفته و بر روی دکمه ADD/TEST SITEMAP برای اضافه کردن نقشه سایت خود کلیک کنید. 
هنگامیکه گوگل تأیید کرد نقشه سایت صحیح است ایندکس شدن وبسایت شروع خواهد شد و اگر هر لینک شکسته‌ای را بیابد به شما اطلاع خواهد داد. شما URLهای شکسته را با رفتن بر روی Crawl سپس Crawl Errors بررسی کنید که همه لینک‌های شکسته لیست خواهند شد. 

لینکهای شکسته
 

هنگامی‌که لینک شکسته را شناسایی کردید و آن را با استفاده از پلاگین وردپرسی link checker برطرف کرده که برای این منظور می‌توانید لینک را انتخاب کرده و بر روی mark as fixed کلیک کرده تا ارور از سرچ کنسول گوگل از بین برود. افزونه link checker مخصوص سیستم‌های وردپرس می‌باشد.

بررسی لینک‌های خارجی شکسته

آیا برخی از لینک‌های خارجی روی وبسایت شکسته شده است؟ اگر چنین است باید هایپر لینک را از وبسات خود حذف کنید. این به خصوص بد برای پست‌های قدیمی است که به وبسایت لینک داده شده و دیگر وجود ندارند. این در حقیقت محلی است که یک ابزار می‌تواند کمک کند. این ابزارها می‌توانند کمک به شناسایی لینک‌های خارجی کنند که شکسته شدند به طوریکه آنها می‌توانند از وبسایت حذف شوند. اگر شما اینکار را انجام ندهید گوگل تشخیص می‌دهد که مراقب محتوای خود نیستید. بنابراین لینک‌های قدیمی حذف می‌شوند و محتوای شما هنوز به نظر می‌رسد مناسب خواهد بود.
بنابراین به طور خلاصه، این لینک‌های را در وبسایت خود بیابید و آنها را برطرف کنید تا مطمئن شوید که هیچ نوع لینک شکسته داخلی و خارجی بر روی وبسایت شما وجود ندارد. امیدواریم این مقاله مفید بوده باشد و یاد گرفته باشید که چطور می‌توان لینک های شکسته را با ابزار گوگل سرچ کنسول با موفقیت ردیابی کرد.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha