سئو تکنیکال چیست؟ آموزش Technical SEO

سئو تکنیکال یا سئو فنی بخش مهمی از فرآیندهای بهینه سازی سایت است که باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود. اما سئو تکنیکال چیست و چه مواردی را باید رعایت کنیم. در این مقاله سعی می کنیم شما را بیشتر با مفهوم سئو تکنیکال آشنا کنیم. پس، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سئو تکنیکال Technical SEO چیست؟

سئو به مجموعه فرایندها و اقداماتی گفته می‌شود که بتوانیم به صورت ارگانیک بیشترین ترافیک ممکن و کاربران با کیفیت را به سمت سایت خود هدایت کنیم. برخی از کارشناسان معتقدند که بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به صورت کلی شامل دو نوع سئو داخلی و سئو خارجی است. این دو بخش نیز شامل تمام اقداماتی است که داخل سایت و خارج از آن انجام می‌شوند. این گروه معتقدند سئو تکنیکال یا فنی نیز شامل سئو داخلی می‌شود. اما برخی دیگر می‌گویند سئو تکنیکال باید از داخلی و خارجی جدا شود. به هر حال سئو تکنیکال (Technical SEO) به مجموعه اقدامات فنی برای بهینه‌سازی سایت و سرور گفته می‌شود که کمک می‌کند خزنده‌های موتورهای جستجو متوجه بشوند وب‌سایت موثری دارید و تلاش می‌کنید بهترین تجربه را برای کاربران رقم بزنید. با اینکه تصور می‌شود بخش زیادی از سئو داخلی و خارجی به محتوا و اقدامات پیرامون آن بستگی دارد، ولی هیچ‌گاه نباید از موضوعات فنی غافل شد. 

سئو تکنیکال Technical SEO چیست؟

چک لیست مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال

سئو تکنیکال نیز مانند سئو داخلی و خارجی چک لیست مشخصی دارد که باید تمامی این موارد را به درستی رعایت کنید تا خیال‌تان راحت باشد در این بخش نیز امتیازات مورد نظر گوگل و موتورهای جستجو را دریافت خواهید کرد. در این قسمت موارد موجود در این چک لیست را به ترتیب بررسی خواهیم کرد:

استفاده از SSL و https شدن سایت

یکی از مهمترین فاکتورهای سئو موضوع امنیت است. حتی اگر امنیت یکی از موارد بااهمیت در موضوع بهینه سازی سایت نبود، همچنان این مسئله برای مخاطبان نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. لایه سوکت‌های امن که به SSL شناخته می‌شود در واقع یک تکنولوژی امنیتی است که لینک کدگذاری شده میان وب‌سرور و مروگر ایجاد می‌کند. تشخیص سایت‌هایی که از SSL استفاده می‌کنند خیلی راحت است، ابتدای آدرس URL این سایت‌ها به جای http پروتکل امن https قرار می‌گیرد. به دلیل اهمیت موضوع، گوگل از سال 2014 به بعد اعلام کرد که انتظار دارد همه جا  بتواند HTTPS را ببیند و از این رو در صفحه نتایج خود برای سایت‌هایی که از https استفاده می‌کنند نسبت به سایت‌های غیرایمن رتبه بهتری را در نظر می‌گیرد.

موبایل‌ فرندلی بودن سایت

بسیاری از کاربران در دنیای امروز از طریق گوشی‌های هوشمند خود به وب‌گردی می‌پردازند. به همین دلیل داشتن یک سایت واکنشگرا (Responsive) اهمیت بسیار زیادی دارد. محتوا و نحوه نمایش سایت‌های ریسپانسیو به راحتی و به صورت خودکار با نمایشگر هر دستگاهی سازگار می‌شود. گوگل هم اعلام کرده است الگوریتم‌های این موتور جستجو ریسپانسیو بودن سایت را بررسی کرده و آن را جزو یکی از موارد مهم در رتبه‌دهی در نظر می‌گیرد. بعد از معرفی سیستم mobile first گوگل برای ایندکس کردن محتوا، حالا ریسپانسیو بودن سایت‌ها بیش از پیش اهمیت دارد. پس دقت کنید که وب‌سایت شما کاملا ریسپانسیو باشد و روی دستگاه‌های موبایل، تبلت یا دسکتاپ به درستی نمایش داده شود.

بهینه سازی سرعت سایت

بهینه سازی سرعت سایت

موتورهای جستجو به ویژه گوگل عاشق سایت‌هایی هستند که خیلی سریع بارگذاری می‌شوند و سرعت سایت یکی از مهمترین سیگنال‌های رتبه‌بندی است.

چندین روش برای افزایش سرعت سایت وجود دارد:

  • استفاده از هاست و سرور سریع و قدرتمند
  • استفاده از یک ارائه‌دهنده DNS سریع
  • کاهش درخوست‌های HTTP با استفاده از اسکریپت‌ها و افزونه‌های لازم
  • استفاده از استایل‌‌شیت CSS به جای چندین استایل‌شیت یا اینلاین CSS - کدهایی که به مروگر وب‌سایت می‌گوید سایت شما را چطور نمایش دهد
  • مطمئن شوید تصاویر شما بدون افت کیفیت کمترین حجم ممکن را داشته باشند.
  • فشرده‌سازی صفحات وب (می‌توانید از ابزاری به نام GZIP استفاده کنید).
  • کاهش و فشرده‌سازی کدهای سایت، کم کردن فضاهای غیرضروری، شکست خطوط یا تورفتگی‌ها در HTML، CSS و JavaScript

استفاده از تگ کنونیکال canonical برای صفحات

تگ کنونیکال در واقع همان‌طور که در بالا اشاره کردیم برای رفع مشکل محتوای تکراری و درک درست موتورهای جستجو از محتوای اصلی استفاده می‌شود. این المان HTML که به نام لینک کنونیکال نیز شناخته می‌شود به صورت rel=canonical مورد استفاده قرار می‌گیرد و به موتورهای جستجو می‌گوید که ممکن است چندین مطلب مشابه در لینک‌های مختلف وجود داشته باشد، ولی مطلب اصلی کدام است و کدام محتوا باید ایندکس شود.


برای مطالعه بیشتر، مقاله " تگ کنونیکال چیست؟ پیشنهاد می شود.


ساخت نقشه سایت یا سایت مپ

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در سئو تکنیکال داشتن نقشه سایت (sitmap) به صورت فایل XML و معرفی آن به موتورهای جستجو است. نقشه سایت فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا هنگام خزش درک درستی از سایت شما و ساختار آن داشته باشند. در واقع شما یک نقشه راه جستجو دارید که به موتورهای جستجو می‌گویند دقیقا هر صفحه کجاست.

این فایل حاوی اطلاعات مفیدی از هر صفحه سایت است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • آخرین باری که روی یک صفحه تغییراتی اعمال شده است.
  • اولویت‌های سایت شما چیست.
  • هر چند وقت یک بار به‌روزرسانی می‌شود.

معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


فعال‌کردن قابلیت AMP برای نمایش بهتر در موبایل

AMP یکی از پروژه‌هایی است که با هدف افزایش سرعت انتقال محتوا روی دستگاه‌های موبایل از طریق کد‌های خاص به نام AMP HTML توسط گوگل پشتیبانی می‌شود. نسخه‌های AMP صفحات شما خیلی سریع‌تر روی دستگاه‌های موبایل بارگذاری می‌شوند. این کار به وسیله نمایش خام محتوا و کدها به صورت متنی در کنار تصاویر و ویدیو انجام می‌شود و اسکریپت‌ها، نظرات و فرم‌ها غیرفعال می‌شوند. از آنجایی که نسخه‌های AMP صفحات سریع‌تر بارگذاری می‌شوند، بنابراین تمایل مخاطبان به خواندن و به اشتراک‌گذاری آنها بیشتر می‌شود و در نتیجه از منظر سئو اتفاقات خوبی چون افزایش زمان ماندگاری در سایت و دریافت تعداد زیادی بک‌لینک باکیفیت میسر می‌شود. ضمن اینکه گاهی اوقات گوگل پاداش خوبی برای صفحات AMP در نظر می‌گیرد و آنها را در صفحه نمایش نتایج بالاتر نشان می‌دهد.

قابلیت AMP برای نمایش بهتر در موبایل

استفاده از اسکیما SCHEMA برای صفحات مختلف سایت

داده‌های ساختار یافته یا همان اسکیما (Schema) به کدهایی گفته می‌شود که به سایت خود اضافه می‌کنید تا موتورهای جستجو درک بهتری از انواع محتوای موجود در سایت شما داشته باشند. ضمن اینکه داده‌های ساختار یافته کمک می‌کند تا از طریق ریچ اسنیپت‌ها نتایج بهتری نمایش داده شود. به عنوان مثال می‌توانید ستاره‌های امتیازدهی را به نقد و بررسی‌ها، اسکیمای محصول را به صفحات محصولات اضافه کنید.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله " اسکیما مارک آپ " پیشنهاد می شود. 

فایل ROBOTS.TXT

یکی دیگر از موارد بااهمیت در سئو تکنیکال فایل robots.txt است. همان‌طور که مشخص است این فایل یک نسخه متنی است که در واقع روی روت هاست شما قرار می‌گیرد و به موتورهای جستجو می‌گوید خزنده ها باید کدام بخش‌های سایت را خزش کنند و کدام قسمت‌ها دارای محدودیت هستند. برای این کار باید از دستورات مشخصی استفاده کنید تا خزنده‌ها بفهمند کدام صفحات و محتوا باید ایندکس شوند و کدام قسمت‌ها باید نادیده گرفته شوند.

بررسی رندر صفحه (RENDER)

در برخی صفحات از کدهای جاوا اسکریپت استفاده نمی‌شود و برای درک درست از محتوا باید این صفحات رندر شوند. برای تجزیه و تحلیل هر صفحه رندر مورد نظر می‌تواند سمت کلاینت یا سرور باشد. در واقع اگر صفحات JavaScript درست رندر نشوند در صفحه نتایج گوگل ایندکس نخواهند شد.

بردکرامب (Breadcrumb) یا نشانگر صفحات 

یکی از جدیدترین موارد در چک لیست سئو تکنیکال مربوط به بردکرامب است. احتمالا بالای هر صفحه وب که وارد می‌شوید دیدید مسیر صفحه مشخص شده است. به عنوان مثال گوشی موبایل > سامسونگ > گلکسی S20. هر بخش از این آدرس دارای لینک است و نه‌تنها به کاربر می‌گوید که در کدام صفحه است، بلکه به موتورهای جستجو می‌گویند که سایت شما چه ساختاری دارد و چطور تجربه خوبی برای کاربر فراهم می‌کنید. در همین راستا مطالعه مقاله " بردکرامب پیشنهاد می شود.

جمع بندی

برای بهینه سازی و گرفتن بهترین نتایج در صفحه رتبه‌بندی موتورهای جستجو، کارهای زیادی باید انجام دهید. بخش مهمی از کار به محتوا مربوط است ولی هیچ‌گاه نباید از سئو تکنیکال غافل شد. مجموعه کارهای فنی که باید انجام دهید شامل چک لیست سئو تکنیکال یا همان سئو فنی می‌شود و تک‌ تک آنها را باید جدی بگیرید. در این مطلب به این چک لیست پرداختیم و مواردی چون گواهینامه SSL، بردکرامب، بهینه سازی سرعت سایت، تگ کنونیکال، نقشه سایت و... را به طور کامل بررسی کردیم.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha