کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی چیست و کپی رایتر کیست؟

وقتی از کپی رایتینگ صحبت می‌کنیم بسیاری از مردم فکر می‌کنند که کپی رایتینگ محافظت از حق دیگران در مقابل سرقت ادبی است. در حالی که وقتی بدانید فردی وجود دارد به نام کپی رایتر که وظیفه کپی رایتینگ را در شرکت‌ها به عهده دارد، کمی داستان عوض می‌شود.

کپی رایتینگ (copywriting) چیست؟

کپی رایتینگ، فرآیند نوشتن مطالب تبلیغاتی یا همان تبلیغ‌نویسی است. کپی رایترها مسئولیت متن بروشور، بیلبورد، وب‌سایت، ایمیل، تبلیغات، کاتالوگ و موارد دیگر را بر عهده دارند. این متن به کپی معروف است. کپی در این معنا در همه جای دنیا وجود دارد و بخشی از یک صنعت 2.3 تریلیون دلاری در سراسر جهان است. هدف اصلی کپی رایتینگ ترغیب خواننده برای اقدام است. این اقدام ممکن است خرید، نظر یا رأی دادن، تماس با شرکت یا هر چیز مشابه این‌ها باشد. به همین دلیل است که به کپی رایتر "فروشنده چاپی" گفته می‌شود.
<کپی رایتینگ نباید با حق کپی رایت اشتباه گرفته شود.>

کپی رایتینگ چیست

کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر مطالب بازاریابی مانند وب‌سایت، ایمیل، بروشور، کاتالوگ و موارد دیگر را می‌نویسد. در واقع اکثر چیزهایی که به ایمیل ما فرستاده می‌شود توسط کپی رایترها نوشته می‌شود که به آنها تبلیغ‌نویس نیز گفته می‌شود. کپی رایترها می‌توانند در خانه درآمد داشته باشند، با سرمایه اولیه کم می‌توانند کار خود را شروع کنند و به تحصیلات رسمی یا دانشگاهی نیاز ندارند. شاید به همین دلیل است که هر روز بر تعداد متقاضیان یادگیری مهارت‌های کپی رایتینگ افزوده می‌شود. دنیای مجازی نیز موقعیت‌های شغلی زیادی برای کپی رایترها دارد که حتی برخی از پروژه‌های آن می‌تواند درآمدهای خوبی برایشان به همراه داشته باشد.


خدمات تولید محتوا توسط وب24


مهارت‌ ها و ویژگی‌های کپی رایترهای حرفه‌ ای

با اینکه هیچ رشته تحصیلی خاصی در دانشگاه برای کپی رایتر شدن وجود ندارد. اما برای اینکه بتوانید به یک کپی رایتر حرفه‌ای تبدیل شوید باید در یک سری مهارت‌ ها حرفه‌ای شوید، از جمله:

  • تسلط به زبان انگلیسی
  • چشم‌هایی تیزبین و دقیق برای دیدن جزئیات
  • دامنه لغات وسیع
  • کنجکاوی
  • توجه به نقطه نظرات مختلف و دیدن جهان از نگاه افراد متفاوت
  • مهارت تحقیق کردن
  • خلاقیت
  • هوش اجتماعی بالا
  • توانایی همدردی و درک احساسات دیگران

بیشتر بخوانید : کنیبالیزیشن چیست ؟ 


چه کسانی می‌توانند کپی رایتر باشند؟

معمولاً کسانی که نگارش خوبی دارند نظیر افراد نویسنده می‌توانند کپی رایتر خوبی باشند. البته نویسندگانی که مهارت کپی رایتینگ داشته باشند یا آن را کسب کنند. ولی این تمام ماجرا نیست. این افراد باید کاملا به تبلیغات و بازاریابی شرایط بازار و روش‌های متقاعد کردن مشتری نیز مسلط باشند.

کاربردهای کپی رایتینگ

کاربردهای کپی رایتینگ چیست؟

هر صنفی و هر شرکتی به یک کپی رایتر نیاز دارد و بدون آن نمی‌تواند از حداکثر توان خود برای فروش محصول و کسب درآمد استفاده کند. با استفاده از صنعت کپی رایتینگ می‌توان به اهداف زیر دست‌یافت:

  • تبدیل شدن به یک برند شناخته‌شده در میان مردم یا برندسازی
  • افزایش فروش
  • تبدیل مشتری به تبلیغ‌کننده محصولات
  • برانگیختن احساسات در مشتری

معرفی خدمات وب24: سئو و بهینه سازی سایت


اهمیت کپی رایتینگ برای کسب و کارهای اینترنتی

همان طور که گفته شد، کپی رایتینگ به نوعی برای کسب و کارها نقش بازاریابی را دارد؛ به خصوص برای کسب و کارهای اینترنتی که فقط از طریق یک صفحه مانیتور می‌توانند با کاربران ارتباط برقرار کنند. با کپی رایتینگ می‌توان با ساخت یک شعار تبلیغاتی تأثیرگذار، یک بنر تبلیغاتی، یک پیام احساساتی، یک ایمیل، دکمه درخواست برای اقدام و ... در یک نگاه مخاطب را جذب کرد. به این ترتیب مخاطبانی که در دنیای پرهیاهو و پر جنب‌وجوش اینترنت مشغول پیدا کردن راه حل مشکلات، خرید یا امور سرگرم‌کننده هستند، تنها با یک لحظه نگاه و درنگ بر روی متنی که کپی رایتر در قالب بنر یا دکمه درخواست برای اقدام طراحی کرده است می‌تواند به کسب و کار شما جذب شود.

تفاوت کپی رایتینگ با کانتنت مارکتینگ (بازاریابی محتوا)

در کانتنت مارکتینگ برای هر محتوا یک عبارت کلیدی در نظر گرفته می‌شود. سپس کارشناس تولید محتوا باید مطالب را در قالب مقاله جمع‌آوری کرده و بعد متخصص سئو با انجام امور سئو و بهینه سازی محتوا، آن را به صفحه اول گوگل برساند. به این ترتیب هرگاه کاربر عبارت کلیدی را در موتور جستجو وارد کند، در صفحه نتایج جستجو با محتوای تولیدشده مواجه خواهد شد. این محتوا باید به گونه‌ای نوشته شده باشد که کاربر را به کلیک کردن ترغیب کرده و بعد از اینکه کاربر وارد صفحه شده و متن را مطالعه کرد، نسبت به اقدام ترغیب شود. این در حالی است که در کپی رایتینگ متن‌های طولانی نگارش نمی‌شوند؛ بلکه کپی رایتر باید پیام خود را در قالب یک یا چند جمله کوتاه بیان کند. اما کار به همین سادگی نیست! همین یک جمله باید به حدی تأثیرگذار و ترغیب‌کننده باشد که کاربر به کلیک کردن در نگاه اول ترغیب شود. نوشته‌هایی که یک کپی رایتر می‌نویسد نیازی به سئو ندارند و معمولاً در قالب بنر، ایمیل مارکتینگ، شعار تبلیغاتی و... در مقابل کاربران قرار خواهند گرفت.

ارتباط کپی رایتینگ با دیجیتال مارکتینگ و کانتنت مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به معنی استفاده از ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی و فروش است که کپی رایتینگ و کانتنت مارکتینگ هر دو بخشی از آن را تشکیل می‌دهند. یعنی کانتنت مارکتینگ نیز جزئی از دیجیتال مارکتینگ است که در آن برای بازاریابی از محتوا استفاده می‌شود. کپی رایتینگ نیز به همین ترتیب بخشی از دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود؛ با اینکه این نوع از بازاریابی می‌تواند در محیط غیر از دیجیتال نیز انجام شود. مثلاً بنرهای تبلیغاتی سطح شهر نیز برای اینکه تأثیرگذارتر باشند نیاز به یک کپی رایتر دارند.

چه نکاتی در نوشتن متن تبلیغاتی اهمیت دارد؟ (ترفندها و تکنیک‌های تبلیغ نویسی)

نکات زیر را باید در هنگام نوشتن متن تبلیغاتی مد نظر قرار دهید:

  • در متون تبلیغاتی باید سریعاً به اصل مطلب بپردازید.
  • از کلی گویی پرهیز کنید.
  • همیشه در تبلیغات از نظر مشتریان مشهور استفاده کنید.
  • متن آگهی ساده و قابل درک برای همه باشد.
  • باید محصولات را به طور دقیق برای مشتری توضیح دهید.

کپی رایتر کیست

نمونه‌ های کپی رایتینگ

در زیر برخی از بهترین و زیباترین شعارهای تبلیغاتی بزرگ‌ترین کمپانی‌های موفق دنیا برای شما آورده شده است:

  • پورشه: جایگزینی وجود ندارد.
  • اپل: متفاوت بیندیش.
  • نایکی: فقط انجامش بده.
  • لورئال: چون لایقش هستید.
  • بی ام و: نهایت یک خودرو.

خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس با کدنویسی 


از نمونه‌های ایرانی موفق و جذاب کپی رایتینگ نیز می‌توان به بنرهای تپ‌ سی اشاره کرد:

  • رسوندن لیلی به مجنون کار ماست.
  • زمین به آسمون برسه می‌رسونمت.
  • سنگ از آسمون بباره می‌رسونمت.
  • کوه به کوه نمی‌رسه اما من به تو می‌رسم.
  • از برزیل تا آرژانتین 4 هزار تومان!

جمع بندی

کپی رایتینگ در واقع هنر تبلیغ‌نویسی و متقاعدسازی مخاطبان است که به کمک خلاقیت و به کارگیری درست کلمات میسر می‌شود. برای این کار علاوه بر خوب نوشتن، باید با مارکتینگ، فروش، شناخت بازار، روان‌شناسی و دایره وسیعی از لغات آشنا باشید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با استراتژی محتوا و انواع آن به همراه ترفندها و روش های تدوین استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از وب24، با مفهوم تقویم یا برنامه محتوایی، هدف از تدبین آن، مراحل ساخت تقویم محتوا و معرفی بهترین ابزارها برای تنظیم تقویم محتوا، آشنا می‌شوید.
محتوای ستونی pillar content چیست؟ در این مقاله از وب 24 با مفهوم پیلار کانتنت آشنا شوید و از مزایا، کاربرد و روش اجرای محتوای خوشه‌ای آگاه شوید.
حتما برای شما هم مثل خیلی‌های دیگر همیشه این سوال وجود داشته که طول محتوای متنی باید چند کلمه باشد و برای سئو محتوای طولانی بهتر است یا محتوای کوتاه. درباره این موضوع هم نظرات مختلفی وجود دارد و بررسی‌های متعددی انجام شده است. ولی متاسفانه هنوز خیلی‌ها به نتیجه نرسیده‌اند و فقط فکر می‌کنند باید محتوای بالای 2000 کلمه داشته باشند. اگر یک بار برای همیشه دنبال پاسخ این سوال هستید، جواب شما در این مطلب است.
محتوای همیشه سبز چیست؟ در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به نحوه تولید یک محتوای همیشه سبز؛ محتوایی که حتی با گذشت زمان طولانی، باز هم ارزش و کارایی خود را حفظ خواهد کرد. ایده های بسیاری برای تولید محتوای همیشه سبز وجود دارد. ما در این مقاله چند ایده را مطرح می کنیم که امیدواریم برای شما مفید و الهام بخش باشند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha