الگوریتم برت BERT گوگل چیست - درک بهتر زبان انسان

الگوریتم برت BERT گوگل چیست؟

آیا می‌دانید الگوریتم برت گوگل چیست و چگونه کار می‌کند؟ گوگل دائماً در حال بهتر کردن نتایجی است که به کاربران نشان می‌دهد و این کار را با معرفی الگوریتم‌های جدید انجام می‌دهد. جدیدترین مدل معرفی شده توسط گوگل، الگوریتم برت بوده که انقلابی در صنعت سرچ‌های اینترنتی ایجاد کرده است. این گزینه نیز مانند سایر الگوریتم‌های اخیر گوگل مبتنی بر هوش مصنوعی بوده و هدف آن پیدا کردن نتایج مرتبط‌تر و بهتر برای عبارت سرچ شده است. آپدیت BERT برت گوگل بزرگ ترین و مهم ترین به روز رسانی گوگل در درک زبان گفتار است.


خدمات وب24: طراحی سایت اختصاصی


الگوریتم برت BERT گوگل

الگوریتم برت چه تأثیری بر نتایج جستجو خواهد داشت؟

کلمه BERT از عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers گرفته شده است و به یک مدل زبانی اشاره می‌کند. معنی لغوی این عبارت «ارائه‌ کدگذاری شده دو مسیره از انتقال‌دهنده‌ها» است. این مدل زبانی برای تشخیص معنی صحیح کلماتی که چند ترجمه دارند، در جمله به کار می رود. 

درک معنای کلمات در جمله

همان طور که می‌دانید کلمه شیر دارای معانی متعددی در زبان فارسی است. قبل از آپدیت برت اگر شما عبارت «چه شیری بخوریم؟» را جستجو می‌کردید، ممکن بود گوگل به عبارت «بخوریم» توجهی نکند و عکس‌ها و لینک‌های مربوط به شیر باغ‌وحش را به ما نمایش دهد. اما بعد از آپدیت برت گوگل متوجه عبارت «بخوریم» می‌شود و نتایجی را به ما نشان می‌دهد که حاوی شیر خوردنی است یا ارتباط نزدیکی به آن دارد.

درک زبان محاوره

از دیگر نتایج الگوریتم برت بر نتایج جستجو می‌توان به توانایی درک عبارت‌های محاوره‌ای یا دارای غلط املایی و ارائه نتایج مرتبط با آن اشاره کرد.
برای نمونه اگر شما عبارت محاوره‌ای «دی ماه چه فصلی از ساله» را جست‌وجو کنید، دقیقاً وب‌سایت‌هایی که درباره دی ماه و زمستان مطلب دارند برای شما نمایش داده می‌شود و همه این‌ها به لطف همین الگوریتم است؛ البته گوگل هنگام انجام این جستجو، عبارت‌های محاوره‌ای که بیشترین جست‌وجو را دارند به شما پیشنهاد می‌دهد.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاه اینترنتی با کد نویسی اختصاصی


درک غلط‌های املایی

بسیاری از افراد هنگامی که متن یا عبارتی را در گوگل جست‌وجو می‌کنند، اصلاً دانشی درباره آن ندارند و حتی ممکن است غلط املایی در تایپ آن عبارت نیز داشته باشند. گوگل وظیفه خود می‌داند تا در رابطه با هر کلمه‌ای که توسط کاربر جست‌وجو می‌شود اطلاعات کامل ارائه دهد و تایپ کلمات و غلط‌های نگارشی نباید مانع آن شود. 
گوگل در این راستا از تیم تحقیقاتی در زمینه درک زبان استفاده نموده و سعی داشته تا هر چه بیشتر عبارات مورد جست‌وجو مخصوصاً به صورت محاوره‌ای را درک کند و بر اساس آن بهترین نتایج را به کاربر ارائه دهد.
این الگوریتم در 21 اکتبر 2019 (معادل 29 مهر 1398) فقط برای جست‌وجوهای انگلیسی راه‌اندازی شد؛ اما بعداً تعداد زبان‌های تحت پوشش آن گسترش یافت. امروز این الگوریتم برای 72 زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف گوگل از ارائه الگوریتم برت چیست؟

نتایج این آپدیت را می‌توان در دو جمله زیر خلاصه نمود:

  • برت گوگل را قادر می‌سازد تا عبارات مورد جست‌وجو را درست شبیه به یک انسان درک کند.
  • برت با درک بهتر عبارت‌های ما، نتایج دقیق‌تری برای جست‌وجویمان پیشنهاد می‌دهد.

یکی از کارهای خوب BERT، نمایش دادن چیزهایی است که در ذهن کاربر بوده، حتی اگر کاربر در تایپ آن عبارات غلط املایی داشته باشد.
بنابراین بهتر است به جای استفاده از سئوی کلاه سیاه یا زدن برچسب‌های مختلف بر روی پست‌ها، دقیقاً محتوایی تولید کنید که کاربر انتظار دارد؛ چراکه گوگل دیگر صرفاً مانند یک ماشین یا ربات عمل نمی‌کند بلکه در جهت انسانی شدن پیش می‌رود و می‌تواند محتوای شما و نیاز دقیق کاربران را شناسایی کرده و تشخیص دهد کدام محتوا به بهترین نحو ممکن پاسخ سرچ کاربر را می‌دهد.

کوئری‌های طولانی، هدف فعلی الگوریتم برت

گوگل در یکی از پست‌های وبلاگ رسمی خود این‌گونه نوشته:
«برای کوئری‌های طولانی یا محاوره‌ای یا آنجا که حروف اضافه تفاوت زیادی در معنی ایجاد می‌کنند مدنظر الگوریتم برت هستند.»
بنابراین در حال حاضر گوگل برای جست‌وجوهای برندها و یا عبارت‌های کوتاه از برت استفاده نمی‌کند.

سئو براساس الگوریتم BERT

آقای دنی سالیوان یکی از افراد تیم گوگل در صفحه توییتر خود نوشته که با وجود اضافه شدن الگوریتم برت نیازی به سئوی هیچ محتوایی از وب‌سایت‌ها وجود ندارد. بلکه این الگوریتم صرفاً فهم گوگل را از عبارات جستجویی زیادتر می‌کند و تمرکز آن بر بهبود تجربه جست‌وجو است. بنابراین قواعدی برای سئوی این الگوریتم وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم های گوگل 


یک پیشنهاد

در پایان باید بگوییم که بخش People Also Ask یا پیشنهادهای گوگل که در پایین صفحات سرچ گوگل ظاهر می‌شوند، در پیدا کردن کلمات کلیدی مورد نیاز کاربران به شما کمک می‌کند. می‌توانید بر اساس آن هدف کاربران را دقیق‌تر درک کنید و به تولید محتوای متناسب با نیاز کاربران بپردازید. گوگل نیز به کمک الگوریتم برت متوجه تطابق نیاز کاربر با محتوای سایت شما شده و در نتیجه احتمال نمایش داده شدن سایتتان در صفحه اول نتایج گوگل بیشتر خواهد شد.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha