هرآنچه باید درباره فاکتورهای رتبه بندی گوگل بدانید

گوگل اعلام کرده که بیش از 200 فاکتور در رتبه‌بندی نتایج جستجو موثر هستند. بعضی از این فاکتورها توسط گوگل به صورت رسمی تایید شده‌اند و در مورد اهمیت و تاثیرشان صحبت کرده و برخی جای بحث دارند زیرا نظرات متفاوتی از سوی گوگل و متخصصان سئو در مورد آن وجود دارد. درهرصورت این عوامل هر سال و پس از هر آپدیت دچار تغییراتی می‌شوند. ممکن است بعضی از فاکتورها پس از یک آپدیت به کلی حذف شوند و فاکتورهای جدیدی اضافه شوند و یا میزان اهمیت آن تغییر کند. ما در این مقاله 200 مورد از بروزترین فاکتورهای موثر بر رتبه‌بندی گوگل را به همراه توضیحات آن‌ها فهرست کردیم که می‌توانید با رعایت این فاکتورها رتبه وب‌سایت خود را بهبود ببخشید.

منظور از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل چیست؟

فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل معیارهایی هستند که توسط گوگل (و سایر موتورهای جستجو) هنگام ارزیابی صفحات برای بهترین ترتیب نتایج مرتبط هنگام جستجو اعمال می‌شوند.
درک فاکتورهای رتبه‌بندی برای تدوین استراتژی موثر سئو ضروری است. همه بازاریاب‌ها، تولیدکنندگان محتوا و استراتژیست‌های سئو باید با آن‌ها آشنا باشند، به این دلیل که به ایجاد یک تجربه کاربری که نتیجه آن سرنخ (لید) و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری بیشتر و باکیفیت‌تر است کمک می‌کنند.

چرا باید فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل را رعایت کنیم؟

رتبه 1 نتایج جستجوی گوگل بیش از 39 درصد از کل کلیک‌ها را دریافت می‌کند. این بدان معناست که هنگام جستجوی یک عبارت یا کلمه کلیدی، از هر ده نفر، چهار نفر روی اولین نتیجه کلیک می‌کنند و بقیه موارد را نادیده می‌گیرند. تصور کنید اگر بتوانید چند عبارت موردنظر خود را در رتبه اول قرار دهید چه تاثیری بر کسب‌وکار شما خواهد داشت.
هدف این مقاله این است که به شما کمک کند مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل را درک کنید تا بتوانید آن‌ها را در وب‌سایت خود پیاده‌سازی کنید و ترافیک بیشتری دریافت کنید.

جدول تناوبی فاکتورهای سئو

جدول تناوبی فاکتورهای سئو سایت‌ها برای رتبه‌بندی در گوگل اولین بار در سال 2011 توسط Search Engine Land معرفی شد و هر سال این جدول بهینه و به‌روزرسانی گردید. این جدول به یک ابزار شناخته‌شده جهانی تبدیل شده است که متخصصان سئو برای کمک به درک عناصر ضروری برای یک استراتژی موثر سئو به آن اعتماد کرده‌اند. این جدول شامل عوامل موفقیت، تمرینات و تله‌هایی است که در سئوی سایت شما موثرند. همه عوامل این جدول حائز اهمیت هستند اما عوامل با وزن 3 نسبت به عوامل با وزن 1 و 2 مهم‌تر و موثرترند. عوامل مثبت را در سایت خود تقویت و عوامل منفی را تا حد ممکن کاهش دهید.

جدول تناوبی فاکتورهای سئو

این جدول توسط وب 24 به فارسی ترجمه شده است که در ادامه می‌توانید تصویر آن را ببینید. امیدواریم از این جدول استفاده کنید و دید خوبی برای تدوین استراتژی سئوی سایت به شما بدهد.

برای افرادی که مبتدی هستند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو) ممکن است مانند کیمیاگری در گذشته ها به نظر برسد. اما در واقع سئو یک علم است. این راهنما که درباره فاکتورهای موفقیت، بهترین تمرینات و تله های احتمالی است می تواند چارچوب استراتژی سئوتان را تشکیل دهد. پارامترهای مثبت را تقویت و پارامترهای منفی را کاهش دهید. همه عوامل جدول مهم هستند. اما عواملی که وزن آنها 3 می باشند از عواملی که 1 و 2 هستند موثرترند. هیچ کدام از عوامل به تنهایی موفقیت و بدست آوردن رتبه های بالا در نتایج جستجو را تضمین نمی کنند اما داشتن چندین فاکتور مهم با هم، شانس موفقیت را افزایش می دهد.

جهت مشاهده تصویر باکیفیت، تصویر را دانلود نمایید یا با راست کلیک روی تصویر، گزینه open image in new tab را انتخاب کنید.


جدول تناوبی فاکتورهای سئو وب24

فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل

بیش از 200 عامل در رتبه‌بندی نتایج جستجو وجود دارد که به‌طورکلی صحیح در نظر گرفته می‌شوند (اما باز هم قابل بحث هستند). از سال 2006، هزاران به‌روزرسانی الگوریتم وجود داشته که باعث تغییر در این عوامل شده است. با هر به‌روزرسانی، متخصصان سئو تست می‌کنند تا ببینند چه چیزی تغییر کرده است؛ بنابراین، برخی از این عوامل ثابت شده هستند، اما برخی دیگر فقط حدس و گمان هستند.

ما این عوامل را به 7 گروه تقسیم کردیم که شامل موارد زیر هستند:

  • فاکتورهای دامنه سایت
  • فاکتورهای سرعت سایت
  • فاکتورهای سئو داخلی سایت
  • فاکتورهای نام تجاری
  • فاکتورهای سئو خارجی سایت
  • فاکتورهای بک لینک سایت
  • فاکتورهای تعامل کاربر با سایت

در ادامه به معرفی و جزئیات این دسته‌بندی‌ها می‌پردازیم:

فاکتورهای دامنه سایت رتبه‌بندی گوگل

قدرت دامنه شما یک عامل قدرتمند در رتبه‌بندی سئو است. اساساً دامنه شما زمانی در نظر گرفته می‌شود که کاربران عبارت‌های مرتبط با وب‌سایت شما را جستجو کنند. هرچه اعتبار بیشتری از طریق عوامل سئوی داخلی و خارجی ایجاد کرده باشید، گوگل دامنه شما را بیشتر ترجیح می‌دهد. عواملی که به نام دامنه شما مرتبط هستند عبارتند از:

  • سن دامنه

به گفته گوگل، سن دامنه برای رتبه‌بندی در نتایج جستجوی گوگل اهمیتی ندارد؛ اما برخی از متخصصان سئو معتقدند که سن دامنه یکی از عوامل موثر در سئوی سایت است. در نهایت، توجه داشته باشید که نظر گوگل برای ما اهمیت دارد و وقتی گوگل کاملا شفاف، این موضوع را رد می کند یعنی سن دامنه یکی از فاکتورهای رتبه بندی نیست.

  • مدت زمان ثبت دامنه

دامنه‌های ثبت‌شده بیش از یک سال معتبرتر به نظر می‌رسند، زیرا از عمر معمول دامنه‌های غیرقانونی گذشته‌اند. طبق گفته گوگل: دامنه‌های با ارزش (قانونی) اغلب برای چندین سال پیش پرداخت می‌شوند، درحالی‌که دامنه‌های درگاهی (غیرقانونی) به‌ندرت برای بیش از یک سال استفاده می‌شوند. بنابراین، تاریخ انقضای دامنه می‌تواند به عنوان عاملی برای پیش‌بینی قانونی بودن دامنه یک سایت مورداستفاده قرار گیرد.

  • تاریخچه دامنه

سایت‌هایی که دارای فاصله زمانی در ثبت دامنه یا تاریخچه مشکوک هستند ممکن است در رتبه‌بندی به مشکل بخورند. این فاکتور رتبه بندی گوگل می‌تواند هنگام خرید دامنه از شخص ثالثی که از دامنه برای اهداف اسپم یا کلاه سیاه استفاده می‌کند، مشکل‌ساز شود.

  • دامنه‌های پارک شده

گوگل می‌تواند دامنه‌های پارک شده را پیدا کند و ازآنجایی‌که دامنه‌های شما را با مشکل duplicate content می‌بیند، به این مورد امتیاز منفی می‌دهد. در سال 2011، گوگل حتی اعلام کرد: در بیشتر موارد، ما ترجیح می‌دهیم دامنه‌های پارک شده را به کاربران نشان ندهیم.

  • Exact match domain

داشتن سایتی با دامنه تطبیق دقیق (به خلاصه EMD) به سئوی سایت شما کمک نمی‌کند و فاکتور رتبه بندی نیست مانند سایت hotels.com یا سایت blockchain.com. در سال 2012، گوگل به‌روزرسانی‌ای را برای جریمه کردن EMD های بی‌کیفیت یا هرزنامه مانند "buybluejeans.com" معرفی کرد.

  • TLD یا افزونه‌های خاص کشور

یک کد کشور، مانند .tv، .cn، یا .de، ممکن است به شما در رتبه‌بندی در آن کشور کمک کند، زیرا نشان می‌دهد که محتوای شما می‌تواند به کاربران در آن کشور یا منطقه کمک کند. درعین‌حال، می‌تواند در رتبه‌بندی در نتایج جستجوی جهانی مشکل‌ساز شود.

  • سرورهای شناخته‌شده به عنوان اسپم

بسته به ارائه‌دهنده هاستینگ سایت خود، ممکن است سروری را با چندین سایت دیگر به اشتراک بگذارید. اگر این‌طور باشد و سرور اشتراکی شما دارای سایت‌های هرزنامه باشد، به‌طور بالقوه می‌تواند بر رتبه وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل تأثیر بگذارد. با این‌حال، طبق گفته وب مستر گوگل، گوگل می‌داند که هاستینگ وب اشتراکی اتفاق می‌افتد.

  • طول URL

URL های خیلی طولانی ممکن است باعث شود ربات‌های گوگل به‌خوبی سایت شما را کراول نکنند. مطالعات این حوزه نشان داده‌اند که URLهای کوتاه در نتایج جستجوی گوگل بهتر عمل می‌کنند. اما در کل، تاثیر طول URL به عنوان یک فاکتور مستقیم توسط گوگل رد شده است و طول آدرس صفحه فاکتور رتبه بندی نیست.

  • URL مختصر

URL های ساده و توصیفی به گوگل کمک می‌کنند صفحه شما را بهتر درک کند. درحالی‌که URL ها به عنوان یک فاکتور جزئی رتبه بندی گوگل عمل می‌کنند، به خزنده‌ها و کاربران کمک می‌کنند تا بفهمند صفحه و وب‌سایت شما در مورد چیست، به همین دلیل است که URL های مختصر و دقیق یک راه هوشمندانه برای بهبود سئوی سایت است.

فاکتورهای رتبه بندی سایت‌ها در گوگل

  • عمومی یا خصوصی بودن دامنه در WhoIs

اطلاعات صاحب دامنه، پس از ثبت در WhoIs ثبت می‌شود و اگر این اطلاعات در وضعیت خصوصی قرار گرفته باشد ممکن است گوگل با حساسیت بیشتری به این سایت نگاه کند زیرا این‌طور برداشت می‌کند که ممکن است صاحب دامنه اطلاعات خاصی جهت پنهان کردن داشته باشد.

  • صاحب WhoIs اسپم

هنگام بررسی فاکتورهای رتبه‌بندی سئو، باید تاثیر مالک WhoIs جریمه شده را نیز در نظر گرفت. اگر شخصی که صاحب سایتی است دارای سابقه اعمال اسپم و کلاه سیاه باشد، گوگل ممکن است از آن به عنوان عاملی منفی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌هایی که آن فرد مالک آن است استفاده کند.

  • موقعیت جغرافیای سرور

موقعیت فیزیکی سرورهای شما می‌تواند بر رتبه‌بندی در جستجوهای مبتنی بر مکان تأثیر بگذارد. برای مثال، یک ویدیوی گوگل وبمسترز بیان می‌کند: «ما کاملاً سعی می‌کنیم مرتبط‌ترین نتایج را به هر کاربر در هر کشور نمایش دهیم و مکان سرور (از نظر آدرس IP) یک عامل موثر در آن است».

  • کلمه کلیدی در دامنه

استفاده از کلمه کلیدی در دامنه سایت باعث افزایش و بهبود رتبه سئو نمی‌شود اما می‌تواند به عنوان یک نشانه مرتبط با سایت شما تاثیر مثبتی داشته باشد.

  • کلمه کلیدی در زیردامنه (sub-domain)

طبق اعلام سایت MOZ وجود یک کلمه کلیدی در ساب دامین احتمالا تاثیر مثبت در سئوی سایت دارد.

فاکتورهای سرعت سایت برای رتبه‌بندی گوگل

طبق تحقیقات، مدت زمانی که کاربر تمایل دارد برای لود شدن یک سایت صبر کند حداکثر 3 ثانیه است. اگر وب‌سایت شما بیشتر از این زمان برای نمایش اطلاعات مهم طول بکشد، کاربر تمرکز خود را از دست می‌دهد و احتمالاً از سایت شما خارج می‌شود. وب‌سایت‌هایی که سریع‌تر هستند، نرخ پرش پایین‌تری، نرخ تبدیل بالاتر و رتبه‌بندی بالاتر در جستجوی ارگانیک خواهند داشت و البته در مجموع تجربه کاربری بهتری خواهند داشت.

گوگل از سال 2010 از سرعت صفحه به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی استفاده کرده است و در سال 2018 اهمیت سرعت صفحه را با به‌روزرسانی "Speed" افزایش داد. به‌طور خلاصه سایت‌های با سرعت لود کم، رتبه بدتری کسب می‌کنند. در این بخش به عوامل مرتبط با سرعت سایت که به سئو مربوط هستند را معرفی می‌کنیم. این فاکتورها که به Core Web Vital معروف‌اند، مجموعه‌ای از معیارها هستند که گوگل در سال 2021 برای ارزیابی جنبه‌های اصلی تجربه کاربری، هنگام لود شدن سایت معرفی کرد.

  • LCP (Largest Contentful Paint)

این شاخص بیانگر این است که چقدر طول می‌کشد تا بزرگ‌ترین محتوای سایت به کاربران نمایش داده شود.

بیشتر بخوانید: LCP یا Largest Contentful Paint چیست + راهکارهای بهبود آن 

  • CLS (Cumulative Layout Shift)

این شاخص، تغییرات ناگهانی ساختار سایت هنگام لود را اندازه‌گیری می‌کند. هر چه CLS کمتر باشد، تجربه کاربری سایت بهتر است.

بیشتر بخوانید: CLS یا Cumulative Layout shift چیست + راهکارهای بهبود آن

  • TTFB (Time To First Byte)

به بازه زمانی اتصال مرورگر به سرور گفته می‌شود. این شاخص، زمان بین اولین اتصال به سرور و لود شدن محتوای سایت را اندازه‌گیری می‌کند. هر چقدر این عدد بیشتر باشد، یعنی مدت زمانی بیشتری طول می‌کشد تا سایت برای کاربر نمایش داده شود.

  • TTI (Time To Interactive)

TTI مدت زمانی است که یک صفحه توسط کاربر قابل تعامل‌پذیر می‌شود. این تعامل‌پذیری شامل محتوای ارزشمند، مدت لود المان‌های قابل مشاهده و پاسخگویی صفحه به تعامل کاربر در 50 میلی ثانیه است.

  • TBT (Total Blocking Time)

این معیار به تعامل کاربر با صفحه مرتبط است و مدت زمانی که یک صفحه قادر به دریافت ورودی از کاربران نیست، اندازه‌گیری می‌کند.

فاکتورهای سئو سایت‌ها برای رتبه بندی در گوگل

فاکتورهای سئو داخلی سایت برای رتبه‌بندی گوگل

تقریباً هر چیزی که به یک صفحه اضافه می‌کنید می‌تواند بر درک گوگل از آن تأثیر بگذارد و پیروی از دستورالعمل‌های توصیه‌شده گوگل و متخصصان سئو باعث می‌شود ربات‌هایی گوگل راحت‌تر در صفحات شما بخزند تا اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کنند. هرچه در ساخت صفحه خود دقیق‌تر باشید، احتمال اینکه صفحه شما رتبه بهتری پیدا کند بیشتر می‌شود.

  • کلمه کلیدی در تگ عنوان

اگرچه به اندازه گذشته مهم نیست، اما همچنان یک سیگنال مهم سئو در صفحه است.

  • شروع تگ عنوان با کلمه کلیدی

به گفته Moz، تگ‌های عنوانی که با یک کلمه کلیدی شروع می‌شوند، نسبت به تگ‌های عنوان که کلمه کلیدی در انتهای تگ ظاهر می‌شود، عملکرد بهتری دارند.

  • کلمه کلیدی در URL

کلمات کلیدی که در URL ها استفاده شده‌اند، سیگنال‌های مرتبط مفیدی را به گوگل ارسال می‌کنند. به گفته گوگل، داشتن کلمات کلیدی در URL ها یک عامل رتبه‌بندی جزئی است.

  • کلمه کلیدی در تگ توضیحات متا (Meta Description)

گوگل از تگ توضیحات متا به عنوان سیگنال رتبه‌بندی مستقیم استفاده نمی‌کند. بااین‌حال، متای توضیحات شما می‌تواند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارد.

  • کلمه کلیدی در تگ H1

تگ‌های H1 به عنوان تگ عنوان دوم شناخته می‌شوند. این تگ به گوگل کمک می‌کند تا بفهمد محتوای یک صفحه در مورد چه موضوعی است.

  • کلمه کلیدی در تگ‌های H2 و H3

کلمات کلیدی موجود در تگ‌های H2 و H3 نیز می‌توانند به گوگل مرتبط باشند، اگرچه وزن آن‌ها به اندازه تگ‌های H1 است. گوگل در سال های اخیر اعلام کرده است که تمام تگ های هدیمگ دارای وزن یکسانی هستند و شماره هدینگ تفاوتی در وزن آن ها ایجاد نمی کند.

  • تعداد استفاده از کلمه کلیدی در صفحه (TF-IDF)

TF-IDF تعداد کلمه کلیدی در یک متن را نشان می‌دهد. هر چه آن کلمه بیشتر در یک صفحه ظاهر شود، احتمال اینکه صفحه مربوط به آن کلمه باشد بیشتر است. البته نباید در تکرار کلمات

  • رتبه‌بندی کلمات کلیدی فرعی

اگر صفحه برای چندین کلمه کلیدی دیگر رتبه می‌گیرد، ممکن است گوگل این صفحه را باکیفیت ارزیابی کند.

  • کلمات کلیدی LSI در تگ‌های عنوان و توضیحات

این امکان وجود دارد که کلمات کلیدی LSI در تگ‌های خاص به گوگل کمک کنند تا مفهوم صفحه را تعیین کند.

  • نرخ کلیک (CTR) کلمات کلیدی

درحالی‌که گوگل می‌گوید که CTR به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی نیست، بسیاری از متخصصان سئو همچنان نظرشان برعکس است. در حقیقت، گوگل به صورت واضح مطرح کرده است که نرخ کلیک فاکتور رتبه بندی نیست.

  • عبارات مرتبط یا جستجوی معنایی (semantic search)

راه‌اندازی مرغ مگس‌خوار و RankBrain به فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل کمک کرد تا فراتر از کلمات کلیدی بروند. به همین دلیل است که اگر در صفحه از انواع اصطلاحات مرتبط با کلمه کلیدی موردنظر خود استفاده کنید (به جای تکرار کلمه کلیدی)، ممکن است رتبه شما بهبود یابد.

  • میکروفرمت یا پشتیبانی از داده‌های ساختاریافته (Structured Data)

این امکان وجود دارد که صفحات دارای میکروفرمت یا داده‌های ساختاریافته رتبه بهتری نسبت به صفحات بدون آن داشته باشند. به گفته گوگل: "هیچ افزایش رتبه‌بندی کلی‌ای برای استفاده از داده‌های ساختاریافته وجود ندارد. بااین‌حال، داده‌های ساختاریافته می‌تواند درک موضوع صفحه را آسان‌تر کند که می‌تواند نشان دادن نتایج مرتبط را آسان‌تر کند."

  • سرعت لود صفحه

هرچه صفحه شما سریع‌تر لود شود، رتبه بهتری در نتایج جستجوی موبایل و دسکتاپ خواهد داشت. گوگل از سرعت صفحه به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی سئو استفاده می‌کند زیرا نقش مهمی در تجربه کاربر ایفا می‌کند. به گفته گوگل، "کاربران می‌خواهند پاسخ سوالات خود را به سرعت بیابند و داده‌ها نشان می‌دهد که کاربران واقعا به سرعت سود صفحات اهمیت می‌دهند."

  • نزدیکی صفحه به صفحه اصلی

لینک سازی داخلی بخش مهمی از هر استراتژی سئو است. همچنین به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان سئو گمان می‌کنند که هر چه یک صفحه به صفحه اصلی نزدیک‌تر باشد، شانس بیشتری برای رتبه‌بندی بالاتر در نتایج جستجو، به‌ویژه موارد رقابتی دارد.

  • Page Rank

PageRank بخش اصلی فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است. گوگل حتی در سال 2017 اشاره کرد که "پس از 18 سال، ما همچنان از PageRank استفاده می‌کنیم." به‌طورکلی، پیج رنک بالاتر با صفحات معتبرتر مرتبط است. بیشتر بخوانید: الگوریتم پیج رنک گوگل (Google Page Rank) چیست؟ 

Page Rank

  • سن صفحه

محتوای همیشه سبز قدیمی که به طور مناسب هدف‌گذاری شده است می‌تواند برای کلمات کلیدی مرتبط رتبه بالایی داشته باشد. بااین‌حال، اگر می‌خواهید از این فاکتور رتبه‌بندی حداکثر استفاده را ببرید، به‌روزرسانی صفحات همیشه سبز ضروری است تا مطمئن شوید که دقیق و به‌روز باقی می‌مانند تا بیشترین ارزش را به کاربران ارائه دهند. اگرچه گوگل محتوای تازه را ترجیح‌ می‌دهد، اما صفحات قدیمی که به‌طور منظم به‌روزرسانی‌ می‌شوند احتمال دارد از صفحات جدید بهتر عمل کنند.

  • دسته‌بندی صفحات

با ایجاد دسته‌های مرتبط برای صفحات خود، مانند «https://www.example.com/products/shoes» برای قرار دادن صفحات محصولات کفش، می‌توانید سیگنال مثبتی به گوگل ارسال کنید.

  • منابع صفحه

استناد به ارجاعات معتبر برای یک صفحه می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت و اعتبار شما باشد یا حداقل شما را برای بازدیدکنندگان قابل‌اعتمادتر کند. درحالی‌که گوگل رد می‌کند که لینک‌های خروجی به عنوان یک عامل رتبه‌بندی گوگل عمل می‌کنند اما برخی متخصصان سئو عقیده دارند که این عامل بر رتبه‌بندی موثر است.

  • چیدمان صفحه

یک چیدمان جذاب و تعاملی که محتوای اصلی را بدون تبلیغات مزاحم نشان می‌دهد، برای رتبه‌بندی صفحه شما مهم است. در سال 2012، گوگل به‌روزرسانی را اعمال کرد که بر این فاکتور رتبه‌بندی سئو متمرکز بود و در سال 2017 تأیید کرد که هنوز بخشی حیاتی از سئو است.

  • تعداد صفحات

به گفته گوگل، تعداد صفحات سایت شما با فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل هیچ ارتباطی ندارد. بااین‌حال، بسیاری از متخصصان سئو بر روی این عامل تمرکز می‌کنند و معتقدند کاهش تعداد صفحات ممکن است منجر به رتبه‌بندی کلی بهتر در جستجوی گوگل شود. مهم نیست چقدر محتوا برای وب‌سایت خود ایجاد می‌کنید، مطمئن شوید که کاربردی، موردنیاز کاربر و مفید هستند.

  • مکان صفحه در سایت مپ

یک فاکتور رتبه‌بندی غیرمستقیم، موقعیت یک صفحه در سایت مپ شما است. سایت مپ می‌تواند به گوگل کمک کند تا وب‌سایت شما را سریع‌تر پیدا کند، بخزد و ایندکس کند.

  • تگ کنونیکال

درصورتی‌که محتوای تکراری در صفحات داشته باشید، یک تگ کنونیکال (که به عنوان rel=canonical شناخته می‌شود) به گوگل می‌گوید می‌خواهید کدام صفحه در نتایج جستجو نشان داده شود.

تگ کنونیکال

  • تگ‌های وردپرس

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید استفاده از برچسب‌ها در وردپرس می‌تواند به نشان دادن رابطه بین چندین پست کمک کند.

  • قانون کپی رایت

گوگل، رتبه صفحات را بر اساس شکایات مکرر DMCA تنزل می‌دهد. قانون DMCA یا Digital Millennium Copyright Act از مطالب دارای حق کپی رایت مانند ویدیوها، صدا، متن و تصاویر محافظت می‌کند. اگر یک شکایت DMCA دریافت کردید، به این معنی است که سایت شما بدون اجازه از یک اثر شامل کپی رایت استفاده کرده است.

  • صفحات شرایط خدمات و سیاست حفظ حریم خصوصی

TrustRank بخش اصلی رویکرد گوگل برای مبارزه با سایت‌های اسپم است و سیگنال‌های اعتماد را ارزیابی می‌کند که می‌تواند شامل صفحه‌های حفظ حریم خصوصی و شرایط خدمات شما باشد. این صفحات را در وب‌سایت خود ایجاد کنید تا در مورد سایت شما و قابل‌اعتماد بودن آن، سیگنال مثبتی به گوگل ارسال کنید.

  • استفاده از AMP

Accelerated Mobile Pages (AMP) به سایت‌ها کمک می‌کند که عملکرد بهتری در دستگاه‌های موبایل داشته باشند. اگرچه AMP یک عامل رتبه‌بندی مستقیم گوگل نیست، اما ممکن است برای رتبه‌بندی در نسخه موبایل News Carousel Google مهم باشد.

  • کیفیت لینک خروجی

بسیاری از متخصصان سئو عقیده دارند که لینک دادن به سایت‌های معتبر باعث اعتماد بیشتر گوگل می‌شود. در صورتی که گوگل این موضوع را رد می کند.

  • موضوع لینک خروجی

طبق الگوریتم Hilltop، گوگل ممکن است از محتوای صفحاتی که به آن‌ها لینک می‌دهید به عنوان سیگنال مرتبط استفاده کند.

  • بهینه‌سازی برای موبایل

طبق به‌روزرسانی تحت عنوان "Mobilegeddon"، گوگل به صفحاتی که به درستی برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه شده باشند پاداش می‌دهد.

  • قابلیت استفاده از تلفن همراه

با الگوریتم Mobile First Index اگر کاربران با استفاده از تلفن همراه خود بتوانند به راحتی وارد وب‌سایت شما شوند و از آن استفاده کنند، رتبه بهتری می‌گیرند.

  • محتوای پنهان در موبایل‌

محتوای پنهان در دستگاه‌های تلفن همراه ممکن است در مقایسه با محتوایی که به‌طور کامل قابل مشاهده است، ایندکس نشود. بااین‌حال، به‌تازگی یکی از کارکنان گوگل اعلام کرده است که وجود محتوای پنهان مشکلی برای سئو ایجاد نمی‌کند.

  • محتوای تکمیلی مفید

بر اساس داکیومنت دستورالعمل‌های رتبه‌بندی گوگل، محتوای تکمیلی مفید نشانگر کیفیت صفحه و در نتیجه رتبه گوگل است.

  • محتوای پنهان‌شده در پشت تب

اگر نیاز باشد که کاربر روی یک برگه کلیک کند تا بخشی از محتوای صفحه به او نمایش داده شود، طبق گفته گوگل ممکن است این محتوا ایندکس نشود.

  • تعداد لینک‌های داخلی به یک صفحه

تعداد لینک‌های داخلی یک صفحه نشان دهنده اهمیت آن نسبت به سایر صفحات سایت است (لینک‌های داخلی بیشتر= اهمیت بیشتر).

  • کیفیت لینک‌های داخلی اشاره به یک صفحه

لینک‌های داخلی از صفحات معتبر تأثیر قوی‌تری نسبت به صفحات بدون رتبه یا با رتبه پایین دارند.

  • لینک‌های شکسته

وجود لینک‌های شکسته زیاد در یک صفحه ممکن است نشان‌های از یک سایت نادیده گرفته شده یا متروک باشد.

  • لینک‌های وابسته

خود لینک‌های وابسته احتمالاً به رتبه‌بندی شما آسیب نمی‌رسانند؛ اما اگر تعداد آن‌ها زیاد باشد، الگوریتم گوگل ممکن است توجه بیشتری به سیگنال‌های دیگر داشته باشد تا مطمئن شود که شما یک سایت وابسته نیستید.

  • خطاهای HTML/ اعتبارسنجی W3C

بسیاری از خطاهای HTML یا کدنویسی نامرتب ممکن است نشانه کیفیت پایین سایت باشد. بسیاری از متخصصان سئو فکر می‌کنند که کدنویسی مناسب یک صفحه به عنوان یک سیگنال با کیفیت استفاده می‌شود.

  • اعتبار دامنه (Domain Authority)

اگر همه‌چیز برابر باشد، یک صفحه با اعتبار دامنه بالاتر رتبه بهتری از صفحه با اعتبار دامنه پایین‌تر کسب می‌کند. این موضوع، توسط گوگل تایید نشده است.

  • صفحه تماس با ما

گوگل عنوان کرده که برای سایت‌های با اطلاعات تماس کافی ارزش قائل است. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تماس شما با اطلاعات whois شما مطابقت دارد.

  • گواهی SSL

گوگل تایید کرده است که از HTTPS به عنوان فاکتوری برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند.

  • استفاده از Breadcrumb

بخشی از معماری یک سایت کاربرپسند است که به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بدانند در کجای سایت قرار دارند.

  • جریمه الگوریتم پاندای گوگل

سایت‌هایی با محتوای کم‌کیفیت (مخصوصا مزرعه‌های محتوا) در جستجوها کمتر قابل مشاهده هستند؛ به خصوص اگر قبلا توسط الگوریتم پاندای گوگل جریمه شده باشند.

  • لینک دادن به سایت‌های بی‌کیفیت

لینک دادن به سایت‌های با محتوای کم‌ارزش و اسپم به موقعیت سایت شما و دیده شدن آن در گوگل آسیب برساند.

  • ریدایرکت‌ها

‌ریدایرکت‌های بیش‌ازحد و غیرمنطقی باعث جریمه شدن سایت شما می‌شود و حتی ممکن است سایتتان را از ایندکس خارج کند.

  • پنهان کردن لینک‌های وابسته

برخی سایت‌ها تلاش می‌کنند تا لینک‌های وابسته خود را پنهان کنند. گوگل مخالف این کار است و این‌گونه سایت‌ها را جریمه می‌کند.

  • به‌روزرسانی فرد (FRED)

این به‌روزرسانی در سال ۲۰۱۷ منتشر شد؛ که بر اساس آن سایت‌هایی که روش‌های سئوی کلاه سیاه و اسپم و محتواهای بی‌کیفیت در پیش می‌گیرند، جریمه می‌شوند.

  • محتوای تولیدشده به صورت خودکار

گوگل از محتوای تولیدشده به‌صورت خودکار متنفر است! اگر گوگل مشکوک شود که سایت شما از محتوای تولیدشده توسط ربات‌ها استفاده می‌کند،‌ سایت شما را جریمه می‌کند و ممکن از ایندکس خارج کند.

  • اسپم شدن آدرس آی‌پی

اگر آدرس آی‌پی سرور شما به عنوان اسپم شناخته شود، ممکن است روی تمام سایت‌های موجود در آن سرور تاثیر منفی بگذارد.

  • اسپم شدن تگ متا

اگر گوگل این‌طور برداشت کند که در استفاده از کلمات کلیدی در عنوان و تگ متا دسکریپشن زیاده‌روی کرده‌اید تا الگوریتم‌های گوگل را دور بزنیم ممکن است سایت شما را جریمه کند.

  • تبلیغات پاپ آپ و مزاحم

استفاده از تبلیغات پاپ و آب و مزاحم برای منحرف کردن کاربران از محتوای یک صفحه می‌تواند باعث شود که وب‌سایت‌ها در جستجو رتبه پایین‌تری داشته باشند. گوگل در «دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجو» موضع خود را در مورد این فاکتور رتبه‌بندی سئو تأیید می‌کند. این دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند از تبلیغاتی که شامل این ویژگی‌ها هستند خودداری کنید:

  • به سختی بسته شدن
  • تکان‌دهنده
  • مزاحم
  • اجبار به دانلود یک برنامه

هنگامی که قصد نمایش تبلیغات در سایت خود را دارید ابتدا کاربر را در نظر بگیرید.

  • پاپ‌آپ‌های تمام‌صفحه در تلفن همراه

نمایش پاپ آپ‌های تمام صفحه برای کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند احتمالا از طرف گوگل شامل جریمه خواهند شد.

  • بهینه‌سازی بیش‌ازحد صفحه (Page Over-Optimization)

اگر دچار بهینه‌سازی بیش از در صفحه خود شوید، گوگل صفحه شما را در نتایج جستجو جریمه می‌کند. نمونه‌هایی از بهینه‌سازی بیش‌ازحد عبارت‌اند از زیاده‌روی در استفاده از کلمات کلیدی و ...

  • محتوای مبهم و نامفهوم

پتنتی وجود دارد که نشان می‌دهد گوگل چطور می‌تواند محتوای «نامفهوم» را شناسایی کند؛ بنابراین محتواهای بی‌کیفیت یا کپی‌شده در گوگل ایندکس نمی‌شوند.

  • صفحات ورود (Doorway Pages)

یک صفحه ورود به رتبه‌بندی شما در نتایج جستجوی گوگل کمک نمی‌کند و یک عامل منفی رتبه‌بندی گوگل است زیرا این صفحات کاربران را به یک مقصد هدایت می‌کنند. به عنوان مثال، شخصی ممکن است روی سه صفحه مختلف در یک نتیجه جستجو کلیک کند و به همان صفحه هدایت شود.

  • طول محتوا

محتوای با کلمات بیشتر می‌تواند مطالب بیشتری را پوشش دهد و احتمالاً در الگوریتم در مقایسه با مقالات کوتاه‌تر و سطحی ترجیح داده می‌شود. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که محتوای طولانی‌تر، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی بیشتری (که می‌تواند به عنوان یک عامل رتبه‌بندی غیرمستقیم نیز عمل کند)، ترافیک ارگانیک بیشتر و رتبه‌بندی بالاتر را دریافت می‌کند. اما دقت شود که گوگل طول محتوا به عنوان یک فاکتور رتبه بندی را رد می کند. در حقیقت، طول محتوا فاکتور رتبه بندی نیست و جامع بودن یک محتوا و اینکه تا چه میزان پاسخگوی نیاز مخاطب است، می تواند به عنوان فاکتور رتبه بندی لحاظ شود. یک محتوا می تواند براساس کوئری جستجو شده توسط کاربر کوتاه باشد اما بسیار جامع باشد و تمام نیازهای کاربر را پاسخ داده باشد. این محتوا نسبت به محتوایی که طولانی تر است اما تمام جوانب موضوع جستجو شده توسط کاربر را پوشش نداده است، از دید گوگل کیفیت پایین تری دارد.

  • فهرست مطالب

استفاده از فهرست مطالب می‌تواند به گوگل و کاربران کمک کند تا محتوای صفحه شما را بهتر درک کنند.

  • گرامر و املا

اگرچه یک عامل مستقیم رتبه‌بندی گوگل نیست اما گوگل توصیه می‌کند به گرامر و املا به عنوان یک سیگنال نگاه کنید.

  • سطح محتوا

یکی از اعضای گوگل اعلام کرده که کاربران معمولا کلمات معمولی را برای جستجو تایپ می‌کنند. همچنین تأیید کرد که سطح خواندن یک فاکتور بزرگ رتبه‌بندی گوگل نیست. بااین‌حال، می‌تواند بر تجربه کاربران در صفحه شما تأثیر بگذارد؛ زیرا اگر کاربران نتوانند آنچه را که شما توضیح می‌دهید بفهمند، در سایت شما باقی نمی‌مانند یا زمانی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستند به آن بازنمی‌گردند.

  • کیفیت و کاربردی بودن محتوا

به گفته گوگل، "یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن یک سایت خوب داشتن محتوای خارق‌العاده، جالب و مفید است." محتوای مفید ممکن است رتبه بهتری نسبت به سایر محتواها داشته باشد زیرا تجربه کاربری بهتری را برای کاربران فراهم می‌کند.

  • محتوای منحصربه‌فرد

داشتن محتوای روی صفحه که 100 درصد منحصربه‌فرد باشد به گوگل می‌گوید که صفحه شما در نوع خود بی‌نظیر است. محتوای اصلی یک عامل مهم رتبه‌بندی سئو است زیرا برای کاربران اهمیت زیادی دارد. همچنین محتوای کپی شده باعث جریمه شدن توسط گوگل می‌شود.

  • محتوای جامع

رویکرد جامع به محتوا موضوعات را به‌طور کامل پوشش می‌دهد. همچنین این محتواها معمولا همیشه سبز هستند و توسط کاربران جستجو می‌شوند.

  • تازگی محتوا

گوگل محتوای به‌روز را مخصوصا برای جستجوهای حساس به زمان یا ارزش خبری ترجیح می‌دهد. اگرچه خود گوگل می‌گوید که محتوا تازه را دوست ندارد اما در جستجوهای مرتبط با زمان این قضیه برعکس است.

  • اهمیت تغییرات محتوا

اگر می‌خواهید تغییر قابل‌توجهی در یک صفحه قابل‌اعتماد ایجاد کنید، بهتر است تا حد امکان مطالب سطحی غیر مهم را حذف کنید و درعین‌حال متن باکیفیت و عمیق‌تر را اضافه کنید. حذف بخش‌های بزرگی از محتوای ارزشمند می‌تواند باعث از دست دادن رتبه شما در نتایج جستجو شود زیرا کلمات کلیدی، تعداد کلمات و کیفیت را از دست خواهید داد.

  • تعداد تغییرات محتوا

اگر وبلاگ خود را به‌طور منظم و منطقی به‌روز کنید، گوگل احتمالا بیشتر سایت شما را برای جستجوی تغییرات فهرست می‌کند و همچنین تعداد صفحاتی را که می‌توانید در نتایج داشته باشید افزایش می‌دهد. بااین‌حال، به یاد داشته باشید که یک وبلاگ فعال، دیده شدن در نتایج جستجو را تضمین نمی‌کند.

  • کلمات کلیدی YMYL

گوگل استانداردهای کیفیت محتوای بالاتری برای کلمات کلیدی مربوط به محتواهای سلامتی و تجاری یا «Your Money or Your Life» دارد.

  • E-A-T

مخفف "تخصص، اعتبار، اعتماد" است. گوگل ممکن است به سایت‌هایی با سطح بالای E-A-T (به ویژه سایت‌هایی که محتوای مرتبط با سلامتی منتشر می‌کنند) برتری دهد.

بیشتر بخوانید: E-A-T گوگل چیست و چگونه سایت‌ها را ارزیابی می‌ کند؟ 

  • محتوای چندرسانه‌ای

محتوای چندرسانه‌ای، شامل تصاویر، ویدیو و فایل‌های صوتی، راه بسیار خوبی برای جذب کاربران است. خواندن این محتوا برای خزنده‌ها آسان نیست، بنابراین باید محتوای صوتی، عکس‌ها و ویدیوی سایت خود را به درستی عنوان، برچسب‌گذاری و توصیف کنید تا خزنده‌های موتورهای جستجو بتوانند آن‌ها را بخوانند و درک کنند.

  • متن جایگزین تصویر (Alt Text)

تصاویر بخش مهمی از هر محتوایی هستند، به همین دلیل است که باید به نقش آن‌ها به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی سئو اشاره کرد. استفاده از آلت تکست توصیفی و معنادار به گوگل کمک می‌کند تا تصاویر موجود در یک صفحه را درک کند که می‌تواند به شما کمک کند در رتبه‌های بالای نتایج جستجوی Google Images ظاهر شوید.

  • بهینه‌سازی تصویر

تصاویر بهینه‌شده نه تنها باید متن جایگزین مرتبط و معنادار داشته باشند، بلکه باید نام فایل، عنوان، توضیحات و زیرنویس مناسب نیز داشته باشند تا خواندن آن‌ها برای خزنده‌های گوگل آسان‌تر شود. همچنین حجم پایین و کیفیت مناسب را داشته باشند.

فاکتورهای نام تجاری برای رتبه‌بندی گوگل

الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل نسبت به نام برندهایی که برای عموم کاربران آشنا است واکنش نشان می‌دهند و شناخت بهتری از آن دارند. در این بخش به فاکتورهای مرتبط با نام تجاری و برندها که بر رتبه‌بندی نتایج گوگل تاثیر دارند را معرفی می‌کنیم:

  • انکرتکست نام برند

انکرتکست نام برند شما، یک سیگنال ساده اما مهم برای گوگل است.

  • جستجوی نام برند

اگر کاربران نام برند شما را در گوگل جستجو کنند، گوگل متوجه می‌شود که سایت شما یک برند واقعی است.

  • نتایج یک سایت برای برندها

وقتی دامنه یا کلمات کلیدی یک برند را در گوگل جستجو می‌کنید، ممکن است چندین نتیجه از یک سایت برای شما نمایش داده شود.

  • ترجیح دادن برندهای بزرگ

پس از به‌روزرسانی الگوریتم Vince، گوگل جایگاه برندهای بزرگ را برای کلمات کلیدی خاص تقویت کرد.

  • جستجوی نام برند + کلمه کلیدی

آیا کاربران یک کلمه کلیدی خاص را همراه نام برند شما جستجو‌ می‌کنند؟ اگر چنین است، امکان دارد گوگل، زمانی که کاربران، آن کلمه کلیدی را بدون نام برند شما را جستجو‌ می‌کنند، رتبه شما را بهبود دهد.

  • نتایج خرید

گوگل گاهی اوقات نتایج Google Shopping را در نتایج جستجوی ارگانیک نمایش‌ می‌دهد.

  • سایت‌های دارای لایک و صفحه فیسبوک

برندها تمایل دارند صفحات فیسبوک با لایک‌های زیادی داشته باشند.

  • سایت‌های دارای صفحه توییتر با فالوورهای زیاد

پروفایل‌های توییتر با فالوورهای زیاد نشان‌دهنده محبوبیت یک برند است.

  • صفحه رسمی لینکدین شرکت

اغلب کسب‌وکارهای واقعی و معتبر صفحه لینکدین شرکتی دارند.

  • نویسندگان شناخته‌شده

در فوریه ۲۰۱۳، اریک اشمیت، مدیرعامل گوگل عنوان کرد: «در نتایج جستجو، اطلاعات مرتبط با پروفایل‌های آنلاین تایید شده، بالاتر از محتوای تایید نشده قرار می‌گیرند؛ که این اتفاق باعث کلیک طبیعی اکثر کاربران بر روی نتایج برتر (تایید شده) می‌شود».

  • اکانت‌های واقعی در شبکه‌های اجتماعی

یک اکانت در یک شبکه اجتماعی با ۱۰۰۰۰ فالوور و ۲ پست، تفاوت زیادی با اکانتی که ۱۰۰۰۰ فالوور دارد و به‌طور مرتبط با دنبال‌کنندگان خود در تعامل است. در واقع، گوگل پتنتی را برای تعیین واقعی یا جعلی بودن اکانت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی به ثبت رسانده است.

  • نمایش نام تجاری در باکس داستان‌های برتر

برندهای معروف و بزرگ همیشه در باکس داستان‌های برتر گوگل نمایش داده می‌شوند. در واقع، برخی از برندها حتی یک فید از اخبار وب‌سایت خود را در صفحه اول گوگل دارند.

نمایش نام تجاری در باکس داستان‌های برتر

  • استفاده از نام برند بدون لینک

گاهی نام برندها در سایت‌ها بدون اینکه به آن‌ها لینک داده شود، ذکر‌ می‌شوند. گوگل احتمالا به ذکر نام برند بدون لینک، به عنوان نشان‌های از برند نگاه می‌کند.

  • مکان فیزیکی کسب‌وکارها

کسب‌وکارهای واقعی معمولا دارای دفتر کار هستند. این امکان وجود دارد که گوگل برای تعیین اینکه آیا یک سایت متعلق به یک برند مطرح است یا خیر، به دنبال داده‌های مکانی آن شرکت بگردد.

  • Google My Business

حدود 46 درصد از جستجوهای گوگل مربوط به پیدا کردن اطلاعات کسب‌وکارهای محلی است. این یعنی اگر وب‌سایت خود را برای نمایش در میان کسب‌وکارهای محلی بهینه کنید، تعداد زیادی از مشتری بالقوه را جذب خواهید کرد.

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

با اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توانید کاری کنید که مردم نسبت به برند شما آگاهی پیدا کنند، کنجکاو شوند و برای دریافت محتواهای بیشتر، نام‌تان را در گوگل سرچ کنند. گوگل به این تعداد جستجوها توجه می‌کند و وقتی می‌بیند عده زیادی دنبال شما می‌گردند، رتبه شما را بهبود می‌بخشد.

فاکتورهای سئو خارجی سایت برای رتبه‌بندی گوگل

سئوی خارجی به فعالیت‌هایی اشاره دارد که خارج از وب‌سایت شما برای تأثیرگذاری بر رتبه‌بندی شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو انجام می‌شود. سئوی خارجی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو و شامل فاکتورهای بسیار مهم و تاثیرگذار بر روی رتبه‌بندی نتایج است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • سایت‌های هک شده

اگر سایت شما هک شود احتمالا از نتایج جستجو حذف می‌شوید. به عنوان مثال وقتی سایت Search Engine Land هک شد، گوگل آن را به‌طور کامل از ایندکس خارج کرد.

  • هجوم غیرطبیعی لینک‌ها

هجوم ناگهانی و غیرطبیعی لینک‌ها نشان‌دهنده وجود لینک‌های ساختگی است و برای سئوی سایت مضر است.

  • جریمه الگوریتم پنگوئن

سایت‌هایی که توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه شده‌اند، در جستجوهای ارگانیک رتبه بدتری کسب می‌کنند. البته در حال حاضر، این الگوریتم، به‌جای جریمه کردن کل سایت، روی فیلتر کردن لینک‌های بد تمرکز کرده است.

  • درصد بالای لینک‌های بی‌کیفیت

تعداد زیاد لینک از منابع مانند نظرات وبلاگ‌ها و پروفایل‌های انجمن‌ها که معمولا توسط سئوکاران کلاه سیاه استفاده‌ می‌شود باعث می‌شود گوگل بفهمد که درصدد گول زدن الگوریتم رتبه‌بندی هستید.

  • لینک از سایت‌های غیرمرتبط

درصد بالای بک‌لینک‌ها که از سایت‌های غیرمرتبط با موضوع‌ سایت شما آمده باشد، می‌تواند احتمال جریمه سایت‌تان را افزایش دهد.

  • هشدار لینک‌های غیرطبیعی

گوگل لینک‌های غیرطبیعی را به آسانی تشخیص می‌دهد و قبل از کاهش رتبه سایت شما، هزاران پیام در سرچ کنسول ارسال می‌کند تا به هشدار دهد که سایت‌تان حاوی لینک‌های غیرطبیعی است.

  • بک‌لینک‌ از دایرکتوری‌های بی‌کیفیت

طبق گفته گوگل، دریافت بک‌لینک از دایرکتوری‌های بی‌کیفیت می‌تواند باعث جریمه سایت شما شود.

  • ویجت لینک

گوگل، سایت‌هایی را که از ویجت‌ها برای تولید خودکار لینک‌ها استفاده می‌کنند جریمه می‌کند.

  • دریافت لینک از آی‌پی کلاس C یکسان

گرفتن تعداد زیادی لینک‌ غیرطبیعی در آی پی آدرس یکسان، می‌تواند نشانه لینک‌سازی شبکه‌ای و غیرطبیعی باشد و گوگل تشخیص دهد که لینک‌های شما از یک شبکه وبلاگ می‌آیند.

  • انکر تکست‌های مسموم

وجود انکر تکست‌‌های مسموم (به خصوص کلمات کلیدی در حوزه داروسازی) که به سایت شما اشاره‌ می‌کنند ممکن است نشانه اسپم یا هک شدن سایت شما باشد. درهرصورت،‌ می‌تواند به رتبه سایت آسیب برساند.

  • اسپایک لینک‌های غیرطبیعی Unnatural Link Spike

یکی از پتنت‌های گوگل در سال ۲۰۱۳، اشاره می‌کند که گوگل می‌تواند قانونی یا غیرقانونی بودن هجوم لینک‌ها به یک صفحه را تشخیص دهد. در این شرایط لینک‌هایی که غیرطبیعی تشخیص داده شوند، ارزش خود را از دست خواهند داد.

  • بک‌لینک از دایرکتوری‌های مقالات و نشریات

به دلیل سوء استفاده‌های زیاد برای لینک سازی از دایرکتوری‌های مقالات و نشریات، گوگل این دو استراتژی لینک‌سازی را مورد قبول نمی‌داند و استفاده از آن می‌تواند مشکلاتی را برای سایت شما ایجاد کند.

  • جریمه‌های دستی Manual Actions

انواع مختلفی از این جریمه‌ها وجود دارد‌، اما بیشتر آن‌ها مربوط به لینک سازی کلاه سیاه هستند.

  • فروش لینک‌ها

خرید و فروش لینک ممکن است روی نمایش سایت شما در صفحه نتایج تاثیر منفی داشته باشد.

فاکتورهای بک لینک سایت برای رتبه‌بندی گوگل

بک لینک‌ها در وب‌سایت‌هایی غیر از سایت شما که به صفحه‌ای در وب‌سایت شما برمی‌گردند، اشاره می‌کنند. به بک لینک‌ها لینک‌های ورودی نیز می‌گویند زیرا نشان‌دهنده ترافیک وب‌سایت دیگری است که به سایت شما وارد می‌شود. کیفیت و کمیت بک لینک‌های شما می‌تواند به شما کمک کند در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ رتبه بالاتری کسب نمایید. در ادامه فاکتورهای بک لینک که بر رتبه‌بندی نتایج مرتبط هستند را معرفی می‌کنیم:

  • سن دامنه لینک دهنده

بک لینک‌های دامنه‌های قدیمی ممکن است قدرتمندتر از دامنه‌های جدید باشند.

  • تعداد دامنه‌های لینک دهنده

تعداد دامنه‌های لینک دهنده می تواند یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی در الگوریتم گوگل باشد.

  • تعداد لینک‌ها از IP های جداگانه

لینک‌های با IP مجزای بیشتر، ممکن است باعث شود که سایت شما از نظر گوگل معتبرتر باشد.

  • تعداد صفحات لینک دهنده

تعداد کل صفحات لینک دهنده (حتی از یک دامنه) ممکن است بر رتبه‌بندی تأثیر بگذارد.

  • رتبه صفحات لینک دهنده

رتبه صفحاتی که به شما لینک می‌دهند روی رتبه‌بندی تاثیر دارد.

  • انکرتکست (Anchor Text) بک لینک‌ها

انکرتکست نسبت به قبل اهمیت کمتری دارد (و در صورت بهینه‌سازی بیش‌ازحد، به عنوان اسپم شناخته می‌شود)؛ اما انکرتکست غنی از کلمات کلیدی همچنان سیگنال ارتباط قوی را برای درک موضوع صفحه به گوگل ارسال می‌کند.

  • ویژگی Alt (برای لینک‌های تصویری)

ویژگی Alt به عنوان انکرتکست برای تصاویر عمل می‌کند.

  • لینک‌دهی از سایت‌های با پسوند .edu یا .gov

مت کاتز اعلام کرده دامنه‌های با پسوند edu و gov در رتبه‌بندی گوگل بی‌تاثیرند و گوگل هم بیان کرده بیشتر بک لینک‌های از سایت‌های با این دامنه‌ها را در نظر نمی‌گیرد اما برخی متخصصان سئو به استفاده از این عامل معتقدند.

  • اعتبار صفحه لینک‌دهنده

اعتبار صفحه (Page Rank) لینک‌دهنده از گذشته یک عامل رتبه‌بندی مهم برای گوگل است.

  • اعتبار دامنه لینک‌دهنده

اعتبار دامنه (Domain Authority) لینک‌دهنده ممکن است نقش مستقلی و موثری در ارزش یک بک لینک داشته باشد.

  • گرفتن بک‌لینک از سایت رقبا

گرفتن بک‌لینک از صفحات دیگری که در همان نتیجه جستجو رتبه‌بندی‌ می‌شوند، به دلیل ارتباط زیاد این صفحات، ممکن است روی بالا رفتن رتبه یک صفحه برای آن کلمه کلیدی خاص ارزشمندتر باشند.

  • گرفتن بک‌لینک از سایت‌های موجود در حوزه فعالیت خود

بسیاری از متخصصان سئو معتقدند با دریافت بک لینک از سایت‌های حوزه فعالیتتان، گوگل اعتماد بیشتری به سایت شما خواهد کرد.

  • بک‌لینک از همسایگی بد

دریافت بک لینک از این سایت‌ها که به مزرعه لینک معروف‌اند، ممکن است به سایت شما آسیب بزند.

  • پست مهمان

پست‌های مهمان هنوز ارزشمند هستند اما به اندازه لینک‌های متنی واقعا برای سئوی شما موثر نیستند.

  • استفاده از لینک‌های تبلیغاتی

طبق اعلام گوگل‌، لینک‌های تبلیغاتی باید nofollow باشند یا به صورت rel=sponsored تعریف شوند. اگرچه این احتمال وجود دارد که گوگل بتواند لینک‌های تبلیغاتی را شناسایی و فیلتر کند.

  • اعتبار صفحه اصلی

دریافت ‌لینک از صفحه اصلی بسیار باارزش و برای ارزیابی سایت بسیار موثر است.

  • لینک‌های Nofollow

گوگل اعلام کرده: «ما به‌طورکلی لینک‌های Nofollow را دنبال نمی‌کنیم و وارد الگوریتم پیج رنک نمی کنیم» این جمله نشان می‌دهد که گاهی ممکن است این لینک‌ها توسط گوگل بررسی شوند. استفاده از لینک‌های Nofollow به میزان منطقی نشان‌دهنده لینک‌سازی طبیعی در سایت است.

  • تنوع بک‌لینک‌ها

اگر تعداد زیادی از بک‌لینک‌ها از یک منبع باشند، ممکن است اسپم تلقی شود؛ بنابراین لینک‌هایی که از منابع مختلف دریافت شوند، بیانگر لینک سازی طبیعی و منطقی هستند.

  • تگ های اسپانسری (Sponsored) یا تولیدشده توسط کاربر (UGC)

رفتار گوگل با لینک‌هایی که با تگ rel=sponsored یا rel=UGC تگ‌گذاری شده‌اند و لینک‌های معمولی followed یا rel=nofollow متفاوت است.

  • بک‌لینک‌های داخل محتوا

لینک‌های تعبیه‌شده در محتوای یک صفحه قدرتمندتر از لینک‌های یک صفحه خالی یا بخش‌های دیگر صفحه هستند.

  • ریدایرکت‌های ۳۰۱ بیش‌ازحد به صفحه

بک‌لینک‌هایی که از ریدایرکت‌های ۳۰۱ می‌آیند، برخی از رتبه‌های صفحه را کاهش‌ می‌دهند.

  • انکرتکست‌های لینک داخلی

با اینکه انکرتکست‌های لینک‌های داخلی سایت، سیگنال مرتبطی برای گوگل هستند اما ارزش کمتری نسبت به انکرتکست‌های سایت‌های خارجی هستند.

  • عنوان لینک

عنوان لینک (متنی که وقتی نشانگر ماوس را روی یک لینک قرار می‌دهید ظاهر می‌شود) ممکن است به عنوان یک سیگنال مرتبط ضعیف استفاده شود.

  • TLD کشور دامنه لینک دهنده

دریافت بک‌لینک از دامنه‌های سطح بالای یک کشور می‌تواند به بهبود رتبه سایت برای جستجوهای همان کشور منجر شود.

  • جایگاه لینک در محتوا

لینک‌هایی که ابتدای یک محتوا قرار دارند ممکن است ارزش بیشتری از لینک‌هایی که در انتهای محتوا قرار دارند، داشته باشند.

  • جایگاه لینک در صفحه

لینکی که در محتوای صفحه قرار دارد احتمالا قدرتمندتر از لینک قسمت فوتر یا کناره‌های سایت است.

  • ارتباط دامنه لینک دهنده

دریافت لینک از سایت با حوزه و موضوع مشابه قدرتمندتر از سایت‌های غیرمرتبط است.

  • میزان ارتباط صفحه

دریافت لینک از صفحه با موضوع مرتبط قدرت بیشتری دارد.

  • کلمه کلیدی در عنوان

لینک‌های صفحاتی که کلمه کلیدی صفحه شما در عنوان آن باشد، ارزش بیشتری می‌دهد.

  • سرعت لینک دهی مثبت

سایتی که با سرعت زیاد و البته به صورت منطقی لینک می‌گیرد نشان‌دهنده محبوبیت این سایت است که از نظر گوگل باارزش است.

سرعت لینک دهی مثبت

  • سرعت لینک دهی منفی

برعکس مورد قبل، سرعت لینک دهی منفی ممکن است نشان‌دهنده کاهش محبوبیت سایت باشد و ارزش سایت را کاهش دهد.

  • دریافت لینک صفحات "Hub"

الگوریتم Hilltop پیشنهاد می‌کند که دریافت لینک از صفحاتی که منابع مهم (HUB) در یک موضوع خاص به حساب می‌آیند، امتیاز ویژه‌ای دارد.

  • دریافت لینک از سایت‌های معتبر

دریافت لینک از سایت‌های معتبر و شناخته شده، احتمالا ارزش بیشتری از لینک‌های سایت‌های کوچک و کم ترافیک دارد.

  • دریافت لینک از ویکی‌پدیا

اگرچه این لینک‌ها nofollow هستند، اما بسیاری از متخصصان سئو بر این باورند که دریافت لینک از ویکی‌پدیا احتمالا باعث ایجاد اعتماد و اعتبار بیشتری توسط گوگل می‌شود. البته گوگل این موضوع را رد کرده است.

  • کلمات اطراف لینک (Co-Occurrences)

کلمات اطراف بک‌لینک به گوگل در مورد فهم موضوع صفحه کمک می‌کنند.

  • سن بک‌لینک

طبق گفته یکی از پتنت‌های گوگل‌، بک لینک‌های قدیمی‌تر، از بک‌لینک‌هایی جدید، قدرتمندتر هستند.

  • لینک سازی طبیعی

سایتی با لینک سازی طبیعی در مقایسه با سایتی که از استراتژی‌های سئوی کلاه سیاه استفاده کرده، رتبه بالاتری دارد و در برابر به‌روزرسانی‌ الگوریتم‌های گوگل، ماندگارتر خواهد بود.

  • لینک‌های ریدایرکت ۳۰۱

لینک‌های ریدایرکت ۳۰۱ ممکن است میزان کمی از اعتبارشان در مقایسه با لینک‌های مستقیم از دست برود. البته مت کاتز‌ اعلام کرده لینک‌های ریدایرکت ۳۰۱ برای گوگل شبیه به لینک‌های مستقیم هستند.

  • استفاده از اسکیما (Schema.org)

صفحاتی که از میکروفرمت‌ها پشتیبانی می‌کنند، احتمال دارد از گوگل رتبه بهتری بگیرند. استفاده از این عامل، نرخ کلیک (CTR) را افزایش می‌دهد.

  • رتبه اعتماد (TrustRank) سایت لینک‌دهنده

قابل اعتماد و معتبر بودن سایتی که از آن لینک می‌گیرید، تعیین‌ می‌کند که چقدر رتبه اعتماد (TrustRank) به سایت شما منتقل‌ می‌شود.

  • تعداد لینک‌های خروجی صفحه

یک لینک در یک صفحه با صدها لینک خروجی، نسبت به صفحه‌ای با تعداد انگشت شماری لینک خروجی، رتبه صفحه (Page Rank) کمتری دارد.

  • لینک‌های انجمن

معمولا در انجمن‌ها لینک‌های اسپم زیادی ساخته می‌شود، به همین علت گوگل به لینک‌های انجمن‌ها ارزش زیادی نمی‌دهد.

  • تعداد کلمات محتوای لینک‌دهنده

دریافت لینک از یک پست ۱۰۰۰ کلمه‌ای به نسبت یک محتوای ۲۵ کلمه‌ای ارزش بیشتری دارد.

  • کیفیت محتوای لینک‌دهنده

لینک‌های محتوای ضعیف، بی‌کیفیت و کپی شده، هرگز برای گوگل به اندازه لینک‌هایی که از محتواهای خوب گرفته می‌شوند، ارزش ندارند.

  • لینک‌های Sitewide

مت کاتز اعلام کرده است که لینک‌های Sitewide فشرده شده و به عنوان یک لینک به حساب می‌آیند.

فاکتورهای تعامل کاربر با سایت برای رتبه‌بندی گوگل

یک بخش سئو الگوریتم‌ها و بخش دیگر آن کاربران و رفتار آن‌هاست که گوگل به آن بسیار توجه دارد. تعامل خوب کاربر، به الگوریتم‌های گوگل این پیام را می‌دهد که سایت شما کاربرپسند است و

  • نرخ کلیک (CTR) ارگانیک برای یک کلمه کلیدی

صفحاتی که نرخ کلیک بالاتری دارند، احتمالا برای آن کلمه کلیدی خاص در نتایج جستجو، جایگاه بهتری پیدا می‌کنند.

  • نرخ پرش (Bounce Rate)

چند سالی است که اعضای تیم گوگل گفته‌اند که نرخ پرش فاکتور رتبه‌بندی برای سئو نیست؛ اما این امر باعث نشده است که متخصصان سئو به نرخ پرش به عنوان یک عامل رتبه‌بندی نگاه نکنند، زیرا اغلب می‌تواند نشان دهد که یک صفحه، انتظارات کاربر را برآورده می‌کند یا خیر. همچنین مطالعه SEMrush در سال 2017 روی بیش از 600000 کلمه کلیدی، نشان داد که نرخ پرش عامل مهمی در رتبه‌بندی است.

  • ترافیک مستقیم

سایت‌هایی که ترافیک مستقیم بیشتری کسب می‌کنند، احتمالاً از نظر گوگل سایت‌هایی با کیفیت بالا هستند، به خصوص اگر بازدیدکنندگان سایت از کروم استفاده کنند. مطالعه SEMrush در سال 2017 بازدیدهای مستقیم وب‌سایت را به عنوان مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی می‌کند.

  • تکرار ترافیک

اگر کاربران به صفحه شما بازگردند، احتمالاً در رتبه‌بندی تاثیر مثبت دارد.

  • تعداد نظرات

گوگل ممکن است تعداد نظرات یک وبلاگ یا مقاله را به عنوان نشانه‌ای از ارزش و تعامل آن ببیند. درحالی‌که نظرات یک عامل رتبه‌بندی جزئی (طبق گفته گوگل) هستند، اما می‌توانند ارزش محتوای شما را نشان دهند.

  • پوگو استیکینگ (Pogosticking)

پوگو استیکینگ نوع خاصی از پرش (Bounce) است. در این حالت کاربر برای یافتن پاسخ جستجوی خود از سایت شما خارج شده و روی سایر نتایج جستجو کلیک‌ می‌کند. تکرار عمل پوگو استیکینگ توسط کاربران ممکن است باعث تنزل رتبه سایت شما می‌شود.

پوگو استیکینگ (Pogosticking)

  • سایت‌های مسدود شده

این ویژگی در کروم متوقف شده است اما با توجه به اینکه الگوریتم پاندا از این فاکتور استفاده می‌کرد ممکن گوگل هم به نوعی از نسخه مشابه این فاکتور برای رتبه‌بندی استفاده کند.

  • بوک‌مارک‌های کروم

گوگل، داده‌های موجود در مرورگر گوگل کروم را جمع‌آوری می‌کند. به همین دلیل ممکن است صفحاتی که در کروم بوک‌مارک می‌شوند رتبه بهتری در نتایج کسب کنند.

  • سایت‌های اشتراک‌گذاری اجتماعی

لینک‌های سایت‌های اشتراک‌گذاری مبتنی بر پست مانند Reddit اغلب nofollow هستند.

  • مدت حضور کاربر در صفحه

گوگل مدت زمانی که کاربر در صفحه سایت شما صرف‌ می‌کنند را اندازه‌ می‌گیرد. هر چه زمان بیشتری صرف شود، رتبه صفحه شما بالاتر خواهد رفت.

  • تنوع کلمات و عبارات سرچ شده

وقتی کاربر کلمات پیچیده، چندمعنی و نامفهوم (مثل CCP، Ted و…) را در گوگل جستجو کند، گوگل نتایج مختلفی را به او نشان می‌دهد تا کاربر به راحتی بتواند محتوایی که در جستجوی آن است را پیدا کنید.

  • تاریخچه مرورگر کاربر (History)

وقتی از یک یا چند وب‌سایت، به‌طور مرتب بازدید می‌کنید، رتبه آن‌ها‌ در صفحه نتایج جستجوی گوگل (فقط برای شما) بالاتر می‌رود.

  • تاریخچه جستجوی کاربر

زنجیره جستجو بر نتایج جستجوهای بعدی شما تاثیر‌ می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، اگر شما عبارت «بررسی» و سپس «توستر» را جستجو کنید، گوگل به احتمال زیاد سایت‌های بررسی توستر را در صفحه نتایج جستجوی شما در رتبه بالاتری نشان می‌دهد.

  • اسنیپت ویژه (Featured Snippet)

بر اساس مطالعه‌ای که SEMRush منتشر کرده، گوگل محتوای اسنیپت ویژه را بر اساس ترکیبی از طول محتوا، قالب‌بندی، اعتبار صفحه و استفاده از HTTP انتخاب‌ می‌کند.

  • جستجوی امن

نتایج جستجو با کلمات بد یا محتواهای مربوط به بزرگ‌سالان، برای افرادی که جستجوی امن مرورگر خود را روشن کرده‌اند ظاهر نمی‌شوند.

  • جستجوهای مربوط به معاملات

گوگل گاهی نتایج متفاوتی برای کلمات کلیدی مرتبط با خرید، نمایش‌ می‌دهد مانند سرچ مرتبط با اطلاعات و خرید بلیط هواپیما.

  • جستجوهای محلی

گوگل برای جستجوهای محلی، معمولا نتایج محلی را بالاتر سایر نتایج ارگانیک در حالت معمولی قرار می‌دهد.

  • باکس داستان‌های برتر (Top Stories)

وقتی یک کلمه کلیدی خاص را جستجو می‌کنید، اگر مطلب جذاب و ترند خوبی درباره آن وجود داشته‌ باشد، در باکس داستان‌های برتر در بالای صفحه نتایج، نمایش داده می‌شود.

  • نمایش تصاویر در نتایج گوگل

تصاویر گوگل گاهی در نتایج جستجوی عادی و ارگانیک ظاهر‌ می‌شوند.

  • نتایج شگفت‌انگیز گوگل

گوگل گاهی کاربرانش را سوپرایز می‌کند! مثلا اگر در بخش جستجوی تصویری گوگل عبارت «Atari Breakout» را سرچ کنید، نتیجه جستجو به بازی تبدیل می‌شود.

  • به‌روزرسانی Payday Loans

این یک الگوریتم ویژه برای حذف کردن «کوئری‌های اسپم‌» طراحی شده است.

جمع‌بندی

عوامل زیادی برای رسیدن یک سایت به صفحه اول نتایج جستجو و رتبه‌های بالاتر دخیل هستند و هر سال این عوامل تغییر، دقیق‌تر و سختگیرانه‌تر می‌شوند تا کاربران به بهترین و مناسب‌ترین نتیجه برای عنوانی که سرچ کردند برسند. در این مطلب به 200 فاکتور موثر بر رتبه‌بندی گوگل پرداختیم. برخی از این عوامل توسط گوگل تایید شده و برخی رد شده‌اند و توسط متخصصان سئو جزو این فاکتورها به حساب می‌آیند. امیدواریم این مطلب به درک بهتر و بیشتر شما از سئو کمک کرده باشد.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha