ریدایرکت چیست؟ | با انواع redirect ها آشنا شوید

ریدایرکت Redirect چیست؟

ریدایرکت مبحثی مهم در سئو و رتبه‌بندی سایت‌ها و به معنی انتقال بازدیدکنندگان یا موتورهای جستجو به مکان یا آدرسی جدید است که به صاحبان سایت‌ها امکان می‌دهد که نرم‌افزارها یا کاربران را به آدرس دلخواه خود هدایت کنند. از جانب کاربران، ریدایرکت زمانی اتفاق می‌افتد که صفحه‌ای مشخص را درخواست می‌کنند؛ اما به صفحه ای دیگر هدایت می‌شوند. در اغلب مواقع، صاحب سایت صفحه یا مطلبی را حذف می‌کند و یک ریدایرکت ایجاد می‌کند تا کاربران و موتورهای جستجو را به صفحه مرتبط یا مشابه بفرستد. ریدایرکت تمهید بهتری است برای اینکه کاربران پیام لینک شکسته ۴۰۴ را دریافت نکنند. ریدایرکت‌ها نقش مهمی در زندگی صاحبان سایت‌ها، توسعه‌دهندگان و جستجوگرها ایفا می‌کنند. اگر می‌خواهید وبسایت خود را سالم نگه دارید، باید ریدایرکت را بر اساس استراتژی از پیش اندیشیده، انجام دهید. برای مثال، اگر یک پست یا صفحه را حذف می‌کنید یا محتوا را به یک URL  جدید منتقل می‌کند، نباید ریدایرکت کردن را فراموش کنید.

به طور کلی ریدایرکت‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند :

1- ریدایرکت ۳۰۱ که به طور دائم صفحه شما را به آدرس جدیدی منتقل می‌کند (برای سئو پیشنهاد می‌شود). در این حالت، دامنه وب سایت خود را تغییر می‌دهید. این redirect مهم‌ترین کاری است که باید به منظور جلوگیری از خطای ۴۰۴ و… روی سایت انجام شود. در upgrade کردن http به https، از این نوع انتقال صفحه زیاد استفاده می‌شود.
2- ریدایرکت ۳۰۲ که برای انتقال موقت صفحه است و بعد از مدتی می‌توانید صفحه را به آدرس پیشین بازگردانید؛
3- متای رفرش که به جای آنکه در سطح سرور باشد، در سطح صفحه انجام می‌شود. این نوع ریدایرکت‌ها معمولا کندتر هستند و برای سئو توصیه نمی‌شوند. این نوع ریدایرکت‌ها معمولا با شمارش معکوس پنج ثانیه‌ای همراه‌اند یا متنی شبیه به «اگر تا ۵ ثانیه دیگر هدایت نشدید، اینجا را کلیک کنید» نمایش می‌دهند.
البته نوع دیگری ریدایرکت نیز وجود دارد که به ۳۰۷ معروف است و درواقع همان ریدایرکت موقت ۳۰۲ در HTTP  نسخه 1.1 است.

دو نوع رایج redirect

1-  انتقال تمام صفحات سایت به آدرس‌های جدید، مثل تغییر دامنه یا تغییر ساختار پیوند تمام لینک‌های سایت؛
2- تغییر آدرس برخی صفحات که از طریق دستور مجزا برای هر صفحه انجام می‌شود.

 ریدایرکت چیست؟

چند سوال رایج درباره ریدایرکت‌ها :

1. آیا ریدایرکت‌ها برای سئو مضر هستند؟

در اغلب موارد پاسخ به این سوال «خیر» است؛ اما بستگی به شرایط دارد. استفاده نادرست از redirect، موجب بروز مشکلات زیادی خواهد شد، از کاهش رتبه صفحات گرفته تا از دست دادن ترافیک. اگر شما در  URL صفحات تغییری ایجاد کرده‌اید، ناچارید از redirect برای صفحات خود استفاده کنید؛ چون نمی‌خواهید تمام تلاش‌هایی را که برای جلب مخاطبان به سایتتان کرده‌اید، یکباره از دست برود.

2. چرا باید یک URL را ریدایرکت کنم؟

با ریدایرکت کردن یک URL تغییر مسیر داده و هم مخاطبان و هم موتورهای جستجو را به URL جدید می‌فرستید. پس از هر تغییری که روی سایت انجام می‌دهید، مانند حذف یک پست، تغییر ساختار URL یا تغییر دامنه سایت، باید صفحه سایت را منتفل کنید، اگر نه کاربرها با ارور 404 مواجه می‎شوند. در صورتی که تغییرات کوچکی مثل حذف یک مقاله قدیمی ایجاد می‌کنید، باید با ریدایرکت 301، آن را به مقاله جدید مرتبط هدایت کنید یا از ریدایرکت 401 استفاده کنید تا به کاربرانتان اعلام کنید که این مطلب را حذف کرده‌اید. بدون داشتن برنامه، صفحات را حذف نکنید و مقالات را به صورت اتفاقی به URL هایی که ربطی به مقاله اصلی ندارند، هدایت نکنید.
پروژه‌های بزرگتر redirect، به یک استراتژی برای انتقال URL نیاز دارد. انتقال از HTTP به HTTPS، تغییر مسیر URL یا جا‌به‌جایی سایت به دامنه جدید، از این دست موارد است.
در این مواقع، باید تمامی URLهای سایت خود را بررسی کنید و آن‌ها را به آدرس‌های جدید خود در دامنه‌های جدید بسپارید. پس از اینکه تصمیم گرفتید چگونه انتقال URL ها را انجام دهید، بهتر است عملیات انتقال صفحات را شروع کنید. استفاده از ابزار تغییر آدرس در کنسول جستجوی گوگل برای اطلاع از تغییرات آدرس در گوگل استفاده کنید.

آشنایی با انواع ریدایرکت

3. تفاوت ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ چیست؟

ریدایرکت 301 برای تغییر مسیر دائمی به URL جدید به کار می‌رود. با این کار به کاربران و موتورهای جستجو اعلام می‌کنید که این URL تغییر مسیر داده و به مقصد جدید منتقل شده است. ریدایرکت 301، رایج‌ترین نوع redirect  است. بنابراین اگر از ریدایرکت 301 استفاده می‌کنید، باید مطمئن باشید که هرگز قصد ندارید به آدرس پیشین بازگردید. در غیر این صورت، بهتر است از redirect 302 استفاده کنید.
ریدایرکت 302 تغییر آدرس URL سایت به آدرسی جدید به صورت موقت است، به این ترتیب می‌توانید هر زمان که مایل بودید، به آدرس پیشین بازگردید.
نکته‌ای که ذکر آن ضروری است، این است که نباید این دو ریدایرکت را به جای هم استفاده کنید؛ یعنی صفحه‌ای که از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کرده، نمی‌تواند با ریدایرکت ۳۰۲ در دسترس قرار بگیرد. 

4. بهترین راه مدیریت redirect در وردپرس چیست؟

سیستم‌های مدیریت ریدایرکت Yoast برای انتقال URLبسیار ساده طراحی شده است. با این ابزار، می‌توانید:
•    یک پست را حذف و به قسمتtrash منتقل کنید؛
•    به محض انتقال این پست، پیامی به شما اعلام می‌کند که پست را بهtrash منتقل کرده‌اید؛
•    دو گزینه برای انتخاب پیش روی شما قرار می‌گیرد: ریدایرکت بهURL دیگر یا درج پیام ۴۱۰که نشانگر محتوای حذف شده است. اگر گزینه اول را انتخاب کنید، یک مودال باز می‌شود و به شما نشان می‌دهد که کجا می‌توانیدURL جدید را برای این پست خاص وارد کنید. بدین ترتیب انتقال آدرس به راحتی انجام می‌شود.

5. کنترل‌گر ریدایرکت(redirect checker) چیست؟

ابزارهای کنترل‌کننده ریدایرکت به صاحبان سایت‌ها کمک می‌کنند که URL های هدایت‌شده را بررسی کنند. این ابزار به شما کمک خواهد کرد تا اشکالات موجود در زنجیره ریدایرکت‌ها را بررسی کنید و تجربه کاربری را محک بزنید.
اگر صفحه‌ای را که قبلا منتقل شده بود، حذف کنید، زنجیره‌ای دیگر به زنجیره ریدایرکت‌ها اضافه کرده‌اید. بنابراین باید آن‌ها را کنترل کنید.
ابزارهایی مانند Ahrefs، Sitebulb و  Screaming Frogبه شما کمک خواهد کرد تا redirect ها و لینک‌های سایتتان را بررسی کنید. برای بررسی‌های خیلی سریع، ابزارهایی مانند Path httpstatus.io مناسب‌اند و درباره URL های موجود در سایت، اطلاعات خوبی به شما می‌دهند، افزونه Path Extension که روی گوگل کروم نصب می‌شود، ابزار مناسبی برای این کار است. 

6. آیا باید HTTP را به HTTPS منتقل کرد؟

شما نمی‌توانید به طور همزمان سایتتان را روی HTTP و HTTPS داشته باشید، زیرا موجب بروز مشکل در موتور جستجوی گوگل خواهید شد. گوگل سایت‌های HTTPS را بیشتر ترجیح می‌دهد، زیرا این نوع سایت‌ها سریع‌تر و امن‌ترند و کاربران نیز بیشتر به این سایت‌ها اعتماد می‌کنند. در این شرایط باید ریدایرکت 301 را از HTTP به HTTPS منتقل کنید. برای این انتقال، چندین راه وجود دارد. مثل آنکه بدانید سایت شما روی کدام سرور اجرا می‌شود و کد موردنیازتان برای اضافه کردن به سرور یا فایل چیست. اغلب اوقات هاست‌ ها برای چگونگی انجام redirect، راهنمای کامل دارند. علاوه بر این، پلاگین‌های وردپرس به شما کمک می‌کنند که ریدایرکت را بی‌دردسر انجام دهید؛ هرچند برخی متخصصان سئو، به افزونه‌های وردپرس اعتماد کافی ندارند. 

تاثیر ریدایرکت در سئو

ریدایرکت 301 (redirect 301) چیست؟

تغییر مسیر یا ریدایرکت ۳۰۱، تغییر دائمی مسیر از یک URL  به یک URL دیگر است. تغییر مسیر ۳۰۱، بازدیدکنندگان سایت و موتورهای جستجو را به URL متفاوت از آنچه در نوار مرورگر خود تایپ کرده بودند، هدایت می‌کند. از این نوع تغییر مسیر به دلایل مختلفی استفاده می‌شود که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم. عدم توجه به ریدایرکت صفحات به دلیل تغییر ساختار صفحات یا تغییر آدرس اصلی سایت، موجب وارد شدن ضربه به رتبه سئو سایت خواهد شد. نکات لازم برای استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ و مزایای آن را در این مقاله بخوانید.
بگذارید این مقاله را با یک مثال جالب شروع کنیم. فرض کنید در عرض دو سال، پنج بار مکان زندگی‌تان را عوض کرده‌اید، خب قطعا اولین کاری که بعد از هر بار تغییر مکان باید انجام بدهید این است که آدرس صندوق پستی‌تان را هم عوض کنید تا نامه‌ها و بسته‌های مهم را از دست ندهید. این موضوع درباره وب‌سایت‌ هم صادق است. زمانی که آدرس سایت را تغییر می‌دهید، چیزهای ارزشمندی دارید که رها کردنش عاقلانه نیست، بنابراین بهتر است از تغییر مسیر URL استفاده کنید تا بازدیدکننده‌های سایت قبلی را به آدرس جدید هدایت کنید.
از آن‌جایی که ریدایرکت 301 راهی است برای آن که authority دامنه سایت و رتبه‌بندی آن را در میان سایت‌های دیگر حفظ کنید، از نظر سئو ارزش زیادی دارد. همان‌طور که می‌دانید، اعتبار صفحه و همچنین اعتبار دامنه در سئو، دو عامل بسیار مهم به حساب می‌آید. تغییر مسیر 301، با تغییر دائمی URL صفحه، بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را بدون نیاز به تایپ URL جدید به صفحه جدید منتقل می‌کند. ریدایرکت 301 ، URL‌ های مختلف و مرتبط به یک صفحه از سایت را جمع‌آوری می‌کند و در نتیجه موتورهای جستجو برای رتبه‌دهی به آن‌ها از یک عنوان استفاده می‌کنند.
دو لینک زیر را در نظر بگیرید:
blog.hubspot.com
http://blog.hubspot.com
روی هر کدام از لینک‌ها که کلیک کنید، هنگام لود شدن صفحه، با آدرس blog.hubspot.com مواجه می‌شوید، چون این دو آدرس به blog.hubspot.com ریدایرکت ۳۰۱ شده‌اند. صاحبان سایت‌ها و وبمستران برای جلوگیری از ایجاد محتوا و URL تکراری، از این نوع انتقال مسیر سایت استفاده می‌کنند. به‌این ترتیب، آدرسی که رتبه‌بندی نهایی را دریافت می‌کند، آدرس نهایی است که در مرورگر خود مشاهده می‌کنید. 

ریدایرکت 301 (redirect 301) چیست

سه دلیل برای استفاده از redirect 301

1- ادغام کردن URL های مختلف ذیل یک آدرس تا اعتبار دامنه را افزایش دهند؛
2- برندسازی مجدد یا تغییر نام و آدرس سایت؛
3- هدایت ترافیک از یک URL به آدرس دیگری که متعلق به صاحب همان سایت است، اما بازدیدکنندگان کمتری دارد. گاهی اوقات صاحبان سایت‌ها، دامنه‌هایی مشابه با موضوع خود را می‌خرند تا ترافیک سایتشان را افزایش دهند.

چگونه ریدایرکت ۳۰۱ را اجرا کنیم؟

برای انجام این کار دو راه وجود دارد:
1- ریدایرکت ۳۰۱ در سرور با استفاده از فایل htaccess با ویرایش فایل htaccess می‌توانید تغییر مسیر ۳۰۱ را به راحتی انجام بدهید. سرورهایی که از نرم‌افزار Apache استفاده می‌کنند، می‌توانند به راحتی با این روش، به هدف خود برسند. البته مدیریت تنظیمات آن در درازمدت دشوار خواهد بود. برای این کار باید از FTP وارد سایت خود شوید، فایل‌ها را ویرایش کنید و بعد روی سرور آپلود نمایید. این مراحل ریدایرکت سرور را به کاری دشوار تبدیل می‌کند.
2- ریدایرکت در صفحات سایت: از طریق وارد کردن کد در صفحه به صورت دستی و با کمک گرفتن از پلاگین ها انجام می‌شود.

موارد استفاده تغییر مسیر ۳۰۱

1. تغییر آدرس یا تغییر ساختار صفحات سایت؛
2. تغییر URL سایت به آدرس دیگر؛
3. انتقال صفحات قدیمی به صفحات جدید؛
4. افزودن یا حذف SSL

چهار اشتباهی که در ریدایرکت ۳۰۱ باید از آن اجتناب کنید

1-  تفاوت قائل نشدن بین http://www  و //:http : این کار موجب افت رتبه سئو سایتتان می‌شود. برای آن‌که گوگل محتوای این دو لینک را کپی شده تلقی نکند، باید از تغییر مسیر 301 استفاده کنید؛
2- بدون انجام تغییر مسیر ۳۰۱، محتوای سایت خود را به دامنه جدید منتقل نکنید چون کراولرهای گوگل خیلی زود محتوا را کپی و تکراری تشخیص می‌دهند و سایتتان را جریمه خواهند کرد. 
3- لینک‌های قدیمی سایت را حتما حتما ریدایرکت کنید. برخی صاحبان سایت‌ها لینک‌های قدیمی را در سایت خود قرار می‌دهند و می گویند که آدرس جدید به این سایت منتقل شده است. این کار اشتباه است و موجب افزایش رتبه سئو سایت شما نخواهد شد.
4- استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ به جای ریدایرکت ۳۰۱: تغییر مسیر ۳۰۲ به معنی انتقال موقت است و اعتبار صفحه انتقال یافته حفظ می‌شود و تنها محتوا و URL دچار تغییر می‌شود. ریدایرکت ۳۰۲ در موتورهای جستجو ثبت نمی‌شود و برای سئو سایت شما مفید نخواهد بود. 

موارد استفاده تغییر مسیر ۳۰۱

ریدایرکت 302 چیست؟

یک صفحه پربازدید یا یک صفحه فروشگاهی را در نظر بگیرید. این صفحه‌ها برای سایت ارزش زیادی دارند و در صورتی که با مشکل مواجه شوند، کاربر با کلیک روی آدرس صفحه، با خطای 404 مواجه می‌شود و موتورهای جستجو نیز پس از مدتی که از این شرایط بگذرد، صفحه مورد نظر را حذف می‌کنند. برای جلوگیری از این اتفاق و برای حفظ کارایی سایت، باید اقدامی انجام شود و استفاده از ریدایرکت 302 می‌تواند کلید حل این مشکل باشد. ریدایرکت 302 به‌طور موقت کاربران را به یک آدرس جدید راهنمایی می‌کند و به شما این فرصت را می‌دهد که مشکل سایت‌تان را حل کنید. 

ریدایرکت 302 چیست

تفاوت ریدایرکت 301 و 302 در چیست؟

تفاوت این دو در موقت و دائمی بودن‌شان است. همان طور که در بالا توضیح دادیم، ریدایرکت 301، آدرس سایت را به‌طور دائمی منتقل می‌کند ولی ریدایرکت 302، انتقال موقت یک صفحه یا سایت است. موتورهای جستجو در حالت دائمی، کاربر را به آدرس جدید راهنمایی می‌کنند ولی در حال موقت، آدرس قبلی در موتورهای جستجو حفظ می‌شود ولی به صورت مقطعی، کاربران را به آدرس جدید می‌برند. 

نکاتی که در مورد ریدایرکت 302 باید رعایت شود:

_ شباهت بین ریدایرکت 301 و 302 زیاد است و تا جایی که می‌توانید باید دقت کنید که به جای هم به کار نروند. 
_ به مدت زمانی که از ریدایرکت 302 استفاده می‌کنید دقت داشته باشید زیرا اگر این بازه زمانی طولانی شود، موتورهای جستجو دیگر صفحه قبلی را ایندکس نمی‌کنند و پس از مدتی نیز حذف می‌شود و حذف صفحه قبلی مساوی است با از بین رفتن رتبه صفحه و امتیازاتی که داشت.
_ برای ریدایرکت 302، یا روند کار را به‌طور کامل یاد بگیرید یا در صورت نیاز از کمک افراد متخصص استفاده کنید. زیرا ممکن است در صورتی که این کار به‌درستی انجام نشود، کاربران پس از کلیک روی آدرس صفحه، ابتدا با خطای 404 مواجه شوند.
_ در صورت امکان از یک متخصص سئو برای انجام این کار مشورت بگیرید.

ریدایرکت 302 بهتر است یا 301 ؟

اگر از نام سایت‌تان راضی نیستید یا اگر صفحات اضافی و بدون کاربرد دارید با استفاده از ریدایرکت 301 می‌توانید این اشکالات را برطرف کنید. از طرفی همان‌طور که توضیح دادیم یکی از راه‌های افزایش سئو سایت ریدایرکت 301 است، ولی ریدایرکت 302 به‌طور موقت و برای مواقع خاصی استفاده می‌شود. بنابراین کارایی این دو با هم متفاوت است و بستگی دارد با چه رویکردی قرار است از این دو استفاده کنید. می‌توان گفت هر دو این‌ها در مواقع اضطراری می‌توانند کلید حل مشکلات ساید شما باشند.

جمع‌بندی
بنابر آنچه در این مقاله گفته شد، ریدایرکت به معنی راهنمایی کابران و موتورهای جستجو به مکانی جدید است. معمولا زمانی از redirect ها استفاده می‌شود که آدرس تمام یا برخی صفحات سایت تغییر کرده باشد و موتورهای جستجو و کاربران به آدرس قدیمی صفحات سایت وارد شوند. برای جلوگیری از بروز مشکل محتوای کپی در سئو، باید از ریدایرکت استفاده کنیم. انواع مشهور و پراستفاده ریدایرکت عبارت اند از ۳۰۱، ۳۰۲، ۴۰۴ و متای رفرش. فراموش نکنید که برای انتقال صفحات باید استراتژی داشته باشید و این کار را به صورت شانسی و رندوم انجام ندهید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha