کیورد ریسرچ چیست ؛ معرفی ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

قدرت کلمات در اینترنت بر کسی پوشیده نیست. افراد با کلمات و عبارات مختلف، سوالات و دغدغه‌های خود را جستجو می‌کنند و موتورهای جستجو بر اساس این کلمات، بین محتواهای مختلف می‌گردند و بهترین نتایج را به کاربر نشان می‌دهند. در سئو، کلمات و عباراتی هستند که کاربر بر اساس آن‌ها جستجوی خود را انجام می‌دهد و گوگل نیز نتایج را فهرست می‌کند و به آن‌ها کلمات کلیدی گفته می‌شود.

برخی از کلمات کلیدی، میزان جستجوی بسیار بالایی دارند و رقابتی هستند و رتبه‌های برتر در این کلمات کلیدی روزانه چندین هزار بازدیدکننده را وارد سایت خود می‌کنند؛ اما برخی کلمات کمتر سرچ می‌شوند و بازدیدکننده زیادی ندارند اما قدرت فروش زیادی دارند؛ یعنی افرادی که این کلمات را جستجو می‌کنند معمولا قصد خرید دارند. به همین دلیل در هنگام تدوین استراتژی بر اساس کلمات کلیدی باید به این موضوع توجه بسیار زیادی کرد.

در ادامه برایتان می‌گوییم که تحقیق کلمات کلیدی چیست؛ ضمن اینکه در مورد انواع آن و دلیل اهمیت تحقیق کلمات کلیدی صحبت خواهیم کرد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ (Keyword Research) چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ سوالی که ممکن است با آن مواجه شوید. در واقع تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ (Keyword Research) از مراحل اولیه سئوی وب‌سایت است.

متخصصان سئو با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، به جستجو و انتخاب بهترین کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری هر کسب‌وکار می‌پردازند تا ترافیک ورودی وب‌سایت را افزایش داده و جایگاه آن را در بین نتایج جستجو بهبود بدهند.

الگوریتم‌های گوگل طی به‌روزرسانی‌های مختلف تغییر می‌کند، به همین دلیل تطبیق‌پذیری با آن سخت است؛ اما همیشه تحقیق کلمات کلیدی برای متخصصان سئو ثابت است و طبق آن می‌توانند استراتژی سئوی یک وب‌سایت را تدوین کنند تحقیق کلمات کلیدی فرآیند یافتن و تجزیه‌وتحلیل عبارات جستجویی است کاربران وارد موتورهای جستجو می‌کنند. این کار با هدف استفاده از آن داده‌ها برای یک هدف خاص، اغلب برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، انجام می‌شود.

می‌توان گفت که تحقیق کلمات کلیدی به معنی یافتن و تحلیل عباراتی است که بیشترین بازدید و میزان جستجو را در حوزه کاری شما دارند و کاربران بیشتری را به سایت شما هدایت می‌کنند. در این فرایند شما باید به لیستی از کلمات، عبارات و پرسش‌ها دست یابید که مخاطبان هدف شما با جستجوی این موارد در موتورهای جستجو، به دنبال یافتن پرسش‌های خود هستند و باید بتوانید در تمام مراحل از قیف بازاریابی، به این نیازها و پرسش‌های مخاطبان پاسخ بدهید. تحقیق کلمات کلیدی محتوای سایت شما را هدفمند کرده و باعث بهبود استراتژی دیجیتال مارکتینگ و سئوی شما می‌شود.

تحقیق کلمات کلیدی چیست

تاریخچه تحقیق کلمات کلیدی

تحقیقات کلمات کلیدی در چند سال گذشته تغییرات زیادی کرده است. اگر مدت زیادی در صنعت سئو بوده‌اید، احتمالا شاهد این تغییرات بوده‌اید. پر کردن کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) یکی از تکنیک‌های معروف کلاه سیاه است که به طور گسترده توسط صاحبان وب‌سایت استفاده می‌شد. در گذشته، صاحبان وب‌سایت سعی می‌کردند با پر کردن کلمات کلیدی در محتوا، رتبه خود را بهبود دهند. افراد به‌سادگی کلمات کلیدی را تا جایی که می‌توانستند به عنوان و محتوا اضافه و آن‌ها را بولد می‌کردند. درحالی‌که استفاده از استایل مناسب و قرار دادن انکرتکست کاملاً خوب است، اگر تعداد زیادی از کلمات کلیدی نامربوط را در محتوای خود اسپم کنید، نادیده گرفته خواهید شد.

به عنوان مثال در تصویر زیر که بخشی از وب‌سایت شرکت BMW است می‌بینید که چگونه حتی یک برند معتبر برای اینکه رتبه بالاتری کسب کند، کلمه کلیدی Nuewagen را به صورت افراطی بکار برده است.

صاحبان وب، از هر راهی برای پر کردن کلمات کلیدی در جمله استفاده می‌کردند. البته موفق هم بودند؛ اما نه برای مدت طولانی. گوگل این تکنیک را شناسایی کرد و توانست با به‌روزرسانی‌های بسیار سخت‌گیرانه مانند الگوریتم پاندا جلوی وب‌سایت‌های با محتوای بی‌کیفیت و ضعیف را بگیرد و به این ترتیب صاحبان وب‌سایت را مجبور به تولید محتوا بدون استفاده از روش‌های اسپم کرد.

کیورد ریسرچ

امروزه وب مسترها راه دیگری را برای کسب رتبه بالاتر پیدا کرده‌اند. درج کلمات کلیدی متفاوت اما درعین‌حال مشابه که به کلمات کلیدی LSI نیز معروف هستند. با استفاده از کلمات کلیدی LSI، صاحبان وب‌سایت می‌توانند از جریمه شدن توسط گوگل برای پر کردن کلمات کلیدی جلوگیری کنند.

کلمات کلیدی LSI را می‌توان به راحتی در پایین صفحه گوگل پیدا کرد. هنگامی‌که کلمه یا عبارتی را سرچ می‌کنید در زیر نتایج نمایش داده شده می‌توانید تعدادی از جستجوهای مرتبط را ببینید که همان کلمات کلیدی LSI هستند. به عنوان مثال برای کلمه "بازاریابی دیجیتال" عبارات زیر کلمات کلیدی LSI محسوب می‌شوند:

کلمات کلیدی LSI - بازاریابی دیجیتال

پس از آن رقابت بین این کلمات نیز شدیدتر شد و کسب رتبه بالاتر بسیار سخت شد. سپس وبمسترها به تمرکز روی کلمات کلیدی بلند (Long-tail Keywords) روی آوردند. کلمه‌های کلیدی‌ای که بیش از سه کلمه طول دارند و همچنان نیز این روش استفاده می‌شود.

انواع کلمه کلیدی در تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی از نظر اندازه به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • کلمات کلیدی کوتاه (Short tail): کلمات 1 یا 2 کلمه‌ای هستند که دامنه موضوعی زیادی را شامل می‌شوند و رقابت در آن‌ها بسیار سخت است؛ مانند خرید کفش؛
  • کلمات کلیدی بلند (Long tail): عبارات بیش از 3 کلمه هستند که حاوی جزئیات دقیقی از هدف کاربر هستند. با اینکه میزان جستجوی آن‌ها کمتر است؛ اما نرخ تبدیل بسیار بالایی دارند؛ مانند خرید کفش ورزشی مردانه؛

از نظر موضوعی نیز کلمات کلیدی را می‌توان در سه دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

  • کلمات کلیدی هدایتی (Navigational): کلمات کلیدی‌ای که کاربر برای رسیدن به یک سایت یا برند خاص جستجو می‌کند مانند یوتیوب.
  • کلمات کلیدی اطلاعاتی (Informational): کلماتی که برای کسب اطلاعات در یک موضوع خاص جستجو می‌شوند و معمولا با چگونه، چرا و ... شروع می‌شوند.
  • کلمات کلیدی تجاری (Transactional): کلماتی که به برای خرید یک محصول جستجو می‌شوند، مانند خرید آنلاین کتاب.

چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟

زمانی که می‌خواهید برای سئوی وب‌سایت خود استراتژی تدوین کنید، قطعا بهترین منبع خود کاربران و عباراتی که جستجو کرده‌اند هستند. کیورد ریسرچ به شما کمک می‌کند که دقیقا مطالبی بنویسید که کاربر به دنبال آن است و برای یافتن این مطالب جستجو می‌کند. به طور خلاصه تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند:

  • عباراتی که کاربران جستجو می کنند را بیابید.
  • کلمات کلیدی رقبای خود را پیدا کنید.
  • کلمات کلیدی کم رقابت را بیابید.
  • هدف کاربران از سرچ کلمات را درک کنید.
  • ایده‌های جدید برای تولید محتوا کشف کنید.

تحقیق کلمات کلیدی چه تاثیری در سئو دارد؟

از اصلی‌ترین قدم‌های بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو، تحقیق کلمات کلیدی است. سئو باعث می‌شود صفحات سایت شما بعد از خزیدن و ایندکس شدن توسط ربات‌ها و الگوریتم های گوگل، جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب کند. یکی از معیارهایی که این ربات‌ها در نظر می‌گیرند، بررسی کلمات کلیدی حوزه کاری شما و ارتباط آن‌ها با جستجوهای کاربران و محتوای صفحات وب‌سایت شماست.

همچنین تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا ایده‌های بهتری برای پست‌های وبلاگ خود پیدا کنید و به سوالات دغدغه‌های آنان که به خاطرش در گوگل جستجو می‌کنند، پاسخ دهید و ترافیک سایت خود را افزایش دهید. حتی کیورد ریسرچ به شما کمک می‌کند تا در مورد نام‌گذاری دسته‌بندی‌ها و صفحات محصول و خدمات وب‌سایتتان بهتر عمل کنید.

تحقیق کلمات کلیدی چه تاثیری در سئو دارد؟

چگونه تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهیم؟

به‌طورکلی برای انجام تحقیق کلمات کلیدی موثر باید این 8 مرحله را که در ادامه بیان می‌شود، انجام دهید تا بتوانید کلمات موردنظر و مناسب کسب‌وکار خود را پیدا کنید.

تعیین هدف

ابتدا مشخص کنید که به دنبال چه هستید. آیا می‌خواهید ترافیک بیشتری برای سایت خود جذب کنید؟ یا فروش خود را افزایش دهید؟ هدف‌گذاری به شما این اجازه را می‌دهد که کلماتی را انتخاب کنید که به شما برای رسیدن به این هدف کمک می‌کنند و از تخصیص زمان و هزینه برای کلمات اضافه جلوگیری کنید.

همچنین بازاری که در آن رقابت می‌کنید نقش بسیار مهمی را در این مرحله ایفا می‌کند. اگر بازار شما بسیار رقابتی است و رقبای شما نیز روی بخش سئو بسیار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بهتر است با اهداف کوچک‌تر شروع کنید و زمانی که در بخش کوچکی از کلمات کلیدی توانستید رتبه خوبی کسب کنید، می‌توانید یک مرحله به جلو بروید و کلمات بیشتری را هدف قرار دهید.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس و کد نویسی اختصاصی


شناخت کامل حوزه کاری

در مورد حوزه کاری خود یا سایتی که قرار است برای آن تحقیق کلمه کلیدی انجام دهید، جستجو کنید. اطلاعات خود را افزایش دهید. حتی با مشتریان خود نیز صحبت کنید تا با نیازها و دغدغه‌های آن‌ها آشنا شوید. این کار به شما کمک می‌کند که یک دید جامع نسبت به بازار هدف خود داشته باشید. حتی گاهی نیاز است تا چند جلسه با کارفرمای خود صحبت داشته باشید تا فقط اطلاعات کسب کنید.

تدوین لیست اولیه کلمات کلیدی

می‌توانید از روش طوفان فکری (Brainstorming) استفاده کنید. از همکاران خود یا از کارفرما بخواهید کلماتی که به ذهنش می‌رسد بیان کند. این‌ها کلماتی هستند که برای شروع کیورد ریسرچ به آن‌ها نیاز دارید. این فهرست کلمات را می‌توانید در گوگل شیت یا اکسل ایجاد کنید. این کلمات اولیه بسیار اهمیت دارند زیرا هنگام استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی باید این کلمات را وارد کنید.

تحلیل رقبا

از کلمات کلیدی اولیه مرحله قبل استفاده کنید. آن‌ها را در گوگل جستجو کنید و ببینید کدام سایت‌ها در رتبه‌های بالا قرار دارند و آن‌ها را از نظر محتوایی و استفاده از کلمات کلیدی بررسی کنید. حتی در ابزارهایی که در ادامه معرفی خواهند شد، می‌توانید لیست کلمات کلیدی که این سایت‌ها روی آن‌ها رتبه می‌گیرند مشاهده کنید.

طبیعی است که رقابت با برندهای بزرگ بسیار دشوار است. مخصوصا اگر از طریق تلویزیون و رادیو نیز تبلیغ داشته باشند؛ اما بررسی محتوای صفحات آن‌ها می‌تواند به شما بسیار کمک کند. اگر در بین رقبای شما، برند معروفی نیست یا روی سئوی سایتشان چندان زیاد کار نکردند، شانس شما برای دستیابی به جایگاه بالا بسیار بیشتر است.

همچنین به بخش «تبلیغات گوگل یا گوگل ادز» (Google Ads) در نتایج توجه کنید. ببینید کدام برندها علاوه بر سئو، روی تبلیغات گوگل نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند. دقت کنید که رسیدن به رتبه‌های بالاتر برای کلمه‌های که تبلیغات کلیکی زیادی روی آن‌ها انجام می‌شود، دشوارتر است.

استفاده از ابزارها

ابزارها و وب‌سایت‌هایی هستند که می‌توانند به شما در زمینه تحقیق کلمات کلیدی بسیار کمک کنند. می‌توانید کلمات اصلی و پایه‌ای که در مراحل قبل به دست آوردید را در این سایت‌ها وارد کنید و آن‌ها با استفاده از جستجوهایی که در گوگل شده به شما جستجوهای مرتبط را نمایش می‌دهند. می‌توانید لیست کامل کلمات کلیدی را از این ابزارها استخراج کنید و به فایل اولیه خود اضافه کنید.

هدف‌گذاری کلیدواژه‌ها

پس از استخراج لیست کلمات کلیدی، باید آن‌ها را با توجه به هدفی که کسب‌وکار شما دارد دسته‌بندی کنید. کلماتی که به هم مرتبط هستند را در یک دسته قرار دهید و کلماتی که مربوط به یک موضوع خاص هستند را در دسته جداگانه قرار دهید. به عنوان مثال کلماتی که به شما ایده تولید محتوای وبلاگ می‌دهند را در یک دسته و کلماتی که مربوط به خرید محصول هستند را در دسته‌ای دیگر قرار دهید.

تخصیص صفحه

بعد از اینکه کلمات کلیدی را دسته‌بندی کردید باید مشخص کنید که هر دسته از کلمات مناسب کدام صفحه وب‌سایت شما هستند؛ مثلا یک دسته برای صفحه اصلی وب‌سایت و دسته دیگر برای صفحات محصول یا محتوای وبلاگ است. همچنین در این مرحله کلماتی که مناسب کسب‌وکار شما نیستند را حذف کنید؛ مثلا اگر شما تولیدکننده کفش در تهران هستید، کلمه کلیدی "خرید کفش در اصفهان" برای شما مناسب نیست؛ یا اگر فقط کفش مردانه تولید می‌کنید کلمه کلیدی "خرید کفش زنانه" را باید حذف کنید.

اولویت‌بندی کلمات کلیدی

با توجه به عواملی که در بخش قبل مطرح شد، مشخص کنید کدام کلمات کلیدی اهمیت بیشتری برای سایت شما دارند و می‌توانید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. با توجه به فایل شیت یا اکسل شما که اکنون تکمیل شده است، باید ببینید از بین کلمات هر دسته کدام اولویت بیشتر و نتیجه بهتری برای وب‌سایت شما دارند. در این مرحله باید میزان رقابت و نرخ تبدیل این کلمات کلیدی بررسی و در نهایت آن‌هایی که مناسب وب‌سایت شما هستند انتخاب شوند.

اولویت‌بندی کلمات کلیدی

معرفی ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

استفاده از ابزارهای کیورد ریسرچ به شما کمک می‌کند، کلمات کلیدی را با میزان جستجوی بالا، بیابید. حتی کلماتی به شما پیشنهاد دهند که رقبای شما روی آن‌ها کار نکرده‌اند و می‌توانند شانس شما را برای رقابت با آن‌ها افزایش دهد. روش کار این ابزارها مشابه هم هستند. یک کلمه کلیدی اولیه به آن معرفی می‌کنید و لیستی از کلیدواژه‌ها به شما نمایش داده می‌شود. ابزارهای رایگان و غیر رایگان زیادی وجود دارند که به شما در امر کیورد ریسرچ کمک می‌کنند. در ادامه به بهترین ابزارهای کیورد ریسرچ اشاره می‌کنیم:


خدمات وب24: طراحی سایت وردپرسی با کدنویسی اختصاصی


پیشنهادهای گوگل (Google Suggestion)

هنگامی که در گوگل مطلبی را جستجو می‌کنید، گوگل به شما پیشنهاداتی می‌دهد که مکمل عبارت جستجوی شماست. این پیشنهادات می‌توانند یک منبع بسیار مفید برای تحقیق کلمات کلیدی باشند؛ زیرا بر اساس سرچ کاربران دیگر نمایش داده می‌شوند.

همچنین هنگامی که مطلبی را جستجو می‌کنید در پایین صفحه بخشی با عنوان Related searches مشاهده می‌کنید که کلمات یا عبارات مرتبط با جستجوی شما را نمایش می‌دهد.

پیشنهادات گوگل

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سرچ کنسول این قابلیت را به شما می‌دهد تا مشاهده کنید کاربران از طریق کدام کلمات کلیدی وارد سایت شما شده‌اند. در منوی سرچ کنسول به بخش Performance بروید. در این قسمت می‌توانید Impressions (تعداد نمایش کلمه کلیدی) و Clicks (تعداد دفعاتی که کلیک شده) را ببینید. از این جدول می‌توانید متوجه شوید که کدام یک از کلمات کلیدی شما تعداد نمایش زیادی داشتند؛ اما به دلیل رتبه پایین، روی آن‌ها کلیک نشده.

ابزار Ahrefs

با استفاده از ابزار تحقیق کلمه کلیدی Ahrefs می‌توانید با نوشتن یک کلمه کلیدی به هزاران کلمه و عبارت کلیدی مرتبط دست پیدا کنید. همچنین می‌توانید مشاهده کنید که رقبای شما روی کدام کلمات رتبه کسب کرده‌اند.

می‌توانید با وارد کردن کلمه کلیدی اصلی و انتخاب کشور شروع کنید.

ابزار تحقیق کلمه کلیدی Ahrefs

پس از جستجو به شما تعدادی از نتایج را نمایش می‌دهد که می‌توانید برای دسترسی به گزارش کامل کلمات کلیدی اشتراک آن را خریداری کنید.

گزارش تحقیق کلمه کلیدی Ahrefs

سایت Moz

با مراجعه به بخش Keyword Explorer سایت Moz و وارد کردن کلمه کلیدی اصلی، لیستی از کلمات کلیدی پیشنهادی به همراه سختی و نرخ کلیک این کلمات را دریافت می‌کنید.


بیشتر بخوانید: آموزش moz و معرفی آن


Keyword Explorer سایت Moz

کلمات کلیدی ماز

ابزار SEMRush

این سایت اطلاعاتی مانند میزان سرچ و افزایش یا کاهش سرچ کلمه و ... را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید با وارد کردن آدرس سایت رقبایتان، اطلاعاتی در مورد سئوی سایت آن‌ها نیز مشاهده کنید.

ابزار SEMRush

کیورد پلنر گوگل (Google Keyword Planner)

کیورد پلنر گوگل ابزار رایگان گوگل است که می‌توانید کلمات کلیدی پرتکرار را مشاهده کنید. برای کار با این ابزار نیازمند اکانت گوگل ادز هستید. همچنین می‌توانید میزان جستجوی این کلمات را در یک بازه زمانی خاص ببینید.

ابزار کیورد پلنر گوگل

ابزار KWFinder

ابزار KWFinder کلمات کلیدی مرتبط و آمار آن‌ها را به شما نمایش می‌دهد. همینطور می‌توانید کلمات کلیدی رقبایتان و رتبه سایت خود روی کلمات کلیدی را به صورت روزانه ردیابی کنید.

ابزار KWFinder

ابزار keywordtool.io

در میان بهترین ابزارها برای یافتن کلمات کلیدی، ابزار keywordtool.io شباهت بسیار زیادی  به Google Keyword Planner دارد و امکانات مشابهی را در اختیار شما قرار می‌دهد. بدون ایجاد اکانت، می‌توانید از این سایت استفاده کنید و نمودارهای تحلیلی دریافت کنید. این سایت به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی مناسب کسب‌وکارتان را پیدا کنید و بر روی کلماتی سرمایه‌گذاری کنید که رقابت بر سرشان کمتر است. بسیاری از ایرانیان به دلیل فیلتربودن گوگل کیورد، به سراغ دیگر ابزارهای رایگان برای یافتن کلمات کلیدی می‌روند؛ اما بی‌تردید keywordtool.io بهترین جایگزین برای گوگل کیورد پلنر است.

سایت ubersuggest.io 

این سایت برای یافتن کلمات کلیدی، داده‌های خود را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل و… جمع‌آوری می‌کند. این سایت کلمات کلیدی مختلفی را به شما پیشنهاد می‌دهد و از طریق تحلیل‌هایی که به شما می‌دهد، می‌توانید کمک بگیرید و ایده‌هایی برای گسترش کسب‌وکار خود پیدا کنید. برای استفاده از این ابزار نیاز ندارید عضو شوید، این سایت با سخاوت کامل، اطلاعات بی‌نظیری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

وبسایت keywordeye.com

این سایت نیز مانند سایر سایت‌های جستجو کلمات کلیدی، بهترین واژه‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهد. همچنین گزارش‌های خود را به صورت جدول منتشر می‌کند و می‌توانید از فیلترهای مختلف استفاده کنید تا گزارش های دلخواه خود را دریافت کنید. برای استفاده طولانی مدت از این سایت، نیاز به خرید اشتراک دارید. وب سایت keywordeye.com از بهترین ابزارهای رایگان برای یافتن کلمات کلیدی است.


خدمات وب24:طراحی سایت شرکتی با کدنویسی اختصاصی


وبسایت keywordrevealer.com

برای استفاده از این سایت می‌توانید کلمات کلیدی مد نظر خود را وارد کنید و میزان رقابت بر سر آن‌ها را به صورت گزارش دریافت کنید. این سایت روزانه اجازه جستجو سه کلمه کلیدی را به شما می‌دهد و برای استفاده بیشتر، ناچارید حق اشتراک بپردازید. نمودارهای تحلیلی این سایت بسیار مفید است و موجب پیشرفت شما در کلمات کلیدی می‌شود.

وب‌سایت Answer The Public

با وارد کردن کلمه کلیدی اصلی خود در این سایت، می‌توانید تعداد زیادی از کلمات کلیدی مرتبط را به صورت گراف و دسته‌بندی‌های منظم و جذاب ببینید.

انجمن‌های آنلاین مثل Reddit و Quora

انجمن‌های آنلاین، وب‌سایت‌هایی هستند که کاربران به صورت رایگان می‌توانند یک موضوع را به اشتراک گذاشته یا سوال خود را بپرسند و بقیه کاربران به آن‌ها پاسخ ‌دهند. از بین سوال‌ها و مطالبی که به اشتراک گذاشته می‌شود، می‌توان متوجه شد که کاربران چه دغدغه‌ها و سوالاتی دارند.

پیشنهادهای یوتیوب

یوتیوب از نظر غنی بودن محتوا واقعا ارزشمند است و در همه حوزه‌ها می‌توانید در این پلتفرم، محتوای ویدئویی پیدا کنید. مانند گوگل با وارد کردن کلمه کلیدی اصلی خود در این شبکه اجتماعی، می‌توانید پیشنهادات زیادی ببینید و از آن‌ها برای تکمیل لیست کلمات کلیدی خود استفاده کنید.

انجمن‌های تخصصی (Forums)

انجمن‌های تخصصی یا فروم‌ها، وب‌سایت‌هایی هستند که در مورد یک موضوع خاص در آن‌ها صحبت می‌شود. با مراجعه به فروم‌های تخصصی حوزه کاریتان می‌توانید با این افراد صحبت کنید یا سوالات و مطالب آن‌ها را مشاهده کنید و از آن‌ها ایده برای تولید محتوا یا کلمات کلیدی استخراج کنید.

معرفی جت سئو یک ابزار فوق‌العاده برای یافتن کلمات کلیدی سایت

همه ابزارهایی که تاکنون معرفی کردیم، با همه مزیت‌هایشان، یک ایراد بزرگ دارند؛ این ابزارها مختص زبان فارسی طراحی نشده‌اند، حتی ممکن است برخی از آن‌ها در کار کردن با زبان فارسی مشکل داشته باشند. به این موارد مشکلاتی مثل تحریم‌ها را هم اضافه کنید؛ درست همان مشکلی که کیورد پلنر گوگل برای کاربران ایرانی به وجود آورد و موقعیت جغرافیایی کشور ایران را از گزینه‌های خود حذف کرد.

درواقع شما برای کار با کیورد پلنر گوگل نمی‌توانید میزان جستجوی عبارت‌ها از کشور ایران را ببینید، بلکه باید مقدار جستجوها در سراسر دنیا را ملاک کار خود قرار دهید. هرچند به نظر نمی‌رسد کاربران زیادی در خارج از ایران به زبان فارسی جستجو کنند اما به‌هرحال این موضوع می‌تواند بر تحقیق کلمات کلیدی شما تأثیر منفی بگذارد.

در چنین شرایطی داشتن یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی که مختص کاربران فارسی‌زبان طراحی شده باشد، مزیت بزرگی است. جت سئو این امکان را برای شما فراهم کرده است؛ ابزاری ایرانی که بر اساس زبان فارسی طراحی شده و امکانات زیادی در اختیار شما قرار خواهد داد. البته این امکانات به تحقیق کلمات کلیدی محدود نمی‌شوند، بلکه کلیه بخش‌های سئو از آنالیز رقبا گرفته تا بررسی خطاهای فنی و محتوایی سایت را پوشش می‌دهند. در این قسمت با ویژگی‌های جت سئو در زمینه تحقیق کلمات کلیدی آشنا می‌شوید.

هنگامی‌که وارد داشبورد تجزیه‌وتحلیل جت سئو می‌شوید، در نوار سمت راست ابزارهای مختلف آن را مشاهده می‌کنید. تحقیق کلمات کلیدی اولین بخش از ابزارهای جت سئو است که خود شامل چند ابزار زیرمجموعه می‌شود. واژه گستر، تحلیل دامنه، ساختار محتوا و شکاف کلمه کلیدی چهار ابزاری هستند که جت سئو در زمینه تحقیق کلمات کلیدی در اختیار شما قرار می‌دهد.

بخش ساختار محتوا قسمتی است که شما می‌توانید برای تدوین ساختار محتواهای سایت خود از آن استفاده کنید. بدین ترتیب که یک کلمه کلیدی هدف خود را در آن وارد کرده و جت سئو مجموعه‌ای از پیشنهادات را برای قسمت‌های مختلف محتوای شما ارائه می‌کند. این پیشنهادات شامل عنوان مطلب، تگ‌های هدینگ، متن آلت تصاویر، چگالی استفاده از کلمه کلیدی موردنظر و... می‌شود. جت سئو این پیشنهادات را با بررسی رتبه‌های برتر گوگل در کلمه کلیدی موردنظر ارائه می‌کند. بدین ترتیب شما پیشنهاداتی در اختیار خواهید داشت که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید رتبه‌های برتر گوگل را هدف بگیرید.

شکاف کلمات کلیدی (کیورد گپ) هم ابزار دیگری است که کلمات کلیدی مهمی را به شما پیشنهاد خواهد کرد. با کلیک روی آن، لیستی از کلمات کلیدی را ارائه می‌کند که پتانسیل رتبه گرفتن برای سایت شما را دارند. این کلمات کلیدی توسط سایت‌های رقیب شما استفاده شده و رتبه‌های خوبی برای آن‌ها به دست آورده‌اند اما شما از آن‌ها غافل بوده‌اید. این کلمات فرصت بسیار مناسبی برای رتبه گرفتن سایت شما فراهم می‌کنند.

ابزارها و وب‌سایت‌های معرفی شده با اینکه بسیار مفید و کاربردی هستند؛ اما دقت پایینی در کلمات فارسی دارند. به همین دلیل برای کسانی که می‌خواهند روی کلمات کلیدی فارسی کار کنند، جت سئو می‌تواند بهترین انتخاب باشد. این ابزار ایرانی دارای قابلیت‌های زیادی است که این سایت را قابل رقابت با بسیاری از ابزارهای این حوزه کرده است. یکی از امکاناتی که جت سئو در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بررسی کلمات کلیدی رقبا و کلمات پر سرچ در حوزه کاری شماست. ابزار تحقیق کلمه کلیدی جت سئو شامل 4 بخش است که هرکدام امکانات بسیار خوبی در اختیار کاربران قرار می دهند:

واژه گستر جت سئو

به کمک بخش واژه گستر می‌توانید به راحتی کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خودتان را پیدا کنید. برای استفاده از بخش واژه گستر کافی است آدرس سایت خود را در جت سئو ثبت کنید و کلمه کلیدی اصلی خود را وارد کنید و کمی صبر کنید تا لیست کاملی از کلمات کلیدی مرتبط را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید خروجی اکسل این کلمات را دریافت کنید.

واژه گستر

تحلیل دامنه رقبا در جت سئو

تحلیل رقبا همیشه از مهم‌ترین کارهایی است که در سئو باید انجام دهید. مهم نیست در کدام مرحله از سئوی سایت هستید، چه در سئو داخلی و چه در سئو خارجی باید سایت‌های رقیب خود را زیر نظر داشته باشید و از فعالیت‌های آن‌ها الهام بگیرید. جت سئو این امکان را به شما می‌دهد که در همه این بخش‌ها به تحلیل سایت‌های رقیب خود بپردازید؛ به‌خصوص در حوزه تحقیق کلمات کلیدی، ابزار ویژه تحلیل دامنه را در اختیار شما قرار داده است.

برای استفاده از این ابزار کافی است دامنه سایت موردنظر خود را در آن وارد کنید. سپس جت سئو اقدام به آنالیز کلی دامنه موردنظر کرده و یک گزارش کامل به شما ارائه می‌کند. در ابتدای گزارش سهم بازار سایت موردنظر را در مقایسه با دیگر رقبا نمایش می‌دهد. این قسمت به دو صورت نموداری و جدولی ارائه شده تا دید کاملی از وضعیت رقابت در حوزه کاری خود بدست آورید. در جدول این قسمت، درصدی از بازار که توسط هر سایت تسخیر شده، به شما ارائه می‌شود.


خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای با کدنویسی اختصاصی


در ادامه گزارش اما لیستی طولانی از کلمات کلیدی که سایت موردنظر شما هدف قرار داده، نمایش داده می‌شود. این کلمات همان‌هایی هستند که سایت رقیب شما روی آن‌ها کار کرده و رتبه‌ای به دست آورده است. این لیست منبع بسیار مناسبی برای پیداکردن کلمات کلیدی هدف شما است، زیرا رقبای شما روی آن‌ها کار کرده و رتبه گرفته‌اند؛ بنابراین شما هم باید بتوانید در این کلمات رتبه‌های برتر را به دست آورید. این کلمات ازآن‌جهت اهمیت دارند که می‌توانند مشتریان احتمالی بیشتری را به سایت شما جذب کنند.

در گزارش جت سئو مقابل هرکدام از این عبارت‌ها اطلاعات دیگری هم ارائه می‌شود. این اطلاعات شامل سختی هر عبارت است که به‌صورت درصدی بیان می‌شود. همچنین میزان جستجوی عبارت هم به صورتی درصدی ارائه می‌شود. علاوه بر این شما می‌توانید امتیاز صفحه سایت موردنظر را هم برای هر کلمه کلیدی ببینید و با صفحات سایت خودتان مقایسه کنید.

امکان بسیار جالب دیگری که جت سئو در این قسمت ارائه می‌کند، نمایش کلمات کلیدی به‌صورت گروهی است. در صورت انتخاب گزینه نمایش «گروه‌بندی‌شده»، کلمات کلیدی مرتبط و مشابه با یکدیگر به‌صورت گروهی در زیرمجموعه یک عبارت کلی نمایش داده می‌شوند. این ویژگی به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی فرعی هر صفحه را متمایز کرده و از آن‌ها استفاده کنید. اساساً نیازی نیست برای عبارت‌های مشابه که تنها در یک کلمه با هم تفاوت دارند، صفحات جداگانه ایجاد کنید، بلکه می‌توانید کلمات فرعی را هم در هر صفحه هدف بگیرید و از آن‌ها هم ورودی دریافت کنید.

در کنار هرکدام از عبارت‌های لیست جت سئو یک علامت + قرار دارد که در صورت کلیک روی آن می‌توانید آن را به لیست کلمات کلیدی سایت خود اضافه کنید. درصورتی‌که قبلاً این کلمه را هدف گرفته باشید، جت سئو به‌طور خودکار صفحه فرود متناظر آن را پیدا کرده و رتبه آن را نمایش می‌دهد. همچنین در ادامه تغییرات رتبه شما را هم نشان می‌دهد.

ساختار محتوا در جت سئو

بخش ساختار محتوای جت سئو به شما کمک می‌کند به کمک بازخوردهای الگوریتم رنک برین گوگل، بفهمید چگونه محتوایی تولید کنید که در کلمه کلیدی مورد نظر شما از گوگل ورودی خوبی دریافت کنید. همچنین نتایح مربوط به گوگل ترندز برای کلمات کلیدی منتخب را به شما نمایش می‌دهد و میزان کلمات و محل استفاده از محتوای تولید شده را به شما پیشنهاد می‌دهد.

شکاف کلمه کلیدی جت سئو

بخش شکاف کلمات کلیدی به شما این امکان را می‌دهد تا لیست کلمات کلیدی‌ای که رقبای شما روی آن‌ها کار می‌کنند و شما کار نمی‌کنید را ببینید.

چرا باید از ابزار برای یافتن کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

تصور کنید قرار است ۵ تن از رقبایتان را بررسی کنید و وضعیت استفاده از کلمات کلیدی توسط آن‌ها را بسنجید. این کار از شما زمان زیادی می‌گیرد و ممکن است رقبای دیگری را که از قلم انداخته‌اید، بر روی کلمات کلیدی شما سرمایه گذاری کرده باشند و شما به نتیجه مطلوب خود نرسید. ابزارهای تحلیل و جستجوی کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا بدون دردسر و نگرانی، وضعیت خود و رقبایتان را بسنجید و با خیال راحت، اقدامات لازم را انجام دهید.  

در پایان، امیدواریم با استفاده از این ابزارها بتوانید سایت خود را به صدر نتایج جستجوی گوگل بیاورید؛ اما اگر واقع بینانه به این موضوع نگاه کنید، در ابتدای کار به مشاوره تخصصی نیاز دارید. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم از متخصصان سئو وب ۲۴ برای یک برنامه منظم مفید در رابطه با کلمات کلیدی، مشورت بگیرید.

جمع‌بندی

کلمات کلیدی، کلید طلایی موفقیت شما برای موفقیت در عرصه بازاریابی اینترنتی هستند. کلمات کلیدی بخشی از خدمات سئو سایت است که طرفداران زیادی دارد و در بحث تولید محتوا، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. اکثر مدیران کسب‌وکارها نمی‌توانند به تنهایی کلمات کلیدی را پیدا کنند و به سراغ ابزارهای کمکی این حوزه می‌روند. پیش از اینکه مستقیم به سراغ ابزارهای رایگان برای یافتن کلمات کلیدی بروید، بهتر است بدانید برای یافتن کلمات کلیدی، باید یک پروژه با عنوان تحقیق کلمات کلیدی را آغاز کنید. زمانی که حوزه کاری خودتان را مشخص می‌کنید، کلمات کلیدی ای وجود دارند که کاربران را به این حوزه هدایت می‌کنند. این کلمات و هر کلمه‌ای را که گمان می‌کنید کاربران را به سمت شما رهنمون می‌شود، یادداشت کنید. این‌ها کلمات کلیدی ای هستند که بدون بررسی آمار جستجویشان در طول روز، به ذهن شما رسیده است و برای کسب‌وکار شما مناسب هستند. یک راه دیگر، رصد رقبای تجاری است. در هر کسب‌وکاری، شرکت‌ها یا افرادی وجود دارند که موفق‌ترند و مشتری‌های زیادی دارند. کمی حوصله به خرج دهید و ببینید از چه کلمات کلیدی در مطالب و عناوین محتواهای خود استفاده می‌کنند تا کاربران را به سایت خود هدایت کنند. 

رقابت در استفاده از کلمات کلیدی، موضوعی جدی است و روزانه مبالغ هنگفتی برای این حوزه، هزینه می‌شود. سرویس گوگل ادوردز ناظر به همین رقابت در حوزه کلمات کلیدی است و سایت‌هایی را که از نظر سئو وضعیت مناسبی ندارند، با کلمات کلیدی پرجستجو در صدر نتایج جستجو، به کاربران نمایش می‌دهد. برای یافتن کلمات کلیدی می‌توانید از سئوکاران کمک بگیرید یا از ابزارهای رایگان برای یافتن آن‌ها استفاده کنید. ابزارهای سئو را می‌توانید دانلود کنید یا به صورت آنلاین استفاده کنید. این ابزارها معمولا برای مدت ۱۵ یا ۳۰ روز رایگان هستند و پس از این مدت، نیاز دارید برای استفاده از خدماتشان، هزینه اشتراک پرداخت کنید. 

در این مطلب به طور کامل و جامع در مورد اینکه تحقیق کلمات کلیدی چیست صحبت کردیم. در واقع در مورد یک پروسه گفتیم که شامل شناسایی کلمات و عبارات پرتکراری است که افراد در گوگل، جستجو می‌کنند. این پروسه نیازمند تکرار و بازبینی جهت بهبود و افزایش دقت انتخاب کلمات کلیدی است. تحقیق کلمات کلیدی بدون شک یکی از اصلی‌ترین گام‌های سئو محسوب می‌شود که اگر به درستی تحلیل و اجرا شود بسیار می‌تواند به بهبود رتبه وب‌سایت شما کمک کند. در این مقاله به طور کامل این موضوع را توضیح دادیم و بهترین ابزارهای این حوزه را معرفی کردیم.

faq

تحقیق کلمات کلیدی به معنی یافتن و تحلیل عباراتی است که بیشترین بازدید و میزان جستجو را در حوزه کاری شما دارند و کاربران بیشتری را به سایت شما هدایت می‌کنند. 

تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا ایده‌های بهتری برای پست‌های وبلاگ خود پیدا کنید و به سوالات دغدغه‌های آنان که به خاطرش در گوگل جستجو می‌کنند، پاسخ دهید و ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
علیرضا باقری سئو
ارسال شده در : چهارشنبه 03 خرداد 1402

عالی و کامل