لینک سازی داخلی چیست | اهمیت لینک سازی داخلی در سئو

لینک سازی داخلی چیست؟

یکی از مهم ترین اصول بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) لینک سازی است. به طور کلی لینک های داخلی و لینک های خارجی می توانند به بهبود رتبه سایت شما کمک کند. لینک های داخلی لینک هایی هستند که به صفحات دیگر در وب سایت شما پیوند دارند و کاربر را در سایت شما نگه می دارند. لینک های داخلی برای موتورهای جستجوگری که بین صفحات وب کار جستجو را انجام می دهند، خیابان هایی هستند که مسیر رفت و آمد را مشخص می کنند. موتورهای جستجوگر از طریق تحلیل پیچیده لینک ها، کشف می کنند که صفحات سایت چگونه با همدیگر مرتبط شده اند. استراتژی لینک سازی داخلی کل مباحث سئو را در بر نمی گیرد؛ اما از مهم ترین اقدامات سئو محسوب می شود. هدف از لینک سازی داخلی، جذب مخاطب جدید به وب سایت شماست که موجب بالا رفتن رتبه سایت شما در صفحه نتایج جستجو گوگل نیز می شود.

اصول و قواعد لینک سازی داخلی سایت

تاثیر لینک سازی داخلی در سئو سایت چیست؟

1.    افزایش ترافیک سایت :

لینک ها در سئو سایت شما اهمیت چشمیگری دارند و لینک سازی بدون تردید، باید یکی از اصلی‌ترین اقدامات شما در استراتژی جامع سئو سایت برای کسب و کار شما باشد. استراتژی لینک سازی داخلی به افزایش ترافیک سایت شما کمک زیادی می‌کند و می‌تواند بخشی از استراتژی توسعه کسب و کار شما باشد. اگر لینک سازی را شروع کرده‌اید یا می‌خواهید میزان پیشرفت خود را اندازه بگیرید، باید بدانید که نتیجه لینک سازی، بر افزایش ترافیک سایت شما اثر مستقیم دارد.

2.    بهبود رتبه سایت در گوگل :

لینک سازی صحیح سایت را در رتبه های بالای گوگل قرار می دهد. صفحه نتایج جستجو گوگل اهمیت زیادی برای کسب و کارهای اینترنتی دارد؛ زیرا امروزه همه چیز ابتدا از گوگل پرسیده می شود. لینک سازی داخلی به کاربران کمک می‌کند تا به صفحات مختلف سایت شما هدایت شوند و رتبه موجب بهبود بازدید سایت شما نیز بشوند.


بیشتر بخوانید : چگونه به صفحه اول گوگل برسیم؟


مراحل لینک بیلدینگ داخلی

۵ مرحله اصلی در لینک سازی داخلی چیست؟

1.    شناخت مخاطب :

برای لینک سازی، شما نیاز دارید که از مخاطب خودتان شناخت کافی به دست بیاورید و سپس برای درگیر کردن او با سایت خود، برنامه ریزی کنید. اگر سایت شما در حوزه فروش اینترنتی فعالیت می کند، می توانید با ایجاد بخشی در زمینه مطالب آموزشی و معرفی محصولات، مخاطب را سرگرم کنید؛ یا اگر حوزه کاری شما حرفه ای تر و تخصصی تر است، می توانید مطالب ترند و داغ روز را پی بگیرید. برای مثال، اگر شرکت شما خدمات سم پاشی باغ و مزارع را انجام می دهد، می‌توانید با تولید محتوا در زمینه کشاورزی و نحوه مراقبت از گیاهان در فصول مختلف، مخاطبان را به خواندن سایت خود تشویق کنید. در تدوین استراتژی لینک سازی داخلی آنچه اهمیت دارد، ابتدا مخاطب و شناخت نیازهای اوست. در صورتی که موفق شوید مخاطب خود را بشناسید، می توانید به سراغ مرحله بعد، یعنی رصد کردن مخاطب و دنبال کردن علاقه مندی های او بروید.

2.    دنبال کردن مخاطب :

تصور کنید به تازگی به منزل جدیدتان نقل مکان کرده اید و لوازم کهنه منزل خود را عوض کرده اید. آیا دوست ندارید زمانی که دوستانتان به منزل شما می آیند، مسیر نگاهشان را دنبال کنید تا شگفتی را در چهره‌شان تماشا کنید؟ ممکن است بعضی از دوستانتان به سراغ اتاق خواب شما بروند و درباره میز آرایش اتاق شما نظر بدهند، برخی دیگر ممکن است به سراغ سرویس بهداشتی خانه شما بروند. شما با هر کدام از این افراد چگونه رفتار می کنید؟ مسلما دوستتان را از اتاق خواب و میز آرایش به سراغ کنسول زیبای منزلتان می‌برید تا او را تحت تاثیر قرار دهید و سایر  دوستانتان را به تماشای جکوزی در اتاق مستر منزلتان دعوت می کنید. با همین مثال ساده، باید متوجه شوید که مخاطبان رفتارهای متفاوتی با همدیگر دارند و شما نمی توانید برای همه یک نسخه بپیچید؛ به همین دلیل شما نیاز دارید که در استراتژی لینک سازی داخلی، مخاطبان خود را دسته بندی کنید و علاقه مندی های هر کدام را دریابید تا بتوانید همان چیزی را به ان ها ارائه دهید که به دنبالش هستند. یکی از این راه ها می تواند ارسال ایمیل (ایمیل مارکتینگ) و پر کردن فرم نظرسنجی توسط مخاطب سایت شما باشد. سوالاتی که به صورت پاپ آپ بر روی صفحه سایت شما ظاهر می شوند نیز مفید خواهند بود.

3.    محتوای جذاب تولید کنید :

اگر تصور شما از تولید محتوا جذاب انجام کارهای خارق العاده است، بهتر است در دیدگاه خود تجدیدنظر کنید؛ زیرا محتوا جذاب، عجیب و غریب نیست؛ فقط به صورت غیرقابل‌پیش‌بینی ارائه می شود. برای تولید محتوا جذاب، بهتر است از طوفان فکری استفاده کنید. می توانید کلماتی را که به بیزینس شما مرتبط هستند، روی یک تخته بنویسید و از همکارانتان بخواهید مرتبط ترین کلمات با همدیگر را انتخاب کنند. سپس از آن ها بخواهید کلمات بی ربط را برای شما مشخص کنند و در پایان از آن ها بخواهید یک داستان بامزه با اطلاعاتی که روی تخته نوشته اید، برایتان تعریف کنند. این‌گونه اقدامات می تواند جرقه ای در ذهن شما روشن کند تا محتوا جذاب تولید کنید.

4.    مرتبط با حوزه فعالیت خود، لینک سازی کنید :

حواستان باشد که برای تولید محتوا، سراغ حوزه کاری خودتان بروید و مطالبی تهیه کنید که با کسب و کار شما همخوانی داشته باشد. لینک سازی زمانی برای شما مفید خواهد بود که کلمات کلیدی مرتبط با بیزینس شما را ارتقا دهد. می توانید با تهیه اینفوگرافی، مطالب مفیدی را در کوتاه ترین زمان و به موثرترین شیوه ممکن، به مخاطبان خود ارائه دهید.

5.    شبکه های اجتماعی را فعال کنید : 

شبکه های اجتماعی راحت ترین راه برای جذب مخاطب و تولید محتوا و بازاریابی آن هستند. می توانید با ایجاد حساب کاربری در شبکه های پرطرفداری مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، جی پلاس و… مطالب تولیدی ویژه خود را به اشتراک بگذارید. استراتژی لینک سازی داخلی به شما کمک می کند اولویت انتشار مطلب را در این شبکه های اجتماعی تعیین کنید. بازنشر مطالب جالب و سرگرم کننده در شبکه های اجتماعی بسیار راحت است و می تواند باعث هدایت بیشتر مخاطبان به سایت شما بشود. بهتر است همیشه در صفحه فرود (لندینگ پیچ) سایت خود، مطالب جذاب برای جلب مخاطب و هدایت آن‌ها داشته باشید. با این کار لینک سازی شما موثر واقع می شود و ترافیک سایت شما بالا می رود.


استراتژی لینک سازی داخلی

اصول و قواعد لینک سازی داخلی چیست؟

1.    تدوین استراتژی لینک سازی داخلی :

برای لینک سازی داخلی باید ابتدا استراتژی لینک سازی داشته باشید. مثلا سایت شما درباره طراحی قطعات خودرو خدماتی ارائه می کند. می‌توانید مقاله ای جامعه درباره طراحی قطعات خودرو تهیه کنید، سپس برای بخش های مختلف و عناوین مقاله، در صفحات داخلی سایت خود، لینک ایجاد کنید و از انکرتکست های متنوع نیز کمک بگیرید تا مخاطب به خواندن و دنبال کردن مطالب شما تشویق شود. این نوع لینک سازی داخلی، بسیار حرفه ایست. فراموش نکنید که سایت های حرفه ای، به جزئیات نیز می پردازند؛ پس به کاربر نشان بدهید که هیچ نکته ای از چشم شما دور نمی ماند.

2.     شناخت مخاطب و تهیه guideline برای محتوای لینک های داخلی :

در استراتژی لینک سازی داخلی، شما ناچارید مشخص کنید که برای چه مخاطبی، چه مطلبی را تولید کنید و طبق برنامه زمانی مشخص، به اهداف خود دست پیدا کنید. پس از شناخت مخاطب و دسته بندی مخاطب بر اساس سن و علایق و نیازها، می توانید برنامه مدونی برای لینک سازی خود داشته باشید. مثلا اگر شما سایت آموزشی در زمینه مطالب درسی دارید، می توانید برای دانش آموزان در نزدیکی فصل امتحانات لینک های مفیدی ایجاد کنید یا برعکس،پیش از شروع امتحانات، لینک سازی را برای والدین انجام دهید.

3.    ویرایش محتوای لینک ها بر اساس کلمات کلیدی موثر در سئو :

هدف شما از لینک سازی، ارتقا رتبه سایت و ورود بیشتر مخاطبان به آن است. بنابراین شما باید کلمات کلیدی پرجستجو در موتورهای جستجو را از طریق نرم افزارهایی مانند Moz استخراج کنید و بر همان اساس، کلمات کلیدی را در لینک های سایت خود قرار دهید. فراموش نکنید که کلمات کلیدی و تولید محتوا سئو شده، یکی از اصول لینک سازی داخلی و خارجی است.

چگونه یک استراتژی صحیح برای لینک سازی داخلی تعیین کنیم؟

صفحات قدرت خود را شناسایی کنید. صفحات «قدرت» صفحات دارای بیشترین بک لینک و آتوریتی هستند. یعنی از همان صفحه‌ای که برای آن بک لینک زیادی گرفته‌اید و لندینگ پیج شما شده است، به صفحات دیگر وب‌سایتتان لینک داخلی بدهید. توجه داشته باشید که برای لینک‌های داخلی نیز باید از انکرتکست مناسب و مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید.

رایج‌ترین مشکلات در لینک سازی داخلی

در لینک سازی‌ های داخلی نیز اغلب مدیران سایت‌ها یک سری اشتباهات مشترک دارند:

  • لینک داخلی شکسته

لینکی است که کاربر را به صفحه‌ای هدایت می‌کند که محتوای ناقص دارد.

  •  لینک داخلی به صفحه ریدایرکت

اگر صفحه‌ای ریدایرکت 301 شده است نباید به هیچ وجه به این صفحه لینک داخلی داد چرا که باعث سردرگمی اسپایدرها و خزنده‌های گوگل می‌شود.

  • صفحات معتبر با لینک‌های داخلی فراوان

ایجاد لینک‌ های داخلی فراوان در صفحه‌ای از سایت که اعتبار و رنکینگ بالایی در گوگل کسب کرده ممکن است به سئوی این صفحه لطمه وارد کند.

مزایای لینک سازی داخلی در سئو

چرا لینک سازی داخلی مهم است؟

برای اینکه تمام محتوای سایت تان در فهرست نتایج گوگل قرار بگیرد یا به عبارت دیگر ایندکس شود باید از صفحات داخلی سایت لینک بگیرید. در واقع گوگل وقتی صفحات را می‌خزد، از طریق لینک‌های موجود در آن‌ها به صفحات دیگر سایت وارد می‌شود و آن‌ها را نیز کشف می‌کند. وقتی هیچ لینکی به یک صفحه مشخص وارد نشده باشد، احتمال اینکه گوگل آن را پیدا و ایندکس کند بسیار ناچیز است و در نتیجه به احتمال خیلی زیاد آن صفحه رتبه نخواهد گرفت. عکس این قضیه نیز صادق است؛ یعنی هر چه لینک‌های داخلی بیشتری به یک صفحه وارد شوند، گوگل بیشتر و بیشتر آن صفحه را می‌خزد و در نتیجه رتبه بهتری کسب خواهد کرد. لینک‌های داخلی همچنین محتوای شما را به هم متصل می‌کنند و ساختار وب‌سایتتان را مشخص می‌کنند. آن‌ها می‌توانند سلسله مراتبی را در سایت ایجاد کنند، این امکان را به شما می‌دهد تا با تعداد لینک‌هایی که به هر صفحه می‌دهید، مهم‌ترین صفحات را از صفحات با ارزش کمتر متمایز سازید. بنابراین استفاده از استراتژی مناسب پیوند داخلی می‌تواند سئو آن پیج شما را تقویت کند!

چه زمانی لینک داخلی ندهیم؟

لینک‌های داخلی باید طبیعی باشند یعنی باید با مطالب نوشته شده مرتبط باشد. لینک‌های متعدد مخاطب را خسته و گیج می‌کند. اگر یک مطلب در پاراگراف A لینک سازی داخلی شد نیاز نیست برای دومین بار در پاراگراف A تکرار شود.

مزایای لینک سازی داخلی در سئو سایت چیست؟

1.    بالابردن زمان حضور کاربر در سایت :

اگر استراتژی لینک سازی داخلی را به صورت اصولی تهیه کرده باشید، حتما می دانید که باید در میانه مطلب از anchor text استفاده کنید. حتم داشته باشید که کاربر در میانه مطلب به سایر صفحات سایت شما نیز سر می‌زند و با این کار، مدت زمان حضور خود را افزایش می دهد. بهتر است انکر تکست هایی که در متن می گذارید، متنوع باشد. برای مثال اگر کلمه کلیدی مقاله شما «افزایش بازدید سایت» است، از عبارتی مانند «بهبود رتبه سایت از طریق افزایش بازدید سایت» برای انکر تکست استفاده کنید.

2.    بالابردن ترافیک سایت :

یکی از نقاط قوت سایت ها، میزان ترافیک آن هاست. با بالابردن ترافیک سایت و استفاده از کلمات کلیدی پرجستجو، می توانید کاربر را به سایت خود بکشانید و موجب افزایش ترافیک سایت خود شوید.

3.    بالا بردن بازدید از سایت شما :

داشتن استراتژی لینک سازی داخلی به مخاطب شما کمک می کند تا راحت تر به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا کند و از وب سایت شما بیشتر استفاده کند.

4.    بهبود تجربه کاربری :

لینک سازی داخلی به شما این امکان را می دهد تا به محض ورود به سایت شما، به مطلب مورد نیاز خود سریع دسترسی پیدا کند؛ بنابراین رضایت کاربر را فراهم می کند.

5.    کم شدن میزان بانس ریت (نرخ پرش) :

با لینک کردن صفحات به همدیگر، کاربر را متقاعد می کنید که حرف های گفتنی زیادی برای او دارید و می توانید به او اطلاعات بیشتری درباره مطلب موردنظرش بدهید. بنابراین نرخ فرار کاربران کاهش پیدا می کند.

6.    بیشتر دیده شدن مطالب قدیمی سایت :

با داشتن استراتژی لینک سازی داخلی اصولی و پیوند برقرار کردن بین صفحات مختلف سایت، می توانید محتواهای قدیمی را از خاک خوردن نجات بدهید. بهتر است مطالب قدیمی را هر از چند گاهی ویرایش کنید و با کلمات کلیدی جدید، به روز رسانی کنید.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
علی طاعتی مرفه
ارسال شده در : جمعه 28 دی 1397

سلام وقتتون بخیر آیا تغییر لینک سازی داخلی تاثیر منفی بر سئو ندارد؟ به عنوان مثال، اگر لینکهای داخلی قبلی را حذف کنیم و لینک های جدید بسازیم. با تشکر از محتوای کاربردی سایت شما

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 29 دی 1397

سلام دوست عزیز

خیر تاثیر منفی ندارد. تغییر لینک های داخلی سایت باید با هدف بهبود و بهتر شدن لینک های داخلی باشد. تغییر لینک های داخلی با انکرتکست نامناسب یا صفحه فرود نامناسب می تواند تاثیر مثبتی در بهبود سئو سایت شما داشته باشد.