تکنیک ‌های سئو ویدئو در سال 2023 - چگونه ویدیو را سئو کنیم؟

در سال‌های اخیر استفاده از محتوای ویدئویی افزایش قابل توجهی داشته و ویدئو در سال 2023 به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی محتوا، بسیار رقابتی و محبوب‌ شده است. اگر کسب و کار شما هنوز یک کمپین بازاریابی ویدئویی را معرفی نکرده است، شما بسیار عقب هستید. اما تولید ویدئو فقط شروع کار است. مرحله بعدی و احتمالا مهمترین گام، بهینه‌سازی محتوای آن برای موتورهای جستجوست. بدون سئو ویدئو ویدئوهای شما رتبه بالایی در یوتیوب، گوگل و موتورهای جستجوی مشابه نخواهند گرفت. در صورتیکه هیچ کس نتواند محتوای شما را پیدا کند، تقریبا شما هیچ نرخ تبدیلی را تجربه نخواهید کرد. در این مقاله به شما یاد می دهیم که چطور ویدیوهای خود را سئو کنید و در نتایج گوگل دیده شوید. پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 سئو ویدئو در سال2018

سئو ویدئو چیست؟

استاندارهای سئو به سادگی ویدئوی شما را برای ایندکس شدن بهینه‌سازی می‌کند و آن را در صفحه نتایج موتور جستجو برای جستجوی کلمه کلیدی مرتبط رتبه‌بندی می‌کند. استراتژی‌های بهینه‌سازی بسیاری وجود دارد که منجر می‌شود ویدئوی شما شانس بیشتری برای رتبه بندی داشته باشد که در این مقاله بیان می‌شود. همانطور که گفته شد، در چند سال گذشته بازاریابی ویدئویی در کسب و کارها محبوبیت بیشتری یافته است. هنگامی که بازاریابان در اواخر سال 2000، شروع به دست گرفتن دوربین‌های DSLR کردند، فیلم‌های خود را براحتی تولید می‌کردند و به صورت آنلاین (به لطف یوتیوب) بدون داشتن هیچ مدرکی در فیلمبرداری در سایت قرار می‌دادند. در حال حاضر نمی‌توانیم اینترنت را بدون تماشای ویدئو مرور کنیم و همه ما در جیب‌های خود تلفن همراه داریم که می‌توانیم فیلم‌های باکیفیتی را در همه جا بگیریم. با انفجار ویدئویی، بسیار سخت شده است که در نتایج جستجوی جهانی رتبه کسب کنیم. 


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


«همه وبسایت‌ها می‌توانند در تب ویدئو رتبه بگیرند، اما همه نمی‌توانند در یک جستجوی جهانی با یک ویدئو رتبه بندی شوند». جهت کسب رتبه برای ویدئوی خود در جستجوی جهانی باید کارهای زیادی را برای اعتبار وبسایت‌تان، نحوه تمرکز ویدئویی و نحوه رتبه‌بندی آن برای جستارهای مرتبط با ویدئو انجام دهید. توصیه می‌شود تمرکز زیادی برای جستجوی جهانی نکنید، بلکه به جای آن به رتبه‌بندی بالایی در جستجوی ویدئویی دست یابید. 

چرا سئو ویدئو اهمیت دارد؟

محتوای ویدئویی نیز مانند محتوای متنی نیاز به بهینه‌سازی دارد تا در نتایج جستجوی گوگل قرار گیرد. گوگل در نمایش نتایج کلمه‌هایی که ویدئو محور هستند ( مانند صحنه گل ایران به استرالیا) به محتوای ویدئویی اهمیت بیشتری می‌دهد. آمارها نشان می‌دهد که امروزه تمایل و توجه کاربران به محتواهای ویدئویی بیشتر از قبل شده است؛ در نتیجه با سئو ویدئوهای خود می‌توانید میزان بازدید و مدت ماندگاری کاربر را افزایش دهید

هر چند ممکن است اساس تکنیک‌های سئو در ویدئو را بدانید، مانند استفاده از کلمات کلیدی و بهینه‌سازی تگ عنوان، اما باید به این نکات مهم سئو برای ویدئو توجه کنید :

تکنیک‌ های سئو ویدئو در سال 2023 چیست؟

1- محتوای ویدئو تان را بهینه‌سازی کنید؛

زیاد غرق سئو نشوید که می‌تواند به استراتژی شما لطمه بزند. مهم نیست که چقدر خوب در سئو هستید، این فقط بخشی از معادله است. اگر افراد نتوانند محتوای شما را مشاهده کنند، پس هدف چیست؟ محتوای ویدئویی و سئو با همدیگر می‌توانند قابلیت مشاهده برند شما را افزایش دهند. به منظور بهینه‌سازی محتوای خود، مطمئن شوید که «قابل اشتراک‌ گذاری» و «لینک پذیر» می‌باشد. به عبارت دیگر محتوای مرتبط و آموزنده ارائه دهید تا افراد ترغیب به اشتراک‌گذاری شوند و ناشران تشویق شوند تا به شما لینک دهند. ویدئو شما باید دارای کیفیت بالا، جذاب، گیرا و ارزشمند برای خواننده باشد تا بیشترین رشد ارگانیک را داشته باشد. با تولید محتوای بهینه شده برای اشتراک گذاری، شانس بیشتری برای دستیابی به چنین نتایجی خواهید داشت و در نتیجه ویدئوی شما اعتبار بیشتری در گوگل خواهد داشت. 

2- بر روی بهینه‌سازی ویدئو برای موبایل تمرکز کنید؛

بهینه‌سازی ویدئو برای موبایل به بخش اصلی سئو تبدیل شده است. دو سال پیش، مشاهده ویدئو در موبایل از مشاهده ویدئو بر روی دسکتاپ پیشی گرفت و این شکاف و فاصله بسیار زیاد شده است. اگر چه مشاهده ویدئو در دسکتاپ یک جنبه اصلی هدایت ترافیک باقی مانده، اما کمپین سئو ویدئو شما بدون بهینه‌سازی موبایل از بین خواهد رفت. 


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای با کدنویسی اختصاصی


بهینه سازی ویدئو برای موبایل

اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما و ویدئو پلیر پاسخگو (ریسپانسیو) به مشاهده موبایل باشد. بسیاری از سرویس‌های خدمات میزبانی به طور اتوماتیک بهینه‌سازی موبایل را برای همه محتوای شما ارائه می‌دهند. همچنین ویدئوی شما را بر روی یوتیوب و پلتفرم‌های مشابه منتشر می‌کنند که به طور خودکار برای مشاهده بر روی موبایل بهینه‌ می‌شود. به دلیل اینکه بیش از نیمی ویدئوهای دیجیتال بر روی دستگاه‌های موبایل مشاهده می‌شوند، بهینه‌سازی ویدئوی بومی شما برای مصرف موبایل باعث افزایش ترافیک خواهد شد.

3- قابلیت پیش نمایش یا Thumbnail فایل های عکس و ویدئو را بهینه‌سازی کنید؛

اگر چه گوگل به شما رتبه بالاتری بابت قابلیت Thumbnail نخواهد داد، اما این قابلیت به طور قابل توجهی بر روی موفقیت شما به دلیل به دست آوردن کلیک تأثیر می‌گذارد. قابلیت Thumbnail به تصاویر کوچکی گفته می‌شود که از روی یک تصویر اصلی و یا فریمی از یک ویدئو ساخته شده و به کاربران برای پیدا کردن محتوای تصویری مورد نظر خود در میان انبوه زیادی از تصاویر و ویدئوها کمک خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید قابلیت Thumbnail چشمگیر و جذاب و پیش‌بینی کننده محتوا در ویدئو باشد. یک پیش نمایش یا thumbnail جذاب منجر می‌شود که مشاهده کنندگان بیشتر تمایل داشته باشند تا در مورد ویدئو بدانند. 

\da klhda

برخی از ویژگی‌هایی که یک thumbnail مؤثر را ایجاد می‌کند شامل رنگ‌آمیزی، داستان گونه بودن، مهیج بودن و برند بودن می‌باشد. واترمارک یا لوگو بر روی Thumbnail خود همچنین به کاربران بالقوه نشان می‌دهد که این یک ویدئوی حرفه‌ای است و از این رو یک محتوای باکیفیت را تضمین می‌کند. به این دلیل که Thumbnail اولین چیزی است که مخاطب بالقوه می‌بیند، وقت صرف کنید تا آن را بهینه‌سازی کنید که این امر منجر می‌شود تا کلیک بسیار زیادی ویدئوی شما دریافت کند. 


برای مشاهده نمونه کارهای سئو انجام شده توسط وب24 روی آن کلیک کنید.


4- ویدئوهای خود را بر روی پلتفرم‌های متعدد آپلود کنید؛

فقط ویدئوهای خود را در هاستینگ خودتان (وبسایت) نگذارید، بلکه بر روی شبکه‌های ویدئویی دیگر هم آپلود کنید. هنگامی که ویدئویی را مستقیما در سایت خود بارگذاری کرده و در دسترس کاربران قرار می‌دهید می‌تواند شانس شما را در بدست آوردن جایگاه خوب در جستجوی ویدئوی گوگل افزایش دهد. همچنین ویدئویی که در صفحه فرود شما می‌باشد تأثیر بالایی در افزایش نرخ تبدیل دارد. بنابراین وقتی بهتر است از ویدئوی کوتاه و با حجم مناسب استفاده کنید زیرا ویدئوی طولانی شانس دیده شدن آن توسط کاربر را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین ثانیه‌های اول ویدئو بسیار مهم است که جذاب باشد زیرا کاربران در این زمان تصمیم می‌گیرند که ویدئو را تا آخر تماشا کنند و یا نکنند.

صفحه وب24 در آپارات

اما به غیر از وبسایت خود، ویدئوهای شما باید حداقل در یوتیوب و یا آپارات هم آپلود شوند. یوتیوب کلید رتبه گرفتن ویدئوهای شما در نتایج جستجو می‌باشد و در حال حاضر دومین موتور جستجوی دنیا پس از گوگل است. اما در ایران پس از گوگل، آپارات دومین سایت پربازدید است. علاوه بر این، آپلود در این سایت‌ها باعث می‌شود ویدئوهای شما بیشتر دیده شوند و رتبه‌بندی شما بهبود می‌یابد، یک لینک از ویدئوی خود را در تمام شبکه‌های اجتماعی خود ارسال یا آپلود کنید. به عبارت دیگر، ویدئوهایی که در آپارات و یوتیوب بارگذاری می‌شوند شانس بیشتری برای بدست آوردن جایگاه در گوگل دارند. از این رو هنگامی که یک ویدئو را در آپارات یا یوتیوب قرار می‌دهید و این ویدئو همزمان در وبسایت شما قرار دارد، می توانید در بخش توضیحات ویدئو در آپارات یا یوتیوب، لینک ویدئو موجود در وبسایت خود را قرار داده تا بدین ترتیب بازدیدکنندگان را از آپارات به وبسایت خود هدایت کنید و بازدیدکنندگان را به مشتری نزدیک‌تر کنید. هر چه مکان‌هایی که ویدئوی خود را آپلود می‌کنید بیشتر باشد دفعات بیشتری گوگل آن را تشخیص خواهد داد و شانس بیشتری وجود دارد تا کاربران آن را بیابند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت گردشگری با کدنویسی اختصاصی


5- متن خود را بر روی پلتفرم‌های مختلف، کمی متفاوت تایپ کنید؛

هنگامی که ویدئوی خود را بر روی پلتفرم‌های مختلف منتشر کردید، فقط به آنجا بسنده نکنید. به جای کپی کردن و چسباندن (pasting) وضعیت‌های مشابه بروزرسانی، توضیح ویدئو یا حتی تگ عنوان را تغییر دهید. به جای قرار دادن همه تخم‌مرغ‌های خود در یک سبد (همه منابع خود را در یک چیز یا مکان متمرکز نکنید)، شانس رتبه‌بندی خود را با استفاده از کلمات کلیدی مختلف در تمام نسخه‌های مختلف توضیحات ویدئویی خود بهبود بخشید. 

شما نباید یک توضیح کاملا جدید برای هر پلتفرم تایپ کنید اما می‌توانید طول کلمات کلیدی و calls-to-action متن را تغییر دهید. امتحان کنید با چه عناوین و کلمات کلیدی به بهترین شکل کار می‌کند. برای مثال «ویدئوهای مرتبط با نکات پختن» ممکن است مؤثرتر از «نکات آشپزی» جهت بدست آوردن رتبه برای ویدئوی شما باشد. عناوین، توضیحات، تگ‌ها و thumbnailهای مختلف را ایجاد کنید تا ویدئوی شما شانس بیشتری برای رتبه‌بندی با توجه به کلمات کلیدی جستجو شده توسط مشاهده‌کنندگان داشته باشد. 

6- کپشن‌ یا توضیحات را به ویدئو اضافه کنید؛

به دلیل اینکه گوگل یک پایگاه داده‌ای (دیتابیس) از متن است، با ضمیمه کردن متن بیشتر به ویدئوی خود، موتورهای جستجو بهتر می‌توانند شما را تشخیص دهند. به عبارت دیگر، هنگامی که یک پست یا مطلبی در صفحات وبسایت می‌گذارید موتورهای جستجو تمامی محتوا را می‌توانند مشاهده و بررسی کنند اما در ویدئوها تنها توضیحات و عناوین هستند که موتورهای جستجو قادرند آنها را بررسی کنند و کراول‌های گوگل نمی‌توانند محتوای ویدئو را بررسی کنند. بنابراین کپشن‌ها و توضیحات به ویدئوی شما قدرت قابل توجهی نسبت به رقبایتان می‌دهد. سعی کنید در توضیحات، عناوین و تگ‌های متا تا حد امکان از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید و  برای هر ویدئو متن و یا توضیحات مفید و اختصاصی بنویسید. با رعایت این نکات سئو و آپلود ویدئوهای خود در آپارات، به پروژه‌های ویدئویی شما کمک خواهد کرد تا رتبه بیشتری با هر جستجوی گوگل داشته باشید. 

با ضمیمه کردن متن بیشتر به ویدئوی خود تا آنجا که ممکن است، آن را به فرمت مناسب جهت شناسایی توسط گوگل تبدیل خواهید کرد که این به نوبه خود منجر به شناسایی بیشتر شما می‌شود. 


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


7- از فرمت مناسب ویدئو استفاده کنید؛

می‌توانید از VideoObject Schema استفاده کنید تا فرمت ویدئوی شما بهینه سازی شود. ابزارهای وردپرس و گوگل به شما این امکان را می‌دهد تا نشانه گذاری ویدئوی خود را با همان اطلاعات مرتبط‌ تا حد امکان زیباسازی کنید

 استفاده از فرمت مناسب برای ویدئو

فرمت‌های ویدئویی که بیشترین اطلاعات متنی را دارند یکی از بهترین روشهای سئو برای ویدئو می باشند. همانطور که در بالا ذکر شد، محتوای بیشتر برای یک ویدئو باعث می شود که موتورهای جستجو بتوانند بهتر ویدئو را شناسایی کنند که منجر می‌شود پتانسیل بالاتری برای رتبه‌دهی داشته باشد. با استفاده از یک فرمت ویدئوی خاص و همچنین اضافه کردن متن بیشتر به ویدئوی خود ویدئوی شما اعتبار بیشتری بر روی موتورهای جستجو به دست می‌آورد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس با کدنویسی اختصاصی


8- از پلتفرم درست برای آپلود و انتشار ویدئو استفاده کنید؛

در حال حاضر بیشتر نتایج جستجویی که از طرف گوگل به کاربر پیشنهاد می‌شود شامل یک ویدئو است که بیشتر آنها از سایت آپارات و یوتیوب می‌باشند. اما به دلیل محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به یوتیوب، ما در ادامه به بیان تکنیک‌های سئو ویدئو در آپارات می‌پردازیم. با ایجاد یک کانال رسمی در آپارات، کلیه اطلاعات مهم مانند آدرس سایت را در آن قرار دهید. همچنین برچسب‌گذاری ویدئو را بر اساس محتوای آن و نیاز مخاطبان خود انجام دهید. به طور کلی پلتفرمی که نباید برای ویدئو استفاده کنید، فلش است. موتورهای جستجو در صورتی که ویدئوی شما بر روی فلش پخش شود نمی‌توانند آن را شناسایی کنند. علاوه بر این فلش منجر به ناراحتی بسیاری از کاربران اینترنت می‌شود. بنابراین باید سعی کنید از فلش بر روی وبسایت خود استفاده نکنید تا تجربه کاربری پسندانه بیشتری داشته باشید. همچنین استفاده از پلتفرم‌های قدیمی ممکن است منجر به عدم مشاهده ویدئوی شما شود. 

9- تحقیقات لازم را انجام دهید؛

درست است، نتایج شگفت‌انگیز با کار سخت همراه است. شما نمی‌توانید یک کمپین بازاریابی ویدئویی را با بی‌دقتی و بدون تحقیات لازم شروع کنید و از آن انتظار داشته باشید به همان اندازه‌ کمپینی موفق باشد که برای یک استراتژی سئو ویدئو تحقیق کرده است. 

انجام تحقیقات لازم برای انتشار ویدئو

گام بعدی برای فراگیری نکات بیشتر در مورد سئو ویدئو شامل خواندن وبلاگ‌های ویدئو مارکتینگ و سئو است. انجمن‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی را برای نکات سئو ویدئو تازه و ایده‌های بازاریابی بررسی کنید. حتی اگر تصمیمی بگیرید شخص دیگری سئو ویدئو شما را انجام دهد، داشتن دانش پایه در مورد آنچه که باید انجام دهید مفید است. کسب دانش گسترده و مفصل از سئو ویدئو لازم است تا نتایج رضایت بخشی را بدست آورید تا بتوانید قابلیت اطمینان و اعتبار را برای بینندگان خود فراهم کنید. 

10- با هم کار کنید؛

مهم نیست که چه تعداد مشترک در کانال آپارات یا یوتیوب شما وجود دارد، همکاری با همدیگر مهم است. همکاری‌ها نه تنها مواجه شدن با مخاطب هدف شما را افزایش می‌دهد بلکه سئو را با ایجاد لینک بیلدینگ بهبود می‌بخشد. تمام همکاران مشارکتی شما باید موافقت کنند که یک لینک در توضیحات مبادله شود یا به اشتراک گذاری ویدئوهای شما را در کانال دیگران انجام دهند. گوگل تشخیص خواهد داد که کانال و ویدئوهای شما توجه بیشتری از دیگر کاربران داشته است و همین امر به نوبه خود باعث بالا رفتن رتبه شما در گوگل می‌شود.

11- بازخورد مشاهده کنندگان ویدئو را الویت‌بندی کنید؛

دستیابی به موفقیت برای کسب و کارهای خود جذب مشکل و حتی غیر ممکن است. هر چه بیشتر بر روی مخاطبان و یا مشتریان خود تمرکز کنید، سئوی ویدئوی شما در گوگل بهتر خواهد بود. 

فرمول رتبه‌بندی یوتیوب با توجه به تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و اشتراک گذاری دریافتی یک ویدئو می‌باشد. مهم نیست که چگونه به خوبی سئوی ویدئوی شما در یوتیوب یا آپارات انجام شده، ویدئوهای شما در صورتی که افراد از آن لذت نبرند رتبه نمی‌گیرد. بازدیدکنندگان خود را تشویق کنید که بازخوردهای مثبتی داشته باشند تا بر این اساس آپارات و یوتیوب، گوگل محتوای شما را ارزش گذاری کنند. هرچه بازخورد دریافتی مشاهده کنندگان ویدئوی شما بیشتر باشد موتورهای جستجو بیشتر به شما اهمیت می‌دهند. 


برای مشاهده قیمت رپورتاژ آگهی روی آن کلیک کنید.


12- در انتشار ویدئو، بروز باشید؛

هر چه بر روی موتورهای جستجو معتبرتر و یا دارای اعتبار بیشتری باشید، رقبای شما به شدت افزایش خواهند یافت. بهترین راه برای اینکه بروز باشید و از رقبای خود تقلید نکرده باشید این است که یک زاویه جدیدی از موضوعی محبوب ارائه دهید. این کار ویدئوی شما را در موتورهای جستجو محبوب خواهد کرد. تماشاگران توسط ویدئوی شما به دلیل موضوع بروز و جالب، جذب و مبهوت خواهند شد و شما رقبای خود را با ارائه ویدئوی گیرا کاهش خواهید داد. گوگل به اخبار بروز و جذاب توجه می‌کند به طوری که با پرداختن به موضوعات محبوب در حوزه کاری خود رتبه‌تان را در گوگل بهبود می‌بخشید. 

تکنیک ‌های سئو ویدئو در آپارات و یوتیوب

برای اینکه ویدئوی شما در سایت‌های آپارات و یوتیوب بیشتر بازدید بگیرد اولین قدم ساخت پروفایل است تا بتوانید ویدئوهای خود را در آن قرار دهید. حین ساخت پروفایل توجه داشته باشید که تمام اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید. به خصوص آدرس سایت، اطلاعات تماس، توضیح مختصر و دقیقی در مورد کانال و موضوع فعالیت آن و ... . در حین بارگذاری ویدئو نیز مجدداً اطلاعاتی در ارتباط با ویدئوی در حال بارگذاری از شما خواسته می‌شود که تکمیل آن‌ها کمک شایانی به بهتر دیده شدن ویدئوتان خواهد کرد. این اطلاعات از این قرارند:

1- عنوان ویدئو

عنوانی که انتخاب می‌کنید باید به قدری جذاب باشد که مخاطبان با مشاهده آن نسبت به کلیک کردن روی ویدئو ترغیب شوند. همان طور که می‌دانید یک فایل تصویری مانند عکس نیست که در نگاه اول بتواند یک مفهوم کلی به مخاطب برساند؛ بنابراین هر آنچه مخاطب در اولین نگاه می‌بیند عنوان ویدئو است.


برای مشاهده تعرفه سئو روی آن کلیک کنید.


2- توضیحات ویدئو

توضیحات ویدئو در زیر ویدئو شما به نمایش درخواهند آمد. از این قسمت برای ارائه یک توضیح مختصر و کلی در مورد مفهوم ویدئو خود بهره ببرید. این توضیح باید به گونه‌ای نوشته شده باشد که اطلاعاتی در خصوص آنچه مخاطبان خواهند دید ارائه دهد و در عین حال فکر آن‌ها را با ویدئو درگیر کرده و ایشان را برای ثبت نظر ترغیب کند. می‌توانید بعد از ارائه یک توضیح کلی در مورد ویدئو، یک سؤال از بیننده بپرسید. این سؤال باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر درگیر کردن ذهن بیننده، او را به مشاهده ویدئو بیشتر ترغیب کند و بعد از مشاهده نیز او را برای پاسخ دادن به سؤال در بخش نظرات با خود همراه کند.

3- برچسب‌های ویدئو

هر برچسبی که انتخاب کنید، ویدئو شما را در صفحه آن برچسب قرار خواهد داد. در واقع هر برچسب یک صفحه دارد که تمام ویدئوهای حاوی آن برچسب در آن صفحه قرار می‌گیرند. بنابراین انتخاب برچسب‌های مرتبط و پرتکرار بسیار حائز اهمیت است.

4- طبقه بندی مناسب ویدئو

طبقه‌بندی‌ها هم مانند برچسب‌ها یک صفحه مخصوص به خود دارند. کاربرانی که به سایت آپارات مراجعه می‌کنند بر اساس علاقه خود ممکن است به صفحه یک طبقه بندی خاص وارد شوند تا مطالب آن را مشاهده کنند. به همین جهت طبقه‌بندی انتخابی شما باید حتماً مرتبط با محتوای ویدئو باشد تا در دسته صحیحی قرار گرفته و در دسترس علاقه‌مندان واقعی به آن موضوع قرار بگیرد. به این ترتیب تعداد بازدید و لایک های ویدئوتان نیز افزایش خواهد یافت. با اینکه در اینجا در مورد بخش‌های مختلف آپارات توضیح داده شد ولی یوتیوب نیز بخش‌های مشابهی دارد که باید با ترفند مشابهی تکمیل شود. فراموش نکنید تکمیل صحیح تمام این بخش‌ها به ویدئو شما کمک می‌کند تا در معرض دید علاقه‌مندان واقعی خود قرار بگیرد و در واقع به دست مخاطب هدف برسد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت شرکتی با کدنویسی اختصاصی


تکنیک‌های سئو ویدئو روی سایت خودمان

همان طور که گفته شد، بهترین کار این است که ویدئو خود را در پلتفرم‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، آپارات و یوتیوب و هم‌چنین سایت خود به اشتراک بگذارید تا در معرض دید کاربران بیشتری قرار بگیرد. وقتی ویدئو را در سایت خود قرار می‌دهید از همان ترفندهایی که در آپارات گفته شد برای بهینه سازی آن استفاده کنید. به این معنی که:

  • در بالای ویدئو یک هدینگ قرار دهید تا عنوان ویدئو شما را نمایش دهد.
  • در زیر ویدئو توضیح مختصر و جذابی برای ویدئو قرار دهید تا مخاطبان را به تماشای ویدئو جذب کند.
  • در برخی سایت‌ها در زیر ویدئو، متن گفته شده در ویدئو را تایپ می‌کنند تا در صورتی که کاربران از سرعت اینترنت مطلوبی برای مشاهده آن برخوردار نیستند بتوانند از محتوای ویدئو مطلع شوند. در این صورت حتماً در ابتدای آن مشخص کنید که این بخش همان متن ویدئو است.
  • همان طور که برای عکس‌ها از تگ alt استفاده می‌کنید، برای ویدئو خود نیز حتماً تگ alt یا متن جایگزین داشته باشید.
  • علاوه بر این راهکارها، بهتر است با استفاده از ترفندهایی شانس ویدئو خود را برای دیده شدن افزایش دهید. گاهی ممکن است ویدئو در مقابل دید کاربران و مخاطب هدف قرار بگیرد اما به دلایلی چون طولانی بودن، حجیم بودن و سرعت پایین اینترنت از مشاهده آن صرف نظر کند. به این منظور راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:
  • حجم ویدئو را قبل از بارگذاری در سایت توسط افزونه یا سایت‌های کاهش حجم آنلاین کاهش دهید.
  • قسمت‌های زائد و غیرضروری ویدئو را حذف کنید تا ویدئو به اندازه کافی کوتاه باشد. ویدئوهای طولانی شانس کمتری برای دیده شدن دارند.
  • از یک کاور مناسب و جذاب برای ویدئو خود استفاده کنید. بهتر است عنوان ویدئو نیز بر روی کاور نوشته شود.
  • مخاطب با مشاهده چند ثانیه ابتدایی ویدئو تصمیم می‌گیرد که به مشاهده آن تا انتها ادامه دهد یا خیر؛ بنابراین گیرا بودن ویدئو در این چند ثانیه بسیار حیاتی است.
  • از اسکیمای ویدئو غافل نشوید. اضافه کردن اسکیمای ویدئو برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی ویدئویی لازم است.

معرفی خدمات وب24: مشاوره سئو برای سایت کسب و کارهای شما


ویدئو را در سایت آپارات قرار دهیم یا سایت خودمان؟

بارگذاری ویدئو در سایت خودتان می‌تواند زمان ماندگاری کاربر در سایت را افزایش داده و به این طریق برای سئو کلی سایت شما مفید واقع شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورتی که ویدئو شما بیش از حد طولانی و سنگین نیست، توان پرداخت هزینه‌های هاستینگ آن را دارید و تعداد ویدئوهایی که قصد دارید بارگذاری کنید زیاد نیستند حتماً آن‌ها را در سایت خودتان بارگذاری کنید. به علاوه با بارگذاری ویدئو در آپارات، کاربر را برای دیدن ویدئو از سایت خود خارج خواهید کرد. پس اگر قصد چنین کاری را دارید حتماً آن را در یک تب جدا باز کنید تا صفحه سایت شما همچنان باز باقی بماند. تنها در صورتی که قصد دارید تعداد ویدئوهای زیادی در سایتتان قرار دهید یا حجم و زمان ویدئو مورد نظرتان بسیار بالاست می‌توانید ویدئو خود را در آپارات قرار دهید و کاربران را برای مشاهده ویدئو به آپارات بفرستید. البته فراموش نکنید که حتماً در تب جدا این کار انجام شود.

افزونه سئو ویدئو در وردپرس

افزونه Yoast Video SEO برای سئو ویدئو در سایت‌‌های وردپرسی استفاده می‌شود. استفاده از پلاگین Yoast Video SEO برای سئو ویدئو در وردپرس شما را از قرارگیری در بخش نتایج ویدئویی گوگل مطمئن می‌کند. با استفاده از افزونه Yoast Video SEO نیازی به اضافه کردن اسکیمای ویدئو ندارید. این پلاگین ویدئوهای شما را به موتورها جستجو معرفی می‌کند و باعث ایندکس شدن ویدئوهای قدیمی و ایندکس نشده شما می‌شود.

نتیجه‌گیری

ویدئوها باید بتوانند در کمترین زمان ممکن توجه کاربران را به خود جلب کنند. ویدئوهایی دارای کیفیت بهتر شانس بهتری دارند تا به نتایج بالا در موتورهای جستجو برسند. همچنین ویدئو باید با کلمه کلیدی مورد جستجو توسط کاربر مرتبط باشد و برای کاربر مفید باشد تا بتواند رتبه خوبی در گوگل کسب کند. ویدیو را خیلی خیلی جدی بگیرید و از کنارش به ساده عبور نکنید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
فرزاد قنبری
ارسال شده در : چهارشنبه 12 تیر 1398

سلام چند روزی است در گوگل سرچ کنسول من برای سایت زده Primary crawler: Smartphone این یعنی چی؟ و اینکه میشه عوضش کرد به حالتی که desktop بشه چون چند روزی پیش فقط پیام نشون داد که Smartphone میخواد بشه ولی هیچی نداشت که بتونم کنسل بزنم و قبول نکنم!! کلا در چه شرایطی این حالت میشه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 17 تیر 1398

سلام دوست عزیز

گوگل از چند وقت اخیر، برای سایت های تازه تاسیس نسخه موبایل را برای خزش و ایندکس در نظر میگیرد. شما باید تلاش کنید تا سایت تان تمام فاکتورهای موبایل فرندلی را داشته باشد و مطابق با استانداردهای گوگل باشد.