نماد اعتماد یا ای نماد الکترونیکی چیست؟

نماد اعتماد الکترونیک از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک و زیر نظر وزارت صنعت و معدن به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود. این نماد در واقع یک بر چسب دیجیتالی است که دارای اصول و ضوابطی می‌باشد و دریافت اینماد برای وب سایت های فروشگاه اینترنتی که نیاز به راه اندازی سیستم پرداخت آنلاین دارند الزامی است. در صورتی که سایت اینترنتی شما فروش آنلاین ندارد و در آن تراکنش مالی انجام نمی شود، نیازی به دریافت نماد اعتماد الکترونیک ندارید.

ای نماد چیست؟

در کسب و کار الکترونیکی باید بتوانیم اعتماد مشتریان را به خود جلب کنیم تا مشتری از اعتبار و نام شرکتمان مطمئن باشد. اعتماد مشتری همیشه مهمترین مسأله است و با دریافت این نماد می‌توانیم در جذب اطمینان مشتریان برای خرید و فروش محصولات خود موفق شویم. بدین منظور امروزه در طراحی سایت نمادی به نام ای‌نماد یا نماد اعتماد الکترونیک معرفی شده است که در واقع نوعی تأییدیه فروشگاه‌های اینترنتی توسط مرکزی با نام توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد. این نماد به کسب و کارهای اینترنتی مجاز به منظور سازماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها صادر می‌گردد. e نماد در وبسایت فروشگاه‌های اینترنتی مورد تأیید در بالای صفحه اصلی درج می‌گردد. وقتی بر روی ای نماد موجود در سایت کلیک کنید، مستقیما به enamad.ir رفته و می‌توانیم جزئیات سایت شامل محل فعالیت و هویت قانونی صاحب سایت را مشاهده کنید. بنابراین می‌توان با اطمینان بیشتری از سایت خرید کرد. به طور کلی، مهمترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیک، ساماندهی سایت‌های تجاری می‌باشد به طوریکه مردم مطمئن باشند این سایت‌ها به تعهدات خود و حقوق مصرف کنندگان عمل خواهد کرد و با خیال آسوده خرید کنند. 
فروشگاه‌های اینترنتی که دارای ای‌نماد هستند دارای مزایایی هستند؛ از جمله اینکه مالک فروشگاه را شناسایی و در صورت ایجاد اشکال امکان مراجعه وجود دارد. همچنین مطمئن می‌شویم که اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده کامل است. محصولاتی که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می‌باشد. همچنین در این فروشگاه‌ها اطلاعات شخصی و مالی خریداران محفوظ است و امنیت بیشتری دارد و در صورت سوء استفاده از اطلاعات شخصی برای شکایت از فروشگاه اینترنتی متخلف می‌توان به مراجع قانونی مراجعه کرد. برای اینکه خریداران از صحت نماد اعتماد الکترونیکی موجود در فروشگاه‌های اینترنتی اطمینان یابند می‌توانند در فهرست وبسایت‌های مورد تأیید جستجو نمایند. 

اینماد چیست

شرایط دریافت ای نماد

برای آنکه وبسایت‌ها ای‌نماد را دریافت کنند باید دارای شرایطی باشند. از جمله این شرایط این است که تنها شرکت و وبسایتهایی که در طراحی سایت خود دارای خدمات خرید و فروش هستند به آنها این نماد تعلق می‌گیرد و باید تمام مراحل سفارش و پرداخت وجه به صورت آنلاین و از طریق سایت باشد. اگر سایت شما دارای خدمات فروش کالا نیست و صرفا در آن کسب و کار خود را تبلیغ می‌کنید نیاز به دریافت ای‌نماد نمی‌باشد. همچنین شرکتهای دارای اعتبار قانونی و به ثبت رسیده می‌توانند ای‌نماد را دریافت کنند. برای دریافت ای‌نماد (e نماد) باید مدارک دامنه وبسایت باشد، پس باید دامنه وبسایت در اختیار شرکت یا مالک آن باشد. برای انجام مراحل دریافت ای نماد توسط نماینده حقوقی شرکت، باید مدارک حقوقی وکالت نماینده از شرکت موجود باشد. همچنین برای دریافت ای نماد دوستاره، مدارک دریافت گواهینامه ssl مورد نیاز است.  بنابراین در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی برای دریافت ای‌نماد باید تمامی ضوابط و قوانین و نیز شرایط امنیتی را رعایت کرده که بدین منظور می‌توانیم طراحی سایت خود را به شرکت‌های معتبر از جمله وب 24 واگذار کنید. کارشناسان وب24 با اعمال موارد مورد نیاز جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیک و همچنین رعایت کردن سایر اصول لازم برای طراحی های فروشگاهی که از جمله مهمترین این موارد می توان به سئو سایت، امنیت، سهولت کاربری سایت، سرعت لود مناسب، مقیاس پذیری، نمایش درست در دستگاه های مختلف و گرافیک جذاب اشاره کرد، می توانند برای شما سایتی مناسب و حرفه ای جهت فروش محصولات طراحی نمایند.

چگونگی ثبت درخواست نماد اعتماد الکترونیکی

برای ثبت درخواست ای نماد به سایت enamad.ir وارد شوید و سپس آدرس دامنه سایت فروشگاهی خود را وارد نمایید و سپس فرم ثبت نام شامل اطلاعات و مدارک مرتبط با هویت مالک کسب و کار اینترنتی و  نیز اطلاعات مرتبط با وبسایت کسب و کار اینترنتی را تکمیل و تصویر مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید. نکته‌ای که باید برای درخواست نماد اعتماد الکترونیک بدان توجه کرد این است که باید وبسایت فروشگاهی شما فعال و در حال بهره‌برداری باشد.

ضرورت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

داشتن ای‌نماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیک باعث افزایش اعتماد خریداران برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی می‌شود؛ البته لازمه اخذ این نماد صدور پروانه کسب برای فرشگاه‌های اینترنتی الکترونیکی می‌باشد. بنابراین به دلیل اینکه اطلاعات این فروشگاه‌ها در مراجع رسمی ثبت و نظارت می‌شود، خریداران با اطمینان بیشتر نسبت به خرید کالا با استفاده از خدمات اینترنتی اقدام می‌کنند. البته در قانون امروز جمهوری اسلامی ایران گرفتن e نماد الزامی نشده، اما در آینده‌ای نزدیک برای یکپارچه شدن نظارت بر وبسایت‌ها برای تمامی وبسایتهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک دریافت ای‌نماد الزامی خواهد شد.

مزایای نماد اعتماد الکترونیکی در فروشگاه‌های اینترنتی 

یکی از مکانیزم‌های اصلی جلب توجه اعتماد مشتریان به فروشگاه‌های اینترنتی اعطای نماد اعتماد الکترونیکی می‌باشد. در واقع عامل مهم در توسعه تجارت الکترونیک اعتماد است. مهمترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیک به ویژه B2C ساماندهی سایتهای تجاری می‌باشد. بنابراین مرکز توسعه تجارت الکترونیک با تهیه قوانینی در مورد فعالیت کسب و کار در اینترنت به متقاضیانی که این دستورالعمل‌ها را رعایت کنند برچسب الکترونیکی به نام نماد اعتماد الکترونیک (ای‌نماد) اعطا می‌کند. اعطای ای‌نماد باعث قانونمندی و چارچوب‌دهی به فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی می‌شود؛ به طوریکه خریداران با اطمینان اقدام به خرید می‌کنند. به این ترتیب که خریدار با جستجو در فهرست فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی از صحت این نماد اطمینان حاصل می‌نمایند. 
در زیر به برخی از مزایای داشتن ای ‌نماد اشاره می‌شود:
•    با اعطای ای‌نماد وبسایت شما معتبر و رسمی می‌شود
•    می‌توان برای سایت فروشگاهی خود درگاه بانکی دریافت کرد
•    باعث ایجاد اعتماد و اطمینان خریداران از لحاظ رسمی بودن وبسایت می‌شود
•    باعث رعایت قوانین توسط مشتریان در انجام خریدهای اینترنتی می‌شود
•    افزایش میزان امنیت خرید و افزایش امنیت مبادلات کالا
•    می‌توان با اداره پست قرارداد بست و سیستم تحویل در محل داشته باشید
•    محفوظ ماندن حریم شخصی کاربران و همچنین خود شرکت و اطلاعات شخصی و مهم مانند پسوردها

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که برای نظام‌مند شدن فروشگاه‌های اینترنتی؛ همچنین برای بالا بردن ضریب امنیت، اعتماد سازی و ایجاد رقابت سالم در کاهش قیمتها، افزایش سطح کیفیت فروش کالا و ارائه خدمات مناسب به خریداران اخذ ای‌نماد نه تنها لازم بلکه ضروری است.

توجه داشته باشید که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک لازم است که سایت فروشگاهی شما توسط کارشناسان اینماد بررسی و تایید شود و پس از طراحی سایت اولیه اقدام به ثبت نام در سامانه نماد اعتماد الکترونیک نموده و مراحل کار را انجام دهید. دریافت نماد اعتماد الکترونیک قبل از اقدام به قرارداد با شرکت های پرداخت الکترونیک بانکی الزامی است.


کلودفلر چیست و چه کمکی به وب سایت شما می کند؟


نماد اعتماد الکترونیک دارای سه نوع برای طراحی سایت فروشگاهی می‌باشد:

  • نماد اعتماد الکترونیک موقت؛ این نوع نماد برای سرعت بخشی به فرایند اخذ این نماد است و طراحی سایت فروشگاهی با حداقل معیارهای موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • نماد دائم تک ستاره؛ پس از اخذ نماد موقت، فرایند بررسی فروشگاه برای اخذ نماد آغاز شده و مرکز توسعه تجارت الکترونیک سایت‌های فروشگاهی را ملزم به رعایت برخی نکات می‌کند و پس از اعمال این معیارها توسط سایت نماد اعتماد الکترونیک دریافت می‌گردد.
  • نماد دائم دو ستاره؛ فرایند دریافت نماد دو ستاره از نظر معیارهای ارزیابی مشابه نماد تک ستاره است با این تفاوت که فروشگاه ملزم به نصب گواهی امنیت ssl در وبسایت فروشگاه برای امنیت بیشتر میان انتقال اطلاعات میان سایت و بازدیدکنندگان می‌باشد. 

مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای افراد متقاضی دریافت نماد، دارای شاخص‌های ارزیابی برای تعیین شرایط احراز می‌باشد که شامل احراز هویت و دریافت تضمین های لازم جهت صدور ای نماد می باشند.

(فرقی نمیکند طراحی سایت وردپرسی باشد یا طراحی سایت اختصاصی، این شرایط برای تمامی سایتها صدق میکند)

1- اعطای نماد الکترونیکی تک ستاره

در مرحله اول پس از آنکه متقاضی پرونده را تکمیل کرد، روند ارزیابی صلاحیت کسب و کار اینترنتی برای اخذ ای‌نماد آغاز شده؛ بدین صورت که ابتدا آدرس و شماره تماس محل فعالیت کسب و کار اینترنتی راستی آزمایی شده و پس از تصدیق آدرس و شماره تماس توسط وب از سامانه پیمانکار طرف قرارداد با مرکز توسعه تجارت الکترونیک به سامانه نماد ارسال می‌گردد. در مرحله بعد وبسایت فروشگاهی از سه زاویه محتوای وبسایت، فرایند فروش و ثبت سفارش و نیز استاندارد صفحات سایت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. 
محتوای سایت از نظر مدل کسب و کار و خدمات ارائه شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدین صورت که کالا و خدمات ارائه شده فاقد مجوز یا ممنوعه نباشد، همچنین تصاویر و تبلیغات مغایر با شئونات اسلامی در سایت نبوده و نیز تبلیغات غیر قانونی در سایت درج نگردد. همچنین از آرم دولتی در سایت فروشگاهی مرتبط با بخش خصوصی استفاده نگردد.
در بخش فروش و ثبت کالا مشخصات فنی و کاربردی و نیز قیمت کالا و خدمات عرضه شده درج گردد، همچنین انتخاب کالا و ثبت سفارش به صورت آنلاین با اعلام کلیه هزینه‌ها برای دریافت کالا و یا خدمات موجود باشد. در سایت فروشگاهی باید قبل از ثبت نهایی سفارش پیش فاکتور نمایش داده شود و بعد از خرید کد رهگیری سفارش به خریدار ارائه گردد.
ارزیابی استاندارد صفحات وبسایت بدین گونه است که باید دارای تب یا لینک درباره ما برای آگاهی از اطلاعات هویتی مالک فروشگاه و فهرست مجوزهای اخذ شده، تب یا لینک تماس با ما برای اطلاعات تماس و آدرس فروشگاه و نیز دارای تب یا لینک مقررات و شرایط ثبت سفارش و خرید باشد. شرکت وب 24 با آشنایی کامل به اصول و قوانین مربوط به اخذ نماد اعتماد الکترونیک، طراحی سایت فروشگاهی شما را در سریعترین زمان ممکن انجام داده و بدین صورت نرخ تبدیل سایت را به طور محسوس افزایش می‌دهد.
در مرحله بعد پس از تأیید ارزیابی مراحل درخواست متقاضی نماد اعتماد الکترونیکی، باید کپی برابر اصل کلیه مدارک بارگذاری شده در پرونده خود، تکمیل فرم تعهدنامه و گواهی امضا شده در یکی از دفاتر اسناد رسمی به مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارسال گردد. در آخرین مرحله برای اخذ ای‌نماد صلاحیت فردی متقاضیان ای‌نماد از پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا استعلام می‌شود.

ای نماد چیست

2- اعطای نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره

علاوه بر احراز شرایطی که در بالا ذکر شد باید وبسایت فروشگاهی در کلیه صفحات سایت،  گواهی امنیتی ssl نصب کند. در اینصورت نماد اعتماد دو ستاره به وی اعطا می‌گردد. گواهی امنیتی SSL بر اساس پروتکل ایمن موجود در اینترنت دریافت می شود و اطلاعات انتقالی در وب سایت، بر همین اساس به صورت ایمن و رمزنگاری شده رد و بدل می شوند. استفاده از پروتکل https باعث می شود که امنیت محتوای سایت های اینترنتی افزایش پیدا کند. 

توجه داشته باشید که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک لازم است که سایت فروشگاهی شما توسط کارشناسان اینماد بررسی و تایید شود و پس از طراحی سایت اولیه اقدام به ثبت نام در سامانه نماد اعتماد الکترونیک نموده و مراحل کار را انجام دهید. دریافت نماد اعتماد الکترونیک قبل از اقدام به قرارداد با شرکت های پرداخت الکترونیک بانکی الزامی است.

دریافت نماد اعتماد الکترونیک

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha