هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ + علامت هشتگ

در ابتدا استفاده از هشتگ در توییتر آغاز شد اما به زودی در تمام شبکه‌های اجتماعی به کار برده شد. هدف از به کار بردن هشتگ جستجو در موضوعی خاص است. بنابراین اگر می‌خواهیم وارد دنیای کسب‌وکار در فضای آنلاین شویم باید از ویژگی هشتگ‌ها به نفع خود بهره ببریم. هشتگ در شبکه‌های اجتماعی و کلمه کلیدی در موتورهای جستجو دارای شباهت‌هایی هستند. همانطور که با استفاده از کلمات کلیدی در موتورهای جستجو موضوع مرتبط با کلمه کلیدی نمایش داده می‌شود، هشتگ هم در شبکه‌های اجتماعی پست مرتبط را نمایش می‌دهد. همچنین با کلمه کلیدی در موتور جستجو به برخی جزئیات مرتبط دست می‌یابیم، هشتگ هم خلاصه‌ای از پست مرتبط را نشان می‌دهند و به علاقه‌مندان در موضوع خاص کمک می‌کند تا به اطلاعات مورد نظر دست یابند.

هشتگ در دنیایی که شبکه‌های اجتماعی حرف اول را در آن می‌زنند، جایگاه ویژه‌ای دارد. می‌توان گفت هشتگ‌ها به راهی جدید برای ارتباط برقرار کردن تبدیل شده‌اند. امروزه نه‌تنها کاربران توییتر برای توییت کردن در موضوعات مختلف از هشتگ استفاده می‌کنند، بلکه کسب‌وکارها هم در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود، از آن‌ها برای رساندن محصولات خود به مشتریان بیشتر، کمک می‌گیرند. هشتگ‌ها تاکنون جنبش‌های بزرگی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته و باعث تحولات اجتماعی مهمی شده‌اند.

در این مقاله از وب 24 به بررسی روش ساخت هشتگ پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید هشتگ چیست و چه کاربردهایی دارد، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

با وجود اینکه استفاده از هشتگ در بسیاری از شبکه های اجتماعی مرسوم است، اما بیشترین استفاده از هشتگ و کاربرد آن در توییتر و اینستاگرام است و کاربران در سایر شبکه‌های اجتماعی کمتر از هشتگ استفاده می‌کنند.

قرار دادن هشتگ در پست

هشتگ چیست؟

معنی هشتگ همان برچسب است؛ برچسبی که شما می‌توانید روی محتواهای خود در فضای اینترنت بزنید. این برچسب به کاربران کمک می‌کند، محتواهایی را که درباره یک موضوع خاص وجود دارد، به‌راحتی پیدا کنند. این برچسب با استفاده از علامت # به کار می‌رود. برای مثال #سئو یک هشتگ به شمار می‌آید. هشتگ‌ها بیشتر از همه در شبکه‌های اجتماعی کاربرد دارند. اساساً توییتر بود که هشتگ را به شهرت رساند اما امروزه در دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک و پینترست هم از هشتگ استفاده می‌شود.

درواقع وقتی کاربران درباره موضوعی خاص مطلب یا تصویری را منتشر می‌کنند، می‌توانند هشتگ موضوع موردنظر را به آن اضافه کنند. در این حالت وقتی کاربران دیگر می‌خواهند محتواهایی درباره موضوع موردنظر را ببینند، کافی است هشتگ آن را جستجو کنند.


معرفی خدمات وب24: طراحی وب سایت با کدنویسی اختصاصی


هشتگ‌ها به‌خصوص در مواقعی که رویداد داغ خبری در حال رخ دادن است، به کار می‌آیند. مثلاً در هنگام برپایی جنبش‌های اجتماعی کاربران شبکه‌های اجتماعی یک یا چند هشتگ را برای جنبش موردنظر انتخاب می‌کنند. بدین ترتیب کلیه محتواهایی که کاربران درباره جنبش، اخبار و اتفاقات حول آن منتشر می‌کنند، به‌راحتی قابل‌دسترسی خواهد بود.

کاربرد هشتگ

البته نباید کاربرد هشتگ را فقط به موضوعات خبری محدود کرد، بلکه امروزه کاربردهای زیادی در حوزه بازاریابی پیدا کرده است. امروزه هشتگ جایگاه مهمی در بازاریابی دیجیتال به‌خصوص بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده است. در ادامه کاربرد هشتگ در شبکه‌های اجتماعی مختلف را بررسی می‌کنیم:

کاربرد هشتگ در اینستاگرام

هشتگ در اینستاگرام کمک زیادی به جذب فالوئر جدید می‌کند. ازآنجایی‌که در اینستاگرام قابلیت بازنشر پست‌های دیگران مثل توییتر وجود ندارد، هشتگ‌ها می‌توانند در جذب فالوئر بسیار کمک کنند. البته برای این منظور شما باید یک استراتژی مناسب در استفاده از هشتگ‌ها ایجاد کنید. یک راه مناسب این است که ابتدا با هشتگ‌های گسترده‌ای که حوزه کاری شما و محصولتان را معرفی می‌کنند، شروع کنید. سپس به سراغ هشتگ‌های محدودتری بروید که کاربران برای رسیدن به محصولات شما ممکن است جستجو کنند.

برخی افراد معتقدند شما باید از بیشترین تعداد ممکن هشتگ‌ها در هر پست خود استفاده کنید، اما این راه‌حل مناسبی نیست؛ زیرا در این حالت ممکن است به هشتگ‌های نامرتبط روی بیاورید. لازم است توجه داشته باشید هشتگ‌ها فرصت بسیار مناسبی برای جذب فالوئرهای جدید به پیج شما هستند اما این فالوئرها باید مشتری احتمالی شما باشند. در صورت استفاده از هشتگ‌های نامرتبط شما از مشتریان احتمالی خود دور می‌شوید، ضمن اینکه این کار موردپسند الگوریتم‌های اینستاگرام نیست و ممکن است محدودیت‌هایی برای شما ایجاد کند.


بیشتر بخوانید: راهنمای اجرای تبلیغات موفق در اینستاگرام


کاربرد هشتگ در توییتر

با اینکه هشتگ اولین‌بار در توییتر مورداستفاده قرار گرفت اما خود توییتر تا مدت‌ها آن را به‌طور رسمی قبول نکرد. در سال 2009 بود که توییتر هشتگ را به‌عنوان جزئی از پلتفرم خود پذیرفت و به آن رسمیت بخشید.

در توییتر شما می‌توانید هشتگ‌های اختصاصی برای برند خود بسازید. این کار به شما کمک می‌کند یک اجتماع از مشتریان و طرفدارانتان ایجاد کنید و وارد رقابت با رقبا شوید. برای رسیدن به چنین هدفی باید مطمئن شوید هشتگی که قصد استفاده دارید، قبلاً استفاده نشده باشد. همچنین هشتگ شما باید طوری باشد که در ذهن کاربران بماند، به‌خصوص اگر می‌خواهید کاربران از هشتگ شما استفاده کنند. علاوه بر این هشتگ شما تا جای ممکن باید کوتاه باشد.

یکی دیگر از موارد استفاده از هشتگ در توییتر، هنگام برگزاری رویدادها است. درصورتی‌که در حال برگزاری یک رویداد خاص هستید، می‌توانید یک هشتگ اختصاصی برای آن در نظر بگیرید و از کاربران بخواهید توییت‌های خود درباره رویداد را با هشتگ شما منتشر کنند.


بیشتر بخوانید: تبلیغات در توییتر ؛ چگونه در توییتر تبلیغ کنیم؟


کاربرد هشتگ در لینکدین

هشتگ در لینکدین هم مثل دیگر شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد تا پست‌های خود را دسته‌بندی کنید. این کار باعث دسترسی کاربران بیشتری به پست‌های شما می‌شود. در لینکدین هم باید ترکیبی از هشتگ‌های پرطرفدار که فالوئر زیادی دارند و هشتگ‌های اختصاصی خودتان را به کار ببرید؛ بدین ترتیب، محتوای شما در دسترس کاربران زیادی قرار می‌گیرد.

تاثیر هشتگ در تبلیغات کسب‌وکارها

هشتگ از دو طریق می‌تواند در تبلیغ کسب‌وکار شما مؤثر واقع شود. از یک‌سو با کمک هشتگ‌های منحصربه‌فرد خود می‌توانید یک اجتماع از طرفداران برند خود بسازید. شما می‌توانید از آن‌ها بخواهید محتواهایی مرتبط با محصول و برند شما پست کرده و از هشتگ شما در آن استفاده کنند. درصورتی‌که بتوانید کاربران زیادی را به استفاده از هشتگ خود ترغیب کنید، برند شما شهرت زیادی پیدا خواهد کرد. درواقع گسترش استفاده از هشتگ شما منجر به شهرت برندتان خواهد شد.

از سوی دیگر با کمک هشتگ‌های پربازدید حوزه کاری خودتان می‌توانید محتوا و محصولات خود را به کاربران زیادی برسانید. بدین ترتیب، می‌توانید فروش محصولات خود را به‌شدت افزایش دهید.

هشتگ چیست

نقش هشتگ در جذب سریع‌تر کاربران

وقتی شما از هشتگ مناسب برای مطالب خود استفاده کنید، آن را در معرض دید کاربران زیادی قرار می‌دهید. امروزه کاربران زیادی برای یافتن مطالب موردنظر خود به جستجوی هشتگ آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند. درنتیجه اگر بتوانید هشتگ‌هایی مرتبط با کسب‌وکار خود که بیشتر توسط کاربران استفاده می‌شوند، به کار ببرید، کاربران زیادی را جذب خواهید کرد.


خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای تهران


نحوه استفاده از هشتگ

کارکردن با هشتگ‌ها بسیار ساده است، تنها باید نکاتی ساده را در استفاده از آن‌ها رعایت کنید. این نکات را در ادامه مرور می‌کنیم:

فاصله نگذارید

عبارت به‌کاررفته در یک هشتگ می‌تواند هر چیزی باشد؛ یک کلمه، مخفف یک عبارت، ترکیبی ابداعی از حروف و اعداد یا حتی چند کلمه را می‌توانید به‌عنوان هشتگ به کار ببرید. درصورتی‌که هشتگ شما چند کلمه‌ای باشد، نمی‌توانید بین آن‌ها فاصله بگذارید، بلکه باید در بین آن‌ها از علامت «ـ» استفاده کنید. استفاده از اعداد در هشتگ هم مجاز است اما حتماً باید همراه با حروف به کار روند؛ اعداد به‌تنهایی نمی‌توانند یک هشتگ باشند.

از علامت # در ابتدای هشتگ استفاده کنید

برای این‌که هر کلمه را به یک هشتگ تبدیل کنید، تنها کافی است یک علامت # قبل از آن بگذارید. پس از علامت باید بدون فاصله کلمه موردنظر را بنویسید.

هشتگ را در متن یا پایان متن استفاده کنید

هشتگ‌ها را معمولاً در پایان کپشن پست می‌نویسند اما در متن پست هم می‌توانید آن را به کار ببرید؛ به‌خصوص در توییتر این کار بیشتر مرسوم است، زیرا فضای کمتری برای نوشتن توییت دارید. البته باید توجه داشته باشید، به کار بردن بیش از دو هشتگ در یک متن چندان جالب نیست، زیرا خواندن آن را سخت می‌کند. اگر تعداد هشتگ‌هایتان بیشتر است، آن را در پایین متن خود به کار ببرید.

هشتگ‌های مرتبط را به کار ببرید

در استفاده از هر هشتگ حتماً مراقب باشید، به موضوع پست شما، محصولتان یا حوزه کاری شما مرتبط باشد. در غیر این صورت پست شما به افرادی غیرمرتبط نشان داده می‌شود که چندان موردپسند آن‌ها قرار نخواهد گرفت. این کار تعامل پست شما را پایین آورده و امتیازی منفی برایتان ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه ممکن است به‌عنوان اسپم شناسایی شوید.


معرفی خدمات وب24: مشاوره سئو برای وب سایت شما


مزیت‌های به کار بردن هشتگ در کنار سئو

هشتگ و سئو می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. در هر دو حوزه شما باید بتوانید کلمات کلیدی را که مشتریان برای رسیدن به محصولات شما استفاده می‌کنند، تشخیص دهید. در حوزه سئو شما این کلمات را با کمک ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مثل پیشنهادات جستجوی گوگل یا ابزار کیبورد پلنر پیدا می‌کنید، اما با کمک هشتگ‌ها هم می‌توانید برخی از این کلمات را پیدا کنید.

درواقع می‌توان گفت هشتگ‌های پرکاربرد حوزه کاری شما، همان کلمات کلیدی پر جستجو در گوگل هم هستند. درواقع کاربران وقتی عبارتی را در شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کنند، با احتمال زیادی همان عبارت را هم در گوگل جستجو می‌کنند. بنابراین وقتی هشتگ‌های پرکاربرد حوزه کاری خود را پیدا کردید، می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان کلمات کلیدی سئو هم استفاده کنید.

انتخاب هشتگ‌های مناسب

انتخاب هشتگ مناسب، فوت‌وفن‌های خاص خود را دارد. همان‌طور که گفته شد انتخاب هشتگ اهمیت بالایی دارد، زیرا استفاده از هشتگ نامرتبط می‌تواند تبعات منفی برایتان ایجاد کند. در این قسمت روش‌هایی را برای انتخاب هشتگ مناسب معرفی می‌کنیم:

بررسی رقبا و اینفلوئنسرهای حوزه کاری

برای شروع استفاده از هشتگ‌ها بهتر است ابتدا رقبا و اینفلوئنسرهای حوزه کاری خود را شناسایی کنید و ببینید آن‌ها از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند. سعی کنید هرکدام از هشتگ‌ها را از لحاظ پربازدید بودن یا خاص بودن آن بررسی کنید. استفاده از چنین هشتگ‌هایی به شما کمک می‌کند همپای رقبایتان در شبکه‌های اجتماعی دیده شوید.


معرفی خدمات وب24: انجام کلیه خدمات تولید محتوا


استفاده از ابزار Hashtagify.me

ابزار Hashtagify.me به شما کمک می‌کند بهترین هشتگ‌ها را برای برند خود در توییتر و اینستاگرام پیدا کنید. با کمک این ابزار می‌توانید هشتگ‌های موردنظر خود را وارد کرده و میزان محبوبیت آن را بررسی کنید. همچنین هشتگ‌های ترند هفته و ماه را به شما نشان می‌دهد. علاوه بر این می‌توانید کپشن یا توییت خود را در آن وارد کرده و هشتگ‌های پیشنهادی را دریافت کنید.

پیدا کردن هشتگ‌های ترند روز

با کمک ابزار RiteTag می‌توانید بروزترین هشتگ‌های مرتبط با پست خود را پیدا کنید. در این ابزار باید متن کپشن و عکس پست را آپلود کنید تا هشتگ‌های ترند مرتبط با آن برای شما نمایش داده شود.

پیدا کردن هشتگ‌های مرتبط

تا اینجا چندین ابزار برای پیداکردن هشتگ‌های مرتبط با حوزه کاری شما معرفی کردیم، اما این کار را به کمک اینستاگرام هم می‌توانید انجام دهید. هنگامی که یک هشتگ را در قسمت جستجوی تگ‌ در اینستاگرام جستجو کنید، لیستی از هشتگ‌های مرتبط و مشابه به آن برای شما نمایش داده می‌شود. از این لیست هم می‌توانید به‌عنوان هشتگ استفاده کنید.

روش ساخت هشتگ

چگونه هشتگ بسازیم؟ نکات مهم ساخت هشتگ

علاوه بر استفاده از هشتگ‌های موجود شما باید خودتان هم اقدام به ساخت هشتگ‌های اختصاصی کنید. البته این کار هم نیاز به رعایت نکاتی دارد که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم:

منحصربه‌فرد بودن هشتگ را چک کنید

پس از انتخاب هشتگ خود بهتر است یک‌بار آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف جستجو کنید تا مطمئن شوید قبلاً کسی از آن استفاده نکرده است. با استفاده از هشتگ تکراری نمی‌توانید به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید. به همین دلیل نسبت به تکراری نبودن آن دقت نظر داشته باشید.

نام کاربری‌ها را چک کنید

علاوه بر اینکه هشتگ موردنظر خود را در بین دیگر هشتگ‌ها جستجو می‌کنید باید در بین نام کاربری‌های مختلف هم جستجو کنید، تا تکراری نباشد. درصورتی‌که هشتگ شما مثل نام کاربری یک برند دیگر باشد، ممکن است کاربران شما را با آن برند اشتباه بگیرند.

هشتگ خود را کوتاه درنظر بگیرید

لازم است تا جای ممکن هشتگ موردنظر شما کوتاه باشد. این موضوع به‌خصوص در توییتر که تعداد کاراکترهای توییت‌ها محدود است، اهمیت بیشتری دارد. البته باید هشتگ شما عبارتی قابل‌فهم باشد. عبارت‌های بلند و نامفهوم زیاد در ذهن کاربران نمی‌مانند؛ درنتیجه خیلی هم مورداستفاده قرار نمی‌گیرند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت وردپرسی با کدنویسی


جمع‌بندی

شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز جایگاه مهمی در ارتباطان انسانی پیدا کرده‌اند و همین باعث شده هشتگ‌ها هم در زندگی ما اهمیت پیدا کنند. هشتگ‌ها به عنوان برچسب در پست‌های شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند و آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنند. با کمک آن‌ها می‌توانید اجتماعی از طرفداران برند خود در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید و محتوای خود را در دسترس کاربران بیشتری قرار دهید.

faq

هشتگ به علامت شماره "#" گفته می شود و به معنای یک برچسب است که برای محتواهایی که در فضای اینترنت منتشر می شود استفاده می گردد. از علامت هشتگ هم برای مشخص کردن موضوع محتوا استفاده می شود هم برای کمک به کاربران برای یافتن مطالب در سطح اینترنت، از جمله شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر.

برای ساخت یا جستجوی هشتگ، کافیست ابتدا علامت # را نوشته و بدون هیچ فاصله ای، کلمه مورد نظر خود را بنویسید. اگر عبارت جلو علامت هشتگ، چند کلمه ای باشد، به جای فاصله باید از علامت زیرخط "_" که به آن underline هم گفته می شود استفاده کنید. قرار دادن فاصله به معنای تمام شدن هشتگ است. مانند #طراحی_سایت

در ساخت هشتگ ابتدا هدف خود را مشخص کنید. اگر قصد ایجاد هشتگ مخصوص به خود را دارید، بهتر است هشتگ تان کوتاه باشد، در عین منحصر به فرد بودن توسط کاربران سرچ شود. پیش از هر اقدامی هشتگ مورد نظر خود را جستجو کنید که نام برند دیگری نباشد تا کاربران به سمت شما هدایت شوند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha