سئو خارجی یا سئو آف پیج (Off-page SEO) چیست

هیچ سایتی تنها با اتکا بر محتوای خود نمی‌تواند رتبه‌های خوبی در نتایج جستجو بگیرد، زیرا اعتبار سایت که این روزها گوگل تاکید زیادی روی آن دارد، به سئوی خارجی وابسته است. سئوی آن پیج و سئوی آف پیج درواقع دو بال بهینه‌سازی سایت هستند که هر کدام در جای خود اهمیت زیادی دارند. در این مقاله از وب 24 به بررسی سئو خارجی سایت پرداخته‌ایم. تا پایان با ما همراه باشید.

سئو خارجی (Off-page SEO) چیست؟

سئو خارجی که به عنوان سئو آف پیج هم شناخته می‌شود، فعالیت‌هایی است که برای ارتقای رتبه سایت در نتایج جستجو انجام می‌شود. در واقع علاوه بر فعالیت‌هایی که در سئوی داخلی روی سایت خود انجام می‌دهید، برخی فعالیت‌ها هم باید در خارج از سایت شما انجام شوند که به عنوان سئوی خارجی شناخته می‌شوند. بهینه‌سازی سایت برای فاکتورهای سئو آف پیج شامل کارهایی است که باعث می‌شود کاربران و موتورهای جستجو متوجه محبوبیت، مرتبط ‌بودن محتوا، قابل ‌اعتماد بودن و اعتبار سایت شما شوند. این موضوع وقتی اتفاق می‌افتد که سایت‌ها و صفحات دیگر در اینترنت به سایت شما لینک بدهند یا سایت شما را معرفی کنند. بدین‌ترتیب موتورهای جستجو از کیفیت محتوای سایت شما مطمئن شده و رتبه‌های خوبی را به شما اختصاص می‌دهند.

سئو خارجی

چرا سئو خارجی مهم است؟

در حالی که الگوریتم موتورهای جستجو همواره در حال تغییر بوده و فاکتورهای رتبه‌بندی گاهی عوض می‌شوند، چیزی که همواره ثابت بوده و همه جامعه وب‌مسترها روی آن اتفاق نظر دارند، اهمیت مرتبط‌ بودن محتوا، قابل ‌اعتماد بودن و اعتبار سایت در رتبه‌ گرفتن سایت‌‌ها است. کسی در این موضوع شک ندارد که اگر سایت شما بتواند این موضوعات را رعایت کند و نظر موتورهای جستجو را جلب کند، تحت هر الگوریتمی می‌تواند جایگاه خوبی در نتایج جستجو بدست آورد. اینجا است که فعالیت‌های سئو آف پیج سایت اهمیت خود را نشان می‌دهند. هرچند کسی اطلاع دقیقی از الگوریتم‌های گوگل ندارد اما مطالعات انجام‌شده در زمینه فاکتورهای رتبه‌بندی موتورهای جستجو نشان می‌دهد بخش‌های مربوط به سئو خارجی احتمالا در حدود 50 درصد وزن فاکتورهای رتبه‌بندی سایت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

تاثیر سئو خارجی (Off-page SEO) بر سایت‌ها

سئو خارجی تاثیری غیرقابل انکار بر ارتقا رتبه سایت‌ها دارد، واقعیت این است که هرچقدر هم روی سئو داخلی و بالا بردن کیفیت محتوای سایت خود تمرکز کنید، بدون سئو آف پیج نتیجه چندانی نمی‌گیرید. چراکه اساسا برای رتبه ‌گرفتن سایت باید اعتبار آن به موتورهای جستجو ثابت شود و این اتفاق نمی‌افتد مگر با اقداماتی مثل لینک‌سازی و افزایش آگاهی از برند.

تکنیک‌های سئو خارجی 

سئو خارجی حوزه فعالیت‌های زیاد و وسیعی را شامل می‌شود. از لینک‌سازی گرفته تا گسترش آگاهی از برند و حتی بخشی از کار تولید محتوا به سئو آف پیج سایت مربوط می‌شود. در این قسمت می‌خواهیم مهم‌ترین تکنیک‌هایی را که می‌توانید برای سئو خارجی سایت به کار ببرید، معرفی کنیم:

انتشار ویدئوهای جذاب: ویدئو مارکتینگ در رده مهم‌ترین ترندهای حوزه سئو در سال 2022 به‌شمار می‌رود. هر روز اهمیت ویدئو در فضای اینترنت بیشتر و بیشتر می‌شود. در واقع با انتشار ویدئوهای جذاب و کاربردی شانس شما برای گرفتن لینک از دیگر سایت‌ها هم بیشتر می‌شود. علاوه بر این ویدئو باعث تعامل بیشتر کاربران با سایت شما می‌شود. این همان چیزی است که می‌تواند رتبه شما را موتورهای جستجو ارتقا دهد. وقتی گوگل ببیند کاربر واردشده به سایت شما مدت زیادی در آن حضور دارد، محتوای آن را کاربردی، مفید و مرتبط تشخیص داده و رتبه آن را ارتقا می‌دهد.

حضور در شبکه‌های اجتماعی: امروزه شبکه‌های اجتماعی وقت زیادی از کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده و اهمیت زیادی در زندگی‌های امروزی پیدا کرده‌اند. حضور در این شبکه‌ها به عنوان یک کسب‌وکار به شما کمک می‌کند آگاهی از برند خود را افزایش داده و بتوانید مشتریان احتمالی زیادی کسب کنید. افزایش آگاهی از برند چیزی است که در حوزه سئو هم به شما کمک زیادی می‌کند. وقتی گوگل ببیند برند شما در فضای وب حضور گسترده‌ای دارد، اعتبار بیشتری برای آن درنظر می‌گیرد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


حضور در لیست‌های دسته‌بندی: حتما شما هم با سایت‌هایی در اینترنت مواجه شده‌اید که لیستی از سایت‌ها و کسب‌وکارها را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کنند. هرچند خیلی‌ها در مورد تاثیر حضور در این لیست‌ها بر سئوی سایت تردید دارند اما اگر سایت خود را در لیست‌های مشهور و مرتبط با کسب‌وکار خود وارد کنید، نتیجه آن را خواهید دید.

حضور در سایت‌های social bookmarking: حضور این سایت‌ها هم یکی از بهترین راه‌ها برای شناساندن سایت و برند شما است. سعی کنید مطالب جدید سایت خود را در صفحات سایت‌هایی مثل StumbleUpon و Digg و Delicious و Reddit به اشتراک بگذارید. از آنجا که محتوای این صفحات زودبه‌زود بروزرسانی می‌شود، بیشتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار دارند.

طعمه لینک: طعمه لینک به زبان ساده یعنی محتوایی برای سایت خود تولید کنید که دیگران را ترغیب به اشتراگ‌گذاری آن کند. انتشار اینفوگرافیک های جذاب یا تصاویر زیبا که از آنها به صفحات سایت خود لینک داده‌اید، باعث می‌شود افرادی که آن را می‌بینند برای اشتراک‌گذاری یا معرفی آن در سایت‌شان ترغیب شوند. بدین ترتیب به راحتی می‌توانید برای سایت خود لینک بسازید.

انتشار و اشتراک تصاویر و ویدئوها: همه متخصصین سئو بر این موضوع تاکید دارند که انتشار تصاویر و ویدئوهای جذاب در سایت و اشتراک‌گذری آنها در سایت‌های اشتراک‌گذاری عکس مثل فلیکر، پیکاسا، آپارات و یوتیوب تاثیر زیادی بر سئو سایت شما خواهد داشت. این کار علاوه بر جذب ترافیک برای سایت شما، رتبه آن را هم در نتایج جستجو ارتقا می‌دهد.

حضور در فروم‌ها و سایت‌های نقد و بررسی: یکی از کارهایی که به ارتقا برند شما کمک زیادی می‌کند، افزایش نقد و نظرات کاربران در مورد کسب‌وکار شما است. بهتر است از مشتریان خود بخواهید نظرشان را درمورد خدمات شما در فضاهای نظردهی مثل گوگل مپ بنویسند. علاوه بر این خودتان هم می‌توانید با فعالیت در فروم‌های مرتبط با حوزه کاری‌تان به سؤالات کاربران پاسخ دهید و علاوه بر برندسازی، برای سایت‌تان هم لینک بسازید.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


نحوه اصولی سئو خارجی سایت

چیزی که در انجام سئو آف پیج اهمیت دارد این است که اعتبار سایت‌تان را به موتورهای جستجو نشان دهید، گرفتن لینک دوفالو از سایت‌های معتبر، افزایش آگاهی از برند در فضای اینترنت و اشتراک‌گذاری مطالب سایت‌تان در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، پیام اعتبار سایت شما را به موتورهای جستجو می‌رساند.

رابطه لینک‌سازی و سئو خارجی

لینک‌سازی را می‌توان قلب سئوی خارجی دانست. موتورهای جستجو به لینک‌های یک سایت نگاه می‌کنند و پی به اعتبار و کیفیت محتوای آن در فضای اینترنت می‌برند. در اصل بین دو سایت با شرایط کاملا یکسان، سایتی رتبه بالاتر در نتایج جستجو می‌گیرد که لینک‌های ورودی بیشتر و باکیفت‌تری داشته باشد.

انواع لینک‌سازی در سئوی خارجی

روش‌های مختلفی برای لینک‌سازی در سئو خارجی وجود دارد، برخی از لینک‌ها به صورت طبیعی توسط کاربران سایت شما ایجاد می‌شوند و برخی دیگر را خودتان می‌سازید. در ادامه انواع لینک‌ها را معرفی می‌کنیم:

لینک‌های طبیعی (Natural link)

لینک‌های طبیعی همان‌هایی هستند که صاحب وبسایت هیچ نقشی در ایجاد آنها ندارد، بلکه سایت مبدا خودش به سایت مقصد لینک می‌دهد. برای مثال وقتی یک بلاگر غذا در پستی یک تولیدکننده غذاهای خانگی محبوب را معرفی کرده و به سایت آن لینک می‌دهد، یک لینک طبیعی ایجاد شده است. برای گرفتن چنین لینک‌هایی باید بتوانید محتوایی جذاب و خیره‌کننده بسازید تا توجه کاربران را جلب کرده و آنها را به معرفی محتوایتان ترغیب کنید.


تولید محتوای سئو شده از خدمات وب24


لینک‌های ساخته شده به صورت دستی (Manual link)

لینک‌های ساخته‌شده به صورت دستی لینک‌هایی هستند که شما به عنوان یک وب‌مستر باید مستقیما برای گرفتن آنها تلاش کنید و سایت‌های مبدا را ترغیب به دادن لینک کنید. برای اینکار می‌توانید از مشتریان خود بخواهید به سایت شما لینک بدهند یا از اینفلوئنسرها یا سایت‌های دیگر دعوت کنید محتوای سایت‌تان را به اشتراک بگذارند.

انتشار رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی نوعی از لینک است که از سایت‌های مبدا خریداری می‌کنید. یعنی با دادن مبلغی، از آنها می‌خواهید محتوای موردنظر شما را که شامل چند لینک به صفحات سایت‌تان است، در سایت خود منتشر کنند.


بیشتر بخوانید: رپورتاژ آگهی چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟


ایجاد بک لینک و تولد سئو کلاه سیاه

سایتی که بک لینک ندارد. تبلیغ ندارد و سایتی که تبلیغ ندارد مخاطب نخواهد داشت. بنابراین بک لینک ها بسیار مهم هستند. گوگل تعداد و کیفیت بک لینک ها را در رتبه دهی به سایت محاسبه کرده و نتایج حاصل از بررسی ها نشان می دهد که بک لینک ها بسیار بر روی رتبه سایت ها موثر واقع می شوند. بک لینک رای اعتماد سایت شماست. هرچه تعداد بک لینک سایت بیشتر باشد، این رای بیشتر است ولی باید مراقب باشید که گوگل تصور نکند که شما برای برنده شدن رای خریده اید. تصور کنید که سایتی یک مطلب منتشر کند و با بک لینک سایت شما را به عنوان رفرنس آن متن معرفی کند. قطعا این موضوع نشانه این است که اطلاعات سایت شما اطلاعات مفیدی است.

سئو آف پیج

از آنجا که گرفتن بک‌لینک به صورت طبیعی کار ساده‌ای نیست و در واقعیت خیلی کم اتفاق می‌افتد، اغلب وب‌مسترها برای سئوی خارجی سایت خود اقدام به ساختن لینک‌های دستی یا سفارش رپورتاژ می‌کنند، اما در واقع این فعالیت‌ها توسط موتورهای جستجو به عنوان سئوی کلاه سیاه شناخته شده و در صورت اطلاع از آن با شما برخورد خواهند کرد. به همین دلیل در هنگام لینک‌سازی باید به شدت مراقب این موضوع باشید و با رعایت اصول لینک‌سازی از افتادن در دام سئو کلاه سیاه جلوگیری کنید. سئوی کلاه سیاه در حوزه لینک‌سازی چیزی نیست که گوگل به سادگی از کنار آن عبور کند بلکه با جریمه‌های سنگین مثل پنالتی ‌شدن با این اقدامات برخورد خواهد کرد.

جمع‌بندی

سئو خارجی تاثیر قابل توجهی بر رتبه سایت در نتایج جستجو دارد، هر چند لینک‌سازی به عنوان قلب سئو آف پیج به شمار می‌آید، اما همه سئو خارجی در لینک‌سازی خلاصه نمی‌شود، بلکه گسترش آگاهی از برند و حضور در فضای اینترنت هم در این حوزه قرار می‌گیرد.

faq

سئو خارجی که به عنوان سئو آف پیج هم شناخته می‌شود، فعالیت‌هایی برای بهبود رتبه در نتایج جستجو است که در خارج از سایت شما انجام می‌شوند. مانند رپورتاژ آگهی

سئو خارجی تاثیری غیرقابل انکار بر ارتقا رتبه سایت‌ها دارد. چراکه اساسا برای رتبه ‌گرفتن سایت باید اعتبار آن به موتورهای جستجو ثابت شود و این اتفاق نمی‌افتد مگر با اقداماتی مثل لینک‌سازی و افزایش آگاهی از برند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
شیرین
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 12 شهریور 1398

سلام.ممنون از مطالب مفیدتون.