بازاریابی چریکی چیست؟ کاربرد بازاریابی پارتیزانی در فضای آنلاین

بازاریابی چریکی (گوریلا مارکتینگ) چیست؟

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ روشی است برای معروف کردن یک برند که بر اساس برانگیختن تعجب یا واردکردن شوک به مخاطبان از طریق روش‌های غیرمتعارف کار می‌کند. این روش باعث شهرت و افزایش آگاهی از برند می‌شود.

وقتی اصطلاح بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی را می‌شنویم، منطقی است که یاد جنگ‌های چریکی بیفتیم. جنگ‌هایی که طبق اصول کلاسیک جنگی پیش نمی‌روند، بلکه بر اساس غافل‌گیری دشمن عمل می‌کنند. در این نوع جنگ معمولاً با کمین، شبیخون و خرابکاری مواجه هستیم. اما این موضوع چه ارتباطی با بازاریابی پیدا می‌کند؟ در پاسخ باید گفت بازاریابی چریکی هم درست مثل جنگ چریکی از غافل‌گیری مخاطب برای جلب‌توجه استفاده می‌کند. درواقع کمپین‌های بازاریابی چریکی از اقداماتی استفاده می‌کنند که برای مردم نامرسوم بوده و باعث جلب‌توجه آن‌ها می‌شود. 

چیزی که بازاریابی چریکی را برای بازاریاب‌ها جذاب می‌کند، هزینه بسیار کم آن است. بیشترین چیزی که برای انجام این روش نیاز دارید، خلاقیت و فکر باز است. ازاین‌رو اجرای آن هزینه زیادی برایتان ایجاد نمی‌کند. به دلیل تأثیرگذاری زیاد و هزینه کم، شاهد استفاده از بازاریابی چریکی در ایران و خارج از کشور در ابعاد وسیعی هستیم.

میشل برنر در مقاله‌ای به نام محتوای چریکی این سبک بازاریابی را مشابه بازنشر محتوای قبلی می‌داند. مثل زمانی که شما یک گزارش کلی درون‌سازمانی را به چند پست بلاگ در سراچه‌تان تبدیل کرده و آن‌ها را منتشر می‌کنید. در این حالت هم شما سرمایه‌گذاری مالی ندارید، بلکه فقط از زمان و انرژی خود هزینه می‌کنید.

به زبانی دیگر می‌توان گفت بازاریابی چریکی با تغییر کاربری محیط فعلی مخاطبان شما کار می‌کند؛ بنابراین می‌توانید محیط اطراف خود را زیر نظر بگیرید و ببینید با تغییر کدام بخش آن می‌توانید توجه مخاطبان را برند خود جلب کنید.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی


مشخصات و اصول بازاریابی چریکی

مهم‌ترین ویژگی یک کمپین بازاریابی چریکی، استفاده از روش‌های غیرمرسوم و جالب‌توجه است. اما آیا هر تبلیغات نامتعارفی جزو بازاریابی چریکی قرار می‌گیرد؟ پاسخ این سؤال منفی است. در تعریف این روش گفتیم که هزینه کم از مهم‌ترین اصول بازاریابی پارتیزانی است. علاوه بر این، برخی اصول و ویژگی‌های دیگر هم باید در این کمپین‌ها وجود داشته باشد. در این قسمت مشخصاتی را معرفی می‌کنیم که هر کمپین بازاریابی چریکی باید رعایت کند:

  • کمپین‌های بازاریابی چریکی به مکانی که قرار است اجرا شوند، توجه زیادی داشته و درواقع بر اساس یک مکان خاص طراحی می‌شوند.
  • خاص بودن در کمپین بازاریابی چریکی یک اصل اساسی است. اگر کمپین شما قبلاً توسط برند دیگری اجراشده یا شبیه به یک کمپین دیگر است، نمی‌توانید آن را بازاریابی چریکی بنامید.
  • کمپین بازاریابی چریکی قرار نیست حساب بانکی شما را خالی کند. درواقع باید با یک بودجه خیلی کم اجرا شود.
  • کمپین چریکی شما باید در زمان و مکانی اجرا شود که مخاطبان انتظار آن را ندارند؛ اما درعین‌حال باید زمان مناسبی برای اجرای آن انتخاب کنید.
  • این کمپین‌ها باید در نوبت اول به بهترین شکل ممکن اجرا شوند؛ چراکه قرار نیست آن را تکرار کنید. فراموش نکنید تنها یک‌بار فرصت دارید.
  • بازاریابی چریکی قرار نیست جایگزین دیگر روش‌های بازاریابی و تبلیغاتی شما شود، بلکه باعث می‌شود در یک‌زمان توجه زیادی به سمت شما جلب شود. در کنار آن باید برای دیگر روش‌های بازاریابی هم برنامه داشته باشید.

نمونه بازاریابی چریکی

انواع بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)

درحالی‌که به نظر می‌رسد بازاریابی مارکتینگ خود یک روش ساده است که گوشه‌ای از بازار را هدف می‌گیرد اما جلب است بدانید این روش به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. انواع بازاریابی چریکی شامل موارد زیر است:

  • بازاریابی چریکی خارجی: در این نوع بازاریابی چریکی، چیزی به محیط ثابت شهری اضافه می‌شود که جلب‌توجه کند. مثلاً یک شیء اضافی روی یک مجسمه قرار داده می‌شود. یا مثلاً یک اثر هنری موقتی در کنار پیاده‌رو یا خیابان گذاشته می‌شود.
  • بازاریابی چریکی داخلی: این روش هم درست مثل یک کمپین خارجی کار می‌کند با این تفاوت که در محیط داخلی یک فروشگاه، یا ایستگاه مترو یا فضای دانشگاه اجرا می‌شود.
  • بازاریابی چریکی در حاشیه یک رویداد: در این روش شما باید مخاطبان یک رویداد در حال برگزاری مثل کنسرت، را هدف بگیرید و محصول یا خدمات خود را برای آن‌ها تبلیغ کنید. این کار معمولاً بدون اجازه اسپانسر رویداد انجام می‌شود.
  • بازاریابی چریکی تجربی: این روش درواقع شامل همه انواع قبلی می‌شود اما به‌گونه‌ای انجام می‌شود که با تعامل عمومی مردم همراه باشد.

معرفی خدمات وب24: سئو و بهینه سازی سایت


بازاریابی چریکی و کاربرد آن در فضای آنلاین

همیشه بازاریابی درگاهی به سمت مشتری است، یعنی بازاریاب تلاش میکند به هر روشی که می تواند مخاطب خود را به مشتری تبدیل کند. در حوزه بازاریابی، روش های متنوعی وجود دارد که باعث تحریک شدن مشتریان می شود. در مقالات قبل در مورد بازاریابی محتوا صحبت کردیم و اصولی که باید در آن رعایت کنید. در روش های مورد نظر در حوزه بازاریابی، و انواع آن قطعا به وب و آنلاین مارکتینگ بر نمی گردد. بلکه این روش ها در هر نوع تبدیل مشتری مورد استفاده قرار می گیرد. ما به لحاظ اینکه تخصصی در حوزه آنلاین مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی مشغول به فعالیت هستیم،مایلیم مخاطبان خود را با اصول و قواعد این دسته بیشتر آشنا کنیم.

در ابتدا به تعریف بازاریابی چریکی یا پارتیزانی میپردازیم، سپس کاربرد و اصول آن را توضیح میدهیم.
در تعریفی بسیار کوتاه و مختصر، بازاریابی چریکی یعنی کسب بیشترین نتیجه با بکارگیری کمترین منابع. تا به حال شنیده اید که بهترین طراحان معماری کسانی هستند که از کمترین فضای ممکن ، فضایی با قابلیت و کاربرد فراوان می سازند. در بازاریابی چریکی یا کسب سود زیاد با بودجه ای کم باید کاری کرد که مخاطب بتواند تمام حس های یک مشتری بالفعل را بگیرد. این روش اولین بار توسط جِی " کُنراد لِوینسون"در کتاب خودش با نام بازاریابی چریکی که در سال ۱۹۸۴ (تقریبا ۳۲ سال قبل) چاپ و منتشر شد به همگان معرفی شد.

تعریف بازاریابی چریکی(Guerrilla Marketing)

عبارت بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی اولین بار توسط جی کنراد لوینسون در سال 1984 مطرح گردید. بازاریابی چریکی با عناوین دیگری مثل بازاریابی پنهان، افراطی، بازاریابی نامتعارف نیز شناخته می شود. بازاریابی چریکی به کارگیری روش های نامنظم و نامتعارف برای بازاریابی با هزینه کم اطلاق می گردد. بازاریابی چریکی بر تکنیک هایی مانند روابط خوب، خلاقیت و رضایت تاکید دارد. یک بازاریاب خوب پارتیزانی روابط موجود را بخوبی شناخته و پتانسل های آن را بخوبی درک کرده. در واقع می توان گفت در بازاریابی پارتیزانی روابط اصل اساسی موفقیت به شمار می رود. این روابط در سه دسته کلی قرار می گیرند:

  • روابط با مشتری: در واقع به هر عامل تأثیرگذار بر جذب مشتری و تأثیرگذاری بر آن را دربر میگیرد. به طول مثال اگر نوشتن یک نامه تأثیر بیشتری را بر مشتری می گذارد از آن به جای تماس تلفنی استفاده گردد.
  • روابط با رقبا: در بازاریابی پارتیزانی به رقبا به عنوان همکار و شریک کاری خوب می نگرند و درصدد تا با استفاده از رقبا کسب و کار خود را رونق ببخشند.
  • روابط با همکاران: شما باید هر یک از کارکنان شرکت را بازاریابان خود بدانید و از روابط آنان با دیگر افرادی که با شرکت در ارتباط هستند در اطلاع باشید.

معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


مشخصات بازاریابی پارتیزانی

  1. بازاریابی پارتیزانی براساس درون گرایی عمل میکند و مطابق با میل و روان انسان رفتار میکند.
  2. در بازاریابی پارتیزانی تعداد روابط دارای اهمیت است.
  3. در بازاریابی پارتیزانی بر روی جامعه بزرگتر تمرکز می کند و بر مخاطبین هدف خود تمرکز میکند.
  4. بازاریابی پارتیزانی بر سه اصل تاکید دارد: ایجاد روابط جدید، افزایش تعداد روابط، افزایش حجم معاملات.
  5. به رقیبان به عنوان همکار خود می نگرد.
  6. بازاریابی پارتیزانی بر عوامل مختلفی تاکید دارد که این عوامل بر یکدیگر تاثیر می گذارند.
  7. از خلاقیت در تکنولوژی به عنوان ابزار کاری مهم بهره می گیرد.
  8. پیام های بازرگانی بر روی گروه کوچکی از افراد تکیه دارد.

انواع بازاریابی چریکی :

  • محیطی
  • کمینی مخفی
  • ویروسی
  • بازاریابی خیابانی

معرفی خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای با کدنویسی و وردپرس


نکات مهم جِی کُنراد لِوینسون درباره بازاریابی چریکی

جی کنراد لوینسون در سال 1984 در کتابش تحت عنوان Guerrilla Marketing، روش بازاریابی چریکی را برای اولین‌بار معرفی کرد. لوینسون بازاریابی بود که سابقه معاونت ارشد مؤسسه J. Walter Thompson و مدیر خلاق و عضو هیئت‌مدیره شرکت  Leo Burnett Advertising را داشت. او در کتاب خود روش‌های خاصی را به‌عنوان رویکرد بازاریابی پیشنهاد کرد که با روش‌های مرسوم و شناخته‌شده قبلی تعارض داشتند. هدف بازاریابی چریکی ازنظر جی کنراد لوینسون تبلیغ یک محصول به روش‌های نامتعارف و با کمترین بودجه ممکن است.

لوینسون این ایده را زمانی مطرح کرد که تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و چاپی روزبه‌روز در حال گسترش بودند اما در طرف مقابل مردم هم روزبه‌روز از سیل این تبلیغات خسته می‌شدند. ازاین‌رو جی کنراد پیشنهاد کرد کمپین‌های تبلیغاتی باید خاص و هوشمندانه باشند، طوری‌که به مخاطب شوک وارد کنند. درست مثل‌اینکه با دیدن یک آگهی، زنگی در گوش مخاطب به صدا درآید و توجه کامل او را جلب کند.

با مطرح‌شدن این بحث توسط جی کنراد لوینسون، کسب‌وکارهای کوچک استراتژی‌های خود را تغییر داده و رویکرد جدیدی را در بازاریابی و برندسازی خود در پیش گرفتند. رویکردهایی که به روش چریکی نزدیک بود. بدین ترتیب بازاریابی چریکی روزبه‌روز بیشتر موردتوجه قرار گرفت و توسعه پیدا کرد.

  • جوهر و روح بازاریابی چریکی عبارت است از رسیدن به هدف‌های متعارف (مثل سود و لذت) با استفاده از روش‌های غیرمتعارف (مثل سرمایه‌گذاری انرژی به جای پول)
  • امروزه دیگر هدف تبلیغات، فروش نیست. هدف تبلیغات این است که مردم را به وب‌سایتتان جذب کنید و وب‌سایتتان است که باید خریداران را به خرید محصول یا خدمات شما ترغیب کند. این موضوع قدرت تبلیغات را کم نمی‌کند، زیاد می‌کند!
  • آدم‌ها فرق بین شخص بخشنده و شخص دندان‌گرد و خسیس را می‌فهمند! بازاریابان چریکی خیلی بخشنده هستند.
  • قوی‌ترین غریزه در ذهن یک بازاریاب چریک، یک تاجر چریک یا یک کارآفرین چریک، تفکر یاد گرفتن مداوم است.
  • تعهد نسبت به یک برنامه بازاریابی، باعث موفقیت بازاریابی شما می‌شود.

 خدمات تولید محتوا توسط تیم مجرب وب24


تاکید بازاریابی چریکی یا پارتیزانی این است که سرمایه گذاری اصلی شما باید زمان، انرژی، ابتکار و خلاقیت باشد و موارد مالی و پول های کلان در زمینه تبلیغات شاید گزینه های بعدی روی میز باشد.

در روش بازاریابی سنتی بیشتر به میزان فروش تأکید میکنیم، اما بازاریابی چریکی بیشتر بر سود تمرکز و فوکاس می کنیم.  یعنی مهم نیست که چقدر می‌فروشید بلکه این مهم هست که از هر فروش چقدر سود می‌کنید!در اینجا گاهی چند دیدگاه بوجود میآید،مثلا روش فروش بازار چین که میبینید به شدت تمام ایران را در برگرفته و همه اجناس در محصولاتشان به تیراژ بالا بفور پیدا میشود.چین محصولات خود را با تیراژ بالا و سود کم اما در همه بازارها بفروش میرساند .

مثالی در این باب میزنم تا برای شما مساله قابل درک باشد. چندی پیش دستکشی برای شستشوی ظروف خریداری کردم، از مارک آن اسم نمی برم فقط میگویم دستکش ایرانی بود. شما به هر فروشگاه و هایپرمارکتی مراجعه کنید این دستکش یک مدل تولید دارد و از یک جنس است وشما حق انتخاب ندارید.در چند قدم آن سمت تر فروشگاهی بود که تماما محصولات چین را ارائه میکرد فروشگاه آنقدر شلوغ بود که از دور جلب توجه میکرد . داخل آن شدم و به رگالی از دستکش ها برخوردم، شاید ده مدل با سلایق مختلف و مدل های گوناگون مناسب با دست وجود داشت، مطمئنا آن را انتخاب کردم و خریدم و به جرات میتوانم بگویم از خریدم راضی هستم و مایلم باز هم برای اطرافیانم آن را توصیه کنم. دراین مورد هزینه کمتری پرداختم اما جنس مورد رضایتمندی گرفتم. در این مثال سود کم ، مشتری راضی و محصول با خلاقیت وجود داشت آنچه که ما در بازاریابی چریکی مد نظرمان است.

هزینه جذب مشتریان جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان قدیمی هست و بازاریابی چریکی هم بر همین اصل تاکید داره، یعنی بیشتر تمرکز در بازاریابی چریکی بر این هست که اگر مشتریانی پیدا کردید سعی کنید فروش هایی دوباره و دوباره به آن ها داشته باشید، سعی کنید باز هم بیشتر بفروشید و فروش های بزرگ تری به آن ها داشته باشید. در نتیجه اگر محصولات و خدمات شما برای مشتریان مفید بوده باشه و ز روند کار شما و خرید رضایت داشته باشند و لذت برده باشند، برای شما به صورت رایگان بازاریابی انجام میدهند و کسب و کار فیزیکی یا اینترنتی شما به دیگران معرفی میکنند.

در نوع محیطی بازاریابی چریکی برای جذب مخاطب میتوانیم از روش های خلاقانه استفاده کنیم که شما در تصاویر زیر میتوانید آن را ببینید.

                              بازاریابی چریکی - نمونه بازاریابی چریکی

این نوع بازاریابی را برای افرادی توصیه میکنیم که کسب‌وکار خود را تازه راه انداخته‌اند و می‌خواهند با هزینه‌ها و بودجه کم، مشتری را جذب کنند و سود بالا داشته باشند. در فضای آنلاین روش‌های متعددی است که می‌توانیم کار خود را به دیگران معرفی کنیم و همچنین خلاقیت را در آن روش‌ها منظور کنیم.


معرفی خدمات وب24: مشاوره سئو برای کسب و کار شما


اجرا و پیاده‌سازی بازاریابی چریکی

شما نمی‌توانید کل برنامه بازاریابی خود را به کمپین چریکی خلاصه کنید، این کمپین باید به‌عنوان یک بخش از استراتژی کلی شما اجرا شود. همان‌طور که گفته شد اجرای کمپین‌های بازاریابی چریکی بیشتر از هر چیز به خلاقیت و ایده جدید مبتنی است. درواقع چنین کمپین‌هایی را به روش‌های مختلفی می‌توانید اجرا کنید؛ بااین‌حال باید نکاتی را هم رعایت کنید. نکات بازاریابی چریکی را در این بخش مرور می‌کنیم:

مخاطب هدف خود را مشخص کنید

مثل هر کمپین بازاریابی دیگری شما باید در قدم اول مخاطب کمپین خود را مشخص کنید. درمورد کمپین‌های چریکی لازم است بدانید مخاطب شما کجا حضور دارد. برای مثال کنفرانس‌هایی که مخاطبان هدف شما ممکن است در آن حضورداشته باشند، بهترین فرصت برای اجرای یک کمپین چریکی است. علاوه بر این باید نیازها و علایق مخاطب هدف خود را هم بشناسید و بر اساس آن کمپین خود را طراحی کنید.

مکان اجرا، مهم‌ترین بخش کمپین است

کمپین‌های بازاریابی چریکی بیشتر از هر چیز به مکان اجرا وابسته هستند. شما باید در قدم‌های ابتدایی محل اجرای کمپین خود را مشخص کرده و از محیط آن در طراحی کمپین کمک بگیرید. به‌عنوان مثالی از این مورد می‌توان به کمپین T.MOBILE در سال 2009 اشاره کرد. این برند یک رقص گروهی بزرگ را در ایستگاه متروی شهر لیورپول اجرا کرد. خود این رقص در یک فضای شلوغ و پر رفت‌وآمد اجرا شد که توجه زیادی را جلب می‌کرد. علاوه بر این از رقص فیلم گرفته و در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. این کار شهرت و محبوبیت زیادی برای T.MOBILE ایجاد کرد.

مفهوم اصلی کمپین خود را مشخص کنید

اگر قرار است مثل یک برند یا کمپین دیگر باشید، اصلاً به بازاریابی چریکی فکر نکنید. مردم چیزهایی را دوست دارند و به آن توجه می‌کنند که قبل از آن انجام‌نشده باشد. بهتر است موانع فکری را کنار زده و به چیزی فراتر از ساختارهای موجود فکر کنید. برای آنکه خلاق باشید، کافی است مراقب باشید که کپی نکنید و عجیب‌ترین کمپین تبلیغاتی ممکن را اجرا کنید.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس


همه ایده‌های ممکن را گردآوری کنید

برای شروع ایده‌پردازی باید در هر ساعت 100 ایده جدید کمپین داشته باشید؛ بنابراین بهتر است همه اعضای تیم و هرکسی را که توان ایده‌پردازی دارد، جمع کنید. می‌توانید با ایجاد بارش فکری همه ایده‌های ممکن را جمع‌آوری کنید. اگر ایده جالبی در تیمتان ارائه نشد، به جستجوی ایده‌های ممکن در خارج از تیم و حتی در اینترنت بگردید. البته قرار نیست ایده‌های دیگران را کپی کنید، اما می‌توانید از آن‌ها الهام بگیرید.

با محتوای حوزه کاری خودتان مرتبط باشید

کمپین شما باید با موضوعات مرتبط با حوزه کاری خودتان ارتباط معنایی داشته باشد. آنچه رقبا و مشتریان شما درباره آن بحث می‌کنند و ترندهای روز هستند، از مهم‌ترین منابع ایده گرفتن برای کمپین هستند. اما همواره در نظر داشته باشید که هدف شما تأثیرگذاشتن روی احساسات و ذهن مخاطبان است.

کمپین خود را به‌صورت تعاملی طراحی کنید

هر چیزی که تعامل مخاطب را برانگیزد، می‌تواند باعث فروش محصول شود؛ زیرا وقتی مخاطب با شما تعامل برقرار کند، احساس می‌کند در یک فرایند با شما همراه شده است. درواقع حس مشارکت در چیزی فراتر از خرید محصول را خواهد داشت.

عاشق وایرال‌شدن نباشید

هیچ‌کس نمی‌تواند به شما قول دهد کمپینتان وایرال شود. البته می‌توانید از برخی اقدامات مثل سفارش رپورتاژ آگهی در رسانه‌ها یا تبلیغات دیگر برای وایرال کردن کمپین خود استفاده کنید، اما واقعیت این است که وایرال‌شدن به‌صورت سفارشی کمتر اتفاق می‌افتد.

اگر می‌خواهید کمپین شما واقعاً مؤثر باشد، باید از همان لحظه اول خودش کار کند و توجه برانگیزد. اگر این اتفاق نیفتد بهتر است یک‌بار دیگر کمپین بهتری برنامه‌ریزی کنید. به‌هرحال قرار نیست شما یک‌شبه موفق شوید، بخشی از نتایج با آزمون‌وخطا اتفاق می‌افتد. بنابراین به‌جای خرج کردن بودجه خود برای وایرال کردن مصنوعی کمپین، بهتر است ایده جدیدی را امتحان کنید.

موفقیت کمپین را ارزیابی کنید

قبل از اجرای کمپین راهی برای ارزیابی میزان موفقیت آن در نظر بگیرید. باید شاخص‌هایی قابل‌اندازه‌گیری برای این کار انتخاب کنید. ازجمله مواردی که می‌توانید برای این منظور به کار ببرید، موضوعات زیر است:

  • میزان اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی
  • فروش
  • تعامل مخاطبین

3 موقعیت که به بازاریابی چریکی نیاز داریم

بازاریابی چریکی را همه برندها می‌توانند انجام دهند اما در برخی موارد اجرای چنین کمپین‌هایی مهم‌تر است. تعدادی از این موارد را در ادامه مرور می‌کنیم:

  • وقتی کسب‌وکارتان نوپا است: کسب‌وکارهای نوپا برای شناساندن برند و محصولات خود به مخاطبان، راه درازی در پیش دارند. اما اجرای یک کمپین چریکی می‌تواند یک‌شبه شهرت زیادی برای آن‌ها ایجاد کند.
  • وقتی بودجه کمی دارید: برخلاف روش‌های تبلیغاتی دیگر، کمپین‌های بازاریابی چریکی اساساً برای بودجه‌های کم طراحی می‌شوند. اگر بودجه زیادی برای تبلیغات ندارید، حتماً به یک روش خلاقانه برای کمپین بازاریابی چریکی فکر کنید.
  • وقتی محصول جدیدی تولید کرده‌اید: معرفی محصول جدید هم همواره دردسرهای خاص خود را دارد، به‌خصوص اگر محصول شما با محصولات قبلی تفاوت داشته باشد. در این موارد هم یک کمپین چریکی بیشتر از هر چیزی مفید خواهد بود.

هدف بازاریابی چریکی


بیشتر بخوانید: پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ اهمیت بازاریابی عملگرا


ابزارهای بازاریابی چریکی (بازاریابی پارتیزانی)

اجرای کمپین بازاریابی چریکی نیازی به ابزار خاصی ندارد اما می‌توانید از برخی ابزارها برای ایده گرفتن کمک بگیرید. درواقع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که شما در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانند ایده‌های مناسبی برای اجرای کمپین بازاریابی چرکی به شما بدهند. در ادامه تعدادی از این ابزارها را مرور می‌کنیم:

  • سیستم ارتباط با مشتری: سیستم ارتباط با مشتری شما جایی است که همه علایق، درخواست‌ها و انتقادهای مشتریان شما در آن پیدا می‌شود. به‌راحتی می‌توانید از این موارد برای اجرای یک کمپین بازاریابی ایده بگیرید.
  • سیگنال شبکه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی امروزه بهترین مکان برای مطرح‌شدن برندهای مختلف و محصولات آن‌ها به شمار می‌آید؛ جایی که کاربران زیادی درمورد شما صحبت می‌کنند. از این صحبت‌ها می‌توانید ایده‌های زیادی برای کمپین چریکی خود به دست آورید. علاوه بر این، قسمت اینسایت شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هم در تحلیل علایق کاربرانتان به شما کمک خواهد کرد.
  • گوگل آنالیتیکس: گوگل آنالیتیکس درواقع کامل‌ترین ابزاری است که می‌توان برای تحلیل رفتار کاربران و مشتریان سایت از آن کمک گرفت. مثل قسمت اینسایت شبکه‌های اجتماعی، از گوگل آنالیتیکس هم می‌توانید برای طراحی کمپین خود بر اساس علایق مشتریان کمک بگیرید.
  • نظرسنجی آنلاین: بهترین راه برای تشخیص سلایق افراد این است که مستقیم از خود آن‌ها بپرسید. امروزه ابزارهای نظرسنجی آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. کافی است مخاطب هدف خود را پیداکرده و یک نظرسنجی برای سنجش نیازها و علایق آن‌ها طراحی کنید. همچنین باید فکری برای ترغیب آن‌ها به شرکت در نظرسنجی داشته باشید.

نمونه‌هایی از بازاریابی چریکی در کسب‌وکارها

پس از معرفی کامل بازاریابی چریکی حالا وقت آن رسیده که به بررسی نمونه‌هایی موفق از کمپین‌های چریکی بپردازیم:

Bounty's Giant Popsicle

ایجاد آشفتگی‌هایی در حالت عادی مناظر یکی از راه‌های جلب‌توجه مردم است؛ راهی که کمپین Bounty's Giant Popsicle از آن استفاده خوبی کرد. این کمپین با استفاده از یک فنجان قهوه وارونه شده روی زمین یا یک بستنی در حال آب شدن که در اندازه‌های بزرگ و قابل‌توجهی ساخته‌شده بودند، توانست توجه مردم را در خیابان‌های نیویورک به خود جلب کند. بدین ترتیب محصولات Bounty's Giant Popsicle به‌خوبی به مردم معرفی شدند.

شاید بگویید شرکت مربوطه می‌توانست با نصب یک بیلبورد بزرگ در سطح خیابان‌ها هم به هدف خود برسد، اما این‌طور نیست. واقعیت آن است که انسان‌ها تمایل دارند تبلیغات را در ذهن خود نادیده بگیرند؛ به همین دلیل معمولاً ما از برنامه‌های موبایلی بدون تبلیغات بیشتر استقبال می‌کنیم. مردمی که در یک مسیر رفت‌وآمد می‌کنند، معمولاً جای بیلبوردها را در ذهن خود دارند و به‌صورت ناخودآگاه به آن‌ها نگاه نمی‌کنند. به همین دلیل استفاده از بیلبورد تبلیغاتی هیچ‌وقت به‌اندازه روش‌های چریکی جواب نمی‌دهد.

پروفایل تیندر Deadpool 

برای کاربران برنامه تیندر هیچ‌چیز تعجب‌برانگیزتر از این نبود که پروفایل Deadpool را در صفحه خود ببینند. این کار ابتکار استودیو فیلم‌سازی مارول بود که پروفایلی در تیندر برای Deadpool ساخت. این پروفایل حاوی تصاویر و مطالب طنزآمیز بود اما جالب‌تر از همه آن بود که طرفداران Deadpool  درصورتی‌که پست را ورق می‌زدند، لینکی برای گرفتن بلیط فیلم جدید Deadpool دریافت می‌کردند.

ازآنجاکه تیندر شبکه اجتماعی چندان معروفی نیست و امکان تبلیغات هم در آن وجود ندارد، بهترین مکان برای جلب‌توجه کاربران نبود، اما همین خاص بودن باعث جلب‌توجه زیادی شد. به‌سرعت اسکرین‌شات‌هایی از حضور Deadpool  در شبکه‌های اجتماعی مختلف پخش شد و این کار مارول سروصدای زیادی به پا کرد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت گردشگری با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


شکست عشقی در صفحه کینگ برگر

جدایی در هر رابطه‌ای سخت است، اما اگر در یک مکان عمومی پیش روی همه اتفاق بیفتد، سخت‌تر هم می‌شود. این موضوع یک‌بار در صفحه اینستاگرام کینگ برگر اتفاق افتاد. وقتی یکی از کاربران کامنتی زیر یک پست این صفحه گذاشت و از دختری صحبت کرد که برای خرید از کینگ برگر رفته بود و برنگشته بود.

گذاشتن این کامنت واکنش بقیه کاربران را برانگیخت و معلوم شد فرد موردنظر دچار شکست عشقی شده است. بسیاری از کاربران برای کمک به این فرد و دلداری به او کامنت گذاشتند. داستان آن‌قدر مشهور شد که فالوئر زیادی به این صفحه جذب کرد. بسیاری افراد معتقدند این اقدام یک کار برنامه‌ریزی‌شده از سوی خود کینگ برگر بود اما هیچ‌وقت اثبات نشد. به‌هرحال این کامنت غیرمعمول باعث جذب فالوئر زیادی به پیج کینگ برگر شد.

روش بازاریابی چریکی در فضای آنلاین

برای اجرای بازاریابی چریکی در فضای آنلاین به‌طور خلاصه باید کاری کنید که کمپین شما در فضای آنلاین به‌صورت وایرال دیده شود. برای این منظور روش‌های مختلفی را می‌توانید به‌کار بگیرید. اگر دقت کرده باشید اینفلوئنسر در شبکه‌های اجتماعی از بازاریابی چریکی برای مطرح‌شدن استفاده می‌کنند. این افراد معمولاً رفتارها و کارهای غیرمتعارفی می‌کنند که باعث دیده‌شدن بیشتر آن‌ها می‌شود. کارهایی که البته در برخی موارد واکنش منفی جامعه را در پی دارد اما باعث دیده‌شدن آن‌ها می‌شود.

البته در اجرای یک کمپین چریکی آنلاین برای یک برند یا کسب‌وکار، استفاده از روش‌هایی که واکنش منفی کاربران را در پی‌دارند، چندان موردقبول نیست. اما می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • ارائه رایگان محصولات: ارائه رایگان محصولات در یک کمپین می‌تواند توجه زیادی از کاربران به‌سوی شما جلب کند.
  • تبلیغات ویدئویی: ویدئوها به‌خودی‌خود بیشتر از محتواهای دیگر در فضاهای دیجیتال محبوب هستند. درصورتی‌که با یک ایده متفاوت و خلاقانه محتوای ویدئویی تولید کنید، کمپین چریکی شما می‌تواند موفقیت زیادی کسب کند.
  • خلاقیت در روش‌های ارتباطی با مشتری: رساندن محصول به مشتری و پشتیبانی از مشتری، از مواردی است که شما می‌توانید با مشتریان خود ارتباط بگیرید. اگر در این موارد خلاقیت لازم را به خرج دهید و متفاوت از دیگران عمل کنید، کارهای شما سروصدای زیادی به پا خواهد کرد. برای مثال پذیرفتن انتقادات کاربران در شبکه‌های اجتماعی و اقدام برای حل مشکلات آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. استفاده از ادبیاتی متفاوت هم در این زمینه مؤثر خواهد بود.
  • انتشار تصاویر کمپین در فضای مجازی: توجه داشته باشید اینترنت بهترین فضا برای مطرح‌شدن یک کمپین در بین تعداد زیادی از افراد است؛ بنابراین حتی اگر کمپین خود را به‌صورت خیابانی اجرا می‌کنید، آن را به‌گونه‌ای طراحی کنید که تصاویرش در شبکه‌های اجتماعی پخش شود.
  • استفاده از شبکه های اجتماعی معتبر و معرفی شغل خود
  • ارسال پیام های ایمیلی به مناسبت ها
  • عرضه محصولات با ضمانت مرجوعی و تحویل در محل
  • پشتیبانی خدمات قابل ارائه
  • خلاقیت در نوع ارتباطات و موارد بصری و قابل سرویس برای مشتریان

معرفی خدمات وب24: طراحی سایت شرکتی


همچنین برای بازاریابی پارتیزاین آنلاین ما به چند مورد در ادامه اشاره خواهیم کرد:

1. عضو لینکدین شوید
لینکدین یک شبکه حرفه ای برای انواع کسب و کارهاست. با عضویت در این شبکه باعث می شود بیشتر شناخته شوید و با ایجاد گروه ها یک منبع درآمد جداگانه برای خود بسازید.

2. عرضه محصولات به صورت رایگان
شما برای معرفی بهتر محصولات خود می توانید آن را به صورت رایگان توزیع کنید. این حرکت شما باعث می شود که از شما خاطره خوشی در ذهن مخاطب باقی بماند. شما در حین توزیع رایگان محصولات می توانید شماره های مخاطبین را جمع آوری کرده و برای تبلیغات بعدی از آنها استفاده کنید.

3. تبلیغات ویدئویی
در دنیای امروز لذت دیدن فیلم برای مردم بیشتر از خواندن مطلب می باشد. ویدئوهای سرگرم کننده، جذاب و در عین حال بیان کننده تبلیغ شما باشد را بسازید.

4. متفاوت باشید
انسان ها از کارهای خلاقانه و ابتکاری لذت می برند. خلاقیت در سایت شما باعث می شود که دوباره مخاطبان به سایت شما برگردند.

جمع‌بندی

دریک جمع‌بندی کلی می‌توانیم بگوییم یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین ابزارها برای بازاریابی پارتیزانی، اینترنت است. یعنی ابزاری که شما را وادار می‌کند، اولین گزینه منتخبتان باشد تا ظهور و عرضه محصولات و خدمات خود را به نمایش قرار دهید. امیدواریم که با مطالعه این مقاله پاسخ سوال خود را مبنی بر اینکه بازاریابی چریکی چیست گرفته باشید و بتوانید از روش‌های بازاریابی چریکی در کسب‌وکار خود استفاده نمایید. مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما کاربران گرامی در این مورد هستیم.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
حمیده موسوی
ارسال شده در : چهارشنبه 10 خرداد 1396

واقعا عالی بودو کاربردی و لذت بردم ..سپاس فراوان