بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟ | تفاوت SEM و SEO

دیجیتال مارکتینگ روش های متنوعی دارد و احتمالا اولین چیزی که درباره آن به ذهن شما می‌رسد، سئو سایت باشد؛ اما هنوز حروف سه حرفی زیادی مانده است که باید برای موفقیت کسب و کارتان با آن آشنا بشوید؛ از جمله SEM. 

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

اصطلاح SEM که شکل کوتاه‌شده Search engine Marketing است، راهی بسیار موثر برای کسب و کارهای کوچک به منظور افزایش مشتریان، بالابردن درآمد و کم کردن هزینه‌های جذب مشتری است. SEM در واقع نوعی روش برای بالا بردن ترافیک سایت است که از طریق پرداخت هزینه، انجام می‌شود.

بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

SEM چگونه می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند؟

این واژه به معنی نوعی خاصی از بازاریابی توسط موتورهای جستجو است که از طریق پرداخت هزینه انجام می‌شود. یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع بازاریابی موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی گوگل یا AdWords است؛ اما تبلیغ در موتورهای جستجوی Bing و Yahoo نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) قدرت موتورهای جستجوگر مانند گوگل را افزایش می‌دهد تا به مشتری‌های بالقوه کسب و کار شما در بهترین زمان و مکان ممکن، دست یابد. به احتمال قوی، SEM را به نام‌های مختلفی می‌شناسید:

  •  PPC
  •  CPC
  •  CPM
  •  CPA
  •  CTR

روش های بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

•    تبلیغات پرداختی به ازای کلیک یا PPC

این روش که درواقع pay per click نام دارد، به ازای کلیک کاربران برای شما هزینه در بر خواهد داشت. این روش از گران‌ترین روش‌ها در SEM است و طرفداران زیادی دارد. اجرای این روش بدین صورت است که شما بودجه موردنظر خود را برای تبلیغ و کلمه کلیدی معین می‌کنید، سپس به ازای بازدیدکنندگان سایتتان از طریق کلیک، از حساب شما پول کسر می‌شود. مثلا برای واژه خدمات منزل، ممکن است هزینه حدود ۲ دلار باشد و شما باید بودجه خود را بر اساس این نرخ تعیین کنید.

•    تبلیغات پرداختی به ازای هر کلیک CPC

این روش شباهت بسیار زیادی به PPC دارد و مخفف Cost Per Click است و برای تبلیغات بنری استفاده می‌شود. در این روش پرداختی، بابت تعداد کلیک‌های هر بنر، هزینه پرداخت می‌شود.

تفاوت CPC و PPC

تمایز قائل شدن بین این دو روش بسیار سخت است و اغلب یه جای یکدیگر استفاده می‌شوند. زمانی که شما قصد راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال را دارید، اگر هزینه را بر اساس تعداد کلیک روی کلمات کلیدی، بنرها و... پرداخت کنید، شیوه پرداختی شما PPC خواهد بود؛ اما اگر به تبلیغ‌کنندگان مختلف هزینه‌های مختلفی را بابت کلمات کلیدی مختلف پرداخت کنید، هر کلیک هزینه جداگانه‌ای دارد. این روش CPC نام دارد. PPC عملکرد پرداخت در کمپین تبلیغاتی است و CPC  معیاری برای هزینه هر کلیک در کمپین تبلیغاتی شماست.

•    تبلیغات بازاریابی موتورهای جستجو بر اساس هر هزار نمایش CPM

گاهی می‌توانید عدد بزرگ‌تری را به عنوان هدف خود در نظر بگیرید، مثلا هزار کلیک برای یک بنر را به صاحبان سایت‌های تبلیغی، سفارش بدهید. در این صورت، شما روش Coset Per Thousand را از میان روش‌های SEM برای تبلیغات استفاده کرده‌اید. نمونه پرکاربرد این روش را حتما در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام و تلگرام دیده‌اید. مثلا شما می‌توانید ویدیوی خود را در یکی از حساب‌های کاربری پرمخاطب اینستاگرام قرار دهید یا از اینفلوئنسرها بخواهید برای شما تبلیغ کنند و بابت هر هزار بازدید، هزینه را به آن‌ها پرداخت کنید.

•    تبلیغات بازاریابی موتورهای جستجو به روش CPA

تصور کنید شما صاحب یک اپلیکیشن هستید و می‌خواهید حدود ۳۰۰۰ مشتری داشته باشید. می‌توانید بر اساس تعداد نصب، قرارداد خود را تهیه نمایید. یعنی هر تعداد نصب، برای شما هزینه‌ای در بر خواهد داشت. به این روش Cash Per Action می‌گویند که یک معیار تبلیغتی مبتنی بر عملکرد است. این روش تقریبا بدون ریسک است و موجب بازگشت سرمایه شما می‌شود.

•    بازاریابی موتورهای جستجو به شیوه CTR

در این روش، تعداد کاربران بازدیدکننده سایت بر تعداد کلیک‌های یک آگهی تقسیم می‌شود و بابت هر کلیک، مبلغی پرداخت می‌شود. این روش پرکاربرد است و میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغی را نشان می دهد. مثلا اگر یک ویدیوی تبلیغی ۱۰۰ بار دیده شود و یک نفر روی آن کلیک کند، نرخ کلیک یک درصد بوده است. در واقع هر بار که ویدیوی شما دیده شود، Impression ویدئوی شما بیشتر می‌شود اما نرخ کلیک با Impression  تفاوت دارد.

 انواع روش های بازاریابی موتورهای جستجو

مزیت استفاده از روش‌های SEM برای بازاریابی :

1.    هزینه کم و بازدهی زیاد دارد
2.    مشتری در کمترین زمان ممکن می‌تواند محصول مورد نظر خود را پیدا کند
3.    موجب نام‌آشنایی برند (Brand awarness) شما در فضای مجازی می‌شود
4.    نوعی بازاریابی بین‌المللی است و به‌روز است
5.    به نسبت سئو زودتر نتیجه می‌دهد و لازم نیست چندین ماه صبر کنید
6.    برای کسب‌وکارهای تازه راه‌اندازی شده مطمئن‌ترین راه هزینه تبلیغات است
معایب استفاده از روش‌های SEM برای بازاریابی :
1.    ممکن است بازدید شما را بالا ببرد اما سفارش‌ها یا خرید از سایتتان را زیاد نکند
2.    اگر سایت شما آماده ارائه اطلاعات کافی و به‌دردبخور به بازدیدکنندگان نباشد، مشتری‌های زیادی را از دست می‌دهید
3.    اثربخشی SEM کوتاه‌مدت است و یک رویکرد طولانی‌مدت نیست

تفاوت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات معمولا بر اساس اطلاعاتی که کمپانی صاحب شبکه اجتماعی از علایق کاربر جمع آوری کرده است، به کاربر نشان داده می‌شود. این ویژگی به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا بر اساس علایق، مکان و رفتار کاربران، تبلیغاتشان نمایش داده شود. اما بازاریابی موتورهای جستجو بر اساس کلمات کلیدی انجام می‌شود و کاربران بر اساس جستجوهای خود در موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو و بینگ، در معرض تبلیغ قرار می‌گیرند.
تبلیغات شبکه های اجتماعی و تبلیغات SEM قابل جایگزینی با یکدیگر نیستند، اما می‌توانند به طور موثر در کنار همدیگر کار کنند تا آگاهی از برند (Brand Awareness) و فروش را افزایش دهند. برای کاربران چندان غیرمعمول نیست که تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را مشاهده کنند. از طرف دیگر، زمانی که کاربران در اینترنت جستجو می‌کنند، چشمشان به تبلیغ شما می‌خورد و احتمال دارد که بر روی تبلیغ شما کلیک کنند. بنابراین هر دو روش به صورت مکمل تاثیر خوبی بر نرخ مشتریان شما خواهند گذاشت.

تفاوت SEM و SEO

تفاوت SEM  و SEO در چیست؟

سئو به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است که به بالا رفتن رتبه سایت شما در گوگل کمک می‌کند و از این طریق، موجب افزایش ترافیک سایت می‌شود. سئو یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کسب‌وکارهاست و شامل تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا، ایجاد بک لینک و... می‌شود. سئو به شما کمک می‌کند تا به صورت ارگانیک (طبیعی) در صدر نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوید. 

  • هدف SEO اصلاح کدها و ساختار سایت برای بالا بردن شانس آن در کسب رتبه های بالا در نتایج جستجو است.
  • SEO در حقیقت پروسه ای است که کمک می کند محتوای یک سایت ساده تر، راحت تر و به دفعات در اختیار موتورهای جستجوگر قرار گیرد.
  • SEO اصلاح تمام کدها، حذف کدهای زاید، کاهش حجم صفحات، تنظیم چگونگی نمایش متن صفحه، نحوه لینک دادن صفحات به یکدیگر، چگالی کلمات در صفحه، مطابقت کدهای سایت با استانداردهای موجود و تمام آنچه که به خود سایت مرتبط است را به عهده می گیرد.

با ذکر یک مثال، تفاوت بازاریابی موتورهای جستجو و SEO برای شما مشخص می‌شود. تصور کنید یک کاربر وارد سایت گوگل می‌شود و عبارت «چگونه خانه بخرم» را جستجو می‌کند. گوگل از الگوریتم‌های خاص خود استفاده می‌کند تا تصمیم بگیرد کدام وبسایت‌ها را برای نتیجه جستجو به کاربر نشان بدهد. گوگل همیشه دوست دارد باکیفیت‌ترین و بهترین پاسخ را به کاربران خود بدهد. معیارهای گوگل برای معرفی وبسایت شما عبارت است از:

  • سرعت لود شدن وب‌سایت شما
  • میزان ترافیک روزانه سایت
  • میزان بازدید کاربران از وبسایت شما
  • مدت زمانی که کاربران در سایت شما می‌مانند
  • تعداد کلیک‌هایی که روی لینک سایت شما می‌شود
  • میزان بازدید از صفحات داخلی 
  • میزان اعتبار لینک‌های خارجی و...

بر این اساس وب‌سایت‌هایی که با معیارهای امتیازدهی گوگل مطابقت داشته باشند، به کاربر معرفی می‌شوند. اما زمانی که قرار است گوگل بر اساس بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) سایت شما را به کاربر معرفی کند، کافی است که برای کلمات کلیدی عبارت «چگونه خانه بخرم» هزینه لازم را پرداخت کرده باشید. بدین ترتیب آگهی شما به کاربر نشان داده می‌شود و نتیجه مطلوب عاید شما خواهد شد.

SEM به تمام پروسه افزایش بینندگان سایت و بالا بردن فروش آن به کمک موتورهای جستجوگر گفته می شود. در حقیقت SEO بخش از SEM است. نمونه کارهایی که در SEM انجام می شود عبارتست از:

  • انتخاب کلمات کلیدی
  • بررسی وضعیت فعلی سایت و رقبای آن
  • اصلاح ساختار سایت
  • تنظیم متاها و عناوین سایت
  • بهینه سازی سایر پارامترهای سایت
  • معرفی سایت به موتورهای جستجوگر
  • افزایش محبوبیت و پیوندهای سایت و مدیریت این پروسه
  • شرکت در برنامه های PFI
  • تحلیل آمار سایت
  • بالا بردن رتبه ها (کنترل رتبه ها و اعمال تغییرات مورد نیاز
  • انتخاب موتورهای جستجوگر برای سرمایه گذاری بر آنها
  • بهینه سازی اخبار و Press Release

آیا بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) برای تبلیغات روشی اقتصادی است؟

افراد زیادی برای پرداخت هزینه بین SEO و SEM دچار تردید هستند و نمی‌دانند که بر روی کدام ‌یک سرمایه‌گذاری کنند. بر اساس تجربه همکاران وب ۲۴ به شما اطمینان می‌دهیم که هیچ‌کدام بر دیگری اولویت ندارد اما برای شروع از SEM استفاده کنید؛ اما همزمان روی سئو سایت خود نیز کار کنید و مطمئن باشید سایت شما کاربرپسند است و نرخ پرش کاربران از وبسایت تان زیاد نیست. در غیر این صورت تمام هزینه شما هدر می‌رود. فراموش نکنید که گوگل سیستمی برای امتیازدهی به سایت‌ها دارد که بر اساس کیفیت تعیین می‌شود. اگر کاربران مدت کوتاهی بعد از کلیک کردن روی وبسایت شما خارج شوند، گوگل برای هر کلیک مبلغ بیشتری از شما دریافت می‌کند. 
سئو پروژه‌ای بلندمدت است و شما می‌توانید در کنار رشد ارگانیک از طریق سئو، با بازاریابی موتورهای جستجو کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود را ارتقا دهید.
زمانی که کمپین‌های SEM را اجرا می‌کنید، گوگل بر اساس میزان موثربودن این کمپین، به شما جایزه می‌دهد و می‌توانید با هزینه‌ پایین‌تری، کمپین‌های بعدی خود را اجرا کنید. اما اگر شما مایل به شارژ کردن بازاریابی موتورهای جستجو خود نباشید، گوگل از شما هزینه بیشتری دریافت خواهد کرد. نه‌تنها گوگل، بلکه سایر پلتفرم‌ها نیز چنین سیستمی برای محاسبه هزینه دارند.
فراموش نکنید که SEM می‌تواند برای کسب و کار شما گران باشد، در صورتی که به صورت کوتاه‌مدت آن را اجرا کنید؛ اما اگر به عنوان پروژه‌ای تکمیلی در کنار سئو آن را تعریف کنید، بسیار مفید خواهد بود.

 SEM مزایای

۸ مزیت بازاریابی SEM جستجو برای کسب و کارهای اینترنتی :

  1. موجب برندآگاهی میان عده زیادی از کاربران می‌شود؛
  2. موجب افزایش درآمد شما در مدت کوتاهی می‌شود؛
  3. موجب رشد کسب و کار شما می‌شود؛
  4. به مخاطبان هدف شما در بهترین زمان و درست‌ترین مکان نشان داده می‌شود؛
  5. با تکرار نام برند شما، موجب جلب توجه کاربران می‌شود؛
  6. برای شما مشتری واقعی می‌آورد؛
  7. برای شما نزد رقبایتان مزیت رقابتی ایجاد می‌کند؛
  8. از تبلیغات سنتی ارزان‌تر است.


در صورتی که نیاز به هرگونه مشاوره در این زمینه داشتید، همکاران و متخصصان وب ۲۴ آماده پاسخگویی به شما هستند.

faq

اصطلاح SEM که شکل کوتاه‌شده Search engine Marketing است، راهی بسیار موثر برای کسب و کارهای کوچک به منظور افزایش مشتریان، بالابردن درآمد و کم کردن هزینه‌های جذب مشتری است.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) قدرت موتورهای جستجوگر مانند گوگل را افزایش می‌دهد تا به مشتری‌های بالقوه کسب و کار شما در بهترین زمان و مکان ممکن، دست یابد.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
الهه نشاطی
ارسال شده در : دوشنبه 29 شهریور 1395

سلام مطلبتون خیلی اموزنده بود