مهم ترین دلایل کندی وب سایت ها

به سرعت بارگذاری سایت خود اهمیت دهید

مهم ترین مسئله در مورد دسترسی کاربران به سایت، حفظ سرعت بارگذاری آن است. در دنیای پر مشغله امروز که بر مبنای تکنولوژی بنا شده است و فضای مجازی مملو از رقابت است، هیچ کس فرصت زیادی برای پرداختن به یک سایت خاص را ندارد و اگر سایتی کند باشد، به احتمال زیاد مشتریان زیادی را از دست می دهد.
به همین علت در بخش آموزش سئو و بهینه سازی سایت در سایت وب24 به این موضوع مهم می پردازیم و مهم ترین دلایل کندی سایت را بر خواهیم شمرد.
سرعت سایت

مهم ترین دلایل کندی سایت ها عبارتند از :

1- افراط در کدنویسی

 استفاده از کدهای زیاد و بیش از حد، سبب پیچیده شدن صفحات وب شده و در نتیجه سرعت بارگذاری صفحات کاهش می یابد. به همین دلیل، کوتاه کردن کدها و حفظ یک ساختار ساده، ضروری است. این کار سبب بارگذاری سریع تر صفحه شده و در نهایت بر افزایش ترافیک سایت موثر خواهد بود.
 این از مهم ترین دلایلی است که در استخدام برنامه نویس یا برون سپاری طراحی سایت خود، باید به میزان تخصص و تجربه برنامه نویسان و شرکت های طراحی سایت دقت کنید. در برنامه نویسی، هزاران راه برای نوشتن یک برنامه وجود دارد، اما همه آن ها لزوما خوب و بهینه نیستند و کوتاه بودن کدها و مرتب بودن ساختار کدنویسی در سرعت و کارایی سایت نقش بسیار مهمی دارد.

2- استفاده از عکس های سنگین و فراوان

 فایل های پرحجم و سنگین همیشه مشکل زا هستند و اگر از تعداد زیادی تصویر داشته باشید، بدون شک سرعت بارگذاری سایت کمتر خواهد شد. اگر زمان بارگذاری سایت طولانی شود، کاربران، وبسایت شما را ترک کرده و به سایت دیگری می روند. بنابراین، اگر می خواهید سایتتان به سرعت بارگذاری شود بهتر است تعداد و حجم تصاویر مورد استفاده را محدودتر کنید. به بیان ساده تر، از تصاویری با اندازه سازگار با وب (web-friendly) استفاده کنید.
نرم افزار فتوشاپ در قسمت file بخشی دارد با عنوان save for web and devices که بوسیله آن می توانید فایل نهایی عکس را با استفاده از تنظیمات مختلف در سایز، حجم و کیفیتی دلخواه و مناسب برای وب و انواع دستگاه ها خروجی بگیرید. توصیه می کنیم از این قابلیت فتوشاپ یا نرم افزارهای مشابه حتما استفاده کنید.

3- استفاده از فلش (Flash)

هرچند استفاده از فلش طرح های گرافیکی و انیمیشن های زیبایی را پدید می آورد اما از سوی دیگر از سرعت بارگذاری سایت می کاهد و از منابع پردازشی و حافظه سیستم کاربر مصرف می کنند. این مسئله می تواند موجب نارضایتی کاربران شود و باعث شود کاربران به وبسایت دیگری بروند. 
نکته بسیار مهم: محتوای فلش توسط موتورهای جستجو ایندکس نمی شود که این برای سئو خوب نیست. لذا می توان گفت که استفاده از فلش در وب تقریباً منسوخ شده است. با این حال هنوز هم بعضی از شرکت های خاص بر طراحی مبتنی بر فلش، متکی هستند. داشتن یک هدر فلش، وجهه فاخر و زیبایی را به وبسایت می دهد. اما اگر بیش از این از فلش استفاده شود، کاربران وبسایت کم خواهند شد.

4- استفاده بیش از حد از ویدیو

همان طور که می دانید، بارگذاری ویدئوها زمان می برد. این زمان که اصطلاحا Buffering time است پهنای باند اینترنت کاربر را به شدت مصرف می کند. این مسئله می تواند سبب کاهش سرعت سایت شود. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از این ویدئوها دشمن وبسایت است زیرا هر چقدر از ویدئوهای بیشتری استفاده شود، زمان بارگذاری نیز افزایش می یابد و به این ترتیب یقیناً سرعت بارگذاری وبسایت پایین خواهد آمد.

5- استفاده از نسخه های مختلف JQuery 

معمولاً در CMS ها (سیستم های مدیریت محتوا) برنامه های مختلفی وجود دارد که هر یک از آن ها ممکن است از JQuery استفاده کنند.  اگر این برنامه ها نیازمند نسخه های مختلف JQuery  باشند (این حالت زیاد پیش می آید)، باعث سنگینی و کندی سایت می شوند. 

6- کدهای نامناسب جاوا اسکریپت

استفاده از جاوا اسکریپت نیاز به دقت فراوانی دارد. زیرا کدنویسی ضعیف دشمن سرعت بارگذاری صفحه می شود و صفحه را سنگین می کند.  پس جاوا اسکریپت باید بدرستی مورد استفاده قرار بگیرد و در جهت بهبود عملکرد سایت باشد نه کاهش عملکرد آن.

7- هر چه وبسایت پر زرق و برق تر، زمان بارگذاری طولانی تر

هر چند وجود نوار ابزارهای جانبی، کلیدهای دسترسی به شبکه های اجتماعی و تصاویر پویا می تواند احساسات کاربران را تحت تأثیر قرار دهد، اما این لزوماً به این معنا نیست که چنین امکاناتی قادر به جذب مخاطب نیز هست. زیرا این امکانات فانتزی، سنگین بوده و در واقع مشکلی بر سر راه بارگذاری سایت هستند. در حالی که کاربران به دنبال کسب اطلاعات مورد نظرشان به سایت شما می آیند و اگر اطلاعات را به سرعت دریافت نکنند، ناراضی خواهند بود.

8- استفاده از فرمت نادرست عکس

فرمت های مناسب و رایج عکس ها برای مرورگرهای مختلف png، jpeg و gif هستند که هر یک برای نوعی از عکس ها بهتر است. مثلا jpeg برای عکس هایی که بوسیله دوربین های عکاسی گرفته می شود مناسب تر است و png برای آیکون ها یا تصاویری که رنگ های کمتر و زمینه ای شفاف دارند. gif هم بهترین فرمت برای عکس های متحرک است. استفاده از فرمت نادرست، در بارگذاری سایت مشکل ایجاد می کند. 

9- درخواست های متعدد HTTP

در یک وبسایت، همه چیز (تصویر، متن یا هر چیز دیگری) باید متناسب باشد. استفاده بیش از حد از تصاویر، کدنویسی یا CSS ممکن است در فرآیند بارگذاری وبسایت مشکل ایجاد کند زیرا در هنگام اجرای سایت در مرورگر، برای هر فایل درخواست جداگانه ای صورت می گیرد. قرار دادن همه عناصر سایت در یک فایل و یا اجرای همزمان آن ها می تواند زمان بارگذاری را کوتاه تر کند.

10- یکی کردن تصاویر با استفاده از تکنیک Spriting

یکی از مهم ترین اقدامات برای کاهش درخواست های از HTTP استفاده از تکنیک Spriting در CSS است که همه تصاویر را کنار هم قرار داده و به صورت یک فایل تصویری واحد در می آورد. سپس بخش مورد نظر برای نمایش با استفاده از CSS تعیین می شود. استفاده از این تکنیک نسبت به حالتی که هر تصویر در یک فایل جداگانه ارائه می شود، سبب بهبود سرعت بارگذاری وبسایت خواهد شد.

11- استفاده از میزبان مشترک

هر چند میزبانی مشترک (shared hosting)، مقرون به صرفه ترین روش میزبانی سایت است اما این روش می تواند سرعت بارگذاری وبسایت - به ویژه اگر دینامیک و پیچیده باشد- را تحت تاثیر قرار دهد. دلیل این مسئله این است که در میزبانی مشترک، امکانات سرور مانند دیتا، مموری، فضای دیسک و ... بین وبسایت های متعددی که بر روی آن سرور میزبانی شده اند، تقسیم می شود و در نتیجه زمان بارگذاری صفحه وب، افزایش می یابد. بنابراین برای وبسایت هایی که دینامیک، محتوا-محور و کاربر-محور هستند و ترافیک زیادی دارند، باید از میزبان اختصاصی یا سرور مجازی یا میزبان ابری مناسب استفاده کنید.

12- عدم استفاده از cache

فراوانی داده های سایت-بویژه سایت های دینامیک و پیچیده- که هر بار موقع بارگذاری فراخوانده می شوند می تواند سبب کندی سایت شود. برای حل این مشکل لازم است بخشی از اطلاعات در سرور و بخشی در مرورگر کاربران کش شود. و ضمنا موارد ناخواسته نیز از کش ها و سایت پاکسازی شود تا سرعت آن افزایش یابد.

13- عدم استفاده از شبکه های جهانی توزیع محتوا (CDN)

وبسایت هایی که می خواهند همه جا مخاطب داشته باشند، باید در شبکه جهانی توزیع محتوا میزبانی شوند که چندین مرکز داده در سراسر دنیا دارد. CDNها عمدتاً محتوای اینترنتی مانند متن ها، عکس ها، فایل های رسانه ای، اسناد قابل دانلود و... را از نزدیک ترین مرکز داده دریافت نموده و به کاربر ارائه می دهند و این به نوبه خود سبب افزایش سرعت بارگذاری سایت های اینترنتی می شود. 
در مواردی که از CDN استفاده نمی شود، برای کاربرانی که دور از سرور هستند، وبسایت به کندی باز می شود و این مسئله سبب می شود که آن سایت عملاً به بخشی از مخاطبان هدف خود، دسترسی نداشته باشد. در کشورمان نیز قرار است مراکز توزیع داده خوبی راه اندازی شود که در بخش اخبار کانال سئو24 به اطلاعتان خواهیم رساند.
همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
سئو ناب
ارسال شده در : یکشنبه 02 آبان 1395

مرسی بسیار عالی و مفید بود ولی فک میکنم یکی دیگه از مواردی که میتونه روی سرعت سایت تاثیر بذاره query strings در منابع static هست که نقش مهمی در سرعت سایت داره نظر شما در باره این مورد چی هست

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 03 آبان 1395

بله همینطور هست، موارد زیادی هست که در زمینه برنامه نویسی باید رعایت بشه تا سرعت سایت بهبود پیدا بکنه.