چگونه مشکل کندی سرعت سرور و وبسایت را برطرف کنیم؟

سرعت سرور تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. سرعت اینترنت در سرعت پاسخگویی سرور موثر است. سرعت اتصال سرور به اینترنت در سرعت سرور موثر است. سخت افزار، نرم افزار همگی در تعیین سرعت سرور موثر هستند.

گاهی برنامه نویسی غلط یک سایت در سرور باعث میشود که کلیه منابع سرور صرف آن سایت شود. اصولا سرورها برای جلوگیری از بروز چنین حالتی به هر سایتی اجازه میدهند که تنها از مقادر مشخصی از ظرفیت سخت افزار استفاده کند.پهنای باند هر سرور محدود است و اگر کاربران یک سایت بیش از این پنهای باند داده رد و بدل کنند سرعت سرور کاهش می یابد.
سرعت سرور جزء عواملی است که هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم بر رتبه سایت موثر است. بنابراین توجه عمده ای در سئو بر روی سرعت سرور میشود. اصلا همه مقالات پیشنهاد می کنند که سرور خود را طبق پیشنهاد سئو کار سایت خریداری کنید. زیرا یک سئو کار حرفه ای سرورهای پرسرعت را بخوبی می شناسد.

در ایران شرکت های فراوانی هستند که خدمات اجاره سرور به سایت ها را انجام میدهند. بسیاری از آنها توان ارائه خدمات کلاد Cloud را نیز دارند که در آن سایت بجای آنکه روی یک سرور قرار داده شود روی چندین سرور بارگذاری میشود و از همه آنها قابل دسترس است. این روش سرعت بارگذاری سایت را بشدت بالا برده و درضمن زمان در درسترس بودن سایت را به 100 درصد نزدیک می کند.سرعت سرور تنها در حالتی که مشتری سرور اختصاصی خریده باشد قابل تغییر است. در آن حالت هم اغلب خود مشتری باید نسبت به خرید سخت افزار جدید و یا هر نیاز سرور برای افزایش سرعت اقدام کند. این مسئله یک حفره  بازاریابی عالی برای کسانی است که میخواهند در این زمینه کار کنند و بدنبال مزیت رقابیتی با رقبای کهنه کار خود میگردند.

یکی از موارد مهمی که افراد را نسبت به وبسایت شما دلسرد می‌کند زمان بارگذاری کند است؛ در اینصورت سایت شما می‌تواند باعث دور کردن کاربران شود. اگر شما مدت زمان زیادی را صرف کار بر روی کاربردپذیری (usability) و تجربه کاربری کرده‌اید، اما هنوز افراد زمان زیادی بر روی وبسایت شما نمی مانند؛ یکی از دلایل آن می‌تواند کندی سرعت وبسایت است. به عبارت دیگر علاوه بر طراحی و سادگی پیمایش (navigation) وبسایت، سرعت بارگذاری صفحات شما یکی از عوامل ضروری برای موفقیت وبسایت است.

در این مقاله یاد خواهیم گرفت که چگونه می‌توان مشکل کندی سرعت سرور و زمان بارگذاری سایت را رفع کرد و بنابراین عملکرد وبسایت را برای تعداد بازدیدکنندگان بیشتر و نرخ‌های تبدیل بالاتر بهبود بخشیم. 

رفع مشکل کندی سرعت وبسایت

موارد زیادی برای یک وبسایت وجود دارد که می‌توانند بر روی سرعت آن نقش داشته باشند. بنابراین مهم است که بررسی کنید چه مشکلاتی در وبسایت شما وجود دارد که باعث کندی سرعت آن شده است. در اینجا چند نکته را بیان می‌کنیم، می‌توانید با بررسی آنها متوجه شوید که علت سرعت پایین وبسایت شما از چیست.

  • تصاویر و فایل‌های خود را بهینه کنید: نیاز نیست که در وبسایت از تصاویر بسیار بزرگ استفاده کنید؛ به این دلیل که این فایل‌ها و تصاویر حجیم زمان بیشتری را برای بارگذاری می‌گیرند و بنابراین منجر می‌شوند سرعت بارگذاری وبسایت پایین بیاید. هنگامی که تصویری را در تم زمینه خود آپلود می‌کنید بارگذاری آن زمان می‌برد و این دلیلی است که سرعت وبسایت کاهش می‌یابد. بنابراین تنها تصاویری را آپلود کنید که لازم هستند و نیز اندازه آنها را بررسی کنید. در صورتی که حجم تصویر زیاد است تصویر را فشرده کنید؛ برای اینکار می‌توانید از  وبسایت‌ها و ابزارهای بسیاری که در اینترنت وجود دارند استفاده کنید و فشرده‌سازی تصویر را انجام دهید. بنابراین قبل از بارگذاری تصاویر، آنها را کوچکتر و یا فشرده کنید.
  • از استفاده جاوا در بالای صفحه اجتناب کنید: استفاده از افزونه های اجتماعی جاوا اسکریپت در بالای صفحه باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحات می شود. توصیه می شود اسکریپت‌های جاوا را مانند گوگل آنالیتیک در پایین صفحه به جای قرار دادن آنها در بالای صفحه بگذارید.
  • بر روی تم خوب سرمایه گذاری کنید: بارگذاری کند وبسایت همچنین به دلیل داشتن تصاویر، پلاگین یا ویجت‌های بسیار زیاد در تم‌ها می‌باشد. به همین دلیل است که باید قبل از اضافه کردن تم به وبسایت آنها را بررسی کنید و از تم‌هایی که دارای تصاویر و ویجت‌های زیاد هستند پرهیز کنید. 
  • حذف ویجت‌های غیر ضروری: ویجت‌ها بسیار مهم برای وبسایت هستند، اما استفاده بیش از حد آنها می‌تواند منجر به کندی سرعت وبسایت شود. بسیاری از افراد آیکون‌های زیاد شبکه‌های اجتماعی را بر روی وبسایت خود قرار می‌دهند، این امر منجر می‌شود زمان بارگذاری وبسایت بالاتر رود. بنابراین از اضافه کردن ویجت‌های غیر ضروری خودداری کنید. 
  • بهینه سازی سرور: عوامل متعددی از جانب سرور وجود دارد که می‌تواند بر روی عملکرد وبسایت تأثیر بگذارد. این عوامل شامل حجم ترافیک، داده‌هایی که سایت شما استفاده می‌کند و میزبان وب شماست. انتخاب یک خدمات میزبانی باکیفیت راه حلی است که می‌توان یک گام درست در این جهت بردارد. فشرده‌سازی نیز استراتژی مؤثری است که می‌تواند به طور قابل توجه سرعت بارگذاری سایت شما را ارتقا دهد. 

به طور کلی زمان پاسخ‌دهی سرور، مقدار زمانی است که یک سرور وب برای پاسخ دادن به یک درخواست از جانب مرورگر نیاز دارد. مهم نیست که چگونه صفحات وب شما برای سرعت بهینه شده باشند؛ اگر زمان پاسخ سرور شما کند باشد، صفحات شما به آهستگی نمایش داده می شوند. 
گوگل می‌گوید که باید زمان پاسخ سرور شما زیر 200 میلی ثانیه کاهش یابد.

چهار عامل هستند که زمان پاسخ سرور شما را تعیین می‌کنند که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم:

  • ترافیک وبسایت؛ میزان بارگذاری و ترافیک شبکه در ساعت‌های زمانی مختلف: در صورتی که ترافیک وبسایت زیاد باشد از منابع بیشتری استفاده می‌شود، یکی از راه‌ها برای مدیریت کردن کندی سایت‌هایی که دارای بازدید بالایی هستند ارتقای آنها از سرویس‌های اشتراکی به سرویس‌های اختصاصی است. 
  • استفاده از منابع (resources) وبسایت: اگر هر صفحه وبسایت شما از منابع کمتر استفاده کند می‌توانید زمان پاسخ سرور را بهبود بخشید و هزینه‌ای صرف نکنید. به طور متوسط تم وردپرس احتمالا استایل شیت‌های متعدد، اسکریپت‌های متعدد، و منابع دیگر را از سرور خود شما مانند تصاویر بارگذاری می‌کند. این بدان معناست که برای نمایش هر صفحه از وبسایت، احتمالا چندین بار از سرور وب شما استفاده می‌شود.
  • نرم‌افزار سرور وب: در صورتی که نرم‌افزار یا پیکربندی سرور خود را تغییر دهید احتمالا می‌توانید زمان پاسخ سرور را بهبود بخشید و هزینه‌ای صرف نکنید.
  • خدمات میزبانی وب: اگر کیفیت و دامنه میزبانی وب خود را بهبود دهید، زمان پاسخ سرور کاهش می‌یابد اما باید هزینه کنید؛ خدمات میزبانی، وبسایت را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد. به این دلیل که میزبانی جایی است که داده وبسایت بر روی آن ذخیره شده است. چنانچه اگر از شرکت‌هایی که خدمات میزبانی وب خوبی را ارائه نمی‌دهند خریداری کنید، در نتیجه منجر به کندی سرعت وبسایت شما می‌شود. بنابراین هنگامی که می‌خواهید میزبان خود را انتخاب کنید شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی را بررسی کنید و همچنین برنامه هاستینگی که شما قصد خرید آن را دارید ببینید برای وبسایت شما مناسب است یا خیر.

روش‌هایی برای رفع کندی سرور

  1. منابع سخت افزاری سرور و کیفیت آن: سروری که شما در حال استفاده هستید هرچه دارای خدمات میزبانی قوی‌تر و سخت‌افزار بهتری (مانند سی‌پی‌یو، رم، هارد، کیفیت هارد و غیره) باشد در نتیجه سرعت بارگذاری وبسایت افزیش می‌یابد، همچنین استفاده از سخت‌افزارهایی با کیفیت بالا و نیز پردازنده چند هسته‌ای قوی، به طور قابل توجهی باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت‌های روی سرور می‌شود.
  2. کیفیت پورت شبکه سرور: این مورد مخصوصا در صورتی که سایت پربازدیدی دارید بسیار مهم می‌باشد، به این دلیل که دائما پورت درگیر می‌باشد، هر چقدر پورت شبکه‌ای که سرور در مرکز داده یا دیتاسنتر توسط آن به اینترنت متصل شده و مقدار پهنای باند دیتاسنتر بیشتر باشد، سرعت وبسایت افزایش خواهد یافت.
  3. پیکربندی و تنظیم (کانفیگ) سرور: در صورتی که کانفیگ به درستی انجام نشود می‌تواند تا حد زیادی باعث به هدر رفتن منابع سرور شما شود. در اینصورت سرور نمی‌تواند از حداکثر توان خود استفاده کند. بنابراین با انجام کانفیگ صحیح و استاندارد، استفاده از سرورهای وب قوی، انتخاب و بهینه‌سازی سرورهای وب مهم و حذف سرویس‌های غیر ضروری به طور قابل توجهی سرعت سرور وبسایت افزایش خواهد یافت.
  4. سایت‌های میزبانی شده بر روی سرور بهینه شود: در صورتی که از اسکریپت‌های بهینه و مناسب استفاده شود باعث می شود تا حد زیادی فشار روی سرور کاهش یابد و بنابراین سرعت سایت و سرور افزایش می‌یابد.
  5. مانیتورینگ و بررسی وضعیت روزانه سرور: یکی از ضروری‌ترین و مهمترین کارها جهت افزایش عمکرد وبسایت، باخبر شدن از وضعیت سرور به طور لحظه‌ای است تا از سلامت سرور مطمئن شد. سایت‌هایی که پربازدید هستند مدیر سرور اختصاصی برای این کار دارند که وظایف آن شامل بررسی وضعیت روزانه سرور و رفع مشکلات آن می‌باشد. 

با انجام این موارد می‌توانید سرعت سرور را در بالاترین حد نگه دارید و مشتریان خود را راضی کنید. دلایل بسیاری وجود دارد که ممکن است سرعت وبسایت شما کند باشد اما بیشتر آنها همین دلایلی است که در بالا ذکر شد. این دلایل را بر روی وبسایت خود بررسی کنید و مشکل آن را پیدا کرده و آنها رفع کنید. نتیجه آن این است که می‌توانید افزایش سرعت بارگذاری وبسایت خود را ببینید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha