نرخ پرش یا بانس ریت (bounce rate) چیست؟

نرخ پرش سایت یا Bounce Rate چیست؟

نرخ پرش سایت یا Bounce Rate یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که به ترافیک سایت اشاره دارد. نرخ پرش سایت که معمولا با عدد نشان داده می‌شود، بیانگر درصد بازدیدکنندگانی است که وارد سایت می‌شوند و سپس سایت را ترک (bounce) می‌کنند. این عمل به معنی پرش مخاطب است که باعث می‌شود کاربر به سایت مشابه دیگری برود و ترجیح بدهد صفحه دیگری را ببیند. یکی از مشکلاتی که مدیران سایت‌ها با آن سر و کار دارند، بالا بودن نرخ پرش سایت است که به معنی از دست دادن مشتری‌های بالقوه است. پایین بودن bounce rate  از ویژگی‌های موفق یک سایت است و متخصصان سئو برای رفع این مشکل، راهکارهای مفیدی دارند. در این مقاله به علل پرش مخاطبان و آموزش کاهش این نرخ می‌پردازیم.

نرخ پرش سایت یا Bounce Rate

بانس ریت یا نرخ پرش سایت چگونه محاسبه می‌شود؟

گوگل برای محاسبه بانس ریت، به آمار نشست‌های (session) صفحات سایت نیاز دارد. گوگل نشست‌های هر صفحه را بر کل نشست‌های موجود سایت تقسیم می‌کند. نتیجه، عددی است که نرخ پرش را نشان می‌دهد. به بیان بهتر، نرخ پرش شامل تمام نشست‌هایی از سایت می‌شود که بازدید کاربران از یک صفحه را نشان می‌دهد. محاسبه این نرخ را می‌توانید به راحتی از طریق ابزار گوگل آنالیتیکس انجام دهید. در گوگل آنالیتیکس، تعداد بازدید از صفحات، زمان صرف‌شده در هر صفحه توسط کاربران، نرخ پرش و نرخ خروج در ستون‌های مجزا برای هر صفحه نشان داده می‌شوند و تحلیل را برای صاحبان سایت‌ها آسان می‌سازند.


پیشنهاد وب24 به شما مطالعه بلاگ "آموزش ابزار گوگل آنالیتیکس" می‌باشد.


نرخ پرش چه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهد؟

بالا بودن نرخ پرش می تواند نشان دهنده عدم کارایی محتوای وب سایت باشد. اما دلایل بسیار گسترده تری نیز می تواند داشته باشد. البته نرخ پرش تنها معیاری نیست که موفقیت یا عدم موفقیت محتوای سایت شما را نشان می دهد. باید روند نرخ پرش را در بازه های زمانی بررسی نموده و آن را به عنوان تنها یکی از معیارهای موفقیت یک صفحه خاص از سایت خود در نظر بگیرید. سایر معیارها می تواند شامل زمان متوسط حضور کاربر در یک صفحه از سایت، تعداد کاربرانی که تا انتهای یک صفحه از سایت شما را مطالعه کرده اند و ... باشد. به هر حال اگر هدف شما این است که بازدید کنندگان در سایت بمانند و از سایر صفحات آن نیز بازدید کنند؛ نرخ پرش می تواند راهنمای خوبی باشد.

نرخ پرش سایت و نرخ خروج سایت (Exit Rate) 

هنگامی که کاربر وارد سایت شما می‌شود و لندینگ پیج یا صفحه فرود را می‌بیند و هیچ حرکت بیشتری در سایت شما انجام نمی‌دهد، از نظر گوگل سایت دچار Bounce Rate شده است. گوگل این رفتار را با دقت شناسایی می‌کند و هر تعداد کاربری که این عمل را انجام دهند، بر نرخ پرش سایت شما اضافه می‌کنند. اما نرخ خروج سایت، با نرخ پرش کاملا متفاوت است. زمانی که bounce rate صورت می‌گیرد، کاربر بدون واردشدن به صفحه‌ای دیگر، از سایت خارج می‌شود؛ اما نرخ خروج تعداد دفعاتی را نشان می‌دهد که کاربران از یک صفحه بازدید کرده‌اند و سپس در انتهای session از آن صفحه خارج شده‌اند. بنابراین نرخ خروج، بازدید از صفحاتی را نشان می‌دهد که در آخرین نشست (session) اتفاق افتاده است.

بانس ریت

علل اصلی بالا بودن نرخ پرش سایت چیست؟

عوامل مختلفی برای بالا بودن نرخ پرش وجود دارد، از جمله:

  • تبلیغات: تبلیغات غیرهدفمند باعث افزایش نرخ پرش سایت شما می‌شود.
  • شبکه‌های اجتماعی: اغلب اوقات عضویت کاربران در شبکه های اجتماعی باعث ریزش مخاطب می‌شود. گوگل آنالیتیکس این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • جذاب نبودن محتوا: تولیدمحتوای نامناسب یا غیرجذاب، موجب از دست دادن بخش بزرگی از بازدیدکنندگان سایت خواهد شد.
  • نرخ پرش بالای موبایل: بیشتر ورودها از طریق تلفن همراه انجام می‌شود. رسپانسیو نبودن سایت موجب خروج زودهنگام کاربران از سایت می‌شود؛ در نتیجه بانس ریت افزایش پیدا می‌کند.
  • ربات‌های اسپم: برخی ربات‌های اسپم وارد سایت‌ها می‌شوند و مطالب سایت‌ها را می‌دزدند و در سایت‌های اسپم منتشر می‌کنند. گاه این ربات‌ها توسط گوگل آنالیتیکس شناسایی می‌شوند.
  • تجربه کاربری نامطلوب: عدم برقراری ارتباط خوب با سایت، موجب خروج کاربران از سایت شما خواهد شد.

آیا بالا بودن نرخ پرش، همیشه بد است؟

در یک کلام، نه. خوب یا بد بودن آن به هدف سایت بستگی دارد.

به عنوان مثال، ممکن است مخاطبان شما به دنبال بررسی سریع یک شماره تلفن یا چیز دیگری باشند. در این صورت اگر سایت امکان دسترسی سریع کاربران به این اطلاعات را فراهم آورد، کاربران پس از دسترسی به اطلاعات مورد نظر خود سریعاً سایت شما را ترک می کنند که باعث افزایش نرخ پرش می شود و این نشانه بدی نیست. اما برای یک سایت مجله آنلاین هدف این است که کاربران زمان طولانی تری را در وبسایت باقی بمانند و مطالب بیشتری را مطالعه کنند. پس این که کاربران سریعاً سایت را ترک کنند، نشانه خوبی نیست و به این معناست که این وبسایت به نیازهای آن ها پاسخ نداده است.

بانس ریت مهم‌تر است یا نرخ خروج؟

نرخ پرش معیاری است که معمولا بازاریابان از آن استفاده می‌کنند تا میزان مطلوب بودن سایت و محتوا را توسط بازدیدکنندگان بسنجند. صاحبان سایت می‌خواهند که کاربران با محتوا و سایت درگیر شوند و نرخ پرش به آن‌ها اطلاعات مفیدی درباره کارآمد بودن صفحات می‌دهد. گاه از طریق همین نرخ می توان دریافت که کدام صفحات به تغییر نیاز دارند؛ با این حال نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که کدام یک بر دیگری اولویت دارد؟ گاه نرخ خروج بالا بد نیست، اما زمانی می‌تواند به سایت و کسب‌و‌کار آسیب برساند که در وسط مسیر سفر کاربر قرار داشته باشد. مثلا هنگامی که کاربر در حال خرید از فروشگاه آنلاین پوشاک است، از این صفحه خارج شود. در این حالت نرخ خروج بالا تهدیدی برای کسب‌و‌کار شما به حساب می‌آید. پیشنهاد متخصصان سئو انجام آزمایش A/B است تا مطمئن شوید صفحه‌ای که طراحی کرده‌اید، شما را به نتیجه موردنظر می‌رساند. هم‌چنین گزینه‌ای مانند Google Optimizer نیز برای استفاده شما مفید خواهد بود.
نکته‌ی دیگری که باید در تحلیل نرخ پرش سایت در نظر گرفته شود، این است که نرخ پرش صفحات مختلف سایت با یکدیگر متفاوت است، بنابراین می‌توانید با توجه به استراتژی بازاریابی، در ابتدا نرخ پرش کل سایت و سپس نرخ پرش و نرخ خروج صفحات را به صورت تفکیک شده تحلیل و بررسی کنید.

بالا بودن نرخ پرش سایت

چه عددی برای بانس ریت مناسب است؟

متاسفانه معیار دقیقی برای یک نرخ پرش خوب وجود ندارد و نمی‌توان حکمی کلی برای میلیاردها صفحه اینترنتی صادر کرد. نرخ پرش تا حد زیادی به نوع سایت، نوع کسب و کار، جامعه هدف و نوع مخاطبان مربوط می‌شود. واژه خوب طیف وسیعی از معانی را در بر می‌گیرد که می‌تواند شامل نوع صفحه، منبع ترافیک و … باشد. مثلا اگر در سایت مقاله باارزشی دارید که به طور خاص به یک سوال پاسخ می‌دهد و منشا اصلی هدایت ترافیک و جستجوی ارگانیک به سایت شماست، نرخ پرش این سایت می‌تواند چیزی حدود 90 درصد باشد اما این نرخ پرش لزوما بد نیست چون می‌تواند به این معنی باشد که کاربران دقیقا به دنبال چیزی هستند که جستجو کرده‌اند و نیازی ندارند تا از صفحات دیگر سایت بازدید کنند. برعکس، اگر یک صفحه نرخ پرش کمی داشته باشد، لزوما خوب نیست، چون شاید تجربه کاربری ضعیفی داشته باشد.

هاب اسپات، پژوهش گسترده‌ای روی سایت‌های صنایع انجام داده است و عواملی را که در نرخ پرش سایت موثر بوده‌اند شناسایی کرده‌ است:

  • ۶۰-۴۰ درصد محتوای وبسایت؛
  • ۳۰ -۵۰ درصد سایت‌های  lead generations
  • ۷۰-۹۰ درصد بلاگ اسپات‌ها
  • ۲۰-۴۰درصد سایت‌های فروشگاهی
  • ۱۰-۳۰ درصد سایت‌های تجارت الکترونیکی
  • ۷۰-۹۰ درصد صفحات فرود.

نرخ پرش و نرخ تبدیل (conversion) چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

نرخ تبدیل، معیاری در سئو است که موفقیت کمپین تبلیغاتی را می‌سنجد. نرخ تبدیل مطلوب عددی بین 3 تا 6 درصد است و سایر درصدها نسبت به این بازه، سنجیده می‌شوند. در واقع نرخ تبدیل ارتباطی با نرخ پرش ندارد. نرخ تبدیل شامل افرادی می‌شود که دقیقا کاری را که از آنها خواسته‌‌اید، انجام داده‌اند. درحالی که نرخ پرش، بازدیدکننده‌های زیر 30 ثانیه را نشان می‌دهد که اصلا با سایت شما درگیر نشده‌اند. بنابراین از یک طرف زمانی که bounce rate کاهش پیدا می‌کند، نرخ تبدیل بالا می‌رود و از طرف دیگر، بهینه‌سازی نرخ پرش موجب متقاعد شدن بیشتر افراد می‌شود تا با سایت شما درگیر شوند. بهینه‌سازی نرخ تبدیل نیز به این معنی است که افرادی که با سایت شما درگیر شده‌اند، هدفی را که برایشان در نظر گرفته‌اید، انجام بدهند. اما فراموش نکنید که کاهش نرخ پرش و افزایش نرخ تبدیل، دو موضوع کاملا متفاوتند.

ارتباط بین نرخ پرش و سئو

از لحاظ تئوری، نرخ پرش فاکتور مهمی برای رتبه بندی است زیرا نشان دهنده میزان ارتباط صفحه فرود شما با عبارت مورد جستجوی کاربران است اما در عمل هنوز هم جای بحث وجود دارد. به هر حال نرخ پرش چه فاکتوری برای رتبه بندی باشد و چه نباشد؛ مطمئناً برای گوگل نشانه ای است از کیفیت محتوای وبسایت شما.
به طور خلاصه، فاکتور نرخ پرش این گونه عمل می کند:
  • اگر کاربری بر روی سایتی در نتایج جستجو کلیک کند و سپس مدتی در آن سایت بماند، این نشان می دهد که این وبسایت با عبارت مورد جستجو مرتبط بوده و هدف خود را به انجام رسانده است. بنابراین گوگل این وبسایت را در رتبه بهتری قرار خواهد داد.
  • اگر کاربری بر روی یکی از نتایج جستجو کلیک کند و سپس بلافاصله به صفحه نتایج جستجو برگردد (یا بر روی وبسایت دیگری کلیک کند)، این نشان می دهد که این سایت برای کاربر مفید نبوده و بنابراین این سایت رتبه خوبی را در مورد عبارت مورد جستجو کسب نخواهد کرد.
البته همان طور که پیش از این توضیح دادیم، نوع سایت نیز در چگونگی تاثیر این فاکتور، دخیل است.

خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس با کدنویسی اختصاصی


چگونه نرخ پرش را کاهش دهیم و بازدید کنندگان را به مدت طولانی تری در وب سایت خود نگه داریم؟

تنها راه برای کاهش نرخ پرش، افزایش میزان درگیری (engagement) کاربر با صفحه است. معمولا دو مسیر ترافیک سایت و محتوای صفحه برای سنجش نرخ bounce rate  وجود دارد.
اغلب مواقع، سایت‌ها ترافیک خوبی را جذب می‌کنند، اما نرخ پرش بالایی دارند. این پدیده ناشی از متناسب نبودن انتظار کاربران با آن چیزی است که به آنها عرضه می‌شود. در این حالت باید بررسی کنید که آیا ترافیک سایت شما برآمده از تبلیغ یا طرح ویژه‌ای است که در نظر گرفته‌اید؟ اگر این طور است، باید محتوای سایت را بهبود بدهید تا رضایت کاربران تامین شود. مهم‌ترین عوامل دخیل در کاهش نرخ فرار کاربران به این ترتیب است:
•    تحلیل و بررسی: یکی از راه‌های کاهش نرخ پرش، تغییر دادن عواملی است که در محاسبه این نرخ دخیل بوده‌اند. نرم‌افزارهایی مانند گوگل انالیتیکس بر اساس فاکتورهایی مشخص، کاربران و رفتارشان را می‌شمارند و قادرند رفتارشان را تحلیل کنند بنابراین گوگل آنالیتیکس بهترین ابزاری است که می‌توانید با استفاده از  آن، میزان bounceها را کنترل کنید.
•     استراتژی محتوا: اگر قصد دارید سطح تعامل بازدیدکنندگان را افزایش بدهید، بهترین کار برجسته کردن و استفاده از محتوایی است که فکر می‌کنید بیشترین میزان ترافیک ارگانیک را به سایت شما هدایت می‌کند. باشناسایی این نوع محتوا، می‌توانید مناسب‌ترین نوع محتوا را برای وبسایتتان انتخاب کنید برای مثال، اگر سایتی در حوزه تجارت الکترونیک دارید، می‌توانید بهترین و پرطرفدارترین خدماتتان را در معرض دید کاربران قرار دهید. در صورت امکان، تمام محتواها باید شامل عنوان، تصویر و توضیحاتی که موجب کلیک کردن شوند(CTR)، باشند.
اگر درصد قابل توجهی از ترافیک سایتتان مربوط به مشتریان همیشگی شما می‌شود، بهترین راه برای کاهش نرخ پرش سایت، آپدیت محتوای جدید است. کاربران وفادار و مخاطبان همیشگی جذب محتواهایی خواهند شد که جدید هستند و به موقع منتشر می‌شوند. بدین ترتیب میزان تعامل کاربران با سایت شما افزایش پیدا می‌کند.
•    طراحی سایت و کاربرپسندبودن (Usability): طراحی جذاب سایت، باعث جلب توجه کاربران و هدایت آن‌ها به سمت هدفی خواهد شد که از پیش در نظر داشتید. بهبود گرافیک، استفاده از کنتراست رنگی خوب، تغییر فونت، تنظیم فاصله بین سطور و به طور کلی اصلاح رابط کاربری، کاربران بیشتری را جذب خواهد کرد. طراحی سایت باید طوری باشد که کاربران اطلاعات موردنظرشان را به راحتی پیدا کنند. همچنین نقشه سایت و منوها باید به درستی بخش‌های مختلف سایت را به کاربران معرفی کنند. همچنین استفاده از بردکرامب‌ ها برای هدایت بهتر کاربران امتیاز ویژه‌ای برای شما خواهد داشت.
سایت‌های تعاملی کاربرپسندتر از سایت‌های معمولی هستند و با توجه به اینکه اغلب جستجوهای اینترنتی از طریق تلفن همراه انجام می‌شود، طراحی رسپانسیو سایت، موجب کاهش bounce rate خواهد شد. منوها و تصاویر باید با سایر دستگاه و اندازه صفحه نمایش تطبیق پیدا کنند. بنابراین باید برای طراحی صفحات خود، از فرمت‌های رسپانسیو استفاده کنند.
یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های کاربردی که باعث کاهش نرخ پرش سایت می‌شود، بالا بردن سرعت لود شدن صفحات سایت است. مطالعات نشان می‌دهد که کاربران از صفحاتی که دیر لود می‌شوند، فراری‌اند. ابزارهای مختلفی برای سنجش زمان بارگذاری صفحات وجود دارد.
فراموش نکنید که حذف تبلیغات پاپ آپ یا دیگر عناصر اضافی، در کاهش نرخ پرش سایت موثر است. در هر مرحله، انجام آزمایش A/B شما را از بهبود اصلاح سایت مطمئن می‌سازد.
•     بازاریابی: یکی از مهم‌ترین کارها در کاهش نرخ پرش، مقایسه این نرخ در شبکه‌های اجتماعی است که منبع اصلی ترافیک سایت شما هستند. اگر یکی از کانال‌ها نرخ پرش بالاتری نسبت به دیگر شبکه‌ها داشته باشد، باید زمانی را به تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد آن اختصاص دهید. مثلا اگر بازدیدکنندگان اغلب از طریق تبلیغات وارد سایت می‌شوند، باید اطمینان حاصل کنید که به محض ورود، محتوای مرتبط با تبلیغات را می‌بینند. به طور کلی، هماهنگ کردن کلمات کلیدی با محتوای سایت، از مواردی است که کاربران زیادی را به سایت شما می‌کشاند. بهتر است به غیر از کلمات کلیدی عمومی، از کلمات کلیدی مشخص‌تر استفاده کنید تا این ترافیک را به ترافیک موثرتر تبدیل کنید.

کاهش نرخ پرش

موارد موثر در کاهش نرخ پرش عبارتند از :

۱) سرعت بارگزاری وب سایت 

حتما برای شما پیش آمده که وارد سایتی شوید و منتظر لود شدن صفحه باشید اما آنقدر این زمان کند عبور میکند که شما میلی ندارید آن صفحه را نگه دارید. خوب باید بدانید با سرعت هایی پایینی که ما مشغول کار با آن هستیم واقعا در صبر و حوصله نمیگنجد که منتظر بمانید و در این حالت عده کمی صبوری میکنند و عده ایی دیگر سایت را ترک میکنند. باید میزبانی وب سایت خود را مورد بررسی قرار دهید و همچنین عکس ها و ویدئو ها را حدالمقدور به پایین ترین حجم ممکن برسانید تا سرعت لود سایت کاهش یابد.

۲) اضافه کردن لینک داخلی به محتوا

به صفحات دیگر سایت خود که فکر می کنید مخاطبان به آن ها علاقه مند هستند نیز فکر کنید و از میان محتوای خود به آنها لینک بدهید. البته این صفحات باید با هم مرتبط باشند، با انجام این کار به کاربران اجازه می دهید که به بخش های مختلف سایت شما دسترسی داشته باشند.

۳) تاثیر عناصر گرافیکی وب سایت

گرافیک وب ساتتان را باید جوری طراحی کنید که در نگاه اول کاربر متوجه شود دقیقا به دنبال آن بوده است و با ورود به سایت این حالت باید در او ایجاد شود که آدرس را درست آمده و خوب به نوعی با کاربری سات متناسب طراحی شده در نظر بگبربد که اگر خانمی به دنبال لوازم آرایشی بگردد و وارد سایتی مرتبط با موضوع شود اما به لحاظ بصری از رنگی صنعتی یا خنثی استفاده شده باشد قطعا حس خوشایندی را به خود نمیگیرد.

۴) هماهنگی و سازگاری و منعطف بودن

درست است تکنولوژی ها روز به روز در حال افزایش است اما بدین معنی نیست که همه کاربر های اینترنتی خود را به روز میکنند ممکن است عده ایی هنوز از مرورگرهای قدیمی استفاده کنند باید وب سایت خود را با همه مرورگرها سازگار کنید.

۵) تیتر و عنوان مرتبط

کاربر شما در سایت دنبال هدفش گشت و گذار میکند و با رسیدن به تیتری که برای او رسیدن به هدفش را تداعی میکند خوشحال کننده است ولی در این بین با مطالعه متون احساس می کنند تیتر همخوانی درستی با محتوا ندارد همین امر سبب میشود که سایت را ترک کند.

۶) خلاقیت و ایجاد هیجتن در تیتر ها و عنوان ها

عنوان‌ها و سرتیترها علاوه بر مرتبط بودن باید جذاب هم باشد تا مخاطب را به خواندن و در نهایت انجام عملی ترغیب کند.همیشه خلاقانه عمل کنید مثلا یک سایت آشپزی میتواند برای یک محتوای خود دونوع تیتر درست کند یک  اینکه دستور غذای قیمه بصورت کامل و دو اینکه قیمه را بصورت مجلسی یاد بگیرید. کدام یک از این دو عنوان برای شما جذابیت دارد؟

۷) تصاویر کامل

اگر سایتی فروشگاهی دارید و میخواهید محصولی ارائه دهید باید به صورت شگفت انگیز در دید مخاطب تاثیر بگذارید؛ یعنی از آن محصول اطلاعات کامل تصویری قرار دهید تا او مصمم به خرید شود.

۸) قرار دادن فراخوان برای عمل

اگر صفحه فرود شما فاقد فراخوان برای عمل (call to action) باشد یا در جای مناسبی قرار نگیرد. کار سختی برای نگه داشتن کاربر در سایت دارید. این فراخوان می تواند به صورت یک دگمه یا بنر یا حتی لینک باشد. در نظر داشته باشید که صفحه ی فرود باید مرتبط با محتوای فراخوان باشد. به عنوان مثال اگر در سایدبار سایت خود بنری برای دانلود رایگان کتاب الکترونیکی سئو قرار داده اید ولی کار بر با کلیک روی آن به صفحه ی اصلی سایت هدایت شود نرخ پرش افزایش خواهد یافت.

۹) عدم شلوغی و پیچیدگی صفحه

کاربری که وارد صفحه شلوغ می شود دچار تشویش می شود و ممکن است احساس کند وارد سایتی شده است که یکپارچگی ندارد و سخت به هدفش می رسد بر همین اساس سایت را می بنند. سعی کنید با گرافیکی ساده و زیبا بیننده را تحت تاثیر قرار دهید از رنگ های زننده و چشم زن استفاده نکنید.

۱۰) متن با خوانایی بالا

سعی کنید متونی که در سایت قرار می دهید به پاراگراف های کوچک تقسیم کنید تا میزان خوانایی بالایی برای مخاطب داشته باشد و او بتواند با آن صفحه ارتباط برقرار کند . 

 11) محتوای مرتبط و محبوب

هر کاربر به دلیلی وارد سایت شما می شود و هنگامی که نیاز او برطرف شد سایت را ترک می کند. شما باید به او دلیلی برای ماندن در سایت بدهید.در زیر مطالب و ساید بار صفحات سایت خود مطالب مرتبط و محبوب را قرار دهید. ممکن است مخاطب روی آن ها کلیک کند. این موضوع برای سایت هایی که از طریق تبلیغات کلیکی کسب درآمد می کنند مانند مجلات اینترنتی بسیار مهم است.

12) آدرس های سرراست بدهید

یک منو که شامل صفحات اصلی است را همیشه در دید مخاطب قرار دهید که باعث نشود در سایت شما گم شود و هر لحظه که اراده کند وارد صفحه اصلی شود و تعیین مسیر کند.

13) به‌روز بودن محتوا

محتوای سایت را باید برای زنده نگه داشتن وب سایت به روز نگه دارید و مطالب قدیمی را ویرایش کنید. مردم به دنبال اطلاعات به روز هستند.

14) محدودیت‌های فنی

اگر صفحه‌ی شما برای معرفی و نمایش کارِ محصول متکی به ویدیوی فلش است، دقت کنید که آیا مطمئنید مخاطب هدف‌تان می‌تواند آن را ببیند؟ گاهی شبکه‌ی شرکت‌ها محدود شده و این نوع محتوا را مسدود می‌کند، یا از آن مهم‌تر اساسا سرعت و ترافیک اینترنت کاربر کشش پخش ویدیو ندارد. اگر کاربر به کادر خالی بربخورد یا ویدیو کند و با وقفه‌ی بسیار پخش شود یا ترافیک کاربر را بخورد، ممکن است صفحه را ترک کند.

15) قسمت جستجو را در سایت اضافه کنید

کاربرها اغلب وقتی چیزی را که می‌خواهند بلافاصله پیدا نکنند، آن را جستجو می‌کنند. فراهم آورن کادر جستجوی خوب در کاهش نرخ پرش بسیار موثر است. مثلا بتوانند بر اساس صفت در محصولات شما جستجو کنند.

16) نظریات مشتریان

در وب سایت خود حتما قسمتی را اختصاص دهید به گواهی حسن انجام کارها و نظریات مشتریانتان، این عمل باعث میشود کاربر حس معتمد تری به سایت و خدمات شما پیدا کند.

17) سوالات اضافه

اگر در حال ثبت نام کاربری هستید لطفا از او فیلد های اضافه نخواهید و وارد حریم های شخصی وی نشوید. سوال های کلیدی و کوتاه نتیجه بهتری برای شما در بر خواهند داشت و پرسیدن سوالات زیاد از کاربر و قرار دادن فیلدهای اضافه باعث میشود کاربر از سایت شما خارج شود و از ثبت نام منصرف شود.

18) از صفحه محصول فراتر بروید

گاهی مشتری وارد صفحه فرود می شود اما هنوز آمادگی خرید ندارد و از سایت خارج می شود. در این مواقع بهتر است به صفحاتی مثل راهنمایی استفاده از محصول، صفحه ی نظرات مشتریان و سایر صفحات مرتبط لینک بدهید. شاید بازدید کننده با ماندن در سایت تصمیم قطعی برای خرید بگیرد. 

19) بازشدن لینک های خروجی در صفحه جدید

باز شدن لینک های خروجی در همان صفحه از سایت شما به این معنی است که کاربر باید برای برگشت روی دگمه ی بازگشت کلیک کند. این موضوع از لحاظ تجربه ی کاربری بسیار آزار دهنده است و نرخ پرش را افزایش می دهد.

جمع بندی

در این مقاله با بانس ریت که یکی از مهم‌ترین اصطلاحات حوزه دیجیتال مارکتینگ است، آشنا شدیم. اکنون می‌دانیم که عوامل متعددی از جمله تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی، طراحی نامطلوب سایت و… می‌توانند موجب افزایش نرخ پرش بازدیدکنندگان شوند و بر نرخ تبدیل و بهینه سازی سایت، تاثیری منفی بگذارند. یکی از راه های بسیار آسان برای مقابله با این پدیده، بازاریابی است. بدین ترتیب خواهید توانست از طریق تبلیغات هدفمند، تهیه استراتژی محتوای کارآمد، بهبود طراحی سایت، bounce rate و... سایت خود را کاهش دهید.

faq

نرخ پرش سایت یا Bounce Rate بیانگر درصد بازدیدکنندگانی است که وارد سایت می‌شوند و سپس سایت را ترک می‌کنند.

گوگل نشست‌های هر صفحه (session) را بر کل نشست‌های موجود سایت تقسیم می‌کند. نتیجه، عددی است که نرخ پرش را نشان می‌دهد. 

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
سعید
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 06 آذر 1397

این مورد رو بر چه اساس میگید؟ تجربه یا منبع داره این مقاله؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 11 آذر 1397

سلام دوست عزیز

هم بر اساس تجربه و بر اساس منابع معتبر. برای مطالعه منابع انگلیسی کافیه reduce bounce rate on website  رو سرچ کنید.

خانه هوشمند
ارسال شده در : چهارشنبه 12 اردیبهشت 1397

سلام. میزان پرش سایت رو از کجا باید ببینم؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 15 اردیبهشت 1397

با سلام

این اطلاعات در حساب گوگل آنالیتیکز که یک ابزار آمارگیر شرکت گوگل هست قابل دیدن هست, و به طور کلی ابزارهای آمارگیر حرفه ای معمولا بخشی به نام نرخ پرش یا bounce rate  دارند.