پنالتی گوگل چیست؟ | تشخیص پنالتی شدن سایت توسط گوگل

چه زمانی پنالتی گوگل رخ می دهد؟

پنالتی گوگل زمانی رخ می دهد که یکی از الگوریتم های گوگل فعالیت سایت شما برای رسیدن به رتبه های بالای گوگل را غیر قانونی تشخیص دهد. به این ترتیب سایت شما رتبه خود در گوگل را از دست داده و در وب مستر به شما اطلاع داده می شود که به چه دلیل سایت شما از نتایج جستجو حذف شده است. برای خروج از گوگل پنالتی شما باید به کارشناسان گوگل یک پیام بدهید و توضیح دهید و آنها را قانع کنید که سایت شما از راه های غیر قانونی استفاده نکرده است. توجه داشته باشید که این پیام ها توسط کارشناسان گوگل بررسی و صحت مطالب آن بررسی می شود. وب سایت هایی که از طرف گوگل شامل جریمه می شوند و اسپم می شوند، با توجه به نوع جریمه شدن اتفاقات خاصی برای آنها می افتد. به عنوان مثال سایتی که از طرف الگوریتم پنگوئن اسپم شناخته شده است، ممکن است از نتایج گوگل به ازا کلمه کلیدی که لینک های اسپم ورودی دریافت کرده است، حذف شود. همچنین سایت هایی که از طرف پاندا و سایر الگوریتم های ضد اسپم جریمه می شوند، پیام گوگل را مبنی بر manual action دریافت می کنند و باید مشکل را برطرف کرده و به گوگل پاسخ دهند. در ادامه این مقاله به نکات مختلف در مورد پنالتی گوگل می پردازیم و به شما توضیح خواهیم داد که چگونه می توانید سایت خود را از پنالتی گوگل خارج کنید.

پنالتی گوگل چیست

پنالتی گوگل چیست؟

یکی از راه های جلوگیری از پنالتی شدن در گوگل رعایت قوانین گوگل است.الگوریتم های گوگل نباید فعالیت های سایت شما را غیر قانونی تشخیص دهند. گوگل در واقع سایت هایی که از روش های نادرست و فریب آمیز به دنبال بهبود رتبه خود هستند را شناسایی کرده و آنها را جریمه می کند، در درجه اول است بهتر است با الگوریتم های ضد اسپم گوگل آشنا شویم، برخی از این الگوریتم ها عبارتند از :

الگوریتم های گوگل و گوگل پنالتی

پنالتی گوگل با الگوریتم گوگل پاندا

الگوریتم پاندای گوگل مطمئن می شود که محتوای سایت شما با ارزش است. این الگوریتم درست مانند یک پاندای واقعی که ماهی های درشت را تشخیص می دهد. محتوای سایت شما را بر اساس تعداد کلمه و نسبت کلمه به تگ های HTML و همچنین برای کپی نبودن محتوا بررسی می کند. اگر سایت شما از این سنجش سر بلند بیرون بیاید مشکلی نخواهید داشت. در غیر این صورت ممکن است با پنالتی شدن روبرو شوید.

پنالتی گوگل با الگوریتم گوگل پنگوئن

سایت های اسپم و سایت هایی که برای تبلیغ سایر سایت ها ایجاد شده اند. توسط الگوریتم پنگوئن شناسایی می شوند. این الگوریتم مسئول پی گیری لینک های ورودی و خروجی به یک سایت است. لینک هایی ناگهانی بیش از حد می تواند شما را با پنالتی شدن در گوگل روبرو کند.

پنالتی گوگل با الگوریتم مرغ مگس خوار

این الگوریتم ارتباط بین محتوا و کلمات کلیدی را بررسی می کند. ساز و کار این الگوریتم به این صورت است که: اولین کلمه کلیدی شما را بعنوان کلمه کلیدی اصلی در نظر گرفته و سپس تعداد تکرار کلمه کلیدی در محتوا را می شمارد. الگوریتم مرغ مگس خوار به ازدیاد بیش از حد کلمات کلیدی در متن هم حساس است. در صورتی که در متنی تعداد کلمه کلیدی کم و یا بیش از حد از استفاده شده باشد. متن را اسپم تشخیص می دهد.

خروج از گوگل پنالتی

راهکار های اصولی برای جلوگیری از پنالتی گوگل

در بالا گفتیم که برای جلوگیری از پنالتی شدن در گوگل باید الگوریتم های گوگل را بشناسیم. حالا ما با اصول کلی کار با الگوریتم های گوگل آشنا شدیم، برای جلوگیری از پنالتی شدن سایت بر اساس این الگوریتم ها چه باید کرد؟

تاثیر محتوای سایت در پنالتی شدن در گوگل

اگر بخواهیم در یک جمله نحوه نوشتن محتوای مناسب را برای سایت توضیح دهیم باید بگوییم که: محتوایی بنویسید که کاربر واقعی علاقه مند به خواندن آن باشد. این جمله بظاهر ساده تمام قواعد محتوا گذاری را تعیین می کند. برای تهیه محتوای مناسب باید یک استراتژی محتوا داشته باشیم. اما استراتژی محتوا چیست؟ استراتژی محتوا راهکاری است که شما برای سایت خود ایجاد می کنید، و طی آن راهکار، مشخص می کنید که هر محتوایی که برای سایت ایجاد می شود. باید دارای چه خصوصیاتی باشد. مثلا تعیین می کنید که مطالبی که در یک سایت تبلیغ مبلمان قرار میدهید به صورت آموزش های ساده و کاربردی نگهداری از مبلمان، توضیح کیفیت بخش های مختلف بصورت عامه فهم و... باشد. به این ترتیب هر کسی برای این سایت مطلبی تهیه کند. می داند باید مطلب خود را در چه چارچوبی بنویسد.

محتوای سایت باید ارزش خواندن داشته باشد. گوگل محتوای کوتاه را فاقد ارزش خواندن میداند و کاربر محتوای بلند را فاقد ارزش خواندن میداند. با این تناقض چه باید کرد؟ گفتیم که باید طرف مخاطب واقعی را بگیریم ولی از طرفی حجم کم مطالب سایت ممکن است به پنالتی شدن سایت ما بی انجامد. یکی از راه ها این است که خلاصه ای از مطلب را در مقدمه مقاله بیاورید. اصولا در مقاله نویسی حرفه ای هم ما یک خلاصه از مقاله را در ابتدا ارائه میدهیم. همین راهکار می تواند این تضاد را در وب حل کند. مخاطب واقعی شما که علاقه ای به خواندن متن بلند ندارد با خواندن همان خلاصه مطلب را دریافته و بسراغ دیگر مطالب سایت می رود. مخاطبی که بخواهد تمام متن را بخواند هم براحتی تمام متن را مطالعه می کند. گوگل هم به مقاله پرحجم مد نظر خود می رسد. یکی از نکاتی که بارها در باره محتوا گفته ایم ویرایش مجدد مقاله برای مخاطب واقعی است. اغلب محتوا نویسان وب وسواس کلمه کلیدی دارند. بنابراین در انتها مقاله را بازخوانی کنید و مطمئن شوید به کاربردن کلمات کلیدی خوانایی مقاله را کاهش نداده باشد.

پنالتی شدن سایت توسط گوگل در اثر بک لینک ها

ما از تاثیر بک لینک در سئو آگاهیم و از طرفی همه ما سایت هایی که با بک لینک های بی ربط در گوگل رتبه گرفته اند را دیده ایم. گوگل سعی دارد که سایت هایی که در رتبه های بالا قرار دارند. از نظر کاربر واقعی جذاب و پر محتوا باشند. یکی از شرط هایی  که گوگل برای جذابیت واقعی یک سایت چک میکند. اسپم نبودن سایت است. محتوای حجیم می تواند متنی بی سر و ته و بدون خواننده واقعی باشد. با توجه به هزینه های بالای راه اندازی و نگهداری سایت. قطعا صاحبان سایت از راه اندازی سایت هدفی داشته اند. لینک های خارجی یکی از مهمترین عواملی است که گوگل با کمک آن اسپم بودن سایت را تشخیص می دهد. اگر سایت شما بسیار پرمحتوا و پر مخاطب باشد. ولی میزان ماندگاری مخاطب در سایت شما کم و تعداد بک لینک خارجی شما زیاد باشد. سایت شما از نظر گوگل اسپم تشخیص داده شده و از نتایج گوگل حذف می شود. تعداد زیاد بک لینک خارجی میتواند برای یک سایت در حکم مرگ آن باشد. برای پرهیز از تاثیر منفی الگوریتم گوگل پنگوئن بهتر است تا قبل از ایجاد محتوا های کاربر پسند و افزایش تعداد بازدید سایت از لینک دادن خارجی بپرهیزید. پیشنهاد ما عدم دادن لینک خارجی تا رسیدن به رتبه الکسای زیر یک میلیون و رسیدن به رتبه صفحه نخست برای ده کلمه دو حرفی است. بهتر است از ایجاد RSS های خارجی در سایت هم در تا رسیدن به این سطح بپرهیزید.

پنالتی گوگل در اثر میزان ارتباط محتوا با کلمات کلیدی

گوگل فوق العاده هوشمند است مثلا کلماتی مانند روتوش عکس، ادیت تصویر، حذف نویز از عکس، رنگ کردن مو بصورت دیجیتال با کلمات آموزش فتوشاپ و آموزش عکاسی مرتبط تشخیص داده میشوند. بنابراین برای جریمه نشدن توسط گوگل کافیست که عناوین داخل سایت با کلمه کلیدی سایت واقعا مرتبط باشد. نیازی به رعایت هیچ مورد دیگری برای جریمه نشدن نیست. ولی برای گرفتن رتبه بهتر در گوگل بهتر است عین کلمه کلیدی اصلی سایت در ابتدای عناوین بکار رفته باشد.

پنالتی گوگل را چگونه تشخیص دهیم؟

اگر سایت ما ناگهان از صفحه نتایج جستجوی گوگل حذف شد چگونه مطمئن شویم که مشکل از پنالتی شدن سایت است؟ یکی از بهترین راه ها ثبت سایت در گوگل وب مستر است. با ثبت سایت در وب مستر اطلاعات مفیدی از سایت دریافت می کنید، که به مدیریت سایت کمک خواهد کرد. اگر سایت با گوگل پنالتی مواجه شده باشد براحتی میتوانید در گوگل وب مستر این مسئله را متوجه و رفع کنید. مت کاتس در یوتیوب ویدئویی برای نحوه تشخیص پنالتی شدن در گوگل ارائه داده است. امکان ارائه همه آن در این مقاله ممکن نیست این ویدئو توسط سایت https://support.google.com به عنوان رفرنس در زمینه وب مستر Manual ارائه گردیده است و قطعا منبع قابل استنادی است. بطور خلاصه میتوانیم بگوییم برای اینکه متوجه پنالتی شدن سایت خود در گوگل بشوید مراحل زیر را طی کنید. این مراحل هنگامیکه یک دامنه جدید خریده اید نیز باید انجام شود:

  • ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
  • از پنل سمت چپ کلیک روی گزینه search traffic و سپس انتخاب manual action
  • اگر در این قسمت پیامی مبنی بر اسپم بودن سایت دریافت کرده اید، سایت شما اسپم تشخیص داده شده است.

موتورهای جستجو چگونه سایت شما را می بینند؟

در نظر داشته باشید که نحوه خواندن محتوای سایت شما توسط روبات خزنده موتور جستجو و کاربران با هم متفاوت است. قوانین مرورگرها بر دو اساس شکل می گیرد :

  1. از دید فنی : که مرتبط به مباحث فنی و طبق اصول برای شناسایی موتورهای جستجوگر می باشد.
  2. از دید کاربران مرورگر : این دیدگاه برای موتورهای جستجو بسیار مهم هستند زیرا اگر سایت شما از لحاظ فنی عالی باشد اما به نحوی نباشد که کاربر را به خود جذب کند و کاربر به محض ورود به سایت از آن خارج شود، موتورهای جستجو رتبه بالایی برای آن سایت درنظر نخواهد گرفت.

در حقیقت برای بدست آوردن رتبه بالا در گوگل نیازمندیم که دو اصل فوق را به درستی و با کیفیت دنبال کنیم. از لحاظ فنی باید زمان، دقت، تجربه و دانش بالایی را در سئو و بهینه سازی سایت به دست آوریم. اما یکی از موضوعات مهم در زمینه سئو که باعث بالا بردن رتبه سایت می شود، کیفیت و جذابیت مطالب و محتوایی می باشد که در سایت قرار می گیرد.

سئو کلاه سیاه باعث جریمه شدن سایت در گوگل می شود؟

بسیاری از تازه کاران و یا افرادی که در زمینه سئو فعالیت میکنند از راه هایی استفاده میکنند که قوانین گوگل را زیر پا می گذارند و رتبه سایت را بالا می برند. گوگل این نوع سئو را، سئو کلاه سیاه  black hat seo نامگذاری کرده است.که به طور مفصل در مقاله سئو کلاه سیاه / سئو سیاه چیست؟ توضیح داده شده است. در این روش ممکن است سایت در زمان کوتاهی به جایگاه خوبی در صفحات گوگل دست پیدا کند اما امروزه گوگل بسیار هوشمندانه عمل میکند و دیر یا زود متوجه سرپیچی از قوانین می شود و باید منتظر جریمه گوگل و پنالتی شدن سایت توسط گوگل بود.

استراتژی های سئو کلاه سیاه

در ادامه به قوانین گوگل و راهکار هایی برای جلوگیری از جربمه گوگل میپردازیم:

  1. از لحاظ سئو این موضوع حائز اهمیت است که از صفحات داخلی به صفحه اصلی (صفحه خانگی) سایت لینکی قرار داده شود اما این نکته را به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد این موضوع سایت شما را به خطر می اندازد و ممکن است با جریمه گوگل مواجه شوید.. جریمه گوگل در این شرایط به این صورت است که صفحاتی که از لحاظ فنی مناسب نیست را از لیست نتایج جستجو حذف کند بنابراین اگر مطالب مفیدی هم داشته باشید و قوانین گوگل را به درستی رعایت نکرده باشید ممکن است برخی از صفحات سایت جریمه شود. 

  2. هرچه تعداد سایت هایی که لینک بیشتری به سایت شما بدهند از لحاظ سئو برای سایت شما مناسب تر است. هرچه این لینک ها به طور طبیعی و مرتبط با موضوع سایت شما باشد بهتر است. در برخی از سایت ها میتوان هزینه ای پرداخت کرد تا لینک سایت شما را در سایت خودشان قرار دهند. گوگل خواهان گرفتن لینک به طور طبیعی و درست است بنابراین صرف هزینه برای گرفتن بک لینک به شما ضرر بزند و علاوه بر پرداخت هزینه، سایت شما را هم در لیست اسپم گوگل قرار دهد. بنابراین سعی کنید آنقدر سایت خود را از لحاظ ساختار درونی و ساختار فنی قوی کنید که مورد توجه موتورهای جستجو قرار گیرد.

  3. از سایت های بی کیفیت لینک نگیرید. برخی از سایت ها هستند که کیفیت بسیار پایینی دارند و یا امکان اینکه جریمه گوگل شامل حال آنها شود زیاد است. برخی از رقبای شما هستند که ممکن است سایت های بی کیفیت را پیدا کنند و لینک سایت شما را در آن سایت ها قرار دهند در نتیجه رتبه سایت شما روز به روز افت پیدا خواهد کرد. برای جلوگیری از این راه حل سایت هایی که به سایت شما لینک داده اند را به صورت مداوم چک کنید و ببنینید از لحاظ کیفیت مناسب هستند؟!

برخی پارامترها هستند که با آنها میتوان کیفیت سایت را سنجید مانند Page authority، Domain authority، Spam score و ...

     4. دو سایت یکسان با دامنه های مختلف:

ممکن است شما دو سایت داشته باشید و مطالب آن یکسان باشد و مالک هردو سایت هم خودتان باشید. این کار در عمل مورد پذیرش موتورهای جستجو نیست چرا که مطالب به درستی ایندکس نمی شود. ربات و خزنده های گوگل به شدت حساس هستند و همه چیز برایشان دارای اهمیت است. برای اینکه هر دو سایت را به سایتی واحد تبدیل کنید و صفحات ایندکس شده را در یک سایت گردآوری کنید باید از ریدایرکت سایت یا redirect 301 استفاده کنید. 

 5. یک روش غیر معمول دیگر که واقعا آزار دهنده است، استفاده از متون هم رنگ پس زمینه است و برای کاربران قابل مشاهده نیست و تصور برخی مدیران سایت این است که این متون توسط موتورهای جستجوگر، با کلمات بیشتری شناخته و دیتکت می شود.این کار به شما نمره منفی می دهد و بر عکس تصورتان سایت شما در لیست سیاه می نشیند. چون معیارهای موتورهای جستجوگر بسیار متفاوت و پیشرفته شده است.

6. بهینه کردن صفحات بی کاربرد برای کاربران سایت شما خیلی جالب نیست بنابراین بازدید کاربران از آن صفحات بسیار کم می شود، درنتیجه پنالتی شدن سایت توسط گوگل را در پی خواهد داشت. درست است که بهتر است تمامی صفحات سایت تان را سئو و برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید و مدام آن ها را با معیارهای روز گوگل جلو ببرید اما کاربری سایت شما هم بسیار اهمیت دارد و قطعا نباید روند کار خود را طوری ادامه دهید که به جریمه گوگل منجر شود و صفحات به اصطلاح پرت در سایت قرار دهید و وقت و انرژی برای بهینه کردن آن بگذارید در حالی که نتیجه و بازخودی هم برایتان نخواهد داشت.

7. مرتبط بودن کلمات کلیدی بسیار موثر است مثلا شما در زمینه آی تی زیر شاخه طراحی نرم افزار های تحت وب فعالیت دارید و در سایت خود تمام کلمات مرتبط با آی تی را می نویسید. مانند سخت افزار، شبکه، سیستم های هوشمند، و ... این کلمات ممکن است بتواند در سئو سایت و جستجو تاثیر مثبتی داشته باشد اما برای کاربری سایت شما اصلا مفید نخواهد بود . و این وضوع میتواند امتیاز منفی و جریمه گوگل را در پی داشته باشد و شما اسم سایت شما را به اسامی لیست سیاه اضافه کند. به این روش keyword stuffing می گویند. 

 تکرار کلمات کلیدی در سایت

8. نمایش متفاوت متن برای کاربر و موتورهای جستجو، اصطلاحا page cloacking نام دارد. برخی از مدیران سایت به دو دلیل از این روش استفاده می کنند:

  • استفاده از این روش به باعث می شود که سایت در بین رقبا رتبه بهتری کسب کند اما رقبای شما نمی توانند از این کدها باخبر شوند.
  • استفاده از متونی که داخل متن وجود دارد که برای بهینه سازی سایت مفید است اما از دید کاربر پنهان می ماند وبعضا ممکن است کاربر با محتوایی کاملا متفاوت مواجه شود.

استفاده از page cloacking توسط الگوریتم پاندا شناسایی و جریمه گوگل را متوجه سایت خواهد کرد و ممکن است سایت پنالتی شود.

گوگل پنالتی و نحوه خروج از آن

اگر لینک خریداری کرده باشیم و یا لینک فروخته باشیم ولی خرید و فروش لینک منبع اصلی درآمد سایت نباشد و بخواهیم که به رتبه گوگل برگردیم باید چه کنیم؟ برای اینکار در وب مستر گوگل در بخش پیام ها یک راهنمایی کامل هست که پیشنهاد می کنم حتما آن متن را بخوانید و قدم به قدم طبق آن پیش روید. در این بخش مراحل اصلی خروج از پنالتی گوگل را بررسی می کنیم:

  • اگر در فروم ها و کامنت ها لینک گذاشته اید تا جای ممکن آنها را حذف کنید.
  • اگر به کاربران اجازه افزودن لینک در کامنت های سایت را داده اید تمام لینک های موجود در کامنت را حذف کنید. اینکار با یک دستور PHP یا ASP ممکن است و لازم نیست کل پیام های سایت را یکی یکی چک کنید.
  • قسمتی از سایت را که محتوای اسپم دارد و صرفا برای تبلیغ یک سایت و مجموعه دیگر ایجاد شده است را حذف کنید.
  • نام های کاربری تبلیغاتی را در سایت تغییر داده و یا حذف کنید.
  • در گوگل سایت خود را برای واژه های تبلیغاتی و واژه های نامتعارف مربوط به مسائل غیر اخلاقی سرچ کنید. در صورت وجود چنین مطالبی آنها را حذف کنید.
  • هر محتوایی را که، ارتباط محتوایی، با کل سایت ندارد را حذف کنید.
  • بحث های سیاسی را از سایت حذف کنید.
  • مانع قرار دادن لینک توسط کاربران شوید.

اگر مطمئن هستید که تمام مراحل را انجام داده اید و دیگر سایت شما یک سایت اسپم نیست، این موضوع را به اطلاع گوگل برسانید لینک https://www.google.com/webmasters/tools/reconsideration به صورت مستقیم شما را به بخش مربوطه در وب مستر برای چک دوباره سایت می برد. به یاد داشته باشید که سایت شما علاوه بر کنترل توسط ربات توسط کارشناسان گوگل بررسی می شود.

نتیجه گیری : جریمه گوگل و پنالتی سایت توسط گوگل

درست است که الگوریتم پنگوئن باعث می شود که سایت های خاطی جریمه های گوگل را متحمل شوند اما این الگوریتم امروزه پیشرفت زیادی کرده و بسیار هوشمندتر از قبل عمل می کند و اگر صفحات سایتی مغایر با آنچه در قوانین گوگل وجود دارد تنظیم شود فقط همان سایت جریمه و پنالتی می شود و ممکن است کل سایت اسپم نشود. به هر حال دسترسی کاملی به قوانین گوگل وجود ندارد و نمیتوان پیش بینی درستی درباره این قوانین داشت بنابراین باید محتاطانه تر عمل کرد و اصول و قوانین سئو را طوری به کار برد که جریمه گوگل یا پنالتی متوجه سایت نشود.

مقالات مرتبط

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
تیز
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 12 دی 1396

سایت من به صورت ناگهانی پنالتی الگوریتمی شده و تمام ایندکس های سایتم حذف شده و من بک لینک ها را از وب مستر حذف کردم آیا با این روش مشکل حل میشود؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 13 دی 1396

پنالتی شدن در گوگل دلایل بسیار زیادی دارد، در درجه اول باید مطمئن شوید که به چه دلیل سایت شما پنالتی شده است، سپس مشکل را حل کنید. بنابراین تا زمانی که علت دقیق مشکل بوجود آمده مشخص نباشد، نمی توان در مورد آن نظر داد.

سهیل
ارسال شده در : چهارشنبه 29 آذر 1396

با سلام و خسته نباشید. من با توجه به سایت و شغلی که دارم نیاز دارم که در هر نوشتم بیشتر از 1000 کلمه تگ داشته باشم. آیا تگ تو رتبه سایت تاثییر منفی میزاره؟یا نه تاثیری نداره؟! خوشحال میشم جواب بدید وفوق العاده واسم مهم هستش. با تشکر

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 02 دی 1396

سلام

استفاده از تگ ها باید به صورت اصولی و با هدف کمک به کاربران در جهت پیدا کردن مطالب مفید باشد، قطعا در چنین شرایطی وجود 1000 تگ برای یک مطلب معنی ندارد و میتواند برای سایت شما مضر باشد.