UTM چیست | کاربرد پارامترهای UTM در گوگل آنالیتیکس

UTM چیست؟

UTM مخفف Urchin tracking module یا ماژول ردیابی Urchin می‌باشد. شرکت نرم‌افزار Urchin توسط گوگل در سال 2005 شناخته شد و این فرمت توسط گوگل برای ردیابی URLهای ویژه استفاده شد. پارامترهای UTM توسط بازاریابان برای ردیابی اثر بخشی کمپین‌های بازاریابی آنلاین از میان منابع ترافیکی و رسانه‌های منتشر کننده استفاده می‌شود. اگر زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید، ممکن است هزاران لینک جدید در هر روز منتشر شده باشد. کدهای UTM کمک می‌کند عملکرد هر یک از لینک‌ها را ردیابی کنید تا بتوانید متوجه شوید از کجا ترافیک شما می‌آید. می‌توانید از متغیرهای UTM در داخل لینک برای ردیابی اطلاعات کلی استفاده کنید مانند اینکه چه مقدار ترافیک از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنید. هر پارامتر به این دلیل UTM نامگذاری شده که به ابتدای هر چیز utm اضافه می‌کند. کدهای UTM بخشی از متنی هستند که می‌توانید به یک لینک اضافه کنید که به گوگل آنالیتیکس می‌گوید (همچنین به دیگر ابزارهای آنالیتیکس) یک اطلاعات کوچک بیشتری درباره هر لینک ارائه دهد. یک صفحه فرود مانند زیر دارید:
http://example.com/landing-page/

پس از آن یک URL با پارامتر UTM شبیه زیر می‌شود:

مثال پارامتر UTM

پارامتر UTM تگی است که به انتهای URL اضافه می‌شود که با یک بار کلیک بر روی آن اطلاعاتی به گوگل آنالیتیکس فرستاده می‌شود تا شما بتوانید مؤثرترین استراتژی بازارابی خود را ردیابی کنید. اساسا کدهای UTM داستان چگونگی ترافیک شما را که به سمت وبسایت شما می‌آید بیان می‌کنند. به همین دلیل است که یک URL تگ دارد شده با UTM به صورت زیر نشان داده می‌شود:


https://buffer.com/email-courses/actionable-social-media-strategies/?utm_source=buffer&utm_medium=post-original&utm_content=-image&utm_campaign=25-social-media-strategies

بنابراین می‌توانید تمام جزئیات UTM را مشاهده کنید. در زیر همانطور که نشان داده شده می‌توانید بیبینید از کجا ترافیک به لینک آمده است.

منبع ترافیک وبسایت

البته، تایپ سلسه بلند این کاراکترها تا حدی ترسناک است، بنابراین بیشتر افراد از URL generators استفاده می‌کنند. این یک ابزار جذابی است که به شما اجازه می‌دهد که مقادیر هر یک از پارامترها را وارد کنید و سپس این ابزار، سلسله آنها را باهم به یک URL خوب تبدیل می‌کند. برخی از generatorهای محبوب URL عبارتند از Google’s URL Builder، Chrome extension می‌باشند. پارامترهای UTM به نوبه خود به گوگل آنالیتیکس چگونگی ترافیک ورودی شما را دسته بندی می‌کنند. در صورتی که شما در حال ردیابی لینک‌های خود در میان شبکه‌های اجتماعی (و در میان بقیه محتوای دیجیتال خود) هستید اطلاعات بسیار خوبی از ویژگی‌های Acquisitions گوگل آنالیتکز می‌توانید دریافت می‌کنید.
در اینجا مکان‌های مختلفی برای یافتن اطلاعات UTM در بخش داشبورد گوگل آنالیتیکس وجود دارد:
1.    Acquisition > All Traffic > Source/Medium
2.    Acquisition > Campaigns > All Campaigns

کدهای UTM  در آنالیتیکز

حالا هر زمان که افراد بر روی این لینک کلیک می‌کنند، گوگل آنالیتیکس فورا مقادیر را در هر پارامتر UTM به هر چیز قابل خواندن در گوگل آنالیتکس ترجمه می‌کند. این بدان معناست که می‌توانید این اندازه‌ها را در گزارشات استانداردی مانند زیر ببینید:
در اینجا نمونه‌ای آورده شده است:

گزارشات UTM پارامتر

3 پرسش اساسی که یک لینک UTM می‌تواند پاسخ دهد:

هنگامی‌که همه پارامترهای UTM اضافه شد، یک لینک باید قادر باشد کمک کند تا برخی سؤالات اساسی را در مورد ترافیک وب شما پاسخ دهد:

  1. ترافیک از کجا می‌آید؟ 
  2. چطور ترافیک دریافت می‌شود؟
  3. چرا ترافیک به سمت من می‌آید؟

پارامترهای UTM در گوگل آنالیتیک شامل 5 نوع اطلاعات هستند که 3 مورد از آنها مورد نیاز و 2 مورد اختیاری است. 
موارد مورد نیاز:

  • منبع (source): توصیف می‌کند از کجا ترافیک می‌آید؛
  • رسانه‌ها (medium): برای توصیف عنصر خاصی استفاده می‌شود. برای مثال ممکن است اشاره به مکان یا سایز بنر کند؛ 
  • کمپین (campaign): این اشاره به کمپین‌های کلی که در حال اجرا هستند می‌کند.

موارد اختیاری:
واژه (term): برای پرداخت هزینه به جستجوهایی استفاده می‌شود که برای تعیین کلمه کلیدی خاصی که برای مناقصه روی تبلیغات خاصی گذاشته می‌شود. برای مثال یک تبلیغات برای خدمات سئو به اینصورت تگ گذاری می‌شود: utm_term=seo_services
محتوا (content)

چگونگی پیاده‌سازی پارامترهای UTM

اضافه کردن این پارامترها آسان است که می‌توانید با استفاده از URL builder گوگل آنالیتیکس همه آنچه را که نیاز دارید با پر کردن این فرم انجام دهید و سپس بر روی Submit کلیک کنید. 

ایجاد UTM پارامتر

سپس همه آنچه را که انجام دادید به لینک اضافه شده و می‌توانید آنچه را که می‌خواهید ردیابی کنید. این مهم است که به یاد داشته باشید پارامترهای UTM حساس هستند. بنابراین در صورتی که یک URL را با utm_campaign=web24 و URL دیگر را با utm_campaign=web24 تگ گذاری می‌کنید به عنوان دو کمپین جدا در حساب گوگل آنالیتکز نشان داده می‌شوند. 

چگونه UTMهای رسانه‌های اجتمای را در گوگل آنالیتکس ردیابی کنیم؟

هنگامی‌که تگ گذاری و ردیابی لینک‌های خود را با UTMها انجام دادید، می‌توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس متوجه شوید از کجا ترافیک شما می‌آید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید سازماندهی و بررسی این UTMها را بدانید. بنابراین می‌توانید کمپین UTM، منبع و رسانه‌ها را از داشبورد گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید. می‌توانید به روشی که در زیر گفته شده اطلاعات را مشاهده کنید:

  1. Go to Acquisition > Campaigns > All Campaigns
  2. کلیک کنید تا مقادیر اولیه کمپین، منبع (Source) و رسانه‌ها (Medium)

مشاهده اطلاعات در UTM پارامتر

چه موقع باید از پارامترهای UTM استفاده کرد (کاربرد پارامترهای UTM) ؟

همانطور که قبلا ذکر شد، پارامترهای UTM برای ردیابی عناصر مختلف در استراتژی بازاریابی آنلاین برای تعیین اینکه مؤثرترین تکنیک‌ها چیست استفاده می‌شود. این پارامترها می‌توانند دارای برخی از کاربردها باشند:

  • اجتماعی

راه‌های مختلفی وجود دارند که پارامترهای UTM می‌توانند در رسانه‌های اجتماعی استفاده شوند. برای مثال می‌توانید لینکی را برای وبسایت، در هایلایت پروفایل خود به عنوان بخشی از پروفایل خود تگ کنید و سپس URL را در پست‌های خود با پارامترهای UTM مختلف تگ کنید. این کار منجر به تعیین اینکه لینک‌ها در پست‌ها و پروفایل شما مؤثر هستند استفاده می‌شود.

  • ایمیل

پتانسیل استفاده از پارامترهای UTM در خبرنامه ایمیلی، باعث می شود که شما نه تنها ردیابی کنید که خبرنامه چه ترافیکی به وبسایت شما می‌آورد بلکه بدانید چه عناصری هستند که بیشترین فایده را برای خبرنامه شما دارند. همچنین استفاده از پارامترهای UTM در امضای ایمیلی شما با ارزش است.

  • بنرها و تیلیغات

تگ گذاری بنرها و تبلیغات که بر روی سایت‌های خارجی قرار می‌دهید نه تنها اجازه می‌دهد که نظارت کنید چه سایت‌هایی بیشترین ترافیک را به وبسایت شما می‌آورند بلکه تعیین می‌کند چه کاریابی (placement)، اندازه، طراحی و هر متغیر دیگری برای استراتژی بازاریابی آنلاین شما بیشترین تأثیر را دارد.

  • کمپین‌های داخلی

اگر در حال راه‌‌اندازی یک محصول جدید هستید، مثلا بنری در بالای صفحه اصلی خود دارید و یک لینک متنی در مقاله در پایین صفحه اصلی؛ هر دو آنها منجر به نشان دادن محصول جدید شما می‌شوند. اما چطور می‌توانید لینکی که بیشترین تأثیر را دارد بشناسید: یعنی بنر تأثیر دارد یا لینک متنی؟ آیا استفاده از پارامتر UTM درست است؟ خیر اشتباه است، هرگز نباید از پارامترهای UTM برای ردیابی کمپین‌های داخلی استفاده کنید؛ به این دلیل که هر زمان لینکی که شامل پارامتر UTM باشد کلیک شود یک بازدید جدید حساب می‌شود، بنابراین باعث افزایش حساب بازدید شما همراه با تغییر کامل نظم داده‌ها می‌شود.
می‌توان اینطور نتیجه گیری کرد که تا جایی که ممکن است هر لینک خارجی که اشاره به وبسایت شما دارد تگ گذاری شود؛ بنابریان می‌توانید تعیین کنید از کجا ترافیک شما می‌آید و چه عناصر بازاریابی آنلاینی بیشترین تأثیر را برای شما دارند. با توضیح داده شده حالا می‌دانید که چگونه تگ‌های UTM استفاده می‌شود، در نتیجه با استفاده از آنها می‌توانید همه ترافیک خود را ردیابی کنید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha