چگونه تصاویر سایت را سئو کنیم؟

سئو تصاویر اگر از دیگر بخش‌های سئوی سایت مهم‌تر نباشد، کم‌اهمیت‌تر هم نیست. در دنیای امروز که تصاویر نقش مهمی در جذابیت مطالب و ارتقا تجربه کاربری سایت دارند، سئو عکس کمک زیادی به بالا بردن رتبه سایت و جذب کاربران بیشتر می‌کند. در این مقاله از سایت وب 24 به بررسی سئو تصویر و نحوه انجام آن پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید تجربه کاربری سایت خود را بهبود دهید و ورودی سایت را از جستجوی تصاویر افزایش دهید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

استفاده از تصاویر چطور به سئو کمک می‌کند؟

تصاویر بخشی حیاتی از صفحات وب هستند که محتوا را جذاب‌تر کرده و باعث تعامل بیشتر مخاطبان با آن می‌شوند. تصاویر می‌توانند به شما این اطمینان را بدهند که محتوایتان در معرض دید کاربران بیشتری قرار می‌گیرد. اما علاوه بر اینها تصاویر برای سئوی سایت هم اهمیت دارند. از یک‌سو تصاویر اطلاعات کاربردی مهمی در مورد موضوع محتوا در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهند. از سوی دیگر هم سئو تصاویر، سرعت بارگیری صفحات را افزایش داده و تاثیر زیادی بر بالا رفتن رتبه صفحه در نتایج جستجو می‌گذارد.

بهبود تجربه کاربری سایت با استفاده از تصویر

هیچ کاربری دوست ندارد متنی بلند و یکنواخت را پشت سر هم بخواند. احتمالا شما هم تجربه دیدن چنین صفحاتی را دارید. معمولا کاربران زیادی در مواجهه با این صفحات بلافاصله آن را می‌بندند و از سایت موردنظر خارج می‌شوند. استفاده از تصاویر در صفحات سایت و لابلای متن‌ها باعث ارتباط بیشتر مخاطب با متن شده و آن را از یکنواختی خارج می‌سازد. علاوه بر این استفاده درست از تصاویر می‌تواند تعامل بیشتری از مخاطب گرفته و باعث اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های دیگر شود. به‌طورکلی استفاده به‌جا از تصاویر تجربه کاربری سایت شما را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد.


بیشتر بخوانید: تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری 


چرا باید عکس‌های سایت را سئو کنیم؟

سئو عکس فرایند ایجاد تصاویری باکیفیت در فرمت، اندازه و رزولوشن بهینه برای سایت است، به‌طوری‌که بتوانند تعامل مخاطب را با محتوا افزایش دهند. فرایند سئو تصویر همچنین شامل برچسب‌گذاری و اضافه‌ کردن اطلاعاتی به تصویر است که خزنده‌های موتورهای جستجو بتوانند محتوای عکس را به خوبی تشخیص دهند. برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد چیزی در حدود 20 درصد فضای صفحات وب را تصاویر تشکیل داده‌اند. از آنجا که تصاویر معمولا حجم بیشتری نسبت به المان‌های متنی صفحه دارند، اندازه و پیچیدگی آنها می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد سایت بگذارد.

اگر بتوانید حجم تصاویر سایت را بدون افت کیفیت آنها کم کنید، سرعت بارگیری صفحات سایت شما افزایش پیدا کرده و به دنبال آن تجربه کاربری سایت هم ارتقا می‌یابد. جالب است بدانید هر یک ثانیه تاخیر در بارگیری سایت، هفت درصد نرخ تبدیل آن را کاهش می‌دهد. همچنین وقتی سرعت باز شدن یک سایت از سه ثانیه بیشتر شود، حدود 40 درصد بازدیدکنندگان آن ریزش می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، بخش زیادی از جستجوها در گوگل هم در بخش تصاویر انجام می‌شود. سئو تصویر به شما کمک می‌کند رتبه عکس‌های سایت خود را در نتایج جستجوی تصاویر ارتقا داده و ترافیک ورودی سایت را از این مسیر هم افزایش دهید. به همین دلایل سئو عکس سایت اهمیت زیادی چه در ارتقا رتبه سایت و چه در جذب کاربر به سایت دارد.

آیا سئوی تصاویر در بهبود رتبه سایت تاثیرگذار است؟

این روزها گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها بیشتر از هر چیز به تجربه کاربری سایت توجه می‌کند، در واقع همه فعالیت‌های سئو باید در خدمت بهبود تجربه کاربری سایت قرار گیرند. چراکه بهبود تجربه کاربری سایت تاثیر مستقیمی روی ارتقا رتبه آن در نتایج جستجو دارد. با انجام سئو تصاویر تجربه کاربری سایت و در نتیجه رتبه آن در گوگل ارتقا پیدا می‌کند.

سئو تصویر

چک لیست سئو تصاویر سایت

همان‌طور که گفتیم در فرایند سئو عکس باید تصاویری مناسب در فرمت، اندازه و رزولوشن مناسب همراه با اطلاعات لازم برای قرار گرفتن در صفحات سایت فراهم کنید. در این قسمت به بررسی مهم‌ترین کارهایی می‌پردازیم که برای سئو تصویر باید انجام دهید:

انتخاب فرمت مناسب

قبل از انتخاب عکس برای سایت باید مطمئن شوید بهترین فرمت عکس را برای قرار دادن در سایت انتخاب کرده‌اید. رایج‌ترین فرمت‌ها برای استفاده در وب jpg و png است.

  • Png: کیفیت تصویر بهتری فراهم می‌کند اما حجم تصاویر آن بیشتر است.
  • Jpg: کیفیت تصویر کمتری دارد اما می‌توانید کیفیت آن را براساس حجمی که انتظار دارید، تنظیم کنید.
  • Webp: این فرمت که مختص وب است به شما این انتخاب را می‌دهد تا حجم تصویر را با کاهش کیفیت یا عدم کاهش کیفیت، پایین بیاورید. این فرمت هم توسط کروم و هم توسط فایرفاکس پشتیبانی می‌شود.

به طور کلی قبل از ذخیره عکس توجه کنید که هر فرمتی برای بعضی تصاویر مناسب است. اگر تصویر شما حالت photo دارد یعنی عکس طبیعی است یا اینکه پراکندگی رنگی آن زیاد است بهتر است که آن را با فرمت jpg ذخیره کنید. در صورتی که تعداد رنگ‌های تصویر شما کم است و در حدود ۵۰ تا ۲۵۵ رنگ است بهتر است که با فرمت gif یا png-8 ذخیره کنید، و در صورتی که پراکندگی رنگ کم است اما بیش از ۲۵۵ رنگ است با فرمت png-24 ذخیره کنید. پیشنهاد می‌شود فرمت jpg را برای تصاویر بزرگی که توسط عکاس حرفه‌ای گرفته شده‌اند، استفاده کنید. اما برای استفاده‌های معمول فرمت png انتخاب خوبی است.

بهینه‌سازی حجم تصاویر

تصاویر معمولا بزرگ‌ترین المان‌هایی هستند که در صفحات سایت قرار گرفته و می‌توانند سرعت بارگیری آنها را کم کنند. با توجه به اینکه سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی در الگوریتم پاندا است، ازاین‌رو بهینه‌سازی حجم از مهم‌ترین قسمت‌های سئو تصویر است. استفاده از تصاویر سنگین باعث سنگین شدن سایت و دیر لود شدن آن می‌شود. اگر در بخش مقالات خود می‌خواهید از تصویر استفاده کنید تصاویری با اندازه 400*600 مناسب است.

برای کم ‌کردن حجم تصاویر می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل فوتوشاپ یا tinypng استفاده کنید. علاوه بر این برخی افزونه‌های وردپرس مثل wp smush هم این کار را برای شما انجام می‌دهند. ترجیحا بهتر است تصاویر را قبل از آپلود روی سایت، کم حجم کنید. اما اگر از افزونه‌های وردپرسی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که فرایند کاهش حجم عکس را روی سرور خود افزونه در خارج از سایت شما انجام می‌دهد تا سرعت بارگیری سایت پایین نیاید.

فشرده‌سازی تصاویر

یکی از راه‌های کاهش حجم تصویر فشرده‌سازی حجم آن است که تاثیر زیادی در بالا آمدن سایت شما دارد. شما این کار را می‌توانید با نرم‌افزارهای رایج نظیر فتوشاپ هم انجام دهید.

استفاده از خصوصیت alt برای تصاویر

ویژگی آلت به عنوان ویژگی متن جایگزین تصویر هم شناخته می‌شود. احتمالا تابه‌حال با این حالت مواجه شده‌اید که مرورگر نتواند تصاویر یک سایت را بارگیری کند و به جای آنها، متنی را نمایش می‌دهد. این متن همان تگ آلت یا متن جایگزین تصویر است که اتفاقا شناخته‌شده‌ترین بخش سئو تصاویر است. مثل عنوان عکس، خصوصیت آلت هم باید محتوای عکس را توصیف کند.

از آنجا که این متن در مواقع بارگیری ‌نشدن تصویر به کاربر سایت نشان داده می‌شود، حتما از متنی برای آن استفاده کنید که به خوبی محتوای تصویر را توضیح دهد. نوشتن متن مناسب برای آلت تصاویر به شما کمک می‌کند رتبه سایت خود را در نتایج جستجو به‌خصوص جستجوی تصاویر ارتقا دهید. حتی خود گوگل هم به شدت بر اهمیت ویژگی آلت در سئو عکس تاکید دارد. با استفاده از ویژگی alt این امکان برای شما وجود دارد که آن تصویر را به روبات‌ها شناساند. در واقع ویژگی alt یک راه عالی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. گوگل می‌گوید از متن آلت تصویر برای تشخیص هم‌خوانی تصویر با عبارت جستجوی کاربران هم استفاده می‌کند. 

بهینه‌سازی نام تصاویر

تا جایی که به سئو تصاویر مربوط است، انتخاب نامی که عکس را توضیح دهد و شامل کلمه کلیدی موردنظر آن باشد، امری حیاتی است. نام تصاویر به خزنده‌های گوگل درمورد موضوع عکس هم اطلاعاتی می‌دهد. در صورتی که از نام‌هایی مثل اعداد برای عکس‌های سایت استفاده کنید، فرصت بسیار خوبی که برای معرفی محتوای عکس و حتی صفحه در اختیارتان قرار دارد را از دست داده‌اید.


خدات وب24: طراحی سایت با کد نویسی اختصاصی


کپی نبودن تصاویر

همان‌طور که در مورد متن‌های سایت تاکید می‌شود محتوای اختصاصی برای سایت خود تهیه کرده و از کپی ‌کردن به شدت پرهیز کنید، در مورد تصاویر هم باید این مسئله را رعایت کنید. استفاده از تصاویر کپی و تکراری بین سایت‌ها کاری معمول است اما لازم است بدانید این کار تجربه کاربری سایت را پایین آورده و کمکی به افزایش رتبه سایت نمی‌کند.

حتما شما هم دیده‌اید تعدادی عکس در فضای وب وجود دارد که سایت‌ها برای مطالب مختلف خود از آنها استفاده می‌کنند. مسلما این تصاویر آن‌قدر در سایت‌های مختلف نمایش داده شده‌اند که دیگر جذابیتی برای کاربران ندارند. این کار درواقع شما را از هدف اصلی سئو تصاویر که کمک به ارتقا تجربه کاربری سایت بود، دور می‌کند. تصاویر کپی را هرچقدر هم که سئو کنید، باز هم نمی‌توانند مزیت‌هایی را که یک عکس غیرکپی برای سایت دارد، فراهم کنند.

بهینه‌سازی تصاویر سایت در نسخه موبایل

حتما شما هم از اهمیت جستجوی موبایل در دنیای امروز خبر دارید، این روزها گوگل ایندکس نسخه موبایل سایت‌ها را نسبت به نسخه دسکتاپ در اولویت قرار داده است. از این‌رو سئو تصاویر برای نسخه موبایل اهمیت زیادی پیدا کرده است. استفاده از تصاویر ناهمخوان با موبایل می‌تواند به ‌شدت نرخ پرش سایت را بالا برده و رتبه شما را کاهش دهد. در عوض سئو عکس برای موبایل، می‌تواند ترافیک زیادی از طریق گوشی‌های موبایل به سایت شما هدیه دهد.

برای آنکه تصاویر سایت را واکنش‌گرا کنید، موزیلا استفاده از ویژگی srcset و sizes را برای ارائه اطلاعات لازم به مرورگر توصیه می‌کند. البته درصورتی که سایت شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کند، با به‌کاربردن قالب‌های سایت تعاملی می‌توانید خیال خود را از بابت واکنشگرا بودن تصاویر سایت راحت کنید.

اضافه کردن تصاویر به سایت مپ

اضافه کردن تصاویر به سایت مپ باعث می‌شود شانس خزش و ایندکس تصاویر سایت توسط موتورهای جستجو بیشتر شود. در نتیجه همه انتظاری که از سئو تصویر داشتید، زودتر به ثمر می‌نشیند. می‌توانید تصاویر را در سایت مپ اصلی سایت وارد کنید یا اینکه برای آن یک نقشه سایت جداگانه در نظر بگیرید. البته درصورتی‌که از افزونه یواست برای سئو سایت استفاده می‌کنید، خودش این کارها را برای شما انجام می‌دهد.

جمع‌بندی

سئو عکس فرصت بسیار خوبی برای بالا بردن رتبه سایت و جذب ترافیک بیشتر در اختیار وب‌مسترها قرار می‌دهد. سئو تصویر باعث ارتقا تجربه کاربری سایت شده و از این طریق رتبه آن را در نتایج جستجو افزایش می‌دهد.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha