تبلیغات موبایلی (Mobile marketing) چیست ؛ اهمیت بازاریابی موبایل

تبلیغات موبایلی به هر نوع تبلیغاتی گفته می‌شود که در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، تبلت‌ها یا ابزارهای دیجیتالی همراه نمایش داده می‌شوند. این روش شامل کلیه کانال‌های تعاملی می‌شود که تبلیغ‌کنندگان برای شناساندن و تبلیغ محصولات خود، رساندن اخبار و اطلاعات طرح‌های ویژه فروش به‌وسیله گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند. این کانال‌ها گستره وسیعی از پیامک تا تبلیغات سایت‌ها را در برمی‌گیرد. ارسال پیامک، نمایش تبلیغات در سایت‌ها برای کاربران موبایل، نمایش تبلیغات در برنامه‌ها و بازی‌های موبایل و... ازجمله مهم‌ترین این کانال‌ها است.

تبلیغات موبایلی چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید هدف از تبلیغات موبایلی چیست، باید بدانید هدف بازاریاب‌ها از این روش برقراری بیشترین تعامل با مخاطب است. ابداع تبلیغات موبایلی درواقع یک انقلاب در تبلیغات دیجیتال رقم زد، زیرا موجی از افزایش تعامل کاربران با تبلیغات را ایجاد کرد. علاوه بر این، تبلیغات موبایلی بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و امکان شخصی‌سازی برای گروه‌های مختلف مخاطبان را دارد. همچنین با شبکه‌های اجتماعی هم‌خوانی زیادی دارد.
 

معرفی تبلیغات موبایلی

مزایا و تأثیر تبلیغات موبایلی در رشد کسب‌وکارها

رشد استفاده از گوشی‌های هوشمند فرصت بسیار مناسبی برای تبلیغات کسب‌وکارها فراهم ساخته است. امروزه به دلیل مزیت‌های تبلیغات موبایلی برندهای زیادی از این روش استفاده می‌کنند. در این قسمت مهم‌ترین مزیت‌های تبلیغات موبایلی را بررسی می‌کنیم:

در دسترس بودن

امروزه شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های موبایلی مفهوم ارتباطات را دستخوش تغییر کرده‌اند، چراکه بخش زیادی از ارتباطات مدرن حول این دو ابزار شکل می‌گیرد. این ابزارها نه‌تنها بخش زیادی از وقت مردم را به خود اختصاص می‌دهند، بلکه کاربران به‌طور مرتب آن‌ها را به‌روزرسانی می‌کنند. درنتیجه این ابزارها بهترین روش برای رساندن تبلیغات به دست مخاطب هدف شما هستند. کافی است مخاطب هدف خود را به‌درستی تشخیص دهید، به‌راحتی می‌توانید از طریق برنامه‌های موردعلاقه آن‌ها تبلیغاتتان را در گوشی موبایل آن‌ها نمایش دهید.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


هدف‌گذاری جغرافیایی

همه کسانی که گوشی موبایل دارند، آن را همراه خود به همه‌جا می‌برند. این فرصت مناسبی برای بازاریاب‌ها ایجاد می‌کند تا از تبلیغات موبایلی برای هدف‌گذاری جغرافیایی استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند تبلیغات خود را به افرادی که در یک منطقه خاص حضور دارند، نمایش دهند. مثلاً اگر قرار است یک کمپین فروش ویژه در فروشگاه خود برگزار کنید، می‌توانید تبلیغات موبایلی برای آن در نظر بگیرید که تنها به افراد حاضر در منطقه اطراف شما نمایش داده شود.

تشخیص تمایلات مشتریان

هر گوشی تلفن همراه یک شناسه مختص به خود دارد؛ این ویژگی به شما کمک می‌کند رفتار و عادت‌های هرکدام از مخاطبان تبلیغات خود را بسنجید. بدین ترتیب، می‌توانید کمپین‌های بازاریابی خود را بر اساس علایق و نیازهای مشتریان هدف خود طراحی کنید. ضمن اینکه در هر مرحله از کمپین می‌توانید بازخوردهای لازم را از رفتارهای آنان به دست آورید.

مقرون‌به‌صرفه بودن

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تبلیغات موبایلی مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. درواقع هزینه‌ای که برای این تبلیغات باید انجام دهید به گرد پای تبلیغات تلویزیونی هم نمی‌رسد. علاوه بر این کمپین خود را می‌توانید بر اساس میزان بودجه خودتان طراحی کنید؛ اینکه تبلیغات شما به چه تعداد از مخاطبان نمایش داده شود، به مخاطبان تکراری نمایش داده شود یا به مخاطبان جدید و... همه را می‌توانید خودتان انتخاب کنید.

طراحی کمپین براساس تمایلات مشتریان

در تبلیغات موبایلی فرصت بسیار مناسبی در اختیارتان قرار دارد تا تمایلات شخصی مشتریان هدف را برای طراحی کمپین در نظر بگیرید. امروزه شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کنند مشتریان برندهای محبوب خود را فالو کرده و با لایک و کامنت با آن‌ها تعامل برقرار کنند. حتی بسیاری از مشتریان پیشنهادهای خود را برای ارتقا برند از همین راه ارسال می‌کنند.

امکان طراحی کمپین‌های خلاقانه

ازآنجاکه برای تبلیغات موبایلی ابزارهای زیادی در دسترستان قرار دارد، گزینه‌های خلاقانه برای اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ هم بیشتر می‌شود. برای این کمپین‌ها می‌توانید از تبلیغات در سایت‌ها کمک بگیرید، تبلیغات در برنامه‌های موبایلی و شبکه‌های اجتماعی هم از دیگر گزینه‌های پیش روی شما است. درنتیجه می‌توانید ترکیبی از این روش‌ها را به‌کارگیرید تا تبلیغاتتان بیشتر دیده شوند.

نتایج سریع

ازآنجاکه گوشی موبایل همیشه همراه کاربران است، احتمال دیدن تبلیغات توسط آن‌ها بیشتر از تبلیغات دیگر است؛ ازاین‌رو سریع‌تر هم به نتیجه می‌رسد، زیرا هم کاربران بیشتری تبلیغات را می‌بینند و هم کاربران زودتر تبلیغات را مشاهده می‌کنند.

نرخ تبدیل بالاتر

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ تبدیل تبلیغات در موبایل بیشتر از تبلیغات در کامپیوترها و حتی تبلت‌ها است. به نظر می‌رسد کاربران هنگام کار با موبایل راحت‌تر با تبلیغات ارتباط برقرار کرده و روی آن‌ها کلیک می‌کنند.

تعاملی بودن

کاربران معمولاً دوست دارند با تبلیغات تعامل داشته و در آن روند آن مشارکت داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی استفاده شود. تبلیغات موبایلی فرصت بهتری برای اجرای این روش دارند، به‌خصوص تبلیغاتی که در داخل برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی نمایش داده می‌شوند.

اثربخشی تبلیغات موبایلی

انواع تبلیغات موبایلی

انواع مختلفی از تبلیغ موبایلی وجود دارد که برای اهداف مختلف می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با توجه به اینکه هرکدام از این انواع مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند، ابتدا باید درمورد انواع تبلیغات موردنیاز خود بر اساس استراتژی‌های موردنظرتان تصمیم بگیرید. در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات موبایلی می‌پردازیم:

تبلیغات بنری

تبلیغات بنری از مرسوم‌ترین انواع تبلیغات موبایلی است که می‌توان ریشه آن را در تبلیغات وب پیدا کرد. هرچند امروزه تبلیغات تعاملی طرفدار زیادی پیداکرده اما همچنان تبلیغات بنری کاربرد خود را حفظ کرده است. در این روش معمولاً یک عکس یا طرح گرافیکی همراه با متن در یک سایت یا داخل یک برنامه نمایش داده می‌شود. هدف این است که توجه کاربر را جلب کرده و او را به کلیک روی بنر ترغیب کند.

تبلیغات ویدئویی    

امروزه ویدئوها به یکی از ترندهای تبلیغات تبدیل‌شده‌اند. ویدئوها ابزار بسیار مناسبی برای جلب‌توجه مخاطبان و برقراری ارتباط با آن‌ها هستند. درواقع ویدئو برای مشتریانی که در مرحله تصمیم‌گیری برای خرید هستند، بسیار کمک‌کننده است، زیرا تجربه‌ای تصویری از محصول موردنظر ایجاد می‌کنند و مشتری می‌تواند با آن احساس نزدیکی بیشتری داشته باشد. ازآنجاکه کاربران وقت زیادی را صرف دیدن ویدئوها در گوشی موبایل خود می‌کنند، نمایش ویدئوهای تبلیغاتی در گوشی‌ها بیشتر از مکان‌های دیگر مؤثر است.

تبلیغات موبایلی بینابینی

این تبلیغات معمولاً ویدئوها یا تصاویر گرافیکی هستند که در نقاط انتقال برنامه‌ها یا بازی‌های موبایلی نمایش داده می‌شوند. برای مثال وقتی یک مرحله از بازی را تمام کرده و قصد اجرای مرحله دوم بازی را دارید، ناگهان یک آگهی تمام صفحه به مدت چند ثانیه در گوشی شما نمایش داده می‌شود. این نوع آگهی ازآنجاکه در بین بازی و به‌صورت تمام صفحه پخش‌شده، توجه کامل مخاطب را به خود جلب می‌کند.


خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس 


تبلیغات موبایلی همسان

در این روش تبلیغات شما در یک برنامه موبایلی نمایش داده می‌شود اما به صورتی که تبلیغ بودن آن کاملاً مشخص نباشد. درواقع آگهی شما جایی در بین مطالب و بنرهای عادی برنامه درست مثل دیگر المان‌های آن قرار می‌گیرد. این روش هیچ اجباری برای کاربر ایجاد نمی‌کند، بلکه در صورت جلب‌توجه، کاربر می‌تواند روی آن کلیک کند.

تبلیغات موبایلی مبتنی بر گیمیفیکیشن

تبلیغات موبایلی مبتنی بر گیمیفیکیشن روشی است که تعامل مخاطب را در مواجهه با تبلیغات برمی‌انگیزد. به‌طورکلی بازی روشی برای ایجاد علاقه در مخاطب است. از این موضوع می‌توانید برای جذاب کردن تبلیغات و نشان‌دادن ویژگی‌های محصول خود استفاده کنید. مثلاً اگر می‌خواهید یک برنامه موبایلی مسیریابی را تبلیغ کنید، می‌توانید از یک بازی کوتاه مسیریابی استفاده کنید تا مخاطبان روش کار آن را ببینند.

روش‌های تبلیغات موبایلی

برای انجام تبلیغات با موبایل بر اساس نوعی از تبلیغات که در نظر دارید می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. ساده‌ترین روش نمایش تبلیغات در سایت‌های مختلف است که در مرورگر کاربران هنگام مشاهده سایت‌ها نشان داده می‌شود. همچنین می‌توانید تبلیغات خود را در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام انجام دهید. علاوه بر این‌ها گزینه دیگر نمایش تبلیغات در برنامه‌های موبایلی است. در صورت تمایل هم می‌توانید از سرویس گوگل ادز برای نمایش تبلیغات موبایلی در نتایج جستجوی گوگل استفاده کنید.

بسترهای تبلیغات موبایلی

درصورتی‌که تصمیمتان را برای انجام تبلیغات موبایلی گرفته‌اید، می‌توانید از بسترهای زیر برای این کار استفاده کنید:

تبلیغات موبایلی گوگل

تبلیغات گوگل هم در کامپیوترها و هم در گوشی‌های موبایل قابل‌نمایش هستند. هنگام استفاده از این تبلیغات می‌توانید انتخاب کنید که تبلیغات شما تنها برای کاربران موبایلی نشان داده شود. این تبلیغات در نتایج جستجو، در مرورگر گوشی و در برنامه‌های موبایلی قابل‌نمایش هستند.

تبلیغات موبایلی اینستاگرام و فیسبوک

این دو پلتفرم مطرح‌ترین بسترها برای تبلیغات موبایلی در شبکه‌های اجتماعی هستند. این بسترها به شما امکان انتخاب بین تبلیغات نمایشی همسان، تبلیغات تمام صفحه، تبلیغات بنری، ویدئوها و... را می‌دهند. تبلیغات در اینستاگرام در سال‌های اخیر بسیار رونق گرفته و در صورت رعایت اصول و قواعد آن، پربازده نیز خواهد بود.

تبلیغات موبایلی AdMob

این پلتفرم هم در سال 2009 توسط گوگل ارائه شد و به شما این امکان را می‌دهد تا تبلیغات خود را داخل برنامه‌های موبایلی انجام دهید. تبلیغات بنری، همسان، ویدئویی و تمام صفحه ازجمله گزینه‌هایی است که AdMob در اختیارتان می‌گذارد.

بازاریابی پیامکی

این روش از طریق ارسال پیامک صورت می‌گیرد که به دلیل اینکه فرستنده می‌تواند اطمینان حاصل کند که مخاطب خود پیام را دریافت کرده رایج‌ترین روش بازاریابی موبایلی می‌باشد.

بازاریابی MMS

این روش از طریق ارسال فایل فیلم یا عکس به مخاطب صورت می‌گیرد.

بازاریابی برنامه‌ای

در این روش بازاریاب با ایجاد یک برنامه حول محور محصول یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارد با مخاطب خود ارتباط بر قرار می‌کند.


مطالعه بیشتر: استراتژی تبلیغاتی


بازاریابی درون بازی

همان‌طور که در اکثر بازی‌های موبایل مشاهده کرده‌اید در قسمتی از یک بازی یک پیغام تبلیغاتی به نمایش در می‌آید که این پیغام می‌تواند جای خود را به محصول یا خدمت مورد نظر شما بدهد البته یک نکته قابل ذکر است و آن اینکه اگر خود بازی مورد نظر را طراحی نکرده‌اید و قصد دارید این کار را به یک بازی که از قبل طراحی شده است بسپارید بهتر است این بازی مخاطبین زیادی داشته باشد تا اینکه تعداد افرادی که پیغام شما را می‌بینند افزایش یابد. این پیغام می‌تواند شامل آدرس سایت شما یا هر چیز دیگری باشد.

بازاریابی موبایلی وب محور

این روش شامل طراحی صفحات وب برای موبایل بوده که از اندازه خاصی پیروی می‌کند و استاندارهای ویژه‌ای دارد.

بازاریابی با استفاده از کدهای QR

این کدها این امکان را به مخاطبین می‌دهند که به جای وارد کردن آدرس یک سایت با اسکن یک کد دوبعدی به یک صفحه از وب دسترسی پیدا کنند. طریقه استفاده از آن‌ها هم به این صورت است که شما می‌توانید این کدها را در صفحات وب، برروی کالای خود، هدایا و بنرهای تبلیغاتی خود در سطح شهر استفاده کنید.

مزایای تبلیغات موبایلی


بیشتر بخوانید: پوش نوتیفیکیشن چیست؟


عوامل موفقیت در بازاریابی موبایلی

محتوا

  • محتوای سرگرم‌کننده و خنده‌دار
  • مرتبط با گروه هدف
  • کوتاه و رسا بودن
  • اطلاعاتی در مورد جوایز
  • شخصی‌سازی

شرکت‌های تبلیغ‌کننده باید تبلیغات را طبق سن، جنس، مکان و... شخصی‌سازی کنند.

زمان: اصولا افراد دوست دارند تا در زمان اوقات فراغت پیام‌های تبلیغاتی را بخوانند و پاسخ دهند.
مکان: فناوری موبایل یک فناوری بدون مرز است. اما کاربران موبایل انتظار دارند تحت تأثیر تبلیغات موبایلی که شخصی‌سازی شده است قرار بگیرند.
سن: اصولا افرادی که سنشان کمتر است (زیر 20 سال) تمایل بیشتری نسبت به پاسخ‌دهی به پیام‌های تبلیغاتی دارند.


خدمات وب24: طراحی سایت حرفه‌ای


تکنولوژی

در گذشته تهیه تبلیغاتی با 160 حرف به عنوان یک چالش برای تبلیغات موبایلی محسوب می‌شد. اما امروزه با GPRSو MMS بر این مشکل فائق آمده است.
کاهش هزینه ها: در زمینه تبلیغات موبایلی هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر تبلیغات دارند بنابراین مشتریان را متقاعد کنیم تا شماره‌های خودشان را در اختیار ما بگذارند.

رفتار مصرف کننده

در بازاریابی موبایلی باید تبلیغاتی را ایجاد کنیم که بیشترین تأثیر و نفوذ را بر مخاطبان بگذارد.که این موضوع باعث نشر دهان به دهان تبلیغات و گسترش پیام در بین مشتریان می‌گردد. در این مورد از بازاریابی به دلیل اینکه بیشتر مخاطبین آن جوانان هستند می‌توان انتظار این را داشت که بیشتر مخاطبین از این نوع از بازاریابی آگاهی نسبی را دارا هستند. از طرف دیگر در این روش بازاریابی قانون کمی حاکم است و دست شما برای فعالیت بهتر در این فضا باز خواهد بود.

برای آنکه بازاریابی موبایلی شما موفقیت‌آمیز باشد، قبل از هر چیز باید با یک استراتژی مشخص برای این کار اقدام کنید، یعنی مخاطب هدف خود و هدف از انجام تبلیغات را مشخص کنید. در مرحله بعد باید تشخیص دهید مخاطبان هدف شما از طریق کدام روش تبلیغات بیشتر در دسترس قرار دارند و از همان روش استفاده کنید.

توجه داشته باشید هرچقدر مخاطب خود را به‌صورت دقیق‌تری تشخیص داده باشید، نتیجه بهتری حاصل می‌شود. مثلاً اینکه مخاطب در کدام منطقه حضور دارد، از چه برنامه‌های موبایلی بیشتر استفاده می‌کند، از چه شبکه اجتماعی بیشتر استفاده می‌کند و...؛ علاوه بر این‌ها توجه داشته باشید، تبلیغات شما نباید آزاردهنده باشند. هرچقدر سرعت بارگذاری تبلیغات بیشتر باشد، بیشتر با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

مدل‌های درآمد تبلیغات موبایلی

مدل‌های درآمد تبلیغات موبایلی معمولاً بر اساس هزینه در ازای یک اقدام کاربران تعیین می‌شود. انواع این مدل‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم:

  • هزینه به ازای هر کلیک (CPC): تبلیغات کلیکی یا CPCدر این روش هزینه تبلیغات به ازای کلیک کاربران روی آگهی کسر می‌شود.
  • هزینه به ازای اقدام کاربر (CPA): همیشه تبلیغ‌کنندگان تنها انتظار کلیک کاربران را ندارند، ممکن است آن‌ها چیز بیشتری مثل نصب برنامه را انتظار داشته باشند. در این صورت می‌توانند از مدل درآمدی هزینه به ازای نصب برنامه یا هر اقدام دیگری استفاده کنند.
  • هزینه به ازای نمایش آگهی (CPM): در مواردی هم ممکن است ترجیح دهید آگهی شما به تعداد زیادی نمایش داده شود. این روش برای افزایش آگاهی از برند بیشتر مؤثر است. هزینه این نوع تبلیغات هم بر اساس میزان نمایش آگهی محاسبه می‌شود.

هزینه تبلیغات موبایلی

تبلیغات موبایلی همان‌طور که گفته شد ازجمله مقرون‌به‌صرفه‌ترین انواع تبلیغات است. ازآنجاکه مدل‌های درآمدی آن مبنی بر اقدام کاربران است، درواقع هزینه در ازای گرفتن نتیجه انجام می‌شود. این هزینه براساس مقدار بازدید جایی که در آن تبلیغات انجام می‌دهید و قیمت‌هایی که دیگران پیشنهاد می‌دهند، تعیین می‌شود.

همچنین هرچقدر تعداد برنامه‌ها یا سایت‌های بیشتری برای نمایش تبلیغات در نظر بگیرید، هزینه آن بیشتر می‌شود. علاوه بر این باید در نظر داشته باشید در مدل‌های هزینه به ازای اقدام کاربر، هرچقدر اقدام مهم‌تری از کاربر انتظار داشته باشید، هزینه تبلیغات بیشتر می‌شود؛ یعنی هزینه هر کلیک روی تبلیغ کمتر از هزینه نصب برنامه است.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha