انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای مطالب سایت

انتخاب کلمه کلیدی معمولا قدم اول یا دوم شروع پروژه‌های سئو است؛ قدمی که اگر کج برداشته شود، می‌تواند کل پروژه را از مسیر درست خارج کند. معمولا افراد زیادی برای انتخاب عبارت‌ها و کلمات کلیدی به مشکل برمی‌خورند، زیرا نکات ریز و درشتی باید در این مسیر رعایت شود. به‌خصوص برای سایت‌هایی که تازه تاسیس هستند و سایت‌هایی که در یک حوزه کاری پررقابت فعالیت دارند، انتخاب کلمات کلیدی مناسب بیش از بقیه اهمیت دارد. در این مقاله از وب24 به بررسی روش انتخاب کلمه کلیدی پرداخته‌ایم. اگر شما هم به دنبال یک راهنمای جامع برای این بخش سئو هستید، مقاله پیش رو به شما کمک خواهد کرد.

نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو


بیشتر بخوانید: کیورد ریسرچ چیست؟


کلمه کلیدی بخش قابل توجهی از عنوان (headline) و عنوان متا (meta title) را تشکیل می‌دهد، زیرا این‌ها معمولا اولین بخش مقاله شما هستند که یک خواننده بالقوه خواهد دید و در حد نانو ثانیه بیشترین احتمال را دارد که یک خواننده بالقوه را جذب کند و یا از دست بدهد.

همچنین مطالعه کلمه کلیدی که افراد برای جستجو انجام می‌دهند، شما را به یک نویسنده و ویرایشگر بهتر تبدیل خواهد کرد. به عبارت ساده، تحقیق به شما بینشی می‌دهد که چگونه مخاطب بالقوه شما فکر می‌کند و به دنبال چه اطلاعاتی است. پس از داشتن عنوان با کلمه کلیدی هدف قوی، فکر نکنید سئوی شما تمام شده است. آنچه که با تحقیق کلمه کلیدی به دست می‌آورید، می‌تواند از طریق کل نوشته یا فرایند ویرایش اعمال شود تا قابلیت خواندن یا قابلیت جستجوی مقاله بهبود یابد.

هدف نهایی در اینجا تنها خوشنود سازی الگوریتم موتورهای جستجو نیست. این امر برای ایجاد یک مقاله بهتر با قابلیت دسترسی آسان‌تر توسط مخاطب بالقوه آن است. باید در نظر داشت انتخاب کلمه کلیدی فرایندی یکباره نیست و تا زمان وجود وبسایت و تجارت شما ادامه خواهد داشت. به فرایند انتخاب کلمه کلیدی مناسب، Keyword Research گفته می‌شود. در ادامه می‌توانید گام به گام در مورد چگونگی انتخاب مناسب کلمه کلیدی هدف برای یک مقاله بیشتر بدانید و در این مقاله می‌خواهیم به درستی تشخیص دهیم چه کلمات کلیدی مناسب است و باید از کجا شروع کنیم و در نهایت به چه چیزی برسیم.

نحوه انتخاب کلمات کلیدی

نیازی به گفتن نیست که انتخاب کلمه کلیدی اهمیت زیادی در به ثمر رسیدن سئوی سایت دارد. اساسا این کلمات کلیدی هستند که باید در نتایج جستجو برای سایت شما رتبه بیاورند. هرچقدر در انتخاب کلمات کلیدی سایت خود دقت و بررسی بیشتری داشته و انتخاب درست‌تری انجام دهید، شانس رتبه‌گرفتن سایتتان در نتایج جستجو بیشتر می‌شود. علاوه بر این انتخاب کلمات کلیدی درست، باعث می‌شود بتوانید در زمان کمی ترافیک بیشتری به سایت خود جذب کنید. در ادامه روش انتخاب کلمات کلیدی را بررسی می‌کنیم:

مقاله را بررسی کنید

قبل از اینکه به سراغ تحقیق کلمات کلیدی و استفاده از ابزارهای مختلف بروید، بهتر است درمورد مقالات سایت و هدف از انتشار آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. مشخص کنید هر بخش از محتوای سایت قرار است به چه نیازی از مخاطبان پاسخ دهد و کدام دسته از مخاطبین را هدف گرفته است. این کار باعث می‌شود محتواهایی هدفمند داشته باشید که مخاطبین مختلف را به سایت شما هدایت کنند.

درمورد کلمات کلیدی خود فکر کنید

شما باید در مورد کلمات یا عبارت‌هایی که مشتریان احتمالی شما ممکن است جستجو کنند، فکر کرده و آن‌ها را تشخیص دهید. این کلمات و عبارت‌ها تنها به محصولات یا خدمات شما محدود نمی‌شوند، بلکه باید به کلیه مسائل و مشکلاتی که کسب‌وکار شما می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد یا حتی موضوعاتی که نزدیک به حوزه کاری شما هستند، فکر کنید. مثلا فرض کنید شما در زمینه اجرای مراسم جشن عروسی فعالیت دارید. شما برای انتخاب کلمات کلیدی باید در نظر داشته باشید افرادی که به دنبال برگزاری جشن عروسی هستند، قطعا به دنبال لباس عروس و مدل‌های مختلف آن می‌گردند. بنابراین لباس عروس می‌تواند یک کلمه کلیدی هدف برای سایت شما باشد.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

میزان رقابت‌پذیری کلمات را مدنظر قرار دهید

یکی از مهم‌ترین مراحل انتخاب کلمات کلیدی، اولویت‌بندی آن‌ها برای شروع به کار است. اینکه ابتدا کدام کلمات کلیدی را هدف بگیرید و بعد به سراغ کدام بروید، در جذب ترافیک سایت شما تاثیر زیادی دارد. به طور کلی کلماتی که رقابت بالایی دارند، معمولا ترافیک بالایی جذب می‌کنند. در مقابل کلماتی که رقابت کمتری دارند، ترافیک کمی هم جذب خواهند کرد، اما رتبه گرفتن در آن‌ها برای سایت تازه کار بسیار ساده‌تر است. بنابراین توصیه می‌شود در ابتدای کار سایت به سراغ کلمات کلیدی کم رقابت بروید. سپس کلماتی با رقابت سنگین‌تر و ترافیک بیشتر را هدف بگیرید. زیرا هرچقدر رتبه سایت شما در کلمات کم رقابت بیشتر شود، کسب رتبه در کلمات پررقابت هم ساده‌تر خواهد بود.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را به کار گیرید

استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی یکی از کارهای ضروری برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. به هرحال بدون استفاده از این ابزارها نمی‌توانید تحقیق کاملی داشته باشید.

پرکاربردترین ابزار موجود برای تحقیق کلمات کلیدی، کیوردپلنر گوگل است. این ابزار در اصل برای پیداکردن کلمات کلیدی در کمپین‌های گوگل ادز ایجاد شده اما کاربران زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی سئو از آن استفاده می‌کنند.

در این ابزار می‌توانید یک کلمه کلیدی را وارد کرده و همه کلمات و عبارت‌های مرتبط با آن را به همراه میزان جستجوی آن‌ها در گوگل ببینید. شما می‌توانید جستجوی خود را به زبان‌های مختلف یا موقعیت‌های جغرافیایی محدود کنید. همچنین امکان دسته‌بندی کلمات کلیدی هم در این ابزار وجود دارد. مزیت کیوردپلنر این است که از داده‌های خود گوگل استفاده کرده و نسبت به ابزارهای دیگر، داده‌های واقعی‌تری دارد. اما علاوه بر کیوردپلنر، ابزارهایی مثلahref  هم برای تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کنند.

پیشنهادات گوگل را جدی بگیرید

هنگامی که شما یک عبارت را در گوگل جستجو کنید، گوگل لیستی از عبارت‌های مشابه و مرتبط را در پایین نتایج جستجو به شما نشان می‌دهد. این عبارت‌ها بیشترین جستجو را توسط کاربران داشته‌اند و بسیار نزدیک به عبارت موردجستجوی شما هستند. در نتیجه می‌توانید آن‌ها را هم به عنوان کلمه کلیدی سایت خود هدف بگیرید.

کلمات کلیدی طولانی را هدف بگیرید

همان‌طور که قبلا گفتیم، کلمات کلیدی کم رقابت شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در نتایج جستجو دارند. برای دستیابی به کلمات کلیدی کم رقابت بهتر است به سراغ عبارت‌های طولانی بروید. این عبارت‌ها معمولا مشتقی از یک کلمه کلیدی کلی هستند. در حالی که رتبه گرفتن در کلمات کلی بسیار سخت است، کسب رتبه در عبارت‌های مشتق طولانی ساده تر است.
برای مثال رتبه گرفتن در کلمه یخچال فریزر کار بسیار سختی است اما اگر یخچال فریزر ساید بای ساید سه درب دوو را هدف بگیرید، به راحتی می‌توانید در آن رتبه بگیرید. زیرا سایت‌های کمتری این عبارت را هدف گرفته و رقابت آن بسیار کمتر است. علاوه بر این باید توجه داشته باشید افرادی که کلمات کلیدی طولانی یا (long tail keywords) را جستجو می‌کنند، مشتری بالقوه شما به حساب می‌آیند. زیرا تصمیم خود را برای خرید محصول گرفته و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر یا مقایسه مدل‌های مختلف محصول هستند. در صورت جذب این کاربران به سایتتان، احتمال خرید آن‌ها از شما بسیار زیاد است.

روش های انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو


بیشتر بخوانید: کلمه کلیدی بذر (Seed Keyword) چیست؟


عنوان مقاله را با کلمه کلیدی منطبق کنید

عنوان هر مقاله نقش مهمی در رتبه آن دارد. درواقع عنوان یکی از مواردی است که گوگل از طریق آن موضوع مقاله را تشخیص داده و آن را رتبه‌بندی می‌کند. به همین دلیل لازم است کلمه کلیدی هدف را حتما در عنوان مقاله جای دهید.

منظور کاربران را مدنظر قرار دهید

امروزه یکی از نکات مهم انتخاب کلمه کلیدی در سئو توجه به منظور کاربران از جستجو است. در این مرحله شما باید به هدف کاربر و اطلاعاتی که نیاز دارد توجه داشته باشید. کاربری که در مرحله آگاهی قیف فروش قرار دارد نیاز به اطلاعاتی کلی درباره یک محصول دارد. اما کاربری که در مرحله خرید قرار دارد، به دنبال یافتن بهترین پیشنهاد ممکن برای خرید محصول موردنظر خود است.

قطعا عبارتی که هرکدام از این کاربران جستجو می‌کنند، با دیگری متفاوت است و هرکدام نیاز به محتوایی جداگانه دارند. به همین دلیل باید کلمات کلیدی خود را بر اساس قیف فروش دسته‌بندی کرده و بر این اساس برای آن‌ها محتوا تولید کنید.

اهمیت و تاثیر انتخاب کلمه کلیدی مناسب در سئو

برای شروع هر پروژه سئو یکی از اولین قدم‌ها، انتخاب کلمه کلیدی مناسب است. این قدم اهمیت زیادی برای پروژه دارد زیرا قرار است مسیر کلی آن را تعیین کند. اگر کلمات کلیدی سایت خود را به درستی انتخاب کنید، می‌توانید سریع به اهداف سئویی خود دست پیدا کنید، در غیر این صورت همه تلاش‌ها و اقدامات شما بی‌ثمر خواهد بود.

می‌توان گفت سئو چیزی نیست جز بهینه‌سازی سایت برای کلمات کلیدی مختلف. درواقع شما باید ابتدا تعدادی کلمه کلیدی را انتخاب کرده و آن‌ها را برای رتبه گرفتن در نتایج جستجو هدف بگیرید. به همین دلیل است که نحوه انتخاب کلمات کلیدی در واقع مسیر پروژه و موفقیت آن را تعیین می‌کند.

با انتخاب کلمه کلیدی شما باید یک صفحه را به آن اختصاص داده و برای آن محتوا تهیه کنید. هنگامی که خزنده‌های گوگل به سایت شما سر بزنند و صفحه موردنظر را پیدا کنند، کلمه کلیدی هدف آن را تشخیص داده و صفحه را ایندکس می‌کنند. این فرایند باعث می‌شود صفحه موردنظر شما به لیست نتایج جستجو وارد شود. بسته به موفقیت‌آمیز بودن فعالیت‌های شما، این صفحه می‌تواند رتبه‌های بالاتری را در نتایج جستجو بدست آورد.

هرچقدر در کسب رتبه‌های بالاتر موفق باشید، میزان ترافیک ورودی به سایت شما بیشتر شده و درنتیجه فروش آن افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که انتخاب کلمه کلیدی اهمیت زیادی در سئو دارد. از یک سو کلمات کلیدی باید حجم جستجوی زیادی داشته باشند تا بتوانند کاربر بیشتری را به سایت شما هدایت کنند. از سوی دیگر هم نباید رقابت بر سر آن‌ها خیلی زیاد باشد و رتبه گرفتن در آن‌ها کاری سخت و ناممکن باشد. درواقع شما باید بتوانید بین این دو موضوع تعادل برقرار کرده و بهترین انتخاب‌ها را انجام دهید.

کلمات کلیدی بهینه شده چه هستند؟ عملکرد کلمات کلیدی در سئو بسیار ساده و درک آن آسان است. هنگامی که کاربر صفحه نتایج جستجو را باز می‌کند و چیزی را برای محتوای مورد نیاز خود جستجو می‌کند، او کلمه یا عبارات مرتبط را در جعبه جستجو را وارد می‌کند. در چند ثانیه موتور، نتایجی را نشان می‌دهد و شامل لیستی از سایت‌ها و محتواهای مرتبطی است که دارای کلمات کلیدی نشان داده شده در محل جستجوست. سایت‌هایی که به خوبی سازماندهی شده و دارای مرتبط ترین محتوا هستند در رتبه بالا در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مورد جستجو قرار می‌گیرند. سپس کاربر بر روی سایت‌های متعدد برای محتوای مورد نیاز خود کلیک می‌کند. اینگونه است که چگونه کلمات کلیدی بهینه شده به وبسایت کمک می‌کنند تا در نتایج جستجو لیست شوند.

چگونه وبسایت خود را بهینه‌سازی کنید؟ هر کلمه‌ای که به عنوان یک کلمه کلیدی نامیده می‌شود، مقدار قابل‌توجهی جستار را در موتور جستجو در یک ماه دریافت می‌کند. در اغلب اوقات کاربر جمله‌های طولانی را که بیش از یک یا دو کلمه است تایپ می‌کند؛ اینها کلمات کلیدی طولانی هستند که واژگان در آن هنگام محتوای آنها را مورد هدف قرار داده‌اند و توسط موتور جستجو به نمایش در می‌آیند. بنابراین کلمات کلیدی طولانی بسیار مؤثرتر نسبت به کلمات کلیدی کوتاه هستند. کلمات کلیدی کوتاه برای عناوین خوب هستند و کلمات کلیدی طولانی می‌توانند در توضیحات اضافه شوند؛ به این دلیل که به هدایت شدن ترافیک هدفمند ارگانیک از موتور جستجو کمک می‌کنند. با بهترین کلمات کلیدی، شانس شما در به دست آمدن رتبه بالای جستجو در صفحه نتایج افزایش می‌یابد.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب

عوامل موثر در انتخاب کلمات کلیدی

برای آنکه استراتژی انتخاب کلمات کلیدی سایت شما در مسیر درستی پیش برود، لازم است موضوعاتی را در زمان انتخاب مدنظر داشته باشید. در این قسمت به بررسی عوامل موثر در انتخاب کلمه کلیدی پرداخته‌ایم.

مرتبط بودن

مهم‌ترین نکته در انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو این است که آن‌ها باید به زمینه کاری شما مرتبط باشند. زیرا هدف شما جذب مشتریان احتمالی به سایت است. ممکن است شما بتوانید در برخی کلمات به راحتی رتبه‌های خوبی بدست آورید اما اگر این کلمات با زمینه کاری شما ارتباطی نداشته باشند، درواقع ترافیک جذب شده هیچ سودی برای سایت شما نخواهد داشت. بلکه به جایگاه سایتتان آسیب هم می‌زند. زیرا کاربران واردشده سریع سایت شما را ترک می‌کنند. گوگل هم روی این اتفاق حساس بوده و به عنوان یک امتیاز منفی برای سایت در نظر می‌گیرد.

اعتبار

گوگل این روزها اهمیت زیادی برای اعتبار یک سایت قائل است. درواقع اگر سایت شما به یک منبع معتبر در حوزه کاری خودتان تبدیل شود، امکان کسب رتبه‌های بالا را دارد. به همین دلیل در انتخاب کلمات کلیدی باید به این نکته توجه داشته باشید و کلماتی را هدف بگیرید که امکان تولید محتوای مفید و کاربردی را برای آن‌ها داشته باشید.

مرحله خرید

قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم که شما باید بدانید کلمه کلیدی انتخاب‌شده برای چه مرحله‌ای از قیف فروش به کار می‌رود. اما علاوه بر این توصیه می‌شود تمرکز خود را بیشتر روی کلماتی بگذارید که به مرحله خرید نهایی نزدیک‌تر هستند. زیرا افرادی که چنین عبارت‌هایی را جستجو می‌کنند، پتانسیل بالاتری برای خرید دارند.

درواقع کاربرانی که در مراحل ابتدایی قیف فروش هستند، صرفا به دنبال کسب اطلاعات درمورد محصولات موردنظر خود هستند. البته سرمایه‌گذاری روی این کاربران هم مهم است اما فرایند تبدیل آن‌ها به مشتری نهایی کمی زمان می‌برد. در همین حال کاربرانی که در مراحل پایانی قیف فروش قرار دارند، در آستانه تصمیم به خرید هستند. اگر روی جذب چنین کاربرانی سرمایه گذاری کنید، زودتر می‌توانید به فروش دست پیدا کنید.

حجم جستجو

یکی از اصول انتخاب کلمه کلیدی مناسب این است که کلمه موردنظر باید حجم جستجوی بالایی داشته تا سرمایه‌گذاری روی آن قابل توجیه باشد. در صورتی که حجم جستجوی یک عبارت پایین باشد، قرار نیست ترافیک بالایی برای سایت شما فراهم کند. در نتیجه سرمایه‌گذاری روی آن‌ها قابل‌توجیه نیست. البته باید توجه داشته باشید معمولا هرچقدر حجم جستجوی یک عبارت بیشتر شود، رقابت هم در آن بیشتر شده و رتبه گرفتن سخت‌تر می‌شود.

میزان رقابت

بالا بودن رقابت بر سر یک کلمه کلیدی، رتبه گرفتن در آن را سخت کرده و هزینه و انرژی زیادتری را طلب می‌کند. به همین دلیل باید کلماتی را هدف بگیرید که راحت‌تر بتوان در آن‌ها رتبه کسب کرد. به خصوص اگر سایت شما تازه‌کار است، رتبه گرفتن در کلمات کلیدی پررقابت تقریبا ناممکن است، زیرا رقبای شما سابقه‌ای طولانی‌تر داشته و فعالیت‌های زیادی برای کسب رتبه انجام داده‌اند.

فارغ از سخت بودن کسب رتبه در کلماتی با رقابت بالا، باید توجه داشته باشید این کلمات مشتری احتمالی کمتری برای شما فراهم می‌کنند. از آنجا که این کلمات حجم جستجوی بالایی دارند، میزان ترافیک وارده از طرف آن‌ها هم زیاد است. اما کاربران ورودی معمولا در مراحل ابتدایی قیف فروش قرار دارند.

به طور کلی کاربرانی که تصمیم جدی برای خرید یک محصول گرفته‌اند، کلمات کلی را جستجو نمی‌کنند. بلکه به جستجوی مدل‌های مختلف محصول یا مقایسه آن‌ها می‌پردازند، درواقع آن‌ها از عبارت‌های طولانی و دقیق برای جستجو استفاده می‌کنند. برعکس کسانی که صرفا به دنبال کسب اطلاعات در مورد یک محصول هستند، کلمات کلی را جستجو می‌کنند.

روش انتخاب کلمه کلیدی

کلمات کلیدی خاص و طولانی

کلمات کلیدی عمومی و تک کلمه‌ای در مقابل کلمات کلیدی خاص و طولانی قرار دارند. اساسا رتبه گرفتن در کلمات عمومی بسیار سخت است زیرا رقابت سنگینی بر سر آن‌ها وجود دارد اما عبارت‌های چند کلمه‌ای معمولا رقابت کمتری داشته و کسب رتبه در آن‌ها بسیار ساده‌تر است.

چاره چیست؟ برای دستیابی به این هدف بهتر است به جای استفاده از کلمات کلیدی عمومی و معمول، از عبارات چند کلمه‌ای و خاص استفاده کنید. در ادامه با طرح یک مثال، به این موضوع می‌پردازیم:

یک آژانس مسافرتی با آدرس وبسایت africanholidayofalifetime.co.ir (دقت داشته باشید که این سایت و این مثال واقعی نیست) خدمات لوکس و گران‌قیمت خود برای گذران تعطیلات در آفریقا را به فروش گذاشته است. این شرکت ماهانه 1 میلیون تومان برای سئو، افزایش بازدیدکنندگان و افزایش فروش از طریق سایت در نظر گرفته است. کلمات کلیدی که این شرکت می‌تواند مد نظر قرار دهد عبارتند از :

آفریقا- این کلمه کلیدی، بسیار گسترده بوده و موارد زیادی را در بر می‌گیرد. افرادی که این کلمه کلیدی را جستجو می‌کنند، به جنبه‌های مختلفی از تاریخ، جغرافیا، آب و هوا و سایر ویژگی‌های آفریقا علاقمند هستند. از بین افرادی که این کلمه را جستجو می‌کنند، درصد خیلی کمی (کمتر از 1 درصد) قصد گذراندن تعطیلات مجلل در آفریقا را دارند. از طرف دیگر رقابت با وبسایت‌هایی که هم اکنون در مورد این کلمه کلیدی در رتبه‌های برتر قرار دارند، بسیار دشوار است.

تعطیلات- این کلمه کلیدی نیز بسیار گسترده است، جنبه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد و هنوز آنقدر که باید، با موضوع مد نظر این آژانس مسافرتی مرتبط نیست. افرادی که این کلمه کلیدی را جستجو می‌کنند ممکن است به دنبال گذراندن تعطیلات در هر جایی از دنیا باشند. ممکن است به دنبال یک سفر ارزان یا یک سفر مجلل باشند. از سوی دیگر، رقابت زیادی بر سر این کلمه کلیدی وجود دارد و این سبب افزایش هزینه‌های بهبود رتبه بندی در مورد این کلمه کلیدی خواهد شد.

تعطیلات مجلل- این عبارت کلیدی خیلی بهتر از دو مورد قبل است. با این حال هنوز هم خیلی گسترده و فراگیر است چون در این عبارت کلیدی اشاره‌ای به محل سفر نشده است. اما جنبه مثبت آن این است که مجلل بودن سفر مشخص شده است، بنابراین افرادی که در جستجوی یک سفر مجلل هستند را به این وب‌سایت هدایت خواهد نمود. رقابت بر سر این عبارت کلیدی نیز نسبتاً بالا است. و این وبسایت شانس زیادی برای رتبه‌بندی در مورد این عبارت کلیدی نخواهد داشت.

تعطیلات مجلل در آفریقا- این، عبارت کلیدی مناسبی است. حجم جستجوی نسبتاً خوبی دارد و افرادی را به این وبسایت هدایت می‌کند که موضوع جستجوی آن‌ها ارتباط نزدیکی با این عبارت کلیدی دارد. رقابت بر سر این عبارت، در سطح قابل قبولی قرار دارد و می‌توان رتبه خوبی در آن به دست آورد. تنها مشکل بالقوه این عبارت کلیدی این است که ممکن است افرادی را به این وبسایت هدایت کند که فقط به دنبال کسب اطلاعات هستند نه خرید خدمات.

رزرو بلیط سفر مجلل به کنیا- این یک عبارت کلیدی عالی برای جذب کاربران مناسب است. کابر می‌داند که به دنبال چه نوع تعطیلاتی است (لوکس و مجلل)، می داند که تعطیلات خود را در کجا می‌خواهد بگذراند (کنیا) و تصمیم دارد که همین الان آن را رزرو کند. رقابت بر سر این کلمه کلیدی در سطح پایینی قرار دارد و به راحتی می‌توان به رتبه‌بندی خوبی در مورد این عبارت کلیدی دست یافت. با این که حجم جستجوی این عبارت کلیدی کمتر از موراد قبلی است اما باز هم آن‌قدر هست که ارزش تلاش برای کسب رتبه‌بندی برتر را داشته باشد.

می‌خواهم بلیط سفر به کنیا را برای تعطیلات ماه مارس 2014 رزو کنم- از لحاظ میزان ارتباط با موضوع مورد نظر، این عبارت کلیدی یک عبارت بسیار عالی است. کاربر می‌داند که دقیقاً به دنبال چیست و آماده پرداخت پول است. در زمان خیلی کوتاه و با صرف هزینه اندک می‌توان رتبه‌بندی خوبی در مورد این عبارت کلیدی به دست آورد. تنها مشکل آن این است که هیچ کسی چنین عبارت کلیدی دقیقی را جستجو نمی‌کند. 

بررسی‌ها نشان داده‌اند که عبارت‌های متشکل از چهار کلمه یا بیشتر، بیش از 40 درصد از کل جستجوهای اینترنتی را شامل می‌شوند. بنابراین با استفاده از عبارات کلیدی طولانی و خاص علاوه بر بهبود سریع‌تر رتبه‌بندی خود، بازدیدکنندگان بیشتری را نیز به وبسایت خود هدایت خواهید کرد و فروش خود را افزایش خواهید داد.

نکات تکمیلی انتخاب کلمات کلیدی

تا اینجا به مهم‌ترین موضوعات موردتوجه در انتخاب کلمات کلیدی اشاره کردیم. اما برخی نکات هم وجود دارد که برای عملکرد بهتر سئو باید رعایت کنید. در پایان این مقاله به بررسی این نکات پرداخته‌ایم:

تاثیر هر کلمه را دقیق محاسبه کنید

تا اینجا تاکید زیادی بر انتخاب کلمه کلیدی طولانی داشتیم و گفتیم این کلمات ترافیک کمتری فراهم می‌کنند اما رتبه گرفتن در آن‌ها ساده‌تر است. بهتر است برای تصمیم‌گیری درست میزان ترافیک احتمالی هرکدام را محاسبه کرده و با یکدیگر مقایسه کنید. مثلا اگر شما روی ده کلمه که هرکدام ماهانه 20 کاربر دارند، سرمایه‌گذاری کنید ماهانه 200 مشتری احتمالی را جذب کرده‌اید. در صورتی که پنج درصد آن‌ها اقدام به خرید کنند، ماهانه 10 فروش موفق خواهید داشت.

اما اگر روی یک کلمه با ترافیک ماهانه 500 کاربر سرمایه‌گذاری کنید، در صورتی که موفق شوید ماهانه 500 کاربر جذب کرده و یک درصد آن‌ها اقدام به خرید کنند، تنها پنج فروش موفق خواهید داشت. محاسبات اینچنینی و مقایسه آن‌ها به شما کمک می‌کند هدف‌گذاری دقیق‌تری داشته باشید.

استفاده به جا از کلمات کلیدی

پس از آنکه کلمات کلیدی خود را انتخاب کردید، باید به استفاده درست و به جا از آن‌ها توجه داشته باشید. هرگز سیل کلمات کلیدی را در صفحات مختلف جاری نکنید، زیرا گوگل به شدت روی این موضوع حساس بوده و شما را جریمه می‌کند. بهتر است کلمه کلیدی موردنظر خود را در عنوان صفحه، تگ‌های هدینگ، متن alt تصاویر و متن صفحه به طور معقولی به کار ببرید تا هم خزنده‌های گوگل را از موضوع صفحه مطلع کنید و هم از بهینه‌سازی بیش از حد دور بمانید.

انتخاب بهترین کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی در جایگاه‌های ویژه

علاوه بر به کار بردن کلمات کلیدی در متن محتوا لازم است آن‌ها را جایگاه‌های ویژه مقالات هم استفاده کنید. این جایگاه‌ها جزو مواردی هستند که به گوگل در تشخیص موضوع مقاله کمک می‌کنند. همان‌طور که قبلا اشاره شد عنوان صفحه اصلی‌ترین جایگاهی است که باید کلمه کلیدی در آن به کار رود. علاوه بر این در تگ‌های هدینگ هم باید کلمات کلیدی را به کار ببرید. همچنین کلمه کلیدی را در آدرس url صفحه هم مدنظر داشته باشید.

کلمات کلیدی نه تنها کمیت آن‌ها بلکه کیفیت آن‌ها هم مهم هستند؛ باید به مکان قرارگیری کلمات کلیدی توجه کنید و نیز ترفندهای خاصی وجود دارد که آن‌ها را در مکان خاصی قرار دهید تا در معرض بیشتر دید بازدیدکنندگان باشند؛ به عنوان مثال اگر کلمات کلیدی شما بیشتر در عنوان صفحه، تیترها (heading) و پاراگراف اول باشند صفحه در رده بالاتری قرار می‌گیرد نسبت به زمانی که کلمات کلیدی در پایین متن باشند. دلیل این امر این است که URL (و به خصوص نام دامنه)، نام‌های فایل و نام‌های دایرکتوری، عنوان صفحه، تیترها برای بخش‌های خاص مهمتر نسبت به متن معمولی در صفحه هستند و بنابراین اگر به طور مساوی شما چگالی کلمات کلیدی مشابهی نسبت به رقبای خود داشته باشید اما شما کلمات کلیدی در URL داشته باشید این امر باعث افزایش ربته‌بندیتان خواهد شد. 

  • کلمات کلیدی در URLها و نام‌های فایل

نام دامنه و کل URL یک سایت چیزهای زیادی را می‌گوید. اگر کلمات کلیدی URL و نام فایل (نام دامنه) با یکدیگر هم‌خوانی داشته باشند، تأثیر مثبتی بر رتبه‌بندی و نیز در افزایش نرخ کلیک خواهند داشت؛ به این دلیل که کاربر با مشاهده کلمات آشنا و تأثیرگذار، تمایل بیشتری به کلیک کردن بر روی لینک خواهد داشت و موتورهای جستجویی مانند گوگل اهمیت زیادی به نام فایل‌ها می‌دهند. اغلب موتورهای جستجو صفحاتی را ترجیح می‌دهند که یک کلمه کلیدی در نام فایل داشته باشد. نام فایل باید ترجیحا کوتاه و توصیفی باشد و بیش از سه یا چهار کلمه در نام فایل خود انتخاب نکنید.

  • کلمات کلیدی در عناوین صفحه

عنوان صفحه یکی دیگر از مکان‌های ویژه است؛ به این دلیل که محتوای تگ <title> معمولا در بیشتر نتایج موتورهای جستجو از جمله گوگل نمایش داده می‌شود. در حالیکه در مشخصات HTML اجباری نیست که چیزی را در تگ <title> بنویسید، برای اهداف سئو نباید تگ <title> را خالی بگذارید، به جای آن بهتر است عنوان صفحه را در آن بنویسید. 

  • کلمات کلیدی در تیترها (Headings)

به طور معمول تیترها، پاراگراف‌ها را با زیر موضوعات مرتبط جدا می‌کنند و از یک دیدگاه ممکن است داشتن یک تیتر پس از هر پاراگراف بی‌معنی باشد اما از دیدگاه سئو داشتن تیترهای بسیار در صفحه بسیار خوب است؛ به خصوص اگر آن‌ها شامل کلمات کلیدی هم باشند. محدودیت‌های تکنیکالی برای محتوای تگ‌های <h1>، <h2>، <h3>،... <hn> وجود ندارد اما به طور رایج تیترهای بسیار بلند برای قابلیت خوانایی صفحه بد است. بنابراین مانند URLها، باید طول تیترها مناسب باشد. 

به طور کلی برای هر وبسایت باید تعداد محدودی کلمه کلیدی انتخاب کرد و بر روی سئوی آن کار کرد. اگر کلمات کلیدی به درستی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند استراتژی ایجاد وبسایت و محتوا در آن را تعیین کنند. هنوز کلمات کلیدی برای بهینه‌سازی وبسایت‌ها عنصر بسیار مهم اند و یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی برای سئو هستند. موتورهای جستجو همیشه به دنبال این هستند که وبسایت چه کلمات کلیدی برای کراول شدن (خزش) استفاده کرده است. برای موتورهای جستجو، کلمات یا عبارات کلیدی به عنوان اتصالات عمل می‌کنند. کلمات کلیدی نقش کلیدی را در اتصال کاربران به صفحات باکیفیت مورد جستجوی آن‌ها ایفا می‌کنند. این کلمات کلیدی باید با سئوی خوب در محتوا قرار داده شوند و به شیوه‌ای سازمان یافته جهت خزیدن و ایندکس توسط موتورهای جستجو انتخاب شوند.

انتخاب کلمات کلیدی

ابزارهای مناسب را به کار گیرید

توجه داشته باشید که تحقیق کلمات کلیدی بدون استفاده از ابزارهای مناسب این کار تقریبا ناممکن است. درواقع شاید شما بتوانید تعدادی از کلمات مرتبط را برای سایت خود پیدا کنید اما نمی‌توانید تحلیل دقیقی از میزان اثرگذاری آن‌ها داشته باشید.

جمع‌بندی

انتخاب کلمه کلیدی اگر مهم‌ترین قسمت فرایند سئوی یک سایت نباشد، بی‌شک یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. این مرحله که جزو قدم‌های ابتدایی یک پروژه سئو به حساب می‌آید، درواقع مسیر هر پروژه را مشخص می‌کند. انتخاب صحیح کلمات کلیدی به طور مستقیم روی موفقیت با عدم موفقیت هر پروژه تاثیر دارد. به همین دلیل باید وقت و انرژی لازم را برای آن صرف کنید.

شکی نیست که کلمات کلیدی باعث افزایش ترافیک وبسایت شما می‌شوند. با انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای وبسایت خود، می‌توانید باعث جذابتر شدن نتیجه و جستجوهای وبسایت شوید. همچنین با انتخاب مناسب کلمه کلیدی، مخاطبان بهتر می‌توانند وبسایت شما را پیدا کنند و به نتیجه مورد نظر خود برسند. در نتیجه رتبه‌بندی و نیز ترافیک وبسایت افزایش می‌یابد.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
محمدرضا
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 14 دی 1400

به نظر من انتخاب کلمات کلیدی مناسب و هوشمندانه از خود مطلب هم مهمتر هست.

hassani
ارسال شده در : جمعه 01 دی 1396

سلام ممنون از مطالب مفیدتون. لطفا درمورد راهکارهای سءو کردن سایت های فروشگاهی هم مقاله زیاد بذارید.(توضیحاتی در مورد راهکار بهتر برای بارگذاری محصولات که باعث بهتر دیده شدن سایت های فروشگاهی بشه. ) ممنون